Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Donkere dagen voor Wilders

Geplaatst door Joost Niemoller op 9 april, 2012 - 12:29

Voor de PVV komen de problemen van vele kanten.

In de peilingen van gisteren was de PVV met twee zetels gezakt ten opzichte van de week ervoor, en vijf zetels ten opzichte van de verkiezingen. Is dat veelzeggend? Met uitslagen van peilingen moet je altijd heel voorzichtig zijn, met name als er geen verkiezingen staan gepland. Maar opvallend is wel dat de PVV in de peilingen zakte op een moment dat al het politieke nieuws bestond uit geruchten, naar het zich laat aanzien vooral verspreid door CDA spinners. Op de voorpagina van de Volkskrant speelde de PVV een hoofdrol, en wel als stoker in het huidige kabinet. 

Er zijn geen harde feiten, en toch lijkt dergelijk nieuws de potentiële kiezers te beïnvloeden. 

Maar dat is natuurlijk nog niks vergeleken met wat er gaat gebeuren als dit kabinet zijn bezuinigingen op tafel gaat leggen. De PVV zal als gedoger die bezuinigingen moeten ondersteunen. Wat gebeurt er met de zorg? Wordt er gezaagd in de poten onder de tafel van de verzorgingsstaat? Van dat soort kritiek zal de VVD geen last krijgen. Het past bij de lijn die de partij al heel lang heeft uitgezet. Ook het CDA trekt een duidelijke lijn over de bezuinigingen die ons in verband met de nieuwe EU richtlijnen worden opgelegd. Het zal voor die partijen allemaal te verdedigen zijn.

Maar de PVV ging de verkiezingen in met een sociaal programma dat erg lijkt op dat van de SP. En wat kan het daarvan waarmaken? Niet voor niets bracht de SP onlangs al een derde rapport uit over het sociale gezicht van de PVV. Hier heeft de SP stemmen te halen. En gebleken is in het verleden dat dit zo kon werken. De verschuivingen in peilingen bij de PvdA hangen allemaal samen met verschuivingen binnen links. Twee zetels bij de PvdA zijn er twee minder bij D66 en SP. Maar de SP heeft andere mogelijkheden. Die kunnen wegtrekken bij de SP en daar richten ze hun strategie ook op. 

Hier schuilt een onmogelijk dilemma voor de PVV. Gedoogt de partij het bezuinigingsbeleid van dit kabinet dan gaan er stemmen naar de SP. Dat spel zal op links zeker hard gespeeld worden. Nu is er nog weinig media aandacht voor, maar dat kan veranderen. Maar stopt de PVV met gedogen, dan zal het kabinet vallen en zal de PVV de schuld krijgen. Ook dat kan een negatief effect hebben.

Natuurlijk, het is mogelijk dat er inderdaad een miljard bezuinigd gaat worden op ontwikkelingssamenwerking. Dat zal tot het nodige gedoe leiden bij het CDA. Maar met een miljard zijn we er nog lang niet, qua bezuinigingen. Het kan niet anders, of die bezuinigingen zullen voor een belangrijk deel in het teken staan van het leven van de gewone man dat er op achteruit gaat. Bijvoorbeeld door de invoering van de moderniseringen die de PVV uitdrukkelijk niet wilde. Denk aan de pensioenleeftijd, of de hypotheekrenteaftrek. 

En dan is er nog stokebrand Brinkman. Er zijn situaties denkbaar waarbij hij met zijn ene stem de doorslag zou kunnen geven. Ondanks zijn zogenaamd loyale houding ten opzichte van dit kabinet. Brinkman is natuurlijk allesbehalve loyaal. Hij wordt gedreven door rancune. Gisteren kondigde hij al in het programma van Eva Jinek aan dat er 'meer gerommel'  aan zit te komen bij de PVV fractie. Hij speculeert steeds openlijker over zijn te schrijven boek, waarin de financiering van de PVV uit de doeken gedaan zal worden. Ook zal hij uit de school klappen over de fractie. Brinkman maakt geen schijn van kans bij de verkiezingen, en dat weet hij ook. Maar hij kan altijd terecht in de media als hij iets negatiefs te melden heeft over 'Geert.'

Het lijkt misschien marginaal. Maar gerommel in een partij, daar houden kiezers niet van.

Daarbij maakt Geert Wilders het voor zichzelf ook niet gemakkelijker door nu met een boek over de islam te komen. De islam is niet het onderwerp wat de kiezers echt bezig houdt. Wat ze bezig houdt is de onveiligheid, de fragmentatie van Nederland, de open grenzen, de multicul en het politiek correcte juk. En de bedrieging van de verzorgingsstaat. De kiezers hopen dat Wilders op die punten een stormram zal zijn. Ze hopen er niet op dat hij in de VS furore maakt met een boek over de islam en zijn leven. 

Maar de SP kan de sociaal-conservatieve agenda van de PVV overnemen. En de VVD kan de immigratie agenda van de PVV overnemen. Dat alles is allerminst ondenkbaar. De PVV kan een kleine partij worden voor de die hard Geert-fans.

Ziedaar. De problemen zijn niet gering. Het worden zware tijden. En bij ieder teken van zwakte zullen de media genadeloos toeslaan. Ze wachten al zolang op hun kans. Ze hebben al zoveel geprobeerd. Nu is hun moment.

 

Reacties

tipo op 9 april, 2012 - 12:49

Het verschil tussen de PVV en

Het verschil tussen de PVV en de VVD/CDA is dat de PVV werkt met het motto: "Eigen verzorgingsstaat eerst." en de VVD/CDA werkt met het motto "Andermans verzorgingsstaat eerst (en mijn vrindjes broekzak het allereerst)."

De SP wil iedereen op de hele wereld dezelfde verzorgingsstaat geven, wat al elemaal niet kan.

Het is wachten op een rechtse partij die zegt: "Niemand een verzorgingsstaat, verzorgen doen mensen elkaar maar en niet de Staat."

Grootste probleem van de PVV is namelijk, dat het economisch veel te links is. En dat is niet vol te houden, want de Staat is allang door andermans geld een. Dit, terwijl de VVD en het CDA andermans geld er zo mogelijk nog sneller doorheen jagen, omdat ze zoveel dure vrindjes hebben om te onderhouden, vooral in Europa.

Paul op 9 april, 2012 - 13:07

Wel dus

De islam is niet het onderwerp wat de kiezers echt bezig houdt. Wat ze
bezig houdt is de onveiligheid, de fragmentatie van Nederland, de open
grenzen, de multicul en het politiek correcte juk.

_____________

Dus het is wel de islam die hen bezig houdt.

Hugo op 9 april, 2012 - 13:24

Opiniepeilingen zijn wat ze

Opiniepeilingen zijn wat ze zijn, stuurmechanismen om de publieke opinie te beinvloeden. Wat de peilingen van de Hond en Synnovate bovenal vertellen is dat het "esteblishment" geen groeiende PVV wenst te zien. Zeker tijdens Catshuis onderhandelingen moet de PVV achterban niet wetende dat zij groeiende is..

Ik merk het in mijn eigen kennisenkring, vele VVD en CDA stemmers komen er nu openlojk vooruit dat e bij de volgende kiesmogelijkheid toch echt voor de PVV gaan.

André van Delft op 9 april, 2012 - 13:30

Eigen plan volgen

Wilders moet vooral doen wat hem zelf het beste lijkt, en zich niet laten leiden door de waanzinnige peilingen van de dag. Wanneer de kiezer zich niet interesseert voor de islam, dan moet die kiezer maar op een andere partij stemmen. De interesse voor de islam dringt zich dan later wel op.

Wilders zou duidelijk kunnen stellen dat de PVV niet genoeg zetels heeft om de bezuinigingen en de Europese oorzaken ervan tegen te houden. De oplossing is niet minder zetels voor de PVV, maar meer.

Caesar Lion Cachet op 9 april, 2012 - 13:42

Het Boek van Zero !

LS...

Goed voor op de plee ter vervanging van de bescheurkalender.

 Alleen er valt niets te lachen...

toetssteen op 9 april, 2012 - 13:43

bezuinigen

Er móet bezuinigd worden, het kan stomweg niet anders. De keuze die voorligt is de vraag: waarop.

Persoonlijk vind ik dat alles kritisch bekeken moet worden en vooral hoe er efficiënt bezuinigd kan worden zonder de economie te schaden.

Belastingverhoging schaadt, dat moge duidelijk zijn. Alles dat afgenomen wordt van de koper, kan hij niet meer uitgeven, zo simpel.

Nee wat mij betreft moet er gekeken worden naar degenen die innen. De ambtenarij is een enorme industrie geworden die wacht op het chirurgisch staal van een econoom van de Hayek school.

Ik mag hopen dat deze optie niet alleen besproken is en wordt, maar ook doorgedrukt. Ik vrees echter voor een deel van het CDA (niet de CDA kiezer overigens, want het is niet voor niets dat de partij zo'n leegloop kent).

Wellicht is dat een volgend item om eens een boom over op te zetten, want het CDA verkeerd beslist in zwaarder weer.

pieter g op 9 april, 2012 - 13:52

de kiezer, en daar behoor ik toe kiest voor de PVV

De kiezer zoals ik die voor de PVV gekozen heeft blijft de ISLAM als ongewenste ideologie zien.

En dat houdt mij, mijn vrouw, en mijn kinderen dus echt wel bezig!

Dat probleem blijft namelijk!

Er is geen enkele reden te bedenken waarom ik op een andere partij zou stemmen.

Die moet tevens Euro sceptisch/kritisch zijn en tegen verspilling van belastinggeld.

Dan valt links weg.

Dan hebben we het over belastinggeld verspilling.

Er is een heel groot verschil of je in de directe zorg (niet het management) gaat snijden of zoiets triviaals als ontwikkelingssamenwerking.

De staat als liefdadigheidsinstelling (CDA) en subsidie verstrekker (links) voor allerlei gekkigheid moet afgelopen zijn.

Voor de SP (links)kan de staat niet groot genoeg zijn.

Volgens mijn analyse zijn de linkse partijen juist overbodig omdat het sociale aspect door de PVV afgedekt wordt. Toegespitst op de eigenbevolking. Terecht omdat die alles financiert.

Omdat de VVD politiek correct wil blijven hebben ze de PVV nodig die als klokkenluider met bravoer de hete aardappels uit het vuur kan halen zodat de VVD in iets gematigder vorm de rest kan doen.

De VVD en PVV hebben samen de toekomst, en hebben elkaar nodig.

Door allerlei omstandigheden (interne strubbelingen) kan het fout gaan.

Neem het gedoe met Rita Verdonk! Brinkman, etc.

Er is niets zeker. Alles kan wegglippen.

Maar de PVV had en heeft nog steeds goud in handen.

Havank op 9 april, 2012 - 14:09

De peilingen van de "rode Hond"..

Peilingen van de "rode Hond", zijn per definitie onbetrouwbaar. Hij is totaal niet neutraal, maar het blijkt dat hij juist selectief personen benaderd, die in principe tegen de PVV en de regering zijn. Dan wat de positie betreft, zolang de PVV duidelijk blijft maken, dat de Islam een gevaar is voor onze democratische samenleving zullen ze kiezers blijven trekken. Wat ik persoonlijk de huidige regering verwijt is de EUROFIELE ONDERDANIGHEID, waar we uiteindelijk aan ten gronde zullen gaan. Ik zou op zich nog in kunnen stemmen met bezuinigingen, als er niet door Dhr.Rutte en de Jager garanties waren afgegeven voor het ESM van schrik niet tientallen miljarden Euro's. En ondertussen verschraalt de Zorg, is er geen politieagent meer op straat, gebeurd er niets aan de immigratie, en neemt de onveiligheid toe en de leefbaarheid af. Maar LINKS heeft helemaal GEEN OPLOSSING, die zijn nl. net zo EUROFIEL als VVD en CDA.

Niek Verheyen op 9 april, 2012 - 14:19

Pardon Joost, de islam zal

Pardon Joost, de islam zal ons onherroepelijk blijven bezighouden. Dat de MSM hun uiterste best doen om nieuws op dit vlak zo veel als kan te downplayen zal hier niets aan af doen. Met het groeien van de aantallen en het islamitisch zelfbewustzijn kan het niet anders zijn dan dat islam-gerelateerde incidenten zullen blijven toenemen. De druk op onze samenleving groeit dus ook navenant. Op een gegeven moment zal er niets meer onder welke tapijten dan ook kunnen worden geveegd door de MSM. Ware aard en intrinsieke bedoelingen van de islam zullen steeds manifester worden voor alles en iedereen. Deze dynamiek zal onophoudelijk kiezers voor de PVV blijven genereren, zeker zolang andere partijen de islam blijven faciliteren.

Het bevorderen van inzicht in de islam, zoals ook Geert Wilders met zijn boek zal beogen, zal deze processen alleen maar bespoedigen.

Bas op 9 april, 2012 - 14:25

Elke man heeft z,n prijs, ook

Elke man heeft z,n prijs, ook de Hond. Hij stak ooit de nek uit voor een vermeende moordenaar. En kwam in aanraking met het wereld beroemde Nederlandse rechtssysteem. Wat, heel exclusief, bestaat uit mensen die alles weten en begrijpen. Die kennis is, wetenschappelijk bewezen, het domein van de meisjes. Hij kon kiezen tussen eieren en geld. Drie keer raden waar hij voor koos! Menselijk zolang hij niet probeert om de windmolen als energie bron te promoten via zijn betrouwbare peilingen. Want dan is het goodby plat land en welkom Spaanse Don.

Bas op 9 april, 2012 - 14:30

Elke man heeft z,n prijs, ook

Elke man heeft z,n prijs, ook de Hond. Hij stak ooit de nek uit voor een vermeende moordenaar. En kwam in aanraking met het wereld beroemde Nederlandse rechtssysteem. Wat, heel exclusief, bestaat uit mensen die alles weten en begrijpen. Die kennis is, wetenschappelijk bewezen, het domein van de meisjes. Hij kon kiezen tussen eieren en geld. Drie keer raden waar hij voor koos! Menselijk zolang hij niet probeert om de windmolen als energie bron te promoten via zijn betrouwbare peilingen. Want dan is het goodby plat land en welkom Spaanse Don.

Peter Strijbos op 9 april, 2012 - 14:40

Op korte termijn is er altijd

Op korte termijn is er altijd het risico dat Wilders zijn vingers brandt aan dit onderwerp (3I's , multi-culti's), maar zolang Islam en moslims niet kunnen moderniseren en dito als de onderontwikkelde gelukszoekers van buitenaf blijven toestromen, zal het een toenemend probleem zijn op de lange termijn, waardoor de kiezers, mits er geen ander alternatief is, altijd bij Widlers zullen terugkeren.

Awara op 9 april, 2012 - 14:49

boter

Ieder neutraal mens, van welke politieke gezindheid dan ook, moet het verbeten karakter van de hetze tegen dit kabinet zijn opgevallen, voornamelijk uit de linkse hoek natuurlijk.

Als je opinies in de Volkskrant en Trouw gaat bekijken met titels als 'Leers staat in zijn onderbroek', dan kan zie je weer welke moraalridders, met de mond vol over normen, waarden en goede fatsoen, zichzelf laten gaan.

Allemaal selectieve vingerwijzingen met heel veel boter op het hoofd.

Met verzonnen berichten als klap op de vuurpijl.

Linkse pers gaat over de schreef.

Het is al tijdenlang belachelijke vormen aan het aannemen.

Conan op 9 april, 2012 - 14:57

Laatste hoop

De PVV was de laatste hoop voor veel Nederlanders.

Ten onrechte, zo bleek toen de partij economisch een volstrekt onhoudbare linkse koers ging varen. De linksheid was ook onnodig want de onvrede met de gevestigde politiek was al breed gedragen. 

Wel maakte Wilders daarmee duidelijk zich voor het karretje van de gevestigde orde te hebben laten spannen. Zijn Islamkritiek zal hem een plek in de (wereld)geschiedenis geven. Maar binnenlands is hij slechts een bliksemafleider voor vermeend rechts (en gezien zijn economische programma een volstrekt ongvaarlijke); daarnaast is een zondebok voor de overtuigde linkserikken.

En ziedaar de sociaaldemocratische zombie kan zijn bestaan nog een aantal jaren rekken. Ten koste van alles en iedereen.

En misschien komen er in die tijd wel genoeg kanslozen binnen om herstel inderdaad definitief onmogelijk te maken en de vernietiging van de zo gehate, ordinaire middenklasse onomkeerbaar.

toetssteen op 9 april, 2012 - 15:09

@Awara

Hoe meer onzin er wordt geschreven, hoe liever het me is. Ook een hoax zal meer afbreuk doen aan degene die het de wereld in stuurde. Natuurlijk blijft er altijd een groep mensen die vandaag dit zegt en morgen iets dat er haaks op staat. Dat was altijd al zo en dat zal nooit veranderen. Maar ik denk niet dat dat de meerderheid is.

Persoonlijk ben ik blij met dit kabinet. Het is in de praktijk niet eens een beetje van dat waar het heen zou moeten, maar met zoveel hindernissen op het pad slaat het er zich redelijk goed doorheen.

Inderdaad, vandaar dat links op ontploffen staat. Ik mag dan ook graag elke dag even neuzen bij Joop. Altijd weer die rode vlekken na afloop en de jeuk, maakt me duidelijk dat de rechter teugel nog veel strakker aangehaald moet worden om de bocht te kunnen maken.

Jan Van op 9 april, 2012 - 15:19

"was de PVV met twee zetels

"was de PVV met twee zetels gezakt ten opzichte van de week ervoor, en vijf zetels ten opzichte van de verkiezingen. Is dat veelzeggend?"

Nee. Ik geloof dat niet .

Verder  vind ik dat er regelmatiger uit de doeken moet worden gedaan waarom PVV-ers tegen de Islamisering zijn en daar dagelijkse voorbeelden van te geven.

Mvg.

Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten op 9 april, 2012 - 15:53

Oneens

Op je alinea over Brinkman zal je nog eens terugkomen, Joost. Ik ga dat vanavond in een stukje uitleggen op de AP. Je ziet in die alinea namelijk iets heel groots over het hoofd.

fris4ever op 9 april, 2012 - 16:43

Geert zal open kaart moeten spelen

Geert zal open kaart moeten spelen en zeggen dat het conservative sociale programma niet te combineren valt met de massa immigratie, en International Socialistische uitgaven aan het buitenland. Hij heeft met 23 zetel van de 75 minder dan 1/3, dus kan hij VVD & CDA niets dicteren maar wel kan hij miljarden afknabbelen van de megalomane subsidies aan NGO's, Windmolens en het 'maatschappelijk middenveld'.  De gemiddelde leeftijd van een lid van het CDA is 67 jaar dus die partij sterft uit als we geluk hebben. Sommige besparingen zijn ook cosmetisch; ondanks dat de meerderheid van mensen dat buiten hun schuld werkloos wordt boven de leeftijd van 50jr moet toch het de pensioenleeftij omhoog. De besparingen vloeien weg door extra bijstands uitkeringen natuurlijk.  

toetssteen op 9 april, 2012 - 17:04

@Fris4ever

Ook u verwart sociaal met socialistisch. Niemand heeft iets tegen een sociaal programma, maar het gaat fout als dat betekent socialistisch. Dat wil zeggen dezelfde emolumenten voor om het even wie.

cleopatra op 9 april, 2012 - 18:52

peilingen van de Hond

Ik zou de reaguurders willen aanraden op "wekelijkse peiling voor de tweede kamerverkiezingen van

13 mei 2015" te gaan en zie dat Geert Wilders op 108  virtuele zetels staat, de andere partijen-

C.D.A. van 4 naar 3    zetels

D.66.  van 7 naar 4     zetels

G.L.    van 3 blijft  3      zetels

P.V.D.A. van 9 blijft 9   zetels

S.G.P. van 2  blijft  2    zetels

S.P.    van  12 naar 10 zetels

V.V.D. van 11 naar 7    zetels

P.V.V. van  95 naar 108 zetels!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

die rooie hons toch, 'n beetje stout

cleopatra op 9 april, 2012 - 18:54

peilingen van de Hond

sorry moet zijn de rooie HOND

mariska op 9 april, 2012 - 19:47

Terug van weg geweest hoorde

Terug van weg geweest hoorde ik vanmiddag in de auto een uitzending van Stand.nl. Ik was meteen weer helemaal thuis, allemensen wat een enorme onzin werd daar door een zgn deskundige uitgebraakt. Het was gelukkig te lachwekkend en te stupide om je eraan te ergeren, anders was mijn vakantiegevoel in één klap foetsie geweest. Gesteld werd dat de integratie is gelukt, er geen problemen met allochtonen zijn en als die er wel zijn noemen we die gewoon anders. Het is zo simpel allemaal. De overwegend negatieve maar hartstikke rake reacties werden genegeerd, en huppetee, klaar was de zoveelste anti-kabinet cq anti-PVV uitzending. Man, man, wat een land, gelukkig kijkt mijn omgeving door al die ellende heen en blijfven ze gewoon PVV stemmen, daar kan ook zo'n al dan niet collaborerende onnozele hals geen zak aan veranderen

Johrij op 9 april, 2012 - 20:04

stand.

Mariska, van de 1450 stemmen was 65% het oneens met de stelling dat de integratie was gelukt. Een groot deel heeft de ogen en oren toch niet in de zak zitten, wat de 'deskundigen' ook mogen zeggen.

messenger op 9 april, 2012 - 20:36

duivels dilemma

Een goed stuk, die het duivels dilemma van Geert en zijn partij goed weergeeft. Ik deel de mening van scribent Andre van Delft om 14:30: gewoon doorgaan op ingeslagen pad. Er is geen alternatief. Links aan de macht zou in elk opzicht desastreus zijn. Wellicht komt de VVD tot inkeer over haar tot nu toe gevoerde EU beleid. Mensen zijn niet gek, het is onverkoopbaar om van Nederlandse werkende birgers te verlangen dat de broekriem hard wordt aangehaald, terwijl op datzelfde moment tientallen miljarden richting de failliete Zuid-Europese regio worden getransfereerd. Dat gaat de VVD opbreken.André van Delft op 9 april, 2012 - 14:30

Nittickson op 9 april, 2012 - 20:52

dagkoersen

Zoals bekend is het niet zo verstandig structurele analyses te baseren op dagkoersen en al helemaal niet op die uit verdachte bron. Wat de PVV meer parten speelt dan wat ook is de radiostilte die is afgesproken rond de onderhandelingen. Als de bezuinigingen zijn afgesproken en door het parlement aanvaard dan zal Wilders weer grootschalig de publiciteit zoeken en binnen de kortste keren de VVD passeren.

Het boek over de islam zal Wilders in Nederland nauwelijks parten spelen, want het is niet op Nederland gericht. Het is hem zeer duidelijk dat de taboes die in Nederland geslecht zijn Nederland nog steeds parten spelen doordat ze in het buitenland nog recht overeind staan. Dat alleen is de achtergrond van zijn boek en daarvoor zal hij in Nederland in de kringen die voor hem belangrijk zijn begrip en ondersteuning vinden.

Verder: wat tipo zegt.

nick op 9 april, 2012 - 21:02

Wilders moet inderdaad doen

Wilders moet inderdaad doen wat hem het beste lijkt en vooral wat het beste is in het landsbelang. Dat is deze coalitie niet opblazen hoewel ik heel goed snap hoe moeilijk het voor hem en de PVV is om mee te gaan in bezuinigingen waar zij absoluut niet achter kunnen staan. 

Ik meen dat het CDA hier de moeilijkste partner is met hun te grote broek en absurde eisen. Zij spinnen van alles en proberen het overleg hun kant op te manoevreren en de zwarte piet bij Wilders neer te leggen. Het is een vreselijke partij, volkomen verdeeld met bemoeizuchtige mastodonten met ieder zijn marionetten die de partij tot op het bot verdelen. Het is jammer dat we niet achter de schermen kunnen kijken.

Het zal zeker een tijdje zetelverlies betekenen voor de PVV want de publieke propaganda machine zal dit uitmelken waar ze maar kunnen en veel mensen laten zich manipuleren en beinvloeden maar uiteindelijk zullen toch velen begrijpen hoe de werkelijkheid werkt en zal de PVV de grootste partij kunnen worden omdat zij de enige zijn die voor Nederland en zijn bevolking op komt. 

Het gaat langzaam, twee stappen vooruit, een achteruit en soms drie maar als je ziet hoe snel de partij in feite is gegroeid en begrepen wordt door velen en ook als je ziet wat er toch bewerktstelligd is, al menen anderen dat ze niets voor elkaar krijgen, wat overgens absoluut niet waar is, alleen het bestaan van dit kabinet is al een prestatie op zich, beloofd dit genoeg en goeds voor de nabije toekomst.

de zoon van op 9 april, 2012 - 21:12

landsbelang?

In dit geval is het VVD/CDA/EU-belang dat gaat zeggen wat er gaat gebeuren. En Wilders zal er stilletjes (en voor de buhne luid, slachtoffer-achtig, gepaard met huilie-huilie) mee instemmen. Dat was van meet af aan de bedoeling.

En Henk en Ingrid? Die blijven met lege handen achter (oke, met een miljardje van OS afgepeuzeld, wat verdere loze beloftes op de 3 I's en enkele weggesneden miljoentjes van de PO).

Wedden?

fris4ever op 9 april, 2012 - 21:27

PVV: Initiatief voor een economische impuls

Sinds de invoering van de € is de koopkracht van de Midden tot hogere inkomens krachtig gedaald, zover dat gezinnen de rekeningen niet meer kunnen betalen, de rijen bij de voedselbank verviervoudigt zijn en we 11000 faillissementen in 2011 hadden. Dit is een gevolg van de enorme prijstijgingen door de € en achterblijvendeloonrondes om de concurrentie positie van de bedrijven te vergroten. De bedrijven hebben nu 100-miljarden en de gezinnen zijn sterk verarmd. Als we onze eigen munt hebben op afstand de Duitse munt volgend dan zijn we vrij ons eigen monetaire beleid te voeren zoals de landen die geen € hebben bovendien krijgen we geen rekening gepresenteerd voor om de failliete landen te steunen. Win Win dus de € is altijd een politiek besluit geweest, geen econoom die het had kunnen verzinnen met landen die zo enorm verschillen qua mentaliteit en arbeidsethos. Terug naar de EMS zonder € en de EEG zonder Schengen dat is mijn ideaal, want we hebben immers alleen de vrije markt nodig

hertje op 9 april, 2012 - 21:31

Kiezer momenteel niet

Kiezer momenteel niet geinteresserd in de islam?Man,de islam is DE oorzaak van alle ellende,samen met de absurd grote,verplichte,instroom van geteisem:zakkenvullers,landuithollers,bedreigers,verkrachters,moordenaars,oplichters,rovers,etc.Mag misschien niet gezegd worden,maar het is wel zo!En de Pvv wordt aan alle kanten geblokkeerd:Staten Generaal.Europees Hof,Brussel,enz;daar kan de Pvv[nog]niets aan doen.Ik zal in ieder geval nooit op een andere partij stemmen,zolang de Pvv bestaat!En als er eerst nog meer armoe en ellende moet komen voor er genoeg ogen eindelijk open gaan:het zij zo.Maar....de aanhouder wint.En ik heb geduld als elastiek:zeer rekbaar!

mariska op 9 april, 2012 - 22:17

Johrij, gelukkig zijn dus de

Johrij, gelukkig zijn dus de meeste luisteraars het dus oneens met de stelling, dat valt me niet tegen. Ik weet niet of u de uitzending hebt gehoord maar ik vraag me af met welk doel dergelijke even tenenkrommende als aantoonbare flauwekul bij de NCRV als waarheid verkondigd mag worden. Je voelt aan alles dat er naar een climax wordt toegewerkt, de middelen worden namelijk met de dag valser, vuiler en venijniger.

Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten op 10 april, 2012 - 00:15

Daar dus

Dit is mijn antwoord op die bewuste alinea over Brinkman:
http://www.amsterdampost.nl/hero-brinkman-goed-voor-potentieel-30-zetels/

Dave op 10 april, 2012 - 00:42

Nogmaals

Hierbij nogmaals het commentaar "that says it all " :


Ik denk dat het zo onderhand tijd wordt, om de balans m.b.t de PVV en Geert Wilders in het bijzonder, op te maken.

Ik denk dat we er allemaal vreselijk in gestonken zijn. En dan bedoel ik wel in Geert Wilders zijn beweegredenen en daarna de opkomst van de PVV.

En dat geldt niet alleen voor zijn kiezers maar ook voor heel veel mensen die zich nu bezighouden binnen de PVV.

Laat ik gelijk stellen dat ik dat niet zeg naar aanleiding van het vertrek van Hero Brinkman. Daar heeft het namelijk helemaal niets mee te maken.

Het heeft alles te maken met wat de PVV nu eigenlijk bereikt heeft het afgelopen jaar, waar zij werkelijk voor staat en vooral of men reageert op boodschappen/waarschuwingen uit de samenleving.

Welnu van alle punten die de PVV in het gedoogakkoord heeft staan is tot op heden niets verwezenlijkt ( ongeacht de achterliggende reden ), er zijn geen breekpunten voor deze partij men wil immers blijven gedogen en op waarschuwingen vanuit de samenleving wordt niet gereageert.

Het is dit laatste wat mij aan het denken is gaan zetten m.b.t deze partij.

Ik heb de afgelopen 2 jaar heel veel artikelen van allerlei aard doorgestuurd naar de PVV. En wel naar Geert Wilders en zijn 8 eerste fractiegenoten.

Van al die emails is er slechts 1 persoon die sporadisch wat van zich liet horen, in de vorm van “Hartelijk dank waarde heer Berrevoets, waardeer ik enorm! ‘

Nu lijkt dat allemaal onschuldig, want deze mensen hebben immers veel meer te doen zou u zeggen, fijn dat iemand tenminste zijn waardering uitspreekt.
Dat dacht ik ook totdat ik het volgende mee maakte :

Beluister eerst het geluidsfragment met SP politicus Jan de Wit.

http://www.argusoog.org/jan-de-witwasser-en-de-banken-mafia/

Ik stuurde toen aan de PVV 9 fractieleden de volgende email ;

“ Tja beste PVV,

zijn jullie wat jullie werkelijk zijn, of zijn jullie net als de rest.

Jullie reactie, of geen reactie, op onderstaande gesprek zal dit voor 100% duidelijk maken.

Ik hoop op het beste, maar ben absoluut niet zeker :

http://www.argusoog.org/jan-de-witwasser-en-de-banken-mafia/

Vriendelijke groet, John Berrevoets “

Zoals gewoonlijk reageerde er niemand van de PVV behalve degene die mij al eerder terugmailde. En dit was zijn antwoord :

“Excuses waarde heer Berrevoets, maar ik kan en mag helaas niet reageren op onderstaande berichtje. Hopende op uw begrip hiervoor!

Groet, ……….. “

Welnu dat vond ik wel een zeer dubieuze reactie. Maar eigenlijk zegt het ook alles.

Later stuurde ik de PVV nog informative over het ESM akkoord wat er aan stond te komen en wat de volldige financieele afhankelijkheid van Nederland aan de EU voorschrijft. En waarbij de dictatuur van de EU een feit zou zijn.

Zie hieronder een uitleg m.b.t dit onderwerp :

http://www.youtube.com/watch?v=rxMOW94V6xQ&feature=player_embedded

De PVV heeft hierop nooit naar mij gereageerd maar wat veel erger is ik heb ze ook nooit over dit onderwerp in de 2e kamer gehoord. Het was oorverdovend stil in tegenstelling tot de drukte over Griekenland wat t.o.v het ESM akkoord peanuts is.

Het akkoord is ondertussen getekend door Rutte.

Ik kan dan ook niet anders dan stellen dat de PVV een partij is die gebruikt wordt door de gevestigde orde als bliksemafleider naar de bevolking toe om de waarheden die Fortuyn benoemde te kanaliseren , de druk van de ketel te houden, geen 2e “echte” Fortuyn een mogelijkheid geven op te staan, waardoor de elite gewoon door kan gaan waarmee ze bezig is zonder zich werkelijk te hoeven verantwoorden.

Na de moord op Fortuyn is er binnenskamers hard nagedacht binnen de gevestigde orde. Zou er iemand zijn die die kar zou willen trekken. Die persoon werd gevonden. Mark Rutte en Geert Wilders bedachten het en ze kregen het voor mekaar.

Vindt u het eigenlijk niet vreemd dat Wilders vanaf dag 1 zwaar beveiligd werd, terwijl Fortuyn niet in aanmerking kwam?

Neen de PVV is niet meer dan een red flag partij waar iedereen, inclusief mijzelf tot kort geleden, achter aan hobbelde.

Maar ik denk dat het tijd wordt om deze partij in het daglicht te plaatsen waar ze werkelijk thuis hoort, zonder de vinger te wijzen naar een van hun “ leden “.
Afgezien van Geert Wilders dan natuurlijk want die weet overal van.

Dat verklaart ook direct Martien Pennings citaat :

“Net zoals-ie de discussie over de islam eigenlijk altijd uit de weg is gegaan en het heeft gehouden bij verkeerde termen (“kopvodden-tax”) en één redelijk filmpje (“Fitna”). Het merk Wilders is een succes geweest ondánks Wilders. De enorme frustratie bij een groot deel van de bevolking heeft kiezers en sympathisanten naar hem toe gedreven, maar hij heeft gefaald in het uitbuiten van zijn potentie. Knieschoten, tuigdorpen, kopvodden, het weigeren om Ayaan te beschermen in Amerika: dat alles plus zijn onvermogen en onwil om het debat serieus aan te gaan heeft zijn doorbraak naar een flink deel van de middenklasse verhinderd. Wilders had stabiel op zeker 30 zetels kunnen staan. Mijn conclusie: Wilders kan het niet”

Het is net even anders Wilders WIL HET NIETEN MAG HET NIET!

Het is een zeer goed doordacht plan wat ons allen om de tuin heeft geleidt.
We zijn bedrogen door het team Rutte/Wilders en de rest van de kliek natuurlijk.

En zolang er niet werkelijk iemand anders op staat die door gaat wat Fortuyn heeft achtergelaten zal er niets veranderen in Nederland.

Behalve dan, dat we al datgene krijgen waar Penning soms de laatste maanden in steeds sterkere bewoordingen voor heeft gewaarschuwd.

En afgezien van deze problemen staan on snog veel meer problemen te wachten.
Wellicht daarover later meer.

Vriendelijke groet,

John Berrevoets

Dave op 10 april, 2012 - 00:51

ESM

Kijk en wat schetst mijn verbazing?

John Berrevoets schreef als reactie op 21 maart ( zie voorgaande ) m.b.t ESM in Amsterdam Post ( waar ik het vandaan heb gekopieerd) en op 28 maart komt op de PVV Europa site plotseling het volgende tevoorschijn:

http://www.pvv-europa.nl/index.php/component/content/article/36-barry-ma...

Op de reguliere website pvv.nl niets te vinden natuurlijk.

Wie kijkt er bij PVV EU? Niemand toch?

Raar als je het echt belangrijk zou vinden.

Toeval?

Dacht het niet.

Wilders zakt door het ijs en John Berrevoets zijn observatie is 100% waar.

Dit bewijst het.

nick op 10 april, 2012 - 02:37

Onzinnige aannames

John Berrevoets is met een hetze bezig, heb zijn ridel al eerder gezien bij o.a. Elsevier. Belachelijke en ver gezochte aantijgingen die kant nog wal raken. Ik ben benieuwd wat er achter deze onzinnige beschuldigingen steekt. Dat het iets persoonlijks betreft lijkt me zeker. Misschien niet door een ballotage gekomen?

Hoe verzin je het, je bent dan wel ernstig getroubeleerd. Ik durf het gerust laster te noemen! 

Even vergeten dat Wilders geen stap zonder bewaking kan zetten.. is zeker ook in scene gezet, idioot! 

Ook even vergeten dat de PVV een nogal groot onderzoek heeft laten doen bij Lombard Street Research waarin het hele Euro verhaal inclusief het advies dat we maar beter zo snel mogelijk uit de EU kunnen stappen. Of heeft dat er niets mee te maken?? Dacht dat de PVV hierin ddor iedereen gewoon genegeerd wordt ,zoals gewoonlijk, maar ze hebben wel degelijk gewaarschuwd en geadviseerd. 

Het is wel ernstig schandelijk dat er hier in de msm geen woord gerept wordt over de aanstaande ramp van het ESM. Het komt de linkse propaganda machine blijkbaar goed uit dat we Nederland opheffen, des te sneller komen ze bij hun ideaal, een wereldomvatende socialistische heilstaat....

En @Dave vond je het nodig dit verhaal en daarna nog je zogenaamde  "bewijs' hier te plakken? Het lijkt me duidelijk dat daar waar het speelt de PVV nogal hard heeft geroepen, in de EU zelf dus! 

De PVV is hier wel de gedoogpartner, dat is lastig, heel lastig maar het maakt deze wel regering mogelijk. Dat is wat de PVV hier mee beoogd, het minste van kwaden. Op deze manier kunnen ze nog bijsturen en dingen tegen houden. Regeren kunnen ze niet. Ook hun partner de VVD openlijk afvallen over de EU gaat niet. Er zijn afspraken gemaakt en de PVV toont zich betrouwbaar.

Uit deze constuctie stappen heeft helemaal geen zin want dan kan je helemaal niets uitrichten en gaat tegen het landsbelang in. Dat de PVV kiest voor het landsbelang en niet voor eigen belang is zeer prijzenswaardig en zou door iedereen die beseft dat deze regering de minst slechte is op waarde geschat moeten worden.

Ik vindt bovenstaande aantijgingen vol met aannames, vals en discutabel. 

Tiemen Veenstra op 10 april, 2012 - 03:20

Dave=John Berrevoets?

Dave=John Berrevoets?

Ann op 10 april, 2012 - 09:06

/////

@ Tiemen Veenstra  04.20

Dat denk ik ook , wat zeg ik , weet ik bijna zeker .

de zoon van op 10 april, 2012 - 10:05

Dave = Berrevoets

En wat dan nog. Al klopt de helft van zijn verhaal dan nog is het een steekhoudend verhaal. Dit gonst al een aantal jaren rond en veel wijst er op dat het zou kunnen kloppen. Lastig voor PVV-ers die hier niets van willen weten en het verhaal daarom belachelijk maken maar goede tegenargumenten ontbreken.

Dave op 10 april, 2012 - 10:51

bedankt

@ de zoon

Inderdaad argumenten ontbreken , zoals altijd, geheel.

Nico op 10 april, 2012 - 10:58

@Dave en @De

@Dave en @De Zoon,

Inderdaad... zoals het zuurrechts betaamt wordt er alleen maar op de man gespeeld als de feiten hen eventjes slecht uitkomen...

Dave op 10 april, 2012 - 11:10

Laat

@Nick

" En @Dave vond je het nodig dit verhaal en daarna nog je zogenaamde  "bewijs' hier te plakken? Het lijkt me duidelijk dat daar waar het speelt de PVV nogal hard heeft geroepen, in de EU zelf dus!  "

Wel een beetje laat vindt je niet?

En waarom niet genoemd op de site pvv.nl?

En waarom niet benoemd in de media tijdens intervieuws?

En waarom nu pas? ( 28 maart ), het ESM verdrag is reeds getekend door Rutte en hoeft alleen nog maar door de 2e kamer te worden geaccordeerd.

Ik weet het , het is lastig als de vaste bodem onder je voeten verdwijnt Nick. Dan is het beste om degene die de boodschap brengt voor gek te verklaren of beter nog als" komplotdenker " te bestempelen.

Mooie uitvinding trouwens dat woord " komplotdenker '[. Zorgt er voor dat de meeste mensen niet meer in staat zijn een mening bij te stellen. Heb je daar wel eens over nagedacht Nick?

Vragen, vragen, vragen, maar de antwoorden blijven zoals altijd uit.

Of ga je mij versteld doen staan Nick?

de zoon van op 10 april, 2012 - 11:20

Opvallend

Dat het wederom de MSM niet haalt en waar DDS de MSM hekelt ook zij dit opvallende "nieuws" links laat liggen is opvallend. Ik weet niet meer wanneer ik de eerste berichten/theorieën over de PVV als branche-merk gelezen heb en ik kan het helaas ook niet meer zo snel terug vinden maar het is alweer enige jaren geleden.
De voorspelling werd gedaan dat het (vooral mbt de EU) deze kant uit zou gaan en het voltrekt zich gewoon voor onze ogen.
Wilders legt de "Eurofielen" geen strobreed in de weg. Een beetje boeh-geroep voor de bühne. Da's al.

exter op 10 april, 2012 - 11:33

Al die zogenaamde profesoren

Al die zogenaamde profesoren , weten het allemaal beter als Wilders ,maar de meeste eten uit de ruif van de pvda dus die mogen ze niet af vallen ,en altijd gaat het er over dat Wilders ingrid en henk laat vallen door in te stemmen met alles,domme redenering, de pvv stemmers weten ook dat er compromissen gesloten moeten worden, maar sinds judas uit de pvv is gestapt, doen ze nog een tandje bij om te demoniseren , nou daar trappen we mooi niet in.

de zoon van op 10 april, 2012 - 11:59

Zou ik ook niet doen. Gewoon

Zou ik ook niet doen. Gewoon niet kritisch zijn, Nerderland overlaten aan de eurofielen in het catshuis en dan straks heel zielig huilie-huilie doen.

Goed plan. Liefde maakt blind?

tipo op 10 april, 2012 - 12:05

Dave 12.10

Op 23 maart 2011 heeft Teun van Dijck in de TK al een motie ingediend om de ESM referendabel te maken, aangezien er een kamermeerderheid voor is, maar geen publieke meerderheid. zie http://publitiek.nl/!bZL Het is dus niet zo dat ze er nu pas over berichtenoid.

Het enige dat je de PVV kunt verwijten, is dat er in het gedoogaccoord sprake is van het streven om de EU niet machtiger te maken en dat dit kabinet dat wel doet, o.a. met het instellen van de ESM. De conclusie van de PVV had op dat moment, 21 juli 2011, moeten zijn dat het gedoogaccoord door dit kabinet niet wordt nageleefd. De PVV heeft dat niet gedaan en dat is verwijtbaar. Toen had de PVV de stekker uit dit kabinet moeten trekken, maar heeft de PVV gekozen om dat niet te doen. Dat werd uitgelegd met de verklaring dat dat niets aan de aanwezige kamermeerderheid voor de ESM verandert en dus slechts een principieel/symbolische actie zou zijn en die de ESM niet kan voorkomen.

Thomasson44 op 10 april, 2012 - 12:28

Wilders heeft als gedoogpartner gefaald.

Het probleem van de PVV is
voornamelijk in haar houding als ‘gedoogpartner’ van regering Rutte. Sinds dat
de PVV deze regering vanuit de zijlijn steunt, houdt ze zich bezig met Ja en
Amen tegenover de bonzen van VVD en CDA. Wilders heeft het Deense model
overgenomen, maar niet de houding van het Deense Volkspartij tegenover regering
Fogh Rasmussen. De DF heeft een harde lijn gevoerd voor haar steun. Het was een
‘boter bij de vis’-beleid,  waardoor
Denemarken de striktste immigratiebeleid van heel Europa heeft. Ook tegenover
de EU heeft de DF voor elkaar gekregen dat Denemarken besloot haar grenzen niet
wijd open te stellen voor Jan en alleman uit Oost Europa. Jammer genoeg dat is niet
de lijn dat de PVV voert. Van de praatjes dat Griekenland zal geen cent van
Nederland ontvangen, is niets uitgekomen. Nederland moet nu kromliggen voor
Griekenland en de EU. De grenzen zijn wijdopen en golven van vluchtelingen en
MOE-landers overspoelen het land. De 25 koppige fractie die de stoelen in de TK
bezet gedraagt zich als de drie apen ‘zij horen niets, zien niets en zeggen
niets’. Wilders steunt een regering die de doorsnee Nederlander laat  bloeden om de EU en Ontwikkelingsamenwerking
in de Derde Wereld (lievelingen van het CDA) overeind te houden. Sorry jongens!
maar daarvoor heb ik en vele anderen met mij er niet voor gestemd. Er is niets uitgekomen
van de lijn: ‘Samen voor ons Eigen’.         

Dave op 10 april, 2012 - 12:38

21 maart

@ Tipo

Het betoog van 10 april 01:42 laat zien dat Berrevoets dit op 21 maart schreef.

Hij heeft op dezelfde dag de gehele fractie van de PVV inclusief Wilders hiervan op de hoogte gesteld.

Dus wat dat betreft oogt het tijdstip 23 maart zeer verdacht vindt u ook niet?

Verder natuurlijk veels en veels te laat.

Berrevoets zijn beweringen blijven dus overeind, uw commentaar met de info m.b.t de motie versterkt dat alleen maar.

Groet Dave

tipo op 10 april, 2012 - 12:46

Dave 13.38

Die motie van Teun van Dijck is van 1 jaar geleden, 23 maart 2011! http://www.pvv.nl/index.php/fracties/tweede-kamer/teun-van-dijck/moties.html Dat is dus 4 maanden voordat Rutte het accoord tekende. Dat Berrevoets de PVV niet over de ESM heeft gehoord in de TK ligt echt aan hemzelf (en aan de MSM die sowieso nauwelijks bericht over de ESM).

Dave op 10 april, 2012 - 12:48

@ Tippo Sorry

Sorry mijn fout, ik had de datum niet goed gelezen.

Het is waarschijnlijk ook wat je wilt zien.

Daar laat ik een steek vallen.

Mijn verontschuldigingen.

Ik ga er direct naar op zoek en bedankt voor de info

Dave

Dave op 10 april, 2012 - 12:53

De motie van van Dijck

" De Kamer,

 

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de financiële markten het onwaarschijnlijk achten dat Griekenland zijn schulden volledig zal aflossen; 

constaterende dat de kapitaalmarkt de kans dat Griekenland zijn schuld binnen 5 jaar niet meer kan betalen op 70% schat; 

overwegende dat Nederland voor 5,5 miljard euro garant staat voor de leningen aan Griekenland; 

overwegende dat het nooit de bedoeling is dat de Nederlandse belastingbetaler opdraait voor naar schatting bijna 4 miljard euro Griekse schuld; 

verzoekt de regering niet eerder in te stemmen met de uitbreiding van het tijdelijke noodfonds (EFSF)en de instelling van het permanente noodfonds (ESM) voordat de kans op terugbetaling door Griekenland voor 100% zeker is, 

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Van Dijck"

 

Ik moet constateren Tipo dat er hier alleen door de PVV wordt gesproken over het niet laten ingaan van het ESM verdrag zolang  de kans op terugbetaling door Griekenland voor 100% zeker is, Bovendien is 100% geen kans maar een zekerheid.

 

Uit niets blijkt echter dat de PVV moeite heeft met het ESM verdrag.

tipo op 10 april, 2012 - 13:04

@Dave 13:53

U heeft een punt, als u zegt dat het een bij voorbaat kansloze motie is. CDA en VVD hebben er nooit een geheim van gemaakt tegen referenda te zijn.

Probleem voor de PVV is, dat er een kamermeerderheid voor de ESM is. In een democratie kun je dan weinig anders doen, dan daar tegenstemmen en overgaan tot de orde van de dag. (=neerleggen bij het democratisch besluiten besluit).

Het probleem is toch echt, dat de meerderheid van de politieke partijen op dit punt niet de meerderheid van de Nederlandse belastingbetalers vertegenwoordigt, maar enkel het private belang van enkele bankiers en Eurocraten. 

Want wat had de PVV, naast meer ruchtbaarheid, hier aan kunnen doen als een kamermeerderheid de ESM steunt? Als de PVV principieel het gedoogaccoord had opgezegd, had ik dat van harte gesteund, maar dat veranderde dan niets aan de komst van de ESM. Die ESM komt er namelijk, omdat de meeste politieke partijen helemaal het volk niet vertegenwoordigen. De PVV kan dat niet in haar uppie veranderen. Dat is teleurstellend, maar het is zoals het is.

André van Delft op 10 april, 2012 - 13:23

Zo werkt dat niet

"Hij heeft op dezelfde dag de gehele fractie van de PVV inclusief Wilders hiervan op de hoogte gesteld"

Ik neem aan dat dat per email ging. Zo'n fractie wordt continu bestookt met allerlei goed ondebouwde, en minder goed onderbouwde meningen en oproepen. Die zullen meestal hetzelfde lot krijgen als spam.

Berrevoets' theorie lijkt mij niet op te gaan. Dat de PVV weinig in het regeringsbeleid bereikt is eenvoudig te verklaren aan de hand van het aantal kamerzetels dat het heeft. Wel vestigt Wilders op zijn manier keer op keer de aandacht op het problematische mohammedanisme. Veel mensen vinden de manier waarop hij dat doet niet goed; ik heb een enkele keer ook mijn twijfels, maar wie het allemaal beter weet zou zelf iets van de grond moeten trekken.

Ik hoop maar dat Hero Brinkman een ledenpartij begint; dan kunnen Berrevoets, Pennings en Van Frikschoten lid worden en laten zien hoe het allemaal beter kan. Intussen laat ik mij vertegenwoordigen door de PVV.

Dave op 10 april, 2012 - 13:29

@ Tipo

" Want wat had de PVV, naast meer ruchtbaarheid, hier aan kunnen doen als een kamermeerderheid de ESM steunt?"

Allereerst heeft de PVV nooit ruchtbaarheid gegeven aan de ESM en ten tweede gaat men zonder slag of stoot akoord met de uitbreiding van de noodsteun via het ESM, zoals uit van Dijck zijn motie blijkt.

Dat er een kamermeerderheid is voor de ESM is juist, maar doet niets af aan de houding van de PVV.

Deze is namelijk zeer twijfelachtig.

@jury1963 op 10 april, 2012 - 13:44

Donkere jaren voor Nederland

Wat een onzin dat het donkere dagen voor Geert Wilders zouden zijn.

Door zijn toedoen zit Nederland al 2 jaar in 'donkere jaren'.

En als Geert zijn beloftes blijft breken en blijft liegen, alleen omdat hij de Nederlander geen betere regering wenst te geven (van Pvda/SP) dan heeft Nederland nog heel wat donkeren jaren voor de boeg!

nick op 10 april, 2012 - 14:28

@Dave, u kletst. De PVV is

@Dave, u kletst. De PVV is tegen de ESM, ze is tegen de EU zoals die er nu uit ziet, maar kan in haar eentje niets doen. 

De PVV is ook gebonden aan haar gedoogaccoord en kan niet gaan schreeuwen tegen de VVD en CDA want ze moeten wel samen door een deur. Het is bijzonder merkwaardig dat je de schuld van te weinig ruchtbaarheid over dit verfoeilijke ESM verdrag neerlegt bij de PVV. Het lijkt me dat de hele politiek en vooral de propaganda machine schuld heeft aan dit wegmoffelen van de uitlevering van ons land aan de EU.

In Duitsland is er heel veel meer ruchtbaarheid over in de pers en onder de bevolking. Niet dat het iets helpt want de politiek is bezig om Europa om te vormen tot een grote socialistische heilstaat in opdracht van de doelstelling de wereld op die manier te vormen en dat heeft niets met komplotdenken te maken maar met feiten! Vindt dat jezelf een aardige komplotdenker bent met je merkwaardige verdachtmakingen naar Wilders via Berrevoets, (of ben je het zelf....)

Nogmaals, Wilders kan in het landsbelang niet anders doen dan deze regering in stand houden en dit gaat ten kostte van zijn eigen politieke standpunten over de EU en zijn sociale programma. Maar breken heeft helemaal geen zin omdat hij dan geen enkele invloed meer kan uitoefenen. Nu kan hij nog enigsinds sturen en tegenhouden. Hopenlijk zullen meer kiezers inzien dat het dillema groot is en de op offering zeer te prijzen! Mijn stem gaat des te meer naar de PVV en ik hoop dat velen mij hierin zullen volgen. We hebben geen keus! Nederland wordt verkwanseld en de mensen bedonderd, besef dringt maar heel langzaam door, te langzaam, anders was de PVV bij de laatste verkiezingen zeker de grootste geweest en hadden ze wel de dingen kunnen keren, nu zijn ze met handen en veten gebonden! Dat inzien heet inzicht en niet te snel oordelen en eerst nadenken als de zaken niet naar je eigen zin gaan.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.