Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Mijn verloren stem

Geplaatst door Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 19:36

Op 12 september 2012 is het zover. Voor de zoveelste keer mogen we als Nederlanders weer onze nationale koers bepalen. Waar worden een paar Euro’s weggehaald, en waar worden een paar euro’s extra gevonden met ‘nieuwe’ belastingen.

Ondertussen ben ik al 28 jaar. De eerste keer dat ik stemde kon ik nog erg goed herinneren. Het moet 10 jaar geleden zijn, want ik was pas 18. Mijn eerste keer stemde ik op Groenlinks. Naiviteit, jeugdigheid, geef het maar een naam. Ik was een millenial en de grootste zorg die we toen hadden was of de klok ging stoppen naar de jaarwisseling van vele computers. Geen slechte tijd, die hoogconjunctuur. De Nederlandse versie van ‘average Joe’, ik dus, kon het zich permitteren een stem uit te brengen voor een betere wereld, een betere Nederland. Weg met de fossiele brandstoffen, schone energie, beter onderwijs en meer ruimte voor alle goede voornemens.

Niet alles was koek en ei. Als klein kind heb ik meer met buitenlandse kinderen gespeeld dan met Nederlandse kinderen. De gedachtegang was fascinerend. We voetbalden samen, maar vlak voor de eeuwwisseling werden discussies met vrienden grimmiger. Nostrudamus had voorspeld dat er na de milenniumwissel een oorlog zou komen tussen Moslims en anders-gelovigen, en dat de Moslims zouden domineren. Waar we eerst samen alles deelden, zoals het snoepgoed tijdens de lunch en het uitwisselen van proefwerken, zo verdween de vriendschap. De eerste scheur in mijn wereldbeeld werd geboren.

Op 31 december 1999, 23:59:59 werd het nieuwe milennium ingeluid. Het was mijn eerste ervaring als coma-zuiper, en gelukkig ook meteen mijn laatste keer. Onbeduidend als het was, waren dat niet de gebeurtenissen die mijn wereldbeeld veranderde. Ondertussen woonde ik in een flat, vol met ex-asielzoekers die hier hun leven kwamen verrijken. Een kleine jaar later ben ik hem gepeerd, de agressie die mij toekwam was niet meer te harden. Toen verdween de hoogconjunctuur en kwa en de ‘puinhopen van paars’ aan het licht dankzij Pim Fortuyn. Wat mij is bijgebleven is van deze puinhopen was dat de WAO werd opgeblazen met teveel arbeidsongeschikten met alle kosten van dien. De ‘puinhopen van paars’ zijn met terugwerkende kracht een luxe geweest als we kijken naar de daaropvolgende jaren van Balkenende kijken.

Soit,mijn beeld veranderde pas echt toen ik de ‘armoedeval’ mocht ervaren. Terwijl mijn vrienden naar hardcorefeestjes gingen in hun opgevoerde CRX om daar lekker de avond staan te hakken op de XTC pilletjes besloot ik van mijn beetje geld toch maar te gaan studeren. Eenmaal afgestudeerd, ging ik in eerste instantie meer verdienen dan dat ik ooit gewend was. Echter vervielen regelingen zoals huursubsidie en andere regelingen, waardoor ik tot mijn maximumsalaris in de branche netto nauwelijks vooruit ging. Dit stukje onrechtvaardigheid heeft mijn beeld doen veranderen over de rol van de overheid, en de verantwoordelijkheid van ieder individu over zijn eigen welzijn.

Sinds mijn eerste stem op Groenlinks ben ik langzaam opgeschoven naar de rechterkant. Na GroenLinks volgde de SP (proteststem), toen werd het de LPF, eentje ben ik vergeten. De een na laatste keer stemde ik PVV en de laatste keer de VVD. Van links na rechts, oplopend. Zoals een wijs man ooit zei: ‘ Wie op zijn 20ste niet links stemt heeft geen hart, en wie op zijn 40ste niet rechts stemt heeft geen verstand’. Met de tijd mee heb ik dit in 10 jaar mogen leren. Nu mogen we binnenkort weer stemmen. Alleen deze keer heb ik geen flauw idee wat ik nou moet stemmen. Ik vond het treurig om te horen dat anderen wel eens zeiden dat je stem een weggegooide stem was. Ik ervaar nu hetzelfde.

In ieder geval, op basis van partijprogramma’s hoef ik niet te stemmen. Naast de consensuscultuur die de politiek en Nederland domineert dicteert Brussel keurig over de belangrijkste dossiers. En dan is er nog de onevenredige verdeling van pro-partijen en contra-partijen.

De consensus is dat een partij als de VVD zich presenteert als een ‘rechtse’ partij. En dan heb je nog het CDA, in de volksmond ook bekend als ‘rechts’. Van de VVD kun je nog zeggen dat er Mohikanen in de partij zitten die de kleine overheid ambiëren, met eveneens eigen verantwoordelijkheid voor het individu en een rem op de subsidiecultuur. Bij het CDA is het eigenlijk gewoon confessioneel-links, maar dan zonder eigen ideen. Weliswaar met een paar ‘rechtse’ standpunten in het programma, maar die vliegen er meteen tussenuit in de onderhandelingsreflex met andere partijen.

Dan heb je nog Brussel. Over sommige dingen valt eenvoudigweg niet meer te stemmen op landelijk niveau. Dat is het financieel beleid, het migratiebeleid en de AOW-leeftijd. Orders van Brussel, en die zijn bindend volgens 8 van de 10 partijen.

Dat brengt mij meteen bij de onevenredige verdeling van partijen die ergens voor zijn en die ergens tegen zijn. Voor de meest hete ‘kastanjes’ blijkt telkens weer dat er een meerderheid is via een onmogelijke combinatie van partijen. Dan haalt de VVD/CDA zijn meerderheid via de PVV, dan via de PvdA en dan opeens via D66/GL/CU. Instead of getting the best of all, we are getting the worst of all. Vrolijker ben ik er in ieder geval niet op geworden.

Nu resteert mij de vraag, wat ga ik doen tijdens de komende verkiezingen? In ieder geval, links is eenvoudigweg geen optie meer. Ik ben resoluut tegen centralisatie, overheidsexpansie en subsidiering van belangen. Daarbij plaats ik een kritische noot bij het klimaatbeleid en hekel ik het feit dat we aan de voordeur lopen te bezuinigen, maar via de achter miljarden garant gaan staan voor landen die economisch & organisatorisch meer weg hebben van een demente Parkinson patient met zowel kanker als hartfalen.

Nee, dus geen GroenLinks, geen PvdA, geen D’66(6), geen CDA en geen SP. En ook geen PvdD en CU! Blijft er over VVD, PVV en de SGP, en de nieuwkomers zoals de Libertarische Partij, PiratenPartij en andere nobele pogingen.

De VVD is voor mij geen optie meer. De Eurokritische houding is er in woord, maar in gebaar is het Allah EU-Akbar! Inbinden en consensus zijn te accepteren, maar om essentiële principes overboord te gooien is vijf stappen te ver. Al is het maar om de reflex lekker met links te schuren.

Dan is er de PVV. Qua economische agenda hebben ze de SP linksom gepasseerd. Conservatieve christenen en teleurgestelde sociaal-democraten hebben elkaar gevonden in de nieuwe partij en flirten hevig met de verzorgingsstaat en het Keyniaans handelen.

De PVV heeft gelukkig ook nog heel veel goede dingen. Het Europa-beleid is ‘right on the spot’, maar iets minder mooi verwoord als Nigel Farage het vaak verwoord. En met de immigratie hebben ze een punt, maar met de subsidies begint men opeens selectief te worden. Dan zie je dat de partijleden in het verleden uit de linkse hoek komen en gaat het afhellen naar links. Naar mijn mening te sterk, maar Wilders is een optie. In ieder geval de meest integere politicus van de zes grootste partijen.

En dan de SGP. Ik ben een atheïst, voor abortus, voor euthanasie, voor een vrij drugsbeleid en zondag is mijn meest actieve dag. Toch vind ik Van der Staaij de meest nette welbespraakte politicus, en bovendien ook de meest integere. Dat spreekt voor zich, en ondanks dat er geen enkel punt van het partijprogramma rijmt met mijn eigen agenda, vind ik deze partij wel vaak handelen vanuit ‘commen sense’. Al zullen ze zelf zeggen dat ze handelen vanuit Bijbels oogpunt.

Dan is er de Libertarische Partij. Na korte interesse in een partij met misschien wel het beste programma merkte ik als snel op dat het een Haagse aangelegenheid is. Niets mis mee, maar het niveau van de nummer 1 haalt het bij verre niet bij dat van Ron Paul, de bekendste Libertarier. Mogelijk kunnen ze wel rekenen op mijn stem, maar dat is nog afwachten. Drie partijen komen dus eventueel in aanmerking, de PVV, de SGP en de LP. Samen goed voor maximaal 35 zetels, wat betekent dat al het ellende waar ik tegen ben er doorheen wordt gejaagd via een kamermeerderheid van 50 of 66+%. Waar ik eerst kon proteststemmen, kan ik nu in 2012 ook niet meer strategisch stemmen. Ik heb voor het eerst het gevoel dat mijn stem dit jaar een verloren stem is. Misschien een blanco stem?

Reacties

Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 19:38

Excuses!

Ellende met de opmaak, pff!

H van Donselaar op 4 juni, 2012 - 20:20

Geef de moet niet op.

Je hebt een interessant stuk geschreven, inderdaad jammer dat de opmaak niet lekker is gegaan, maar de inhoud is degelijk.

Ik begrijp je frustratie en ik denk dat een groeiende groep burgers met dezelfde problemen zitten. Blanco stemmen is echter geen optie, er wordt naar de opkomst gekeken en de blanco stemmen interesseert geen enkele partij. Je brengt er niets mee teweeg.

Dit jaar is een zeer belangrijk jaar. We moeten de anti-EU, pro-Europese samenwerkingspartijen zo groot mogelijk maken. Voor mij is de keuze op de PVV gevallen omdat die de meeste kans heeft een partij van formaat te worden. De LP klinkt interessant, maar ik acht ze te zwak om zelfs een enkele zetel te behalen. De SGP is de partij die ik qua mentaliteit het meest respecteer, met zeer ruime afstand ten opzichte van alle andere partijen (inclusief de PVV). Het is echter eveneens een kleine partij zonder kans groot te worden. De PVV is de enige binnen je keuzegebied dat eventueel een machtspositie kan bereiken, maar dan moeten ze wel een stuk groter worden dan ze nu zijn.

Het is een moeilijke keuze, denk er goed over na en besluit niet te gemakkelijk. De LP is misschien de partij voor je omdat die qua standpunten het dichts bij de jouwe staat, of misschien vindt je uiteindelijk het fatsoen en de "common sense" van de SGP toch belangrijker.

Wat je ook doet, stem. Een blanco stem is pas echt een verloren stem. Ze kunnen er immers niet aan afleiden waarom je blanco stemt.

Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 20:28

Dank je voor je reactie. Ik

Dank je voor je reactie. Ik heb gekeken bij 'bewerken', maar krijg het probleem niet verholpen. Ik heb geen flauw idee waarom de opmaak veranderd nadat ik het van Word naar DDS plak.

Nog1 op 4 juni, 2012 - 20:29

@ Thomas

Kopieren vanaf kladblok werkt meestal beter.

Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 20:36

@Nog1

Ik heb het nu via kladblok gedaan. Net zo fout, maar dan anders. Ik ga nog even iets proberen.

Oscar op 4 juni, 2012 - 20:44

@ Thomas Jefferson,   Ik zie

@ Thomas Jefferson,

Ik zie de LP als enige optie. Maar wat is er mis mee dat de lijsttrekker van de LP uit Den Haag komt?

Integenstelling tot Ron Paul heeft Toine Manders zich nog niet in parlementen weten te profileren. Ik heb er bijzonder veel vertrouwen in dat hij net zo principieel zal blijven. 

Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 21:09

@Oscar Er is niets mis mee

@Oscar

Er is niets mis mee als de lijsttrekker uit Den Haag komt. Ik volg de Libertarische Partij op de website en via facebook. Ik ben namelijk geinteresseerd in de partij. Alleen ik merk gewoon dat alle betrokkenen een kleine kliek zijn uit Den Haag. Dat is teleurstellend.

En ik ben ook bang dat principieel zijn weinig zin heeft. Het standpunt is radicaal, EN TERECHT. Er is genoeg mis met de huidige politieke opvattingen. Alleen ik vrees dat de mensen aan de zijlijn zullen staan. Ze worden pas aantrekkelijk als het ook een machts- en dus een invloedsfactor wordt.

Oscar op 4 juni, 2012 - 21:21

@ Thomas Jefferson,   Dat ben

@ Thomas Jefferson,

Dat ben ik niet met u eens. Mensen uit heel het land zijn betrokken bij de Libertarische Partij. 

In de huidige tijd, onder de huidige omstandigheden, dient men radicaal te zijn en niet te corrumperen.

"Ze worden pas aantrekkelijk als het ook een machts- en dus een invloedsfactor wordt."

Mee eens. Alleen zie ik dat in een democratie, waarin partij A met belangengroep A in samenwerking met partij B met belangengroep B de belangengroepen C en D plunderen, en waar om de paar jaar de verhoudingen veranderen, waar continue de wetten veranderen, niet gebeuren.

De democratie dient gedelegitimeerd te worden. En afgeschaft. Zolang criminaal gedrag legaal is en mensen dit criminele gedrag blijven ondersteunen, zal een integere politieke beweging nooit in een parlementaire setting een grote machtsfactor kunnen worden. Maar, er moet ergens begonnen worden. Daarom zou één zetel voor de LP een goed begin zijn. Al was het alleen maar vanwege de spreektijd die een partij in de TK krijgt toebedeeld.  

Thomas Jefferson op 4 juni, 2012 - 21:34

Inhoudelijk @ H van Donselaar

Je hebt gelijk. Alleen voelt het bij mij zo aan dat het krachtenveld achterop loopt bij de vraag wat de verkiezingen nodig hebben. Je hebt in feite drie Eurokritische partijen, de SP, de PVV en de SGP. Niet voor niets vertegenwoordigen deze partijen een bepaalde ongewone populariteit. 

shrimpocat op 4 juni, 2012 - 21:45

Ik zie zo gauw niets mis met

Ik zie zo gauw niets mis met de lay-out, en ik heb het relaas in éen adem uitgelezen. Vwb je keuze, voor mij is die erg gemakkelijk. Op een religieuze partij zal ik nooit van m'n leven stemmen, de LP is vijfthonderd bruggen te ver, blanco stemmen is voor de kat z'n kunduz en de PVV checkt wat mij betreft alle boxes: anti-islam, anti-Europa, pro-Israel en pro-verzorgingsstaat. Een betere combinatie is voor mij nauwelijks denkbaar.

Oscar op 4 juni, 2012 - 21:48

@ shrimpocat,   Hoezo is de

@ shrimpocat,

Hoezo is de LP voor u vijfhonderd bruggen te ver?

JaMaS op 5 juni, 2012 - 07:28

Thomas Jefferson,

mijn complimenten voor uw analyse van het vaderlandse politieke spectrum. Het is inderdaad droevig gesteld. Maar je hoeft het niet op alle punten met een partij eens te zijn om het toch je stem te gunnen. Wat het zwaarst is moet ook maar het zwaarste wegen. 

Michael van der Galien op 5 juni, 2012 - 23:26

TJ: klopt het dat je vanuit

TJ: klopt het dat je vanuit Word hebt gekopieerd? Je moet dat namelijk niet doen in het schrijfveld. Eerst op 'copy paste Word' drukken (envelopje met 'w')... een nieuw venster opent zich. Zet je tekst daarin. Opslaan. Check nog even of het er goed uitziet in het gewone veld, en publiceren maar. Als je daar vragen over hebt kun je me trouwens ook mailen: lukt wel via het contactformulier onderaan.

Overigens: prima stuk. Ik denk dat velen zich erin herkennen. Ik wel, in ieder geval (niet in alles, maar wel in veel).

Kerncitaat, trouwens:

"Eenmaal afgestudeerd, ging ik in eerste instantie meer verdienen dan dat ik ooit gewend was. Echter vervielen regelingen zoals huursubsidie en andere regelingen, waardoor ik tot mijn maximumsalaris in de branche netto nauwelijks vooruit ging. Dit stukje onrechtvaardigheid heeft mijn beeld doen veranderen over de rol van de overheid, en de verantwoordelijkheid van ieder individu over zijn eigen welzijn."

Het beste argument tegen uitkeringen is ervoor zorgen dat mensen hard werken... en zien dat ze er bijna niet op vooruitgaan. Dank denken ze: 'Dit is echt onrechtvaardig'. En dat is het ook.

Foch op 6 juni, 2012 - 10:48

huh

"Het beste argument tegen uitkeringen is ervoor zorgen dat mensen hard werken... en zien dat ze er bijna niet op vooruitgaan. Dank denken ze: 'Dit is echt onrechtvaardig'. En dat is het ook."

Dit argument lees ik vaak op rechts...ik herken het niet, want ik heb nog nooit een uitkering gehad!

Meteen uit school, vakantiebaan, alles aanpakken en omhoog klimmen...

nu 20 jaar later zou ik financieel niet willen ruilen met een uitkering.

stom dus

Thomas Jefferson op 6 juni, 2012 - 15:37

@Foch

Ik heb geen uitkering gehad. Ik heb al vroeg voor mijn eigen onderdak en inkomsten moeten zorgen. Als tiener werk je wel, maar het minimumloon is onder de 23 geschaald op leeftijd. Dat betekent dat ik elk jaar ietsje meer ging BIJVERDIENEN, om zodoende mijn leven te bekostigen tijdens mijn studie. Eenmaal rond de leeftijd van 23 ging ik dus werken met gebruik van een diploma. In begin had ik recht op huursubsidie, maar dat verviel naar een jaar werken.

En het gaat mij niet om de huursubsidie. Het gaat mij erom dat je er netto nauwelijks op vooruitgaat zodra je meer gaat verdienen. Zeker als je ziet dat je in vier jaar tijd geen winst boekt omdat de regelingen vervallen. Je gaat er pas op vooruit vanaf zo'n 2500 euro. En dan komt langzaam het belastingmonster opzetten.

Rechtse Rakker op 8 juni, 2012 - 00:32

Goed stuk!

Een goed stuk. Zoals Michael zegt: heel herkenbaar. Probleem is inderdaad de ongelijke verdeling tussen eurosceptische en eurofiele partijen. Ik heb ook ernstig mijn twijfels over de principes van die partijen. Van de partijen die nu in de tweede kamer zitten is de PVV denk ik het meest betrouwbaar daarin. Bij de SP blijf ik toch mijn twijfels hebben of ze wel hun poot stijf houden als het om Europa gaat. Als ze een socialistisch Europa op een presenteerblaadje krijgen, zouden ze dan "nee" zeggen. En wat zou zwaarder voor de SP wegen: gedwongen inkomensoverheveling om de inkomensverschillen te verkleinen OF minder macht naar Brussel. Ik weet bijna zeker, dat ze dan voor het eerste gaan in onderhandelingen met andere partijen.....

Zelf ben ik behoorlijk pessimistisch als het om de EU gaat. Ik denk, dat de eurofielen toch wel een meerderheid voor hun plannen weten te krijgen. Zeer waarschijnlijk direct, doordat ook na 12 september de eurosceptici geen meerderheid hebben. Als die meerderheid er wel is, dan is het nog maar de vraag wat die waard is. Er hoeft maar 1 eurosceptische partij te buigen en de rest kan de macht van Europa vergroten.....

R. Hartman op 12 juni, 2012 - 13:53

Libertarische Partij

Allereerst wil ik de schrijver feliciteren met een uitstekend en o zo helder stuk. Aangaande uw laatste alinea: de LP is geen Haagse aangelegenheid, hetgeen mede mag blijken uit het feit dat er vanaf 27 juni ook een maandelijkse bijeenkomst in Groningen wordt georganiseerd, waar iedere belangstellende om 20:00 uur welkom is in de Puddingfabriek.

Dat Toine Manders niet het trackrecord heeft van Ron Paul is logisch, als u beziet hoe lang Ron Paul al bezig is en ook daadwerkelijk een podium vanuit de politiek heeft, een positie die aanzienlijk meer aandacht genereert dan eentje vanaf de zijlijn.

Net als Oscar heb ik alle vertrouwen in de principiële standvastigheid van de heer Manders en de andere mensen die voornemens zijn de Libertarische Partij op de kaart te zetten, waaronder ik zelf.

@ H v Donselaar

"De LP klinkt interessant, maar ik acht ze te zwak om zelfs een enkele zetel te behalen."

U geeft niet aan waarom u ze 'te zwak' acht, maar zoals het hier staat is het een voorbeeld van een 'self-fulfilling prophecy'. En dat zou jammer zijn.

Uw oproep om hoe dan ook te stemmen deel ik niet. Een blanco stem is inderdaad een verloren stem, omdat die wel meetelet voor de opkomst en daar zijn politici dol op: stemmen legitimeert het systeem. Daarom is mijn motto: "Stem Libertarische Partij of stem niet!"

De LP is immers de enige partij die tegen dwang is, die de onvrijheid van de burger wil afschaffen, en daarom de enige partij die een mandaat daartoe niet kan en zal misbruiken. Alle andere partijen prediken agressie tegen vreedzame burgers, en niet alleen in de vorm van belastingen. Die zouden mijn stem dus nooit kunnen krijgen; wie tegen agressie is kan moeilijk een mandaat verstrekken aan agressie-predikende partijen.

@Thomas Jefferson

"Je hebt in feite drie Eurokritische partijen, de SP, de PVV en de SGP."

Hoewel u de LP eerder al genoemd had vergeet u deze te noemen in dit rijtje. Op de site van de LP treft u een video die helder verbeeldt hoe de LP tegen de EU aankijkt:

http://www.libertarischepartij.nl/2012/06/vrede-welvaart-en-stabiliteit/

@Shrimpocat

U heeft nog niet gereageerd op de vraag van Oscar, dus ik ben zo vrij die nog maar eens te herhalen:

Hoezo is de LP voor u vijfhonderd bruggen te ver?

R. Hartman op 12 juni, 2012 - 17:22

SP Eurokrtisch?

@ Thomas Jefferson

Overigens is op het Eurokritische van de SP nog wel het e.e.a. af te dingen:

"De Europese Unie brengt ons al ruim 50 jaar vrede en welvaart.
Samenwerking in Europa is ook broodnodig om mondiale problemen aan te
pakken zoals klimaatverandering en grensoverschrijdende criminaliteit."

De SP gooit economische samenwerking, zeg maar de vrogere EG, op één hoop met een politieke unie, die niet weg hoeft, maar slechts 'eerlijker' waarbij meteen 'belastingharmonisatie' wordt genoemd. Het 100% IB verlangen van de SP kennend mag dus duidelijk zijn dat de totalitaire EU voor haar HET vehikel is om die plannen door te drukken.

"Om Europa socialer te maken moet er meer gedaan worden om de
belastingconcurrentie tussen lidstaten tegen te gaan. De vrijheid van de
financiële sector moet drastisch worden ingeperkt. Economische
coördinatie is nodig om welvaartverschillen tussen lidstaten, die o.a.
leiden tot schadelijke arbeidsmigratie, te verminderen. Door het
afspreken van ambitieuze minimumnormen maken we de EU socialer, veiliger
en duurzamer. "

Be careful what you wish for...

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.