Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Westerse olieproducenten schuilen onder OPEC's prijsparapluie

Geplaatst door Hans Labohm op 12 juli, 2012 - 16:30

Ooit wel eens van 'break even budget prices' gehoord?

In de commentaren op mijn 'postings' keert steeds weer de discussie terug over de vraag of het al dan niet wenselijk is dat het Westen minder afhankelijk wordt van externe energieproducenten. Sommigen vinden van wel, anderen van niet.

Zelf sta ik er betrekkelijk ontspannen tegenover.

In de discussie wordt vaak gewezen op het vermeende gevaar dat producenten om politieke redenen de uitvoer naar de verbruikerslanden zouden kunnen terugschroeven of stopzetten. Daarbij wordt echter vergeten dat handel wederzijdse afhankelijkheid schept.

De productiekosten van fossiele brandstoffen in verschillende landen lopen sterk uiteen. In vele OPEC-landen zijn die aanzienlijk lager dan in het Westen. Olieanalisten kijken echter niet alleen naar de kale productiekosten, maar ook naar de prijs die verschillende landen nodig hebben om hun overheidsuitgaven in evenwicht te houden, omdat olie/gas–export voor hen nu eenmaal een onmisbare bron van overheidsinkomsten vormt. De aldus berekende 'kostprijs' – de zogenoemde 'breakeven budget price' – ligt (aanzienlijk) hoger dan de kale productiekosten.  

Voor de Westerse energieproducenten is dit een 'blessing in disguise'. Zij zouden niet winstgevend kunnen produceren indien de OPEC-landen tegen de kale kostprijs zouden verkopen. Geografische diversificatie van de energieproductie is dus alleen maar mogelijk indien de OPEC–landen er voor zorgen dat die prijs op een relatief hoog niveau blijft.  

Onder de titel, 'Opec’s gift to oil sands producers: high oil prices', schreef Yadullah Hussain voor de Canadese Financial Post:

Canadian oil sands producers battling high development costs are getting help from an unlikely quarter: Saudi Arabia and its OPEC allies.
 
“OPEC’s pursuit of higher prices has underpinned the growth of non-OPEC producers,” says Julian Lee, senior energy analyst at U.K.-based Centre for Global Energy Studies. “Non-OPEC developers should be extremely grateful for OPEC for keeping the price of oil high and making all the exotic and expensive sources of oil economically viable.”

Of course, the cartel’s oil policies are driven by domestic politics rather than a desire to share the spoils with their rivals.
 
Middle East producers, which dominate OPEC, enjoy low crude development costs but need higher oil prices to fulfill their increasing commitments to their restive populations.

On the surface, Saudi Arabia, the world’s largest producer of oil and OPEC kingpin, has a breakeven cost price of US$22.11 per barrel, compared with US$88.3 for a barrel extracted from Canadian steam-assisted gravity drainage (SAGD) technology (plus upgrader), according to energy consultants IHS Inc. research.
 
However, that does not paint the full picture of the cost of keeping Saudi Arabia’s monarchy in power.
 
Deutsche Bank has a more novel “budget breakeven price” for OPEC and other producers, which factors in the price needed to balance the overall budgets of the regimes that use state-owned oil revenues to pay for public sector wages and infrastructure and offer subsidies to their populations.
 
By that reckoning the Saudi budget breakeven price for 2012 stands at US$78.30 and for the U.A.E. US$90 per barrel, which are comparable with the Canadian SAGD and upgrader breakeven price.
 
Until 2006, Saudi Arabia’s breakeven budget price was US$38.70, but by 2011 it had shot up to US$82.20, according to Deutsche Bank estimates. ...

These costs are effectively now baked into assumptions as the world’s most powerful oil producer contemplates what price suits its domestic needs.

Andere landen hebben een andere 'breakeven budget price'.

Venezuela, for example, has a breakeven price of US$86.72 per barrel, and is often a key advocate of supply cuts to prop up prices at OPEC meetings. Even Russia, the world’s largest non-OPEC producer, needs crude to average US$115.90 per barrel this year to balance its budget. “Public spending is set to rise by 10% in real terms this year reflecting the cost of fulfilling pre-electoral promises,”
 
Such geopolitical developments makes the pursuit of unconventionals such as oil sands and deep water in benign jurisdictions very attractive for developers. ….

Conclusie:

The politics and economics of crude mean none of the major producers can handle a period of sustained low prices: Saudi Arabia, Russia and Venezuela need to meet demands of their dissenting citizens, Iran to counter sanctions and Iraq to fulfill its long-term desire of being a major crude producer. That certainly puts a comfortable floor for oil sands developers to stand on and wrest the initiative. If only they can keep their own costs down.

Lees verder hier.

Kortom, we zijn allemaal van elkaar afhankelijk en niemand heeft er belang bij dat deze afhankelijkheidsrelatie wordt verstoord. Dat garandeert stabiliteit.

Maar de energierevolutie die voor de deur staat door nieuwe technologie en nieuwe vondsten van fossiele energie, zal grote veranderingen in het geopolitieke landschap tot gevolg hebben. Daarover een volgende keer.

Voor mijn eerdere DDS-bijdragen, zie:

http://www.dagelijksestandaard.nl/user

Reacties

Matthijs op 12 juli, 2012 - 16:48

Kijk eens wat er gebeurt als

Kijk eens wat er gebeurt als je je grenzen sluit voor handel.

Dan krijg je Noord Koreaanse toestanden.

Vrije handel komt altijd tot stand waar twee partijen iets van elkaar willen hebben. Deze handel profiteren beide partijen van. Dit is een zeer wenselijke situatie, want het leidt zoals je zegt tot stabiliteit en rijkdom.

Ik snap daarom ook niet waarom er dan mensen zijn die hier tegen zijn?

Eerst moesten we molens plaatsen om het klimaat, toen voor de banen en toen voor de energie zekerheid. Allemaal onzin gebleken, maar ondertussen staat de stroomprijs op record hoogte.

hans-e-pans op 12 juli, 2012 - 22:53

OPEC

Het is nog steeds niet bewezen dat energiewinning met windmolens winstgevend is of zal worden.

Er moest in een nog niet zo lang verleden geld bij, en in een verre toekomst zal er ook nog geld bij moeten.

Persoonlijk denk ik dat combinatie van zonnecellen en lichtcellen een beter en gelukkiger huwelijk zal zijn, wat betreft kosten.

Theo Prinse op 12 juli, 2012 - 23:26

De zeven zusters

Nou Ik ben het met de teneur van dit artikel van Hans totaal oneens.

De olie prijs heeft ook een geschiedenis.

Het was Kissinger die in 1973 met  Ahmed Zaki Yamani belde om onder een vals voorwendsel een al tien jaar lang bij Amerikaanse oliemaatschappijen gevoelde noodzaak voor een hogere olieprijs op te leggen. 

"The 1973 oil embargo happened in October following the United States' and Western Europe's support of Israel against Arab nations in the Yom Kippur War of 1973. Saudi Arabia and Iran being chief among those angered by western support of Israel. As a nation Iran stopped providing oil to the United States and Western Europe.

Also, King Feisal of Saudi Arabia imposed an oil embargo against the West. In doing so, the oil pricing for the United States went from 3 dollars a barrel to 12 dollars a barrel, spurring gas rationing. U.S. stations put a limit both on the amount of gas that could be dispensed, closed on Sundays, and limited the days it could be purchased based on license plates". http://nl.wikipedia.org/wiki/Seven_Sisters_(oliemaatschappijen)

Hans Labohm op 12 juli, 2012 - 23:42

Oneens?

Theo Prinse,

Je schrijft: 'Nou Ik ben het met de teneur van dit artikel van Hans totaal oneens. De olieprijs heeft ook een geschiedenis. Het was Kissinger die in 1973 met  Ahmed Zaki Yamani belde om onder een vals voorwendsel een al tien jaar lang bij Amerikaanse oliemaatschappijen gevoelde noodzaak voor een hogere olieprijs op te leggen.'

Ik kan je niet volgen. Dat is geheel in lijn met de teneur van mijn 'posting'.

Verder schrijf over het 'olie-embargo'. In Nederland hadden wij toen autovrije zondagen, terwijl de olietanks in Rotterdam tot de nok toe gevuld waren.

Rara hoe kan dat?  

Willem Doorsnee op 13 juli, 2012 - 01:39

Oneens

Uit artikel hierboven;

"Voor de Westerse energieproducenten is dit een 'blessing in disguise'. Zij zouden niet winstgevend kunnen produceren indien de OPEC-landen tegen de kale kostprijs zouden verkopen. Geografische diversificatie van de energieproductie is dus alleen maar mogelijk indien de OPEC–landen er voor zorgen dat die prijs op een relatief hoog niveau blijft."

Het is alleen maar een OPEC praatje om zo veel mogelijk petrodollars in het laatje te krijgen en de bestaande situatie te handhaven. Met die petrodollars financieren we onze eigen ondergang. Het is ook net een soort van permanente aderlating. Want leg mij nu eens uit wat er goed is aan het rijk maken van al die towelheads? 

Matthijs op 13 juli, 2012 - 08:22

@Willem

Wat is er op tegen dat die jongens een product verkopen waar ze rijk van worden?

Wij worden er toch ook rijk van?

Of wil je weer op je knieen door het weiland om de aardappels te rooien?

Toegang tot veel en goedkope energie maakt ons leven aangenamer, doe maar eens alleen je tv aan als het waait.

Ook Boos op 13 juli, 2012 - 11:08

Beneden alle peil

Zeg Doorsnee, tot nu toe was het allemaal Doorsnee, maar nu is het beneden alle peil. Wat is er op tegen om die mensen die jij als "towelheads" omschrijft, van een inkomen te voorzien? We krijgen er toch wat voor terug?

Wat denk je wat er gebeurt als ze alleen van zand en olie moeten leven? Daar red je het als mens geen week mee.

Even een hint, hoe duurder zij de olie maken, hoe duurder die produkten worden die zij weer van ons moeten kopen. Het houdt elkaar wel in een zeker evenwicht.

NN op 13 juli, 2012 - 11:15

@Willem Doorsnee, rake

@Willem Doorsnee, rake observatie. Structureel onevenwicht is geen evenwicht.

louis-portugal op 13 juli, 2012 - 11:40

De arabieren hebben het geld

De arabieren hebben het geld nodig en wij hebben energie nodig.

Voor mij is het zo simpel.

Ze kunnen er zoveel omheen kletsen als ze willen.

Die olieprijs is het resultaat van; HOEVEEL zijn ze bereid ervoor te betalen.

Een puur economische beslissing.

Als de olieprijs erg hoog is gaat men harder zoeken naar alternatieven zoals teerzand in Canada.

Bij een lage prijs was men daar niet aan begonnen.

Af en toe zit er wel wat politiek tussen zoals nu in Iran maar dan is er wel iemand anders die het spul koopt.

Wij zouden in Nederland ook veel meer voor gas moeten krijgen dan nu om onze begroting rond te krijgen

maar niemand wil dat betalen als hij ergens anders goedkoper terecht kan.

Onverlet blijft dat we minder afhankelijk moeten zijn van de M.O. olie.

Dus meer kernenergie met vierde generatie kerncentrales.

Overigens las ik onlangs iets van een ontdekking over energie opwekking d.m.v. laesersrtalen in Californië.

Hans misschien kun je daar eens een artikel over schrijven??????

Willem Doorsnee op 13 juli, 2012 - 13:39

@Matthijs

Daar is veel op tegen en u weet precies wat ik nu ga zeggen. Maar als ik schrijf dat we meer aan eigen energieverzorging dichtbij moeten doen zet u mij altijd standaard weg als idealist en klimt u meteen op uw stokpaard.

Het is slecht die Arabieren rijk te maken. Met dat geld financieren die Arabieren de islam olievlek die nu bezig is Afrika te consumeren. En nee, "wij" worden er niet rijk van. Multinationals en banken worden er rijk van. Als de islam het hier voor het zeggen krijgt gaat u op de kieën door het weiland om halal piepers te rooien. Matthijs, het allergoedkoopste blijkt vaak duurkoop.

@Ook Boos - Ik zie niet in waarom wij zo nodig Arabieren van inkomen moeten voorzien. En, we krijgen van die lui niets anders terug dan hoofdpijn op alle fronten. Laat ze maar zandtaartjes maken in de woestijn ofzo. Gewoon weer terug op de kameel en wonen in een tent. Neem nu SA. Alles wordt daar geregeld door mensen van buiten. Westerlingen en Japanners om de fabrieken etc. te laten draaien. Pakistani's in de bouw en zwaar onderbetaald. Philippijnse dames in de huishouding die naar hartelust worden misbruikt. Niets kunnen ze zelf, helemaal niets.

Hint, hoe duurder zij de olie maken, hoe meer echt geld van hier naar daar vloeit. En niet in evenwicht..  

JWR op 13 juli, 2012 - 16:00

olie maatschappijen voelen een dreiging

Sinds ongeveer anderhalf jaar is wat wel genoemd wordt "koude fusie" in  een stroomversnelling

gekomen, vooral ook door de experimenten van de Italiaan Rossi.

Zie: http://www.e-catworld.com/

In deze newsletter, waarop men zich gratis kan abonneren, wordt bijna dagelijks een update gegeven betreffende LENR: low energy nuclear reactions. Het betreft dus niet "splijting" reactoren met de vervelende straling en de waste, maar een energie katalisator die men als het ware in huis kan plaatsen waar nu de boiler staat.

Olie maatschappijen voelen de hete adem: http://www.e-catworld.com/2012/07/editorial-in-oil-industry-trade-magazine-focuses-on-lenr-threat/

Auto's met een ecat zijn op de tekentafel.

De US Navy schijnt al een aantal 1 MW ecats te testen.

De olie kan nu gebruikt worden als grondstof voor de chemische industrie voor het maken van bouwmaterialen, gebruiksartikelen, kleding etc.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.