Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Multi-etnisch JA Multicultureel NEE

Geplaatst door Blondemevrouw op 1 oktober, 2012 - 20:29
Tolerantie

“Glad to be in Vancouver again. Multi-ethnic, not multicultural. Huge difference.”

De problemen waarmee we in de samenleving geconfronteerd worden, als gevolg van het beleid met betrekking tot immigratie, zijn vanuit verschillende perspectieven te beschouwen. Uiteenlopende oorzaken worden genoemd, die ten grondslag zouden liggen aan de onmiskenbare negatieve spiraal waarin we met zijn allen beland zijn. De tweet van Pat Condell heeft mij aan het denken gezet. “Multi-ethnic, not multicultural, huge difference”. Kort maar krachtig een theorie meegevend aan zijn volgers.

Een multiculturele samenleving is een samenleving, die is samengesteld uit verschillende (elementen van) culturen. De kans dat een cultuur geen element(en) bevat van een andere cultuur, is anno 2012 bijzonder klein. Daarom leven we eigenlijk bijna overal ter wereld in een multiculturele samenleving. Verdedigers van de huidige multiculturele toestand brengen dat graag in tijdens een gesprek. “We zijn allemaal multicultureel en Nederland is altijd een multicultureel land geweest.” Sommige elementen uit andere culturen mengen zich moeiteloos en zijn soms zelfs een verrijking te noemen. Dat mag echter niet als excuus dienen om te ontkennen dat bepaalde (elementen van) culturen niet verenigbaar zijn met andere culturen. De Nederlandse samenleving is nooit eerder zo verdeeld geweest als nu. Nederland is nooit eerder zo multicultureel geweest als nu.

Voor ‘multi-etnisch’ als begrip, is veel minder aandacht dan voor het begrip ‘multiculturele samenleving’. Veel pagina’s op internet verwijzen voor een toelichting van multi-etnisch naar multicultureel. Toch lijkt er in mijn optiek een belangrijk verschil te duiden. Een multi-etnische samenleving is een samenleving, die is samengesteld uit inwoners met verschillende etnische achtergronden. De etnische achtergrond zorgt echter in veruit de meeste gevallen niet voor problemen in de samenleving. Racisme is bijna uitgebannen. Ik ken werkelijk niemand binnen mijn persoonlijke- en zakelijke netwerk, die een hekel heeft aan mensen met een donkere huidskleur. Of aan mensen met spleetogen. Ik ken niemand die anderen afwijst vanwege een etnische achtergrond. Het antisemitisme in Nederland neemt echter wel toe. Hierover wellicht in een volgende column meer. Er is een link te leggen met een mogelijke oorzaak voor deze toename en de multiculturele samenleving. Hersenactiviteit voor de lezer…

“Glad to be in Vancouver again. Multi-ethnic, not multicultural. Huge difference.” In tegenstelling tot de etnische achtergrond, zorgt de culturele achtergrond indien deze te veel afwijkt van de dominante cultuur, wél voor problemen in de samenleving. Zelf ben ik nog nooit in Canada geweest, dus hoe goed de uitwerking van het Canadese migratiebeleid op Vancouver is, heb ik niet zelf ondervonden. Het is duidelijk dat men meer gericht is op het werven van immigranten waar je iets aan hebt als land en dat heldere eisen worden gesteld. Een puntensysteem, een beroepenlijst, alles gericht op het werven van functionele immigranten. Maar de meest belangrijke eis is en blijft het beheersen van de taal. Het meest belangrijke om uit te dragen als gastland, is de standvastigheid de eigen cultuur te gaan behouden. Door deze opstelling wordt iedere immigrant voor vol aangezien en als volwaardig mens behandeld. Beloond voor zijn inzet door opgenomen te worden in de gemeenschap. De immigrant voelt zich gewaardeerd, krijgt en ziet alle kansen op de arbeidsmarkt en op persoonlijke ontwikkeling.

In Nederland hebben we een multiculturele samenleving waar het vasthouden aan de eigen vreemde cultuur wordt gestimuleerd en zelfs wordt gesubsidieerd. Kansen worden geboden, maar gezien noch gegrepen. Hét bewijs dat de multiculturele samenleving niet functioneert, leveren de moslima’s in Amsterdam.

Een vrouw is economisch zelfstandig als zij netto meer dan € 1.000,00 per maand verdient. Bij Amsterdamse vrouwen tussen de 15 en 64 jaar van autochtone en westerse allochtone herkomst ligt dit percentage op 55%. Bij Amsterdamse vrouwen tussen de 15 en 64 jaar van Turkse en Marokkaanse afkomst ligt dit percentage op 15%. Bij Amsterdamse vrouwen tussen de 25 en 34 jaar van autochtone en westerse allochtone herkomst ligt dit percentage op 71%. Bij Amsterdamse vrouwen tussen de 25 en 34 jaar van Turkse en Marokkaanse afkomst ligt dit percentage op 24%. Verplicht tot haar 18e naar school, een opleiding om in bijvoorbeeld de thuiszorg te gaan werken, maar na het halen van diploma kinderen krijgen en afhankelijk worden van een uitkering, een man, of beide.

Dat komt niet door haar etnische achtergrond, maar door culturele achtergrond. Natuurlijk krijgt zij kansen op de arbeidsmarkt. Natuurlijk is er vraag naar medewerkers zoals zij, zeker gezien de vergrijzing. Dat was toch juist de intentie van die migratiestroom? Maar die extra handen aan het bed zijn in verhouding te verwaarlozen.

Waarom gaat het in Vancouver zo goed? Belangrijk aspect is dat de meeste immigranten uit Azië komen. Tallozen uit Hongkong, de Filipijnen, Japan en Korea vonden er een toevlucht. De Canadese senator Yonah Martin is van Koreaanse afkomst, maar woont al meer dan veertig jaar in Vancouver. Na een loopbaan als leerkracht Engels werd ze verkozen tot senator. Ze richtte onder meer de Koreaans-Canadese vereniging op, die zich bekommert om Ko­reaanse nieuwkomers.

“Ik heb enorm veel kansen gekregen. Elke immigrant moet die kansen zo goed mogelijk benutten en iets terugdoen voor de samenleving.”

Multi-etnisch samen bouwen aan een sterke welvarende toekomst van een land, daar kan toch niemand tegen zijn? Ook islamcritici hebben daar niets op tegen. De islamitische cultuur blokkeert echter iedere kans op het realiseren van zo’n maakbare samenleving.  Wel multi-etnisch, niet multicultureel, wel Marokkanen, geen islamitische cultuur.

Reacties

Mies op 1 oktober, 2012 - 20:44

Blonde Mevrouw.   Ik ben het

Blonde Mevrouw.

Ik ben het vaak roerend met uw artikelen eens.

Ik begrijp alleen niet waarom u ze schrijft.

Het land is verraden. De politiek gaat gewoon verder met het vernietigen van de fatsoenlijke Nederlander.

Ik blijf uw stukjes lezen hoor, maar gellof niet dat er nog genoeg weldenkende mensen zijn de verkiezingsuitslag voor de PvdA

Het is al veel, en veel te laat.

Mies.

petrossa op 1 oktober, 2012 - 20:51

Toch wel bij opmerken dat de

Toch wel bij opmerken dat de meest multi-ethnische samenleving de Arabische is. Die vechten elkaar toch om het minste of gerinste de tent uit.

Hoi San.

Blondemevrouw op 1 oktober, 2012 - 20:54

Basis

Hi Petrossa,

Omdat de basis in de Arabische samenleving, de islamitische cultuur is.

Los van de etnische samenstelling, zal men binnen de islamitische cultuur, altijd zien dat men elkaar de tent uit vecht.

Je onderstreept dus de kern van mn column. Het is de cultuur die de problemen meebrengt. En onze eigen cultuur die we verdedigen moeten.

Blondemevrouw op 1 oktober, 2012 - 20:57

Mies

Hi Mies,

Ik begrijp dat het om moedeloos van te worden is.

Maar ik heb nog niet opgegeven.
We hebben pas 10 jaar internet...

En sindsdien kunnen we onszelf informeren.

Nog lang niet iedereen heeft dat ontdekt.

En voor wie het komende tijd gaat ontdekken,

blijf ik columns schrijven.

En het lucht ook ergens een beetje op... ;-)

Fijne avond!

Primo Mattino op 1 oktober, 2012 - 21:03

Inderdaad Mies,

welk mooi woord ze daar ook voor verzinnen, naar de donder hebben ze ons toch geholpen..

Gewoon op 1 oktober, 2012 - 21:15

Mooi geschreven blonde dame!

Mooi geschreven mevrouw!

U hebt hier een mooie samenvatting gegeven en hij klopt als een bus. Alleen jammer dat NL, de overheid, leuke brainstorm sessies heeft over een multi ethnische samenleving alleen de speerpunten verkeerd legt en uiteindelijk uitkomt op een onhoudbare gecreerde situatie waar niemand blij van wordt.

Hoewel de Islam cultuur hun vingers aflikt bij alle subsidies en mogelijkheden die NL hen bied. Ze worden nog gestimuleerd ook door de overheid.

Nederland heeft een groot probleem... Ze zijn naiief, durven niet aan te pakken maar zijn een held in pamperen en komen pas, lang nadat het kwaad geschied is erachter dat het allang weer te laat is, het weer om te buigen....

En dat is een grote gemiste kans... Al jaren en jaren....

Maar multi ethnisch klinkt goed, heeft smoel en is absoluut waar!

sprx op 1 oktober, 2012 - 21:28

Westerse cultuur was altijd eclectisch,

En daarom succesvol, omdat succesvolle elementen uit andere culturen altijd werden overgenomen.

De eigen oude cultuur is reeds lang geleden verdwenen.

Wat multicultaristen, -cultuurrelativisten-, eisen, is dat ook niet succesvolle elementen uit andere culturen worden overgenomen.

Dat is om met een dame te spreken die het echt niet begrepen heeft, een beetje dom.

Eigenlijk gewoon zelfmoord.

R.M.Bras op 1 oktober, 2012 - 21:35

De monocultuur in Arabische landen bevestigen deze column..

Om een bevestiging te krijgen dat Multicultureel met een Islam niet werkt zou je eens moeten kijken in de landen van de zogenaamde Arabische Lente...hoeveel culturen kunnen daar naast of belangrijker met elkaar leven?In de Arabische wereld ligt de bevestiging voor het Vrije Westen.De Islamitische cultuur duldt geen andere culturen naast zich en dus haal je met deze mensen de problemen hier naar toe.

Verhelderend stuk.

louis-portugal op 1 oktober, 2012 - 21:39

Blonde mevr. 20.57. Ik ben

Blonde mevr. 20.57.

Ik ben pas 2.5 jaar  bezig met internetten en ben "wild enthousiast".

Elke dag opnieuw leer ik bij en kan communiseren met mensen die ongeveer net zo denken als ikzelf.

Blijf maar lekker doorgaan met jouw mening te verkondiggen.

Blondemevrouw op 1 oktober, 2012 - 21:42

Internetten

Zal ik zeker doen, Louis!

En geniet van de vrijheid dat het gebruik van internet met zich meebrengt :-)

lauwebal op 1 oktober, 2012 - 22:37

Beide liever niet

Multi-etnisch is ook vragen om gedoe, want de discriminatie-kaart is snel getrokken. Zie de VS.

Dus bij voorkeur beide niet. Multi-etnisch zal Nederland altijd wel blijven. Dat kunnen we niet meer veranderen. De multikul kunnen we aanpakken door artikel 1 van de grondwet te vervangen door een artikel dat de joods/christelijke cultuur als leidende en enige erkende cultuur in Nederland beschouwt.

V.K. op 2 oktober, 2012 - 00:00

-De Antillen worden altijd

-De Antillen worden altijd als de multiculturele diamant in de Nederlandse kroon door politiek correcte MSM gepresenteerd, om aan dit beeld te voldoen wordt de NL burger constant voorgelogen, de basis voor het Kunduz akkoord wordt wel eens gezegd, is op deze eilanden gelegd, kortom een groot politiek correct feest daar in de West.

-Nou, je zou toch verwachten dat er ook eens een feestelijke reportage, danwel Nederlands politicus opstaat, om te vertellen dat deze staatsgreep er een is met een etnisch tintje, oh, oh, oh, wat is het stil in de media.

-Dat een gedeelte van Nederland werd(wordt?) geregeerd (besturen kan je het niet eens noemen)door een rascist pur-sang, dat wisten de Journalisten/kamerleden natuurlijk al lang, maar ja we leven nu eenmaal in een multicultuur constitutioneel koningrijk waar geen plaats is voor multi etnisch geneuzel.

Ketsjeng op 2 oktober, 2012 - 02:41

Multiculturalisten zijn oorzaak etnische problemen

De 'multiculturalisten' zeggen te streven naar een samenleving met gelijke kansen en om dat te bereiken trekken ze allochtonen op alle fronten voor. Dit is direct het probleem dat in plaats van saamhorigheid, weerstand en spanning creeert.

Dat de werkwijze van multiculturalisten averechts werkt is duidelijk te zien aan de verkiezingsuitslagen. Doordat de paarse kabinetten volop multicultureel bezig waren kon de LPF enorm groot worden en dankzij de Vogelaars in Balkenende IV had de PVV een uitstekende verkiezingsuitslag. Als reactie op deze winsten, gaan multiculturalisten ook nog eens massaal godwinnen, wat de tegenstellingen nog verder doet vergroten.

Zelf heb ik de tegenstelling tussen autochtoon en allochtoon nog nooit zo groot ervaren als tijdens Balkenende IV waar de multiculturalisten de tijd van hun leven hadden. Vervolgens komt Rutte I die het multiculturalisme dood verklaard en de rust is weer terug en de PVV verliest flink zetels. Uitzonderingen zijn de grote steden waar dit nog vrolijk doorwaaierd, zie de eisen die aan de afkomst gesteld zijn voor de nieuwe voorzitter van stadsdeel ZuidOost in Amsterdam.

Deze aanpak van multiculturalisten zorgt er ook voor dat hier een boel nieuwkomers arriveren die niet voor een carriere gaan, maar voor de rijke verzorgingsstaat. Denk alleen al aan het laatste generaal pardon, waarbij deze groep voorrang kreeg bij huisvesting, terwijl ze allen al minimaal 10 jaar ergens in Nederland leefden.

Wat dat betreft doen ze het aan de andere kant van de oceaan een stuk beter. Niet kijken naar afkomst, maar puur kijken naar wie je bent en wat je kunt. Wil je wat bereiken, dat kan, maar je zult er zelf voor moeten vechten, net als iedereen. Dat werkt een stuk beter dan al dat geknuffel van de multiculturalisten, wat mensen dom houd en lui maakt.

Bes Tolen op 2 oktober, 2012 - 03:18

onze verraders en vijanden zijn onder ons

Kwetsjeng. wat u verteld over Amerika, hebt u van anderen, die maar wat uit de losse pols beweren. De werkelijkheid is veel onaangenamer, namelijk dat Amerika tientallen miljoenen Latino's illegaal heeft binnen gekregen. Dit zijn bijna allemaal ninja's, dat is de afkorting van no income no jobs. Dus geen inkomen en geen werk! Ondertussen wordt dit onderwerp zoveel mogelijk uit de discussie gehaald. Behalve dan het deelonderwerp legalisering. De grote belanghebbende is het christendom in de vorm vam de Rooms katholieke kerk, die sinds jaar en dag alle maatregelen tegen illegale binnenkomst saboteert. Maar met behulp van hun bevriende grootbanken en politici worden wel allerlei maatregelen getroffen om de illegalen aan huizen te helpen. Dat heeft tot de opzettelijke misstanden geleid in de financiële wereld door de subprime hypothecaire leningen.voor de aanschaf van een eigen huis. Die rente wordt niet betaald maar komt bij de lening op onder de smoes dat de waarde van het huis nog telkenjare wat meer toeneemt. Banken werden verplicht om zulke leningen af te nemen. Dat begon al wat onder president Carter. Doordat het gedoe totaal uit de hand is gelopen, hebben we de kredietcrisis. Daar lijdt Europa minstens zo onder als Amerika. maar als de pers en de politici zwijgen dan heeft de bevolking, die toch al weinig van financiën af weet, geen idee waar de problemen vandaan komen. Indertijd was Kok als premier al een zwamneus met zijn uitlatingen "Amerikaanse toestanden''. Hij doelde op het grote aantal onverzekerden voor ziektekosten daar in Amerika maar vertelde er natuurlijk niet bij dat het hier om illegalen ging. Die worden overigens wel geholpen als ze medische zorg nodig hebben. Uit allerlei potten ten laste van de belastingbetalers uiteraard. Het is dan wel zo, dat een ziektekostenverzekering voor illegalen ook een stap is naar legalisering. Dat wil mevrouw Clinton zo graag. Wie zijn voor legalisering? Rooms katholieke politici waaronder laatstelijk alle Rooms katholieke presidentskandidaten van de Republikeinen. Het is in Europa ook zo, dat de Rooms katholieke kerk en veel Rooms katholieke politci (onlangs nog Van de Camp) liever Moslims zien binnen komen in Europa dan dat ze van minder gelovigen of ongelovige Europeanen zijn gediend. 

François op 2 oktober, 2012 - 06:13

"black hole"

Blondemevrouw (20:54) "Het is de cultuur die de problemen meebrengt."

Precies! Want nergens op de wereld is een geslaagde, vredige multiculturele samenleving te vinden. Iedere multiculturele samenleving verwordt tot een monocultuur op basis van de oorspronkelijke leitkultur of op basis van een geimporteerde hogerstaande cultuur. Geheel anders is het wanneer een starre lagere cultuur of anticultuur wordt opgedrongen aan een hogere cultuur. Op zijn best ontstaan dan parallelle 'culturen' die op gespannen voet langs elkaar heen leven, maar nimmer iets worden als een gemengde multicultuur.

Het mekkaanse geloof bijvoorbeeld draagt zo'n anticultuur in zich, en is volgens de grote geleerde Jacob Burckhardt zelfs een ware triomf van de trivialiteit. Het heeft een enorm hoge dunk van zichzelf, maar is in zijn werking niets minder dan een 'black hole', waar aan de ene kant gedistingeerde hoogstaande culturen met geweld in opgezogen worden, om aan de andere kant te verschijnen als een afgietsel van een primitieve monocultuur van slechts één onderontwikkeld en nagenoeg cultuurloos volkje.

Komt bij dat degene die het heeft kunnen vergelijken, het zal zijn opgevallen dat de Nederlanders in het algemeen misschien wel het minst racistische en meest tolerante volkje zijn op aarde, maar ook een beetje in zichzelf gekeerd en wars van geëtaleerde eigendunk. Deze lovenswaardige eigenschappen zijn echter ook meteen haar achilleshiel, wanneer het geconfronteerd wordt met intolerante kwaadaardige multiculturalisten of een 'black hole', die beiden aan al die fraaie eigenschappen geen enkele boodschap hebben. Daarom moet het afgelopen zijn met die multiculturele leugen, en behoren immigranten zich te schikken naar de 'leitcultuur' (waar positieve bijdragen welkom zijn) of elders hun 'heil' zoeken.

Ook ik heb dus geen enkel bezwaar tegen multi-etnisch (mijn gezin is dat) maar ben mordicus tegen het multiculturalisme.

Piet Klont op 2 oktober, 2012 - 06:54

EU-fascisten, geniet er van

 

Blondemevrouw zegt 21:42

'Zal ik zeker doen, Louis!

En geniet van de vrijheid dat het gebruik van internet met zich meebrengt :-)'

Precies, want nu kan het nog. De EU-fascisten willen het gebruik van internet aan banden leggen. I.v.m. 'terrorisme' ,  zo zeggen zij....... Ik zeg: Túúrlijk!
Pol op 2 oktober, 2012 - 07:29

troela

Wat heeft blondemevrouw toch altijd veel woorden nodig om te verhullen dat ze gewoon een pleurishekel heeft aan moslims. Draai er toch niet zo omheen meisje!

Siphra op 2 oktober, 2012 - 07:55

 @ Pol  7:29 Maar

 @ Pol  7:29

Maar u daarentegen spendeert geen enkel woord aan het onderbouwen van uw beschuldiging.

Donnie op 2 oktober, 2012 - 08:01

Multiculturisme

Multiculturisme betekent natuurlijk dat iedereen een stukje geeft en neemt (mengt) op cultuur vlak. Mensen (culturen?) die daar niet bereid toe zijn, ja dat levert problemen op. Een "mijn achtergrond is beter dan jou" houding is dus ongewenst. Deze menging van culturen moet wel  "natuurlijk" zijn zoals dat al eeuwen gaat, ik ben dan ook geen fan van subsidies op dit gebied of "positieve discrminatie" (bij gelijke geschikheid de persoon kiezen die het best maatschappij afschildert is uiteraard wel gewenst). Natuurlijkheeft etnisiteit hier niets mee te doen,  Wat kort en simplisitsch samenevat: multicultuur ja, knuffelen en pamperen nee.

pietkremer op 2 oktober, 2012 - 10:13

bijstandsallochtoon

Manlijke nwa's zijn veel vaker werkloos dan manlijke autochtonen. Manlijke nwa's lopen dus vaker in de bijstand. Voor een werkende autochtone man is het voordelig als zijn vrouw gaat werken. Voor een bijstandallochtoon niet, want als zijn vrouw gaat werken, vervalt zijn bijstand. Dus zit hij in het theehuis en zij thuis. Ook goee om haar weg te houden van de verdefrelijke buitenwereld.

Robert Lemm op 2 oktober, 2012 - 11:18

multi culti/multi ethnisch

Multicultureel nee, multi ethnisch ja = katholiek

nog_1 op 2 oktober, 2012 - 11:52

Racisme is bijna uitgebannen?

'Ik ken werkelijk niemand binnen mijn persoonlijke- en zakelijke netwerk,
die een hekel heeft aan mensen met een donkere huidskleur. Of aan
mensen met spleetogen'

Ik ken er honderden. Probeer maar eens een disco binnen te komen als niet-blanke man. Dat gaat in meer dan de helft van de gevallen niet lukken.

Jason op 2 oktober, 2012 - 13:33

Wat leveren deze commentaren

Wat leveren deze commentaren nu eigenlijk op. Leuk, om je mening te kunnen spuien maar het verbetert eigenlijk niks aan de bestaande situatie. Er is nu en in de toekomst geen enkele uitzicht dat dit al zou gebeuren, dus spaar uw kritiek maar legt die voor aan ons gewillige parlement dat , onmachtig om te besturen,ooit deze allochtonen tot onze ereburgers zullen benoemen. Ook democratie is aan ons niet verspilt, want de kersverse voorzitter van dit huichelachtige nep parlement, legt een wet die notabene voorziet in een democratisch genomen besluit, naast zich en die trut stuurt die fractievoorzitters naar de majesteit om haar volledige onderwerping aan te bieden. Sorry , dat ik afdwaal, maar naast dat hele allochtonen gedoe en dat gezeik over multiculturele samenleving wordt altijd de nadruk gelegd dat wij ons aan HUN moeten aanpassen. Bah, wat een volk.

armeblanke op 2 oktober, 2012 - 14:24

"Waarom gaat het in Vancouver

"Waarom gaat het in Vancouver zo goed?"

Om een land waar (met inclusiviteit,diversiteit en non-discriminatie als alibi's) dolgedraaide politieke correctheid tot een ongeëvenaarde waanzin is doorgevoerd,een land bekend om zijn etnisch/culturele tegenstellingen,een land berucht om zijn sluipende sharia-isering,op het schild te spiesen als een soort van lichtend voorbeeld voor ons allen is werkelijk onzinnig.

"Multi-etnisch samen bouwen aan een sterke welvarende toekomst van een land, daar kan toch niemand tegen zijn?

Tenzij uitgegaan wordt van een apartheidssamenleving is 'multi-etnisch' synoniem voor de etnische zelfmoord van de inheemse bevolking.Dat zo'n proces zou kunnen rekenen op unanieme instemming is trouwens wel een érg boude bewering.Wellicht zijn velen -zelfs de meerderheid- onverschillig;dit bewijst dan slechts hoe hopeloos afgestompt,verdoofd en verdwaasd we inmiddels geworden zijn.

"Wel multi-etnisch, niet multicultureel, wel Marokkanen, geen islamitische cultuur. "

Bij de schrijfster is kennelijk nooit het idee opgekomen dat cultuur en etniciteit onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

M. Brandenburg op 2 oktober, 2012 - 16:57

Petrossa bent u zeker van uw zaak??

Petrossa bent u zekr van uw zaak?? Arabische wereld is de meest multi-ethnische samenleving??

Nu heeft u gelijk dat er meerdere ethnischiteiten leven in de Arabische wereld. Echt de Arabier is één ethniciteit. Een paar andere ethniciteiten, zijn vooral gehaald via de slavenhandel. Gekleurde medemens was in de Arabische wereld dan eigenlijk ook alleen een slaaf. Mogelijkheid om op een gegeven moment vrij te geraken van slavernij was om te bekeren tot de Islam. Geheel vrijwillig natuurlijk. 5 keer per dag op je knieen met je kont omhoog altijd nog liever als jij en je kinderen tot in de eeuwigheid dienen als slaaf zonder vrijheid. Een logische keuze dus, die de barmhartige Alah toch maar mooi heeft gegeven.

Ik neig toch te kiezen voor mijn huidige verblijfplaats als meest multi-ethnisch, dit is namelijk Brazilie. Nadat mijn Braziliaanse vrouw doodziek werd van de multi-culturele verrijking(zij kon bijvoorbeeld niet normaal over straat zonder te worden lastig gevallen, begrijp goed ze is Braziliaans, flirten vind ze leuk, aandacht van die smerige bouwvakkers die fluiten en roepen goede morgen schoonheid, vind ze geweldig, ze maakt zich zorgen wanneer dit niet meer geberud volgens haar is ze dan aantoonbaar afgetakeld, maar de opdringerige cultuur met telefoonnummers vragen, welke dan ook direct de meest beschaafde uiting is tot het worden nageroepen als hoer en erger, was de doorslag) in Nederland, hebben wij onze zaakjes opgepakt en gekozen voor Brazilie, een land met meer mogelijkheden en minder overheidsbemoeienis. Een land ook waar we gelukkig gezegend zijn met een multi-ethnischiteit en niet met een multi-kul.

Als voorbeeld haal ik graag aan dat we hier niet moeilijk doen met discriminatie, het gebeurd zeer zeker wel, maar het wordt niet overtrokken. In de klas van mijn zoontje zitten afstammelingen van Jappanners, Libiers en meer arabsiche achtergronden, maar ook afstammelingen van een paar Afrikaanse landen, en uiteraard de Europezen. Je vind eigen afstammelingen van alle nationaliteiten. Echter hier is iets aparts, Ik kan tegen de Arabier heel simpel zonder gevolgen, Turku(Turk) zeggen, De Arabier, zal gewoon lachen en antwoorden. De Japanner wordt Japonese genoemd, ook hier geen probleem, Mijn zoontje wordt regelmatig Alemão of Gaucho(afstammelingen van de Duitsers. Iedereen accepteert dit gewoon. Echter het mooiste komt wanneer men vraagt ben je een Japanner of Turk, dan volgt een vreemde blik in de ogen van wat zeg je nu... gevolgd door NEE ik ben Braziliaan!!! Geen Braziliaan van Turkse afkomst, geen Braziliaan van Nederlandse of Japanse afkomst, Nee we zijn Brazilianen, trots om hier te zijn, en trots op de nationaliteit!

Onder mijn vrienden hier heb ik dan ook afstammelingen van Turken, Libiers en Marokkanen, op mijn vraag hoeveel nationaliteiten zij hebben., wordt ik ook raar aangekeken. Ze hebben er namelijk maar één!!! de Braziliaanse..... zo ook hun ouders en en opa en oma die naar Brazilie zijn gevlucht in de hoop op een beter leven. Zij begrijpen ook niet dat deze nationaliteiten in Europa zogenaamd geen afstand kunnen doen van hun oude nationaliteit, het levende bewijs woont naast mij. Mijn buren zijn kinderen van Turkse ouders die naar Brazilie zijn gekomen(waarbij de kinderen ook geen Moslim meer hoefde te zijn???), de kinderen hebben enkel de Braziliaanse nationaliteit en noemen zich Braziliaan en geen Turk. Het vaderland is Brazilie...

De Dochter is getrouwd met een neger(ja hier mag je gewoon neger zeggen) en ze hebben prachtige kinderen. Dus waarom is dit alles hier wel mogelijk en in Europa of Arabie niet. Het is simpel omdat we hier één cultuur hebben. Waarbij we zaken overnemen uit andere culturen die worden gezien als aanvulling. Eisen vanuit het geloof zijn in dit zwaar gelovige land niet mogelijk. Niemand staat boven de wet. De wet maakt een ieder gelijk, het geloof is ondergeschikt aan de wet. Niemand kan dus eisen stellen. En rellen laat je wel uit je hoofd, daar de poltie als eerste instructie heeft geweld de kop in te drukken, daarna kijken we verder.

Juist door alle verschillende nationaliteiten, die zich bij de tweede generatie al Braziliaan noemen en waar iedereen met iedereen gaat, maakt in mijn ogen juist Brazile een multi-ethnische gelijkwaardige samenleving.

Verhuizen naar Brazilie was dan ook de beste keus die ik ooit heb gemaakt, na het trouwen met mijn vrouw.

V.K. op 2 oktober, 2012 - 17:16

-@Petrossa  -----------------

-@Petrossa 

--------------------

 bent u zekr van uw zaak?? Arabische wereld is de meest multi-ethnische samenleving??

Nu heeft u gelijk dat er meerdere ethnischiteiten leven in de Arabische wereld. Echt de Arabier is één ethniciteit. Een paar andere ethniciteiten, zijn vooral gehaald via de slavenhandel. Gekleurde medemens was in de Arabische wereld dan eigenlijk ook alleen een slaaf. Mogelijkheid om op een gegeven moment vrij te geraken van slavernij was om te bekeren tot de Islam. 

------------------

-Vreemd, dan zou je toch net als in de Brazilie, een grote groep inwoners hebben welke van Afrikaanse slaven afstamt, helemaal als je je bedenkt dat juist landen op het Arabisch schiereiland door de eeuwen heen meer slaven heeft geimporteed dan Zuid -Amerika (Brazilie in uw geval).

Jason op 2 oktober, 2012 - 18:01

@ M Brandenburg   U heeft

@ M Brandenburg

U heeft voor U zelf een goede keuze gemaakt en ook goed duidelijk gemaakt WAAROM U naar Brazilie bent gegaan. Uw commentaar met belangstelling gelezen, proficiat.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.