Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

De Europese trein dendert door

Geplaatst door Nick Ottens op 4 juni, 2012 - 15:14
Gebouw van de Europese Centrale Bank in Frankfurt

Het lijkt intussen een reflex van Europese leiders geworden: elk probleem moet met "meer Europa" worden opgelost. Dat terwijl het probleem dikwijls door Europa is veroorzaakt.

Zie het laatste plan om tot een "fiscale unie" te komen. Ook wordt er gesproken over een "bankenunie". Wat het allemaal precies inhoudt, is vooralsnog onbekend, maar het laat zich raden: een groter Europees noodfonds, het gezamenlijk uitgeven van schuldpapier in de vorm van Eurobonds, het harmoniseren van belastingtarieven in de hele eurozone. Al met al, meer geld van het noorden naar het zuiden. Zoals de Duitsers het noemen: "transferunion".

Het zijn dan ook de Duitsers die skeptisch zijn, samen met Finland, Nederland en Oostenrijk. Zoals een overheidsfunctionaris in Berlijn het verwoordde: "De fundamentele vraag is simpel: Willen onze partners echt meer Europa, of willen ze gewoon meer Duits geld?" Over het antwoord hoeft niemand lang na te denken.

De eurocraten kunnen van alles verzinnen; feit blijft dat de zuidelijke landen zich veel te diep in de schulden hebben gestoken zonder het soort hervormingen te ondernemen die een economie concurrerender maken. Daar betalen zij (en wij) nu de prijs voor. Dat los je niet op door verdere integratie als verdere integratie betekent dat de concurrentiekracht van landen als Duitsland en Nederland afneemt. Dat los je op door te zorgen dat landen als Griekenland en Spanje concurrerender worden. De belastingen moeten daar omlaag, niet hier omhoog. Arbeid moet daar goedkoper worden, niet hier duurder.

"Fiscale unie" houdt in dat de verschillen worden verkleind, waardoor landen zich niet meer zouden kunnen onderscheiden op arbeidsvoorwaarden, belastingtarieven en gedegen begrotingsbeleid. Daardoor zou heel Europa onaantrekkelijk worden voor investeerders en bedrijven. Dan heb je "stabiliteit" maar in de zin dat het overal slechter gaat.

Probleem is dat de Zuid-Europeanen niet door de zure appel willen bijten. Bezuinigd is er in de meeste landen, met uitzondering van Griekenland, maar nauwelijks. De groei van de overheidsuitgaven is beteugeld, maar landen proberen vooral door de belastingen op te hogen hun tekorten terug te dringen. Daarmee wordt het economisch herstel natuurlijk in de kiem gesmoord.

Foto: Wikicommons / Adrian Petty

Reacties

AdriePVV op 4 juni, 2012 - 15:23

Brutus

De geschiedenis laat zien dat als praten niet meer helpt uiteindelijk een andere oplossing wordt gekozen.

mostranados op 4 juni, 2012 - 15:48

euro bonds

meer gevreesd dan James Bond

de Euro Bond

the name is Bond , Euro Bond

sprx op 4 juni, 2012 - 15:56

Ik heb het al vaker gezegd,

Ik heb het al vaker gezegd, het maakt de strevers naar de totalitaire EU eenheidsstaat niet uit of dit gepaard gaat met economische voorspoed of catastrofe .
Dat is de perfide kant aan deze zaak, het gaat om een heilig geloof dat de natie staat de oorzak van oorlogen zou zijn.

monty1 op 4 juni, 2012 - 16:08

Ja, voor iemand met een

Ja, voor iemand met een beetje gezond verstand lijkt het me duidelijk: de economie in het zuiden stimuleren door minder belastingen te heffen aldaar. Maar minder belasting betekent minder oetkeringen en soepsidies, minder ambtenaren voor het leven en minder douceurtjes voor vrinden. Dat lukt dus niet met een bordenwasser uit Portugal, een jezuiet uit Belgie, een halve zool als directeur van dee ECB met connecties met Goldman Sachs en een tyrannetje uit Luxemburg. Zij allen hebben geen enkel benul van geld, behalve dat ze een gat in de hand hebben met andermans geld. Ze zijn de operette-dictator en zijn hulpjes en natuurlijk zijn ze tot over de oren verslaafd aan geld. Veel geld, nog meer geld oneindig veel geld.

Het grappige is dat de Portugees, de Italiaan en de Belg (De Luxemburger is slechts het achterbakse schoothondje van die drie) uiteraard hun landen vertegenwoordigen en uitsluitend de belangen van hun landen voor oog houden. Betalen zullen we, links om of rechts om. Maar als we erop wijzen dat deze mensen wel erg hun eigen landen bevoordelen, dan wordt je voor enge extremist uitgemaakt. Voor nationalist. Rechtse bal, nee beter nog, fascist. Want grenzen bestaan niet meer in Europa, toch? Zo hebben deze dwazen zichzelf sowieso in een win-win-situatie gemanouvreerd. Waar dwazen altijd slim in zijn. 

Robbert L. op 4 juni, 2012 - 16:22

Fiscale unie is net zoiets

Fiscale unie is net zoiets als "solidariteit" en "investeren" van de PvdA of SP.

Je weet dat het diefstal en potverteren betekend.

Het betekend gewoon dat de burgers in landen die hard en lang werken, sparen en geld verdienen, gaan betalen voor zij die dat niet doen.

Fiscale unie voorbeeld:

Nederlands pensioen 67 jaar, Frans pensioen 60 jaar (dankzij Hollande).

Het verschil wordt betaald door de surplus landen (Finland, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Noorwegen)

Merci Beaucoup, gracias, grazie, σας ευχαριστώ

nick op 4 juni, 2012 - 17:27

Ben Knapen

@Philippine, eindelijk kan Knapen worden ingezet...de trein denderd inderdaad volgens plan voort....wie gaat hem in vredesnaam stoppen?? 

Ben Knapen staat ook bekend als Ben ‘Bilderberg’ Knapen omdat hij als hoofdredacteur van NRC Handelsblad aanwezig was op de Bilderberggroup-conferenties maar er nooit iets over schreef…

_________________________

Demissionair staatssecretaris Ben Knapen (CDA, Europese Zaken) is voor de invoering van euro-obligaties. Dit terwijl premier Mark Rutte (VVD) eind vorige maand nog zei dat Nederland een veto zou uitspreken tegen de zogeheten eurobonds.( Zie Ese4 )

nick op 4 juni, 2012 - 17:40

Over deze

Over deze staatssecretaris..nu begrijpen we het, Bilderberger wordt ingezet... Rutte en Pechtold waren er dit jaar bij... Zou het dan toch??...

Check this

De SP zet vraagtekens bij de benoeming van Ben Knapen tot CDA-staatssecretaris van Buitenlandse Zaken. Knapen was namelijk bestuurder van uitgever PCM, waarvan de Ondernemingskamer oordeelde dat er sprake was van wanbeleid.
De SP eist opheldering van premier Mark Rutte (VVD) en CDA-leider Maxime Verhagen over de benoeming van CDA’er Ben Knapen tot staatssecretaris van Buitenlandse Zaken. Aanleiding is Knapens verleden bij PCM. De oud-hoofdredacteur van NRC Handelsblad zat tot 2006 in de raad van bestuur van uitgever PCM dat destijds onder meer NRC Handelsblad, de Volkskrant, het AD en Trouw uitgaf. PCM werd in die tijd overgenomen door het Britse opkoopfonds Apax, dat de uitgever vervolgens ‘plunderde’. De Ondernemingskamer oordeelde dit voorjaar dat tussen 2004 en 2007 sprake was van wanbeleid bij PCM. Knapen vertrok daar in 2006 nadat hij het vertrouwen van de commissarissen had verloren. Hij kreeg anderhalf miljoen euro mee! Onderzoekers van de Ondernemingskamer noemden die vertrekregeling ‘zeer ruimhartig en deels onterecht’, omdat een eerder dienstverband van Knapen bij PCM was meegeteld. Bovendien zou de regeling alleen gelden bij een regulier vertrek, terwijl Knapen moest opstappen. De nieuwe eigenaar van PCM, de Persgroep, deed een appèl op oud-bestuurders om af te zien van onterechte bonussen, voor zover bekend zonder resultaat.

Opvallend is dat Verhagen ook in Bij de Bilderbergers aanzat.: Maxime was twee keer gast bij de jaarlijkse Bilderberg Conferentie. Hij werd kort daarna minister.

Vandaar de benoeming van Ben Knapen tot staassecretaris, ondanks de protesten over deze discutabele man werd hij aangesteld, voorgedragen door Maxime Verhagen...begint het door te dringen???

Karl Kraut op 4 juni, 2012 - 17:44

Eurobonds, Licensed to Kill

Banksocialist met slechtpratend gebit Martin Leen (het is net sluikreclame: Leen! Leen meer!), van de faalbank ING, vertelde net op RTL Z dat we niet onder Eurobonds uitkomen. En met een Europese bankenunie en daaraan gekoppeld Europees bankdepositostelsel wordt ons geld op een Spaanse bank net zo veilig als op een Nederlandse bank, kwaakte beursanalist Jasper Schoenlapper daarna.

Karl Kraut op 4 juni, 2012 - 17:52

Van Rompuy: "Wollt ihr den totalen Masterplan?"

Misschien kan Van Rompuy een rede houden in het Anwerpse sportpaleis. Dan kan het Europese masterrace hem komen toejuichen.

En komt zetbaas Ben Knapen ergens binnen, dan faciliteert hij het plunderen. Het is zijn bread & butter.

beppie op 4 juni, 2012 - 18:32

Bankenunie met

Bankenunie met deposito-garantiestelsel. Dat betekent dus dat als Bankia in Spanje omvalt (wat niet ondenkbaar is) De grote banken van de unie de klanten schadeloos stelt. En raad eens wie dat weer mogen betalen? Het lijkt me dat uit de Euro/EU met invoerrechten toch goedkoper uitpakt. 

Bob Fleumer op 4 juni, 2012 - 19:12

Schulden

Ik heb echt weinig verstand van financieele dingen, ik heb lang gedacht dat " agio reserve" een soort sigarenmerk was. Wat ik wel weet is; dat je schulden niet met schulden maken kunt aflossen.

Dat is net als iemand in drijfzand die zich omhoog wil werken door te proberen eruit te komen, je zakt dan steeds verder weg. Ik zou wel eens willen weten hoe groot die gezamelijk schuld is van de EU landen en of ze ooit in staat zullen zijn die schulden ook af te lossen zonder weer grotere schulden aan te gaan.

Het is toch te gek dat we eigenlijk alleen maar werken om de rente te kunnen betalen op onze schulden?

Op deze manier komen we nooit van die schulden af en blijven in het zweet ons aanschijns achter de droombeelden van de Eurofanatici rennen op weg naar de afgrond en geloof me die is dichterbij dan we denken.

Als al die " knappe" koppen in de laatste 2 jaar niet met een oplossing kwamen waarom zullen we dan geloven dat ze dat nu wel kunnen?

We moeten stoppen met als een blind paard achter die jongens en meisjes van de EU aanrennen want ze voeren ons naar een vorm van slavenarbeid!

Nog1 op 4 juni, 2012 - 19:17

zure appel?

'Probleem is dat de Zuid-Europeanen niet door de zure appel willen
bijten. Bezuinigd is er in de meeste landen, met uitzondering van
Griekenland, maar nauwelijks'

Italië heeft een kleiner begrotingstekort dan Nederland, Spanje heeft een kleinere staatsschuld dan Nederland. Er is in beide landen ook meer bezuinigd dan in Nederland. Wij gaan pas dit jaar bezuinigen (maar liefst 3 miljard, de rest van het gat wordt opgelost door de belasting te verhogen.)

Erik_B op 4 juni, 2012 - 20:16

@ Nog1

Ik raad U aan de cijfers van Spanje inzake overheidsschuld en begrotingstekort te updaten; de staatsschuld van Spanje ligt inmiddels ruim bóven dat van Nederland, hetgeen de komende jaren zal verergeren door begrotingstekorten in de orde van grootte van 7,5-9%, nog exclusief de nog open te trekken beerputten van het Spaanse bankwezen en de semi-autonome Spaanje regio's. De Spaanse staatsschuld zal (hopelijk) pieken op 100% van het BNP per 2014-2015, maar meer waarschijnlijk richting de 110-115% bewegen zodra volledige openheid van zaken (afgedwongen) plaats vindt.

Nog1 op 4 juni, 2012 - 20:28

@ Erik B

Het laatste cijfer (eindstand 2011) was 68,5%bbp staatschuld . Het berekende tekort is 5,4 %. Cijfers van Eurostat

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/guip/countryAction.do

Beide cijfers zijn beter dan Nederland.

Erik_B op 4 juni, 2012 - 20:39

het tekort is inmiddels twee

het tekort is inmiddels twee maal herzien, voor de laatste update (oa) http://www.deaandeelhouder.nl/news/2012/5/21/spaans_begrotingstekort_kom...

die 5,4% waaraan u refereert is in twee rondes verhoogd naar inmiddels 8,9%. Eurostat cijfers zijn sterk achterhaald maar zullen pas aangepast worden als een eigen team van Eurostat alle Spaanse cijfers zelf ter plekke heeft gecontroleerd. Gaat u gemakshalve maar uit van een finaal cijfer iets > 9% (over 2011)

ik raad U aan anders (beide abonnement) de FT of het FD hierop te raadplegen; Spanje scoort op beide variabelen aanmerkelijk slechter dan NL

messenger op 4 juni, 2012 - 22:35

endgame

De voorbereidingen voor de Grote herverdeling naderen hun climax. Einde maand eerste schermutselingen (let op de vage bewoordingen in de kleine letters) einde jaar definitief genadeschot.

Wie oh wie redt Nederland van de ondergang ?

Willem Doorsnee op 4 juni, 2012 - 23:06

Masterplan mijn neus

Laat die gekke Belg van Roofbouw het op een plaats stoppen waar het nooit licht is. Nog even en hij wil ook een kroon op z´n knar.. Keizer van Rompuy, ongekozen heerser over Europa. 

Hallo, wakker worden allemaal!! Al die EU mandarijnen willen direct toegang tot onze knip. 

messenger op 4 juni, 2012 - 23:07

addendum

Ik mag me sterk vergissen, maar het mondiale spel, dat momenteel gaande is, van kust-tot-kust, is nmm dat krampachtig
wordt getracht de us dollar als wereldreservemunt te behouden. Immers: uitgifte van eurobonds
zullen de koers van de euro tov de dollar bescheiden houden door de giga
verliezen die de EU moet nemen ten gevolge van de zware afschrijvingen op de Zuid-Europese periferie.  Tegelijkertijd krijgen de eurofielen
hun vurig gekoesterde droom van een federaal Europa en
tenslotte zal VS via de aldus kunstmatig instandgehouden grote 'interne Europese
markt' niet overruled worden door China. De FED bepaalt het huidige politieke
machtsvacuüm.

tipo op 4 juni, 2012 - 23:08

@messenger 22:35

Slob heeft gelijk dat er taboes zijn in de oplossingenrichtingen.

In 1x uit de Euro en EU is voor de verkiezingen voor NL sowieso niet aan de orde, maar een transitie om ons spaargeld en pensioengeld te beschermen, een parrallelle muntunie of een opsplitsing van de Eurozone of een combinatie daarvan had allang serieus gesproken moeten worden.

Rutte bevestigde vandaag een blokkade op die discussie, die de enige weg naar de uitgang uit deze crisis kan bieden. Anders strompelen we als een hersenloze zombie de bankenunie, Eurobonds, fiscale unie en transferunie in.

Erik_B op 4 juni, 2012 - 23:27

@ tipo

U hecht (toch nog) waarde aan EU-kritische uitlatingen van Rutte?

Geen cent meer naar griekenland Rutte?

Niet meer, maar minder Brussel Rutte?

De man is slechts met zijn verkiezingscampagne bezig en is notoir onbetrouwbaar; Pechtold heeft de naam de grootste eurofiel te zijn, maar Rutte is geen haar beter.

Kijk niet naar wat de man roept, maar kijk naar het (haaks op zijn uitlatingen staande) handelen. Rutte wil (veel) meer Europa, maar kan daar electoraal te weinig potten mee breken. Dit is slechts herhaling van zetten. Een ieder die VVD stemt in september, stemt voor veel meer Brussel, veel minder Nederland.

toetssteen op 4 juni, 2012 - 23:31

via via

Een link die ik oppikte en zeer de moeite waard vind:

http://blog.meervrijheid.nl/2012/05/austrian-av-club-lord-monckton/

Ik vind hem zeer goed en het maakt bepaalde zaken zeer duidelijk.

messenger op 4 juni, 2012 - 23:40

Tipo, 23:08

Zoals ik zei: de machtsverhoudingen worden gedicteerd vanuit Washington. Hoe dat precies gaat weet ik natuurlijk niet. Ik analyseer slechts. En wat constateer ik ? 1. De FED geeft de ECB 1000 mrd euro via een currency swap (totaal genegeerd door de MSM, doch dat terzijde); 2. Alle lichten gaan geleidelijk op groen voor eurobonds (zelfs Merkel, via Schauble en Rutte via Knapen); 3. De euro "leiders" hullen zich in nevelen en schermen met vage plannen die de "redding" vd euro moeten zekerstellen. Ik leid daaruit af, dat de US wil dat de dollar een wereldreserve munt blijft (tot zij wellicht vervangen wordt door de SDR's van het IMF) en dat het beeld van de US als machtige natie vooralsnog in stand gehouden wordt. De US is echter feitelijk failliet en wie is haar grootste schuldeiser ? Vallen de puzzelstukjes ?

tipo op 4 juni, 2012 - 23:49

@Erik_B 23:27

Alde (de Europese VVD) pleit gewoon voor het invoeren van Eurobonds met een gemiddeld rentepercentage van ongeveer 3,5% (in plaats van 1,6% die NL nu betaalt over 10-jarige staatsobligaties). Dat is een belastingverhoging van 7,6 miljard/jaar van Rutte. Bovendien wil Alde met het ESM banken gaan herkapitaliseren en alle projectbonds, EU-subsidies en potjes die ze maar kunnen verzinnen op een hoop gooien zodat er 1000 miljard aan het redden van de Euro besteed wordt.

Dit, terwijl er 1500 miljard nodig is de komende 3 jaar.

Oftewel: Da ga nie.

Rutte is juist niet kritisch. Hij zegt vandaag: mondje dicht en snaveltjes toe over andere oplossingen dan de Transferunie. Vooral omdat dit 5% tot 20% van onze welvaart gaat kosten. Als dat bekend wordt, dan stemt niemand meer op Rutte.

Erik_B op 5 juni, 2012 - 00:05

@ tipo

Beste Tipo,

Ik kan niet uitsluiten dat U en ikzelf niet dezelfde media raadpleeg, dus bij deze:

http://www.nu.nl/economie/2826892/rutte-kritisch-woorden-van-rompuy.html

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12179108/__Rutte_wijst_eurobonds_...

Ik zie hier toch een Rutte die campagne voert, trachtend ten minste een deel van de anti_EU stemmers bij de PVV weg te halen en, wederom, in het VVD kamp te brengen. Toch wel een deja vu.

Kritisch op uitlatingen Van Rompuy, kritisch over Eurobonds, dit uiteraard tot ná de verkiezingen, waarna het beleid van (eurofiel) Rutte wederom als een blad aan een boom zal draaien.

Tot slot; ik heb de nodige moeite met Uw opmerking aangaande het welvaartsverlies bij een transferunie (die overigens via diverse sluiproutes allang tot stand is gekomen). Het effectieve welvaarts annex overdrachtsverlies zal circa 50% bedragen.

Mocht U behoefte hebben aan een cijfermatige onderbouwing van eerder genoemde 50%, dan zal ik U laterop in deze week enkele bronnen verschaffen waarbij U de berekeningen die leiden tot -/- 50% zelf kunt nalezen/narekenen.

Mijn wekker gaat om 05:15 af, dus voor nu laat ik het hierbij

tipo op 5 juni, 2012 - 00:10

messenger 23:40

Ik begrijp alleen dat de Euro en de US Dollar een race naar de bodem gaan maken, zodat ze ten opzichte van elkaar binnen een bepaalde bandbreedte blijven. Natuurlijk wil de VS (en de UK) dat de EMU een transferunie wordt, want dan is Duitsland (en Frankrijk) minder concurerend vanwege de verhoogde belastingdruk.

De VS is een functionerende transferunie, maar dan zonder nanny-states. Daarom hebben zij de wereldmunt. De EMU wordt dan een transferunie + nanny states. Dat is niet te doen, want de belastingdruk voor de midden en hoge inkomens wordt dan 10% tot 30% meer dan nu het geval in heel de EMU, zodat de belastingdruk in de EU veel hoger komt te liggen dan in de VS. Tel daarbij op de grote werkeloosheid, politieke onvrede en besluiteloosheid en de EU staat jarenlang buitenspel, voordat die nanny states wegbezuinigd zijn.

China gaat dat natuurlijk merken, als haar grootste afzetmarkt steeds meer geld in haar eigen systeem moet rondpompen en het niet meer naar China kan.

Je kan niet concureren met dezelfde methoden als de VS en China, als je niet dezelfde structuur en hardheid van de VS en China overneemt. Voor Nederland betekent dit een ongekende achteruitgang in welvaart en welzijn.

messenger op 5 juni, 2012 - 00:15

Tipo, 00:10

Juist, en dus....?

Uit deze euro en eurozone, right ?

Een dikke middelvinger naar de mandarijnen kaste en gewoon terug naar bottom line handelsverdragen. Als sterke natie staat en als blok, als dat zo uitkomt. Niet bang zijn, angst is een slechte raadgever ! Economische waarde wordt niet uitsluitend door massa bepaald en al helemaal niet door massale schulden en massale werkloosheid.

tipo op 5 juni, 2012 - 00:17

@Erik_B 00:05

Rutte zegt nu voor de verkiezingen iets totaal anders over Eurobonds, dan de Europese VVD (Alde). Enkel omdat Rutte weet dat Eurobonds in Duitsland eerst via het Hof van Karlsruhe moet. Daarmee spaart Rutte tijd voor de teleurstellende boodschap: Sorry, maar er komen toch Eurobonds. 

Rutte geeft alle werkbare opties voor een parrallelle munt geen kans. Er mag niet eens over gesproken worden in de Tweede Kamer. Dat is een kwalijke keuze.

tipo op 5 juni, 2012 - 00:35

messenger 00:15

Oh, maar over dat doel - op zijn Zwitsers - zijn we het eens.

Alleen hoe komen we bij dat doel? Komen we wel bij dat doel? Is het Nederlandse electoraat bij machte om dat doel op tijd in te zien en af te dwingen? Of laat Nederland zich in slaap sukkelen bij de zoveelste tot der toppen of gespeelde tegenstellingen op politiek niveau?

De geveinsde kritiek van Rutte op Rompuy is een grote afleidingsmanouvre. Rutte wil Spanje redden, door ze aan hun bezuinigingsafspraken te houden, terwijl de Spaanse bankensector een gat van 200 miljard heeft, dat tot in het verrotte Franse bankensyteem nieuwe gaten slaat. Dat gat van die banken heeft niets met een te grote Spaanse overheid te maken, maar met een ineenstortend pyramidespel van enorme omvang na een vastgoedbubble in een benkensector die nog niet is bekomen van de eerste bankencrisis. Daardoor zal het komend jaar geld in Spanje (en Frankrijk) zo snel verdampen, daar valt niet tegenop te werken, laat staan te hervormen. Want niet alleen het gat in die Spaanse banken is groot, ook de kapitaalvlucht rondom dat gat.

Kan Wilders niet met de pet rond om Joh Enschede alvast de opdracht te geven om guldens te gaan drukken? Gewoon als particulier initiatief?

messenger op 5 juni, 2012 - 01:03

bankensprookjes

Tipo, eens, maar de ING hè ? Ongeveer 30 mrd in Spanjools vastgoed. Tjonge...

tipo op 5 juni, 2012 - 01:47

ing

Oeps ja, 30,78 miljard aan Spaans vastgoed en hypotheekgerelateerde zaken van ING. En daarbovenop nog 1,3 miljard aan Spaanse Staatsobligaties en 2 miljard aan Spaanse financiele instellingen.

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/13/ing-loopt-groot-risico-in-spanje.xml

toetssteen op 5 juni, 2012 - 02:02

@Tipo

Dat gaat helemaal goedkomen; waar is je geloof in de war...,sorry , de breinen van Barroso en van Rompuy? Je weet toch dat ze bodysn..., sorry fantastische voorvechters zijn van het Stalin..., sorry, doe ik het weer, democratische Sovjet gedachtengoed.

Het komt nooit meer goed met mij.

http://hat4uk.wordpress.com/2012/06/04/euroblown-as-the-lights-go-out-al...

nick op 5 juni, 2012 - 03:03

De grote leugen werkt het best!

De doorsnee mens volgt zonder enige aarzeling de voetstappen van oud CIA/FBI–directeur Edgar J. Hoover die op zijn Hitler’s ooit zei:

“De mens is het best te manipuleren als hij wordt geconfronteerd met een waarheid die zo monsterachtig is, dat hij gewoonweg niet kan geloven dat zij bestaat.”

Robert Lemm op 5 juni, 2012 - 09:29

Europa

De EU was van meet af aan gedoemd te mislukken. Zonder politieke eenheid - een Verenigde Staten van Europa - is de "economische crisis" (in feite gaat het om een veel diepere crisis) niet op te lossen. Het zijn de politici, de euracraten en vooral de banken die de verschillende staten onder hun juk willen dwingen. We kunnen daarom spreken van een plutocratische dictatuur. Want geen enkel land voelt ervoor op te draaien voor de staatsschulden van een ander land.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.