Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Wat gebeurt er met de PVV na Geert Wilders?

Geplaatst door Timon Dias op 3 augustus, 2012 - 14:00

Geert Wilders is op dit moment 49 jaar oud. Mocht Geert over zo’n twintig jaar met pensioen gaan, zijn alle PVV-doelstellingen dan behaald?

Dat is onwaarschijnlijk, maar wie gaat hem dan opvolgen?

De strijd tegen de islam is ondanks het huidige accent op de EU, nog steeds een onvervreemdbaar speerpunt van de PVV. Wellicht dat de zaken rond de EU over twintig jaar zijn uitgekristalliseerd, maar islamgerelateerde thema’s zullen naar alle waarschijnlijkheid nog meer dan nu, dringend blijven.

De strijd van de islam tegen het Westen zal langer duren dan de politieke carrière van Wilders. De PVV is naar eigen zeggen de enige partij die dit probleem adequaat aan kan pakken. Hoe is Wilders van plan de PVV-lijn in deze strijd, dat volgens hem de enige goede lijn is, te laten continueren na zijn pensioen?

Als VVD’er van de rechterflank sta ik niet onsympathiek tegenover de PVV, dit geldt dan ook als goedbedoelde constructieve kritiek.

De PVV kent geen jongerentak, waar talent zich kan ontwikkelen en door kan groeien naar de echte PVV. Toch heeft de PVV geen gebrek aan (kandidaat) Kamerleden, omdat individuen zich aan kunnen melden voor selecties en opleidingstrajecten. Het voordeel van een politieke jongeren partij (PJO) is echter dat jongeren hier ervaring op kunnen doen in partijbestuur en leiderschap.

De PVV leidt Kamerleden op, maar investeert naar mijn beste weten niet in toekomstig leiderschap.

Daarbij beschikt de PVV wellicht ook niet over een partij cultuur die toekomstige leiders voort kan brengen. Het opstappen van Wim Kortenoeven illustreerde dit. Kortenoeven staat alom bekend als een zeer kundig, capabel en integer man. Bovendien was hij toegewijd aan zijn zaak.

Dergelijk talent kreeg binnen de PVV niet de ruimte om zich naar eigen geweten te ontwikkelen. Media optredens waren grotendeels verboden en afwijkende, en in het geval van Kortenoeven, erg zinnige afwijkende opvattingen, werden in de kiem gesmoord.

De PVV beschikt dus momenteel dus niet over de partij structuur en cultuur om het PVV gedachtegoed na het einde van de politieke carrière van Wilders, te waarborgen. Voor een partij die meent dat het de enige partij is die Nederland van de ondergang kan redden, mag dat kwalijk genoemd worden.

Maar, met name voor het ontbreken van een jongerentak, is begrip ook op zijn plaats. Een dergelijke organisatie is vaak geneigd om op bepaalde punten van de moederpartij af te wijken, al is het maar om te laten zien dat ze geen marionetten zijn. Bovendien is de kans aanwezig dat een jongeren PVV gekaapt wordt door onwenselijk gedachtegoed.

Maar voor een partijcultuur die toegewijde en capabele mensen zich van de partij doet vervreemden, is minder begrip op te brengen.

Hoe zal Wilders dit zeer reële probleem aanpakken? Het is niet waarschijnlijk dat Bosma, Agema of Graus, die bovendien niet heel veel in leeftijd schelen met Wilders, de PVV-vlag de volgende generatie in zullen dragen.

Is er een goldenboy of -girl die achter de coulissen wordt klaargestoomd? Rekent Wilders erop dat er tegen die tijd een politiek talent van formaat ten tonele zal verschijnen om de fakkel over te nemen? Hoopt de PVV zich in de toekomst tot een meer democratische partij om te kunnen vormen?

Wie zal het zeggen? Geert zal het zeggen.

Het feit is dat de huidige PVV het onverhoopt wegvallen van Geert Wilders niet zou overleven.

Foto: Photobucket / zatoedeloezie.

Reacties

Kootolet op 3 augustus, 2012 - 14:08

Pim Fortuyn werd

Pim Fortuyn werd neergeschoten en toen kwam de PVV.Als Geert wegvalt en de PVV komt in verval komt er wel weer een andere partij.De markt moet immers bedient worden dat zou een vvd' er moeten weten .

Johnathan op 3 augustus, 2012 - 14:31

Dom en onnozel

Na lezing wil ik hierover maar 1 ding kwijt:

Wat een ongelofelijk dom en onnozel artikel.

ruud.w op 3 augustus, 2012 - 14:32

Dan is het dag, dag, zwaai,

Dan is het dag, dag, zwaai, zwaai, PVV.

Peter Pan op 3 augustus, 2012 - 14:38

Oorzaak en gevolg

De PVV is een reactie op maatschappelijke onvrede. Het is
daar niet de oorzaak van. Twintig jaar is een lange tijd. Als wij dan ons
zelfrespect nog niet hervonden hebben is de PVV ook niet meer nodig. Dan
verdient dit land niet beter. Culturen die elkaar de vernieling in draaien
eindigen altijd in een Amorele Staat. En die leidt weer tot een burgeroorlog. Prima dat
de PVV daar dan niet meer de schuld van krijgt…

Bob Fleumer op 3 augustus, 2012 - 14:48

Opvolging?

Omdat de opvolging van de heer Wilders nog niet geregeld is moet en dan maar gestopt worden?

Wat een onzin verhaal, hier is echt van toepassing; komt tijd komt raad.

Voorlopig is de PVV de enige partij die iets zinnigs te zeggen heeft over de redding van Nederland van de administratieve bezetting van de EU.

MaralungaC op 3 augustus, 2012 - 14:48

Waardeloze foto's van Wilders

Oh, weer zo eentje die het Handboek Wildersbestrijding goed heeft bestudeerd.

"Gebruik lelijke foto’s en tekeningen van Wilders als illustratie" - check!

(http://www.artikel7.nu/vrijspraak/handboek-wildersbestrijding.html)

Fenrir op 3 augustus, 2012 - 14:49

@Peter Pan

Precies, als de PVV of een andere toekomstige partij/ beweging niets kan uitrichten doordat niemand de waaheid onder ogen wil zien, en ook niemand bereid is te vechten en in opstand te komen om onze hedonistische, multi culturele maatschappij niet door ons vernietigd zal worden, laat de Shariah maar komen dan. Het is het één of de ander.

De sterkste zullen overwinnen.

Gielah op 3 augustus, 2012 - 15:18

Wij leven in het heden.

Wij leven nu.... en moeten nú stelling nemen.... en wat er over 20 jaar aan de orde zal zijn, dat ligt vér buiten ons bereik.

Als christen heb ik geleerd te denken:'  Vannacht al kan mijn ziel van mijn afgeëist worden'.

Wat moet ik dan voor morgen plannen?

Geen mens heeft greep op morgen.... al denken de mensen dat vaak wel.

En wat voor mij geldt, dat geldt ook voor Wilders en Samson en Rutte en Roemer en voor al die enge mannetjes in Brussel en voor Netanyahu en voor de Illuminati en voor de moslimleiders... voor ieder schepsel.... tot columnisten toe.

Kies dus meteen vandaag de goede kant en doe nu - in het klein en in het groot- recht en gerechtigheid.

Morgen kan naamelijk best weleens nooit komen.  

beppie op 3 augustus, 2012 - 15:21

Behaalde resultaten in het

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar als je toch een beetje naar de afgelopen 20 jaar kijkt en ziet wat er in sneltreintempo is veranderd, kun je aannemen dat de komende 20 jaar veel duidelijk zal zijn geworden.

1: Hebben door de ontwikkelingen andere partijen het licht gezien en is de PVV niet meer nodig.

2: Hoe is de stand van zaken aangaande de EU en de Euro.

3: Is de PVV als partij veranderd en/of aangepast.

Mocht Wilders eerder wegvallen, zal het anders gaan dan bij Pim Fortuyn en de LPF waar nog helemaal geen partijstructuur was en elk kamerlid zich de rechterhand van Pim waande. Uit de verhalen van de vertrokken kamerleden is duidelijk geworden dat er een aantal mensen de koers van de partij bepalen. Zo ook een kiescommissie. Op de kieslijst staan nu ook jonge mensen. Het is afwachten hoe die zich ontwikkelen en profileren. Misschien komt daar wel een net zo bevlogen kandidaat uit te voorschijn.

joga op 3 augustus, 2012 - 15:38

PVV

Wanneer je helemaal niets meer weet om de PVV te bashen, dan kom je maar met zo'n dom verhaal. Wie staan er dan klaar in de coulissen van die zg. gevestigde partijen, die het over moeten  nemen van een Rutte Pechtold, Roemer en hoe heten die halve garen van de pvda en groenslinks ook alweer? Ik hoop toch wel dat tegen die tijd een PVV niet meer nodig is en er een normaal rechts gedachtengoed is ontwikkeld  i.p.v. de vvd. De linkse partijen niet meer bestaan vanwege landverraad en corruptie aan het eind van de twintigste en het begin van de eenentwintigste eeuw. Dat alle islam-aanbidders zijn teruggejaagd richting Sahara, Rifgebergte en Midden-Oosten en  Saudi-Arabië wegens het feit, dat er een vervanger is gevonden voor olie straatarm is geworden. Dat zelfde is dan gelijkertijd van toepassing voor de andere oliestaten , die in hun maag zitten met hun megalomane wolkenkrabbers,waar hun eigen schaapherdersbevolking niet in wil wonen. Ja, schapen en trappen en liften is nu eenmaal geen gelukkige combinatie.Ook ga ik ervan uit ,dat Iran zo is platgebombadeerd,dat daar de eerste eeuw geen leven meer mogelijk is en in Europa alle nationale staten in ere zijn hersteld na de executie van oplichters als Barosso, van Rompuy, Draghi, Juncker, Schulz c.s. U mag de lijst zelf invullen. Wanneer ik het nog mag meemaken ga ik beslist kijken, wanneer dit openbaar gebeurt.

ik denk dat op 3 augustus, 2012 - 16:01

 Beste Timon Dias, wat er met

 Beste Timon Dias, wat er met de PVV gebeurt na Wilders is en blijft een open vraag die pas ingevuld gaat worden als de tijd daar is.

Waar ik mij nu meer zorgen over maak, zelfs heel veel zorgen is wat er met al die christenmensen gebeurt en dan vooral al die jongeren die het stokje tzt moeten gaan overnemen als daarbij de Islam meer invloed gaat krijgen in Nederland. En dat de Islam meer invloed gaat krijgen is wel zeker, juist omdat de zogenaamde politieke correcte partijen geen ruggegraat hebben en verdwaast blijven rondkijken. 

Jammer dat de mensen zich niet eens beter informeren over het communisme van de SP. Natuurlijk is er een categerie mensen die arbeidsschuw zijn en zich goed kunnen vinden in de nivileringsdrang van de SP. Ook vind ik het niet juist om de VVD een beetje uit de wind te houden. Deze partij had een echte volkspartij kunnen worden maar Rutte heeft dat met zijn gelieg totaal verknalt.

Maar nu toch maar zoveel mogelijk op de PVV stemmen om Nederland te redden.

vanhetgoor op 3 augustus, 2012 - 16:02

Vissen naar complimentjes

Over 20 jaar als Geert Wilders, de grote blonde leider de kromme grijze leider is geworden dan mag Timon Dias hem opvolgen. Tegen die tijd zijn toch alle idealen ad ruimschoots gehaald en / of overbodig. Dan zijn alle proteststemmen weg. Dan is de PVV net zo nietszeggend als D66 geworden, dat was ooit ook een protestpartij die na enige jaren de richting kwijt bleek en van bestaansrecht was ontdaan. Bij D66 heeft ook niemand er over nagedacht om de partij uit zijn lijden te verlossen. Maakt ook niet uit er zijn altijd een paar baantjes te vergeven, en over 20 als de PVV alles gedaan heeft waar zij voor staat dan maakt het niet meer uit. 

Kijk naar het CDA, een deel van die partij was Anti-Revolutionair, en nu maakt niemand zich daar nog druk over, dat ene aspect van het partijbeginsel is gewoon op de grote hoop gesodemieterd net als de rest van alles waar zij ooit voor gestaan hebben. Vroeger was het CDA een christelijke partij, kom daar nu eens om! PvdA idem dito. etc. etc. etc. 

MaralungaC op 3 augustus, 2012 - 16:03

Lachen! Nieuwe foto!

Wat leuk dat er een nieuwe foto boven staat!

nick op 3 augustus, 2012 - 16:13

Als je niet meer weet waar je

Als je niet meer weet waar je het eens over zal hebben is dit natuurlijk een goed item....belachelijk!

Nee, niemand weet wie Wilders ooit gaat opvolgen en dat is maar goed ook.

Schrijver van dit verhaal handelt in aannamens en veronderstellingen maar weet helemaal niets! Waar heb je het dan over.

De PVV is een grote fractie met een ruime lijst en een nog ruimere achterhoede geworden. Daar zitten uitstekende mensen tussen, daar kan je gewoon van uit gaan en hoe ze hun partij organiseren is de zaak van de PVV zelf.

Tot nu toe heeft deze partij is ongeveer alles gelijk gekregen of heeft gelijk. Een partij van realisten die opkomt voor ons land en bevolking, voor onze vrijheid en opgebouwde welvaart. Die tegen alle valse hetzes en gemene streken om ze onderuit te halen, nog steeds strijd tegen de Islamisering van ons land en het communisme van de EU. Daarom zijn zij de enige partij die er toe doet, die met rede recht heeft op onze stem. De rest zijn meelopers en landverraders die er zitten voor zichzelf en het pluche. En zo simpel is het.

François op 3 augustus, 2012 - 17:30

'first things first' graag

Om te beginnen heeft een partij geen 'jongeren' nodig, maar gemotiveerde burgers, ongeacht de leeftijd. Daarbij komt dat ouderen meer ervaring hebben. Jongeren moeten dus geen ervaring opdoen in 'partijbestuur en leiderschap', maar ervaring in de echte wereld, in de maatschappij. Bij voorkeur niet bij de overheid, maar in het bedrijfsleven--in welke functie ook--of als zelfstandige.

"Hoopt de PVV zich in de toekomst tot een meer democratische partij om te kunnen vormen?"

Wat heeft ledenafdeeling met democratie van doen? De 'inspraak' van doorgaans nauwelijks de poot van eén zetel? Helemaal niets. D66 bijvoorbeeld heeft wél leden, maar is daardoor geen democratische partij. Het streeft immers naar een ondemocratische éénpartijstaat--de EU--en faciliteert de arabisering. Binnen tien jaar is er overigens helemaal geen democratie meer als niemand nu een poot dwars zet voor die arabisering en Monnet's desastreuze Europa-project. Daarom 'first things first' graag. Daarna zien we wel verder.

Anton B op 3 augustus, 2012 - 17:36

Ondergang PVV een zegen voor rechts Nederland

Beste Timon, als VVD'er van de rechterflank heb je niets bij de PVV te zoeken. De PVV heeft de VVD een mes in de rug gestoken en het eerste rechtse kabinet ooit opgeblazen. Daarna heeft hij dag in, dag uit met Roemer samengewerkt en heeft hij dezelfde potverteer agenda. Daar is helemaakl niets rechts aan!! Vele PVV kiezer twijfelen tussen Roemer en Wilders de ondergang van de PVV is een zegen voor rechts Nederland!

Maaike op 3 augustus, 2012 - 17:37

Twintig jaar, dat duurt nog

Twintig jaar, dat duurt nog een poosje, daarin hebben de reageerders gelijk. Maar een ''partij'' die ontwikkeling van zijn 'werknemers' tegenhoud, die zoals Dias omschrijft, niet investeert in talent, die ontwikkeling en andere invalshoeken niet accepteerd is ten dode opgeschreven. 

cmsuijkerbuijk op 3 augustus, 2012 - 17:46

@ Anton B op 3 augustus, 2012 - 17:36

Maar wié heeft het Kunduz-akkoord ondertekend? Was dat Wilders? Nee, ik meen dat het ene Rutte was, die ál zijn rechtse verkioezingsbelaftes heeft gebroken, zelfs tijdens "de rit" mét de PVV, om het CDA maar te plezieren. Kijk hier anders nog eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=Wcqk-RepsMg#t=14m29s

Je deuntje begint afgezaagd te worden: Wilders zou als hij door zou zijn gegaan in het pak genaaid zijn door jouw "rechtse" VVD en het CDA en kón niet anders.

Overigens denk ik dat jij jouw schoenen andersom draagt, want je kent blijkbaar het verschil tussen links en rechts niet!

Juist Wilders wil snijden in het overheidsvlees. (Het zoveelgenoemde laaghangende fruit), maar het dringt maar niet tot je door, of je wil gewoon niet erkennen, dat Rutte links is. Ook gezien al zijn uitspraken over de EU. Blijkbaar zit je met de vingers in de oren, ogen ztijf dicht, hard lalalalala te zingen!

Zielig!

beppie op 3 augustus, 2012 - 17:51

AntonB: Ik zou je adviseren

AntonB: Ik zou je adviseren om ook eens de linker hersenhelft te gebruiken. Die bestuurt nl. de rechterkant. En door ze beide te gebruiken krijg je mss wat meer evenwicht in je mening en inzicht. Die is nu nl. een beetje doorgeslagen en eenzijdig.

shrimpocat op 3 augustus, 2012 - 17:54

Kef

En Anton blaft zijn bekje schor.

Wim op 3 augustus, 2012 - 18:11

Het deuntje van Anton B.

Het deuntje van Anton B. wordt nu wel érg eentonig, altijd weer datzelfde messteek-verhaal...

Het grappige is dat het juist de VVD is die heel goed met de SP kan samenwerken, tenslotte zijn ze beide uitgesproken eurofiel en houden ze beide van lastenverzwaringen. We zullen dan straks ook van een kabinet Roemer-Rutte kunnen gaan genieten, wat een feest zal dat zijn.

Frans Groenendijk op 3 augustus, 2012 - 19:25

Churchill

Beetje een komkommerstukje Timon. Ik weet dat je beslist geen Wilders-basher bent en dit stukje niet hatelijk bedoelt, maar het begint erg zwak en wordt niet veel beter.

Voor wat het begin betreft.

Op dezelfde dag dat de nazi's Nederland binnenvielen werd Churchill eindelijk premier van Groot Brittannië. Hij was toen 65. Enige tijd daarvoor was hij al wel minister geworden en zorgde hij voor een frisse wind op zijn ministerie. Jarenlang sliep hij 4 uur per nacht. Na de oorlog werd hij afgedankt maar zes jaar later werd hij opnieuw premier.

Adenauer was bondskanselier van zijn 73e tot zijn 84e.

Dus om over de hoge leeftijd van een 49-jarige politicus te beginnen...

De vraag of "De strijd van de islam tegen het Westen zal langer duren dan de politieke carrière van Wilders" is niet zo makkelijk te beantwoorden. Wanneer het instorten van het mohammedanisme echt inzet  zou het opeens heel snel kunnen gaan.


De 'jongerentak' haal jezelf al onderuit.

Blijft het betreurenswaardige vertrek van Kortenoeven. Toen ik daarover schreef (http://www.islamofobie.nl/index.php/blog/meer/de_pvv_is_geen_ongewone_pa...) keek ik daar al anders tegenaan dan jij.

Als grootste probleem noemde ik toen:

"Het eigenlijke bezwaar is niet dat de knoop doorgehakt wordt door Wilders in zijn eentje of door een klein incrowd groepje, maar dat de rest überhaupt niet betrokken wordt bij het nadenken over de strategie. Hoezo mensen voor je winnen wanneer je zelfs niet investeert in betrokkenheid van je eigen Tweede Kamerfractie? "

Inmiddels zijn mijn zorgen wat dat betreft nog vergroot. Ik zag een optreden van Kortenoeven in de vergadering van de kamercommissie in verband met de extra miljarden voor Spanje (kamer terug van het reces). Ik vond hem daarbij inhoudelijk tegenvallen en ik zie dat niet als een probleem van Wim Kortenoeven maar van de PVV. Op belangrijke onderwerpen blijken ook toegewijde en intelligente kamerleden onvoldoende grip te hebben (gekregen) op de kern van de zaak.

Ik wees ook al op de flirt van de Limburgse PVV met de monarchie en -nog veel erger- met Güll. 

joga op 3 augustus, 2012 - 20:32

@ Frans Groenendijk

Uw commentaar eindigt nog erger dan het Timon- verhaal. U noemt een voorbeeld van een PVV-er waar tegenover talloze snertoptredens staan van zelfs vooral woordvoerders en kabinetsleden, waaronder Rutte.

Is het u nog niet opgevallen, dat het de heer VAN DIJK van de PVV is die  werkelijk als enige van de politici weet wat er financieel in Europa aan de hand is .  Zijn opleiding en ervaring staat daar dan ook wel borg voor.

Zelfs aar(D)sleugenaar (en toch minister) de Jager heeft  er inmiddels talloze malen blijk van gegeven de materie totaal niet te snappen en loopt maar schijnheilig de Eurofiel uit te hangen. De enige, die in de commissie financiën nog mee kon komen was de heer Irrgang van de SP. Maar die stopt op 12 september. Zal het met de draai van Roemer wat betreft Europa(ingegeven door baas Jan Marijnissen t.b.v. het pluche) wel niet eens geweest zijn. Maar de rest van deze commissie was aantoonbaar brandhout en zaten alleen de zwamverhalen van de Jager maar aan te horen en  Plasterk zat onderwijl 180 graden te draaien wat Europa aangaat . Deze begint inmiddels weer een beetje terug te draaien omdat iemand hem misschien het komende debacle heeft kunnen uitleggen.

En dan heeft u het over een tegenvallende PVV-er? Een gotspe pur sang! Ga u schamen en let beter op wanneer de 2e Kamer debatteert.

kriskras op 3 augustus, 2012 - 22:15

Wat een onzin verhaal, een

Wat een onzin verhaal, een leider kan je niet opleiden, die komt vanzelf bovendrijven.

Bovendien stroomt een beoogd toekomstig leider nooit meteen door vanuit een jongerenafdeling om de boel te runnen, maar zit altijd eerst een aantal jaren in de kamer.

Overigens halen mensen die te vroeg tot leider worden gebombardeerd zelden de finish. Wat is trouwens het probleem, Dias? De nieuwe leider staat al klaar als het nodig is, dat is namelijk Martin Bosma.

sprx op 3 augustus, 2012 - 22:42

Timon, wat ben jij van plan?

Timon, wat ben jij van plan?

Frans Groenendijk op 3 augustus, 2012 - 23:06

Kortenoeven is geen PVV-er meer

@Joga. Wat een vreemde reactie. PVV-kamerlid Van Dijk deed het prima. Waar haalt u in vredesnaam het idee vandaan dat mijn oordeel over hem negatief zou zijn of over Plasterk, Rutte of de SP positief? Degene van wie ik schrijf dat hij tegenviel in deze context, in deze commissie-vergadering was Kortenoeven, de ex-PVV-er. 

beppie op 3 augustus, 2012 - 23:09

@frans groenendijk "Inmiddels

@frans groenendijk "Inmiddels zijn mijn zorgen wat dat betreft nog vergroot. Ik zag een optreden van Kortenoeven in de vergadering van de kamercommissie in verband met de extra miljarden voor Spanje (kamer terug van het reces). Ik vond hem daarbij inhoudelijk tegenvallen en ik zie dat niet als een probleem van Wim Kortenoeven maar van de PVV. Op belangrijke onderwerpen blijken ook toegewijde en intelligente kamerleden onvoldoende grip te hebben (gekregen) op de kern van de zaak."

Ja dat heb ik ook gezien, met een glimlachende Hernandez achter zich. Heeft de spreektijd alleen benut om de PVV en m.n. van Dijck even onderuit te halen. Kortenoeven kan best goed zijn op zijn Israël dossier, maar moet zich daar dan toe beperken en zich niet bemoeien met zaken waar hij geen verstand van heeft. En zo hoort dat ook in een fractie. Verlaat je op de expert met de portefeuille.

Ze deden er trouwens verstandig aan gister het debat voorbij te laten gaan.

messenger op 3 augustus, 2012 - 23:09

@groenendijk

Je suggereert dat dit komt door de pvv vanwege "...ik zie dat niet als een probleem van Wim Kortenoeven maar van de PVV". Dat zet mensen op het verkeerde been.

Frans Groenendijk op 3 augustus, 2012 - 23:22

Zorgen en verwijten

Je hebt waarschijnlijk gelijk @Messenger.

schnoebel op 3 augustus, 2012 - 23:48

Dhr Dias benadrukt dat hij

Dhr Dias benadrukt dat hij deel uit maakt van de rechterflank van de VVD. Hiermee geeft hij aan dat er zich in de "rechtse" partij VVD dus ook een linkerflank bevindt. Dat klopt uiteraard want Rutte is links. En dat hij toentertijd verkozen werd tot partijleider i.p.v. Verdonk, geeft al aan dat de linkervleugel binnen de VVD de overhand heeft. 

Hoe komt het dat het oorspronkelijke rechtse gedachtengoed van de VVD geïnfiltreerd is door en besmet met linkse (waan)ideeën? Dat komt uiteraard door een partij "democratisch" open te stellen voor leden en daarbij hoort dan eveneens het oprichten van een jongerenafdeling.

Ik stem op de PVV omdat ik mij kan vinden in de politieke visie van Wilders. En ik verwacht van hem dat hij mensen aanneemt die zijn visie onderschrijven.  Het maakt mij niet uit wie Wilders opvolgt. Het enige dat telt is dat zijn politieke visie voor de PVV behouden blijft.

nick op 4 augustus, 2012 - 00:17

Of Mijnheer Wilders al een

Of Mijnheer Wilders al een opvolger op het oog heeft weet helemaal niemand behalve hijzelf. Of er al iemand rondloopt op de fractie of achter de schermen is niet bekend en dat moet ook zeker niet bekend worden. 

Zeker is dat het niet Fleur Agema is, nog Martin Bosma en zeker niet een Machiel de Graaf. Ondanks dat mensen dit denken of verwachten. Naar ik van harte hoop zal Mijnheer Wilders nog lange tijd mee gaan in onze politiek maar ik zou ook heel goed kunnen begrijpen dat hij het over geruime tijd voor gezien houd en gaat proberen te leven. Of de fractie dan een opvolger gaat aanwijzen of dat Geert Wilders zelf een opvolger benoemd is aan de toekomst dus waar hebben we het over. Belangrijkste is dat het PVV geluid voortgezet wordt want we zijn nog lang niet van de ellende af en hebben een PVV heel hard nodig!

Ik verheug me op de debatten, Mijnheer Wilders kennende zal hier e.e.a. afgebrand worden, Roemer, Samson en Rutte weten dat en vrezen deze dagen. En terecht, ons land is overgeleverd aan idioten, dat kunnen wij toch zeker niet accepteren?

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.