De uitdaging voor de VVD
Feb 9th 2010Joshua LivestroFrontpage

Het is een interessant spektakel. Terwijl ze van achter hun gesloten stellingen al bezig zijn elkaar te bestoken met verkiezingsslogans (“Belastingverhogers!” “Asocialen!“), proberen CDA en PvdA tegelijkertijd te voorkomen dat Balkenende IV al voor de gemeenteraadsverkiezingen van de rails gaat. En dus wordt er opeens een compromis gevonden voor het voorheen onoplosbare Uruzgan-vraagstuk en en is men vandaag druk bezig om een formulering te vinden die onoverbrugbare verschillen over de conclusies van de commissie Davids toch weet te overbruggen.
Na 3 maart is het echter een ander verhaal. In Den Haag gaat inmiddels iedereen er vanuit dat de stekker eruit gaat op het moment dat het kabinet een besluit moet nemen over de aanbevelingen van de 20 ambtelijke bezuinigingswerkgroepen. Dat is immers politiek gezien voor de twee grote coalitiepartijen het meest aantrekkelijke breekpunt. Het CDA kan zich na drie jaar potverteren opeens presenteren als kampioen van de fiscale soberheid, terwijl de PvdA ondanks alle miljarden voor de Nederlandse bankensector zich weer ouderwets kan profileren als voorvechter van de gelijkheid.
Als het inderdaad zo gaat, zou dat vooral de VVD wel eens voor problemen kunnen stellen.
Die partij heeft tot nu toe immers kunnen profiteren van het feit dat het CDA in een door de PvdA opgelegd Keynesiaans keurslijf gevangen zat. Als het CDA er in slaagt de kiezer ervan te overtuigen dat de traditioneel rechtse agenda van bezuinigen en belasting verlagen ondanks het potverteerdersbeleid van Balkenende IV nog altijd veilig in hun handen is, ontneemt dat Rutte zijn ‘unique selling point’. In dat geval zouden de vervroegde verkiezingen van 2010 wel eens uit kunnen draaien op een herhaling van de verkiezingen van 2006. Toen begon de VVD met 35 zetels aan de campagne, tien zetels achter de PvdA en nek aan nek met het CDA. Een uitgekiende CDA-strategie zorgde er toen echter voor dat het hele verkiezingsdrama werd gereduceerd tot de tegenstelling ‘Balkenende versus Bos’. Rutte werd gereduceerd tot een bijrol, de VVD verdween uit beeld en van de 35 zetels in de peilingen van half september hield de partij er eind november slechts 22 over.
Aan Rutte nu de taak ervoor te zorgen dat hij ditmaal niet opnieuw op vergelijkbare wijze wordt uitgeschaakt. Hij zal een manier moeten vinden om het CDA in het potverteerderskamp gevangen te houden – of positiever geformuleerd: om zichzelf als de enige geloofwaardige pleitbezorger van fiscale verantwoordelijkheidszin te presenteren. Als hij daar niet in slaagt, zou de zetelswinst van de afgelopen maanden wel eens in minder dan geen tijd kunnen verdampen.
br>35 reacties op “De uitdaging voor de VVD”




J. School op 09 Feb 2010 om 1:07 pm #
Rutte kan misschien profiteren van het feit dat hij zich niet in de Geert Wilders lynchmob heeft genesteld.
Niels op 09 Feb 2010 om 1:09 pm #
Ik ben het volledig met je eens, maar wat ik mis bij de VVD is een bepaalde vechthouding. Als Rutte aangevallen wordt, mis ik een aantal mensen om hem heen die terugvechten, cq. beschermen. Daar moeten ze eerst eens voor zorgen.
J. School op 09 Feb 2010 om 1:15 pm #
Ja, dat klopt, de VVD mist een type Maxime Verhagen. Een Jan Wouters in voetbaltermen.
Dirk-Jan van Baar op 09 Feb 2010 om 1:19 pm #
@ Joshua,
De verschillen tussen CDA en PvdA over Irak zijn feitelijk helemaal niet zo groot, laat staan onoverbrugbaar. Maar het is ditmaal de PvdA die n.a.v. Davids een ‘knieval’ moet maken, mede omdat zij op dit punt volkomen ten onrechte zo hoog heeft ingezet en Balkenende dacht klem te hebben.
leusen op 09 Feb 2010 om 1:22 pm #
Ficale verantwoordelijkheid is misschien inderdaad een punt waarop de VVD zich onderscheidt. De erfenis van Gerrit Zalm is goed en de moeite van het oppoetsen waard.
Overigens is het tamelijk treurig voor een partij als de VVD dat men het eigenlijk alleen van dit punt moet hebben. De afgelopen jaren heeft de partij tal van traditionele VVD punten afgestaan aan de PVV, die die punten eenvoudig beter heeft behartigd. We kunnen denken aan:
- Inmmigratie en Integratie (eigenlijk geen punt voor de VVD, als je kijkt hoe vaak je Rutte er over hoort)
- Law and Order
- de strijd tegen de klimaathoax. Vermoeid probeert mevrouw Nepperus zich alsnog aan boord van het wegvarende schip te hijsen maar enige hulp van Mark (“de VVD is een groene partij”) Rutte hoeft ze niet te verwachten.
- Over de EU, de WAO, ontwikkelingsamenwerking en het subsidiewezen zullen we het dan maar niet hebben.
Als Mark Rutte en de VVD in zijn algemeenheid er niet inslagen het CDA aansprakelijk te maken voor jaren van stilstand en potverteren dan horen ze te verdwijnen want dan hebben ze werkelijk helemaal geen enkel punt meer in de belangrijke debatten van vandaag.
C. Fecht op 09 Feb 2010 om 1:31 pm #
Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt. Kleine accent verschillen tussen de gematigden van zowel links als rechts. Je zit nu altijd vast aan een coalitie . Het is alleen zo jammer dat er weer op de mannetjes wordt gespeeld,wat veel geld en energie opslurpt dat beter besteed had kunnen worden, dan al dat gekonkelfoes onder mekaar. Daarom hoop ikdat er 2 partijen flinke winst maken en dat zijn SP en PVV.
Mar op 09 Feb 2010 om 1:38 pm #
De erfenis van Gerrit Zalm is goed??????????
De erfenis van Hans Hoogervorst dan ook zeker?
De erfenis van Rita Verdonk dan ook natuurlijk?
De erfenis van Henk Kamp?
Niels op 09 Feb 2010 om 1:40 pm #
Als het op de man spelen niet zou lonen, zou het niet gebeuren..
Kiezers kiezen niet op basis van de inhoud, er zijn er maar weinig die hun keuze goed kunnen beargumenteren. Het gaat iedere keer om dezelfde vraag wie gaat de grote leider worden?
Hannibal op 09 Feb 2010 om 1:51 pm #
@ Mar
Laten we het dan ook maar over de erfenis van PvdA en FNV gaan hebben.
Die wil eigenlijk niemand nog hebben, en niet voor niets.
Adriaan Pek op 09 Feb 2010 om 2:00 pm #
De VVD heeft een sterk voordeel in de aanwezigheid van de PVV en TON, want als het op stemmen aan komt moet nog maar blijken of de PVV of TON echte binders zijn voor de overgelopen VVD-stemmers in de peilingen. En dan zou het zomaar kunnen dat ze voor een fors deel weer naar de VVD gaan. Er is wel nog een addertje onder het gras, hoeveel Voorhoevenaren zijn er in de VVD? Zouden die zich ook door Pechtold zand in de ogen laten strooien?
leusen op 09 Feb 2010 om 2:00 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 1:38 pm #
Ja,
Ja,
ja,
Ja.
Dit beantwoordt uw vragen naar volle tevredenheid, neem ik aan?
Jelle op 09 Feb 2010 om 2:01 pm #
@Mar
Onder Zalm werd de staatsschuld verlaagd en ook de belastingen gingen omlaag.
Kun je even uitleggen wat die man verkeerd heeft gedaan tijdens zijn periode als minister?
leusen op 09 Feb 2010 om 2:05 pm #
@ Adriaan Pek op 09 Feb 2010 om 2:00 pm #
Er zijn veel Voorhoeves in het VVD kader en in de fractie maar electoraal leggen die geen groot gewicht inh de schaal. Onder de VVD kiezers vind je tegenwoordig voornamelijk mensen die eigenlijk liever op de PVV zouden stemmen maar die zich door linkse intimidatie laten weerhouden om dat ook echt te doen. D66′ers stemmen gewoon op D66, niet op de D66′ers in de VVD fractie.
leusen op 09 Feb 2010 om 2:08 pm #
Kom kom, Hannibal. Als het aan de voorzitter had gelegen dan was het FNV samen opgetrokken met de PVV. Dus met de FNV komt het misschien nog wel goed.
Mar op 09 Feb 2010 om 2:15 pm #
1. Kredietcrisis is ontstaan in 2007/2008?
2. Het nieuwe ziektekostenstelsel is een groot succes?
3. De Wet Inburgering draait als een tierelier?
4. Irak, Afghanistan?
Koen op 09 Feb 2010 om 2:17 pm #
@ Jelle
Onder Balkenende II heeft Gerrit Zalm 2 jaar lang de belastingen verhoogd. Alleen in 2006 was er sprake van een verlaging, die echter onvoldoende was om het verlies aan koopkracht in 2004 en 2005 te compenseren.
Mar op 09 Feb 2010 om 2:22 pm #
@leusen
Onder de VVD kiezers vind je tegenwoordig voornamelijk mensen die eigenlijk liever op de PVV zouden stemmen maar die zich door linkse intimidatie laten weerhouden om dat ook echt te doen.
Niemand ziet op wie jij stemt en je hoeft niemand te vertellen op wie jij stemt.
Je baas komt het niet te weten, je familie komt het niet te weten, de buren komen het niet te weten, de overheid komt het niet te weten.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de stem die je uitbrengt en niemand anders.
leusen op 09 Feb 2010 om 2:30 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 2:15 pm #
1- als de Nederlandse financien niet zo voortreffelijk op orde waren geweest had Wouter Bos de grote Nederlandse banken niet kunnen redden. Aan wie dankte hij dat?
2- Wel volgens minister Klink en volgens de regering Obama, die het Nederlandse stelsel van Hoogervorst een goed voorbeeld noemen van public-private partnership. Ook Hans Simons (PvdA) heeft zich positief over het stelsel uitgelaten en die kon het weten.
3- na minister Verdonk is onder de PvdA een algemeen pardon regeling afgekondigd die de resultaten van Verdonk’s beleid goeddeels heeft bedorven, terwijl staatssecretaris Albayrak de grens weer wagenwijd open heeft gegooid. De postieve ontwikkelingen die waren ingezet onder Verdonk hebben onder dit kabinet geen vervolg gekregen. Dat Albayrak stil zit kun je moeilijk Verdonk verwijten.
4- Het is u kennelijk ontgaan de afgelopen weken dat het Nederlandse leger onder Henk Kamp niet is ingezet in Irak. Had dat wat u betreft wel gemoeten? In Afghanistan hebben de Nederlanders veel terroristen gedood, waardoor de wereld (Nederland incluis) een veiliger plaats is geworden. Goed werk dus.
leusen op 09 Feb 2010 om 2:35 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 2:22 pm #
Klopt – maar in de opiniepeilingen, enquetes etc ligt dat anders. Daardoor zijn er veel mensen die VVD zeggen terwijl ze eigenlijk PVV bedoelen. Dat verklaart ook dat de dingen die VVD’ers belangrijk zeggen te vinden eigenlijk beter worden behartigd door de PVV dan door de VVD.
Voor de PVV is dit zowel slecht als goed nieuws. Het is een schande dat mensen zich niet vrij durven uitspreken over hun voorkeur voor een democratische partij. Het goede nieuws is dat de PVV daardoor in de peilingen waarschijnlijk nog ondergerepresenteerd is.
Niels op 09 Feb 2010 om 2:47 pm #
@ Mar
Wat wil je zeggen met de kredietcrisis en het ontstaan er van in 2008?
Mar op 09 Feb 2010 om 3:07 pm #
1. Als Zalm wat kritischer had gekeken naar de handel en wandel van de banken, dan hadden die banken niet gered hoeven te worden.
2. En de Nederlanders maar klagen over de verhogingen van de premies, terwijl het toch verkocht werd als kostenbesparend dus beter voor de portemonnee van
de burger.
3. De mensen, vallend onder het generaal pardon, waren illegalen die Rita zou wegwerken uit het land, maar Rita maakte liever sier met eigenhandig 26.000 dossiers behandelen van mensen, waarvan de eerste procedure een langslepende kwestie was geworden.
Albayrak werkt met exact dezelfde wet als Rita Verdonk, volgt dezelfde procedures en heeft dezelfde IND onder haar.
4. Wie was de minister van defensie die niet helemaal eerlijk was in de tweede kamer over het een en ander aangaande Irak? Welke partij hield samen met het CDA een eerder onderzoek tegen?
Mar op 09 Feb 2010 om 3:14 pm #
@leusen
Onder de VVD kiezers vind je tegenwoordig voornamelijk mensen die eigenlijk liever op de PVV zouden stemmen maar die zich door linkse intimidatie laten weerhouden om dat ook echt te doen.
Ze stemmen toch maar niet op de PVV. Dat is wat u zegt.
Als je niet op de PVV stemt is dat je eigen beslissing en moet je niet gaan huilen dat dit de schuld is van links.
Hannibal op 09 Feb 2010 om 3:21 pm #
@Mar 3.07
Zalm de schuld geven van de fouten van de banken is volstrekte kul. Hij is zelfs theoretisch niet aansprakelijk te stellen.
Hannibal op 09 Feb 2010 om 3:26 pm #
@ Mar 3.21
Wellicht heeft U gelijk, en is de PVV al veel groter dan nu gepeild. Gezien de commentaren van mensen die ik in het dagelijks leven tegen kom, is dat zeker niet onmogelijk. Mijn voorkeur is niemand bekend, en ik verbaas me over de openlijkheid waarmee anderen zich uitspreken. Want tot een half jaar geleden werd je nog wel eens achterdochtig aangekeken als je over de PVV sprak. Nu beginnen dezelfde mensen spontaan te verklaren dat ze er op gaan stemmen.
En de lijst van redenen is lang.
leusen op 09 Feb 2010 om 3:30 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 3:07 pm #
1- Juist ja. Over de hele wereld moesten banken worden gered maar dat ze in Nederland gered moesten worden was geheel en al de schuld van Zalm! Nee, u hebt er kijk op! Terwijl juist onder Zalm de toezichthoudende organisaties sterk waren verbeterd waardoor groter onheil voorkomen is. De hervormingen van Zalm waren (aanvankelijk) ook een voorbeeld voor bijvoorbeeld de VS, waar ze helaas echter niet zijn ingevoerd.
2- Ik ben het met u eens dat ze beter kunnen klagen over de belastingverhogingen van Wouter Bos, want die veroorzaken veel meer financiele schade voor de burger. Maar anders dan Wouter Bos kun je je ziektekostenverzekering gewoon opzeggen en een goedkopere nemen. Dat is het mooie van het systeem Hogervorst.
3- Precies: Albayrak heeft dezelfde middelen als Verdonk maar haalt toch een veel slechter resultaat! Hoe moeten we dat nu als slecht voor Verdonk uitleggen?
4- Niet helemaal eerlijk is uiteraard niet correct. In het ergste gval kun je zeggen: niet helemaal volledig. Overigens had Kamp met Irak niets te maken en had dus ook niets te verbergen – dat zij geen behoefte hadden aan uitgebreide onderzoeken had meer te maken met een doelmatige aanwending van gemeenschapsmiddelen. Jammer dat linkse partijen nog geen excuses hebben aangeboden voor jaren van onterechte beschuldigingen aan zijn adres, dat het Nederlandse leger toch heimelijk bij de strijd in Irak betrokken is geweest.
leusen op 09 Feb 2010 om 3:36 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 3:14 pm #
Ik ben helemaal niet ongerust hoor: het komt helemaal goed met het aantal mensen dat op de PVV gaat stemmen. Ondanks de dreigementen van links en de geweldadige staat van dienst van de betrokken organisaties. En ondanks de pogingen van minister Ter Horst om met quasi-wetenschappelijke rapporten de PVV in diskrediet te brengen. Alleen al de AOW kwestie heeft tal van mensen die vroeger links zouden hebben gestemd de ogen geopend. De PVV is de partij voor de hardwerkende Nederlander, ook de hardwerkende arbeider.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5984759/__AIVD_waarschuwt_voor_antifascisten__.html?p=27,1
Niels op 09 Feb 2010 om 3:43 pm #
@ Mar
Ik heb hier een link, de belangrijkste begrippen uit de economische crisis.
http://www.nrc.nl/nieuwsthema/kredietcrisis/article1831214.ece/Lexicon_kredietcrisis
Kijk vooral even bij het begrip Ninja-hypotheek en Subprime-hypotheek.
Ik ben het zat dat er Nederlandse politici zijn die de schuld zoeken in dit land. Dat de bankenwereld een wereldje op zich is, best, maar heb daar dan kritiek op en generaliseer niet.
leusen op 09 Feb 2010 om 3:52 pm #
Hi Joshua, zit ik al de halve middag VVD’ers te verdedigen.
Gelijk oversteken en morgen een mooi stukje over de PVV?
Mar op 09 Feb 2010 om 4:05 pm #
@leusen
1. Maar Wouter Bos kun je er toch ook niet verantwoordelijk voor stellen. Je kunt ook links er niet voor verantwoordelijk stellen. Je kunt ook niet Amerika ervoor verantwoordelijk stellen.
2. Lol. Is er dan een goedkopere?
3. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37943ned&D1=2,4,8,47-390&D2=152,169,186,203,220,236-237,241,245,249&HDR=T&STB=G1&VW=T
4. Ook voormalig VVD-minister van Defensie Henk Kamp zou er in de definitieve versie slecht afkomen. Zijn naam wordt niet genoemd, maar het kabinet neemt tussen de regels door het verwijt aan zijn adres door de commissie-Davids over onvolledig informeren van de Kamer, over
Mar op 09 Feb 2010 om 4:19 pm #
@leusen
Zeg ik dan dat u ongerust moet zijn?
Nog maar een keer:
De huilers over 40 jaar linkse dictatuur, 40 jaar de mond snoeren, 40 jaar kommer en kwel en alles wat maar erg kan zijn wijten aan links, moeten zich realiseren dat zij of hun ouders of hun grootouders erbij waren en het hebben laten gebeuren.
Ik heb in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 altijd VVD gestemd. Als ik toen in de toekomst had kunnen kijken, had ik nooit en te nimmer op die partij, die met hun fratsen een grote impact op mijn gezinsleven had, gestemd.
leusen op 09 Feb 2010 om 4:20 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 4:05 pm #
1 – Ik heb Wouter Bos toch niet verantwoordelijk gesteld voor de bankencrisis? Hij geeft alleen veel te veel geld uit.
2- Kom kom, u moet zich niet dommer voordoen dan u bent!
3 – Maakt u hier een punt?
4 – Kamp wordt niet genoemd en was er niet bij. Het nieuwe kabinet wil hem echter wel wat verwijten. Et alors?
leusen op 09 Feb 2010 om 4:23 pm #
@ Mar op 09 Feb 2010 om 4:19 pm #
Kijk eens, gaan we elkaar dan toch nog vinden als het aankomt op de fratsen van de VVD? Welke ‘fratsen’ bedoelt u?
zande op 09 Feb 2010 om 4:29 pm #
@Mar
Niemand zegt toch ook dat er niet een meerderheid vóór die linkse dictatuur was?
Ik neem al die na-oorlogse verzetshelden die nu de grootste monden hebben ook met een korrel zout hoor, ik kan me prima herinneren dat het een eenzame plek was, toen het nog Oud Radicaal Rechts was.
Gelukkig, of eigenlijk jammer genoeg, want de wal keert nu het schip, ontstaat er nu wel een rechtse meerderheid. Maar mijn grote angst is, dat dit volk al zover verpauperd en verpamperd is, dat ze bij de eerste de beste bezuiniging op overheidskosten meteen weer in een linkse reflex schiet. Of niet zozeer links, maar clientistisch,PvdA zeg maar.
Daarom is de enige redding een ander kiesstelsel, censuskiesrecht. Zodat de bedelaar de hoogte van de aalmoes niet kan bepalen.
Mar op 09 Feb 2010 om 4:56 pm #
@zande
Zeg zande, beste vriend, laat je wel een stukje authentiek Nederland over want anders zitten we nog weer opgescheept met een compleet nieuw Nederland, terwijl er zo’n heimwee is naar het Nederland van weleer.
fanof43 op 10 Feb 2010 om 1:21 am #
Er is slechts één ding dat de VVD moet doen om op 3 maart goed uit de (stem)bus te komen: stoppen met Rutte als lijsttrekker. De man ligt slecht bij de VVD-kiezers ter rechterzijde en bij de meeste oudere stemmers. Hij heeft zonder meer kennis van zaken maar komt niet over. Blijft een pokdalig jong mens terwijl zijn woordgebruik veelal als populistisch kan worden aangemerkt.
Waarom niet Van Opstelten als partijleider inzetten? Gegarandeerd een succes!