
Wat het CDA kan moet de CDU ook kunnen. Onder dat motto heeft de Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, felle kritiek geleverd op Geert Wilders. Dat is vanuit de Duitse optiek voor te stellen, omdat in Duitsland het polderen een onbekend begrip is. Wat Die Deutsche machen, machen sie gut. De efficiëntie van de Duitser is berucht en beroemd. Wat in Nederland kan gebeuren kan makkelijk overslaan naar Duitsland en op xenofoob gedrag is men in Duitsland door een zeker verleden op zijn zachtst gezegd huiverig.
In een gesprek met buitenlandse journalisten woensdagmiddag noemde hij diens politiek [Redactie: PVV] „de totaal verkeerde weg voor de wereld in de 21e eeuw”...... „Of het nou een Duitser of een ander is, we moeten iedere aanzet tot xenofobie bestrijden.”.....ziet in de opkomst van Wilders een bewijs dat racisme een probleem is van alle landen. „Tien jaar geleden had niemand zo'n verkiezingsuitslag in Nederland voor mogelijk gehouden.”
Met andere woorden de komende coalitie zal met argusogen door de Europese economische motor bekeken worden. Moet Nederland nu bang zijn voor het Haider effect? Nee, zeker niet:
Europese sancties tegen Nederland sloot hij uit. Stappen zoals die in het verleden tegen Oostenrijk werden genomen, waar de rechtspopulische partij van Jörg Haider in de regering kwam, vindt Schäuble onjuist.
Dat is goed nieuws. De Duitse invloed binnen Europa is bekend. Er wordt zonder de Duitsers geen slagboom neergehaald. Het angstdenken dat Nederland tot pariastaat zal verworden is hiermee ongegrond verklaard.







Schäuble weet heel goed wat
Schäuble weet heel goed wat er in de grote Duitse steden speelt. De grote partijen daar willen echter, net als hier, zich er de vingers niet aan branden. Tot het te laat is.
Iemand die Wilders in verband
Iemand die Wilders in verband probeert te brengen met xenofobie is nog niet eens begonnen om een aanvang te maken met het begrijpen waar Wilders het over heeft. Schäuble moest zich diep schamen om op een dergelijke manier te praten over iemand die een nieuwe vloedgolf van antisemitisme probeert te stuiten.
Nie wieder, Herr Schäuble, diesmal haben auch Sie es gewußt!
Als je ziet wat er in
Als je ziet wat er in Duitsland op I&I gebied speelt, dan weet ook Schäuble heel goed dat het geen 10 jaar gaat duren voordat ook in Duitsland aan de noodrem getrokken wordt.
Schauble is van het
Schauble is van het pappen-en-nathouden kamp, daar was hij in een vorige functie ook verantwoordelijk voor - hetgeen zijn uitspraken ook in een bepaald licht plaatst.
Verder, met xenofobie heeft de PVV niets van doen, hoe hard de Duitsers dat ook roepen. Wel met een heldere analyse van de bedreigingen voor de westerse maatschappij, maar zo'n analyse schijnt in Duitsland nog steeds verboten te zijn. Ondanks 'leuke' episodes als met de kalief van Keulen.
Ach, zolang Wilders slechts
Ach, zolang Wilders slechts gedoogsteun verleent aan deze coalitie is er volgens mij weinig aan de hand. In Denemarken verleent de Wilderiaanse Deense Volkspartij immers al zo'n tien jaar gedoogsteun aan een centrum-rechtse coalitie. Toch is er tot op heden niets mis met het beeld van Denemarken in de wereld.
Wel hoop ik dat Wilders ter wille van de stabiliteit van deze coalitie zich een beetje koest zal houden: Alsjeblieft geen al te felle speech op 11 september in New York en alsjeblieft geen fitna 2. Tot slot hoop ik vurig dat hij ook al te krenkende opmerkingen jegens Moslims de komende vier jaar achterwege zal laten (kopvoddentax etc).
In Duitsland zijn mensen ook
In Duitsland zijn mensen ook aan het wakker worden, zoals Bundesbank lid en sociaaldemocraat Thilo Sarrazin: http://www.welingelichtekringen.nl/duitse-topbankier-gaat-duitsland-van-...
@karel, Geboren Duitser
@karel,
Geboren Duitser Ulbricht is al wat langer wakker...
spammerdespam of hoognodig
spammerdespam of hoognodig eens het ontwerp van deze site herzien?
@Arie Bombarie op 26 Aug 2010
@Arie Bombarie op 26 Aug 2010 om 13:26
Die Deense Volkspartij is niet van het niveau Wilders.
Een schot voor de boeg of een
Een schot voor de boeg of een verhulde blanco volmacht voor de PVV?
Onze export van tulpenbollen schijnt dus geen gevaar te lopen, ook geen troepen uit andere EU landen die hier op orde op zaken komen stellen. Zelfs geen boycot van ons aardgas en de havenstad Rotterdam. En in Denemarken is er ook niets veranderd sinds het gedogen van een zusterpartij van de PVV.
Hooguit meer respect afgedwongen en een voorbeeldfunktie voor andere EU lidstaten.
De Duitsers torsen echter hun verleden met inbegrip van de holocaust dus die durven niet het voortouw te nemen tegen de dreigende Islamisering van Europa.
Maar ook zij hebben dagelijks te maken met de nadelen van de massale volksverhuizingen vanuit de moslimlanden.
In Berlijn wonen verdacht veel Turken en een toetreding van Turkije tot de EU zou een nieuwe golf van 'kennismigranten' opleveren.
Schäuble is uiteraard politiek-correct maar hoopt waarschijnlijk dat de PVV het 'vuile werk' wil opknappen om ook Duitsland te vrijwaren van de muzelmannen met inbegrip van de Moslim Broederschap. (geen liefdadigheidsinstelling).
Ooit misschien onze Geert Wilders in Berlijn op werkbezoek; 'ich bin ein berliner'.
En daar zal hij niet de lokale versnapering mee bedoelen...
Op 2 oktober wordt hij een
Op 2 oktober wordt hij een Berliner:
http://www.pi-news.org/2010/07/geert-wilders-comes-to-berlin-on-october-...
En al was het wel zo dat die
En al was het wel zo dat die slagboom naar beneden ging, beter een dag als leeuw, dan duizend als lam.
Overigens zijn er in Duitsland meerdere islamitische organisaties verboden, die wij hier gewoon toestaan, dus misschien zijn ze daar al wat verder.
@ Mar
Eindelijk iets verstandigs, ze halen Wilders' niveau inderdaad niet.
Deze meneer heeft de
Deze meneer heeft de conferentie ISLAM in Duitsland georganiseerd. Wat moet hij anders blaten.
@Mar U heeft gelijk als u
@Mar
U heeft gelijk als u bedoelt dat de Deense Volkspartij zich de afgelopen tien jaar steeds gematigder is geworden.
Dit is denk ik een van de beste redenen om voorstander te zijn van de Deense Variant. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een gedeeltelijke toegang een matigende invloed op de PVV zal hebben.
Juist dat toegang verlenen tot de macht aan radicale minderheden is iets waar Nederland traditioneel goed in is. Het heeft ons land gevrijwaard van revoluties (nou ja, op die mislukte van Troelstra na dan) en terrorisme.
Het is ook een van de redenen dat in de jaren zestig hier in Nederland de studentenbeweging niet is overgegaan tot terrorisme, zoals bijvoorbeeld in Duitsland en Italië.
Wilders moet zich helemaal
Wilders moet zich helemaal niet matigen, integendeel.
Vlammende speeches in NYC en Berlijn, Fitna 2, 3, 4 en 5 om de rest van het land wakker te schudden, plus een dagelijkse bolwassing van de regeringspartijen (and twice on Sundays).
Waarom zou de waarheid
Waarom zou de waarheid eigenlijk gematigd moeten worden, terwijl de leugen ons dag aan dag door de media toeschettert en door politici uit allerlei partijen getolereerd en verdedigd wordt?
Wat is dit voor een scheef geredeneer?
Laat wat NIET waar is maar matigen!
Wat het terrorisme aangaat.... dat kun je niet ontwijken door een laf pappen en nathouden.
Zet daar maar een stevig en handhavend beleid op.
Wilders wil wel!
En als de potentiële terroristen het hier dan minder gezellig gaan vinden.... moeten we dan soms in huilen uitbarsten?
Moven!!!
Laten die dan maar fijn bermbommen gaan neerleggen in landen, waar ze beter passen.
@DSV, Gielah Prima dan
@DSV, Gielah
Prima dan matigt hij zich niet. Wees er dan wel op voorbereid dat deze coalitie, die door de meesten van ons hier op de Digitale Standaard zo vurig is gewenst (mijzelf incluis), geen lang leven is beschoren. Is dat wat u wilt?
Arie Er is zat terrorisme
Arie
Er is zat terrorisme geweest in Nederland, alleen omdat dat links terrorisme was, en links debiel is, stelde het niet zoveel voor.
Arie er is zat terrorisme
Arie
er is zat terrorisme geweest in Nederland, alleen omdat dat links terrorisme was, en links euh,... zeg maar niet zo schrander is, stelde het niet zoveel voor!
@Arie Bombarie op 26 Aug 2010
@Arie Bombarie op 26 Aug 2010 om 13:58
Gevolgd door nieuwe verkiezingen. Eens kijken hoe de kaarten dan zijn geschud.
Om Thatcher te parafraseren: 'let them swallow their anti-dhimmi medicine.''
Ik denk niet dat Wilders met
Ik denk niet dat Wilders met stennis maken in het buitenland de meerderheid van de PVV stemmers een plezier zal doen, als dat ten koste gaat van de binnenlandse politiek. De mensen hebben hem gekozen om de problemen in Nederland aan te pakken.
Het veroorzaken van een crisis over een buitenlands onderwerp zal hem geen zetelwinst opleveren.
@Arie: "Wel hoop ik dat
@Arie:
"Wel hoop ik dat Wilders ter wille van de stabiliteit van deze coalitie zich een beetje koest zal houden: Alsjeblieft geen al te felle speech op 11 september in New York en alsjeblieft geen fitna 2. Tot slot hoop ik vurig dat hij ook al te krenkende opmerkingen jegens Moslims de komende vier jaar achterwege zal laten (kopvoddentax etc)."
Ik hoop het van harte met u, maar ik houd mijn hart vast. Tijdens de campagne -leek- het al alsof hij zich een beetje probeerde te matigen; bijvoorbeeld in het Jeugdjpurnaal debat legde hij aan een meisje uit dat hij niet wil dat kinderen gedwongen een hoofddoekje opkrijgen; dat -klonk- gematigd genoeg tot men zich de Joodse besnijdenis en de katholieke doop op jonge leeftijd herinnert. Ik denk wel dat Wilders gaat proberen zich te matigen, maar dat, ook gezien zijn tweets over Bleker het opstandige en lichtradicele erg diep zitten, en dat daar wat tijd overheen zou gaan.
Ik heb wel vertrouwen in Rutte en vooral Verhagen dat ze ook met controversiële uitspraken van Wilders uit de voeten zullen kunnenen dat het kabinet niet snel zal vallen.
@Zande: "Links kan niets,
@Zande:
"Links kan niets, zelfs geen terrorist zijn."
Hartelijk gelachen. Dank u.
Het CDU spreekt zich
Het CDU spreekt zich waarschijnlijk uit in navolging van het eerdere gecombineerde schrijven van CDA-CDU Euregio aan Verhagen:
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3168561.ece/Ook_in_de_grensst...
Prima dat ze Haider-toestanden niet onderkennen. Duitsland is toch een beetje onze motor.
@Gielah "Waarom zou de
@Gielah
"Waarom zou de waarheid eigenlijk gematigd moeten worden, terwijl de leugen ons dag aan dag door de media toeschettert en door politici uit allerlei partijen getolereerd en verdedigd wordt?"
Dat hoeft niet, maar het is een slecht idee wanneer je politieke verantwoordelijkheid draagt. Het afleggen van van vlammende getuigenissen is aardig voor de achterban, maar de achterban is altijd een minderheid en bij politieke verantwoordelijkheid heb je dan te maken met een meerderheid die jou niet steunt. Die moet je zover zien te krijgen dat ze een aantal voor jou essentiele zaken accepteren. Dat kan alleen wanneer je je gematigd opstelt. Problemen worden opgelost met adequate maatregelen, niet met toespraken waarin het Enige Juiste Standpunt op zo schril mogelijke wijze wordt verwoord. Dat is meer iets voor columnisten en commentatoren.
Ik leid hier uit af dat het
Ik leid hier uit af dat het gist en kraakt bij het CDA. Het CDA is dieper verdeeld over de nu voorliggende kwesties dan we altijd dachten.
Schlaube mengt zich in een buitenlandse aangelegenheid en dat is hoogst ongebruikelijk voor een minister van buitenlandse zaken van een bevriende staat.
Ik denk dat delen van het CDA bij hem geklaagd hebben en dat hij het Doekle Terpstra kamp hiermee wil helpen.
Hij drukt zich tenslotte uit in dezelfde termen als het foute deel van het CDA.
Aan dat hele racisme gezwam van dit soort maak ik geen woorden vuil. Daar komen we pas als Wilders pleit voor het anders behandelen van mensen met onveranderlijke kenmerken. Zolang je er zelf voor kiest om mohamedaan te zijn heb ik geen medelijden met je.
Schäuble is 'n Überdhimmi,
Schäuble is 'n Überdhimmi, facilitator van de grote islamconferentie in Duitsland én voorvechter van islamles op Duitse scholen. Google maar eens op Schäuble en islam, dan weet je genoeg.
Schäuble is geen minister van
Schäuble is geen minister van buitenlandse zaken, maar minister van Financiën. En Schäuble heeft volkomen gelijk met zijn opmerkingen. Xenofobie is inderdaad de verkeerde weg voor de 21ste eeuw. En racisme? Een hele bevolkingsgroep veroordelen en apart zetten op grond van hun geloof is in mijn ogen racisme. En het 'foute deel' van het CDA is alleen dat deel van het CDA dat met Wilders verder wil.