Wiens belang behartigt Wilders?

Geplaatst door Bjorn op 4 september, 2010 - 10:30
"Het gaat niet om mij, het gaat om die 1,5 miljoen kiezers", het is inmiddels het standaard riedeltje dat Geert Wilders afsteekt wanneer iets gebeurt dat hem niet zint. 'Prominente' CDA-ers met kritiek op de PVV? Zij demoniseren 1,5 miljoen kiezers. Een politiechef die de PVV fascistisch noemt? Zij beledigt 1,5 miljoen kiezers. Het CDA dat oorspronkelijk niet met de PVV wilde onderhandelen? Het negeerde 1,5 miljoen kiezers. Et cetera, et cetera. Zou de volksvertegenwoordiger Geert Wilders echter bij zijn overweging om de formatie van een rechts kabinet te beëindigen ook even aan die 1,5 miljoen kiezers hebben gedacht? Het is haast niet voor te stellen dat de PVV-kiezer dezelfde keuze had gemaakt. Hoe schaadt het de 1,5 miljoen PVV-kiezers als er verder gegaan was met het formeren van een rechts kabinet, daarbij het risico accepterend dat in een later stadium de stekker er alsnog uitgetrokken zou kunnen worden door Klink c.s.? Wilders kon kiezen: bij verder formeren het  risico lopen dat de formatie later alsnog zou mislukken óf, bij het staken van de formatie, het risico lopen dat hij een succesvolle geboorte van een rechts kabinet heeft voorkomen. Welk risico loopt de PVV-kiezer liever? Een eenvoudige keuze, lijkt mij. Als bij de volksvertegenwoordiger Wilders het belang van zijn 1,5 miljoen kiezers niet leidend is geweest, is de vraag welk belang dan wel. Het meest voor de hand liggende antwoord: het eigenbelang. Je zou verwachten dat Wilders uit eigenbelang juist alles in het werk zou stellen om het rechtse kabinet tot een succes te maken; de dreiging van het SP-doemscenario - veel zetels winnen maar niet regeren en bij de volgende Tweede Kamerverkiezingen de zetelwinst weer verliezen - is immers reëel. De brief van Klink zou hier echter verandering in gebracht kunnen hebben: het is het perfecte excuus om uit de formatie te stappen, met de beschuldigende vinger naar Klink c.s. wijzend, om vervolgens, zoals Kustaw Bessems (van De Pers) opmerkt, over vier jaar nóg eens een (grote) verkiezingswinst te boeken. Dit roept echter opnieuw de vraag op: wiens belang behartigt de volksvertegenwoordiger Geert Wilders, dat van hemzelf en zijn eenmanspartij of dat van zijn 1,5 miljoen kiezers? De 1,5 miljoen PVV-kiezers willen dat misstanden, zoals zij die zien, nú succesvol worden aangepakt, niet over vier jaar. Sterker nog, in het beste geval zouden de problemen rond de drie i's (immigratie, integratie, islamisme) de komende vier jaar zo succesvol worden aangepakt dat de PVV na de kabinetsperiode overbodig is. Dat Wilders, in de naam maar niet naar de wil van 1,5 miljoen kiezers anders beslist, dat geeft te denken.

Reacties

Peter (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:42

@ Bjorn Als gedoger van

@ Bjorn Als gedoger van een VVD-CDA kabinet had de PVV moeten instemmen met tal van asociale maatregelen op het gebied van zorg en pensioen. Zonder daar iets voor terug te krijgen op het terrein van de 3 i's: immigratie, islam, integratie. Het clubje van Klink zou bij desbetreffende beleidsmaatregelen consequent links aan een kamermeerderheid hebben geholpen. Geen win-win situatie dus.
Mar (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:44

Misschien speelt dit ook een

Misschien speelt dit ook een rol bij Geert Wilders. http://www.geertwildersifa.com/
Fay (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:50

Lees "Wilders kon niet

Lees "Wilders kon niet anders" op Hoeiboei, beste analyse die ik tot dusver gelezen heb.
Peter (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:53

@ Mar Het is niet

@ Mar Het is niet ingewikkelder dan het is: bij elke mogelijke coalitie moeten afzonderlijke deelnemers voldoende punten kunnen scoren. Wilders was bereid om in te leveren (18 miljard bezuinigen), maar zou daar op het punt van de immigratie en veiligheid de facto niets voor terug krijgen. Klink, Ferrier en Koppeman zouden elke maatregel tegenhouden door met de linkse oppositie mee te stemmen.
Arno (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:56

Bjorn, Ik kan me heel

Bjorn, Ik kan me heel goed voorstellen dat Wilders de stekker eruit trekt. Als je straks een compleet en openbaar regeerakkoord hebt en door 3 dissidenten gaat dan de boel niet door, dan kun je niet meer terugkomen op de onderhandelde punten omdat die dan openbaar zijn. Nu kan hij zijn eigen punten houden en kan eventueel weer overnieuw compromissen sluiten. Dit heeft alles hiermee te maken ipv het teleurstellen van 1.5 miljoen kiezers ! Gr A
nedrealist (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 10:59
Padbuffel (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:01

Ach, ach, met de

Ach, ach, met de hemelschrijende klucht die ik de afgelopen 4 weken voorbij heb zien trekken ben ik alleen nog maar standvastiger geworden PVV te blijven stemmen. Uiteraard is mijn aversie tegen de oude politiek nog verder toegenomen hoewel dat nauwelijks nog mogelijk was. Dit zal een pyrrusoverwinning blijken te zijn voor de dissidente CDA kliek. En de afrekening zal alleen nog maar heviger worden. Het is overigens algemeen bekend dat mensen met aversie tegen de PVV zich op geen enkele wijze kunnen verplaatsen in een PVV stemmer. Dit soort broddelwerkjes kunnen wat dat betreft dan ook beter achterwege blijven mijns inziens.
ulbricht (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:06

"Dit heeft alles hiermee te

"Dit heeft alles hiermee te maken ipv het teleurstellen van 1.5 miljoen kiezers !" Ik zet de cliche-o-meter ook even aan... @Arno *bzzzzzz*
de grote boze wolf (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:09

Eens met wat Padbuffel zegt.

Eens met wat Padbuffel zegt. Wilders heeft mijn belangen uitstekend behartigd. Ik ben zelfs nog wat radicaler geworden in het " slaafs" volgen van mijn grote blonde leider :-)
tipo (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:21

@Bjorn Wilders wil wel

@Bjorn Wilders wil wel dweilen, maar niet als de deurklink lekt. Het is in het belang van 1,5 miljoen PVV-stemmers, dat Wilders niet meewerkt aan maatregelen die tegen de belangen van haar achterban ingaan, zonder daar de garantie van voordelige maatregelen (zoals immigratiebeperkingen en subsidiebeperkingen) voor terug te krijgen. Vandaar dat het opzeggen van het vertrouwen van Wilders in Ab Klink in het belang van 1,5 PVV-stemmers is. Anders wordt er straks bezuinigd op de verzorgingsstaat, onderwijs en ouderenzorg, zonder dat de subsidiekraan naar linkse hobbies wordt dichtgedraaid. Want dat Ab Klink cum suis het dichtdraaien van de subsidiekraan en immigratiestroom saboteert door te lekken naar de pers staat nu wel vast.
Marko (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:30

"Zou de

"Zou de volksvertegenwoordiger Geert Wilders echter bij zijn overweging om de formatie van een rechts kabinet te beëindigen ook even aan die 1,5 miljoen kiezers hebben gedacht?" Ja, hij heeft voorkomen dat die 1,5 miljoen mensen en hun mening vier jaar lang worden gegijzeld door drie dissidenten in een andere partij.
Carlo (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:33

Wat een gezaag, dit artikel.

Wat een gezaag, dit artikel. Alsof er geen verschil bestaat tussen tactiek en strategie.
Hans (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:35

Ik deel ook de mening van

Ik deel ook de mening van Fay. Denk dat Wilders het tactisch juist heeft gedaan. Constant dat zwaard van 3 dissidenten boven je is geen werkbare situatie voor de PVV. Alles wat met de 3 I's te maken heeft wordt dan iedere keer door hen getorpedeerd. geert kan beter aan de toekomst denken i.p.v. in zo'n vechtkabinet te gaan zitten.
Trudy (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:35

Wilders weet wat hij doet,

Wilders weet wat hij doet, als de drie dissidenten weg zijn, dan komt Wilders weer terug, en dat wil het CDA ook.. Wat heeft Wilders aan een coalitie als hij verder monddood wordt gemaakt?
Gielah (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:48

Ten eerste maak ik bezwaar

Ten eerste maak ik bezwaar tegen de uitdrukking 'standaardriedeltje' in dit artikel. Wat zullen we nou hebben? De PVV is met standaard-riedels wéggezet... in de afgelopen jaren en zéker in de afgelopen weken. Of zullen we het maar standaard-leugens noemen? Ik heb gistermorgen zélf die dame Ferrier en de heer Koppejan voor Radio 1 nog op hoge toon horen beweren, dat zij én niet uit de fractie zouden gaan ( ik dacht nog... wie vraagt dat dan van jullie?) én zich in geen enkel opzicht zouden laten verhinderen om - als zij dan nodig zouden achtten - dwars te gaan liggen en 'nee' te gaan zeggen. En dat was nadát de heer Verhagen 72 uur (!) aan het praten en overreden en uitleggen was geweest..! Dat had dus niets geholpen, ook al hoopte hij toen nog van wel. Wilders heeft de afgelopen weken goed opgelet en heeft - net als wij allemaal - het jammerkoor van die zogenaamde verontruste CDA-ers aangehoord. Elke dag trad er weer een nieuwe bekommerde ziel in de openbaarheid. Men moest wel héél erg optimistisch zijn om te denken, dat die mensen op termijn zouden zijn gaan instemmen met deze coalitie, ook al zou het accoord nog zo riant zijn uitgevallen. Men wilde niet. Punt uit. Allemaal gevallen in het demoniseer-zwaard, dat de CDA leiding trouwens zelf al die tijd gehanteerd heeft... dus die leiding valt nu in zekere zin in dat eigen zwaard..... want men kon die mensen niet snel genoeg deprogrammeren. De leden hebben te goed geluisterd en te goed Trouw gelezen. Wilders heeft dus heel goed de belangen van zijn kiezers behartigd door met deze tragi-komedie te stoppen. Het was terecht zijn en onze eer te na om een beetje bij deze zelfgenoegzame machtswellustelingen te gaan smeken, of we ook alstublieft een heel klein beetje - en dan alleen nog maar gedogend - mee mochten doen op de achtergrond. Spijtig voor de heer Verhagen, zonder meer, want die heeft zijn best gedaan. Verhagen gun ik een betere partij. Laat dit CDA maar zien in welke coalitie het wel vertrouwen heeft. Hoe dan ook zal het véle, véle zetels gaan verliezen. Het mag van geluk spreken als het straks nog de 5 zetels van de CU haalt. Wat Klink aangaat... die wens ik alles toe, wat hij Wilders toewenste. De PVV kan met opgeheven hoofd de oppositie in en fijn nog groter groeien.... of... wie weet.... nog weer opnieuw aanschuiven bij Rutte, als die zijn regeeraccoord presenteert en vragend rondkijkt: 'Wie van de partijen kan hiermee leven en wil meedoen?' Als hij dat accoord een beetje handig schrijft, zal Cohen in elk geval niet kunnen en willen meedoen. Bezuinigen is niet het grootste talent van de dames en heren socialisten... in potverteren en geld van de belastingbetalers in bodemloze putten wegplempen ( meest putten van buitenlandse origine) ligt hen beter. Voorts raad ik een ieder van harte aan de column van professor Smalhout in de Telegraaf van vandaag te lezen. Treffend waar. Nederland heeft gelukkig nog wel een páár verstandige mensen.
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 11:49

Bjorn Als de PVV door de

Bjorn Als de PVV door de beslissingen de komende vier jaar overbodig wordt, is dat toch prima? Het verschil tussen de PVV en de rest is hoop ik dat de PVV een middel is ten einde een doel te bereiken, terwijl de rest als doel heeft om middelen te kunnen verkrijgen.
ulbricht (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:02

Gatver..professor

Gatver..professor Smalhout, Had het er gisteren nog met mijn vrouw over, dat er in Nederland feitelijk maar één hele nare man woont... Die gunslinger van 99 jaar met z'n rechtse praatjes en een paar miljoen in z'n achterzak én veroordeelt had moeten worden, maar daar onderuit kwam omdat meneer zo zijn enge vriendjes heeft. Gelieve die naam nooit meer te noemen
Trudy (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:13

@ulbricht: professor Smalhout

@ulbricht: professor Smalhout heeft meer intellect/menselijkheid in zijn pink, dan jij in je hele lichaam... Jullie kunnen niet tippen aan zo'n intellectuele persoonlijkheid, wat hij heeft meegemaakt, komen in jouw ergste nachtmerries niet eens voor! oppervlakkig figuur!!!
levbont (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:17

@Ulbricht :'' professor

@Ulbricht :'' professor Smalhout heeft meer intellect/menselijkheid in zijn pink, dan jij in je hele lichaam…' Zo Herr Ulbricht( ofwel oppervlakkig figuur), die kun je in je zak steken. Ik hoop dan ook van harte dat die groot genoeg is.
Helga (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:44

Wat een onzin stuk is dit.

Wat een onzin stuk is dit. Alsof ik op de Trouw-site zit te kijken. Je kunt onmogelijk met zo'n om te beginnen al zwakke constructie niet ook nog eens met 3 kikkers te maken hebben die elk moment van de kar af zullen springen. Iedereen suggereert dat het er alleen om ging dat ze met het akkoord zouden instemmen. Zelfs als de rechtse coalitie er daadwerkelijk was gekomen en Wilders had een keer zijn mond opengetrokken zou het CDA weer in een spagaat liggen met alle mogelijke gevolgen. Laten we ervan uitgaan dat de onderhandelingen waren doorgegaan. Wilders had al zijn kaarten op tafel moeten leggen. Aan het eind blijken de dissidenten niet met resultaat c.q. PVV in het reine te kunnen komen. Wilders moet oppositie voeren en zal elke keer om zijn oren worden geslagen met dingen waar hij aan de onderhandeltafel mee accoord was gegaan. Ik moet er niet aan denken, Wilders heeft de enige juiste beslissing genomen, mijn PVV-stem was en is de juiste.
Zande (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:47

Lev De man is links,

Lev De man is links, natuurlijk zijn z'n zakken groot genoeg.
Gielah (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:53

@ Zande.- Grijns. @ Trudy.-

@ Zande.- Grijns. @ Trudy.- Zo is het!
Mar (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 12:58

@Peter Wilders wist van

@Peter Wilders wist van tevoren dat hij in zee zou gaan met 2 partijen die o.a. voor het Verdrag van Lissabon hebben gestemd en daarmede ook de EU-regels hebben onderschreven. De plannen van de PVV op het gebied van immigratie en integratie kunnen niet zo maar uitgevoerd worden. Ook die van de VVD en het CDA trouwens niet. Wilders weet dondersgoed dat eventuele beloftes van strengere aanpak van immigratie en integratie door de VVD en het CDA aan de PVV heel veel onzekerheden bevatten. Op papier zetten dat je een opt-out gaat bedingen bij de EU staat mooi, maar in de praktijk is het geen drol waard. En dat geldt voor meer tegemoetkomingen, die Wilders eventueel zou krijgen. Wilders had nooit en te nimmer zijn beloftes aan zijn kiezers waar kunnen maken met twee partijen die geen seconde overwegen uit de EU te stappen om islamisering en kansloze immigranten tegen te houden. En misschien dat u kunt uitleggen hoe het tegenhouden van de bouw van een islamitisch centrum in New York, Amerika een betere verzorging oplevert voor de ouderen in verzorgingstehuizen en voor meer politie op straat zorgt in Nederland? Het levert Wilders wellicht financiering van zijn persoon op, maar dat geld zal hij echt niet steken in een beter Nederland, maar in zijn zinloze missie om islam de wereld uit te krijgen.
ulbricht (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:05

@Trudy "wat hij heeft

@Trudy "wat hij heeft meegemaakt, komen in jouw ergste nachtmerries niet eens voor! " Ik kijk naar uw mailtjes..iets verschrikkelijkers is amper voorstelbaar.
Mar (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:06
Brekebeen (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:09

Buitenkansje voor Maurice de

Buitenkansje voor Maurice de Hond: peilen hoe de PVV-kiezer erover denkt. Ik ben benieuwd.
erdebe (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:50

Nou, ik heb PVV gestemd en

Nou, ik heb PVV gestemd en alhoewel ik in mijn hart liever een poging had gewaagd, zegt mijn verstand dat Wilders de juiste keuze heeft gemaakt! Er is namelijk no way dat met die 3 dissidenten in de banken, er ook maar 1 PVV-voorstel kans van slagen zou hebben. Tja....dan houd t dus op! Tijd voor nieuwe verkiezingen! Let us sort out the mess!!
erdebe (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:52

@mar ".....maar dat geld

@mar ".....maar dat geld zal hij echt niet steken in een beter Nederland, maar in zijn zinloze missie om islam de wereld uit te krijgen." Tja...capitulatie is natuurlijk ook een optie. En zo te zien hangt bij jou de witte vlag al uit!
Mar (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 13:59

@erdebe Er hangt hier maar

@erdebe Er hangt hier maar 1 vlag, de Amerikaanse op de koelkast. :D
Sjaak (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 14:47

De grote vraag is wat de

De grote vraag is wat de auteur vindt van het feit dat Wilders 3 jaar geleden zelf zo'n 1,6 miljoen kiezers teniet deed. http://www.geencommentaar.nl/index.php/2010/08/29/anderhalf-minuut Om het kortstondige rechtse geheugen op te frissen: "Jan Marijnissen en zijn Socialistische Partij mag dan wel fors hebben gewonnen, waarvoor hij terecht ook van mijn partij felicitaties verdient, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat wij ook vinden dat hij de macht in Nederland moet krijgen. Ik zou daar eerlijk gezegd niet aan moeten denken... Ik heb ook eigenlijk geen enkele vraag aan de informateur over het mislukken van de combinatie CDA, Partij van de Arbeid en SP, hooguit een compliment aan de heer Hoekstra dat het niet is gelukt. Goed werk, mijnheer de informateur, echt goed werk dat dit niet is gelukt!"
Gielah (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 14:51

De islam de wereld uitkrijgen

De islam de wereld uitkrijgen is waarschijnlijk inderdaad zinloos. We krijgen de islam ook Nederland niet uit. Daarom moeten die mensen in vrijheid en rust naar hun ( vele... vele...) moskeeën kunnen blijven gaan, overal en ook hier. Daar zit het probleem ook niet bij de PVV. Maar!!! Wél binnen de grenzen, die een verstandiger overheid dan degenen, die we de laatste decennia hadden en degene die we nu nog hebben, aangeeft. Geen islamisering! Geen aanpassing van het vrije westen aan de islam... in geen enkel opzicht. En voor wie alleen al bij deze gedachte beginnen te schreien.... hoeveel koshere maaltijden staan er bij uw supermarkt in de schappen? Op hoeveel niet-Joodse scholen viert men Pesach en Chanoekah? Ik ga nog verder: hoeveel Nederlanders kunnen nog zonder ellenlang nadenken en een hoop 'eh... eh...' weergeven wat de betekenis is van Pasen en Pinksteren? We hoeven daarom ook niet elk jaar opnieuw via de media omstandig en op-de-hurken-zitterig te horen uitleggen wat de betekenis is van het schapenslachtersfeest en het suikerfeest, want erg veel info over hindoeistische, boeddhistische, Tibetaans-taoistische en koppensnellersfeesten krijgen en behoeven wij tenslotte ook niet. En voorts blijf ik staande houden dat de grootste islamisering niet van moslims zelf uitgaat, maar wel degelijk van vele zelf-islamiserende Nederlanders, die zelfs in heel veel kerken zalvend vanaf de kansel staan te beweren, dat het een christenplicht zou zijn om voor de islam op te komen.
Brekebeen (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 17:11

@Sjaak op 04 Sep 2010 om

@Sjaak op 04 Sep 2010 om 15:47 # Hint: iets met appels en peren....
Jan (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 17:41

@brekebeen Is absoluut

@brekebeen Is absoluut niet geen appels met peren vergelijken. Voor Wilders waren 1,6 miljoen SP stemmers totaal onrelevant en hadden geen recht op regeren voor hun partij. Nu zouden zijn 1,5 miljoen wel recht hebben op regeren?
tipo (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 17:58

@Jan 18:41 Dus nu moet

@Jan 18:41 Dus nu moet Wilders alle partijen tegelijkertijd laten regeren, omdat hij zelf ook wil regeren? Of moet hij zelf niet gaan regeren, omdat hij blij was toen de SP niet ging regeren? Consequentie is een raar ding. Wilders moet de volgende keer hopen dat zijn tegenstanders winnen, omdat hij zelf ook graag wint.
DSV (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 18:04

Pas op, dit klink dermate

Pas op, dit klink dermate onlogisch, dat links er wel eens mee aan de haal zou kunnen gaan.
Brekebeen (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 18:10

@Jan op 04 Sep 2010 om 18:41

@Jan op 04 Sep 2010 om 18:41 # Wilders "vind" iets: "...maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat wij ook VINDEN dat hij de macht in Nederland moet krijgen. Jij maakt daarvan iets met "recht hebben op": "geen RECHT op regeren" Ik denk dat jij ook wel het verschil kent tussen iets "vinden" en "recht hebben op"....
Trudy (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 19:14

Kreeg Wilders maar de macht

Kreeg Wilders maar de macht in Nederland, wat zou het qua samenleving/veiligheid/economie/financieël ...goedgaan!!!
shuri (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 21:31

Bjorn kletst uit de nek Ik

Bjorn kletst uit de nek Ik ben 1 van die 1,5 miljoen en ik geef de PVV groot gelijk dat ze niet met CDA/LPF-partij willen regeren na alle beledigingen die door de nazaten van Colijn zijn geponeerd. Laat het CDA nu eerst maar eens splijten. Zodra Verhagen die drie dissidenten de partij uitgewerkt heeft is er weer een kans. De PVV moet fungeren als breekijzer om de verrotte restanten van de oude orde de grond uit te werken. Dat lukt aardig.
Jan (niet gecontroleerd) op 4 september, 2010 - 21:57

Uit een peiling van

Uit een peiling van EenVandaag blijkt dat 90% van de PVV kiezers Wilders steunt in het stoppen met de ondehandelingen. Slechts 5% had door willen gaan. Nu denk ik dat wanneer Wilders door was gegaan met onderhandelen de steun niet minder was geweest. Wilders kan nu eenmaal geen kwaad doen bij zijn aanhang.
Liberty (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 08:53

Beste heer Bjorn, Als

Beste heer Bjorn, Als PVV-stemmer vind ik het natuurlijk jammer maar wel heel terecht dat het e.e.a. is gelopen zoals het is gegaan. Waarom zouden Wilders en de PVV karren str*nt over zich heen moeten dulden om die drie onbetrouwbare kraaien de kans te geven zich te kunnen voeden? Wanneer de drie van het CDA nu in de overonderstelling leven dat het CDA in een andere politieke constellatie meer invloed zullen krijgen dan in een regering met alleen de VVD, komen zij nog van een hele koude kermis thuis. Overigens: Ferrier bracht 1200 voorkeurstemmen mee en Koppejan 3600. Waarlijk zeer geliefde en hooggewaardeerde "volksvertegenwoordigers"! Zelfs in de Gemeenteraad van Den Bosch zijn er raadsleden die in hun eentje al méér steun meebrachten.
Mar (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:08

@Liberty op 05 Sep 2010 om

@Liberty op 05 Sep 2010 om 09:53 Wilders kon alleen overleven als kamerlid voor de VVD omdat de VVD in de regering stapte. Daardoor schoof de boel op en kwam Wilders toch nog weer terecht in de kamer. Op voorkeursstemmen kon hij de zetel niet claimen.
Gielah (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:16

@ Jan.- Jammer dat u, tijdens

@ Jan.- Jammer dat u, tijdens uw discussies hier met vele PVV-stemmers, kennelijk de indruk hebt gekregen dat zij/wij allemaal hersenloze fans zijn zonder een greintje levenservaring of verstand van politiek. Gaat u ons soms pas serieus nemen als wij u, in het spoor van een groot deel van Nederland, ook éérst gaan vertellen wat we eventueel wat minder volmaakt aan de werkwijze van de heer Wilders vinden, voordat wij - heel voorzichtig... om maar vooral niet op tenen te trappen... ervoor uitkomen dat wij het toch EIGENLIJK wel een héél klein beetje met de heer Wilders eens zijn? Ik weet wel dat dit thans de folklore is. Op verjaardagen hoor je vaak iemand beginnen met: 'Ja... ik ben het natuurlijk niet in ALLES eens met Wilders... maar...' ( en dan laat hij doorschemeren wel iets in de standpunten van de PVV te zien). Nu beste man ( beste Jan), op mijn leeftijd heb ik daar geen geduld (meer)voor. ER wordt al veel te lang en veel te vaak om allerlei hete breien heengedraaid. Wilders vertegenwoordigt mij fantastisch. En nee... volmaakt is hij niet... maar dat ben ik ook niet en vergeleken met Cohen, Pechtold en Halsema ( om nog maar te zwijgen over de CDA jammeraars) is de man een reus, waarbij zij verbleken. Dat weten zij trouwens heel goed. Vandaar de haat.
alias (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:20

Ulbricht Profesor Smalhout

Ulbricht Profesor Smalhout zijn schoenen mag jij nog niet eens likken,daar heb jij een vestand voor van nul en generwaarde. Wilders heeft het prima gedaan,al weet jij niet hoe je hem af moet katten. Maar we zullen maar denken verstand komt met de jaren.
Liberty (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:29

@ Mar op 05 Sep 2010 om 10:08

@ Mar op 05 Sep 2010 om 10:08 # Dat klopt, Mar. Maar in tweede instantie heeft Wilders (in tegenstelling tot anderen) bewezen dat deze overstap terecht was door bij de volgende verkiezingen meteen 9 zetels te kunnen verzamelen. Trouwens: wat Wilders kon hadden Klink, Ferrier en Koppejan natuurlijk ook kunnen doen. Daarmee zou alles wel een stuk ethischer (ik kan het woord in deze context bijna niet uit mijn toetsenbord krijgen) zijn verlopen. Omdat ik tot mijn 65e werkzaam ben geweest, heb ik tijdens een vrije dag eens het 'genoegen' gehad een Jerry Springer-show op mijn TV voorbij te zien schieten. Wat er door de niet door ons gekozen maar wel door ons betaalde CDA-mastodonten in hun gesubsidieerde doe-goed-baantjes tesamen met Klink, Ferrier en Koppejan is voorgeschoteld ... Nou, beste Mar, m.i. kan daar die ene Jerry Springer show niet tegen op .
Zande (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:34

Jan "Wilders kan nu

Jan "Wilders kan nu eenmaal geen kwaad doen bij zijn aanhang." Precies! Samen staan we achter onze Leider!
Mar (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:45

@Liberty op 05 Sep 2010 om

@Liberty op 05 Sep 2010 om 10:29 Om met voorkeurstemmen te worden gekozen heeft een kandidaat meer dan 25% van de kiesdeler nodig, dus minimaal 15.694 stemmen. Klink, Ferrier en Koppejan hadden inderdaad uit het CDA kunnen stappen en zelfstandig als Groep Klink in de kamer kunnen gaan zitten. Klink had 33.115 voorkeurstemmen. Het resultaat had hetzelfde geweest. Geen rechts kabinet omdat de gewenste meerderheid van 76 was verdwenen.
Liberty (niet gecontroleerd) op 5 september, 2010 - 09:58

@ Mar Dat is ook zo. En

@ Mar Dat is ook zo. En ook dan zou ik het jammer maar terecht hebben gevonden dat de uitkomst dezelfde zou zijn geweest zoals nu. Maar met dit verschil dat het spel - met betrekking tot het plotsklaps ethische geroep van het geweten van Klink - veel duidelijker en zuiverder en zonder al die persoonlijke en politieke vuilspuiterijen zou zijn gespeeld. Overigens: Dank voor uw reacties.
aallii (niet gecontroleerd) op 8 september, 2010 - 18:21

En ach... die meneer Wilders,

En ach... die meneer Wilders, het lijkt wel de omgekeerde slogan van voetbalclub Feyenoord: Wel woorden maar geen daden!
Gielah (niet gecontroleerd) op 8 september, 2010 - 18:33

Hebben ze ú al in Amerika

Hebben ze ú al in Amerika uitgenodigd om een toespraak te houden, heer Ali? Moet u al beveiligd worden omdat u het waagt de waarheid te spreken en hebt u ook al jarenlang geen veiligheid en privéleven meer... voor de goede zaak? Noem dat maar geen daden! Vergeleken met Geert Wilders zijn de meeste mensen zielige lafbekken. En laffe mensen zijn altijd jaloers... wist u dat al? Dan schrijven ze net zulke onnozele dingen op internet als u doet.