Wilders als fascist

Geplaatst door Joost Niemoller op 7 januari, 2012 - 12:29

Dat is het uitgangspunt van een scriptie die een 10 kreeg aan de Tilburg University. Toen dat gisteren bekend werd, verschenen er her en der op het internet vooral lacherige berichten over. Begrijpelijk. Want hadden we dat niet wel vaker gehoord? Was de grap er niet vanaf? Toch denk ik dat degenen die er lacherig over doen, zich vergissen. Het is een serieus te nemen scriptie, voor een groot deel knap een meeslepend geschreven. Deze scriptie geeft bovendien voedsel aan veel mensen in Nederland die er ongeveer zo over denken en die zich in deze mening bevestigd willen zien.

De scriptie werd geschreven door de student Henk Bovekerk. In het Engels. Ik wil wedden dat uitgevers zich al gemeld hebben om het in het Nederlands uit te geven, en dan in een wat meer uitvoerige versie, want aan het einde wordt het afgeraffeld. Er zit een opbouw in naar een spanning: is Wilders een fascist of niet? Als Bovekerk aan het einde stelt, ja, hij is een fascist, en de PVV is een fascistische beweging, dan voel je je toch een beetje bekocht, want het bewijsmateriaal is flinterdun. Met plakbandjes worden wat citaten aan elkaar geplakt van Wilders critici, en dat is het dan.

De retorische truc die Bovekerk toepast, is dat hij een woord neemt, fascisme, wat iedereen gelijk raakt. Ik denk dat er weinig woorden zijn die zo binnenkomen als 'fascisme', 'nazisme', of 'Hitler. En er is in Nederland ook een ander woord dat gelijk binnenkomt, namelijk 'Wilders'. Voeg ze samen en je hebt iets.

Als Bovekerk zijn scripte dan ook eindigt met:

The PVV is a fascist party and its leader Geert Wilders is a fascist.

Dan weet hij dat hij de aandacht heeft. Maar al eerder heeft Bovekerk duidelijk gemaakt dat we bij 'fascisme' niet moeten denken aan het historisch fascisme. Niet aan Hitler, of aan Mussolini. Het is een metafoor. Het staat voor een bepaalde manier van denken, waarbij er alleen maar 'slecht' en 'goed' bestaat, en wat uitgegroeid is tot mythische proporties. We zouden daarbij dus net zo goed aan Stalin kunnen denken. Of aan Mao. Of aan Noord-Korea. Of aan Iran. Maar Bovekerk zal wel aangevoeld hebben dat zijn scriptie daarmee zijn retorische kracht verliest. En om retoriek gaat het allemaal in dit verhaal van hem.

De scriptie is precies wat de auteur Wilders verwijt: een fantasieverhaal, waarbij getheoretiseerd wordt over verschillende stadia van het fascisme, en waarin dan quasi wetenschappelijk wordt gedaan over welke fase van het fascisme Wilders zich zou bevinden. Bovekerk kijkt alleen naar de retorische kanten van het Wilders verhaal. Hoe Wilders moslims neer zou zetten, de immigranten, de islam, enfin, we weten het wel. Hij kijkt niet naar de inhoud: zou Wilders wel of niet gelijk hebben met zijn analyse van de islam? Zou er een immigratieprobleem zijn? Of een probleem met de Europese beschaving? Dat vraagt om een feitelijke benadering, en dat interesseert Bovekerk niet. Ook trekt hij geen vergelijkingen met andere partijen. De Wilders van Bovekerk bevindt zich in een eenzame metafysische ruimte, als een soort witte vlam die noodzakelijkerwijs moet opflakkeren in onze cultuur en verschrikkelijke gevolgen kan hebben.

Het wordt nogal zwak als Bovekerk het heeft over de linkse kerk, en er dan vanuit gaat dat die niet zou bestaan (waarom eigenlijk niet?) maar dat er wel een rechtse kerk is, met rechtse dogma's. Nou, dat zal best. Elke politieke beweging is in zekere zin een kerk met dogma's die telkens herhaald worden. En ja, ook in het fascisme bestond dat. Maar omdat Bovekerk maar één vergelijking trekt, die met dat metafyische fascisme van hem, en dit -zeker knap gedaan- optrekt tot een eenduidig, bijna religieus, noodlottig, gebeuren, is er voor dat soort relativering geen plaats.

De stijl van Bovekerk is knap, zoals gezegd. Hij lijkt zich bewust van het feit dat we in ernstige tijden leven, dreigende tijden, en dat er dreigende dingen kunnen gebeuren. Wilders maakt gebruik van dezelfde retoriek overigens, ook in de wetenschap dat het ernstige tijden zijn. En dit resoneert omdat veel mensen, in het licht van een dreigende crisis, ook dat gevoel van drieging ervaren. Bovekerk heeft een goed gevoel voor de effectiviteit van de Wilders retoriek, en voor die van Martin Bosma.

Je zou bijna geloven dat hij gelijk heeft. En velen zullen dat ook geloven. Een scriptie als deze zal de veiligheid van Wilders beslist verder op het spel zetten. En daarmee de spanning verhogen, waardoor nog meer mensen zullen denken dat Wilders een fascist is.

En, is hij dat?

Nee. De geschiedenis herhaalt zich niet. Wilders maakt geen gebruik van militaire, of geweldadige metaforen. Ja, hard taalgebruik, maar dat is iets anders. Wilders is niet militant. Integendeel, hij is vaak grappig, iets waar ik Hitler nooit op heb kunnen betrappen. Hij wil niet de democratie omverwerpen. Hij bepleit geen deportatie. Hij is geen racist, hoe vaak Bovekerk dat ook zegt, zonder dat hij dit hard kan maken. Is hij een nationalist? Bovekerk haalt daar wat voorbeelden van aan. Maar het nationalisme speelt geen hoofdrol bij Wilders. In zijn strijd tegen de Islam is Wilders eerder een internationalist, met zijn sterke Amerikaanse en Israëlische betrokkenheid.

Bovekerk overdrijft. Hij doet dat op meeslepende wijze. Maar het is eigenlijk best een schande dat een polemisch stuk als dit, waarbij tegenargumenten niet behandeld worden, voor een wetenschappelijke prestatie mag doorgaan.  

En een 10? Ja, die kun je alleen maar geven als je als begeleider er precies hetzelfde apocalyptische idee op na houdt.

Reacties

Raaf op 7 januari, 2012 - 12:42

De universiteiten zijn de

De universiteiten zijn de pseudo-wetenschappelijke bolwerken die de onverzoenlijke dogma's van de Linkse Kerk moeten legitimeren. Met wetenschap heeft het niets van doen. Wel met propaganda en het fabriceren van leugens. Deze incestueuze centra van Gutmenschen zijn onneembare vestingen waar dissidente geluiden stelselmatig tegengewerkt of gesmoord worden.

Zie ook de rector magnificus en demagoog Bas Kortmann  die bij de opening van het academisch jaar in Nijmegen opriep tot een opstand van de elite tegen Wilders.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/9379893/Nieuwe-universitaire-elite-nodig-tegen-Wilders.ece

Enkele fragmenten

" Meer dan ooit heeft Nederland een nieuwe, universitaire elite nodig die het land bij de hand neemt en het populisme van Geert Wilders en ‘de onzekerheid die dit oproept’, een halt toeroept. "

"Aan de Radboud Universiteit de taak om studenten, de bovenlaag van straks, ‘te wapenen voor het maatschappelijk debat tegen de populisten’.

Mijn advies: geloof nooit een pseudo-wetenschapper.

trias politica op 7 januari, 2012 - 12:52

indoctrinatie

Dit stuk is in het Engels omdat het dan een groter bereik heeft. Men hoopt op bijval uit de Internationale, zullen we maar zeggen.

Kwalijker dan dit totaal kritiekloze anti-PVV pamflet vind ik de indoctrinatie door de Katholieke Universiteit Tilburg (afgekort K.U.T.) van jonge studenten. Bovekerk beroept zich op de 'werken' van Riemer (zie dit interview bijvoorbeeld: http://www.robriemen.nl/rob-riemen-interviews-detail/3296/20090926-nrc.html) en zijn promotors lijken bevangen door het veelgeziene fenomeen 'verwijt een ander waaraan je je zelf schuldig maakt' (met de bedoeling de ander monddood te maken; zie in dit verband bijvoorbeeld de lange discussie in dit stuk:http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/12/29/over-het-misbruik-van-de-term-antisemitisme, en let op de argumentatie stijl van Blommaert).

Dit vertoog verdient de naam 'wetenschappelijk' op geen enkele wijze. Het is een anti-pvv, waar, zoals Joost terecht vaststelt, naar een vooraf vaststaande conclusie is toegeschreven.

Kwalijk voor de kwaliteit van het Academisch onderwijs, zorgelijk dat er 'docenten' van dit formaat rondlopen en triest dat hen ruim baan wordt geboden in dit land.

Dit is de zoveelste uitglijder van 'Tilburg', misschien wordt het tijd om die 'Universiteit' eens goed door te lichten.

Obomov op 7 januari, 2012 - 13:09

Wat is facsisme?

De stelling van de schrijver van het opstel staat en valt met de definitie van fascisme die ook hier weer niet gegeven wordt. Ook niet door zijn belangrijkste bronnen: Riemer en Paxton. Er worden per stadium wat kenmerken genoemd die vaak op zo ongeveer elke politieke beweging van toepassing zijn om ten slotte te concluderen dat Wilders en de PVV fascisten zijn. Het is niet erg moeilijk om een vergelijkbaar betoog te houden waarin 'bewezen' wordt dat de VVD, SP of de EU fascistisch zijn, maar daar gaat het niet om. Er wordt tijd, geld en moeite geinvesteerd in het demoniseren van een politicus. Het zoveelste event waarin gemeenschapsgelden aangewend worden om politiek activisme te bedrijven met als doel het dwarsbomen van democratische processen. Dat kun je ook fascisme noemen. Henk Bovekerk is een fascist!

Ventilator op 7 januari, 2012 - 13:10

Verdwaalde linkse zieltjes

Dat we nog serieus ingaan op deze zoveelste linkse stuiptrekking. Maarja je moet deze verdwaalde zielen wel wijzen op hun dwaalsporen al is er geen hulp meer mogelijk voor deze zieke geesten.

Een voorbeeld;  "Wilders ie een fascist....ja echt waar... "want hij geeft nooit interviews"...... om vervolgens Wilders te quoten uit diverse interviews.

Eigenlijk te hilarisch voor woorden.

Robbert L. op 7 januari, 2012 - 13:10

 Stapel is geen uitzondering,

Stapel is geen uitzondering, hij had en heeft vele kinderen op onze Universiteiten.

 

Vanaf de jaren 70 schreven onze Universiteiten hun scripties vol over fascistische vrouwenonderdrukking door Westerse mannen bij vrouwenstudies. Of over het fascistische Amerikaanse imperialisme, over de fascistische multinationals, over de fascistische mileu vernietiging van het Westen en over de vele fascistische regimes, de vaak wat rechtsers regimes in de wereld.

Tegelijkertijd ontkenden velen consequent en in duizenden scripties, krantenartikelen en boeken, de zeker fascistisch te noemen fundamenten en handelen van vele linkse dictaturen, de fascistisch te noemen onderdrukking van vele volkeren door communistische en socialistische regimes en huidige fascistische elementen van het Islam imperialisme en kolonisme, de fascistische geweldadigheid, organisatiestructuur, onderdrukking, expansie en propaganda van de Islam en van veel moslimlanden.

 

Er is slechts één zekerheid. Een ieder die een column, scriptie, krantenartikel of boek schrijft over de vergelijking tussen fascisme en links, of de islam, is zeker van een onvoldoende, doodzwijgen of belachelijk gemaakt worden. Daar kunnen vele voorbeelden van worden gegeven.

Een 10 zit er nooit in.

Raaf op 7 januari, 2012 - 13:16

Toen ik op de Havo zat kregen

Toen ik op de Havo zat kregen we de klassikale opdracht mee bij geschiedenisles om een opstel te schrijven waarom Reagan slecht was voor Amerika, Nederland en de Wereld. Toen ik doorstroomde naar het Atheneum kregen we het 'hippe' vak maatschappijleer waar we de leraar bij zijn voornaam mochten nemen. Een van de eerste opdrachten die we kregen was schrijf een opstel over de asociale punten in het VVD programma.

En het mocht en mag allemaal. Maar wel verontwaardigd naar andere landen wijzen die hun kids in het onderwijs zouden indoctrineren. Nederland is geen haar beter. Feitelijk moet je gewoon neutraal onderwijs eisen. U geeft neutraal onderwijs beste onderwijzer of U krijgt geen subsidie meer. 

Havank op 7 januari, 2012 - 13:25

De bolwerken der RODEN onze universiteiten.

Het is de progressieven al volkomen gelukt te heersen op de universiteiten.

Studeren is daar allang niet meer het belangrijkste, maar of je politiek correct- en dat is volgens hen altijd links- mee wil doen aan het belasteren van een door de mensen gekozen politicus te weten Wilders.

Deze academisch misvormde neuzels aan onze universiteiten denken moreel hoog verheven te staan boven anders denkenden, wat zonder meer een gotspe is.

En voor deze linkse propaganda figuren betalen we onze belastingen.

Robert Lemm op 7 januari, 2012 - 13:32

fascisme

Wat is fascisme überhaupt? Duidelijk is hier vooral dat die term is uitgevonden door de communisten en overgenomen door links om alles te stigmatiseren wat in hun ogen slecht is.

5ver0zet op 7 januari, 2012 - 13:34

links en Islam

Moeten we nu alweer wachten op DE KOGEL?

Primo Mattino op 7 januari, 2012 - 13:53

Het gaat weer over

Havank, zoals alles is ook dit maar tijdelijk.

In haar prachtige autobiografie Omzien in verwondering beschrijft Annie Romein-Verschoor hoe aan haar man, Jan Romein, na veel rechts-liberaal gekonkel een professoraat zijn neus voorbij ging, omdat hij marxist was. Jan Romein was op dat moment een van onze grootste historici. Het was een tijd dat linksdenkende mensen nog wel niveau en flexibiliteit hadden en het moet een lust zijn geweest om met hen te discussieren en van hen te leren. Maar toen werden zìj gediscrimineerd. Momenteel zijn de rollen omgedraaid.

Helaas bestaat de linkse kerk op dit moment uit minkukels en bedriegers. Lui die dankzij de nivellering op de universiteiten een drs. titeltje hebben weten te bemachtigen, daar waar ze vroeger nog geen mulo-diploma zouden hebben kunnen halen. Maar ze hebben hun tijd gehad. Uit deze en andere wanhoopsdaden van de linkse kerk blijkt dat ze dat zelf ook wel weten.

Het onderwijs loopt altijd een generatie of zo bij de maatschappelijke ontwikkelingen achter en na regen komt zonneschijn zullen we maar denken.

Ik heb gisteren niet op dit bericht gereageerd want ik kon de scriptie niet vinden.Vannacht heb ik hem gelezen en ik vind het niet de moeite waard om op de inhoud te reageren om de simpele reden dat er geen inhoud is. Deze sofistische kromrechtpraterij schijnt op de KUT wetenschap gevonden te worden, wel, ze doen maar. Ik gun ze hun tienen, de aan elkaar uitgedeelde literatuur-, kunst- en wetenschapsprijzen en hun wederzijds masturberen in de media, want ze hebben de langste tijd gehad en de geschiedenis zal er wel over oordelen.

Dutchman op 7 januari, 2012 - 14:04

Onze zogenaamde elite (eigenlijk meer een soort zelfkroning)

Is behoorlijk polariserend bezig. In dat opzicht kun je stellen dat ze precies hetzelfde doen als waar zij hun z.g. vijanden van beschuldigen. Eigenlijk is dit soort hetze ook wel beangstigend, het zit namelijk vol met hyperventilerend zelf gecreëerde denkbeelden over de ander (Straks gaan ze nog schrijven dat wij best uitgeroeid mogen worden!). In hun ogen mag nooit de onderklasse iets te zeggen hebben. De politiek hoort toe aan diegene die door hun zijn uitgekozen.

Obomov op 7 januari, 2012 - 14:12

Paxton's definitie van fascisme

"Fascism may be defined as a form of political behavior marked by obsessive preoccupation with community decline, humiliation, or victim-hood and by compensatory cults of unity, energy, and purity, in which a mass-based party of committed nationalist militants, working in uneasy but effective collaboration with traditional elites, abandons democratic liberties and pursues with redemptive violence and without ethical or legal restraints goals of internal cleansing and external expansion."[1][2][3]"

Er zijn wel meer definities te vinden, maar omdat links van deze gecharmeerd is, kunnen we ook deze gebruiken. Goed, met politieke economie heeft het weinig te maken, Paxton is dan ook een historicus, die begrijpen economie niet en daarmee begrijpen ze politieke-economie niet. Hij redeneert dus niet vanuit een principe maar vanuit een specifieke situatie in de geschiedenis, meer bepaald de Tweede Wereldoorlog. Dat geeft uiteraard problemen omdat je een vergelijkbare politieke stroming in een andere tijd anders zult moeten definieren (de geschiedenis herhaalt zich nooit op exact dezelfde manier). Het enige voordeel daarvan lijkt te zijn dat het historici zo leuk bezig houdt.

Kernpunten:

-Obsessieve preoccupatie met neergang, vernedering en slachtofferschap

-Voorkeur voor eenheid, energie en puurheid

-Militante nationalisten werken ongemakkelijk samen met traditionele elite

- Democratische vrijheden worden losgelaten

-Met verlossend geweld, niet gehinderd door ethische of juridische beperkingen, een doel van interne reiniging en externe expansie bewerkstelligen.

Welke van deze aspecten is nu van toepassing op dhr Wilders of het PVV program? Ik zou zeggen niet één.Maar de huistrollen zullen daar ongetwijfeld anders over denken


Joost Niemoller op 7 januari, 2012 - 14:15
Nittickson op 7 januari, 2012 - 14:42

@ Primo Mattino op 7 januari, 2012 - 12:53

Jan Romein was een enge communist die in 1946 voorstelde om de grote "mensenvriend" Jozef Stalin een eredoctoraat te geven aan de UvA. Hij had zeker bepaalde kwaliteiten maar ik kan mij goed voorstellen dat men nou niet echt warm liep om zo iemand de toekomstige generaties te laten opleiden. Als hij had voorgesteld om een wat minder grootschalige moordenaar, namelijk Adolf Hitler, een eredoctoraat te geven, dan was hij de rest van zijn leven niet meer aan de slag gekomen in Nederland. Daaruit moge blijken hoe buitensporig tolerant Nederland met de fascisten van links is omgegaan - en ook dat Jan Romein uiteindelijk heel weinig te klagen had over rechts Nederland. Van zijn werk EN van dat van zijn vrouw (door Gerard Reve altijd heel treffend "Annie Romein-Verscheur" genoemd) is eigenlijk nauwelijks iets overgebleven. Het wetenschappelijke werk was populair bij de wereldvreemde generatie van 1968 maar was toen eigenlijk al achterhaald terwijl het meer populariserende werk nog een tijdje vooral voor boekenclubs werd herdukt (welkomstcadeau!) maar allang niet meer werd gelezen.

Karen de Vries op 7 januari, 2012 - 14:51

briljant?

Je zou inmiddels bijna gaan geloven dat wetenschap ook maar een geloof is. 

Karen de Vries op 7 januari, 2012 - 14:52

geloof

Je zou inmiddels bijna gaan geloven dat wetenschap ook maar een geloof is... 

Primo Mattino op 7 januari, 2012 - 15:02

Eens en oneens

Nittickson, ik ben het grotendeels met je eens, ware het niet dat ik het wetenschappers (echte!) wel kan vergeven dat ze op politiek terrein heel vaak op een wonderlijke naieve manier opereren. Wetenschappers blijken buiten hun vakgebied vaak heel onnozel te zijn en ik wil niet te fout maken om hun doen en laten buiten hun werkgebied maatgevend te maken voor hun zijn. In 1946, net na de conferentie van Potsdam was het nog niet voor iedereen duidelijk wat de bedoelingen van Stalin waren, hoewel wij ons, met de kennis van nu, afvragen hoe dat mogelijk was.

Ik heb nog niet zo lang geleden Erflaters met groot plezier herlezen, en wat dat deel van je reactie betreft ben ik oneens.

André van Delft op 7 januari, 2012 - 15:14

Waarheid

Joost schreef: "Hij kijkt niet naar de inhoud: zou Wilders wel of niet gelijk hebben met zijn analyse van de islam? Zou er een immigratieprobleem zijn? Of een probleem met de Europese beschaving? Dat vraagt om een feitelijke benadering, en dat interesseert Bovekerk niet." Net als de rechtbank die de uitspraken van Wilders beoordeelde: men gaat de confrontatie met de waarheid niet aan, want die zou men verliezen. @ErikOltmans tweette gisteren kernachtig: "Scriptie fascistische PVV gelezen. Wetenschappelijk broddelwerk. Enorme bias. Had moeten falsifiëren ipv doelredeneren". Natuurkundige Richard Feynman: “Because of the success of science, there is, I think, a kind of pseudoscience. Social science is an example of a science which is not a science; they don’t do [things] scientifically; they follow the forms — you gather data, you do so-and-so and so forth but they don’t get any laws, they haven’t found out anything…. You see, I have the advantage of having found out how hard it is to get to really know something, how careful you have to be about checking the experiment, how easy it is to make mistakes and fool yourself. I know what it means to know something, and therefore I see how they get their information and I can’t believe they know it, they haven’t done the work necessary, haven’t done the checks necessary, haven’t done the care necessary. I have a great suspicion that they don’t know, that this stuff is [wrong], and they’re intimidating people.” http://www.mulley.net/2009/07/08/feynman-i-know-what-it-means-to-know-something/ http://www.youtube.com/watch?v=IaO69CF5mbY
MTB op 7 januari, 2012 - 15:15

Non-science kunnen we ons niet veroorloven

Het meest effectieve middel tegen dit soort uitwassen, is grondig bezuinigen op onderwijs. Dit soort non-science is een luxe die we ons niet meer kunnen veroorloven.

De zachte alfa- en gamma-wetenschappen zoals filosofie en arabistiek zijn meer uit de hand gelopen hobbies dan dat we daar als samenleving echt behoefte aan hebben.

Deze crisis is een uitgelezen mogelijkheid om eens rationeel te kijken waar echt behoefte aan is.

Om ervoor te zorgen dat er opleidingen worden aangeboden waar wel behoefte aan is, zouden we meer met belastingkortingen voor bedrijven kunnen werken als ze opleidingen financieren.

Op deze manier krijgen bedrijven, die meestal wars zijn van politieke extremen, invloed op het onderwijs.

Hiermee is het lot van de riemens en bovenkerken binnen 5 tot 10 jaar bezegeld.

André van Delft op 7 januari, 2012 - 15:20

"Wie 'Ras' zegt, is een Racist"

De layout van mijn vorige bijdrage is vernaggeld; ik hoop dat de technici van DDS het probleem verhelpen.

Jeroen Weghs vandaag op De Jaap:

Waar hij schrijft dat Wilders een racist is, ligt dat gecompliceerder. Bovekerk ‘bewijst’ dat in één alinea, aan de hand van één citaat. En wel het volgende: “Iedereen die zich aan de Nederlandse wetten houdt is welkom, ongeacht religie, ras of seksuele voorkeur”. Ja echt… alleen dit citaat.

Volgens Bovekerk impliceert Wilders met deze zin dat er verschillende rassen zijn en is hij daarom een racist. Er is volgens Bovekerk maar één ras: de homo sapiens sapiens; wie onderscheid maakt is een racist. Maar ook als Wilders ‘ras’ bedoelde zoals gebruikt in spreektaal, een “klasse of soort mensen verenigd door gedeelde belangen, gewoonten, of kenmerken”, dan is hij een racist. Omdat ‘de moslims‘ óók een groep mensen is die verenigd wordt door gedeelde belangen, gewoonten, of kenmerken; en Wilders wil die groep uitsluiten. Over beide argumenten om Wilders een racist te noemen zijn volgens mij een hoop academische bomen op te zetten. To put it mildly.

http://www.dejaap.nl/2012/01/07/een-10-voor-fascistische-pvv-is-belachel...

Breinbrouwsels op 7 januari, 2012 - 15:24

Der Ewige Heinrich

Tienduizenden Heinrich Kramers worden daar op kosten van toekomstige slachtoffers klaargestoomd om dwalenden te doen inkeren en gelovigen te sterken door ketters gespietst te brandstapelen.

De geschiedenis herhaalt zich alleen voor hen die haar kennen.

André van Delft op 7 januari, 2012 - 15:27

@MTB

Non-science is geen luxe, maar een kwaal. Ook als die gratis was, zouden we er meteen mee moeten stoppen.

Bedrijven invloed laten uitoefenen op wetenschappelijk onderwijs is ook geen goed idee; het wetenschappelijke gaat er dan gauw van af.

Beter lijkt me om de gamma-afdelingen aan de universiteiten te halveren, ten gunste van de beta-afdelingen.

André van Delft op 7 januari, 2012 - 15:44

JaTochNietDan

Bottehond verwees naar "nog een briljant comment op GS van een jurist in opleiding over @janjaapderuiter gate":

http://www.twitlonger.com/show/f6d0md

MTB op 7 januari, 2012 - 15:55

@ André van Delft

Eens, dat non-science een kwaal is waar het wetenschappelijk onderwijs aan lijdt; ook eens dat de betawetenschappen (en in mindere mate de hardere gammawetenschappen) veel meer nadruk dienen te krijgen.

Financiering (via belastingkorting) door bedrijven hoeft niet perse het wetenschappelijk gehalte van het onderwijs aan te tasten.

Het grootste deel van de studenten in het WO volgt eigenlijk een hogere beroepsopleiding; dit heeft hoogstens iets van doen met toepassing van wetenschap; maar erg weinig met wetenschap zelf.

Dit deel van het WO kan samen met het HBO prima voor een deel door het bedrijfsleven gefinancierd worden.

Bij de vraag hoe we deze olietanker de goede kant op duwen is het vooral van belang hoe we dit kunnen doen; gevestigde belangen laten zich moeizaam bijbuigen.

topsporter op 7 januari, 2012 - 16:06

Ik word een "beetje"

Ik word een "beetje" misselijk van het veelvuldig gebruik, eenduidig vanuit de linkse hoek.... al jaren trouwens ,  erg opportuun om je politieke tegenstander zonder inhoudelijke discussie te ontmoeten.

Polarisatie, die uiteindelijk tot afbraak leidt.Linkse krotcultuur zou ik zo zeggen.

Domme mensen daar in Tilburg.

Ventilator op 7 januari, 2012 - 16:27

Alle malloten verzameluhh!

Is Julius al klaargekomen over de scriptie? #durftevragen

Bas op 7 januari, 2012 - 16:33

Henk doet iets wat markt

Henk doet iets wat markt verkopers ook doen, zoals gratis roepen, om aandacht te trekken. in Nederland altijd een doorslaand succes.  De smeerlap, wat hij is, gebruikt deze techniek om iets wat totaal rot is, als gezond voor lijf en leden te verkopen. Niets verkeerd mee als het aardappelen zijn, je donder ze gewoon weg. Maar in zijn geval is de teler het probleem. Die gebruikt Henk mensen, met een agenda, wat inkomsten, en er voor werken word het genoemd. Echt, Mussert deed minder als deze Henk. Die man geloofde letterlijk in iets wat totaal verkeerd uitwerkte, voor hem. Henk is van andere koek wat vroegere generaties noemden, na mij de zondvloed, afgekeken van, soort zoekt soort, A Gore.

Bas op 7 januari, 2012 - 16:54

Las net op NU.NL Christenen

Las net op NU.NL Christenen vluchten uit het Noorden,  Henk mensen lezen dit soort, links nieuws, niet.

Zijn nieuws, was op een ander front, ook links, met de keuze springen of verbranden, en hij de PVV als schuldige ziet. Henk mensen lezen geschiedenis niet vanaf, maar toen, afgekeken in de Efteling, als kleuter.

Oedjepoed op 7 januari, 2012 - 17:07

Website gestopt?

Off-topic. Vraagje aan Joost Niemöller  http://tinyurl.com/7to3pma Bent u met
Joost Niemöller.nl gestopt of is dit maar tijdelijk? Dat vragen reaguurders bij
AP zich ook al af: http://www.amsterdampost.nl/koninklijke-universiteit-tilburg-wordt-steeds-ongeloofwaardiger/ reactie o.a. 32 34 39

Joost Niemoller op 7 januari, 2012 - 17:12

Oedjepoed, De huidige site is

Oedjepoed,

De huidige site is inderdaad voorgoed offline vanwege problemen met de bouwer. Ik denk aan iets nieuws, maar dat gaat nog wel even duren.

Nittickson op 7 januari, 2012 - 17:21

@ Primo Mattino op 7 januari, 2012 - 14:02

Ik ben het grotendeels met u eens ten aanzien van de maatschappijbeschouwing van wetenschappers (denk aan Einstein, of Chomsky) maar het ligt toch een beetje anders als hun wetenschappelijke (of "wetenschappelijke") werk zelf voortdurend scheve schaatsen rijdt in politiek en moreel opzicht. Bij Romein was dat zeker het geval.

Overigens kan men natuurlijk heel goed boeken met veel plezier lezen, zelfs al is men het niet met de strekking eens. Wat dat betreft snap ik best dat mensen Romein tot op zekere hoogte blijven waarderen. Ik heb een tijd lang met enig plezier een van Romein's artikelen aangehaald als het gingom de "vergruizing van het geschiedbeeld", tot ik me realiseerde dat het in feite voortkwam uit een reactionair sentiment dat rechtstreeks voortkwam uit Romein's totalitaire kjk op de samenleving EN de geschiedenis. Wat dat betreft is juist het bestuderen van werk dat ver van je af staat vaak verhelderend.

JMS op 7 januari, 2012 - 17:43

Het is,

ook op DDS, al vaker gezegd, maar kan klaarblijkelijk niet genoeg worden herhaald; het fenomeen Wilders is geen oorzaak, maar het gevolg van iets. Noodwendig. Het kan lang duren, maar actie heeft altijd reactie tot gevolg. Het betreft niets minder dan een reactie op de dictatuur* van het zich als links** afficherende volksdeel, dat niet alleen kans heeft gezien ten eigen faveure in alle geledingen van onze maatschappij door te dringen, maar ook nutteloze functies heeft weten te creëren, die niet alleen nodeloos veel geld kosten maar ook nog eens bijzonder schadelijk zijn. Het behoeft dan ook geen verwondering dat dezulken geen middel*** schuwen zich te verweren.

* Weet u nog, minder dan 10 jaar geleden heeft u kunnen meemaken dat mensen fluisterend en schichtig om zich heen kijkend  zeiden, het eigenlijk niet te mogen zeggen, waarna enige maatschappijkritische opmerkingen volgden. Die die tijden zijn voorbij. Henk en Ingrid durven thans weer gewoon te zeggen wat zij vinden. 

**Ik weet waarover ik praat. Ooit was ik ook links. Dat was nog in de tijd dat je door godvrezende oranjeklanten uit de provincie in dienst van onze mede door de sociaal democratie beheerste overheid, een lel met de blanke sabel kon krijgen, als je de gore moed had te betogen dat het door ons gekoloniseerde volk recht had op zelfbeschikking.

*** Het elitaire zogenaamde linkse volksdeel mag de meerderheid  van onze bevolking, bekend staande als de Henken en Ingrids, gaarne uitmaken voor Tokkies. Dat alleen al zegt genoeg..

ziggy op 7 januari, 2012 - 17:57

socialisme = fascimsme De

socialisme = fascimsme

De definitie van fascisme is een beweging is fascistisch als het 1 volk boven een ander stelt en met die definitie voldoet socialisme perfect daaraan want die stelt dat alle volkeren beter dan de eigen.

maar daar komt geen scriptie over

Oedjepoed op 7 januari, 2012 - 18:32

Joost Niemoller: De huidige site is nieuw

Bedankt voor uw reactie en zal dit plaatsen met uw welnemen uiteraard op AP ok?

Joost Niemoller op 7 januari, 2012 - 18:35
tipo op 7 januari, 2012 - 18:36

@ Obomov 13:12

Henk beweert in zijn scriptie doodleuk dat Praxton geen definitie van fascisme geeft, omdat dat maar beperkend zou werken. En dan komt u ineens met Praxtons definitie van fascisme aanzetten. Arme Henk. Nu heeft hij 64 pagina's voor niets getyped. Arme Jan Jaap ook, want nu valt hij door de mand, omdat hij Praxton's werk helemaal niet kent. Arme Nederlanders die hun kind op de KUB laten studeren.

Obomov op 7 januari, 2012 - 18:55

Misschien was een 10 min toch beter geweest

Scherp opgemerkt tipo, dank daarvoor. Hieronder een link naar de definitie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Paxton

Karl Kraut op 7 januari, 2012 - 19:04

Definitie van Euronationalisme

Met een beetje fine-tunen kun je uit de definitie van fascisme van Paxton ook goeddeels opmaken wat de Europese Unie is:

"Fascism may be defined as a form of politicial behavior marked by obsessive preoccupation with European community decline, humiliation, or victim-hood and by compensatory cults of unity, energy, and purity, in which a mass-based party of committed Euronationalist militants, working in uneasy but effective collaboration with traditional national elites, abandons democratic liberties and pursues with redemptive violence (Eurogendfor) and without ethical or legal restraints goals of internal cleansing and external expansion."

Vooral dat permanente gedreig met oorlog, mocht de verdere 'eenwording' een momentje even wat tegenzitten; het denigrerend vernederen van reële individuele belangen die de burger bezit; het slachtoffergedrag waar de eurobureaucraten, tijdens het graaien, o zo prat op gaan ('Populisme!'), de verafgoderij van van loze worden als integratie en eenwording, .... Ja, ik kom een heel eind.

louis-portugal op 7 januari, 2012 - 23:14

Joost een mooie analyse.Na de

Joost een mooie analyse.

Na de drek van van die linkse amsterdamse "dame" nu dit weer.

Waarom heb ik de indruk dat die de Ruiter en misschien Blommaert het stuk met die gewiekste student samen geschreven hebben???

Links moet toch wel erg in paniek zijn met zoveel linkse aanvallen in zo korte tijd.

Youp v. h. Hek kon het niet laten de PVV en het CDA te bashen terwijl ik niet een woord over de puinhoop in de Pvda gehoord heb.

Von d. Dunk kwam ook weer een royaal uit de hoek enz..

Laat ze maar lekker roeren in hun eigen stront.

louis-portugal op 7 januari, 2012 - 23:44

Ik prijs me elke dag gelukkig

Ik prijs me elke dag gelukkig dat we met internet zijn zoals we nu zijn.

Niemand kan iets roepen dat fout is of hij wordt ter plekke afgestraft zoals nu door Tipo en Obomov over Paxton.

Wat een blamage weer voor de K-U-T school.

Links valt iedere keer weer door de mand met hun gedrein.

lucky9 op 7 januari, 2012 - 23:53

wanhoopspoging

Sinds enkele generaties is het adjectief fascistisch gemonopoliseerd door diegenen die er misbruik van maakten.

Traag maar zeker werd dit duidelijk, alsook het feit dat zij zelf de enigen zijn die perfect aan voornoemde omschrijving beantwoorden.

Vandaar dat deze wanhoopspoging om het verzet, de wettige zelfverdediging en de strijd voor het behoud van de vrijheid te koppelen aan dit adjectief volstrekt logisch is.

Een meer academisch bewijs moet in Nederland vanaf nu niet meer geleverd worden.

Politiek correct alsmede pseudo-liberaal links is per definitie fascistoïde. Vandaar hun voorkeur voor islamofilie, monopolie en indoctrinatie.

Tiemen Veenstra op 8 januari, 2012 - 03:07

Iek ben zielig, iek word gediescrimineerd!

Paxtons definitie van fascisme is ook uitstekend van toepassing op de islam. Ik noem slechts 'victimhood', het gejengel en het gedram van moslims die zich weer eens gediscrimineerd voelen.

Wim op 8 januari, 2012 - 03:30

@Lucky9: "fascisten" was ook

@Lucky9: "fascisten" was ook al een geliefd scheldwoord in de jaren zeventig, zoals bij Brandt Corstius, die iedereen waar hij het niet met hem eens was voor fascist uitmaakte. Iemand als Buikhuisen kan daarvan meepraten. Er is dus niets nieuws onder de zon.

Bas Koning op 8 januari, 2012 - 03:46

democratie

De islamieten en de eurofielen trachten de democratie in ons land om zeep helpen.

Wie dat tracht te voorkomen word weggezet als 'nationalist'

Linkse logica: wie ons land niet mee helpt verkloten, is een 'nationalist'.

---

Fascisme is een vorm van socialisme. Het staat voor het willen doden van joden en homos, voor het vernederen van vrouwen, de doodstraf voor afvalligen, het verheerlijken van geweld, voor het trachten omverwerpen van de democratie

de islam is dan ook 100 procent fascistisch te noemen.

---

Wat hoor je dan nog wel eens als 'argument' tegen Wilders?

'de pvv is een club met maar een lid die alle beslissingen neemt, dus is de pvv niet democratisch'

Dat klinkt heel leuk, maar wie iets beter kijkt ziet dat het onzin is:

Democratie is het systeem waarbij het volk op een partij kan stemmen, en dat die  partij dan het volk dat op hen stemde vertegenwoordigt. Hoe die partij verder intern is georganiseerd DOET ER NIET TOE. Waar het om gaat, is of de partij, de pvv in dit geval, het democratisch systeem ZELF om zeep wil helpen. Zou dat het geval zijn, dan was de pvv een ondemocratische partij. Dat is niet het geval. Wel, wil de islam de democratie OPENLIJK kapot maken.  En zitten we hier met een ongekozen koningshuis opgescheept. En met een niet door het volk gekozen EUSSR-regering, die onze volksvergegenwoordiging reduceert tot een poppenkast.

Weer eens meet links met twee maten: zeggen dat ze voor democratie zijn, spugen op onze democratisch gekozen volksvertegenwoordiger, maar wel voor het ongekozen staatshoofd zijn, en voor de islam, die openlijk onze democratie ondermijnt.

Een meerdeheid sprak zich uit tegen de eu. De eurofielen drukten het toch door. Over 'democratie' gesproken.

Willem Doorsnee op 8 januari, 2012 - 04:58

DDS fascisten

Wij zijn hier allemaal fascisten volgens streng links. De meeste DDS scribenten hebben een gezonde hekel aan de islam als ideologie en daarom krijgen wij natuurlijk het ergste brandmerk namelijk fascisten. Enige doel is om mensen die niet links denken in kwaad daglicht te zetten, zo goedkoop en doorzichtig allemaal.

Raaf op 8 januari, 2012 - 14:12

Winston Churchill had

Winston Churchill had volkomen gelijk toen hij schreef: "The fascists of the future will call themselves the anti-fascists"

carmo da rosa op 8 januari, 2012 - 16:26

"Het wordt nogal zwak als

"Het wordt nogal zwak als Bovekerk het heeft over de linkse kerk, en er
dan vanuit gaat dat die niet zou bestaan (waarom eigenlijk niet?) maar
dat er wel een rechtse kerk is, met rechtse dogma's."

Zeer goed opgemerkt en dito stuk.

Joost, mag ik het vertalen naar het Portugees?

Joost Niemoller op 8 januari, 2012 - 16:40
Havank op 8 januari, 2012 - 16:47

@Bas..

@ Bas, bedankt voor uw bijdrage van 02.46. uur/ 8 jan.

Ik heb gisteren hetzelfde betoogd, namelijk  de vraag opgeworpen wanneer er nu dat onderzoek komt naar het ISLAMOFASCISME.

En zoals U weet komt dat er nooit!

Neen, we worden de gehele dag gemanipuleerd door de RODE STAATSOMROEP, zij bepalen wel wat er gedacht mag worden in Nederland.

Mar op 8 januari, 2012 - 16:54

Onderzoek al gedaan

@Havank

Er is toch al onderzoek naar gedaan door Wilders, Bosma en diverse vrienden van hen?

propagandhi op 13 januari, 2012 - 01:18

DDR herleeft op KU in T

Hoogleraar Harrie Verbon getroffen door censuur K.U. in T:

http://harrieverbon.blogspot.com/

De hoogleraar schreef een kritisch stuk over de anti-PVV-propagandascriptie van Bovekerk (/De Ruiter/Riemen) en moest dit stuk van het bestuur van de 'universiteit' verwijderen.

Prima dat deze hoogleraar kritiek blijft durven leveren op het ongelimiteerde (en volledig gesubsideerde) podium dat de K.U. in T Rob Riemen blijft geven.

Hopelijk komt dhr. Verbon hierdoor niet in de problemen op deze DDR-universiteit.

Wat Rob Riemen betreft, deze is helemaal hoteldebotel van 'het fascisme'.

Riemen ademt, drinkt en eet 'fascisme' ...dag in, dag uit, jaar in, jaar uit.

En dat komt allemaal door die stoute, stoute Geert.

Je zou er bijna wat van gaan denken. 

Caesar Lion Cachet op 18 januari, 2012 - 14:04

Geert Wilders

LS...

Joost, ik begrijp werkelijk niet dat je deze flapdrol een podium verschaft. Je zou beter moeten weten !