Stop het onverdoofd rituele slachten!

Foto:

Het debat in de Tweede Kamer over het rituele slachten is interessant omdat hier de uitwassen van de multiculturele samenleving in botsing komen met de seculiere samenleving. Het zal niet de eerste botsing zijn. Andere voorbeelden van een dergelijke discussie zijn de feitelijke invoering van de sharia in onze rechtbanken, waar Geert Wilders enkele dagen terug op wees, de discussie over de clitoris bestrijding (gelukkig verboden hier), besnijdenis van jongens (wel toegestaan gek genoeg in Nederland) luidspeakers op de moskeeën, de maagdcultus onder moslims, het invoeren van de koranlezing op lagere scholen (door Marcouch bepleit, gelukkig nog niet ingevoerd in Amsterdam Nieuw West), enzovoort enzovoort. Een eindeloze hoeveelheid symbolische kwesties waarover we elkaar in Nederland over de haren zullen vliegen. Alsof we niks anders te doen hebben. Het is het gevolg van het open grenzen beleid dat hier gevoerd is, wat samenging met in principe toekennen van rechten aan minderheidsculturen.

In Engeland heeft het aanvaarden van de multicultuur geleid tot absurdistische rechtzaken die gingen over het recht van Rastafari’s om wiet te roken (onderdeel van de godsdienst namelijk) en shiks die het recht opeisten om ook op bouwplaatsen en op scooters geen helm te dragen, aangezien hun godsdienst hen voorschrifjft een tulband te dragen.Dit soort tergende dillema’s voor de Engelse rechtstaat worden beschreven in de interessante moraal filosofische studie Culture & Equality, van Brian Barry.

Het debat over het onverdoofd slachten gaat over het conflict tussen twee godsdiensten, de joodse en de islamitische, en de normen en waarden van de Nederlandse seculiere staat, als het gaat over het lijden van dieren. In Nederland wordt hier anders over gedacht dan in pakweg Spanje. In Nederland zijn de stierengevechten om te beginnen al nooit ingevoerd; zo weerzinwekkend vinden we het idee hier. In Frankrijk liggen honden nog steeds op een schandalige manier buiten aan de ketting. Daar kun je op allerlei manieren over denken, maar in Nederland denken we daar nu eenmaal op een bepaalde manier over. Dat dit ook in Nederland gepaard gaat met een flinke mate van hypocrisie is weer een andere zaak. Ja, we veroordelen de bio industrie, maar we kopen nog steeds de kiloknallers, en de scharrelkippetjes in veel mindere mate. Maar goed, elk volk heeft recht op zijn eigen hypocrisie. Toch?

Hebben Joden en moslims het recht om in Nederland hun godsdienst helemaal naar eigen goeddunken in te vullen? Nee, natuurlijk niet. Moslims mogen hier geen overspelige vrouwen stenigen bijvoorbeeld. Daar zijn zelfs de meeste moslims in Nederland het wel over eens. Toch wordt dat in heel wat moslimlanden gezien als een essentie van hun geloofsuiting.

Mijn goede vriend Isser denkt heel anders over dit punt, en dat heeft hij al op veel stukken uitgedragen op deze site.Als ik het goed heb begrepen is zijn essentiële argument:

 

Voor het Jodendom is steeds duidelijk gemaakt dat niet-bedwelmen het religieuze aspect is aan de slachthandeling.

 

Maar, mijn beste Isser, dat kan me nu juist geen donder schelen. Met het benoemen van wat in de ogen van de gemiddelde Nederlander kennelijk een wreedheid is tot iets waar het stempel ‘religieus’ op staat, kan het niet buiten de discussie geplaatst worden. Dat is precies hetzelfde als wat de moslims doen door hun koran te omschrijven als ‘heilig boek’, waarop dan dus geen kritiek mogelijk zou zijn. De moslims mogen het heilig verklaren zoveel als ze willen, hier in dit seculiere land, is de koran gewoon een slecht geschreven oud boek waar malle dingen in staan. Althans, zo zou het moeten zijn, maar als het over de islam gaat, hebben ook hier veel seculieren ineens een klap van de molen gekregen.

Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Zolang er in Nederland een essentieel onderscheid wordt gemaakt, in de wet, tussen een uiting van religie en een meningsuiting, blijven we dit soort problemen houden.

Gelovigen moeten zich aan de wet houden. Punt. Als door het Nederlandse democratische proces de normen en de waarden opschuiven en daardoor ook de wetten veranderen, dan is dat een gegeven waar moslims en joden gewoon maar mee te leven hebben.

En ja, natuurlijk, alles wat met joden te maken heeft is pijnlijk in Nederland. En daar zijn hele goede redenen voor. En het zal zeker zo zijn dat het rituele joodse slachten in Nederland al vierhonderd jaar werd toegestaan. Maar vroeger gingen wij ook anders met dieren om.

Het is dus een overwinning voor de Nederlandse seculiere samenleving als het onverdoofd rituele slachten hier verboden wordt. Sorry, Isser.

 

 

 

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel
Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!