Wist u dat er landen zijn waar men zijn instemming betuigt door met het hoofd te schudden? Gewoonlijk is knikken daar juist een teken van afkeuring. Blijkbaar is het deze verandering tot onderhuidse non-communicatie die het BVG in Karlsruhe gisteren heeft aangewend om langzaam tot de financiële markten te laten doordringen dat het feest voorbij is. Korte samenvatting: het ESM mag, maar alles wat het verdrag nu juist zo'n steen des aanstoots maakte voor eurocritici mag er niet in. Zoiets kun je ook wel typeren als een Pyrrus-overwinning wegslepen uit Koning Salomons rechtszaal.
Kortom: er is geen ESM, en er komt geen ESM. De financiële markten worden voor de gek gehouden, en het is maar een kwestie van tijd voor ze het beseffen. Met alle gevolgen van dien. Want wat was ook alweer het belangrijkste pluspunt van het ESM dat ons aanbevolen werd? De grote vuurkracht! Maar na de uitspraak van het BVG woensdag bestaat die vuurkracht eigenlijk niet meer.
Het rijtje langs
Het BVG verbood een banklicentie voor het ESM. Dat heeft tot gevolg dat het kapitaal niet eindeloos kan worden gebruikt om via gestapelde leningen een veelvoud van het oorspronkelijke kapitaal te gebruiken bij reddingsacties. Aangezien een dergelijke aanpak de risico''s voor de Duitse belastingbetaler tot veel grotere hoogten zou opjagen dan waarvoor de afspraak met de Bondsdag toe verplicht. het BVG wil dat elke nieuwe geldinjectie met de Bondsdag wordt besproken en kortgesloten.
Gevolg is dat de slagkracht van de 'bazooka' sterk is verminderd. Kun je via leveraging makkelijk het 15-voudige mobiliseren (dat doen gewone banken ook), nu heeft het ESM slechts 700 miljard in kas.En hoe groot dat bedrag ook is, het is niet eens voldoende om Spanje te redden. Laat staan Italië, de volgende patiënt. Bovendien, Spanje ligt al op de stoep van het ESM te wachten op een nieuw infuus.
De secundaire markt
In het verlengde daarvan verbood het BVG in een moeite door de ECB om op de secundaire markt obligaties op te kopen. Juist het besluit dat vorige week de ECB aankondigde, om onder strikte voorwaarden ongelimiteerd obligaties van zwakke eurolanden op te kopen Aangezien Duitsland via de Bundesbank mede aansprakelijk is voor deze aankopen, ondermijnt dit het budgetrecht van de Bondsdag. Door het ongelimiteerde karakter zijn de precieze kosten ervan immers niet vooraf besproken.
Budgetrecht Bondsdag
Een derde sterke punt van de ESM-opzet, was dat de EU niet telkens opnieuw voor extra geld naar de leden zou hoeven, met alle politieke risico's van dien. Van dergelijke grote getallen kunnen maar weinig mensen zich enige voorstelling maken, en doet zich het interessante psychologische fenomeen zich voor dat 5 maal 25 miljard euro voelt als een stuk meer dan een maal 125 miljard. Het BVG limiteerde daarom de bewegingsvrijheid van de Bondsregering tot de al door de Bondsdag goedgekeurde 190 miljard, zijnde het Duitse aandeel in de al goedgekeurde 700 miljard euro kapitaal voor het ESM.
Maar ook hier werd door het BVG een addertje onder het gras vandaan gehaald. In het oorspronkelijke ESM-verdrag stond in artikel 25 (Coverage of losses) lid 2 het volgende:
Lid 1c - Losses shall be charged lastly, against an appropriate amount of the authorised unpaid capital, which shall be called in accordance with article 93.
Lid 2 -If an ESM Member fails to meet the required payment under a capital call made pursuant to Article 9(2) or (3), a revised increased capital call shall be made to all ESM Members with a view to ensuring that the ESM receives the total amount of paid-in capital needed. The Board of Governors shall decide an appropriate course of action for ensuring that the ESM Member concerned settles its debt to the ESM within a reasonable period of time. The Board of Governors shall be entitled to require the payment of default interest on the overdue amount.
Hierbij gaat het om wat gebeuren moet in het geval dat landen geen geld hebben om bij te dragen zoals ze volgens het verdrag verplicht zijn - zoals doordat ze zelf een bailout nodig hebben. Dat moeten de anderen dan proportioneel bijdragen. Wat dit precies betekent staat hier uitgelegd (vanaf laatste tussenkopje), maar het komt er op neer dat de landen die nog wel geld hebben het aandeel van de bailoutlanden gezamenlijk overnemen.
Ook dit is de facto nu door het BVG verboden. Als Duitsland meer dan wat oorspronkelijk is afgesproken zou moeten bijdragen, moet de Bondsregering weer naar de Bondsdag.
EFSF
In het EFSF was dat bedrag gemaximeerd, omdat de afspraken daar waren gemaakt over concrete bedragen. Het ESM betreft echter aandelen (Artikel 8.5) in de kosten. En zo'n aandeel wordt omgeslagen over de deelnemers die over geld beschikken - ingewikkelder is het niet.
Ook een ander punt dat in het oorspronkelijke ESM-verdrag al een steen des aanstoots was voor mij is door het BVG verboden. Dit betreft het niet opgeroepen kapitaal, dat door de directeuren van het ESM in gezamenlijk overleg kon worden verhoogd tot elk door hen gewenst bedrag, waarna de lidstaten de gevraagde bedragen direct (binnen een week ) moesten bijstorten. Aangezien dit niet gaat om bedragen die vooraf met de Bondsdag zijn besproken, maar om additioneel geld, besliste het BVG dat dat in alle openheid met de Bondsdag moet worden besproken en door haar moet worden goedgekeurd. Dat dit botst met de in het verdrag afgesproken geheimhouding van de overwegingen om tot een dergelijke stap over te gaan is logisch. Om dezelfde reden die ik hierboven al noemde maakt het dat politiek vrijwel onhaalbaar. Nu al is in Duitsland grote onrust ontstaan over de bedragen die de regering-Merkel inzet. Herhaaldelijk bij de Bondsdag langsgaan voor dergelijke sommen is geen optie. Dat wat de Duitse Piratenpartij in het Beierse staatsparlement nu doet is daarvan al een voorbeeld.
De charade
We zijn ondertussen gewend om de redenering te volgen dat als iets loopt als een eend, kwaakt als een eend en doet als een eend, het ook een eend is. Dat maakt het ons schijnbaar onmogelijk om als iemand iets plompverloren een eend noemt, ons af te vragen of het ook daadwerkelijk een eend is. Het ESM is een schertsvertoning - een lief klein eurolammetje, dat op een donkere winteravond verdwaald in het Enge speculerende-wolvenbos.
Woensdagochtend is door de rechters van het BVG en Angela Merkel een toneelstukje opgevoerd, dat de schijn moest ophouden dat het BVG alleen wat aanmerkingen en kleine restricties oplegde, maar dat de kracht van het ESM ongeschonden was.Daarmee gaf het zowel de EU als de Bondsregering een kans om via andere maatregelen de geloofwaardigheid van de euro te proberen te redden, aangezien die nu hopeloos gecompromitteerd is. Wat gezegd werd over het zo snel mogelijk opstarten van het ESM zijn niets anders dan praatjes voor de vaak. Vandaar ook de stortvloed aan daadkracht die de EU prompt na de uitspraak in Karlsruhe suggereerde, inclusief de fraaie vergezichten van beroepsleugenaar Draghi.
Niet is echter minder waar. Het Duitse BVG heeft het oude ESM verboden, en de regering-Merkel toegestaan in de plaats daarvan iets te ratificeren dat net zo heet, maar niet hetzelfde is.




Goed nieuws!
Weetje: het Griekse woord voor ja is "ναί", oftewel "nè".
Volgens mij doe je aan
Volgens mij doe je aan wishful thinking Hannibal.
Wat ze in ieder geval wel bereikt hebben is het doordrukken van de Europese
Superstaat. De economische crisis werd veroorzaakt of gebruikt, om dit
Te bewerkstelligen. Waarom denk je anders dat zo'n relatief klein probleem als Griekenland zo'n jarenlang voortslepende kweste is geworden? Precies: zodat er nog veel meer problemen bijkwamen waardoor "uitzonderlijke maatregelen" No
Dig zouden worden om de Europese heilstaat erdoor te drukken.
Merkel is idd Hitler II geworden, maar dan wel met een leuker kapsel.
Wat?!
Ik zou wel eens willen dat ik zelf meer tijd had om me grondig in het hele Euro gebeuren te verdiepen....
Ik heb dus gisteren EU regeringsleiders en masse een fantastische dag voor de Euro horen prediken, waar deze leiders er zich dus volkomen bewust van waren dat het ja eigenlijk een nein is en het ESM een tandeloze tijger is geworden......? En een groot deel van de markt, dat in overweging positief reageerde, laat zich dus eigenlijk ook volledig misleiden? Nagenoeg alle media die victoria kraaiden om iets dat kennelijk een wassen neus is? Men tracht het publiek dus eigenlijk wijs te maken dat een circel niet rond maar vierkant is.....?
De EU propaganda begint nu echt Goebelliaanse karaktertrekken te vertonen. Voor zover en indien dit allemaal klopt, en daar vertrouw ik dan maar even op, is dit dus uitstekend nieuws want dat betekent dat we het einde van de weg naderen.....Gelukkig. Een mens kan wel wat goed nieuws gebruiken na de dramatische verkiezingsuitslagen van gisteren.
Hannibal, ik sla geen stukje
Hannibal, ik sla geen stukje van u over en leer er veel van. Maar dit keer gaat t me te hard. Wellicht van mijn stuk gebracht door de MSM die blij berichtten dat het ESM erdoor is. Bent u nou de enige die het snapt?
Diffuus bewust
Welk spel wordt hier op de wagen gezet? Wil Merkel tijd winnen en toch de indruk wekken mee te blijven stampen het de EU ritme? Met welk doel? Het is allemaal bewust zo diffuus en ingewikkeld dat niemand er meer een touw aan vast kan knopen.
webinar
Misschien een aardige tip: organiseer via DDS een webinar over dit onderwerp. Want met dit stuk en inderdaad het commentaar van Jansma en Pietje Precies, de verwarring is behoorlijk groot aan 't worden.
Hannibal helemaal eens met
Hannibal helemaal eens met het stuk.
Gisteren na de uitspraak schoot de DAX meteen naar 1 % winst die aan het einde van de dag weer weg was.
Men begon de uitspaak te doorzien.
Gauweiler van de CSU en een van de hoofdklagers was tevreden over de uitspraak.
Als men ziet waar Duitsland nu al voor garant staat of ontvangen moet (o.a.Target 2 meer dan 700 miljard) is die 190 miljard maar een schijntje.
De kater zal zo hier en daar nog wel komen.
De bondsdag gaat alles goedkeuren
Dat de regering in een aantal gevallen wordt teruggestuurd naar de bondsdag wil niet zeggen dat de voorgestelde maatregelen geen doorgang zullen vinden. De Bondsdag zal, zoals steeds, alles goedkeuren. Veel meer dan een vertraging is het in mijn ogen niet. Ik vind het sowieso moeilijk te geloven dat het Bundesverfassungsgericht een spel dat zo groot is als de Europese eenwording kan tegenhouden. Vergis je niet, hier zijn democratisch gekozen minister-presidenten, gepokt en gemazeld in het metier, aan de kant geschoven als lege bierflessen.
@Obomov
Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat de Bondsdag iets niet goed gaat keuren, maar ze moeten nu opeen wel rekening gaan houden met het sentiment van de kiesers.
Meer dan 50% van de Duitsers zou al het tegen het ESM zijn, dus is het niet onmogelijk dat als de situatie uit de hand loopt dat er opeens gestemd gaat worden op partijen die zich duidelijk uitspreken tegen het ESM.
Er werd gewaarschuwd voor
Er werd gewaarschuwd voor het
ondemocratische karakter van het ESM en toch stemde de Tweede Kamer,
en erger nog, de Eerste Kamer, voor. Die hebben nu toch wat uit te
leggen. Wat het BVG immers eist is democratische controle op de
bijdragen aan het ESM en idem op de uitgaven. Hadden onze
volksvertegenwoordigers dat niet moeten eisen?
Ik vraag me af of het voorbehoud dat
Duitsland nu moet maken, ook door Nederland zal worden gemaakt. Of
zijn wij al in de valkuil gevallen?
Het probleem met alles wat uit Europa komt, waarover het parlement moet beslissen, is dat het tussen lidstaten uitonderhandeld is. Dus wijzigingen zijn feitelijk niet meer mogelijk. het parlement kan alleen maar slikken. En hierom is de Europese structuur ondemocratisch, tijdig wijzigen van voorstellen op initiatief van geinteresseerde burgers is er niet bij.
volkenrecht
Het BVG heeft letterlijk gezegd dat de Duitse regering de opname van de voorwaarden volkenrechtelijk moet regelen. Dat betekent volgens mij dat de ESM terug is bij af en dat ook het NL-parlement opnieuw moet stemmen over een nieuw verdrag waarin die voorwaarden zijn opgenomen.
Verwarring
Bij mij is de verwarring ook compleet, na alle voor het ESM positieve reacties en deze ene negatieve van Hannibal.
Het lijkt mij logisch dat er een nieuw verdrag geschreven moet worden, dat recht doet aan de uitspraak van het BVG. Dit zal dan opnieuw door de parlementen van de lidstaten goedgekeurd moeten worden. Een nieuwe procedure bij het BVG, met de bijbehorende maandenlange vertraging, behoort dan ook nog tot de mogelijkheden.
@ Witwas, Ook daar is reeds
@ Witwas,
Ook daar is reeds in voorzien, er komt geen neiuwe procedure die 200 miljard garantie van vopo Merkel wordt gewoon als aanhangels bij het verdag gevoegd. Voor NL9 40 miljard) de kans om dat ook te eisen. maar ben bang dat ze dat in den Haag NIET DURVEN of in ruil voor een mooie baan in Brussel laten varen !
Hetgeen lachwekkend is dat de ECB 8000 banken in de EU gaat controleren. De nationale banken van de euro landen zijn daar niet eens toe in staat ergo; men rommelt wat aan of doet aan creatioef boekhouden en daar zijun ze in het zuiden kampioen in. Maar stel dat ze het wel zouden kunnen, hoeveel pakhuizen aan ambtenaren moeten ze er niet bij bouwen ? Het viertal bier tremmer en communist Barosso, patat boer van Rompey , Juncker van vliegenstrontje Luxenburg en maffia baas Barossso vieren elke dag feest, we hebben ze in Europa fijn bij de ballen .....................
Duitsland en de loopjongen van Brussel; Rutte !
Duitsland heeft zijn zaakjes beter geregeld dan Nederland. Nederland heeft een 100% volmacht aan Brussel gegeven via de loopjongen van Brussel; Rutte ! Als de Duitsers aan hun limiet vasthouden, komt Brussel de rest hier halen. Ook al is dat 200 miljard ineens. Immers; Duitsland en Nederland zijn de enigen met een dikke portemonee. Vergeleken met de andere landen dan.
@BigLjohn
Als het bij die 200 miljard blijft voor NL zou dat een 'koopje' zijn. Het ESM zou 700 miljard bedragen. Duitsland betaald € 190 miljard. Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland, België en Ierland hebben geen geld. Blijven over Finland, Oostenrijk, Luxemburg en Nederland om de resterende 510 miljard te schokken.
Oeps
Portugal nog vergeten, maar maakt voor verhaal niet uit. We are f*cked.
@witwas; Luxemburg
Helaas witwas" luxemburg valt af want die hebben zelf een bailout nodig voor hun bankjes;
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2012/09/13/bankenkrise-in-lux...
Blijven over DL en NL want Finland zal zich er wel uitonderhandelen.
Laten we Eple sturen; 3 vluchtelementen!!!!
Himmelhoch is zum Tode betrubt vandaag, sorry.
Reactie op reacties
@ AvD LOL!
@ Himmelhoch Obomow U bent iets te pessimistisch. Wat Energya zegt is de angst van de parlementen.
@ LP Precies. Gauweiler had het het snelst door denk ik.Pest is dat bij veel beleggers er toch iets van twijfel blijft hangenover de omvang van de charade die wordt opgevoerd. Dat helpt de euro.
@ Maarten1, PP, Jansma, WD, Vederso, witwas
Ik moet jullie iets bekennen. Nadat ik dit zelf vanmorgen geschreven had, las ik het terug en kreeg de bibbers. Ik zie wat jullie zien, al zie ik mogelijk iets meer. Het kost soms tijd om je te realiseren dat je iets goed gezien hebt, tegen de stroom van MSM-berichten in. Vandaag kwam de bevestiging snel:
http://blogs.telegraph.co.uk/finance/thomaspascoe/100019964/german-const...
http://blogs.telegraph.co.uk/finance/ambroseevans-pritchard/100019976/ge...
http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/9539695/German-court-...
De Telegraph en haar analisten behoren tot de besten in het vak. Deze Amerikaanse site: http://www.testosteronepit.com/home/2012/9/12/the-german-constitutional-... bereikte een vergelijkbare conclusie, al ging hij iets minder ver door.
Soms is het heel fijn als je je realiseert dat als je zojuist gek geworden bent, je gelukkig in goed gezelschap bent. Sorry voor deze diepgemeende ontboezeming.
@ongemakkelijk Eurofilie en incompetentie zijn een Siamese tweeling, die met de oogleden en oorbuizen aan elkaar zit.
@ CHECK Er is een protocol voorgesteld dat echter niet voldoende is. Als de parlementen van de andere staten doorkrijgen welk voorbehoud Duitsland krijgt, willen ze dat ook. Theoretisch bestaat anders de kans dat ze moeten blijven bijdokken tot huneigen aandeel de 15% aantikt, en ze een veto krijgen. Maar zelfs voor NL is dat volstrekt onhaalbaar financieel, en NL is de grootste van de kleintjes.
We zullen zien
@ Hannibal bedankt voor je reactie. Voor mij blijft het toch afwachten wat er nu gaat gebeuren. In de eerste plaats met het ESM-verdrag. Je zou verwachten dat het opnieuw opgesteld moet worden maar ik heb ook al gehoord dat het gewoon een kwestie is van een bijlage toevoegen met de aanvullende Duitse voorwaarden.
En wat gaat er dan vervolgens gebeuren als er een concreet beroep gedaan wordt op het ESM? Laten we als voorbeeld nemen dat Italië en Spanje elk een beroep doen op het ESM voor een bedrag van € 250 mrd, in totaal dus € 500 mrd. Wie zou er dan welk bedrag moeten betalen?
esm reactie Hannibal
Laat ik nu dat laatste vurig hopen want dat valt de "schade "te bezien en blijft het hopelijk " slechts "bij 40 miljard. Nou ja behalve de al 150 miljard of meer die NL heeft betaald en garant heeft gesteld.
Woon al decennia in Spanje , nee niet als pensionado maar werk overal in EU. Hetgeen me nog meer steekt is dat ze hier in Spanje , na gisteren . de vlag hebben uitgehangen. Goed nieuws m.b.t. het ESM en zowaar breed uit op de Spaanse TV de verkiezing uitslag van NL en Rutte aan het woord.
Veel denken hier dat ze nu uit de brand worden geholpen en ze door kunnen gaan met feesten en luieren. Mooi land , maar net zoals de ezels waar ze vroeger allemaal op reden,. eigenwijs en tegendraads zo ook ontzettend onnozel. Je kop in het zand steken is hier een nationale cultuur want manana zal het beter gaan.
Had vanochtend een discussie , want ging eens op onderzoek uit bijn mijn leverancier voor dubbele beglazing, hetgeen al 3 maanden aan de gang is. Ze werken hier 180 dagen , de rest zijn feest en zondagen. Nou ja werken , slechts 6 uur max per dag., want in de baas zijn tijd ontbijten elke dag en dan de siesta . Komt NL nog aardig weg met 220 werkdagen. Maar zeg het niet hier ze geloven je niet en als je begint over productiviteit en efficiency dan kom je van Mars. Nooit van gehoord. Bovendien 17 deelstaten die tot hun kruin in de schulden staan en niet te vergeten 500.000 politici die een gemiddeld katje van 3000 euries excl. aanwezigheid geld en onkosten zoals wining en dining.
valt niet tegen te discusseren , WIJ moeten solidair zijn wordt er elke keer weer gezegd, Hoezo solidair ? we betalen dit soort landen al 35 jaar en niks hebben ze ervan gemaakt.
Dat ff voor de niet wetende onder U
oja lees net even dat de
oja lees net even dat de Grieken weer geld van jullie willen , arme mensen die zo hard werken en moeten bezuiningen , help die arme donders !!!
http://www.telegraaf.nl/buitenland/12940381/___Derde_steunpakket_Grieken___.html
En dit heet dan anti europa
En dit heet dan anti europa populisme aldus mijnheer van Baar .Terwijl hun argumenten ook niet verder komen dan " de euro heeft ons zoveel welvaart gebracht " .Dat dit een tijdelijk effect was van de oorzaken van deze eurocrisis is waarschijnlijk niet bij ze opgekomen .Maar ja dat is dan het intelligente deel van de bevolking ,schiet mij maar lek .Ik argumenteer liever op basis van cijfertjes ipv idealen .
Waar een wil is, is een weg
En de wil is Europese unificatie. Daarover bestaat in de kern geen misverstand onder Europese politici. We hebben referenda gehad die een duidelijk nee lieten horen, we hebben een stabiliteitspact gehad wat vervolgens toch niet in marmer gebeiteld bleek te zijn, en we hebben nu een Bundesverfassungsgericht dat uiteraard al lang de deur had moeten dichtsmijten maar dat blijkbaar toch niet aandurft. Immers, ook Duitsland zal ophouden te bestaan als een souverein land. Een ballonnetje over een gemeenschappelijk Europees budget heeft van Rompuy reeds laten opgaan.
Uiteindelijk is het als EU zijnde ook nog een mogelijkheid om een onwenselijk vonnis van het Hof in Karlsruhe domweg naast je neer te leggen. Het vervangen van Berlusconi door Monti zal evenmin volgens de vigerende staatkundige regels verlopen zijn. Neen, met regeltjes neem je de eurocraten niet te grazen. Ook niet met democratische verantwoording, dat heeft ze nog nooit wat kunnen schelen. Nu worden ze geconfronteerd met een uitspraak zo wankelmoedig als het Nederlandse drugsbeleid. Daar weten ze in Brussel wel raad mee.
Nee, de beste kans lijkt te zijn dat het Europese project monetair-economisch uiteen spat. Maar dat zou nog wel eens even kunnen duren. Zoals het gaat lijkt een meer op een economische verwurging dan een explosie.
"Als de parlementen van de
"Als de parlementen van de andere staten doorkrijgen welk voorbehoud Duitsland krijgt, willen ze dat ook..."
...maar hebben het al lang getekend en op de bus gedaan. Komt bij dat Nederland geen constitutioneel hof kent, en ook al in tegenstelling tot Duitsland een pamflettistische grondwet heeft, dat voor een belangrijk deel ook nog eens een contract met het vorstenhuis behelst. Ofwel, zoals BigLjohn schrijft (1t:30): "Duitsland heeft zijn zaakjes beter geregeld dan Nederland." Want zo is het. Reken er maar op dat er bovenlangs of onderdoor zware tijden aanbreken voor (de "regio's" in) Nederland.
Overigens waardeer ik uw diepgemeende ontboezeming zeer, en begrijp waar u het over heeft. Maar toch "boft" u in dit geval een beetje. Ik kan u uit ervaring zeggen dat het soms jaren kan duren voor men zich wat dit soort kwesties betreft ineens in goed gezelschap bevindt. En dan nog: leuk is anders, hoewel de getroffen maatregelen dit weer een beetje goed maken. Dat weer wel.
Goede vergelijking met die Siamese tweeling. Eurofilie en incompetentie verhouden zich bij sommige eigentijdse politici misschien ook als een kip tot een ei: onduidelijk welke er het eerst was.
Europese verdragen
Er is nog een probleem, omdat het verdrag van het ESM zelf wel al die bevoegdheden heeft, dat staat zelf in het verdrag. En als de Duitse kanselier dat verdrag tekent, wat dan?
De Lisbon treaty en ook de voorgaanden, zoals de Maastricht treaty, zeggen duidelijk dat Europese wetten en verdragen boven die van de lidstaten gaan.
Dat is dus in direct conflict met de uitspraak van het hof, wanneer Merkel het ESM ondertekent (of heeft ze dat al gedaan?).
Het is wel weer zo dat in Duitsland schijnbaar grondswetswijzigingen die het budgetrecht van de Bondsdag als essentieel voor het voortbestaan van de Duitse democratie beschouwt, raken, moeten worden onderworpen aan een referendum. Dat is in keihard conflict met elkaar. Iemand die hier nog iets zinnigs over kan melden?
Ik denk dat dat weer tot oorlog kan leiden.
Vlucht naar voren.
Vertaling E.J.Bron (van Deutsche Wirtsschafts Nachrichten)
http://ejbron.wordpress.com/2012/09/13/vlucht-naar-voren-eu-wil-europese-superstaat-creeren-video/#more-26035
Van Rompuy
Dit kan er ook nog wel bij. We kunnen niet zeggen dat ze er geheimzinnig over doen.
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2012/09/13/eu-van-rompuy-will-nationale-staatshaushalte-aufloesen/
@de_mol Glauck (president
@de_mol Glauck (president BRD) heeft vandaag getekend.
De Duitse grondwetswijzigingen ganaiets anders dan u hier schrijft. Ik heb er een maand of zo geleden een stuk over geschreven.
@Hannibal
Die man heet toch Gauck? 72 jaar jong en als je kijkt waar hij voor stond en nu voor krabbelt.... Kweenie maar als ik naar zijn record kijk vraag ik me echt af waar deze man nu werkelijk staat. Aangenomen dan dat hij daar zelf enig idee van heeft.
Supranationale wetgeving
Is het dan zo dat de Duitse grondwet de supranationale wetgeving kan blokkeren? Dat kan toch niet? Dan is het hele verdrag van Maastricht schijn?
@Elvi op 14 september, 2012 -
@Elvi op 14 september, 2012 - 01:19
Goeie vraag en op dat antwoord wacht ik nog steeds.
Ik denk dat we het moeten
Ik denk dat we het moeten vragen aan de chef. Guy Verhofstadt.
Liberaler dan Dante's zevende ring. Een held voor elke oorlogsmisdadiger. Edoch onverzettelijk jegens elk slachtoffer. U hebt een meisje onder 't zand gedouwd. en de hersenen ingesmeten. prima. Ik zorg wel voor een burgervader die de moordenaar een troon aanbiedt. Dat is immers sociaal. En eenieder die weigert een Mmengele de voeten te kussen is een butiengewoon minderwaardige mensch.
Zelfs in Argentinië liepen ze niet zo te loop met verkrachters en moordenaars. Kijk ons eens PvdA stemmen, kijk ons een cool CDA zijn, wij steunen kinderverkrachters en moordenaars, Joepieeee !!!
Stem op ons.
En tot op de dag van vandaag
En tot op de dag van vandaag worden geen oorlogsmisdadigers uitgezet ?
OORLOGSMISDADIGERS ?
Waarom ?
Vanwege humanitaire redenen ?
Hoe ziek kan een samenleving worden ?
Hannibal, heb je gezien
uitzoeken hoe dat precies zit? Misschien vraag ik te veel maar ik breek mijn hoofd erover en vraag me af
of dit besluit van de BVG een soort dooddoener is en maak me schuldig aan
conspiricy thinking. Wat niet in mijn theorie past is dat het ESM geen banklicency krijgt en dus
het kapitaal niet meerdere malen over de kop kan laten gaan. Duitsland wil
duidelijk geen inflatie. Maar dat betekent dan direct ook weer dat verschillende
landen failliet gaan en er op die manier net zo hard inflatie optreedt. Het is
eigenlijk lood om oud ijzer voor de ‘gewone’ bevolking. Alleen zullen bij de
laatste optie de kapitaalkrachtigen verliezen en ze proberen nog steeds om dat
te voorkomen. Tegen wil en dank. Ze kunnen het ook echt niet alleen uit Nederland halen zonder dat Nederland
ook aan het infuus komt te hangen, Finland past hier heel zeker op. Dus vraag ik
me af welke strategie ze nu zullen bedenken. Het kan niet, het klopt niet, maar hoe ver laten ze het nog gaan. Het is al
veel verder gegaan dan jij verwacht had. Toch kom ik steeds weer uit op verwarring over deze beslissing van
Duitsland, afgezet tegen het verdrag van Maastricht.
Oeps. Verkeerde thread. Mea
Oeps. Verkeerde thread.
Mea maxima culpa Hannibal
Blijkbaar heeft de EU niet
Blijkbaar heeft de EU niet door dat de grondwet toch nog boven alles gaat indien dat duidelijk is beschreven. Waar Nederland helaas manko gaat?
Wat een puinhoop!!!
ehhh
Nooit is een totalitaire oorlog zo gemakkelijk gewonnen. Maar hé we hebben meer in de deal! U zult Romeinen 13 handhaven tot u onderworpen bent, zegt heer tegen de overheerser en de hele zooi figuurlijk in de rot stort,
Ik ben er niet uit of het zich ineens wereldwijs uit zal strekken, mar het zal echt niet lang meer duren.
Men is moe van shopping, men speelt monopoly. Kinderen spelen hun spel.
Bij veel mensen bemerk ik een: Ik heb er gen zin meer in mode.
Ik denk dat dat goed is, in een bepaald In een vrije markt betekent dat de hel het vuur oppookt.
@Elvi
Deflatie. Op zich niet een ramp, maar in handen van aanhangers van Keynes (sory Keynes, zo bedoelde u het niet), is het de opmaat naar een ramp!
Verdragen
De Europese verdragen gaan boven de Duitse wetten, maar als de Duitse grondwet strijdig zou blijken met die wetten zijn er maar twee opties: die grondwet aanpassen - vandaar dat er veel wordt gesproken over een Duits referendum, of uit de Eu vertrekken, wat niet als optie wordt beschouwd. Maar welbeschouwd is de grondwet leidend, zoals het ook hoort in een soevereine staat. Het BVG is niet tegen aanpassing, maar weigert het de bondsregering makkelijk te maken: als men die grondwet zodanig wil herzien dat iets als het ESM ermee harmonieert moet men die grondwet maar aanpassen.
De uitspraken van het BVG zijn veeleer gericht op harmonisatie van het Duitse beleid op basis van de Grondwet en tegelijkertijd de Europese verdragen respecterend.Ingewikkeld? Valt mee denk ik.
Niet iedere Europese regel hoeft men te accepteren.
@Hannibal
Praat niet zo jan Kees!
hannibal 03.55
NL heeft een grondwet die zwaar is veroudert , maar de politiek weigert het te veranderen. Waarom zouden ze , het geeft niet alleen de politiek ouderwets maar wel afdoende gewoon dictoriale macht. Hetzlefde geldt voor de club van de (nep) Oranjes die nopg immer het staatshoofd van het land is en daat ongebreidelt misbruik van maakt. Tussen de Oranjes en de bevolking is een enorme kloof ontstaan m.n. zijn mogen en kunnen zich alles veroorloven , buitenlandse b.v. 's in berlasting paradijsen hebben, terwijl mijn ervaring is dat alos men dat bij de Belasting Gestapo weet, je gelijk de hele bende op je nek krijgt, je wordt behandelt als een crimineel. Trouwens waarom Bea en Co ( ma pothoed) geen belasting betaald is ook zo'n kromme regeling.
Maar waar het om gaat is dat een Rutte en zijn clan in het vlm kabinet door ondertekeing van het ESM verdrag de soevereiniteit van NL te grabbel heeft gegooid en NL geen onafhankelijk land meer is. Ondanks dat de grondwet afgedaan heeft, vraag ik me in alle ernst af waarom ewr geen NLer is geweest die dat net zoals de Duitsers aanhangig heeft gemaakt.
Niet dat het veel gaat helpen, want bij elke NLse rechtbank wordt je als je een aanklacht tegen de staat hebt of tiental jaren aan het lijntje gehouden ofwel kapot geprocedeert , dankzij je jaarlijkse afgeperste bijdragen.
Voor jullie info; Wij expats dus (echte ) Nederlanders in het buitenland worden door de NLse staat afgeperst m./n. betalen premies van ons pensioen voor ziekte kosten , die in het land waar je resideert geen voorzieningen voor zijn en je dus b.v. een premie betaald voor een AWBZ waar niets tegenover staat., Een grote grope expats zijn al jaren aan het procederen zonder resultaat en uiteindelijk via het hof in Luxemberg de zaak gewonnen , maar denk niet dat de dictators in NL het uitvoeren maar gewoon weer vertragen.
Wel heeft men in NL een aantal jaren weer een list verzonnen door een aangifte wereld inkomen te bedenken, net zoals de Yankee Dudes. Want stel je voor dat als je ": netjes "bij vertrek met de belasting Gestapo hebt afgerekend en je in je nieuwe vaderland net zoals in NL voortvarend aan de slag bent gegaan en weer geld verdiend je eindelijk eens wat geld overhoud van je noeste werken.
Het merendeel van de expats betalen gewoon belasting in hun thuisland , maar ondanks dat proberen ze je toch in NL nog een oor aan te naaien.
Dit in schrille tegenstelling tot iedereen die in NL onder het mom van asiel komt aanwaaien. Die kunnen gelijk met levenslang pensioen zonder ooit een poot uit te steken.
Hoe lachwekkend allemaal !
toetsteen 04.47
Infllatie, deflatie zijn beiden desastreus voor je economie. Zeker als het om hoge percentage gaat is het fataal. Je loopt altijd achter de feiten aan en heb vaak mijn bedenkingen over de berekening ervan.
Met het in grote getallen bijdrukken van euro's krijg je straks een hyper inflatie, die zij n weerga niet kent.
Men hoopt dat men op deze manier van de mega schulden afkomt, maar dat gaat niet lukken, want je moet geld hebben om de massa gedrukte euro 's weer uit de makrt te halen. Daar ziet het niet naar uit, want in de hele EU zijn er maar weinig landen die een gezonde economie hebben en kijk eens naar groot macht Duitsland waar de economie nu ook krimpt.
De geschiedenis herhaald zich m.n., dat we toestanden als een eeuw geleden in de Weimar Duitsland het geval was, je geld is niks meer waard.
Dit lijkt mij toch meer een
Dit lijkt mij toch meer een gevalletje kicking the can, hoe wil men in godsnaam zonder een banklicentie voor het ESM die rommel bij de ECB in rook laten opgaan?
De leverage truuk zal mijns inziens toch echt nog één maal toegepast moeten worden, het zijn maar schattingen, maar aan LTRO, Target2 en SMP bedragen momenteel zo'n 2300 miljard 'and still counting'.
Leverage naar 4000 miljard en vervolgens stapt Duitsland & Co uit de EMU tijdens een lekker lang weekend lijkt mij toch de enige oplossing.
@Check Reken maar op een
@Check
Reken maar op een flinke pot deflatie.
Zie hierboven de oplossing, of tewel de grote verdwijntruuk.
Het ESM heeft geen Banklicentie nodig.
Artikel 32
9. Het ESM is vrijgesteld van elke verplichting om te worden erkend of een vergunning te verkrijgen als kredietinstelling, verlener van beleggingsdiensten of enigerlei andere uit hoofde van de wetgeving van een ESM-lid erkende, vergunninghoudende of gereguleerde entiteit.
Artikel21
Transacties voor het aangaan van leningen
1. Het ESM wordt gemachtigd op de kapitaalmarkten bij banken, financiële instellingen of andere personen of instellingen leningen aan te gaan voor het verwezenlijken van zijn doel.
Verder staan alle personen in dienst van zowel het ECB als ook het ESM buiten elke wet.
Dus wat die uiteindelijk ermee uitvreten is buiten reikwijde van elke wet.
http://jennyger.blog.de/2012/08/02/esm-braucht-keine-banklizenz-er-hat-sie-schon-14361984/
http://www.wienerzeitung.at/nachrichten/wirtschaft/international/477162_ESM-hat-die-Banklizenz-bereits.html
floor
Dat bis denk ik nu juist dce bedoeling. De Duitsers zijn niet helemaal gek en nhebben allang een ontsnapping route uitegstippelt m.n. links , rechts hoor je al dat er pakhuizen vol met nieuw gedrukte Marken liggen. Ach in NL wacht men altijd tot het te laat is , kijk maar eens de geschiedenis na. Ondanks mijn ingeboren weerzin in, lijkt het me dat NL zich beter bij Duitsland als deelstaat kan aansluiten, zijn we van alle gajes in de NLse politiek af. Die doen braaf wat ma pothoed Bilderberg hun opdraagt maar niet in naam van Oranje, maar in NAAM VAN BILDERBERG , GOLDMAN sUCKS EN DE USA GANGSTERS.
70 JAAR GELEDEN VOCHTEN WE MET HOUTEN EN GEBROKEN GEWEERTJES tegen ze , dankzij de nooit veranderde politieke zakkenvullers en verraders. Dit keer is Nederland al verraden en verkocht zonder dat er zelfs een schot is gevallen. Ja , misschien op een grote scheet , na een paar flessen SCHWARTZE KATZ van ma pothoed zelf denk ik vaak. What is new ?