Het einde van de formatie: een reactie

Geplaatst door Michael van der Galien op 4 september, 2010 - 08:00
Ik heb er even over nagedacht en ben tot de vrij oninspirerende conclusie gekomen dat ik de overwegingen van alle drie de betrokken fractieleiders wel begrijp. Verhagen heeft, geloof ik, oprecht geprobeerd een rechts kabinet tot stand te brengen. Hij staat een verrechtsing van zijn partij voor. Dat is de enige manier, denkt de huidige minster van buitenlandse zaken, dat zijn partij er weer bovenop kan komen. Voor hem had het dus absoluut geen zin om de formatie te laten mislukken. Het tegenovergestelde is zelfs waar: hij en de fractieleden die hem steunden lijden nu gezichtsverlies. Ook Wilders begrijp ik prima. Hij wil een kabinet graag gedogen, maar had genoeg van het gebrek aan stabiliteit binnen het CDA. Verhagen kiest dan wel voor rechts, sommige fractieleden doen dat absoluut niet. Daarnaast kan ik me voorstellen dat de PVV ook schoon genoeg had van de beledigingen die steeds naar hun hoofd gestrooid werden door linkse CDA'ers. En de publicatie van Ab Klinks brief was natuurlijk al helemaal onacceptabel. Zijn eis dat Klink en Koppejan hun zetel zouden opgeven kon natuurlijk niet ingewilligd worden door het CDA. Dat wist Wilders ook. Maar betekent dat automatisch dat hij 'de schuldige' is door dit toch te eisen? Nee, mijn inziens niet. Hij had er gewoon geen vertrouwen meer in - en dat begrijp ik eerlijk gezegd best. Ten slotte moge het duidelijk zijn dat Rutte al helemaal geen schuld heeft aan de gebeurtenissen van gisteren. Hij koos voor rechts, spande zich ervoor in, zijn fractie hield de gelederen gesloten; ja, aan VVD-zijde ging alles zoals het behoort te gaan. Onder zijn leiding zijn de liberalen de afgelopen maanden geprofessionaliseerd als nooit tevoren. Kudos dus voor hun fractieleider (en, overigens, voor de rest van de fractie). Zoals ik al zei: mijn reactie op het aborteren van DDS-I is ronduit saai te noemen. Sorry als ik u teleurstel, maar zo zie ik het nu eenmaal. Natuurlijk ben ik het wel grondig oneens met Dirk Jan van Baar wanneer hij schrijft dat Job Cohen nu maar premier moet worden van een 'centrumrechts' kabinet (bestaande uit het CDA, de PvdA en de VVD). Ten eerste zou zo'n kabinet niet centrumrechts zijn (daar zorgen Cohen en zijn CDA-maatje Ab Klink wel voor) en ten tweede heeft Cohen de verkiezingen verloren. Rutte behoort premier te worden. Cohen moet maar lekker thee gaan drinken met zijn grote integratie-weigerende vrienden. Overigens heeft het er nu alle schijn van dat er of een middenkabinet (Plus - met GroenLinks er wellicht bij) komt, of (een variant op) Paars Plus. Het is buitengewoon jammer dat het zo moet gaan - en u kunt van mij verwachten dat ik voorstellen van dergelijke kabinetten die ik absoluut niet steun, zoals u van mij gewend bent, keihard bekritiseer - maar that's life. Het land moet bestuurd worden. Zo simpel is het nu eenmaal.

Reacties

Johan (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:08

Donner zei gister in KvdB dat

Donner zei gister in KvdB dat er na het weekend een lijmpoging moet plaatsvinden. De drie waren er bijna uit, zonde om dat allemaal weg te gooien.
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:10

Prima analyse Michael. We

Prima analyse Michael. We likken de wonden en hopen dat de linkse roeptoeters het land niet helemaal naar de verdommenis helpen vóórdat we een behoorlijk( lees: rechts) kabinet krijgen, en vooral, dat ze hun grijpgrage uitdeelvingetjes niet om de spaarpotjes van onze kinderen kunnen slaan. Want dat het gênante tijden worden is duidelijk, de rechtse variant was de enige die écht gedragen zou worden, de rest is polderpolitiek van de bovenste plank, en laagste allooi.
Doc P (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:34

@Johan Kunnen we proberen,

@Johan Kunnen we proberen, maar hoe dan ook zal een kabinet dat zo gevormd is met geluk twee jaar volmaken, meer niet. Overigens, dat zelfde geldt nog sterker voor alle overige combinaties: die zullen volgend jaar al sneuvelen, hetzij op de rechtse meerderheid in de TK, hetzij op de EK in nieuwe samenstelling. @MvdG Ik vraag me sterk af of het kabinet dat nu gevormd gaat worden zoveel beter is dan de status quo (even afgezien van het feit dat ik Balkenende, Donner en Hirsch Ballin echt niet meer kan zien, maar da's meer persoonlijk). 'Het land moet bestuurd worden' is in deze situatie geen argument om in een dysfunctionele regering te gaan zitten. Beter haalt Rutte nu het onderste uit de kan, ziet dat het niet gaat, stuurt aan op nieuwe verkiezingen ongeveer tegelijk met de prov. staten, en begint dan opnieuw. Met 76/78 zetels lukt het niet. Met 80/82 wel, en dat lijkt me best haalbaar.
Ruud (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:38

De PVV heeft duidelijk

De PVV heeft duidelijk gemaakt dat je stem alleen telt als je op de “juiste” partijen stemt. Dank voor dit demasque en de volgende keer stem ik weer op PVV. Al is het alleen maar vanwege hun terechte Islamstandpunten en hard repressief beleid. Hopelijk volgende keer meer stemmen voor rechts, VVD/PVV lijkt mij het beste voor het land, want die linkse ratten van het ida (c vervangen door i van islamitisch) want christelijk is die partij niet meer, eerder socialistisch.
Ferrie (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:42

Hillen ziet/zag nog de

Hillen ziet/zag nog de mogelijkheid om via het concept-schrijfsel van Rutte alsnog een centrum-rechte combinatie te krijgen. Dan... komt zo'n centrum-rechts kabinet er alsnog. Veel zal afhangenwat Ruttein dat stuk gaat schrijven.
HaJoGe (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 08:58

Een toepasselijk woord van de

Een toepasselijk woord van de mohammedaanse "cultuurverrijkers" is hier van toepassing: "Christenhonden".
jurjen (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:05

Vergeet niet dat door Rutte's

Vergeet niet dat door Rutte's keuzes het land nu al drie maanden wacht op een stabiele regering. Sorry, maar van alle kanten werd (naar nu blijkt) terecht aangegeven dat de kans op succes bij het formeren van een rechts kabinet uiterst klein was. Toch probeerde Rutte zijn zin door te drukken, en dit heeft ons nu een vertraging opgeleverd van minstens drie/vier weken, om over het verlies van vertrouwen van kiezers (links en rechts) nog maar te zwijgen. Het wordt nu wonden likken en kijken hoe constructief Geert Widers zich opstelt (en hoe constructief andere partijen daarop reageren). Als Rutte een goed akkoord kan schrijven en zich er genoeg partijen achter scharen kan dit best eens goed uitwerken op de langere termijn.
Mar (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:10

Als rechts en links als een

Als rechts en links als een stel kemphanen tegenover elkaar blijven staan en van zichzelf blijven verkondigen dat zij de beste optie zijn en dat de andere kant alles verpest, dan komt er nooit geen kabinet. Het CDA was stabiel toen rechts en links samenwerkten in de partij. Nu in Nederland blijkbaar de behoefte is om een scheidingslijn te trekken tussen rechts en links, gaat het fout. Hetzelfde heeft men kunnen zien bij de VVD 4 jaar terug. Het was of rechts of links, daartussen zat niets. Ook die partij donderde in elkaar en moest weer de weg naar samenwerken vinden. Samenwerkend op het midden is en blijft Nederland stabiel. Na de verkiezingen was er geen meerderheid voor rechts. Na de verkiezingen was er geen meerderheid voor links. Er is wel een meerderheid voor het midden, voor samenwerking.
tipo (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:14

@jurjen Door Ruttes keuzes?

@jurjen Door Ruttes keuzes? Job Cohen en Femke Halsema wilden dat een rechts kabinet onderzocht werd nadat een Paars kabinet onderzocht was. Dat kun je niet alleen Rutte verwijten. De vertraging komt door het CDA. Lubbers heeft zelf de voorzet voor de agreement to disagree gegeven, waarna hij doodleuk de steun voor die overeenstemming introk. Ab Klink zit doodleuk 4 weken te onderhandelen met Wilders naast zich, terwijl Ab Klink het helemaal niet eens is met een agreement to disagree tussen de PVV en het CDA. De draaikonterij van Lubbers en Klink is de reden dat Nederland miljarden verspilt. Dat is alleen hen aan te rekenen niemand anders.
Hans (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:22

Hoezo Nederland rechts? In de

Hoezo Nederland rechts? In de peilingen heeft links al weer een meerderheid. En nu we definitief weten dat het CDA bij links hoort is de meerderheid nog groter geworden. Nee, dit land heeft een revolutie nodig om te veranderen. De linkse indoctrinatie zit tot in de diepste vezels van ons land. Het is een resistent virus. Via de diplomatieke route gaat dit echt niet lukken. Alle pogingen worden gefrustreerd door de linkse elite i.s.m. de media. Het is wachten tot de islam geen geduld meer heeft om Nederland te islamiseren via de nette route en aanslagen gaat plegen, dan kunnen we keihard terugslaan en ze het land uitschoppen. Een ding is zeker met islamterroristen: geduld hebben ze niet en ze zijn zeer gewelddadig. Als we er meer toelaten zodat ze groter worden als minderheid zullen ze zeker over de schreef gaan. Kijk naar bv Libanon. Dus misschien moeten de grenzen juist wagenwijd open om er een einde aan te kunnen maken met ons leger (als het dan nog bestaat).
Jan (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:23

@Tipo Rutte is nu eenmaal

@Tipo Rutte is nu eenmaal de hoogste verantwoordelijke in dit proces, daarom krijgt hij de schuld. Hetzelfde gold voor Balkenende die door alle oppositie is beschuldigd dat hij met drie kabinetten de eindstreep niet kon halen, terwijl hij daar persoonlijk weinig aan kon doen.
Michael van der Galien (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:23

LOL @ Hans. De CDA-achterban

LOL @ Hans. De CDA-achterban steunde de onderhandelingen met 80% of meer. Als je die partij "links" noemt heb je er werkelijk niets van begrepen.
Herman01 (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:25

@Zande, Gisteren heb ik de

@Zande, Gisteren heb ik de linksen Lev en Ulli een vredige nachtrust gewenst Ik heb ze de mogelijkheid voorgelegd voor de volgende combinatie: Job 30, Emile 15, Femke 10, Alexander 10, Rouvoet 5, Thieme 2, met gedoogsteun van de SGP 2 (LOL). Ja en dan natuurlijk de Kamerzetels verlagen van 150 naar 147; 't ken net!! Een gouden groep, DNB zal dit nooit toestaan zoveel linkse handen met grote gaten!
Herman01 (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:31

@Hans, echt een probleem,

@Hans, echt een probleem, het land zal inmiddels absoluut failliet zijn en het leger zal uit moslims bestaan, ze zijn toch Nederlander met een paspoortverzameling? En daarna met het Duitse moslimleger en het Engelse Luxemburg veroveren, moet kunnen!
Robert (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:42

Helemaal eens met de analyse,

Helemaal eens met de analyse, het zal wel Vvd+Pvda+Cda+Grl worden, met disproportioneel veel invloed van Pvda en Grl, waarom? Vvd en Cda zullen elkaar vast blijven houden, ze hebben de Pvda nodig, dus die kan veel eisen. Zo zal de Pvda eisen dat Grl er ook bij komt, die dan ook weer vel kan eisen omdat ze niet nodig zijn voor de meerderheid. Wel heb ik nog een klein beetje hoop dat Pvv en Cda alsnog aanhaken bij het programma dat Rutte gaat schrijven. Rutte gaat toch niet opnemen in dat programma dat er moet worden gemorreld aan de HRA en dat de topinkomens een extra steentje moeten bijdragen? Zelfmoord.
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:51

@ Hans Al was heel

@ Hans Al was heel Nederland links, we kunnen het niet betalen om links te doen. Ik wil ook wel het hele jaar op vakantie, maar dat gaat niet, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Je hebt geen flikker aan allerlei halfzachte idealen als degenen die het moeten betalen( rechts dus) geen zin hebben om het te betalen. Snappie?
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:53

@ Herman Lev en Ullie een

@ Herman Lev en Ullie een goede nachtrust gewenst? Die slapen al langer dan Doornroosje, en er is nog geen kikker te vinden die ze wakker wil kussen. Laat staan een prins.
Leon (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:58

PVV heeft bewezen een

PVV heeft bewezen een serieuze partij te zijn die zich niet laat behandelen als gekke Henkie. Ook voor de toekomst is dit hoopvol om het land op orde te krijgen. We hebben leiders nodig die ook op het internationale toneel stevig strijden voor het nationaal belang. Ook Mark Rutte en Verhagen verdienen credits, ook zij hebben bewezen dat zij gaan voor het landsbelang en een harde maar rechtvaardige samenleving nastreven. Alleen Verhagen heeft het probleem dat rechtse stemmers niet meer op CDA gaan stemmen, zodat het zal gaan tussen VVD en PVV. Indien VVD de komende tijd bewijst absoluut niet naar linkerzijde op te schuiven zullen ze de volgende verkiezingen winnen. PVV moet nu zorgen voor verder professionalisering van de partij en de Prov. verkiezingen ruim te winnen, zodat de 1e kamer een gezonde rechtse meerderheid heeft. Ook als Wilders zijn uitspraken minder hard maakt en ook de achtergronden van zijn mening goed weergeeft, zal hij verder groeien. Wellicht kan Verhagen zich afsplitsen naar een Liberale CDA. die dan wel later kan formeren met VVD en PVV
Hans (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 09:59

@Michiel, die 80% laat zich

@Michiel, die 80% laat zich dan mooi overheersen door die minderheid. Dan ben je ook geen knip voor je neus waard. Tijd voor revolutie binnen die partij en definitief voor rechts kiezen. Dus exit Lubbers en friends, anders wordt het nooit wat met die club.
Michael van der Galien (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:01

Hans dat heeft niets te maken

Hans dat heeft niets te maken met knippen en neuzen. Het heeft iets te maken met het feit dat ook een kleine minderheid je heel veel schade kan toebrengen... als ze geen enkel middel schuwen om hun zin door te drijven. Dat hebben we nu gezien met Klink, Koppejan en Ferrier, en deze drie backstabbers maken het nog erger door maar tegen hun leider te blijven lekken. Overigens ben ik het wél met je eens dat ze binnen die partij zich nu meteen moeten ontdoen van de schadelijke (lees: linkse) argumenten.
Hans (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:04

Michael, eruit met die lui

Michael, eruit met die lui dan! Hadden ze gelijk moeten doen, dan hadden we nu Rutte 1 gehad. Allemaal veel te soft.
Arie Bombarie (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:05

Stell dat Rutte van Trix de

Stell dat Rutte van Trix de opdracht krijgt een regeerakkoord te schrijven.... En als hij dat nou eens zou doen in de geest van DDS I... Zou het dan niet mogelijk zijn dat deze door de meesten van ons zo vurig gewenste coalitie er toch nog komt? Of is dat wel heel erg wishful thinking?
Hans (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:08

@Michael, ik denk dat we in

@Michael, ik denk dat we in principe wel met elkaar eens zijn. Eruit met die lui en kiezen voor de schoonmaak en wederopbouw van Nederland (op allerlei gebied).
Bert Brouwer (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:15

Thats life, topplaat van The

Thats life, topplaat van The Voice (1966, Reprise) Voor de rest: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:19

@ Arie Trix is zo

@ Arie Trix is zo geschrokken van het feit dat deze coalitie bijna gelukt is, die laat Rutte echt niet alleen een proeve schrijven. Het zou eens lukken! Lakmoesproef voor de democratie, dat wel, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te stellen dat ze zakt.
Esther (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:24

D66wil een debat. Als

D66wil een debat. Als VVD/CDA/PVV voor is dat Rutte een proev schrijft, dan gebeurd dat. Lijkt me dat die voor zijn, en niet voor het alternatief dat Cohen met Rutte Paars gaat doen. De koningin is niet -zo- belangrijk.
DSV (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:29

@Esther op 04 Sep 2010 om

@Esther op 04 Sep 2010 om 11:24 # "D66wil [sic] een debat. Als VVD/CDA/PVV voor is [sic] dat Rutte een proev [sic] schrijft, dan gebeurd [sic] dat" Je maakt de fout te denken dat we in een democratie leven.
Esther (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:30

@jurjen: "maar van alle

@jurjen: "maar van alle kanten werd (naar nu blijkt) terecht aangegeven dat de kans op succes bij het formeren van een rechts kabinet uiterst klein was..." Van linkerzijde bedoelt u. Nu net die zijde die het aanmoedigde, specifiek Cohen en Halsema. En ook deze hebben een tijd geloofd dat het zou lukken, getuige de zure druiven toen het onderhandelen begin.
Esther (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:32

@DSV: Ik erger me zelf ook

@DSV: Ik erger me zelf ook kapot aan de typefouten die ik niet kan editen.
tipo (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:35

@Esther De koningin heeft

@Esther De koningin heeft al eerder een kamermeerderheid naast zich neergelegd, toen deze Rutte als informateur voordroeg. Die handelingsvrijheid heeft de koningin, zolang de kamermeerderheid deze overruling accepteert zonder een motie in te dienen.
Michael van der Galien (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:28

Hans: ja, we brengen het

Hans: ja, we brengen het alleen ietsje anders ;)
Bas (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 14:40

Meer en meer begin ik te

Meer en meer begin ik te begrijpen wat de redenen zijn voor het mislukken om leven buiten deze bol te vinden. Neem leven ver weg in de ruimte wat op ons een miljoen lichtjaren jaren in ontwikkeling voorligt en alles van ons doen en laten weet door technieken die ons niet bekend, en het waarschijnlijk nooit zullen zijn. In hun ogen hebben we ons ontwikkeld van intelligente dieren die elkaar soms opvreten tot een levensvorm zonder hoop of glorie. En vreten niet meer het motief van doden is maar een geloof wat in ruil wippen met maagden geeft zolang er maar gescoord gemoord word. In het universum een bekend probleem, wat andere planeten voor en na ons hadden en zullen krijgen. De oplossing is de gewoonlijke trek aan het touwtje en het licht gaat uit in voor ons begrijpelijke termen wat in werkelijkheid een echte Nova, geen linkse, uitbarsting zal zijn van de zon, op verzoek.