Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Peuters moeten naar school

Geplaatst door Nick Ottens op 23 juli, 2012 - 17:15

Ingrid Robeyns, filosofie en econome aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, wil kinderen al vanaf twee jaar oud naar school sturen. Dat is dezelfde vrouw die zich afvraagt of staatsscholen niet ter neoliberale indoctrinatie dienen. Vreemd.

Reacties

Mar op 23 juli, 2012 - 17:28

Taaltoets peuters

Er was ook een politicus die een taaltoets voor 2-jarige peuters een heel goed idee vond.

Ik heb nog nooit zo hard gelachen. Maar ja, zonder vrouw en zonder kinderen heb je geen flauw idee van wat men noemt de peuterpuberteit, een periode die menig ouder tot wanhoop drijft.

jovano op 23 juli, 2012 - 17:42

@Nick Ottens

Ik ben het niet met deze vrouw eens. Maar de slordigheid waarmee u mensen citeert begint ernstige vormen aan te nemen. Verdraait u met opzet de woorden van anderen?

Er is een wezenlijk verschil tussen peuters verplichten om naar school te gaan en peuters het recht geven om naar school te gaan.

Nick Ottens op 23 juli, 2012 - 17:57

@jovano

Het woord "plicht" komt in mijn bijschrift helemaal niet voor. Overigens betekent het "recht" op onderwijs van de een wel degelijk een plicht voor anderen, namelijk degenen die dat onderwijs moeten geven.

jovano op 23 juli, 2012 - 18:28

@nick Ottens

Nee het woord "plicht" komt niet voor in uw tekst voor, wel het woord "moeten". Sla het woordenboek er op na plicht=iets moeten. 

Two Ravens Black Kettle op 23 juli, 2012 - 18:35

Kinderen op je tweede (!!)

Kinderen op je tweede (!!) naar een peuterschool sturen. Mijn hemel dan spoor je toch niet. Koop dan meteen een voor-gefabriceerde robot. Een D'66 Proto-type. Laat kinderen toch gewoon kinderen zijn en val ze niet lastig met pseudo-wetenschappelijk gekwaak !

Nick Ottens op 23 juli, 2012 - 18:58

@jovano

Oh, in de kop. Ja goed, dat is een beetje provocerend. Het bijschrift is nauwkeuriger: zij wil kinderen vanaf hun tweede jaar naar school "sturen", immers, ze vind het een goed idee wanneer kinderen vanaf die leeftijd naar school gaan. 

Nick Ottens op 23 juli, 2012 - 19:02

@jovano

Laten we wel wezen, overigens, het filmpje staat erbij dus lezers kunnen gelijk nakijken of mijn samenvatting van de woorden van mevrouw Robeyns correct is. Het is niet alsof ik haar verkeerd citeer (sterker, ik citaar haar helemaal niet) in een artikel waarna de kritische lezer zelf op zoek zou moeten gaan naar het oorspronkelijke citaat.

jovano op 23 juli, 2012 - 19:13

@nick Ottens 18.58

Nee ze wil niet "sturen".  Ze wil peuters "het recht geven op'. In dat laatste zit een vrijheid. Je kunt gebruik maken van dat recht, of niet.

Er is iets voor te zeggen om peuters dat recht te geven. De kinderen waar in het gezin een andere taal wordt gesproken dan het Nederlands zouden er baat bij hebben. Een eenmaal opgelopen taalachterstand is moeilijk in te halen. Overigens gaan kinderen in Finland, waar het beste onderwijs van Europa wordt gegeven, niet voor hun zevende naar school.

Nick Ottens op 23 juli, 2012 - 19:34

@jovano

Wellicht een verschil van interpretatie van haar woorden. Wat ik eruit begreep is dat zij het een goed idee vindt kinderen vanaf hun tweede naar school te sturen. In Nederland geldt daarnaast een leerplicht, dus ligt het voor de hand dat dat "recht" snel wordt omgezet in een "plicht". 

Marg op 23 juli, 2012 - 19:50

Taalachterstand

is een fabel!

Het is uitermate belangrijk dat kinderen eerst leren zich goed uit te drukken in hun moedertaal (NL, Frysk, Eng, maar ook Turks, etc etc)

Als je dat kinderen onthoudt maak je de grootste fout die ook nog eens onherstelbare schade aanricht, het wordt nog erger als je kinderen taalonderwijs aanbiedt terwijl ze daar helemaal niet klaar voor zijn. En die schade zullen ze nooit! meer inhalen. Taal kan men tot het 12e jaar moeiteloos "inhalen" mits het gegeven onderwijs goed is (en daar ligt nu het hele probleem in dit land).

Ouders luister niet naar mensen die kinderen steeds jonger leervakken opdringen! Het brengt onherstelbare schade aan aan het brein van uw kind (en de opdringer komt er mee weg, pure kindermishandeling!!!!!).

Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer: ‘Je kunt peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn’ Datum: 24 november 2010

Kinderen worden op veel te jonge leeftijd klaargestoomd voor de kenniseconomie. ‘Dat heeft een averechts effect’, stelt Sieneke Goorhuis-Brouwer, bijzonder hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. ‘Veel kinderen raken overprikkeld of ontwikkelen een fundamentele onzekerheid die zich uit in allerlei vormen van afwijkend gedrag. Er worden bij ons steeds meer gezonde kinderen aangemeld met vermeende ontwikkelingsproblemen.’

Hoogleraar Goorhuis-Brouwer noemt de onlangs ingevoerde wet Ontwikkelingskansen voor Kwaliteit en Educatie, waarmee de regering taal- en rekenachterstanden wil terugdringen, als voorbeeld. Educatieve programma’s die aanvankelijk alleen bedoeld waren voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand, worden nu uitgevoerd in de kinderopvang. ‘Maar kinderen moeten hun peuter- en kleuterperiode juist ten volle beleven’, vindt Goorhuis-Brouwer. ‘Als we het over voeding en veiligheid van kinderen hebben, weten we precies hoe dat allemaal moet. We geven een jonge baby echt geen boerenkool met worst. In het onderwijs doen we dat wel, in overdrachtelijke zin. En dan zijn we nog verbaasd dat het kind, ook weer in overdrachtelijke zin, darmstoornissen krijgt!’

Emotionele stabiliteit

‘De basis is niet dat een kind al op heel jonge leeftijd leert lezen, maar dat het emotionele stabiliteit ontwikkelt en de eigen persoonlijkheid maximaal kan ontplooien’, aldus Goorhuis-Brouwer. ‘Als dat laatste gebeurt, leren kinderen vervolgens alles wat ze aangeboden krijgen.’ Nu richt het onderwijs zich vanaf het vroegste moment vooral op het latere schoolsucces. ‘En dat gaat helemaal voorbij aan de eigen ontwikkeling van kinderen.’

Gedragsproblemen

‘Het aantal kinderen met gedragsproblemen neemt hand over hand toe. De scholen voor speciaal basisonderwijs zitten voller dan ooit, maar niemand vraagt zich af of dat misschien ook iets te maken heeft met ons onderwijssysteem’, constateert Goorhuis-Brouwer. ‘Je kunt peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn. Neurologisch zijn ze daar nog helemaal niet klaar voor.’

Rupsjes Nooitgenoeg

Goorhuis-Brouwer vergelijkt peuters met Rupsjes Nooitgenoeg. ‘Ze eten zich vol aan alles wat ze krijgen aangeboden. Hoe er tegen ze wordt gesproken, welk spelmateriaal beschikbaar is, de mogelijkheden om fantasiespel te spelen of om te klimmen en klauteren… Aan de hand van al die zaken maakt elke peuter een heel eigen ontwikkeling door. Daardoor ontstaan ook verschillen tussen kinderen; ze verwerken het allemaal op hun eigen manier en in hun eigen tempo.’

lees verder:

http://www.rug.nl/Corporate/nieuws/opinie/2010/opinie42_2010

http://www.moorehomeschool.com/moore-books/better-late-than-early/

http://www.excellenceineducation.com/better_late_than_early.php

http://www.childandfamilyprotection.org/ECE%20BG%20CA%20071101.pdf

MTB op 23 juli, 2012 - 20:58

Wensdenken

Mevrouw Robeyns zal heel intelligent zijn, anders was ze geen professor geworden....

Wat ze kennelijk niet wil snappen is dat met het grootste deel van de kinderen niets mis is.

De kinderen waar wat "mis" mee is, hebben in aanleg beperktere capaciteiten; daar helpt zelfs geen onderwijs in de baarmoeder aan.

Laat dit nu net de kinderen zijn van immigranten uit agrarisch-islamitische samenlevingen aangevuld met nakomelingen van slaven.

Deze mensen zijn aangepast aan een omgeving waar zelfbeheersing, geletterdheid, en zelfstandig nadenken niet gevraagd zijn; in tegenstelling tot West-Europa in de afgelopen 500 jaar.

Deze mensen hebben hierdoor een ontwikkelingsachterstand van tenminste 20 generaties ten opzichte van de eigen bevolking.

In de biologie neigt dit naar een ondersoort.

Marg op 23 juli, 2012 - 21:51

@Mar

Peuterpubertijd?

Ik heb 3 kinderen (die zichzelf mochten zijn en niet werden gedwongen tot allerlei verplichte uitjes en leermomenten) en ik heb geen idee wat peuterpubertijd zou zijn (nooit begrepen ook trouwens).

"Puber" kwam vroeger niet voor toen men het gezonde verstand nog gebruikte en allerlei leeftijden gewoon door elkaar leefden, samenwaren, leerden en werkten.

Toen men de groepen zodanig uit elkaar ging halen middels schoolklassen, toen pas kreeg je het begrip puber (en alle ellende die dat met zich mee brengt).

Vroeger was echt alles niet slechter en waren mensen werkelijk niet dommer dan nu (in veel gevallen waren ze zelfs slimmer, in het algemeen).

cmsuijkerbuijk op 23 juli, 2012 - 22:13

@MTB op 23 juli, 2012 - 20:58

"Mevrouw Robeyns zal heel intelligent zijn, anders was ze geen professor geworden...."

Hoog opgeleid wil nog niet zeggen dat je intelligent bent. Dat heeft niets met elkaar te maken! Je ziet het aan de domme uitspraken van deze "hoog opgeleide" mevrouw!

Mar op 23 juli, 2012 - 22:40

google

@Marg

De peuterpuberteit (dus niet tijd zoals u schrijft) is de periode dat een peuter het woord NEE!!! ontdekt en een eigen willetje gaat ontwikkelen, daarbij ook uitgebreid de grenzen van ouders en verzorgenden opzoeken. Lekker niet doen wat papa of mama wil, lekker puuh. De peuterpuberteit begint veelal rond de 2 jaar.

Via google is wel meer informatie te vinden. 

mariska op 23 juli, 2012 - 22:56

Tweejarigen horen geen

Tweejarigen horen geen onderwijs te krijgen maar hun analfabetische, de Nederlandse taal niet beheersende ouders. Zolang zij geen Nederlands met hun kinderen spreken, nooit samen Sesamstraat kijken, geen speelkameraadjes thuis uitnodigen, hun kroost niet voorlezen of anderszins moeite voor ze doen zal er niks veranderen. Als de ouders het af laten weten is het niet meer dan billijk dat ze zelf opdraaien voor de kosten van extra taallessen, te gek voor woorden om nog meer subsidie te verspillen aan onwillende kansloze lammelingen.

jovano op 24 juli, 2012 - 09:14

@Mariska

Wat moet je als Fries nu van zo'n bijdrage van jou vinden?

Thomas Jefferson op 24 juli, 2012 - 12:37

vertel mij eens

Wat is het verschil tussen 'recht op onderwijs', en 'plicht tot onderwijs'? Volgens mij wordt ten onrechte vaak het eerste gebruikt terwijl men het tweede bedoeld.

Marg op 24 juli, 2012 - 16:27

Mar op 23 juli, 2012 - 22:40

Dat hoor ik van anderen ook idd (sorry overigens voor de schrijffout), maar ik ken heel veel peuters die dat helemaal niet hebben (incl onze kinderen die toen die leeftijd hadden).

En hetzelfde geldt nu ze tieners zijn, niks geen "pubergedrag".

Kan het ook zijn dat men zo op de huid gezeten wordt en bang gemaakt wordt dat men zich er naar gaat gedragen? Dat kinderen zo op de huid gezeten worden (enerzijds en zo vrij gelaten worden anderzijds) dat ze dit gedrag gaan vertonen en dat ouders al zo gedrilled worden dat ze hierin meegaan?

Hoe vaak ik ouders niet vergoeielijkend hoor zeggen, o ja, maar het zijn ook pubers... alsof je dan los mag gaan.... en als ouders er zo mee omgaan, waarom zou een kind het dan tegenspreken...?

Het hoeft nl helemaal niet, je kunt peuters en tieners ook opvoeden zonder dat ze dat gedrag gaan vertonen.

Marg op 24 juli, 2012 - 16:34

mariska op 23 juli, 2012 - 22:56

U bent hilarisch en Jovano heeft groot gelijk.

Wij spreken Frysk met de kinderen van jongsaf (en nu al enkele jaren meerdere talen (NL, Eng en Duits erbij) en ik moet constateren dat u kletst (overigens ben ikzelf ook eerst met de Fryske taal grootgebracht en leerde pas op de kleuterschool NL en er is niks mis met mijn taalvorming, integendeel!).

Het is juist uitermate belangrijk dat een kind de moedertaal goed leert beheersen omdat dat de basis legt voor een goede taalbeheersing (welke taal er later ook bijgeleerd wordt). Als het kind de moedertaal goed beheerst en daarna GOED taalonderwijs krijgt wanneer het daar klaar voor is is er niks aan de hand. Het probleem in ons land is dat die kinderen gedwongen worden iets te doen voor hun brein er klaar voor is en dan ga je onherstelbare schade aanrichten.

Zoals men nu bezig is met kinderen kapot te maken gaat het alleen nog veel en veel meer geld kosten (want dit beleid gaat onherroepelijk meer kinderen met stoornissen opleveren!).

de zoon van op 24 juli, 2012 - 16:43

Geen pubergedrag Marg?

Dan heeft u uw kindertjes klaarblijkelijk als gehoorzame robotjes geprogrammeerd. Hebben uw kinderen wel een eigen persoonlijkheid mogen ontwikkelen? Of is moeders (en/of) vaders wil de ijzeren wet en werd afwijkend gedrag vanaf de geboorte stevig gecorrigeerd?

Sorry mevrouw Marg maar het klinkt allemaal erg onnatuurlijk en ongezond. 

Mar op 24 juli, 2012 - 16:49

Hoeft niet maar kan

@Marg

Ik heb 17 jaar lang op een peuterspeelzaal gewerkt en geloof me, peuterpuberteit bestaat en een dwarsliggende peuter kan ouders werkelijk tot wanhoop drijven.

Het hangt er inderdaad ook vanaf hoe de ouders ermee omgaan, maar het kan een proces zijn van lange adem hebben. Wat bij het ene kind wel werkt, werkt bij het andere kind weer niet. Voorts speelt het karakter van het kind en van de ouders ook een rol. Het is en blijft een kwestie van geduld, vindingrijkheid, creativiteit, aanvoelen van het kind en zich kunnen verplaatsen in de belevingswereld van een kind en buiten alle opvoedingsboeken omgaan.

Heel fijn dat u met uw kinderen er nooit last mee gehad heeft, maar dat hoeft niet per se aan uw opvoedingskwaliteiten te liggen en  heeft u gewoon makkelijke kinderen.

ps. Met uw reactie om 19.50 uur ben ik het volkomen eens.

jovano op 24 juli, 2012 - 17:10

@Thomas Jefferson

Kinderen hebben recht op onderwijs van hun vierde jaar. Veel kinderen gaan ook vanaf die leeftijd naar school. Kinderen zijn leerplichtig van hun vijfde tot hun achttiende levensjaar. Aangezien kinderen ook recht hebben op onderwijs hebben gemeenten de plicht om daar in te voorzien.

Marg op 24 juli, 2012 - 19:41

Sorry zoon van

maar als je kind geen puber gedrag vertoont en zich netjes gedraag en een ander graag helpt dan zijn het robotjes???

Right.

Wat u wilt.

Het komt klaarblijkelijk niet in u op dat je kinderen op verschillende wijzen kunt opvoeden?

Zolang de wet van ouders eist dat ze verantwoordelijk zijn voor hun kinderen is idd onze wil(naar de leeftijd en kunnen van het kind afgestemd) wet, ja. En zodra ze meer begrijpen leg je uit wat de keuzes zijn en wat de consequenties van hun (en onze) keuzes zijn, met voorbeelden uit de praktijk (en die waren in de stad ruim voorhanden kan ik u vertellen).

Nee, onze kinderen zijn geen robotjes, ja ze hebben een eigen wil, maar er valt ook goede gesprekken met tieners te voeren en als je even bedenkt hoe je zelf was op die leeftijd en je inleeft en hun laat zien dat je ze begrijpt en ze ook verantwoordelijkheid geeft heb je het grootste deel al gewonnen.

En nee, discusseren om het discusseren wordt hier idd niet getolereerd. Hier wordt de kinderen geleerd dat als je wat te melden hebt het ook goed moet kunnen onderbouwen. Logisch leren denken, geven en nemen. Laten zien dat je je verstand kunt en wilt gebruiken.

de zoon van op 24 juli, 2012 - 19:54

duizenden manieren

En u zult het best goed doen en ik lees ook wel dingen waar ik het mee eens ben. Maar geen enkel vertoon van pubergedrag? Toen niet en nu niet?

Leren betekent ook fouten maken, op blaren zitten, ruzie maken, afzetten tegen "autoriteit cq ouders" in de veilige omgeving van het gezin, (verkeerde) keuzes kunnen en mogen maken zonder afgerekend te worden door de ouders. Dat leert kinderen zelfstandig na te denken en te handelen. Niet door klakkeloos te hebben geleerd aan te nemen wat paps en mams altijd maar goed voor je vinden, al dan niet goed onderbouwd met argumenten van paps en mams.

Het verbaasde me dat u nog nooit van peuterpubertijd (de nee-fase) had gehoord en dat uw kinderen dat gedrag ook nooit hebben vertoond. 

U voedt ze graag beschermd op, ik zou er de voorkeur voor hebben om kinderen in een vroeg stadium (2 jaar is mooi lijkt me) met andere kinderen kennis te laten maken. Maar of het verplicht gesteld moet worden is een ander verhaal.

Marg op 24 juli, 2012 - 20:07

Mar op 24 juli, 2012 - 16:49

Dank voor uw reactie.

Ik geloof u best, dat is het ook niet.

Opvoedboeken.. ik heb ze wel gehad, maar kon er niks mee. Geen kind is gelijk en geen familie is gelijk, het komt idd veel op vindingrijkheid aan (en meer luisteren naar wat je moederlijke intuïtie zegt dan al de zg deskundigen (incl eigen moeder/schoonmoeder)).

Makkelijke kinderen.... Er was een periode dat ik het even niet meer zag (toen luisterde ik nog erg veel naar anderen en daar werd ik hopeloos en moedeloos van). Ik heb toen hulp gekregen van een mevr die een video (opn) liet meelopen en me liet zien wat ik deed en hoe de kinderen daar op reageerden en vanaf toen heb ik niet meer naar de zg deskundigen geluisterd omdat bleek dat als ik goed naar de kinderen keek en hun reactie op mij en elkaar en daar mee werkte het goed ging. 

En toen kwam de basisschool... makkelijke kinderen..., niet volgens de school (die idd hun wil doordrukten zonder goed naar de kinderen te kijken. Een dwangbuis noemde onze jongste het) en nu ze thuisonderwijs krijgen gaat het veel, werkelijk veel beter. Ieder mens heeft ruimte nodig om "te groeien" eigenlijk net als planten, en als je ze teveel op de nek zit groeit er iets scheef. Het vergt idd ook creativiteit om wel goed te sturen, maar ze ook vrij te laten en verantwoordlijkheid te geven (maar wel wanneer ze het aankunnen en niet dingen doordrukken als ze er nog niet aan toe zijn).

Tuurlijk hebben ze hun onderlinge ruzietjes wel eens, maar dat is vaak zo weer over, dat heeft ook niks met puberteit te maken, maar gewoon met het feit dat je je aan elkaar moet schaven. Dat gaat nl al vanaf dat ze jong zijn en zal wel doorgaan tot ze het huis verlaten. Ze trekken veel met elkaar op en ook met (elkaars)vrienden.

Ik bedenk me ineens... ik heb de kinderen vroeger nooit "laten huilen", als ze huilden dan was er iets en ging ik er meteen heen. Gevolg was ook dat ze nooit echt gedreind hebben. Huilen om aandacht werd idd niet gehonoreerd en is ook maar amper voor gekomen. Ze voelden zich blijkbaar veilig en wisten dat er iemand kwam als er iets was.

Ik heb daar altijd veel commentaar op gehad, dat ze watjes/jankerts zouden worden etc, maar de kinderen hebben hun ongelijk bewezen.

Marg op 24 juli, 2012 - 20:16

de zoon van op 24 juli, 2012 - 19:54

U neemt veel aan wat niet waar is.

Onze kinderen hebben allen op bv de peuterspeelzaal gezeten en zijn wel degelijk in contact gekomen met andere kinderen (ook in de kerk en in de straat overigens!)

Wat de een beschermed vindt vindt de ander weer helemaal niet.

Vb onze kinderen zaten eerst op een basisschool in de buurt van ons huis. Daar werden methoden gebruikt die wij zeer schadelijk vonden voor onze kinderen. Toen hebben we de kinderen naar een school gedaan aan de andere kant van de stad (ruim 20 min fietsen dwars door een drukke binnenstad).

Wij vonden het belangrijk dat ze geestelijk veilig waren en aangezien ik iedere dag met ze mee fietste dwars door de stad en hun veiligheid in het verkeer in de gaten kon houden, hebben wij daarvoor gekozen. Andere ouders vonden het geestelijke minder belangrijk en vonden het dwars door de stad fietsen weer niet goed...

mariska op 24 juli, 2012 - 20:21

Marg 16.34 uur - sorry, maar

Marg 16.34 uur - sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik, als ik na mijn verhuizing vanuit Friesland naar bv Amsterdam, met mijn kinderen thuis uitsluitend Fries zou blijven spreken. Wel als je in Friesland blijft wonen natuurlijk maar het gaat hier over allochtone kinderen die geen woord Nederlands horen, thuis niet, bij hun buren niet, in de wijk niet en ook bij hun familie niet. Het overgrote deel van de ouders is totaal niet van plan, ondanks alle inspanningen, ook maar iets aan de taalvorming van hun kinderen bij te dragen. Ik snap dat niet. Wij verlaten medio november dit land en leer mijn kindje van anderhalf nu al de nieuwe taal. Wij voelen dat als een verplichting aan ons nieuwe vaderland, niks meer en niks minder.

Marg op 24 juli, 2012 - 22:17

mariska op 24 juli, 2012 - 20:21

Wij wonen niet in Fryslân, en toch zijn er genoeg andere Fryske ouders buiten Fryslân die het net zo doen als wij en ook hun kinderen hebben geen problemen met de taal MITS ze de moedertaal goed geleerd hebben waardoor hun basis goed gelegd is.

Wat u doet moet u natuurlijk helemaal zelf weten, de toekomst zal leren of uw keuze juist is geweest voor uw kind(eren). Maar wat voor uw kinderen juist is hoeft niet voor alle kinderen te gelden en over het algemeen is uit onderzoek gebleken dat het voor kidneren uitermate belangrijk is de moedertaal goed te leren alvorens een andere taal te leren. Wat wel kan is dat de ene ouder de ene taal consequent aanleert en de andere ouder de andere taal. Toverwoord is dan wel CONSEQUENT!

Ik wens u derhalve veel succes in uw nieuwe land/omgeving/taalgebied.

jovano op 24 juli, 2012 - 22:35

@Mariska

 Ik kan me er alles bij voorstellen en wat geldt voor Friezen, geldt ook voor Zeeuwen en Limburgers, voor Brabanders en oh ja ook voor allochtonen. 

Marg op 24 juli, 2012 - 23:41

mariska op 24 juli, 2012 - 20:21

Ik kan me nog als de dag van gister herinneren dat de kraamhulp zei dat het normaal is na een (zware) bevalling dat je in je moedertaal tegen je kind spreekt en dat het lastig is daar weer vanaf te komen.

Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat je je eigen moedertaal niet spreekt tegen je kinderen (waar ter wereld je ook bent). Al zou ik in Amerika, Rusland, Noorwegen, China, weet ik het waar wonen, dan nog zou ik Frysk spreken tegen m'n kinderen. Ik zou niet anders kunnen. Het maakt deel uit van wie ik ben, wie wij zijn.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.