Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Hero’s gat op rechts

Geplaatst door Bart Jan Spruyt op 15 juni, 2012 - 12:44

Tot onze vreugde vanaf vanmorgen elke vrijdag in dit theater: Bart Jan Spruyt. 

In sociëteit De Witte in Den Haag werd alweer enkele jaren geleden een dikke bundel artikelen ten doop gehouden. Frits Bolkestein kreeg het eerste exemplaar aangeboden van het boek Ruimte op rechts?, waarin Leidse politicologen de vraag van de bundel vooral erg sussend beantwoordden. Nee hoor, voor een nieuwe rechtse partij was in Nederland geen plaats. Zo waren wij Nederlanders eigenlijk niet. Als er al iemand was met een neiging naar rechts van het midden, dan kon hij tot volle tevredenheid bij CDA en VVD terecht.

Dat is de auteurs inmiddels bitter tegengevallen. Vijf dagen na de bijeenkomst in De Witte hadden er verkiezingen plaats en won Geert Wilders negen zetels. Weer een verkiezing verder won hij er zoals bekend 24. Waar hij dit najaar op uit komt is nog onbekend, maar het zouden er zo maar eens 30 kunnen zijn.

Er was dus een gat op rechts en de PVV heeft dat opgevuld. Maar ex-PVV’er Hero Brinkman ziet dat anders. Eerder deze week, toen hij de fusie van zijn partij en Trots op Nederland bekendmaakte, zei hij dat er ergens in ons politieke landschap nog altijd een ‘gigantisch gat op rechts’ ligt te gapen. De PVV, zo beargumenteerde hij, is op sociaal-economisch terrein ‘zeer links’ – en gelijk heeft hij, onze Hero – en de VVD is in het Kunduz-akkoord met lastenverzwaringen akkoord gegaan en heeft daarmee de eigen achterban verraden. Vandaar dat gat.

Bestaat dat gat? Bestaat er, met andere woorden, ruimte voor een nieuwe partij ergens tussen de PVV enerzijds en CDA/VVD anderzijds in? Ik geloof het niet. Marco Pastors, Anton van Schijndel en Joost Eerdmans probeerden het in 2006 met EénNL maar haalden geen zetels. Er zit niets, geen enkele ruimte, tussen het radicaal-rechtse geluid van de PVV met zijn anti-Europese, anti-Haagse en anti-multiculturele boodschap, en een wat mildere variant die anderen bij sommige CDA’ers en VVD’ers menen op te vangen.

Het probleem is dat Brinkman zich klassiek-liberaal noemt maar het niet is. Wie wil weten wat een klassieke liberaal is, kan bij Bolkestein terecht die in 2006 in De Witte al zei dat geen gevaar voor de VVD zo groot was als ‘een volkspartij die haar vanaf de rechtervleugel gaat bestoken’. De VVD heeft eigenlijk nooit goed naar Bolkestein geluisterd en zijn boodschap (vrije markt, rechtsstaat en een cultureel fundament om markt en democratie te schragen) zelfs expliciet door de Dijkstallen e.a. laten verwerpen. Die verwerping heeft dat gat op rechts geschapen. Het grote probleem in de Nederlandse politiek bestaat hierin dat dat gat is opgevuld door een politicus die qua politiek genie en effectiviteit Bolkesteins meerdere is, maar inhoudelijk verre zijn mindere en, anders dan de Bolk, het geloof in politieke oplossingen heeft opgegeven en aanstuurt op een grote kladderadatsch.

Reacties

Rechtse Rakker op 15 juni, 2012 - 12:55

Brinkman

Brinkman kan wel doodleuk de massa napraten, dat de PVV "economisch links" zou zijn. Maar van hem heb ik tot nu toe nog geen enkel voorstel gehoord om fors in het overheidsapparaat te snijden. Tot nu toe blijft het bij het napapegaaien van zijn oude partij. Een voorstel met toegevoegde waarde heb ik nog niet gehoord.

Bob Fleumer op 15 juni, 2012 - 12:55

Vertrouwen

Toch heb ik meer vertrouwen in Geert Wilders dan in het linkse gebeuren.

Ik ga liever uit van een vermildering van Wilders en een toename in wijsheid van hem dan van de socialisten.

Die hebben nu wel bewezen dat ze niet cabapel zijn om een land te leiden.

Ik gun Geert Wilders graag het voordeel van de twijfel om te groeien in zijn positie in plaats van de bewezen onkunde van links.

Dus vandaar gaat mijn stem naar de PVV.

Ik voel er niets voor om op te gaan in het EU gebeuren en ons karakter en onze indentieteit verliezen.

Ook het totaal onverantwoorde omgaan met de middelen van ons land maakt dat ik tegen de EU ben!

Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten op 15 juni, 2012 - 12:56

Is dat zo, mijnheer Spruyt?

Hier zijn de meningen over verdeeld: http://www.amsterdampost.nl/hero-brinkman-goed-voor-potentieel-30-zetels/
Kern van dat betoog:
Dit is het centrale gat in de kiezersmarkt: degene die Henk & Ingrid sociaal-economisch én cultureel bedient haalt op den duur 30 zetels.
- Bij de VVD worden Henk & Ingrid zeer matigjes cultureel gesteund, maar daar moeten ze hun materiële heil niet halen.
- Bij de SP worden Henk & Ingrid materieel gesteund, maar daar moeten ze dan weer hun culturele heil niet halen.

Oet_Grunnen op 15 juni, 2012 - 12:58

Welkom

Welkom heer Spruyt.  Dit is een echte kwaliteitsimpuls voor DDS.

U zult echter wel merken dat kritiek op de heer Wilders een beetje mmm .... gevoelig ligt, zeker als de opmerkingen uit uw mond komen.

Ik blijf het betreuren dat Wilders , groep Wilders en uiteindelijk PVV niet geëvolueerd is in een echte conservatieve volkspartij, waar u ook uw medewerking aan kunnen geven.

Willem Doorsnee op 15 juni, 2012 - 12:58

Bolk

Of heer Bolkenstein zo'n licht was. Heeft wel mooi z'n deel bijgedragen aan de EUSSR. Dank u zeer. Dan is wat meer politiek genie en effectiviteit mischien toch handiger.

shrimpocat op 15 juni, 2012 - 13:13

Rancune

Bart Jan Spruyt, waar kennen we die ook alweer van? En wat verklaart die uithaal in de laatste zin?

"... omdat de PVV de belichaming van een paniekerig soort van conservatisme is dat een middenpositie tussen prudent conservatisme en fascisme inneemt met een natuurlijke neiging tot de laatste stroming."

http://bartjanspruyt.blogspot.nl/2007/01/weimar-in-aanbouw-deel-1.html

schnoebel op 15 juni, 2012 - 13:15

Onzin

"het geloof in politiek oplossingen heeft opgegeven en aanstuurt op een grote kladderadatsch.....".

De grote kladderadatsch die er nu zit aan te komen is veroorzaakt door alle politici uitgezonderd die van de PVV

Wilders heeft geen politieke oplossingen...  Grotere onzin heb ik alhier nog niet zien verkondigen.

marienepien op 15 juni, 2012 - 13:18

Best grappig dat Brinkman in

Best grappig dat Brinkman in de kamer nog steeds heel vaak met de PVV moties mee stemt. Dus die Brinkman lult aan de hand van hoe de wind staat. Eerst wilde hij een soort van 50 + worden en nu is het de vastgoed richting. Brinkman gaat dus helemaal nergens in springen al zegt hij van wel;)

schnoebel op 15 juni, 2012 - 13:25

Toevluchtsoord

De club van Brinkman kan wel degelijk een toevluchtsoord worden voor rechtse VVDers en CDAers die de PVV te anti-islam vinden. Ook Brinkman heeft te kennen gegeven dat hij de islam, evenals de VVD beschouwt als één van de vele religies.

tipo op 15 juni, 2012 - 13:26

Tussen de VVD en PVV is geen

Tussen de VVD en PVV is geen politieke ruimte voor Brinkman. Rechts van de VVD en PVV is wel degelijk ruimte voor een klassiek-liberale partij: de Libertarische partij.

De PVV bemint de nationale verzorgingsstaat, terwijl de VVD de Europese verzorgingsstaat bemint (zie Verhofstad, bijvoorbeeld). Er zijn dus geen rechtse partijen zonder gekke linksigheden.

Een serieuze partij die zowel de nationale als Europese verzorgingsstaat afwijst, dat is een rechtse partij in de klassiek-liberale zin van het woord (en dus niet het corporatisme). De Libertarische Partij kan die serieuze rechtse partij worden, als ze hun vrolijk-puberale neigingen een beetje in kunnen houden.

tipo op 15 juni, 2012 - 13:46

kladderadatsch

Ik geloof er in dat juist de VVD/D66/CDA/PvdA uit zijn op een grote kladderadatsch, aangezien zij degenen zijn die ons buiten de electorale wensen om een fiscale transferunie willen opleggen. Daar komt, en ik ben normaal gesproken een optimist, oorlog van in heel Europa. 

De enige optie is nog: NL uit de EU nu het nog in geld is uit te drukken, en nog niet in bloed hoeft te worden uitgedrukt.

VVD/D66/CDA/PvdA verontachtzamen de levensgevaarlijke effecten van het Verdrag van Versaille en het kolonialisme, want zo een fiscale transferunie is een combinatie van die twee 'vreedzame' mechanismen. Men speelt met vuur.

Hans_VS op 15 juni, 2012 - 13:47

Links, centrum en rechts

Links, centrum en rechts zijn heel subjectieve termen... Daarom ook is "radicaal-rechts" een heel subjectieve term... Als je de PVV met (naar mijn inzien) echte extreem-rechtse partijen in Europa (b.v. Griekenland) vergelijkt dan zijn Geert & Co nog lang niet zo "radicaal" of "extreem"...

Fatima op 15 juni, 2012 - 13:48

Etiket

Opnieuw komt Dhr Spruyt aan met de woorden Rechts en Radicaal. net als in Elsevier.

Ik kan me daaraan bijzonder ergeren. Ook is de tegenstelling tussen Progressief en Conservatief niet langer relevant in het licht van de grote Ontsporingen:

1) Massaimmigratie, aangestoken door Textiel en Scheepvaart en daarna geëxplodeerd door CPN en Nieuw-Links.
2) Vervreemding, door je Nederlandse taal, geschiedenis, eigenwaarde en identiteit te relativeren.
3) Globalisering, probleemcynisme door alles op Afrika te betrekken en ondertussen te vertrouwen op de G7.
4) Zelfverrijking, graaien voordat het schip zinkt.
5) Uitsluiting, door machtconcentratie in babylonisch elite-volière Brussel
6) Verveling door je neer te leggen bij machteloosheid en overprikkeling
7) Desinformatie. niet de hele waarheid verkondigen (over bijv. de Griekse rederijen)

Marg op 15 juni, 2012 - 14:01

Welkom heer Spruyt,

Hier iig iemand die uw schrijfsels erg kan waarderen.

In een van de eerste partijprogramma's (of hoe Wilders het met NL wilde) stonden dingen die zeer eng controlerend waren, tot ver, zeer ver achter de voordeur (zowel van thuis als school). Helaas zijn die pagina's snel verwijderd en nooit meer zo eng terug gekomen, maar altijd is het in mijn achterhoofd blijven knagen en kan ik de man mijn vertrouwen en stem niet geven. Ik vraag me ook af hoeveel die stukken ooit gelezen hebben en begrijpen wat voor consequenties zo'n beleid voor een ieder in NL zouden hebben.

Nu ben ik niet zo van rechts en links (snap er ook niet veel van, want op het ene moment heet iemand rechts en als je dan kijkt wat de gronden voor die benaming zouden moeten zijn blijkt de persoon links of midden te zijn of een "van-alles-watje", je kunt er tegenwoordig geen touw meer aan vast knopen of peil op trekken, maar als ik de gronden voor benamingen zie dan kan ik Wilders beslist niet rechts noemen.

Oscar op 15 juni, 2012 - 14:13

Gelukkig doet de LP ook mee!

Wat in Nederland 'rechts' genoemd wordt is gewoon socialistisch en loopt niet veel uit te pas van hetgene Karl Marx en Friedrich Engels voorstonden.  

Julius op 15 juni, 2012 - 14:28

Bart Jan Spruyt

Elke vrijdag een stuk van de heer Spruyt is voor DDS een geweldige sprong vooruit.

Het doet me deugd om te zien dat DDS weer wordt wat het moest worden; een degelijk conservatief geluid.

Mijn complimenten aan de redactie voor het binnen halen van de heer Spruyt.

Gielah op 15 juni, 2012 - 14:33

Geen tijd meer voor links/rechts geëmmer.

Of meneer Wilders links of rechts is, zal mij een zorg wezen.

Hij wordt door zijn vele vijanden namelijk afwisselend voor extreem-links én extreem-rechts uitgemaakt..... en soms zelfs voor allebei. 

Zodra iemand hem extreem noemt... of radicaal... of extremistisch, weet ik voor 100% zeker dat ik NIET met een serieus te nemen persoon te maken heb en lees ik niet verder, want ik kan mijn tijd beter besteden dan bijdragen van trollen lezen en becommentariëren, toch?

Wat mij in dit alles stoort en zelfs een beetje boos maakt, is het absolute gebrek aan urgentie, dat dit soort etiketten-plakkers laten zien.

Wéét men niet dat Nederland zijn souvereiniteit en vrijheid al min of meer aan de EU-superstaat, met zijn NIET door ons gekozen leiders, heeft overgedragen?

Beseft men niet dat Brussel op élk moment ál onze financiële tegoeden ( ja... ook die van ons persoonlijk... in feite)  kan confisqueren?

Vreest men niet dat de door Brussel gepropageerde en gefaciliteerde islamisering voor Joden, christenen en niet-gelovigen lévensgevaarlijk is op termijn... en  dit helemaal létterlijk?

Wil men niet met alle kracht en macht bewerkstelligen dat Nederland zich lósmaakt van deze enge Moloch, die EU heet?

Het is dit gevaar, dat in de Tweede Kamer alleen maar door de PVV serieus genomen en gedeeld en aan te pakken verwoord wordt... en misschien ook nog een KLEIN beetje door de SGP,

maar die lijken wel te bezadigd en te vriendelijk en te netjes om in de komende 100 jaar in actie te durven komen... en daarna hoeft het niet meer, want dan ZIJN we reeds allemaal dhimmies van de islam ( en ik geloof in feite dat dit al binnen 10 jaar het geval kan zijn, gezien het tempo waarin de beroerde ontwikkelingen zich voltrekken).

Een ieder die Nederland en het Nederlandse volk liefheeft, zou over álle kleinere punten ( waar men wellicht anders over denkt dan meneer Wilders)  onmiddellijk héén moeten stappen en samen met alle andere goedwillenden één front moeten vormen en op de PVV moeten stemmen op 12 september a.s.: 

met als doel ons land en ons volk te redden.

Ja, dit zijn grote woorden.

Ze zijn echter helemaal waar.

Wie nu op een andere partij stemt ( vanwege de 130 km. maximum-snelheid, of de huizenmarkt, of het onderwijs of wát dan ook..) snapt niet dat helemaal NIETS meer goed zal gaan, op geen énkel maatschappelijk terrein.....zolang we in de EU opgesloten blijven zitten.

Al het andere zal moeten wachten tot we ons éérst bevrijd hebben van de EU en de ESM en al wat daar aan dwang bijhoort.  

Johnathan op 15 juni, 2012 - 14:35

Spijtoptant ?

Welkom terug, heer Spruyt. Drie jaar geleden schreef u hier ook al een poosje. Om vervolgens jarenlang weg te blijven. Nu ja, het zijn economisch zware tijden, ook voor columnisten. Het zakcentje van Joshua Livestro zal nu meer dan welkom zijn. Hopelijk wel beter stukjes in het vervolg, want dit verhaaltje over Hero Brinkman is wel erg dunnetjes.

Heiligenleven op 15 juni, 2012 - 14:49

economisch links

Hero Brinkman beschouwen als een geloofwaardige zegsman om de PVV als "economisch zeer links" te noemen is op zich al voldoende disqualificatie. Brinkman is een voormalige straathoekwerker die zijn hele leven ambtenaar is geweest, dan wel van belastinggeld betaald is. Het waren deels keurige baantjers maar niet van de soort waarin je normaal gesproken een voorstander van rechts economisch beleid vindt. En dat is Brinkman dan ook niet.

De enige partij die de obscene geldsmijterij van Mark Rutte c.s. consequent heeft bestreden is de PVV van Geert Wilders. De financiele risico's voor Nedeland zouden tussen de 50 en 100 niljard euro kleiner zijn geweest als hij zijn zin had gekregen. Noemt dat maar links.

Ik hoop van harte dat de stukjes van Bart Jan Spruijt niet over financieel-economisch beleid zullen gaan, want het is duidelijk dat de meeste reageerders op DDS, zelfs na de massale verbanning van trouwe bezoekers, daar meer kaas van gegeten hebben dan hij. Maar ik vrees dat hij nog altijd bezig is met het verwerken van de mislukking van zijn politieke carriere, waarvan hij gek genoeg Geert Wilders de schuld geeft, in plaats van zichzelf.

En de karavaan trekt verder.

Marg op 15 juni, 2012 - 15:02

sorry, foutje ingeslopen

Helaas zijn die pagina's snel verwijderd en nooit meer zo eng terug gekomen, maar altijd is het in mijn achterhoofd blijven knagen en kan ik de man mijn vertrouwen en stem niet geven.

Moet zijn: Helaas zijn die pagina's snel verwijderd en dus niet meer na te checken en ze zijn gelukkig ook nooit meer zo eng terug gekomen, maar altijd is het in mijn achterhoofd blijven knagen en kan ik de man mijn vertrouwen en stem niet geven. Ik vraag me ook af hoeveel die stukken ooit gelezen hebben en begrijpen wat voor consequenties zo'n beleid voor een ieder in NL zouden hebben.

Dick Kraaij op 15 juni, 2012 - 15:13

Koffiedik kijken over Geert die zeker opnieuw shock&awe zal doen

Ik denk dat mijn eerder commentaar van vandaag (onder een ander artikel) al duidelijk heeft gemaakt dat het bestaande bestel (inclusief de zgn. main stream media) straks minstens zo schuldig is aan de kladderadatsch als de heer Wilders.

Dit om te beginnen. Verder lijkt het me duidelijk dat de PVV zich nogal constructief heeft opgesteld qua regeringsverantwoordelijkheid. Na de aanvankelijke verbijstering over Wilders' weglopen uit het Catshuisberaad, bleek dat na een paar dagen overpeinzen, feiten verzamelen en analyses maken (Hannibal!) toch iets genuanceerder te liggen. Op het dossier ontwikkelingssamenwerking bijvoorbeeld kan men met evenveel recht zeggen dat het CDA dwars lag tegen twee partijen (VVD en PVV) die er rotsvast van overtuigd zijn dat de overheid daar (geheel los van de huidige crisis) zwaar op moet bezuinigen door meer aan het particuliere initiatief over te laten (vgl. de kunstsector!) en domweg te stoppen met het financieren van ineffectieve en zelfs verwerpelijke, tegen westerse waarden gerichte projecten.

Ik zie geen reden waarom der relatieve meegaandheid van Wilders na 12 september anders zou zijn, ongeacht de omvang van de PVV. Als de partij de oppositie in gaat (met minimaal 20 zetels) zal Geert vol op het orgel blijven gaan. Maar voor een oppositionele SP zal hetzelfde gelden. Waarom ook niet?

Mocht de PVV alsnog gevraagd worden opnieuw te gaan gedogen, bijvoorbeeld van een monsterverbond tussen Rutte en Roemer (omdat er domweg geen alternatief is) zal hij dat zeker weer met de beste bedoelingen en constructiever dan ooit gaan doen. De drie grote verschillen met Rutte I zullen zijn dat

- de PVV fors groter is dan genoemde 20 zetels, en de overige partijen navenant kleiner, Kunduz I onhaalbaar c.q. uiterst instabiel geacht - er is geen werkbare meederderheid te vinden;

- Nederland ditmaal aanzienlijk meer te eisen heeft in de richting van PVV-beleidsdoelstellingen (verslechterde omstandigheden in Europa en een verdere verzwakking van de eurocratie, die haar kop in het zand blijft steken, haast op straffe van een complete burgeroorlog)

- de PVV opnieuw meer salonfähig zal zijn.

Met dat laatste doe ik uitereraard een voorspelling voordat ik enige naam op een (concept) kandidatenlijst van de PVV heb gezien. Ik denk echter stellig dat Wilders met een stelletje zeer verrassende klinkende namen zal komen, van wie er zeker twee of drie ministeriabel zijn.

Enfin, leuk leesvoer dit; ik mag en lees de heer Spruyt graag. Maar ik spreek hem graag op 13 september.

Anton B op 15 juni, 2012 - 15:43

PVV is Nederlandse Syriza, niks rechts meer aan!

Het enige rechts wat er nog aan de PVV is, is het immigratiebeleid, voor de rest is het een SP light. Niet alleen op economisch gebied, waar Wilders fervent aanghanger van de potverteerders is geworden maar ook het sociale programma en het extreem linkse anti Europabeleid  is 1 op 1 overgenomen van de SP.  De PVV staat hiermee qua geluid dichter bij de communisten van Syriza dan bij bij welke rechtse partij dan ook. Nu met het nutteloze zorgdebat staan ze ook weer hand in hand met de SP, wat nu radicaal rechts? Er is dus wel degelijk een gat op populistisch rechts, waar de PVV dit gapende gat heeft achtergelaten. Of Hero dan de man is die dat op kan vullen is een 2e verhaal.

Marg op 15 juni, 2012 - 15:48

@Dick Kraaij op 15 juni, 2012 - 15:13

Helemaal eens met uw eerste punt!

Als men op een normale wijze punt voor punt had gekeken naar het programma van Wilders en daar inhoudelijk op in was gegaan (wat bijzonder goed mogelijk was!) dan had zwz politiek NL er heel anders uitgezien. Maar in plaats daarvan ging men voluit om op de meest idiote manieren Wilders voor gek te zetten, weg te zetten en vergelijkingen te maken die hem eerder meer stemmen hebben opgeleverd dan minder (omdat veel mensen toch sympatie hebben voor iemand die keer op keer aangevallen wordt en iedere keer toch weer boven komt). In die zin vind ik persoonlijk dat de andere partijen (op een enkele na die wel normaal deed en idd inhoudelijk inging op wat Wilders wilde) meer blaam treffen dan Wilders zelf.

Gielah op 15 juni, 2012 - 15:51

Vergeefse moeite.

U bent vermoeiend, Anton B.  en u léést kennelijk NIETS van wat anderen aan u schrijven.

Het dóndert niet of meneer Wilders in úw ogen rechts of links is.

Heeft hij GELIJK.... dáár gaat het om.

Spreekt hij de WAARHEID.

Liever een linkse waarheid dan een rechtse leugen.

Een duivel die wat voor je doet is beter, dan een engel die zich niet verroert.

Zó denkt een normaal mens!  

Ik begin echt te denken dat u géén normale reageerder bent.... want u reageert uitgesproken a-typisch en u discussiëert in het geheel niet.

U jent en zanikt en zuigt alleen maar.... en stééds dezelfde riedel.... dag in, dag uit.

Ga maar eens bij uw opdrachtgever(s) melden dat u voor hen niet nuttig meer bent, indien er al organisaties zijn die iets van zo'n weinig begaafd en/of overtuigend persoon verwachten.  

messenger op 15 juni, 2012 - 16:12

@gielah

Ik raad je aan om niet te reageren op AntonB. Diens postings zijn steevast ofwel argumentloos ofwel sterk suggestief of beide, en slechts bedoeld als een bewuste poging om argeloze lezers een verkeerd beeld van de pvv te geven.

ik denk dat op 15 juni, 2012 - 16:26

Fijn dat u hier bent heer

Fijn dat u hier bent heer Spruyt. Wellicht kunt u eens toelichten of iets links dan wel rechts is.

Ik heb zo een paar recente items van de PVV-site gehaald. De vraag zijn dit linkse dan wel rechte stellingen. 

Kunduz schaft verzorgingshuizen af.

RVZ-advies breekt ouderenzorg af.

Wel miljarden naar Griekenland en korten op onze ouderen.

Geen millimeter meer macht naar Europa.

Stop Europese impuls van massa-immigratie.

Zelf denk ik, dit zijn gewoon punten die elk normaal gezond mens onder de aandacht wil brengen van het Nederlandse volk. Het zijn toch items met een enorme impact op de mens.

nick op 15 juni, 2012 - 16:44

Gielah heeft volkomen gelijk,

Gielah heeft volkomen gelijk, het gaat er helemaal niet meer om wie er nu links of rechts is, het gaat om de waarheid!

En de waarheid spreekt de PVV en geen enkele andere partij. Zij doet alles wat in haar vemogen ligt om juist die zg. kladderadatsc te voorkomen. Respect voor de moed en doorzettingsvermogen van Wilders en zijn fractie. 

Men schijn ook te vergeten dat Wilders er niet in zijn eentje zit, de partij bestaat momenteel uit 23 mensen met ieder zijn kwaliteiten. Ze doen het bijzonder goed op hun woordvoerders of vakgebied, dat kan niemand ontkennen. Zelfs de VVD heeft respect voor de PVV fractie en heeft ze altijd geprezen om hun samenwerkingsvermogen en dossierkennis. De toegevoegde waarde van de PVV is niet zo bekend buiten de haagse vissekom maar wel degelijk een feit. 

Daarom meen ik dat de PVV juist een zeer goed beleid kan voeren met terzake deskundige mensen die realistisch en sociaal denken. Links of rechts doet er niet toe, als het maar niet "Communistisch" of "Bilderbergs" is! Bedenk dat goed! En daar hebben we er dus maar een van: De PVV! 12 september de keus aan u...

Johan T op 15 juni, 2012 - 17:41

Verdere analyse

Mag ik de heer Spruyt verzoeken in een volgende column in te gaan op de mogelijkheid om in Nederland een partij neer te zetten met een zowel rechtse als conservatieve agenda? En dan bedoel ik naast een nachtwakerstaat, individuele vrijheden maar ook een beperking van bijvoorbeeld het recht op abortus. We zien immers dat het electoraat overwegend zekerheden in het leven zoekt bij de overheid, in plaats van het recht op keuze, en daarmee het maken van fouten, te omarmen.

peterdeRuyter op 15 juni, 2012 - 18:35

@Gielah:   Ik ben ervan

@Gielah:

Ik ben ervan overtuigd,dat bijdragen -wat heet- als die van ene AntonB gewoon

computerprogramma's zijn.Ziekend zuigend gezeur,geheel volgens een vaststaand

stramien,waarin je een programmering herkent.Deze programma's reageren op bepaalde trefwoorden,

waarna een verbale smeerpijp geopend wordt.

Gielah op 15 juni, 2012 - 18:48

Tjee....

Dat is nieuw voor mij, @ Peter de Ruyter!

Maar bedankt.

Daar reageren we dan maar niet meer op.

CDlogo op 15 juni, 2012 - 19:26

Onzin!

Grote onzin natuurlijk het gat op rechts is zo groot als een krater.

Helaas is het gros in NL zo afhankelijk van de staatsruif dat dit gat op dit moment niet te dichten is.

Er is in NL geen enkele rechtse partij van enige betekenis, hoogstens wat partijen die wat gematiger links zijn.

Met dit gegeven telt alleen nog welke partij zich aan zijn beloftes houdt, heeft gehouden,  wanneer het erop komt/aankwam.

En op dat punt steekt de PVV er met kop en schouders bovenuit.

Dus op 12 september a.s. als voor u de de hoogste heeft " what we promise is what you get " is de PVV ondanks op veel punten niet die rechts te noemen zijn de meest logische keuze.

Geeft u er echter de voorkeur  aan weer flink in het ootje te worden genomen voldoet elke andere linkse of wat minder linkse partij hieraan, de keuze welke partij maakt niet veel uit omdat het eindresultaat nagenoeg hetzelfde is.

beslng op 15 juni, 2012 - 21:34

Programma PVV

Zouden we niet eerst moeten wachten tot we het verkiezingsprogramma van de PVV kennen? Heel verstandig om met het bekend maken hiervan te wachten tot er wat meer duidelijkheid over de euro en de EU is ontstaan, al is het wel goed om alvast aandacht te vragen voor de aanslag van de EU politici op onze soevereiniteit. Vanuit Nederland gezien is er sprake van landverraad.

Rechtse Rakker op 15 juni, 2012 - 23:27

@Tipo

"Tussen de VVD en PVV is geen politieke ruimte voor Brinkman. Rechts van de VVD en PVV is wel degelijk ruimte voor een klassiek-liberale partij: de Libertarische partij."

Waar baseer je dat op? De LP heeft ook mijn sympathie, maar ik heb nou niet bepaald het idee dat er massa's Nederlanders achter staan.....

tipo op 15 juni, 2012 - 23:34

Rechtse Rakker 23:27

Er is ideologische ruimte op rechts, omdat er geen klassiek-liberale of fiscaal-conservatieve partijen in Nederland zijn. Of daar electoraat voor is weet ik niet.

Tussen de VVD en PVV is het ideologische verschil niet zo groot, enkel de schaal (nationaal of Europees) waarop ze een dure verzorgingsstaat wensen van belastingbetalersgeld.

Govert op 15 juni, 2012 - 23:40

Goede commentaren!

@Schnoebel 13:15

Wat een geweldig commentaar! Goede gekozen titel trouwens: 'onzin'. En inderdaad over kladderadatsch gesproken .... die term had BJS beter niet kunnen kiezen.

@Gielah 14:33
"Wat mij in dit alles stoort en zelfs een beetje boos maakt, is het absolute gebrek aan urgentie, dat dit soort etiketten-plakkers laten zien."

Volledig mee eens. Men lijkt in de Shire van Tolkien te leven en hun enige zorg is die dekselse links/rechts extremist Wilders. Wanneer ziet men het Licht?

OphEUffen op 16 juni, 2012 - 13:33

Dan is "het programma" Antonb

Dan is "het programma" Antonb wel erg simpel geprogrammeerd. Dat is geen Flame/Stuxnet/Duqu niveau. Ik heb maar 1 regel code kunnen ontdekken. Op Wilders uitermate negatief reageren.

Hannibal op 17 juni, 2012 - 03:10
toetssteen op 17 juni, 2012 - 03:43

programma.

Moet hier veel aan herschreven worden?

http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=703

Uitgevoerd lijkt me dan weer wel een punt. Maar de PVV was slechts een gedoger en zat dus niet in de regering.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.