Maurice de Hond: Wilders, Wilders en Wilders

Geplaatst door Michael van der Galien op 5 september, 2010 - 18:00

De laatste peiling van de PvdA'er Maurice de Hond staat online. Volgens de beruchtste peiler van Nederland vaart Geert Wilders wel bij zijn beslissing om DDS-I te aborteren. Ja, zegt De Hond, Wilders gaat er in één week tijd zowaar drie zetels op vooruit!

Waar komen die zetels dan vandaan, vraagt een slimme kiezer zich af? Bij het CDA toch zeker?

Nou nee. Volgens De Hond kaapt Wilders al die zetels... weg bij de VVD. En daardoor komen de VVD en de PvdA, wonder boven wonder, opmerkelijk genoeg allebei op 25 zetels. En dat juist op het moment dat Cohen zijn best doet Rutte aan de onderhandelingstafel voor Paars Plus te dwingen.

Wonderlijk zeg, die uitslag. Je zou er bijna, maar net niet helemaal intrappen.

De kans dat Wilders er wat op vooruit zou gaan, was wat mij betreft redelijk groot. Met name teleurgestelde CDA-kiezers zouden een overstap overwegen; als niet in het stemhokje, dan in ieder geval in theorie, wanneer ze voor een eerste reactie gevraagd werden door De Hond. In plaats daarvan is het dus zogenaamd Rutte die moet inleveren.

Het spijt me verschrikkelijk, maar ik geloof er geen zak van.

Áls Wilders inderdaad weer gestegen is - en dat lijkt me redelijk aannemelijk; immers, hoe harder de bestuurlijke elite schreeuwt dat hij een 'gevaar' is voor de lieve vrede, hoe meer zetels hij binnen kan slepen - dan komen die stemmen logischerwijs niet van de VVD, maar van het CDA. Het is leuk dat De Hond de situatie enigszins anders probeert weer te geven, maar daar trappen we natuurlijk niet in met z'n allen. Anders dan PvdA'ers zijn wij immers kort na onze geboorte niet vol op ons hoofd gevallen.

Reacties

Zande (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:33

Het beste lijkt me om de Hond

Het beste lijkt me om de Hond gewoon irrelevant te maken, en de beste manier om dat te doen is 'm negeren. Bij deze doe ik dat dus ook.

Carel (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:35

Tja, als je alleen

Tja, als je alleen opiniecijfers gelooft als ze in je kraam passen, of overeenkomen met wat je in je eigen kleine kringetje hoort, dan kun je opinie-onderzoek beter afschaffen.

Thomas (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:35

MvdG: struisvogel Zande idem

MvdG: struisvogel
Zande idem

CAV (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:44

Een absolute meerderheid van

Een absolute meerderheid van de Vvd kiezers wil absoluut niet met de Pvda en juist wel met de Pvv regeren, dus zo gek is het niet dat mensen overstappen als het er naar uitziet dat de Vvd niet met de Pvv en wel met de Pvda gaat regeren.

DrNomad (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:51

"Het is leuk dat De Hond de

"Het is leuk dat De Hond de situatie enigszins anders probeert weer te geven, "

De Hond houdt bij wat je de vorige keer hebt gestemd, bij de TK verkiezing of de vorige poll. Als je van partij veranderd, dan ziet de Hond dat kiezers van partij X naar partij Y gaan.

Dus ik denk niet dat de Hond een verkeerde voorstelling geeft. Ik denk twee dingen. CDA is linkser dan hier op DDS wordt gedacht. Plus, de na-break poll kwam pas op zaterdag. Mogelijk dat wat er nog rechts is aan het CDA, dat die volgende week pas bewegen. En ook dat moet ik nog zien. Wellicht is 15 of iets minder zetels de trouwe aanhang van het CDA, zijn de meeste twijfelaars al weg, en zulke loyaliteit gaat boven links of rechts.

Doc P (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:53

@Carel: inderdaad, al heeft

@Carel: inderdaad, al heeft MdH een bedenkelijke reputatie, ik zie niet hoe hij hier links mee zou steunen (waarvan hij doorgaans beschuldigd wordt).

Het kan ook een outlier zijn, dat weet je nooit.

@MvdG
Maar je vergeet de belangrijkste reden waarom deze uitslag prima kan kloppen: een fors deel van het VVD electoraat stemde simpelweg VVD omdat ze een zo rechts mogelijke regering wilde. Niet al die stemmers zijn (al) bij de PVV gekomen - sterker nog, ik vermoed dat de DDS redactie wel een paar VVD-stemmers met dat motief kent.

En die zijn nu niet geamuseerd dat er paars plus lijkt te komen. Dat Rutte daar niets aan kan doen is jammer voor de VVD, maar irrelevant: men krijgt steeds meer door dat CDA en VVD prima met links door een deur kunnen als de nood maar hoog genoeg is, maar dat de PVV nimmer met links kan regeren. Als men dus de volgende keer massaal PVV stemt dan krijg je de VVD er gratis bij (en eventueel een gezuiverd CDA) - da's wel zo duidelijk. En de kiezer waardeerd meestal duidelijkheid.

Jan (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 18:53

Ik denk dat het CDA voorlopig

Ik denk dat het CDA voorlopig wel de bodem heeft bereikt. Van een partij met 70.000 leden en zoveel wortels in samenleving mag je wel minimaal 15 zetels verwachten.

De Hond heeft er ook geen belang bij om slechte voorspellingen te doen . Hij moet tenslotte er zijn brood mee verdienen. Hij schat het CDA nog lager in dan Synovate en de PVV hoger. Ik denk daarom niet dat je kunt zeggen dat hij opzettelijk een valse weergave zal publiceren. Als ooit zou uitlekken dat hij cijfers zou manipuleren, kan hij zijn bedrijf wel sluiten, zo dom is hij niet.

ulbricht (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 19:37

Ja..wat zeur je nu

Ja..wat zeur je nu MvdG?

Als je onbeschaamd reclame voor de VVD maakt en vervolgens de PVV nooit écht serieus wilt nemen hier, dan zijn jullie de eerste die de Hond gelijk geven.

Als ik een VVD'er was, had ik trouwens ook niet écht het gevoel dat Rutte ook maar één moment de touwtjes in handen had.
Zulk slap gedrag wordt terecht afgestraft.

Zet dat de volgende keer ook maar in VN.."Wij jagen alle VVD'ers in de handen van Geert", zeggen MvdG en pseudo Linkserd Rob G. trots in koor.

Zande (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 19:45

Thomas Ik heb gewoon niet

Thomas

Ik heb gewoon niet zo'n zin om een opiniepeiler te geloven die bewezen heeft niet zo goed te zijn in opiniepeilingen. Ik haal ook geen brood bij een bakker die geen brood kan bakken. That's all.

Trudy (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:25

Kijk uit voor koningin

Kijk uit voor koningin Beatrix, want zij zal nooit Rutte een regeringsakkoord laten schrijven, zij heeft hem al eens eerder tegen gehouden, dus is zij ondemocratisch bezig..
Het wordt tijd dat Beatrix en haar elite ophoepelt.

Leve de revolutie!!!

toetssteen (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:29

Negentig procent van alle

Negentig procent van alle wijsheid is: op het juiste moment wijs te zijn. Roosevelt.

Rutte is momenteel zeer wijs Ulbricht.

ulbricht (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:35

@Trudy Nu vind ik uw

@Trudy

Nu vind ik uw bijdragen over het algemeen al om te janken zo slecht, maar
zelfs u kunt uzelf nog overtreffen..

Deze kritiek gaat niet over Wilders of de PVV, die doen maar..

Een verwrongen en ziek beeld van de werkelijkheid, doordrengt met frustratie en bitterheid, zoekt u een therapie om u zelf wat beter te voelen.

Maar weet u, u bent niet rechts, u bent niet links, ik weet het zeker..in Cuba zou u hetzelfde gezegd hebben; "Viva la revolution"!

ulbricht (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:37

@Toetssteen "Rutte is

@Toetssteen

"Rutte is momenteel zeer wijs Ulbricht."

Waar blijkt dat uit dan?

toetssteen (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:38
ulbricht (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:40

@Toetsteen "Zwijgen"..

@Toetsteen

"Zwijgen"..

Ik zeg:
"wer nichts sagt kann nichts gewinnen"

Esther (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:46

Maurice de Hond neemt een

Maurice de Hond neemt een vaste groep mensen die zich hebben aangemeld op basis van vrijwilligheid. Daarvan volgt hij dan het verloop door middel van een steekproef. Daarop laat hij dan allerlei ingewikkelde formules los zodat het representatief lijkt.

Ik zou wel graag eens een berekening willen zien waaruit de onnauwkeurigheid van zijn berekeningsmethode blijkt, wat nog afgezien is van het Frits dag de mensen zich actief hebben aangemeld.

Ik zou willen dat de media in ieder geval niet meer steeds MdH's peilingen als nieuws brachten. Men weet nu toch wel dag het o betrouwbaar is?

Overigens vind ik het zeer vreemd dat hij consequent te laag uitviel wat betreft de PVV, en dat daarin in zijn peilingen sinds de verkiezingen 'toevallig' hogere cijfers uitkomen. Heeft hij zijn berekeningsmethode aangepast?

Overigens zou hij best -kunnen- frauderen, door zijn steekproef uit kandidaten niet op basis ven willekeurigheid te laten plaatsvinden.

arno (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:48

Ergens ben ik het wel met

Ergens ben ik het wel met Trudy eens, afschaffen dat koningshuis scheelt toch weer een paar miljoen per jaar op de begroting !!
Het is ook een achterhaald systeem, een overblijfselen uit de middeleeuwen dus eigenlijk meer iets voor in het midden oosten ofzo.
Waarom moet zo'n ongekozen mens zich druk maken met politiek een nog eens een behoorlijk som diefstalgeld krijgen ??
Wat krijgen wij nou van onze belastingcenten? geen wegen, geen soevereiniteit, geen eigen mening, discriminatie door medelanders waar wij niets van mogen zeggen want dan ben je rascist.
Nee doe mij dan maar een republiek zoals die in Amerika waarin wij de regering desnoods met geweld uit haar ambt kunnen ontheffen !!

Gr A

Esther (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 20:49

@ulbricht: Men moet roeien

@ulbricht:
Men moet roeien met de riemen die men heeft.

Ik vind dat Rutte het prima doet, en als u meent van niet: ik heb in ieder geval van u nog niet gehoord wat hij anders of beter had moeten doen.

Jan (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 21:04

@Esther Je kunt bij de

@Esther

Je kunt bij de Hond elke week meedoen aan de onderzoeken, ook als je geen uitnodiging hebt gehad. Ik denk dat hij alleen regelmatig uitnodigingen stuurt om mensen te triggeren om weer eens mee te doen. De Hond gaat uit van trends, niet van absolute aantallen want die zullen niet representatief zijn in zijn bestand, de verkiezingen zijn een nieuw ijkpunt geweest, vandaar dat de PVV nu hoger staat. Als hij ziet dat VVD'ers overstappen naar de PVV, stelt hij op basis daarvan de cijfers bij.

Bij de vorige verkiezingen hebben ze de PVV ondeschat omdat PVV'ers relatief minder meedoen aan onderzoeken. Daarom hebben ze niet alle verschuivingen richting PVV goed waargenomen. Misschien heeft de Hond hiervoor nu een correctie in zijn model ingebouwd. Hij scoort de PVV nu in elk geval wel hoger dan Synovate.

Ik geloof absoluut niet dat de Hond de cijfers zal manipuleren. Hij verdient zijn brood met onderzoeken. Als bekend zou worden dat hij manipuleert, kost hem dat zijn broodwinning

Esther (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 21:08

@Jan: "Je kunt bij de Hond

@Jan:
"Je kunt bij de Hond elke week meedoen aan de onderzoeken, ook als je geen uitnodiging hebt gehad."

Ach, dat maakt het nog onbetrouwbaarder.

Maar wel moeilijker te manipuleren. Ik ben het overigens met u eens dat MdH dat niet zal doen.

Gielah (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 21:09

@ Ulbricht.- In Cuba zou men

@ Ulbricht.- In Cuba zou men gezegd hebben: 'Viva la revolución'.
Niet goed opgelet tijdens de Spaanse les?
( Over lessen welgemanierdheid zullen we het maar helemaal niet hebben.... even refererend aan uw oprisping om 20.35 uur).

DSV (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 21:22

Ik lever De Hond graag in

Ik lever De Hond graag in voor een betere peiler.
Michael, heb je een linkje?

ulbricht (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 21:55

@Gieleng, Ja

@Gieleng,

Ja hoor...mevrouw die over goede manieren begint als haar alter-ego oproept tot een revolutie.

Een revolutie met goede manieren staat u dus voor, zoiets als in Rusland in 1917, waar men heel vriendelijk aan de Tsaar en zijn familie vroeg of hij er evt. een bezwaar tegen had, dat ze een kogel door zijn edele hoofd zouden
schieten.

Mens, u bent niet wijs...en spaans interesseert me helemaal niks, walgelijk land met luie mensen die wij moeten betalen, zodat we in Nederland zure en rechtse mensen kweken.

Thomas (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 22:07

@Zande op 05 Sep 2010 om

@Zande op 05 Sep 2010 om 19:45 #

Opiniepeilers , allemaal, niet alleen MdH, hebben een enorme foutenmarge in hun 'voorspellingen' en daarbij ook nog een vreemde skewness in hun uitkomsten. Daaraan voorbijgaan en een redelijke precieze verwachten, of, zoals jij klaarblijkelijk eisen wil, is quatsch, eigenlijk oliedom. Je reactie is derhalve, meiner Meinung nach, bevoordeeld en niet ter zake doend, je vergelijking met de warme bakker zo mank als Quasimodo.

Anne (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 22:45

Ik vind het toch dom van

Ik vind het toch dom van Geert Wilders om zo gauw de stekker eruit te trekken bij de onderhandelingen van een nieuw kabinet. Hij lijkt er misschien nu wel wel bij tevaren in de peilingen, maar welke kant moet hij op. De Pvda, D66 en Groenlings lusten hem niet. Die sturen nu weeraan op een Paars plus kabinet. Waar ik absolut op tegen ben.
En zelf de meerderheid heeft hij ook niet. En nieuwe verkiezingen komen er ook niet. Als hij zo graag mee had willen regeren had hij toch voet bij stuk moeten houden en meer water in de wijn moeten doen. Dat het Cda onbetrouwbaar lijkt nu is misschien een feit. Maar je kan vermoeden wat je allemaal over je heen kunt krijgen. Ze noemde hem al een slappe hap. Dus?

verwilderd (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 23:59

MdH heeft liever geen

MdH heeft liever geen wildersen in z'n panel en PVV-ers laten hem links liggen ...Toch leuk dattie de PVV steeds maar laat groeien in z'n polls .Maar verder ? Pffft !

Trudy (niet gecontroleerd) op 6 september, 2010 - 09:07

@ulbricht: U reactie en

@ulbricht: U reactie en voorgaande reacties klinken knap zuur, zeker te veel naar het erelid van de PvdA méeeeeeeelkert gekeken..PROEST!!!!
Bereid je maar er alvast op voor dat de mentaliteit in Nederland aan het veranderen is,steeds meer mensen die op Wilders stemmen plus het feit dat we een andere/betere media krijgen, waardoor Wilders en de zijnen nu echte positieve aandacht krijgen...
Kortom propaganda Nova, eruit en W.N erin..Welkom jongens!!!

Trudy (niet gecontroleerd) op 6 september, 2010 - 09:19

@ulbricht:U zure reacties

@ulbricht:U zure reacties trekken mij ook niet aan, teveel naar die zuurpruim van de PvdA Méeeeeeelkert gekeken?
Het wordt tijd dat je meeverandert, want de media wordt steeds rechtser ( eindelijk wordt Wilders dan echt recht gedaan) en steeds meer mensen stemmen op Wilders, ook al beweren zij van niet....
Kom op jongen ga met de nieuwe orde mee en blijf niet steken in het linkse verleden, want Melkert heeft ook al het zinkende schip verlaten...