Vanavond kijken we allemaal naar het EenVandaag-verkiezingsdebat. Een voorspelling: Emile Roemer straalt niet, Diederik Samsom zweet zich een ongeluk en Mark Rutte blijft fier overeind.
Mark Rutte, Diederik Samsom, Emile Roemer, Geert Wilders, Sybrand Buma en Alexander Pechtold gaan vanavond weer in debat. Het wordt een debat waarbij de PvdA-achterban en de linksgezinde media Diederik Samsom opnieuw zullen bombarderen tot de winnaar van de avond. En dat terwijl Samsom helemaal niet zichzelf is. Hij is een spreekpop geworden van zijn campagneteam. Bij het Carré-debat van afgelopen dinsdag had hij er zichtbaar moeite mee; hij versprak zich een paar keer en door de zenuwen zweette hij zich een ongeluk. Alsof hij compleet leegliep.
Vanavond zal het niet anders gaan. Samsom dreunt zijn ingestudeerde tekstjes op, hij zal de zinnetjes die hij uit zijn hoofd heeft geleerd tijdens de pauzes voor zichzelf herhalen, en morgen zullen de media opnieuw schrijven dat de PvdA de premierskandidaat kan leveren, gesteund door de dagelijkse peilingen van Maurice de Hond. Veel gekker moet het niet worden. Het gaat er vanavond dus niet om hoe slecht Samsom het doet (want hij doet het toch wel goed in de ogen van de media), maar het gaat erom dat dit de laatste kansen van Roemer, Wilders én Buma zijn. Kunnen ze inbreken bij Samsom en Rutte?
Uit ervaring weet ik dat het publiek in de zaal bij de EenVandaag-debatten in de Erasmus Universiteit behoorlijk links is: er wordt amper gejuicht voor het CDA (ook niet toen het CDA nog groot was in de peilingen) en de studenten joelen als Wilders aan het woord is. Voor het CDA en de PVV wordt het vantevoren dus al moeilijk gemaakt om vanavond eens flink te gaan presteren. Wilders kan en mag het bijltje er niet bij neer gooien. Buma ook niet. Als het CDA mee wil regeren (de VVD wil het graag), dan zijn 13 zetels echt niet genoeg. Na vanavond is er nog maar één groot lijsttrekkersdebat, die van de NOS op 11 september. Dit wordt dus hét debat voor het CDA.
Collega Joost denkt dat het vooral over Europa en de Europese Unie zal gaan. Het kan de PVV kansen opleveren, omdat de Nederlander steeds eurosceptischer wordt. Daar ben ik het mee eens, maar ik denk niet dat Europa het centrale thema wordt. En zoals ik al schreef, de aanwezige studenten zullen vooral joelen als Wilders aan het woord komt, ja, zelfs als hij een goede grap maakt. Dat beïnvloedt de mening van de kijker thuis. Dat gaat 'm dus niet worden. En Buma zal het heel moeilijk krijgen, omdat de an sich mooie term 'nieuwe moraal' nog helemaal niet is beland bij de kiezer. Wat betekent het eigenlijk? Het is te laat om dat nog te moeten uitleggen.
Het gaat erom spannen voor CDA en PVV. Maar toch ook weer niet. De uitslag van 12 september staat al min of meer vast. De VVD wint, de PvdA wordt tweede, de SP zakt verder weg, de PVV levert in, het CDA ook, en in december krijgen we een saai en grijs pro-Europees middenkabinet. De komende dagen verandert er weinig, misschien zelfs niets.
Tot slot de Twitter-hashtag van dienst voor het debat van vanavond: #1Vdebat. Via de hashtag kunt u zien hoe groot het social media-team van de PvdA is en welke journalisten Samsom een handje helpen. Overigens, schrik niet als u om 18:15u de televisie aanzet; de linkse Antoinette Hertsenberg is een van de presentatoren/debatleiders vanavond.
Behandel deze post als een Open Draad. Uw analyses zijn welkom in de reaguurderssectie!




Hashtagdictaat
Wie bepaalt wat de hashtag wordt? Is schrijver dezes hoofdredacteur van Twitter? #dtv
Ik wist niet dat ons land
Ik wist niet dat ons land zoveel helderzienden had. Gewéldig gewoon. Ik vind dat deze mensen zich met hun gave in moeten zetten om rampen te voorkomen, zoals de EU/Euro een ramp is.
Het lijkt mij geweldig, om alles van tevoren zo stellig te weten, zoals onze Frank Verhoef.
fier overiend?
Frank, als je nu had geschreven dat je hoopt dat Rutte fier overeind blijft en hoopt dat Samsom zweet als een Otter, dan gun ik je dat en laat je in de waan.
Maar jouw probleem zit veel dieper, Paul Jansen heeft gisteren alles geprobeert om Samsom onderuit te halen, maar helaas die bleef rustig en lachte vriendelijk terug. missie mislukt zeg maar.
Op het andere net ging Rutte opzichtig de fout in tegen de Vries...en dat is toch een lichtgewicht.
En Dan Wilders, die zal niet vergeten zijn dat Rutte ooit dreigde zijn "partijtje" helemaal kapot te maken.
Ten eerste is Wilders de enige die nog geloofwaardig is op rechts en ik denk dat Wilders nu alleen maar bezig is om de VVD kapot te maken (lees, kleiner dan de PvdA houden)
Es kijken welke strategie Roemer toepast...maar veel zal het niet meer uitmaken, die is uitgespeeld, hoe goed die ook zijn best zal doen.
En Samsom...slechts een wonder kan de VVD nog redden...
en dat, Frank, zou je kop moeten zijn...wie weet mobiliseer je rechts dan tegen de PvdA.
De winnaar van een debat is altijd Wilders,...
trouwens die Samson, lijkt met zijn nieuwe look eigenlijk een beetje op Berlusconi. Althans qua maatpak dan. En grootte. Wel apart om een actievoerder en PvdA'er in een maatpak te zien. Dat zou je zeggen van Rutte met zijn Shell en Wilders met zijn koffers. Nee beide in een keurig confectie pak. Pak dat pakkie Shag maar op zijn "Eerlijk" dan blijft daar ook niets van over!
*alvast oneliners oefent*
"De Praagse lente eindigde met operatie 'Donau, toen de Sovjet-tanks van Brezjnev Tsjecho-Slowakije binnen rolde. Samsom wil dat onze tanks Athene binnenrollen als de Grieken het wagen om uit de Euro te stappen. Samsom, beste mensen, is een bezetter."
hm, beetje lange one-liner...
One liner
Een land dat de euro wil verlaten krijgt kolonel Samsom met zijn rode leger over de vloer
Bij de PVV staat Europa
Bij de PVV staat Europa zowiezo centraal. Alleen door de EU te
slechten kan de strijd tegen de islamisering nieuw leven ingeblazen
worden. Maar Geert Wilders zou er goed aan doen om die paar vraagjes die
hij over de islam krijgt wat verstandiger te beantwoorden. Zo had hij
rustig tegen Frits Wester toen die hem 5x vroeg of hij als premier een
moskee zou bezoeken na de eertste keer al moeten zeggen:
Meneer
Wester, ik kan helemaal niet in een moskee komen, ik ben mijn leven daar
niet zeker. Er zijn door moslim geestelijken verschillende fatwa's over
mij uitgesproken. Een moslimland waar ons koningshuis een hele goede
band mee heeft vraagt om mijn uitlevering. Ik word nu al 8 jaar zwaar
beveiligd.Wilt u mij dood?
Dat zou hij eens wat meer naar buiten moeten brengen en laat die studentjes dan maar joelen.
Wat de Perzen met duizenden
Wat de Perzen met duizenden manschappen bij Marathon niet lukte, doet Samsom even per persconferentie!
@witwas 16:01
Kolonel Samsom zal in zijn nieuwe pak staan te salueren, als het rode leger vervolgens ons land binnenrolt. Want dat Nederland uit de Euro gaat, dat staat vast.
@tipo 16:08
Ik help het u hopen. Dat Nederland uit de euro gaat dan hè, dat leger mag wel wegblijven.
Of de achterban even op scherp zetten...
Alle Nederlanders uit voormalige kolonie-en moeten weten dat een stem op Samsom een stem voor kolonialisme is.
One liners
Samsom: Mijn pak is twee maten te krap.
Samsom: Wilders zegt de meest verstandige dingen van ons allen.
Samsom: Ik heb 1/3 van de ballen van Thatcher.
Samsom: Morgenochtend kunt u lezen dat ik dit debat gewonnen heb.
@witwas 16:14
Volgens Royal Bank of Scotland is de schop die Draghi vandaag tegen het blikje heeft gedaan het begin van het einde van de Euro.
Staatsschulden worden vanaf nu onbeperkt gedeeld op de balans van de ECB, zogenaamd met conditionaliteit, zogenaamd zonder extra geld te printen, wat beide ongeloofwaardig is in de praktische uitwerking. Tegelijkertijd is er 250 miljard van de SMP 'on hold' gezet, wat eigenlijk betekent dat de belastingbetaler daar voor op kan draaien. Weidmann heeft tegengestemd. Knot heeft voor gestemd. Dit gaat ons op termijn honderden miljarden kosten, maar nu even niet. En dat is het gevaarlijkste van Draghi's oplossing. Je weet dat het funest is, maar merkt het pas als het te laat is en je er niets meer aan kunt doen.
http://www.belegger.nl/nieuws/2623139/rbs-begin-van-einde-van-eurozone.html
is Mario Draghi de redding
is Mario Draghi de redding van Geert Wilders? Rutte kan wel gaan zeggen dat hij er tegen was maar dat is dus niet zo de oulewaper van de DNB heeft voor het onzinnige opkopen gestemd en ja dit was in opdracht van JCdJ en zijn kompaan Mark R. .
nu maar duimen dat je strakjes nog lacht…
.
De race is al aardig gelopen,
de Verkiezingsstrijd bijna beslist
die was uiteraard nooit écht open
‘t belangrijkste werd mooi gemist,
.
dat kwam door de sturende Machten
en het zicht dat de Pers daarop bood,
maar wat kon je ook anders verwachten
de belangetjes zijn nogal eh.groot…
.
dus vanavond nog 1 keer genieten
van de poppenkast van EenVandaag
hoe ze met losse floddertjes schieten…
maar zo scherp als ze mógen wel graag…
.
maar ’t publiek zal weer enthousiast joelen
dat wordt min-of-meer van haar verwacht
en ‘t allerliefst staand op de stoelen en
ben benieuwd wie er strakjes nog lacht…
.
Ik dacht ook al waar blijven de Marokkanen,
maar gelukkig hebben we Wilders die het toch nog even als groot probleem moest noemen in het debat.
Even de cijfers:
Het migratiesaldo van Marokkaanse allochtonen was in 2010: 126. Nee niet 126.000, niet 1.260, maar eenhonderdzesentwintig.
Van 1996-2001 was het saldo 3.162 gemiddeld per jaar. Van 2002 t/m 2010 was dat 370. Een daling met 90%!
Voor de 1ste generatie waren die cijfers 3.333 en 1.163.
Voor de 2de: -172 en -793.
De migratie van Marokkanen kan geen enkel probleem meer zijn.
Het hele migratiesaldo van niet-westerse 1ste generatie allochtonen uit moslimlanden is gedaald van 21.200 per jaar voor 2002 naar 5.300 erna. Een daling van 75%.
Die laatste cijfers komen uit een artikel dat ik straks nog zal publiceren.
Gaarne echte problemen oplossen meneer Wilders.
@ Flip van Dyke
Al je toch aan het zoeken bent:
Kun je de de criminaliteitscijfer van Marokkanen jongeren tot 21 jaar ook even opzoeken? Een vergelijking met autochtonen in dezelfde leeftijdscategorie zal wellicht verhelderend voor je werken.
@ Flip van Dyke: Gaarne èchte
@ Flip van Dyke:
Gaarne èchte problemen oplossen heer Wilders, zegt u?
Hij kaart het nog steeds bestaande grote probleem van criminele Marokkanen aan,( de tweede en derde generatie notabene) en hoeveel minder er nu nog jaarlijks binnenkomen is niet relevant, het zijn er namelijk nog steeds teveel.
U vindt kennelijk óók Europa en de EU crisis geen echt probleem?
U vindt de alsmaar stijgende zorgkosten geen echt probleem?
U vindt het overdragen van onze zuur verdiende centjes naar zuielijk Europa geen probleem?
Kijk, dat zijn nou echte problemen waar Wilders wat aan probeert te doen. U bent ofwel wereldvreemd, ofwel u hebt levensgrote oogkleppen op.
@ Flip van Dyke
"Van alle jongens van Marokkaanse herkomst is 65% tussen hun twaalfde en drieëntwintigste levensjaar wel eens aangehouden op verdenking van criminaliteit. Onder de andere niet-westerse groepen ligt dit rond de 50%. Van autochtone jongens in deze leeftijd is 25% wel eens aangehouden."
Bron: SCP jaarrapport integratie 2012
Dat bedoelt Geert met het probleem.
Wilders had het over de immigratie.
Jullie hebben het over de mensen die hier zijn.
Niet op ingaan
@FRFC op 6 september, 2012 - 19:56
Niet op ingaan meer. Dit is zo debiel. Je hoeft de deur maar uit te lopen en dat te vergelijken met 10 jaar geleden en je weet dat ie liegt. Hoef je verder helemaal niet moeilijk over te doen. Nederland knalt uit zijn voegen. Iedereen weet het, behalve betaalde beroepsontkennerTs. En dat zijn vooral diegenen die wat met cijfertjes gaan knoeien.
@de_mol
PVV'ers bezitten wonderlijke gaven: zijn hoeven maar even naar buiten te lopen -sommige hoeven alleen maar uit het raam te kijken- en ze weten precies hoe het zit met de migratie in het hele land.
Vind ik echt heel knap.
Opvallend was dat niemand,
Opvallend was dat niemand, behalve Rutte dus, wist dat ook de heer Schäuble tegen een derde uitbetaling aan de Grieken is.
Verder deed Emile Roemer het zeker niet slecht. Hij bleeft 'naturel'.
Wilders wacht duidelijk de beslissing van Karlsruhe af op 12 september. Vanzelfsprekend.
Samsom vind ik oppervlakkig.
Rutte was terughoudend en ging een aardig gesprek aan met Roemer.
Buma is niet onsymphatiek.
Pechtold gedroeg zich als: 'opa spreekt'.
Wilders gooide vlug nog even het woord Marokkanen in de groep. Hij bedoelde waarschijnlijk daarmee te zeggen dat 'wij' met open grenzen ieders emigratieproblematiek op het bord krijgen.
Cijferfetisjisme
@Flip van Dyke op 6 september, 2012 - 20:10
Meerdere reaguurders hebben dat cijferfetisjisme allang gefileerd hier.
En nee, ik kijk niet alleen uit het raam. Ik kom nog wel eens ergens. Ik heb meer dan 30 jaar in een prachtwijk gewoond, net een jaar weg. Heerlijk. Toen ik wegging woonden er nog maar 11% autochtonen.
Maar dat is echt niet de enige wijk hoor. Je struikelt nu echt werkelijk overal over die lui. Dus ga ergens anders je leugentjes proberen te verkopen, want alleen werkelijke debielen en beroepsontkennerTs van de werkelijkheid geloven daar nog in.
reactie Jolande Sap op debat.
Bij DWDD konden we de reactie zien van Jolande Sap over het debat. Ze heeft haar grote verlies al uitgebraakt. Wilders moest het wéér eens ontgelden. Haar agressie spoot eruit. Zo hebben we de echte Sap leren kennen. Die is volledig afgegaan. Haar grote Groen-links problemen op Wilders verhalen.Wat een afgang.
'@ Flip van Dyke op 6 september, 2012 - 20:10
Dat komt waarschijnlijk, omdat PVV'ers in eht we'rkelijke leven staan, verspreidt over heel Nederland en kunffelaars zichj teruggetrokken hebben in hun comfortabele grachtenpandje, Het Gooi of de luxere buitenwijken van de grote steden en het dorp Amsterdam.
Als je dáár woont, heb je inderdaad geen last van bontkraagjes en ander crimineel tuig en dan kun je ook héél verbaasd zijn, als de rest van de Nederlanders daar wél last van heeft. Dat is immers de elite niet! En als de elite zegt, dat we geen last van de Multicul" hebben, dan hébben we geen last van de Multicul, want de Elite zegt het zelf!
Als je hen dan echter uitnodigt, eens een jaar in het échte Nederland te gaan wonen, dan geven ze haastig niet thuis en komen met hun onzinnige verhalen over vooroordelen en de verrijking, die de multicul ons oplevert (Slagers, groenteboeren en bakkers, dat is het op een hóógenkele uitzondering na, wel) en dat het toch allemaal wel meevalt en zo mooi is!
Welnu, beste Flip van Dyke, ik vind cultuur en dan vooral buitenlandse/vreemde culturen enorm prachtig! Maar als ik ze aan den lijve wil ondervinden, dan ga ik er wel naar toe! Zij hoeven voor mij niét naar hier te komen!
@cmsuijkerbuijk
U hoort ook tot die mensen met hun wondelijke gavens. U ziet het allemaal. Wondelijk. Het zijn gavens die ik niet bezit ondanks dat ik in een wijk woon met 50% allochtonen. Ik moet mij behelpen met het CBS en dergelijke.
Ik zal echt niet denken dat de rest van Nederland ook zo is als mijn wijk. Ik weet wel beter.
Flip van Dijke 19.28 uur, wij
Flip van Dijke 19.28 uur, wij mogen helemaal niet weten hoe groot de import is, het wordt verdoezeld door ze kennismigranten, gezinsherenigers, asielzoekers, migranten, uitgenodigde vluchtelingen, MOElanders, illegalen en weet ik wat te noemen. Feit is dat het voor een overvol land waar het water niet meer gezuiverd kan worden en de lucht vol fijnstof zit het er veel en veel te veel zijn, te meer omdat ze niets toevoegen, de welvaart die voor de generaties na ons bedoeld was naar de mieter hebben geholpen en ongelooflijk crimineel zijn.
@Mariska
@Mariska. Hoezo mogen we niet weten hoeveel immigranten we hebben? We mogen ook weten hoeveel emigranten we hebben. Kunt u allemaal vinden bij het CBS.
@Flip van Dyke
Jij hebt gelijk, er is werkelijk niets aan de hand
http://www.youtube.com/watch?v=Ac_AXVq3qVk
Flip heeft wel een punt.
De meeste Marokkanen zitten al hier en de nieuwe instroom is niet indrukwekkend meer. Wilders betrok dit punt bij het uittreden uit de EU en dat is niet het grootste voordeel dat je maakt. Of hij stelt het wel erg simel voor. Het voordeel dat je eigen - liefst winstgevend - migratiebeleid kunt formuleren is er natuurlijk wel als je uit de EU treedt. Dat scheelt miljarden Euro's per jaar op den duur. (een nader te bepalen deel van 7,2 miljard/jaar dat je vantevoren niet met zekerheid kunt vaststellen).
Wilders bracht de voordelen van het invoeren van de gulden en het uittreden uit de EU niet goed voor het voetlicht. Dat doet Farage dan toch stukken beter. Dat doet Baudet dan toch stukken beter. Zelfs de ING doet dat onbedoeld stukken beter.
Goed idee dus, maar te simplistisch uit proberen te laggen, waardoor het een dommig plan lijkt. Wat het dus niet is. Volgende keer beter, want wachten tot 12 september is te laat.
@de_mol
U schreef over dat u een jaar geleden vertrok uit een wijk waar nog 11% autochtoon was.
Ik heb even bij het CBS gekeken, maar naar wijk heb je wel wat informatie, maar ook een paar huizen wordt al snel een wijk.
Naar postcode zijn er wel cijfers.
Ik heb die gedownload en bekeken. Er zijn iets meer dan 4.000 postcodes. Ik geef de top:
Inwoners Percentage 5656, Eindhoven 5 100% 5264, Vught 270 94% 2572, 's-Gravenhage 8585 93% 2525, 's-Gravenhage 16345 92% 2526, 's-Gravenhage 13015 91% 1102, Amsterdam 21185 85% 1061, Amsterdam 10710 85% 3027, Rotterdam 10105 85% 3029, Rotterdam 3280 85% 3074, Rotterdam 11125 82% 1104, Amsterdam 12350 80% 3025, Rotterdam 7265 80% 2516, 's-Gravenhage 8695 80% 3026, Rotterdam 6950 79%Hij heeft het een beetje krom weer, maar je ziet de postcode, plaats, totaal inwoners en percentage allochtonen.
Er zijn in Nederland 4.000 postcodes.
In vijf van die postcodes is het percentage allochtonen meer als in de wijk waaruit u een jaar geleden bent vertrokken. In alle andere 3995 is het minder.
Bron: CBS
Dit is nog krommer dan toen ik het intikte, maar
je ziet bijvoorbeeld:
2572, in Den Haag, totaal inwoners 8585 en daarvan is 93% allochtoon.
WE
WE kijken vanavond
helemaal niet ALLEMAAL naar het debat. Ik heb er wat gezien en het ene was nog
nikseriger dan het andere. In mijn beleving is de NL politiek nog nooit zo
betekenisloos geweest als in deze “interessante tijden”.
Gaat u maar alvast in de
houding staan want ergens tussen Sinterklaasavond (als dat nog gevierd mag
worden tegen die tijd) en kerst (als dat nog gevierd mag worden tegen die tijd)
marcheren we gewoon dieper het Europese hol binnen.
Ik heb toch maar mijn artikel
over de migratie hier op het Open Podium gegooid:
De migratie van de 1ste generatie uit niet-westerse landen ontleed.
Turken, Marokkanen, werelddelen, moslimlanden. Kortom heel veel informatie. Vergeleken heb ik de periode 1996 t/m 2001 en 2002 t/m 2010.
Ik heb nog wat meer met de postcode's gespeeld
en ik heb totaal 20 postcode (van de 4.000) gevonden met een aantal allochtonen van 75% of meer; 90 tussen de 50% en 75%; 499 tussen de 25% en 50% en 1386 tussen de 10% en 25%. De helft van de postcodes heeft dus een percentage beneden de 10%.
Het hangt er dus maar vanaf waar je de deur uit stapt.Doe je dat in postcode 2525 in Den Haag (92%) of in postcode 3888 in Apeldoorn waar het percentage allochtonen 1,6% is. Misschien worden ze wel helemaal niet als zodanig herkend want tenslotte is de definitie van een allochtoon iemand die tenminste één vander of één moeder heeft die in het buitenland is geboren.
@tipo
"De meeste Marokkanen zitten al hier en de nieuwe instroom is niet indrukwekkend meer." U stelt het wat bot, maar fijn dat het kwartje gevallen is mbt de propaganda van Geert & vrienden dat de grenzen wijd openstaan voor golven aan NWA/moslims.
@ Donnie 22:22
Het geldt iig voor Marokkanen. Het geldt nog niet voor kansloze immigranten of voor immigranten die voor even kansrijk zijn, maar al snel in een uitkering, bijstand of gevangenis belanden.
Bij immigratie is het dom om op Marokkanen te focussen, maar om immigratie winstgevend te krijgen zijn wel eenvoudige en eerlijke maatregelen te bedenken die op den duur enorm veel geld besparen. Binnen de EU is dat niet mogelijk, omdat je binnen de EU niet genoeg beleidsruimte hebt. Zo mag Nederland immigranten geen uitkering ontzeggen, wat Zwitserland of Signapore wel kunnen.
@tipo
Is dat zo? Heeft u mijn nieuwe artikel gelezen?
Dat geroep over kansloze immigranten gaat maar door, maar wordt niet bewezen.
Kijk eens aan Wilders is
Kijk eens aan Wilders is uitgeroepen tot de winnaar. Althans door een debat-deskundige in Den Haag. De De twitter War-Room van de PvdA werd voor een minuut buiten spel gezet.
Op DWDD ging de vuige PvdA-propaganda natuurlijk gewoon door. Allemaal op kosten van de belasting betaler. Sociaal hè ?
@ Flip van Dyke 22:40
U kent het basisscenario van NYFER. Daarin kunt u de aannames voor hun basisscenario lezen. Dat basisscenario geeft bij ongewijzigd beleid voor een instroom van 20.000 NW-immigranten een langlopende verplichting op van 7,2 miljard/jaar.
Als je, zoals de Libertarische Partij, voorstelt dat iedereen welkom is die zijn eigen broek op kan houden, maar daarbij niet kan deelnemen aan de verzorgingsstaat gedurende zijn hele verblijf in Nederland, dan heb je het over een enorme besparing. Of dat nu 1 miljard of 10 miljard is, het is en blijft een enorme bezuiniging. In Zwitserland, Signapore en de VS is een soortgelijk migratiebeleid. Nederlanders moeten dan ook een opt out op de verzorgingsstaat kunnen nemen uiteraard, anders is het niet eerlijk.
Dan doen enkel de mensen aan de verzorgingsstaat mee, die daar een voorstander van zijn en dan legt migratie geen beslag op de verzorgingsstaat, waardoor deze betaalbaar blijft. Of niet, maar dan neemt iedereen een opt out. Die keuze is vrij.
Op die manier wordt de overheid kleiner en kunnen we de staatsschuld terugbetalen.
@tipo ik kom daar op terug
in mijn artikel over Nyfer dat volgende week verschijnt.
Komt dat zien!
Het artikel, waarin Flip ons gaat voorrekenen dat het ons veel méér kost dan 7.2 miljard/j.
@ Flip van Dyke22:58
Prima. Maar zelfs al is het aannemelijker dat de kosten van het basisscenario bijgesteld moet worden naar 3,6 miljard (de helft) dan nog is bezuinigen daarop een goed idee.
NYFER focussed enkel op NW-allochtonen, maar ook voor Polen, Roemenen en Bulgaren geldt dat deze een uitkering aan kunnen vragen in Nederland. Ook daarop kan bespaart worden met bovenstaand voorstel, maar deze komen in het basisscenario van Nyfer nog niet eens voor.
Het is onmogelijk om vantevoren te weten wat je bespaart. Nyger geeft een indicatie met een aantal parameters die gezijzigd kunnen worden. Eigenlijk levert Nyfer een formule waarmee je een indicatie van de kosten van immigratie kunt maken. Die parameters weet je pas achteraf en niet vantevoren. Maar ze zijn, met alle voorbehouden, inzichtelijk beargumenteerd door Nyfer.
Kritische massa voor groei naar sharia-proporties
Islamieten en vooral Marokkanen hebben hier de omvang van een kritische massa bereikt. Immigratie is eigenlijk niet meer nodig maar mooi meegenomen. Ze kunnen voor de groei naar sharia-proporties nu verder vertrouwen op hun baarmoeders.
Voor de rest zijn de belangrijkste problemen waar we mee zitten, oplossingstechnisch samengeklonken: souvereiniteit in financieel-economische aangelegenheden, vreemdelingenpolitiek, criminaliteitsbestrijding en EU. En vreemdelingenpolitiek weer met de bovenproportionele massa zwakbegaafden die ons sociale vangnet 'strapazieren' en sowieso op gebieden als onderwijs en criminaliteit handenvol geld kosten.
Wilders en zijn staf zijn zowat de enige die die problemen als totaal overzien.
@Tipo
Polen en andere Oost-Europeanen maken veel minder gebruik van onze sociale voorzieningen dan autochtonen, maar ze betalen wel premie. Die premie ben je kwijt als je ze een bepaalde periode wil uitsluiten van de sociale zekerheid.
OverMijnLijk
Hoe komt u daar bij? Als we op een geboortegolf wachten dan zal dat zeker niet in deze eeuw zijn...
De toename van moslims in Nederland t/m 2050 (CBS houdt het op 8% tegen die tijd, 5% nu) is nauwelijks toe te wijzen aan migratie, noch geboorte aanwas maar bijna geheel door de sterfte van bejaarde autochtonen.
Moet ik nog een linkje geven of kunt u zelf wel de feiten vinden (als deze u uberhapt intresseren... waarschijnlijk pijlt u liever met de onderbuik en/of een blik op straat zoals diverse anders mensen hier...).
Economische multiculverrijking
Las net nog in Spiegel-Online gelezen dat 20% van de Europeanen niet fatsoenlijk kan lezen en dat dat een bedreiging vormt voor de economische ontwikkeling van Europa.
http://www.spiegel.de/schulspiegel/wissen/analphabetismus-jeder-fuenfte-europaeer-kann-nicht-richtig-lesen-a-854395.html
Wie wil weten wie dat vooral zijn, kan zelf even rekenen met een (normaalverdeelde) IQ van tussen de 80 en 85 voor Marokkanen (en waarschijnlijk alle NW-allochtonen) en een voor IQ gebruikelijke standaarddeviatie van 15.
En al ben ik dan geen onderwijzer, maar om het onderste tweederde van zo'n IQ 80-85 populatie ooit naar hogere economische leesvaardigheid te tillen dan die, die vereist is voor een assistent-interieurverzorgster, lijkt me zelfs met onbegrensde budgetten onmogelijk.
Over andere beroepen heb ik het dan maar niet.
@ Flip van Dyke: bananen zijn krom
@ Flip van Dyke (22:06)
U blijft maar proberen recht te praten wat krom is, of plat wat bol is. Volkomen irrelevant daar men om u heen al lang een flink aantal werkelijk serieuze beschouwingen, cijferreeksen, observaties en fases verder is. Als u vraagt welke, dan onderstreept u mijn eerste en tweede zin. De kwestie nu is eigenlijk heel prozaïsch: hoe de aanwas van niet integrerende probleemgroepen te stoppen, hun aandeel in de verkeerde grafiekjes naar de 'normaal' te verlagen, evenals de nu nog exorbitante kosten, en wat te doen met niet integrerende, blijvend overlast gevende groepen. Opdat onze verworvenheden van ooit weer verworvenheden zijn en het recht op zelfbeschikking en het recht op een eigen thuisland ook voor inheemse Nederlanders geldt. Laat daarover eens uw leken-licht schijnen als u dat aankunt.
@OverMijnLijk
**Islamieten en vooral Marokkanen hebben hier de omvang van een kritische massa bereikt. Immigratie is eigenlijk niet meer nodig maar mooi meegenomen. Ze kunnen voor de groei naar sharia-proporties nu verder vertrouwen op hun baarmoeders**
Je kletst ook maar wat aan he.
**Wie wil weten wie dat vooral zijn, kan zelf even rekenen met een (normaalverdeelde) IQ van tussen de 80 en 85 voor Marokkanen (en waarschijnlijk alle NW-allochtonen) en een voor IQ gebruikelijke standaarddeviatie van 15.**
Idem
NWA lager IQ?
Het taalniveau van Nederlanders valt ook tegen, de meeste communiceren op niveau B1-B2 (= Onafhankelijk Gebruiker), meer dan de helft van de Nederlanders begrijpt teksten op Niveau C1 of hoger niet. In dat stukje over analfabetisme staat nergens iets om welke groepen het nu gaat.. een overzicht per land, scholingsniveau en dan per groep (herkomstgroep, ook opgesplitst naar 1ste of 2de generatie) zou nodig zijn om iets te kunnen zeggen om wat voor soort mensen het nu gaat.
Alle NWA een IQ van 85? Uhm... Dan moeten we eerst aannemen dat (het gemiddelde van) al die onderzoeken kloppen. Laten we aannemen dat dat zo is: dan moet je wel in acht nemen dat je niet alle NWA op eén hoop kan gooien want daar vallen heel veel groepen onder. Een van de bekende fouten danwel trukjes die gebruikt worden: met praat over allochtonen (iedereen met tenminste één buiten NL geboren ouder), springt over op NWA (grofweg: Aziaten, Afrikanen en Zuid Amerikanen, specifiek: " herkomstgroepering een van de landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië -exclusief Indonesië en Japan- of Turkije"). Het IQ van bijvoorbeeld Marokkanen (85) scoort lager dan de gemiddelde Nederland (95-100) en bijvoorbeeld Chinezen en Koreanen weer hoger (105-110). Nog daargelaten dat de 1ste generatie NWA slechter scoren dan de 2de generatie. Lucassen betoogde dan ook in het debaten in De Balie over het boek dat we moeten zoeken in de richting van sociale aspecten (scholing e.d.) en bijvoorbeeld niet iets genetisch.
Oude en versleten multiculti-boodschap.
Daar is het multiculti-evangelie weer!
En nu wordt er zeker weer verwacht dat wij daar 'inhoudelijk op ingaan'?
Dat hebben wij reeds een tiental jaren aan één stuk door gedaan, heren Flipse en Donnie!
We gaan die exercitie voor uw plezier niet nog eens een keer dunnetjes overdoen.
Overigens is het welhaast een belediging, dat u ons daar nú nog steeds mee komt hinderen....
ons toeroepend de discussie opnieuw te gaan her-openen. !
Uw momentum is allang voorbij.
Misschien een site voor middelbare scholieren opzoeken?
Die kids beginnen pas.... tenslotte!
@ Flip van Dyke 23:33
Immigranten maken meer gebruik van de verzorgingsstaat dan niet-immigranten. Dat zult u niet kunnen ontkennen. Als je alle potentiele nieuwe immigranten voordat ze naar Nederland komen vertelt dat ze hier welkom zijn om een dienst te bewijzen, maar dat ze aan de verzorgingsstaat nooit deel kunnen nemen, dan maken er gemiddeld minder mensen gebruik van de verzorgingsstaat. Met minder overheidsafhankelijke mensen in Nederland, daalt het begrotingstekort. Stel dat het basisscenario van Nyfer overeenkomt met de werkelijkheid (dat pretendeert Nyfer overigens niet), dan scheelt dat 1,1% BNP aan overheidsuitgaven met bovenstaande maatregel op den duur. Het geldt enkel voor nieuwe immigranten, dus is er uiteraard een uitverdieneffect van tientallen jaren voordat je die bezuiniging in zijn geheel bereikt hebt.
Het is ook niet de enige bezuinigingsmaatregel die je opeens kunt nemen als je uit de EU treedt. Ook de verplichting om 0,7%BNP aan Ontwikkelingssamenwerking te besteden komt te vervallen. Ook de verplichting om 1,5% aan klimaatbeleid te besteden komt te vervallen. Potentieel ligt er dus een extra bezuinigingsmogelijkheid van 1,1+0,7+1,5 = 3,2% BNP/jaar op immigratie, klimaat en OS als Nederland uit de EU treedt. Dat is ons gehele begrotingstekort. Waarschijnlijk haal je niet die gehele 3,2%BNP als bezuiniging ineens, maar een groot deel er van is mogelijk. Nu is dat in ieder geval niet mogelijk, omdat de EU ons die bezuinigingsmaatregelen onmogelijk maakt.
Bovendien voorkomt het uittreden uit de EU de deelname aan de transferunie dat conservatief ingeschat 6%BNP/jaar scheelt. Als Nederland 6,2% van de huidige particuliere kapitaaluitstroom uit de PIIGS moet compenseren, dan is dat al 7,2%BNP/jaar dat Nederland kwijtraakt aan de Euro.
Bovendien daalt de inflatie met invoer van de gulden en daalt het rentepercentage op de staatsschuld.
Bovendien scheelt het 3,7 miljard = 0,5%BNP aan netto-EU-bijdrage + toekomstige verhogingen.
Uittreden uit de EU levert dus maximaal 9 tot 10% BNP aan bezuinigingen op wat overeenkomt met een Nederlandse overheid die zo 50 tot 65 miljard kleiner kan worden, dan als Nederland in de EU, Euro en Transferunie blijft. Dat verhaal staat als een huis en zelfs als het tegenvalt, staat vast dat het een enorme verkleining van de overheid (en dus het overheidstekort en de staatsschuld) betekent.
Immigratie is slechts een bouwsteen in dat verhaal, maar wel een aanzienlijke. Vantevoren kunnen we eeuwig gaan gokken hoeveel dat precies achter de komma gaat besparen, maar zeker is dat u dat niet weet en ik ook niet. We weten enkel dat er iets bespaard wordt en als we dat alletwee willen en op een menselijke en eerlijke manier kunnen, dan moeten we dat doen.
Dan moet je immigratie in combinatie met een dikke verzorgingsstaat wel als kostenpost erkennen en het eerlijker voor iedereen vinden om het principe te hanteren: iedereen die zijn eigen broek ophoudt is welkom. Daat moet je vervolgens tientallen jarenlang niet mee gaan marchanderen.
En bovenal: Dan moet Nederland uit de EU.
@Tipo
Het grootste deel van uw verhaal gaat over de EU en niet over immigranten. Ik reageer op de immigranten: de grootste misser die gemaakt wordt is de huidige immigratie te vergelijken met die zoals die vroeger is geweest. Ik hoef alleen maar te verwijzen naar mijn laatste artikel op deze site geplaatst. Daar zie je duidelijk al dat de afgelopen 10 jaar veel veranderd is.
Automatisch wordt aangenomen dat immigranten vaker gebruik maken van uitkeringen dan autochtonen, maar dan gaat men uit van de huidige populatie van bijvoorbeeld niet-westerse allochtonen en gaat daarmee rekenen. Het is een van de blunders van Nyfer. Op Nyfer kom ik nog terug met een artikel, zoals al aangekondigd.
@ Flip van Dyke 09:45
U heeft gelijk dat resultaten behaald in het verleden geen garanties voor de toekomst biedt. Maar we moeten er voor waken dat de resultaten uit het verleden niet de toekomstige resultaten worden en daar zijn gepaste maatregelen voor. Dat het nu iets beter gaat, wil nog niet zeggen dat het goed genoeg is of dat het op termijn weer slechter gaat bij gelijkblijvend beleid.
Van gastarbeiders dacht men ook dat die hier tijdelijk waren. Totdat ze gezinshereniging kregen. Totdat hun werkgelegenheid alhier kwam te vervallen door innovatie en globalisatie. Toen werden ze opgesloten in een uitkeringssituatie. Met Polen, Roemen en Bulgaren of met andere immigranten dreigt datzelfde opnieuw te gebeuren, als zij het recht op een uitkering blijven behouden en de wereld sneller dan hun arbeidscapaciteit wijzigt.
Er is geen sprake van dat de situatie nu
vergelijkbaar is met vroeger. Daarvoor zijn er teveel maatregelen genomen om een herhaling te voorkomen. De asielaanvraagprocedure is verscherpt waardoor er structureel minder asielzoekers naar ons land komen. Idem gezinsmigratie.
Oost-Europeanen is een heel andere groep dan de gastarbeiders uit de jaren zestig en zeventig: ze zijn veel beter opgeleid, kunnen veel makkelijker komen en ook weer gaan (want ze weten dat ze toch altijd weer terug kunnen komen). Bovendien groeit de economie ook als kool in Oost-Europa..
De remigratie is veel hoger bij Oost-Europeanen dan bij de vroegere gastarbeiders.
De arbeidsparticipatie van Oost-Europeanen ligt op hetzelfde niveau als dat van autochtonen. Gelet op het geringe gebruik van de sociale voorzieningen en zorg, leveren Oost-Europeanen ons gewoon geld op.
heb nog maar weinig discussie meegemaakt. Wel heel veel
geschreeuw en onvoorstelbaar veel onzin, @Gielah 07:34.
U gedraagt zich als een diep gelovige voor wie alles al 100% vaststaat. Onwrikbaar. U heeft al veel gereageerd op mijn stukken, maar nog geen woord inhoudelijk. Als het allemaal dan zo duidelijk is, dan moet het een fluitje van een cent zijn om mijn kritiek en onderzoeken te weerleggen. Dat gebeurt niet en niemand is daar in geslaagd.
Ook Niemöller weigert een inhoudelijke discussie met mij aan te gaan. De enige hier die echt inhoudelijk wil discussiëren is Tipo. Voor de rest is het om te huilen.
Kolder
Beste Flip, je weet het leuk te brengen maar vertelt natuurlijk kolder.
Asielzoekers die in Spanje een generaal pardon krijgen en hier binnen komen, het woordje huursubsidie kennen ze immers niet in Spanje, worden niet als NWA geregistreerd, maar zijn dat wel degelijk.
Gewoon maar een voorbeeldje. Derde generatie idem dito, kut-marokkaantje in Nederland geboren trouwt met kut-Marokkaninnetje, ook hier geboren, en hun kindjes zijn dus volbloed Nederlanders. Die praten als Marokkanen, eruit zien als Marokkanen en zich gedragen als Marokkanen (en vooral dat laatste is ergerlijk).
Kiwi, en de onderbouwing?
Kiwi,
en de onderbouwing? Derde generatie Marokanen? Dat zijn er verschrikkelijk weinig en uitgaande dat iemand in het begin van de jaren 60 hier is gekomen zijn er weinig "kut marokaantjes" die nu al lastig zijn aangezien die net een jaar of 10 zijn geworden.
Beter opgeleide Marokaanse dames van de 2e generatie zullen wel oppassen om met een of ander "kut marokaantje" te trouwen en de derde generatie voor te brengen.
Weinig?
Praktijkvoorbeeld: Vader was in 1968 toen hij hier kwam 25. In 1975 kwam zijn gezin over, in 76 werd er een zoon geboren. Die in 96 een zoon kreeg met zijn tweede generatie Marokkaanse vrouw wier ouders hetzelfde traject aflegden. Hoe oud is die zoon nu?
Oh, die zoon ziet u niet in de CBS cijfers? Raar he, die is 'Nederlander'.
@Kiwi45
U weet blijkbaar niet wat een allochtoon is. Toch wel vreemd voor iemand die reageert op deze site.
Een allochtoon is iemand wiens vader of moeder in het buitenland is geboren. Punt. Een Marokkaan die in Spanje een verblijfsvergunning heeft gekregen en naar Nederland verhuist (dan moet dat in principe met de Spaanse nationaliteit, tenzij diegene gebruik kan maken van de europaroute of bijvoorbeeld een tijdelijk een visum kan krijgen voor studie o.i.d.) blijft daardoor een allochtoon. In dit geval een Marokkaanse allochtoon van de eerste generatie omdat hij in Marokko is geboren.
Als hij in Spanje kinderen heeft gekregen en die verhuizen mee naar ons land, dan zijn die kinderen wel Spaanse 1ste generatie allochtonen en niet 2e generatie Marokkaans.
@Kiwi45 Ook vreemd dat niemand hier blijkbaar de cijfers
van het CBS over de derde generatie heeft opgezocht en gelinkt. Natuurlijk niet het is veel beter om er allemaal onzin over te roepen.
Allochtoon?
Ik weet prima wat een allochtoon is zodra ik er één zie. En weet u: dat heeft over het algemeen weinig tot niets met definities te maken. Als het een bontkraagje heeft, een raar soort Nederlands spreekt, op een scooter rijdt en lichtgetint is dan is dat voor mij een allochtoon. Ongeacht welke generatie of in welke CBS-categorie je zo iemand wil plaatsen.
Aan de andere kant ken ik hier in Nederland geboren kinderen van Amerikaanse ouders, en die zie ik dan weer niet als allochtoon. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat die in de Nederlandse samenleving perfect meedoen.
@Kiwi45 14:07
Als je je eigen definities gebruikt moet je dat zelf weten maar zet het er dan even bij. Ik ken trouwens ook autochtonen die een raar soort Nederlands spreken.
Overigens schreef u: "Asielzoekers die in Spanje een generaal pardon krijgen en hier binnen komen, het woordje huursubsidie kennen ze immers niet in Spanje, worden niet als NWA geregistreerd, maar zijn dat wel degelijk."
Nu kan ik er geen touw meer aan vast knopen.
@ Kiwi45
Zo is dat. Aan de goocheldefinities en de begripsvervuiling van links heb ik geen boodschap, zolang iedereen met eigen ogen kan zien dat het land door de massaimmigratie van wilden naar de donder wordt geholpen. Aan Flip de taak de CBS-definitie van 'wilden' boven water te halen. Hou er desnoods een enquete over.
Is hier een geheime wedstrijd aan de gang wie
de meeste domheden kan debiteren aan de gang? Zo ja, kan ik dan shrimpocat nomineren?
Gielah
-ons toeroepend de discussie opnieuw te gaan her-openen. !-
Ehm, mevrouw Gielah.... dat is dé wens van meneer Niemoller. Hij schreef recent een interessant boekje met als doel het taboe te doorbreken en het gros hier was of is het nog steeds helemaal met hem eens.
Nu kan het natuurlijk zijn dat u meedoet met de hierboven genoemde geheime wedstrijd. In dat geval zou ik u ook graag willen nomineren.
Mocht u niet overtuigend op de eerste plaats eindigen dan toch zeker op een gedeelde 1e danwel mooie 2e plaats.
Bijzondere gave
Ah, de bijzondere gave van DDS/PVV-ers komt weer eens boven. Zo op ook opslag kunnen zien of iemand (1ste, 2de, 3de) gengeratie allochtoon is.. Mij lukt dat niet hoor, om aan iemand te zien of zijn/haar 'één of meerderdere (groot) ouders van deze persoon buiten NL geboren zijn.
Jullie verwarren de termen "allochtoon", "westerse allochtoon" , "niet westerse allochtoon" met "iemand die er buitenlands (noord afrikaans?) uit ziet".... Prima hoor maar als je objectief wil meten wat er veranderd in de samenleving kun je daar niet op gaan peilen. Dat kijk je dus naar het herkomst land van iemand, of het herkomstland van diens (groot)ouders. Wordt het wel wat lastig als nationaliteiten/rassen gaan mengen...
Maarja ook dat keuren sommige hier af als "onnatuurlijk gedrag" . BRRRR.
De boodschap dat bijvoorbeeld prins Alex een westerse allochtoon is (2de gen) en Max een 1ste generatie niet westerse allochtoon én dat hun kinderen 2de generatie niet westers zijn, die boodschap zal wel niet aan jullie besteed zijn want "wim, lex en kids zien er blank/westers uit en gedragen zich westers". Vraag me dan af hoe jullie groepen bestempellen die hier wonen en zich westers gedragen maar hun roots elders hebben: diverse aziaten, surinamen/antillen, zuid europeanen (kunnen wel eens duidelijk een "buitenlands tintje" hebben) enzovoort...
Wellicht moeten jullie gewoon erkennen dat alle cijfers van het CBS, IND, van Dyke, Niemöller, Lucassen etc. jullie totaal niet intresseren zolang jullie maar vestigd worden in het idee dat dit land "teveel kut marokkaantjes en ander moslim tuig heeft" ??? Ja, die Marokkaanse jongens zijn oververtegenwoordigd in oa de criminaliteit en ja dat moet worden opgelost maar dat lijkt me nog geen reden om het migratie & integratie debat te ontwijken of in paniek de schreeuwen dat de grenzen dichtmoeten etc. of te geloven in doem scenarios (fabeltjes) als een moslim bab tsunimi's en weet ik wat nog niet meer.