Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

De Vlaamse staat wil imams gaan opleiden

Geplaatst door Joost Niemoller op 9 juli, 2012 - 11:29

Het Vlaams parlement wil dat er een studierichting komt over de islam. Het Vlaams Belang is om de verkeerde reden tegen.

De dingen zijn maar zelden wat ze lijken. Zo luidde de kop eergisteren in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws, dat er een studierichting moet komen waarin de islam bestudeerd wordt. Letterlijk luidde die kop

Vlaams parlement dringt aan op studie islamwetenschap.’

Een studie islamwetenschap, dat is natuurlijk een geweldig idee. Er valt nogal wat te bestuderen namelijk. Wat zijn de bewijzen voor het historische bestaan van de figuur Mohammed, om maar eens te beginnen. Is de koran werkelijk ontstaan in een keer, en wel gedicteerd door Allah aan Mohammed, zoals de leer van de islam dicteert, of bestaan er verschillende oudere versies van de koran, die deze theorie ondergraven? Ook een studie naar de theologie van de islam zou interessant zijn. Hoe zou je de achterliggende ideologie kunnen samenvatten? Wat is het mensenbeeld in de islam? Wat is bijvoorbeeld de ruimte die erin gegeven wordt voor de vrije wil? Maar ook: Welke rol wordt er in de islam toegedicht aan het geweld? Bestaat er een relatie tussen deze geweldsideologie en de aanhoudende dominantie van het geweld in de islam-samenleving, niet alleen ten opzichte van niet-moslims, maar ook ten opzichte van moslims met een afwijkende lijn, die als ketters worden beschouwd? Wat betekenent het begrip ‘scheiding van kerk en staat’ in de islam? Wat betekent het concept ‘vrije wil’? Maar ook een meer sociologische insteek zou interessant zijn: Hoe komt het dat juist in het Westen, waar relatief veel godsdienstvrijheid heerst, juist de radicale vorm van de islam zo succesvol is? Hoe onderscheiden de salafisten zich in het Westen, maar ook in het Midden Oosten? En dan is er nog een studie mogelijk over de geldstromen naar moslims in het Westen. Of een studie naar de afnemende populariteit van de islam buiten het Westen, en de opkomst van het christendom. Of een studie naar de rol van de vrouw in de islam. Of een geschiedenis van het imperialisme bij de islam. De slavernij bij de islam. De rol van de wetenschap binnen de islam. Maar ook: de toenemende islamisering van het Midden Oosten.

En dat is nog maar het begin van de opsomming Zo’n wetenschappelijke studie, daar kan je toch alleen maar op voor zijn. Waarom is het Vlaams Belang dan tegen?

Daarover stond weinig in het artikel. Er stond alleen dat het Vlaams Belang bang is voor het ontstaan van een 'moslimzuil.' Dat lijkt me geen goede reden. Ik ken een veel betere.

Het is namelijk helemaal geen wetenschappelijke studie, zoals gesuggereerd werd in in die kop. Het is een imamopleiding van staatswege. Daar zijn die Vlaamse parlementariers allemaal erg voor:

"De aandacht voor de ondermaatse kwaliteit van sommige islamleraren en de Vlaamse opleidingen tot islamleerkracht is terecht. Daarom is er nood aan een islamitische godsdienstwetenschappelijke opleiding binnen de Vlaamse universiteiten", luidt het. "Doel van de opleiding is het organiseren van een academische reflectie over en binnen de islam in ons land. De opleiding zal een bijdrage leveren aan de kwaliteit van opleidingen voor islamleraars en imams", aldus Sannen.

Waarom moet de Vlaamse staat een imamopleiding gaan betalen die ingrijpt bij de islam en dus een speciaal soort imams gaat leveren?

Dit kromme denken bestaat in Nederland ook. Van enige studie, en dus van enige wetenschap zal geen sprake zijn, van al dat niet goed bedoelde bemoeizucht des te meer, en of dat dan zal leiden tot een ‘gematigde islam’ is nooit ergens bewezen. Daarmee wordt dus niet alleen de scheiding van kerk en staat uitgehold, maar ook de wetenschap. Want de wetenschap dient niet het uitdragen van een of andere staatsideologie te zijn, maar een onderzoek naar iets.

Zo moeilijk is dat niet. Waarom willen politici dat dan niet begrijpen?

Reacties

Jasterke op 9 juli, 2012 - 11:45

by the way

.

een studierichting naar uw slotzin zou ik trouwens óók van harte toejuichen Joost .....

J. School op 9 juli, 2012 - 11:51

In Nederland is dit al

In Nederland is dit al geprobeerd, maar het (uiteraard zwaar gesubsidieerde) experiment  faalde jammerlijk: de Nederlandse moslimse jeugd vond de afgestudeerde imams te vrijzinnig.

monty1 op 9 juli, 2012 - 12:01

Men wil een heel ander

Men wil een heel ander probleem aanpakken. En het is net alsof ik een deja vu krijg. Is het niet zo'n 10 jaar geleden dat de VU en wat andere universiteiten zelf iman-opleidingen wilden gaan aanbieden? Een succes? Nee. In Nederland mag misschien alles 50 jaar later plaatsvinden, in Belgie roept men dan weer 10 jaar later pas heureka.

Ja, welk probleem dan? Dat weet Joost, dat weten de meeste lezers wel. De afschuwelijke anti-westerse, anti-semitische, anti-christelijke en anti wat nog meer oorlogstaal, iedere vrijdag opnieuw in het grote gebed, dat hoopt men nu in Brussel wat te temperen door zelf een vriendelijk opleidinkje te bieden aan deze cultuurverrijkers met hun geloof van de vrede. Opdat de korte lontjes c.q. voorgangers in dit gebed niet meer ingevlogen hoeven te worden uit zo'n vreedzaam moslimland, waar steniging en onthoofding een favoriete bezigheidstherapie is.

Gaat niet lukken. Ook dat weten Joost, c.s. u, jij en ik al meteen.

ik denk dat op 9 juli, 2012 - 12:18

Anders dan een pro Islam kan

Anders dan een pro Islam kan het nooit worden. Bij het in twijfel trekken van de uitgangspunten van dit bloederig geloof wordt meteen de beloning uit de kast gehaald zijnde een versnelde uitvoering van een reis naar de eeuwigheid.

Dutchman op 9 juli, 2012 - 12:21

Zucht,...

Islam en het Christendom is niet verenigbaar. Kijk maar naar Jeruzalem. Allemaal hebben ze hun eigen wijken en willen ze niets met elkaar te maken hebben. Dat zie je ook in Nederland ontstaan. Het beste is dat ieder geloof zijn eigen landje heeft. Anders werkt het niet.

Harrie op 9 juli, 2012 - 12:25

IMAM

DE imams die nu in Nederland(en Belgie) "werken"zijn ten groten dele onverstaanbaar omdat de jeugdige moslims in Nederland en Belgie geen arabisch verstaan....

Dus eigenlijk kunnen de actueel werkende imams alleen in het nederlands ,wat gebrekkig is oproer en haat zaaien,of hun arabische woorden aan de oudere arabisch sprekende moslims richten...

Ook gaan behalve de extremeren ..de jongeren nauwelijks naar de moskee,behalve op islam feestdagen.

Het goed in de gaten houden van Islamieten extreem of niet,is de enige weg naar succes!

Waarheidszoeker op 9 juli, 2012 - 12:39

naieve Vlaamse parlement

"De aandacht voor de ondermaatse kwaliteit van sommige islamleraren en de
Vlaamse opleidingen tot islamleerkracht is terecht. Daarom is er nood
aan een islamitische godsdienstwetenschappelijke opleiding binnen de
Vlaamse universiteiten"

Hiermee impliceert de Staat te weten wat de ware Islam leer inhoudt, aangezien zij constateert dat de kwaliteit van islamleraren laag is. Wat een fout.

Wat Belgie nu gaat doen is nog meer Moslims de zuivere leer van de Islam (die het bestaande Westen alleen maar wil vernietigen, veroveren en hervormen) leren aanhangen. Het is zo'n dom initiatief dat je bijna een dubbele agenda gaat vermoeden.

Waarheidszoeker op 9 juli, 2012 - 12:41

mijn artikel haakt hier mooi op aan

Overigens geheel toevallig plaatst ik zojuist een artikel dat in 5 minuten bewijst dat de Koran niet het woord van God kan zijn. Ik ga in dat artikel in op 1 van de vele enorme fouten in de Koran. In dit geval gaat het om het feit dat de schrijver(s) van de Koran de vader van Maria (moeder van Jezus) hebben verwisseld met de vader van een andere Maria (de zus van Mozes) die Imran/Amran genaamd was.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/07/leer-in-5-minuten-waarom-de-ko...

CC

ik denk dat op 9 juli, 2012 - 12:49

Voordat de onwetende politici

Voordat de onwetende politici van Vlaanderen een beslissing nemen raad ik ze eerst aan om

`Marked For Death` van Geert Wilders te gaan lezen. Mischien gaat er dan een lichtje branden.

monty1 op 9 juli, 2012 - 13:00

@ Harrie   "Ook gaan behalve

@ Harrie

 

"Ook gaan behalve de extremeren ..de jongeren nauwelijks naar de moskee,behalve op islam feestdagen."

Dat bedoelt u vast niet als geruststelling. Die jongeren worden in hun opvoeding en hun incestieuze omgeving gehersenspoeld. Hoeven ze echt niet zelf regelmatig naar de haatpreken op vrijdag te gaan. Kwestie van paplepel, laag i.q., gebrek aan geweten of inlevingsvermogen en hele blikken vol met racistische  overtuigingen. De moskee is kazerne, de jongeren straks het kanonnenvlees. Wij de prooi. De weerloze dodo's. Jacht op prooi wordt aangemoedigd door onze vriend en toeverlaat, onze lieve appeasers, de autoriteiten.

Jan Van op 9 juli, 2012 - 13:12

Gezond verstand

 is vaak ver te zoeken, Joost....

ONbegrijpelijk!!

Nog1 op 9 juli, 2012 - 13:22

theologie

De Vlaamse overheid kent meer van dit soort opleidingen; theologie is in de praktijk ook een opleiding om dominee/pastoor te worden en is al evenmin wetenschappelijk. Ik ben het met de schrijver eens dat de voorgestelde opleiding niet van belastinggeld betaald dient te worden, maar dat geldt ook voor de andere religieuze opleidingen.

Henkdp01 op 9 juli, 2012 - 14:04

Helemaal mee eens, Joost! Dat

Helemaal mee eens, Joost!

Dat wordt een opleiding zonder enige zelfrectie, laat staan zelfspot. De kudde moet dom en in het kippenhok worden gehouden.

BigLjohn op 9 juli, 2012 - 17:42

Idioot, en een walgelijk streven

De Belgen zijn nog idioter dan de Nederlanders schijnbaar. Een walgelijk streven, een studierichting naar de Islam. We zitten al met een oprukkende Islam, en die moet nog verder gestimuleerd worden middels een studierichting ? En als die zotte Belgen dan toch raar gaan doen, komt er misschien ook nog wel een studierichting - De Europese Heilstaat -. Nu eens niet met Hitler, maar met die van Rompuij en zijn E.U. companen. Hier gelden als verplichte vakken de Eurokunde en ESM wetenschap. Het moet niet gekker worden. Europa zit al van twee kanten behoorlijk in de tang, en de zelfverloochening wordt alsmaar erger. Mijn vader en moeder hebben de tweede Wereldoorlog meegemaakt, compleet met de nodige rampspoed. Die verhalen die ze mij ooit vertelden vergeet ik nooit meer. Ik vraag mij wel eens af; Wat zullen wij allemaal nog eens gaan beleven met die E.U. en de Islam. Ik heb het er niet op !

vanhetgoor op 9 juli, 2012 - 18:07

Ik zie mogelijkheden . . .

Als dit onwaarschijnlijke nieuws waar blijkt te zijn dan zie ik nog nieuwe mogelijkheden voor universitaire opleidingen. Wat zou men denken van het pyramide spel als aanvulling op de economie. Gevolgd door 21'en en roulette. Ontvoering en afpersing zijn zeer geschikt als HBO vakken. Want daar komt nog enige arbeid bij om de hoek kijken. Dan lijken bolletjes slikken en hash productie meer iets voor MBO.

Ik had het nooit zo bekeken maar waarom wordt misdaad niet als een beroep gezien, dan kan men de mensen gedegen opleiden, dan maakt men minder fouten. Tenslotte is de islam ook een misdaad, net als kinderverkrachting, roof, moord, afpersing en ontvoering. De islam is een misdaad tegen de menselijkheid! Dat men in België de imams wil gaan opleiden op echte onderwijsinstrellingen is een onzalig idee. 

Donnie op 9 juli, 2012 - 19:52

Ze zoeken het maar uit

Als een privé instituut een bepaald soort opleiding wil geven (mits binnen de grenzen van de rechtsstaat uiteraard) dan is daar niets op tegen. Dan mogen ze de meest vreemde dingen onderwijzen van mij. Of het voldoet aan (intenationale) citeria voor bijvoorbeeld een bachelor of master en dus door de overheid erkent moet worden is een volgend punt. Als de opleiding degelijk van opzet is zou dat het geval kunnen zijn, ofdat je nu een opleiding hebt die over geloof in het algemeen gaat of een specifieke religie.

Maar ik zie een pastoor/imam/... opleiding daar toch niet in aanmerking komen, of kun je tegenwoordig een bachelor in kardinaalschap volgen?? Denk het niet.  Dat soort training wordt toch intern gedaan lijkt mij. Dus laat ze het lekker zelf uitzoeken, zolang men dus de wet respecteert.

E.J. Bron op 22 juli, 2012 - 22:37

Imams in Oostenrijk

Ik heb hier nog een leuk Taqiyya-artikel over een eventuele imamopleiding in Oostenrijk en welke voorwaarden (!) de Turken daar aan stellen: "Imamopleiding duurt 14 jaar"

http://ejbron.wordpress.com/2012/07/22/imamopleiding-duurt-14-jaar/

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.