'Humorloos, slecht geïnformeerd en onzin'

Geplaatst door Willem Jan Hilderink op 16 juli, 2010 - 09:30
Ons favoriete crypto-linksmensch Rutte zal vandaag weer vol goede moed deelnemen aan de onderhandelingen over Paars-plus. We kunnen het hem bij DDS niet vaak genoeg zeggen: Mark, doe dat nou niet! En wij zijn niet de enige verstandige mensen; Bart Jan Spruyt waarschuwde hem in Elsevier voor 'die Paarse bende'. Het kwam de columnist op een bijtend smsje van de VVD-leider te staan. Rutte had moeite met de column. Hij noemde het stuk 'humorloos, slecht geïnformeerd en onzin'. Nu vraag ik u: waarom zou een druk onderhandelende partijleider zo geïrriteerd reageren op een dergelijk stuk? Iemand die zijn zaken goed voor elkaar heeft en duidelijk de touwtjes in handen heeft, kan enkel lachen om een columnist die denkt hem het vuur aan de schenen te leggen door achter de typemachine plaats te nemen. Dit doet het ergste vermoeden voor de producent van rechtse bijzettafeltjes. Mark Rutte is de regie totaal kwijt. Bovendien leek Rutte gepikeerd te reageren door de expliciete beschuldiging van een zogenaamd links complot. Rutte zou vanaf het begin van plan zijn geweest Nederland met een progressief-liberaal kabinet op te zadelen. Als mij dat verweten werd, zou niet reageren mijn eerste teken van ontkenning zijn geweest. Ruttes harde reactie doet echter vermoeden dat Spruyt aan de waarheid raakte.

Reacties

Nittickson (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 09:46

Juist ja: als je onzin

Juist ja: als je onzin ontkent dan 'bewijst' dat dat het waar is. Een briljante zet, want wat je ook beweert, je hebt altijd gelijk. Wat "rechts" zich onvoldoende realiseert is dat het gedroomde rechtse kabinet in feite door de verkiezingsuitslag onmogelijk is gemaakt. Weliswaar hebben PVV/CDA en VVD 76 zetels maar alleen al door Hero Brinkman is dat onvoldoende. Doortastend beleid vereist een veel grotere meerderheid - en dan hebben we het over de meerderheid in de eerste kamer nog niet eens gehad. Overigens is BJ Spruyt wel tamelijk inconsequent. Als profeet van de rechtse meerderheid heeft hij drie jaar lang in de meest schrille tonen de PVV verketterd - en nu MOET Mark Rutte van hem uitgerekend met die partij een muizenmeerderheid maken? Beter kan Spruyt zich sterk gaan maken voor een einde aan het verketteren van elke rechtse partij, enkel vanwege haar rechtse standpunten. Dat schept het beste klimaat in Nedeland voor een werkbare en werkzame rechtse meerderheid. Kortom - kijk eerst eens naar je eigen balk.
Maurice (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 09:46

Inderdaad, tijdens een

Inderdaad, tijdens een werkbezoek aan Suriname heeft Rutte een duidelijk signaal afgegeven waar zijn politieke voorkeuren lagen en liggen. Hij trok intensief op, jawel, met onze linkse Alexander Pechtold. Toen werd al gesproken over coalities waarin GL, D66 en de VVd in zouden zitten. Er is toen waarschijnlijk al informeel onderhandeld over Paars-Plus, wat het Roti-akkoord is gaan heten. Hier hebben we in de verkiezingstijd weining over gehoord. Ik denk dat Rutte en de 3 Paarse collega´s al een duidelijk plan hadden. Rutte zou de rechtse kiezers overhalen op hem te stemmen. Je ziet nu hoe de 4 zich vastgebeten hebben in Paars-Plus. Ze zullen hoe dan ook dorogaan totdat dit kabinet tot stand komt. Beatrix biedt ook geen enkele ruimte om andere opties te verkennen. De vraag is niet of we Paars-Plus krijgen, maar wanneer ze er uiteindelijk uit kunnen komen. Rutte heeft een zeer laag politiek kunstje uitgehaald met de rechtse kiezer. Deze man is onbetrouwbaar gebleken. Je hebt niets aan de VVD, want die is harstikke links uiteindelijk.
P.E. Middelkamp (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 09:56

Ik kan mij niet aan de indruk

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Rutte op een of andere manier wordt gedwongen om te doen waar hij nu mee bezig is. Het kan niet anders of hij dient een volstrekt andere agenda. Vele malen is voor de verkiezingen gewaarschuwd, dat een stem op de VVD niets garandeerde, behalve erosie bij het in de maak zijnde machtsblok van de PVV. Dat is gelukt. De vraag is nu waarmee Rutte of de VVD mee wordt gechanteerd. De formatie onder leiding van uw majesteit ( en niemand anders!) kan nog wel maanden duren. Ondertussen holt het gezag van Rutte uit, zodat hij onmogelijk nog premier kan worden. Waarschijnlijk is de enige optie dan nog dat hij nog een jaartje in het parlement zit, om daarna te oogsten, wat hem nu wordt toegezegd. Speculeren zegt u? Natuurlijk, maar wat moet je anders met dit geheimzinnige gedoe. Een "open democratie" moet ons inzage verschaffen, wat er aan de hand is. Dit is geen open democratie, dit is helemaal geen democratie meer. Een regering moet het landsbelang dienen, maar dit aankomend noodkabinetje dient slechts één belang: dat van de familie Van Amsberg c.s. als hoofd van de oligarchische driehoek, welke in dit land de dienst uitmaakt. Door de constitutionele staatsgreep van Tjeenk Willink in opdracht van de koningin, is de weg vrijgemaakt voor een systeem Politburo - Doema, waarbij geregeerd wordt per decreet. Ideaal voor de kleine elite en het grote publiek blijft dit steevast een "parlementaire democratie" noemen, want je kunt toch stemmen?
john1975 (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 10:08

Wat er ook allemaal van zij,

Wat er ook allemaal van zij, mocht het zo zijn dat Rutte in paars+ stapt, dan heeft hij een vreselijk probleem bij zijn achterban. Ik heb op de VVD gestemd om hoe dan ook te voorkomen dat het linkse roverstuig een plaats in de regering krijgt. Als dit wel gaat gebeuren, dan zie ik bij de volgende verkiezingen maar één oplossing: een stem op de PVV. Niet uit overtuiging, maar vanwege het feit er op rechts géén alternatief voorhanden is. Me dunkt dat ik hier niet alleen in sta. Mijnheer Rutte: u moet zich schamen! U heeft uw kiezers een loer gedraaid....
derck (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 10:33

Om nu Bart Jan Spruyt zonder

Om nu Bart Jan Spruyt zonder slag of stoot onder de verstandige maensen te scharen gaat mij wat ver. De man heeft CDA gestemd. De partij die Rutte dwong deze linkse dans te doen.
P.E. Middelkamp (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 10:34

Moet even terug denken aan

Moet even terug denken aan het optreden van Rutte tijdens Netwerk, wegens de zeer negatieve uitslag van het VVD verkiezingsprogramma, in vergelijking met de andere partijen. Hij trok buitengewoon fel van leer tegen dat verhaal en haalde er nog net zijn advocaat met een dwangbevel nog niet bij. Conclusie: hoe harder deze liberale jongeman piept, hoe beter de vermoedelijke waarheid wordt benaderd...... Politiek is een combinatie van acteren, liegen en één-tweetjes. Rutte beheerst dat maar ten dele en hij laat zich door iets of iemand piepelen.
derck (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 10:34

Ik zeg het nog maar eens: Wil

Ik zeg het nog maar eens: Wil je VVD beleid, dan stem je PVV. In maart nieuwe kansen voor spitoptanten om de 1e kamer te voorzien van een grote PVV fractie die de VVD kan bewaken
tom (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 11:06

@derck: heb jij wel eens goed

@derck: heb jij wel eens goed gekeken naar het verkiezingsprogramma van de PVV? Op immigratie erg rechts, voor de rest erg links conservatief. Ze kunnen zo aansluiten bij de SP. Wilders is wel iemand die dat hele programma wil inwisselen om mee te mogen regeren, dus in die zin hadden die onderhandelingen eerst moeten plaatsvinden. Dat zo'n stap feitelijk kiezersbedrog van de PVV zou zijn maakt niets uit: de meeste PVV-stemmers keken niet verder dan het immigratiestandpunt.
tipo (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 11:14

Door de open houding van

Door de open houding van Rutte is hij in een Paarse fuik gedreven, doordat de rest van de politieke partijen onwillig is om met iedereen aan tafel te gaan. Op zich is die open houding van Rutte goed. Laten we het vooral over de inhoud hebben en niet over de labeltjes. Een leider van de grootste partij van Nederland moet die klasse ook hebben, en Rutte heeft die klasse. Bij de VVD geldt tenminste echt dat iedereen meetelt. Maar dan valt op dat de onderhandelingen van Paars+ al dagen om de inhoud heen drentelen. De mores in de Paars+ onderhandelingen lijkt: laten we het vooral niet over de inhoud hebben, want dan worden we het oneens. Daarom moet Rutte scherp op de inhoud zitten en zijn standpunten ook aan de buitenwereld meedelen. Hoe probeert Rutte bijvoorbeeld Halsema te overtuigen dat kilometerheffing niet doorgaat en dat windmolens geldverspilling zijn? Hoe probeert Rutte Pechtold bijvoorbeeld te overtuigen dat hij met het zwaard de EU in gaat trekken, om Nederland te ontworstelen uit de ketenen van de immigratierichtlijn? Hoe gaat Rutte Cohen overtuigen dat Nederland niet de belasting moet verhogen door de hypotheekrenteaftrek te verlagen of af te schaffen. Hoe gaat Rutte uitleggen dat ontwikkelingshulp gehalveerd wordt?
Frank Gielis (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 11:16

We leven niet meer in een

We leven niet meer in een democratie....dit is een schijndemocratie... Ons politiek bestel moet op de schop...Heeft iemand ideeen over alternatieven...weet niet goed wat de alternatieven zijn Groet Frank
seipino (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 11:56

Op dit monent al meer dan 240

Op dit monent al meer dan 240 reacties op het artikel van Spruyt. Lees maar en trek zelf je concusie. Mark vergeet de Makro niet.
Jan (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 12:32

@ Derck Als alle VVD

@ Derck Als alle VVD kiezers PVV hadden gestemd, kregen we nu PvdA/CDA/D'66/Groen Links/CU, met Cohen als premier. Was je dan wel tevreden geweest?
tipo (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 12:40

@Jan Dan lag een PVV-PvdA

@Jan Dan lag een PVV-PvdA kabinet meer voor de hand, met Eddy Terstall als informateur..
Jan (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 12:57

@Tipo Jij blijft maar hopen

@Tipo Jij blijft maar hopen dat iemand met de PVV wil samenwerken. Je zou toch al wel beter moeten weten...
tipo (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 13:00

@Jan Alle politieke partijen

@Jan Alle politieke partijen werken al vier jaar samen met de PVV op verschillende onderwerpen. Ik begrijp het probleem niet zo.
Gielah (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 13:03

Wishful thinking.... wishful

Wishful thinking.... wishful thinking, Jan! The times, they are a-changing!
P.E. Middelkamp (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 13:05

Samenwerken met de PVV is

Samenwerken met de PVV is taboe, omdat het mevrouw Van Amsberg onwelgevallig is. En als je dan ook nog aan komt met Herman Tjeenk Willink uit de Raad van State te willen ontslaan en bovendien de koningin uit de regering wilt zetten, dan zijn de rapen op Noordeinde gaar. En daar brandt nog wel eens wat aan de laatste tijd.
Zande (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 15:30

Wie op de VVD heeft gestemd,

Wie op de VVD heeft gestemd, wist wat hij deed: Stemmen voor Paars. Ergo, de VVD stemmer is links. Gefeliciflapstaart met paars-plus!
Zande (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 16:45

Tipo Het lag er nogal niet

Tipo Het lag er nogal niet dik boven op. Rutte heb je bijna een jaar niet gehoord, behalve dan z'n Groen-Rechts geneuzel, tot een paar weekjes voor de verkiezingen, toen trok het ventje een grote broek aan en ging rechts doen. Kiezers die daar intrappen kun je missen als kiespijn.
tipo (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 16:59

@Zande Van Rutte kan je dat

@Zande Van Rutte kan je dat zeggen, maar van Paul de Krom niet. Alleen jammer dat de VVD niet Paul de Krom is.
Floris (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 17:44

Maurice, In Suriname was

Maurice, In Suriname was Wilders er niet bij, zou zo maar kunnen dat Rutte anders flink wat tijd met hem was opgetrokken. Ze kunnen het persoonlijk goed met elkaar vinden. Was het Roti-akkoord niet CDA, D66 en VVD? Van GL moet Rutte niets hebben. Overal valt alles en iedereen erover dat Rutte geen kritiek kan hebben. De reactie van Rutte op die colum vind ik best genuanceerd. Die kop erboven met 'woedend' slaat totaal niet op de inhoud van het smsje, zwaar overtrokken. En wie kan hier nu eigenlijk niet tegen kritiek? Is het nu juist niet kinderachtig van Spruyt om meteen de niet zo positieve mening van een politicus op het web te gooien? Is Spruyt hier eigenlijk niet degene die slecht tegen kritiek kan? Als hij het heeft gedaan om Rutte in een kwaad daglicht te stellen; dat is hem dan aardig gelukt gezien de reacties. Chapeau. Het gebeurt nl nogal vaak dat politici (al dan niet desgevraagd) kommentaar geven op een column in de dialoog met journalisten. Alleen valt dat onder de Nieuwspoortcode en houden journalisten netjes hun mond. Spruyt heeft Rutte gewoon een loer gedraaid en iedereen tuint erin. PVV-en VVD-stemmers geven enorm af op Rutte over de onderhandelingen van PP. Wilders en Verhagen komen niet aan bod, terwijl zij nu net degene zijn die onderhandelingen over een recht kabinet hebben geboycot. Maar Wilders heeft inmiddels de status van heilige en kan niks meer fout doen. Net als bij Wilders ligt de fout volgens PVV'ers altijd bij een ander, dit geval Rutte. Maar dat is echt te makkelijk. Ik ben geen fan van Rutte, maar ben inmiddels wel moe van dat Rutte-bashen de afgelopen weken. Ik ga die man nog bijna sympathiek vinden. Laten mensen eens de pijlen richten op al die andere partijleiders, die dan die en dan die uitsluiten waardoor er eigenlijk niks meer te kiezen valt. Rutte is gewoon voor het blok gezet. Over de suggestie dat 'linkse' Rutte wel blij is dat zowel PVV als CDA eigenlijk de onderhandelingen vroeg de nek om hebben gedraaid en dat Rutte altijd al PP wilde: Rutte opereert echt niet in zijn uppie, dat wordt met een heel VVD- team gedaan. Achter de schermen bij dat team zagen ze regeren met de PVV juist wel zitten. Wilders heeft de afgelopen jaren enorm veel tijd gestoken in mensen opleiden. Dat zijn mensen die in het Haagse dus al een tijdje meedraaien. Dat gaf bij de VVD het gevoel dat ze niet bang hoefden te zijn voor LPF-toestanden. Bij de VVD kennen ze Wilders goed en zoals Bolkestein zegt: met die man valt wel te praten. Maar een journalist heeft ooit gesuggereerd dat Rutte links is en sindsdien doet alles en iedereen enorm zijn best om zoveel mogelijk 'bewijs' voor die linksheid te verzamelen. Als Rutte iets rechts doet wordt dat ingevuld met dat hij 'zichzelf' niet is. Net als Spruyt in zijn column alles doet om zijn eigen gelijk te bewijzen. Feiten doen er niet meer toe. Vermoeiend. Rutte & team worden beticht van kiezersbedrog. Kiezersbedrog zou het zijn als Rutte PP voor de verkiezingen had uitgesloten, maar er nu toch mee onderhandelt. Dat heeft hij niet, Rutte heeft niemand uitgelsoten, dus dan weet je dat PP ook tot de mogelijkheden behoort. Ook al staat PP niet bovenaan de lijst of op plaats twee danwel drie. Hadden kiezers rekening mee moeten houden. Kiezersbedrog zou het ook zijn als de VVD geen regeringsverantwoordelijkheid aangaat als grootste partij. Daarvoor hebben kiezers je niet de grootste partij gemaakt. Dan moet je ook proberen er wat van te maken. Dat doet Rutte nu dus ook. M.b.t de VVD-standpunten; zolang niks bekend is over de uitkomst van de onderhandelingen, kan je Rutte niet betichten van kiezersbedrog. Je weet helemaal niet wat en welke VVD-standpunten zullen sneuvelen. Mensen reageren boos voordat er ook maar 1 letter op papier staat. Het is de moeilijkste Kabinetsformatie in de geschiedenis, links of rechtsom. Wacht eerst eens rustig af, geef die man de tijd. Mensen geven al hun oordeel gebaseerd op niks, niemand weet nog iets.
nedrealist (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 17:46

@tipo Dé VVD, dus de rest van

@tipo Dé VVD, dus de rest van wat er aan die kiezersbedriegers in de Tweede Kamer zit, blijft angstvallig op de achtergrond op wat onverdoofd gespartel van wat partijprominenten na. Conclusie, ook de rest van de VVD steunt Rutte. Ik zie een opstand tegen Rutte en zijn PaarsPlus-verraad overigens niet gebeuren. Wat een verschil met het CDA, die een keus op rechts eerst zou moeten voorleggen aan een ingelaste ledenraadpleging. Rutte moet als verloren beschouwd worden, zijn huidige partij incluis. Als de huidige VVD-Kamerleden nog enkele jaren in deze Kamer willen zitten of herkozen wensen te worden na nieuwe verkiezingen rest hen geen andere keuze dan in ZICHTBAAR en LUID in opstand te komen tegen PaarsPlus.
Floris (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 17:48

@ P.E. Middelkamp Oja, de

@ P.E. Middelkamp Oja, de dubieuze rol van Tjeeng & Queen was ik vergeten te noemen in het gedeelte dat Rutte voor het blok is gezet.
tipo (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 18:04

@Floris 18:48 Rutte is de

@Floris 18:48 Rutte is de enige die niemand uit wilde sluiten, waardoor de rest van de politieke partijen hem voor voldongen feiten denkt te kunnen plaatsen. Nu lijkt het alsof Rutte zich daardoor voor het (paarse) blok heeft laten zetten. U heeft gelijk dat Rutte zich nog voor geen enkel blok heeft laten zetten, door enkel het gesprek aan te gaan. Maar de gedachte van Mark Rutte moet wel zijn, zodra het over de Paarse inhoud gaat, "Wat zou ik er met Wilders en Verhagen uitgesleept hebben".
Esther (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 18:55

De opmerkingen dat als Rutte

De opmerkingen dat als Rutte kwaad wordt de beschuldigingen wel waar zullen zijn zijn natuurlijk onzin. De verwijzing naar de Netwerk uitzending waarin Rutte kwaad werd tonen dat alleen maar meer aan: de zogenoemde econoom had allerlei dingen niet meegerekend en de berekeningen klopten dus gewoon niet. Dat hij nu kwaad of liever gezegd gefrustreerd is vanwege de column in Elsevier is goed te begrijpen: hij moet de hele dag zich van zijn beste kant laten zien in gesprekken die hij niet gezocht en niet gewenst heeft, en dan pakt hij z'n rechtse tijdschrift om te ontspannen en leest daarin zo'n beschuldiging die ook nog eens geheel gebaseerd is op uitspraken van een PvdA'er. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan nu: moeten onderhandelen over zoiets onzinnigs als Paars+ in de wetenschap dat er op dit moment niets beters is wat hij kan doen voor het VVD programma, en daar toch voortdurend over worden aangevallen. Zowel nu als in Netwerk staat hij voor het VVD programma, en is hij niet te spreken over tendentieuze berichtgeving. Consistent dus. Ik vind het geplaatste bericht van Elsevier (onder de categorie nieuws(!)) overigens bijzonder stijlloos. Valt me van ze tegen.
Esther (niet gecontroleerd) op 16 juli, 2010 - 18:59

@tipo:"Wat zou ik...

@tipo:"Wat zou ik... hebben...." Dat werkt natuurlijk alleen maar contraproductief. Het is zaak voor Rutte om ondanks zijn en onze teleurstelling dat rechts niets is geworden zich toch te richten op wat is en niet op wat had kunnen zijn. De VVD lijkt immers veroordeeld tot de PvdA. Het is zaak om dat zo goed mogelijk uit te onderhandelen, en dat gaat niet zo gemakkelijk met de afleiding van "wat als".