Hoe gaat het nu met Dubai?
Feb 7th 2010JelleOpen Podium premium

Sinds het nieuws dat Dubai World haar schuld van 59 miljard dollar niet kan aflossen, vernemen we eigenlijk weinig meer van het autonome emiraat dat onderdeel uitmaakt van zeven Verenigde Arabische Emiraten.
De geschiedenis is bekend, het ambitieniveau van Dubai lag letterlijk torenhoog. Het emiraat kent geen grote olievoorraden en besloot haar welvaart te stimuleren door het creëren van een economie die de meest succesvolle ter wereld moest worden. Het idee moet hebben aangesproken: lage belastingen, vrijwel geen overheidsbemoeienis en werknemers die voor 160 dollar per maand hun leven mochten wagen. Het kon allemaal niet op; de ene wolkenkrabber na de andere schoot uit de grond waarvoor een kwart van alle bouwkranen ter wereld in gebruik was, een hypermoderne metrolijn werd aangelegd, Dubai Mall opende met 1200 winkels en bezoekers konden door de grootste wand van plexiglas ter wereld naar vissen kijken, banken stonden in de rij om leningen te verstrekken aan de sjeiks en Palminvest liep binnen met investeringen in Palmeilanden. Dubai was in 1990 een woestijn en 15 jaar later een vastgoedparel die haar gelijke niet kende.
En toen begon in 2007 de kredietcrisis in de VS en werd Dubai ongeveer anderhalf jaar later getroffen. De chaos was enorm, bouwprojecten vielen stil, arbeiders kregen hun loon niet meer uitbetaald, de bouwkranen lagen te roesten in de woestijn, expats en gelukzoekers trokken nog even snel hun creditcard leeg, lieten hun met geleend geld gekochte Porche gewoon achter en vluchtten naar huis. Een luchtbel van geleend geld was uiteen gespat.
Koortsachtig werd er gezocht naar oplossingen en die leken dichtbij toen Abu Dhabi steun verleende. De beurzen herstelde wereldwijd en vondst van een nieuw olieveld voor de kust van Dubai kon niet op een beter moment komen. De aandacht verschoof naar de PIIGS-landen en sindsdien is het dus betrekkelijk stil.
Slecht nieuws mag in ieder geval niet naar buiten worden gebracht door de streng gereguleerde pers. Woorden als ‘bailout’ en ‘default’ zijn voor journalisten gewoon verboden door de minister. Toch zijn er meer aanwijzingen dat het in Dubai nog steeds heel erg slecht gaat. Investeerders en banken zijn in ieder geval nog steeds voorzichtig. DBS, een van de grootste banken van Azië, meldde bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat er afgeschreven wordt op investeringen in Dubai. CEO Gupta wil drastisch uitbreiden in o.a. Indonesië en Taiwan, maar Dubai wordt gemeden als de pest.
Dit weekend komen centrale bankiers in Australië bijeen en natuurlijk zal er worden gepraat worden over de wereldwijde crisis en de staat van landen met een gapend gat in de begroting. Dubai zal ze zeker onderwerp van gesprek zijn, maar de negatieve berichten zullen de pers niet halen, zo kennen we centrale bankiers. De tijd zal het leren, maar wees niet verbaasd als er binnenkort weer wat lijken worden gevonden in de woestijn van Dubai, de realiteit achterhaalt tenslotte iedere Al-Sahaf.
br>24 reacties op “Hoe gaat het nu met Dubai?”




De Snotverlosser op 06 Feb 2010 om 7:36 pm #
Wat een cliff hanger! Net nu het spannend wordt en er lijken in de woestijn worden gevonden. Wanneer komt het vervolg?
Jelle op 06 Feb 2010 om 10:45 pm #
@De Snotverlosser
Het vervolg heet: China: het nieuwe Dubai;)
http://www.zerohedge.com/article/art-cashin-market-commentary-encore-presentation
Isser op 07 Feb 2010 om 1:35 am #
Goed stuk Jelle, lekker leesbaar en informatief.
Hannibal op 07 Feb 2010 om 1:59 am #
Goed stuk! Maar Dubai komt wel weer terug, al vermoed ik dat het nog 4 of 5 jaar nodig heeft. De overspannen aandacht en te sterk gestegen prijzen zijn een killer geweest. Het moet betijen.
Skrimich op 07 Feb 2010 om 3:51 am #
De VAE heeft geen vrije pers, dus van de lokale krant moet je het niet hebben. En al staat er een Arabische handtekening onder de meeste contracten, de meeste beslissingen werden en worden gewoon door duurbetaalde Westerse consultants gemaakt :-).
Het grootste probleem van Dubai is niet de schuld, maar de ontzettend kleine lokale bevolking, die als miljonair geboren is, en als miljonair sterft, en daarom geen enkele motivatie kent om te gaan studeren en/of werken. Ze gaan liever shoppen voor een nieuwe roze Hummer.
Die rijkdom raakt ooit op, en dan heb je een miljoen ongeschoolde Arabieren, die in een land wonen dat op geen enkele manier meer van hun is, en, zodra de Westerse consultants er geen heil meer in zien, zal eindigen als een of andere ghost town :-).
Vice TV – al eerder genoemd op deze site – heeft ook een keer een indrukwekkende docu gemaakt over ‘the slaves of dubai’. De slecht betaalde Indiërs en Pakistani die in Dubai in de bouw werken. Zie: http://www.vbs.tv/watch/vbs-news/the-slaves-of-dubai
Geboren miljonairs scoren helaas niet bepaald sterk op ethisch vermogen.
Het blijft in interessant experiment, dat Dubai.
Michael van der Galien op 07 Feb 2010 om 11:06 am #
Goed bezig, Jelle!
Fraudconstructions op 07 Feb 2010 om 11:48 am #
Stay up-to-date about the Dubai fraudcases, read:
http://fraudconstructions.wordpress.com
Enjoy!
Herman 01 op 07 Feb 2010 om 2:21 pm #
Het gaat uitstekend met Dubai, precies op het juiste moment (nu) een grote olievondst, wie het gelooft krijgt een piano, of een pijp.
Tijd voor ‘Zandinvest’.
Frank op 07 Feb 2010 om 3:05 pm #
“…werknemers die voor 160 dollar per maand hun leven mochten wagen.” Eigenlijk zou je hier nog achteraan moeten schrijven “…en kapotgeschopt werden als ze zich niet tot het moslimgeloof bekeerden.” Let wel, dit geldt alleen voor de machteloze Filipino’s, niet voor de Nederlandse baggeraars natuurlijk. Zo hypocriet is het verderfelijke geloof ook weer wel!
Herman 01 op 07 Feb 2010 om 3:19 pm #
Het idee van Dubai-world lijkt me wel iets voor Israel, maar in betere uitvoering.
Voor de kust bij Tel-Aviv het Magen-David Island.
Israel kan niet uitbreiden naar Noord, Oost en Zuid wel naar West in de Middelandse Zee (tot in het oneindige).
Ongekende mogelijkheden: stadsuitbreiding,landbouwgrond, bosuitbreiding, viskwekerijen, huizenbouw voor Aliyah-makers uit de hele wereld, jachthavens, commerciele havens, Silicon Valley, industrie, super zoet-water fabriek op kernenergie + electra opwekking, aanlanding van het nieuwe aardgas, ga maar door.
Het succes zal ongetwijfeld beter zijn dan in Dubai door Joodse investeerders dia weten waar Abraham de mosterd haalt.
(en wie weet kan Nederland een handje helpen).
Adriaan Pek op 07 Feb 2010 om 4:21 pm #
Zou dit de diepere achtergrond zijn van islamitisch bankieren?
Wel lenen, niet terugbetalen!
Jelle op 07 Feb 2010 om 5:13 pm #
@Isser, Michael, Hannibal
Dank u, dank u.
@Skrimich
Schokkend filmpje, the slaves of Dubai! Laten we hopen dat de slimme Indiers uit wraak veel verborgen fouten hebben gemaakt in de constructie. Van mij mag de burj binnen een paar jaar wel omdonderen. De palmeilanden zijn al aan het afzinken, blijkt uit metingen van Fugro.
@Herman 01
Tja, best opvallend dat ze voor het eerst in 19 jaar weer olie vinden, vlakbij een ander olieveld ook nog.
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticleNew.asp?xfile=/data/theuae/2010/February/theuae_February156.xml§ion=theuae
@Frank
Klopt. Boskalis en Smit hebben hun centjes gekregen. Op de volgende opdracht moeten ze echter nog 63 jaar wachten.
@Adriaan Pek
Halal bankieren is belachelijk, het werkt niet en is nog duurder ook. Triest dat een Staatsbank als Fortis er iets mee doet. Knorretje het spaarvarken hebben ze al geslacht.
Skrimich op 07 Feb 2010 om 6:44 pm #
@Jelle: De slimme Indiërs zijn degene die rijk worden door al deze bouwvakkers(/slaves) te recruiten en naar Dubai (en nog veel meer plaatsen in het Midden Oosten en Zuid Oost Azië) te sturen. Een moderne slavenhandel waarin ook de Indiër zelf een rol speelt.
De kwaliteit van de bouw valt vaak ontzettend tegen. Veel woonwijken die uit de grond zijn gestampt, vertonen vaak binnen het jaar allerlei gebreken. Het is allemaal zo snel gebouwd, met zulk slecht materiaal, dat er van alles begint te lekken / scheuren / breken.
De kwaliteitscontrole van de Burj Khalifa (inmiddels vernoemd naar de rijke buurman die Dubai geld leende :-)) zal wel strenger zijn geweest, maar bij zulke projecten heb je natuurlijk geen referentie materiaal, dus van alles kan nog.
Ik hoop overigens niet dat die toren omvalt want ik ben groot voorstander en liefhebber van dergelijke prestige projecten.
Jelle op 07 Feb 2010 om 7:19 pm #
@Skrimch
Dan maar een andere wolkenkrabber die omlazert, eentje die dichter bij een Palmeiland staat;)
Ik heb wel eens een docu gezien over 6-sterren hotels waar het water uit gouden kranen kwam, tegelijkertijd druppelde het van het plafond naar beneden. Je kunt er nu heel voordelig boeken.
Misschien is de intense hitte ook iets dat invloed heeft op de constructie?
Skrimich op 07 Feb 2010 om 8:33 pm #
Inderdaad. Combinatie van woestijnklimaat (hitte, stof, droogte), goedkoop bouwmateriaal, ongeschoolde bouwvakkers, druk om het zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk te bouwen, ongeschoolde, luie lokale bevolking, geen idee hoe het er op de markt aan toe gaat, weinig ethisch besef etc :-).
Het nieuws van de dag:
http://www.nu.nl/economie/2179284/dubai-pompt-62-miljard-dollar-in-dubai-world.html
“DUBAI – De overheid van Dubai heeft 6,2 miljard dollar (4,5 miljard euro) in Dubai World gepompt en is bereid extra geld in de met schulden overladen staatsinvesteringsmaatschappij te steken. Dat heeft het het Dubai Financial Support Fund zondag bekendgemaakt.”
Met die 10 miljard van de buur is 16,2 miljard, van de schuldenlast van 22 miljard reeds gedekt :-).
Bertus op 07 Feb 2010 om 9:08 pm #
Dubai, een grote luchtbel waar men straks niets meer over hoort.
Die arabieren kunnen namelijk niets zelf, hebben ze westerlingen, japanners en goedkope arbeiders uit Egypte, India en Pakistan voor nodig.
Zelf kunnen ze nog net hun kont afvegen, maar dan houdt het toch wel op.
Skrimich op 07 Feb 2010 om 10:11 pm #
@Bertus: Wat is jouw idee over de economie van Dubai? Hoezo is het volgens jou een luchtbel? Wat gaat er klappen dan?
Wiesje de Lange op 08 Feb 2010 om 12:50 pm #
Die toren daar in Dubai . Ik zie hem als een boze, vermanende vinger. Komt er toch ook bai, het is hier (bij ons in de Dubai-moskee) zooo. Die toren daar; ik zie hem als een trotse toren van Babel die de wereld verkondigt wie de wereld regeert en waarom en wie dat NIET doet -de G’d van Israel -. Die toren daar, die gaat in spraakverwarring tussen al die slaven (ik heb veel medelijden met hen allen) ten onder. Net als die andere, die niet ver daar vandaan stond, in Iraq/Babylon.
Sommige bevolkingen leren het nooit.
De trots van een land…is het volk van dat land en aangaande Dubai lijkt me daarvoor weinig aanleiding te bestaan. Het is allemaal een luchtballon waarin non stop lucht gepompt moet worden -door slaven – anders klapt hij dicht en datgene wat de hele zaak drijvend houdt, de aardolie, daar komt ook een einde aan. Ik denk aan Nederland en haar water. Al dat water waar ingenieus mee wordt omgegaan door knappe knoppen, opgeleid aan Nederlandse Universiteiten waar men deze hydro-wijsheid terdege in pacht heeft. Ik denk aan Israel waar men woekerend met water, land en werkkrachten (kleine bevolking) geen belachelijke wiebeltorens bouwt maar kennis die doorgegeven wordt aan eerbiedwaardige Hoge en andere scholen. Hoe gaat het NU met Dubai? In elk geval beter dan morgen.
Herman 01 op 08 Feb 2010 om 3:49 pm #
@Wiesje de Lange,
tav. de Dubai-toren: hoogmoed komt voor de val, een stevige aardbeving en de brokken vliegen in het rond, moet een spectaculair gezicht zijn!
Wiesje de Lange op 08 Feb 2010 om 4:52 pm #
@Herman 01,
Precies. Dat is het hele verhaal van die andere toren, die van Babel. Hoogmoed. En de val komt dan want hoogmoed verblindt, de mensen zien hun eigen fouten niet meer, zien de realiteit niet meer en dan blijft heel hun “bouwwerk”, hun maatschappij niet overeind staan. Rome, in de nadagen, Rome ging ook wild bouwen. En denk aan Ceauscescu en zijn fabuleuze paleizen… Romenie werd daar niet beter van. Ik weet niet of het je bekend is dat er ook een Roemeense delegatie naar Haiti werd gezonden om te helpen na de vreselijke aardbeving. Deze delegatie echter…kwam nimmer aan. Waarom niet? Men reisde naar…Tahiti. Ach.
Het is armoedig en zielig wanneer nationale trots uitsluitend is gefundeerd op de HOOGTE van een toren, een hele mooie, hoge, waar kleine jongetjes zo dol op zijn dat het hen uren zoet houdt. Allemaal schattig zolang een peuter bouwt op het tapijt terwijl de volwassen vertederd toekijken, maar bij deze laatsten zielig en infantiel.
Skrimich op 08 Feb 2010 om 5:43 pm #
Aah de bijbelbashers komen er weer aan met een verhaal over Israel, de toren van Babel, en ook nog even Haïti en Roemenië?!
Lekker relevant als het over Dubai gaat.
Die (religieuze) analyse is natuurlijk onzin. De rest van de wereld was op allerlei manieren betrokken bij de bouw van de toren. De architect was Amerikaans, zijn bureau (Skidmore, Owings, and Merrill) staat in Chicago. De bouw stond onder leiding van Samsung (Zuid Korea), die delen uitbesteedde aan Besix (België), Hyder Consulting (London, UK) en Turner Construction Company (NY, US).
Niemand is opgekomen voor de arbeiders. De Amerikanen niet, de Zuid Koreanen niet, de Europeanen niet, en de Arabieren ook niet. Iedereen draagt dus verantwoordelijkheid.
Verder vraag ik me af of jullie überhaupt het concept van prestige projecten snappen? Het Westen (inclusief Israel) staat vol met prestige projecten. Kunnen jullie niet genieten van mooie architectuur? Of moet je altijd alles, hoe irrelevant ook, binnen een religieus kader plakken.
Hoewel jullie het mogelijk niet begrijpen, kunnen ze in Israel gelukkig ook genieten van architectuur en prestige projecten.
Wat te denken van de plannen van het Osem complex te Tel Aviv.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=32969926&postcount=920
En niet te vergeten de – TALLEST TOWER OF ISRAEL – de Elite Tower! Geniet van de mooie render op http://www.youtube.com/watch?v=xTtDYn72kS8 Wat een prachtig prestige project!!! Genieten!
Wiesje de Lange op 08 Feb 2010 om 8:33 pm #
@Skrimich zegt heus wel zinnige dingen die de moeite van het lezen waard zijn maar hij verknoeit alles wat hij in redelijkheid stelt met zijn kennelijk onbedwingbare lust afkeer van andermans overtuigingen tamelijk cru te uiten. Enkel hij, Skrimich heeft het recht op een overtuiging en ik, helaas, kan er weinig belangstelling voor opbrengen, ik ben het denk ik beter gewend.
Skrimich op 09 Feb 2010 om 2:11 am #
Wiesje; ook jij zegt zinnige dingen, maar je verwoordt het alsof je een verhaaltje voorleest aan je kleinkinderen vol overdreven woordgebruik als “boze, vermanende vinger” en “belachelijke, wiebelende torens”, en irrelevante en onjuiste anekdotes over o.a. Tahiti, Ceauscescu en Rome.
Tsja, ik discussieer liever op basis van harde feiten gestript van elke vorm van wollig taalgebruik.
Iedereen is vrij om zijn argument te verwoorden op de wijze die hij/zij graag wil, jij de jouwe, ik de mijne :-). En jij mag je ergernis net zo erg uiten als ik.
Wiesje de Lange op 09 Feb 2010 om 5:49 pm #
Hoe gaat het met Du(bai), met mij gaat het goed. Met Skrimich ook naar ik hoop.
@Skrimich, ik verzeker je dat het ten zeerste relevant is wanneer een mens koers zet naar Tahiti wanneer hij in Haiti of op Haiti moet zijn. En in de nadagen van Rome en Ceaucescu bouwde men als op hol geslagen, hetgeen altijd een teken is van een ondergaande beschaving. Ik vind inderdaad het bouwen van “een hele hoge toren” wanneer men de kleuterleeftijd te boven is decadent.
Dit alles om nogmaals uit te leggen wat bedoeld werd. Erger ik me? Nee, dat is het niet. Ik kijk medelijdend naar een land dat in mijn ogen niets bijdroeg tot de menselijke samenleving en niets beters weet te bedenken dan….zie boven. Ik vind dat armoedig.
Voorts illustreert de toestand van Dubai ten overvloede hoe een wereldje, rustende op een ferme plas aardolie daar in wezen aan ten onder gaat. Het is beter geen bodemschatten te hebben. Men is dan gedewongen aan het denken en produceren te slaan.