D66 heeft iets nieuws bedacht om christenen te irriteren: verkiezingen op zondag

Geplaatst door Bjorn op 10 juli, 2010 - 14:15
D66 werd door Bas van der Vlies (SGP) in het verleden al eens 'de meest antichristelijke partij van Nederland' genoemd. Zelden was een titel zo terecht. Van der Vlies deed de uitspraak destijds in een debat over onderwijsvrijheid - zoals bekend: de SGP is vóór, D66 tegen - , maar ook buiten dit debat is D66 sterk antichristelijk. Zo noemde Boris van der Ham het verwijderen van het kruis van de mijter van Sinterklaas, zoals in onze hoofdstad gebeurde door multiculti-socialisten, "passend in de seculiere traditie van Amsterdam". Ook andere gelegenheden om de vrijheden van christenen te beperken laat D66 niet onbenut, zo moest deze week zelfs de formatie eraan geloven. De twijfelachtige eer ging deze keer naar Ernst Bakker, D66-burgemeester van Hilversum. De Volkskrant bericht over zijn plan om de verkiezingen in de toekomst op zondag te houden om zo de SGP uit de Tweede Kamer te houden onder het motto "als je ziet hoe de SGP denkt over vrouwen en homofielen, zal ik ze niet missen". Dat mag Bakker vinden - net zozeer als weinig christenen D66 zouden missen - , maar zoals bij onze buren van Het Nieuwe Journaal wordt betoogd: erg democratisch is het niet om dit soort middelen te hanteren om een andere partij buitenspel te zetten - of althans, dat te pogen. Bovendien heeft, zoals het Reformatisch Dagblad - door wie de D66-burgemeester overigens niet geïnterviewd wenste te worden - scherp opmerkt, Bakker bewust politicologen verkeerd geciteerd om zijn eigen perverse standpunt wat kracht bij te zetten. Politicoloog Andries Hoogerwerf werd zo ineens voorstander van verkiezingen op zondag, terwijl hij in het interview waar Bakker uit citeert juist de woensdag een "prima dag" vindt: "In een democratie moet je de opvattingen van minderheden respecteren, dus ook de mening van mensen die uit principe niet op zondag willen stemmen." Dat laatste, respect voor minderheden, is ook weer zo typisch aan dit voorstel: iedereen weet hoe D66 gereageerd zou hebben als Wilders de vrijdag als verkiezingsdag had voorgesteld enkel om moslims te irriteren. Nu maar hopen dat Wilders er ook daadwerkelijk werk van maakt. Niet om de verkiezingsvrijdag realiteit te maken - er zal sowieso geen meerderheid voor het plan zijn te vinden - , maar enkel om de hypocrisie van D66 nog eens bloot te leggen, voor die paar blinden die nog niet overtuigd zijn.

Reacties

Herman01 (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 14:35

En zo'n minkukel partij

En zo'n minkukel partij dreigt in de regering te komen!
Gielah (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 14:50

Tja... die brave Pechtold,

Tja... die brave Pechtold, die heeft inderdaad weinig respect heeft voor christenen . Dat hóeft hij voor mij trouwens ook niet te hebben.... want zonder zijn respect kunnen wij ook prima leven! Alleen hele primitieve figuren zitten op 'respect' te wachten. Ik vrees echter dat iedere 65-plusser, mocht hij aan een regering gaan deelnemen, ook weer heel snel het aanbod krijgt van hulp bij levensbeëindiging, wanneer seculieren, die in zijn lijn denken, menen dat wij bij een lichte neusverkoudheid al 'mensonwaardig moeten lijden' en dus hun 'barmhartigheid' behoeven. Laat mij dus maar rustig blaffen en snotteren..., D'66... en houd die pil van Drion liever voor uzelf , wanneer het leven onder premier Wilders in uw ogen mensonwaardig zwaar geworden is... en u meent, dat men dat zelfs een DIER niet mag aandoen. Bij stemmen op zondag kwetst men een aantal christenen ( mij niet.... ik lig er niet wakker van, want nergens in de Bijbel staat dat de zondag een rustdag is). Bij stemmen op zaterdag zijn de Joden niet blij en bij stemmen op vrijdag zal de PvdA wellicht een aantal ( bijna alle) kiezers moeten missen, dus dat gaat sowieso nooit gebeuren. Waarom dus niet gewoon doorgaan met de woensdag?
Herman01 (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 15:43

Wie kan nu toch praten met

Wie kan nu toch praten met een leeghoofd als Pechtold? Ik denk dat als er verkiezingen op zondag komen de opkomst historisch hoog zal worden om op andere partijen dan D66 te gaan stemmen. Met mijn 72 jaren voel ik mij zeer zeer zwaar beledigt door Alexandertje, ja ik val in de termen, ongeneselijk ziek maar behandelbaar en ik kan nog jaren mee door steeds betere resultaten in de kankerbestrijding. Ik heb geen enkele, geen enkele belangstelling slachtoffer van deze querulant en zijn partijtje van 10 zetels te worden. Een volgende 'democratische' stap zou wel eens kunnen zijn normen op te stellen die artsen de mogelijkheid geeft te beslissen wanneer de pil 'medisch' noodzakelijk is (of economisch). Een land dat deze figuren laat regeren gaat naar de bliksem.
Herman Meijer (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 16:15
henk (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 16:24

In België en vele andere

In België en vele andere landen worden verkiezingen al sinds jaar en dag op zondag gehouden. Bovendien kent België nog een stemplicht, zodat ook christenen er op de Dag des Heren aan zullen moeten geloven. Er mag dus in Nederland niet op zondag gestemd worden vanwege de achterlijke opvattingen van een kleine minderheid, die bovendien niet terug zijn te voeren op de Bijbel. De zondag als rustdag is pas 100 jaar na het overlijden van Christus langzaam in zwang geraakt. Bovendien mag je op de rustdag wel ademen, slapen, koken, eten, lopen. lezen en familiebezoekjes afleggen. De gang naar het stembureau vergt niet veel meer inspanning, dus kan gemakkelijk aan dit rijtje worden toegevoegd. Respect voor een geloof is een groot goed, maar respect voor aantoonbare flauwekul is nergens voor nodig.
Frits (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 17:09

Ongenuanceerd stuk. Bakker

Ongenuanceerd stuk. Bakker herhaalt een voorstel dat al minstens 2x eerder aan de orde is geweest (en toen ook door de Kamer verworpen werd). Stemmen op zondag is logistiek handiger dan op woensdag, vandaar dat onze buurlanden het dan ook doen. De enige reden waarom wij de zondag mijden is dat we dan een klein deel van de bevolking op de tenen trappen. Op zich goed dat we dat niet willen, maar waarom is anders de mogelijkheid tot stemmen per post of per volmacht geboden? Er zijn genoeg kiezers die die weg moeten bewandelen omdat ze op woensdag niet naar het stembureau kunnen. Bakkers opmerking dat hij de SGP niet zou missen is politiek niet handig, maar worden burgemeesters niet geacht boven de partijen te staan?
Wim (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 17:33

Ik snap die drukte om

Ik snap die drukte om verkiezingen op zondag niet. In vrijwel alle landen worden op zondag verkiezingen gehouden, maar alleen in Nederland moeten we zo nodig met de folklore van een paar vreemde fossielen rekening houden die daar problemen mee hebben. Merkwaardig genoeg hebben miljoenen christenen in andere landen daar geen enkel probleem mee. Alweer een voorbeeld van de extra rechten die religieuzen in ons land hebben. Als je maar beweert dat je godsdienst je iets verbiedt of gebiedt, dan heb je in Nederland een bevoorrechte positie (denk bijvoorbeeld maar aan het besnijden van kinderen), daar mag best wel eens een einde aan gemaakt worden.
sprx (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 18:33

Welke dag van de week er

Welke dag van de week er verkiezingen worden gehouden is niet echt interessant, voor mij zijn er 7 dagen in een week. Wanneer het echter op EU verkiezingen aankomt, moet dit wel in de hele unie op dezelfde dag zijn, dat voorkomt dat de uitslag bij landen die op andere dagen dan zondag stemmen, geheim wordt gehouden tot zondagavond. Een onbevredigende en onaanvaardbare situatie.
wirbel010 (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 20:44

De partij is wel erg

De partij is wel erg pro-islam; dat dan weer wel.
Rob Goossens (niet gecontroleerd) op 10 juli, 2010 - 21:24

Wat een onzin, dat christenen

Wat een onzin, dat christenen niet op zondag zouden stemmen. In België worden verkiezingen altijd op zondag gehouden, en komt maar liefst 100 procent van de christenen opdagen. In Polen wordt er ook niet geklaagd over verkiezingen op zondag. Sterker nog, daar vinden ze het wel prima, want op die dag hoeven ze toch niet naar hun werk en kunnen ze dus prima even langs het stemlokaal. Als Ernst Bakker dat niet beseft, dan is hij niet goed bij zijn hoofd. Wie dat denkt, die kent Ernst Bakker nog niet.
Bert Brouwer (niet gecontroleerd) op 11 juli, 2010 - 08:41

Woensdag gehaktdag. Lekker zo

Woensdag gehaktdag. Lekker zo houden. Bakker is een D66 onbenul en niet vies van een borrel. Met dergelijke nietszeggende borrelpraat speelt hij de anti-christelijke kaart uit en weten we weer waar de cultuurverlakkers van D66 staan. Aan de verkeerde kant.
vanhetgoor (niet gecontroleerd) op 11 juli, 2010 - 14:50

Lieve Gielah / Beste Gielah

Lieve Gielah / Beste Gielah (ik heb geen idee of je man of vrouw bent) de zevende dag is wèl de rustdag, dat staat wèl in de bijbel: "Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; [dan] zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, [noch] uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;" (Exodus 20 vers 10) Verder ben ik geen voorstander van stemmen op zondag, het is geen traditie en op zondag heb ik andere dingen te doen. Woensdag is de dag waarop wordt gestemd. Er is niets mis met een beetje traditie. En voor de rest, laat D66 maar eens gaan werken aan die D in hun naam, ze zijn niet erg democratisch. Want de PVV heeft meer stemmen gehaald dan D66 en toch wil D66 in het kabinet, terwijl als het een democratische keuze zijn zijn geweest de PVV er had moeten zitten.
Frits (niet gecontroleerd) op 11 juli, 2010 - 15:12

@vanhetgoor Op welke dag de

@vanhetgoor Op welke dag de zevende dag valt is een eeuwenoud twistpunt. Exodus is nog joods, dus dan begint de week op zondag en de zevende dag is de zaterdag. Mevrouw Gielah kan dat veel beter uitleggen dan ik. Verder is de weekindeling van veel later dan het Oude Testament. Wie denkt dat God als een oprecht arbeider op maandag aan de slag ging en dus op zondag rustte, gaat uit van de christelijke telling (met Germaanse symbolen). Overigens ben ik van mening dat stemmen niet als werken beschouwd kan worden. Kerkgang vergt meer inspanning. :-)
Gielah (niet gecontroleerd) op 11 juli, 2010 - 15:45

Beste Vanhetgoor: Gielah is

Beste Vanhetgoor: Gielah is van het vrouwelijk geslacht. Ik ben het met u eens, dat men rustig op woensdag zou moeten blijven stemmen. Gekerm, als zou dat aan het bedrijfsleven te veel kosten, kunnen wij nauwelijks serieus nemen, want men kan ook voor en na het werk stemmen, toch? Bovendien hebben we zojuist weer ideeën horen opperen om de dag na het WK iedereen vrij te geven. Dat gaat ( gelukkig) niet door, maar dat had het bedrijfsleven dus een véélvoud gekost van het houden van een verkiezingsdag op woensdag en er waren heel wat mensen, die zo'n uitslaapdag/katerdag heel goed verdedigbaar achtten. Dan nog de door u en @ Frits opgeworpen kwestie van de Bijbelse rustdag. De eeuwig geldende (!) en dus NIET door Jezus afgeschafte rustdag loopt van de vrijdagavond ( op het moment dat de eerste 3 sterren zichtbaar zijn) tot aan de zaterdagavond. De Bijbel merkt op, dat men dan tesamen met de Schepper niet alleen de hele dag STILzit ( juist niet), maar geniet van hetgeen Hij én wij in de week ervoor gedaan en tot stand gebracht hebben. Op deze dag werkt men niet, maar men is verplicht om blij te zijn... geen droeve gezichten en zorgen dan. Men maakt ook van de echtelijke liefde een feest en de maaltijd aan de begin van de shabbat is de lekkerste en meest uitgebreide van de hele week. Dat moet ook wel... want het is een anticipatie op, een voorproefje van het Rijk der heerlijkheid, dat eraankomt, de eeuwige shabbat. Ook die heeft weer niets met stilzitten te maken maar met onvermoeid zijn en slechts recht en gerechtigheid en liefde en vrede ervaren , wat vanzelf komt in de aanwezigheid van Hem, die daar de Bron van is en Die alle tranen van de ogen zal afwissen, want de dood zal niet meer zijn, nóch klagen of huilen... want de eerste dingen ( onze wereldtijd) zijn dan voorbijgegaan. Op shabbat grijpen de Schepper én de gelovigen daarop vooruit. De zondag is de dag, waarop Jezus opstond uit de dood.... een soort wekelijks Paasfeest, maar géén shabbat! De vroege kerk kwam op zondag ná het werk bij elkaar, voor een gemeenschappelijke maaltijd..... en de zondag ( gewijd aan de zonnegod... is ingesteld door Constantijn, aan wiens 'bekering' tot het christendom wij gerust onze twijfels mogen hebben, aangezien hij meteen meteen begon Gods eeuwige wetten te vervangen door zijn eigen wetten... wat niet echt op gedrag van een bekeerde wijst... eerder integendeel). De week begint dan ook op de zondag. In Israël trekt men op zaterdagavond, direct na de shabbat, naar de binnenstad van de steden en maakt het zich daar dan gezellig... men kan er over de hoofden lopen. Er is - in Jeruzalem, waar mijn shabbatservaringen liggen - een hoop muziek en dans en de terrassen puilen uit.... héérlijk! Op zondag gaat iedereen weer aan het werk. Er is dan ook altijd een vergadering van de Knesset. Maar genoeg getheologiseerd... tijd om te gaan koken en een glaasje in te schenken. Tot schrijfs.
Johanna (niet gecontroleerd) op 13 juli, 2010 - 13:33

Ze vergeten dat Nederland is

Ze vergeten dat Nederland is opgebouwd vanuit Christelijke normen en waarden. Zonder deze normen en waarden is Nederland geen Nederland meer. Om Sinterklaas z'n kruis van de mijter te halen, is het zelfde als de paus te zeggen niet meer te geloven in God. Sinterklaas was een Christen, Dat is een feit en daar kun je niks aan veranderen. Wat stemmen betreft, waarom uberhaubt in het weekend. Denk dat de meeste politici dan ook liever vrij hebben. Wat dat betreft mogen ze blij zijn met de Christelijk normen en waarden.