Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Nederlanders hebben allang ingestemd met 'meer Europa'

Geplaatst door Dirk-Jan van Baar op 19 oktober, 2012 - 20:30

Veel verwarring weer over de vraag of de Nederlanders 'meer Europa' willen. Volgens Joshua Livestro, Joost Niemöller en een opiniepanel van het televisieprogramma TweeVandaag kan het antwoord daarop slechts 'nee' luiden. Nederlanders zijn keihard eurosceptisch. Maar wat betekent die euroscepsis dan als ze gewoon op pro-Europese partijen stemmen?

Ook op die vraag is het antwoord niet moeilijk. Die euroscepsis stelt niet veel voor. Wie werkelijk 'minder Europa' wil, zou consequent moeten zijn en uit de eurozone en uit de EU moeten willen stappen. Inderdaad, op Wilders dus, die een tien voor consequent zijn krijgt en een nul voor politiek realiteitsgehalte. Want Nederlanders willen helemaal niet uit de EU en misschien ook niet uit de eurozone. Ze willen alleen niet dat Brussel meer bevoegdheden krijgt om de eurozone te besturen en dat Nederland met nog meer miljarden borg moet staan om die overeind te houden. Je kunt ook zeggen dat het Europa dat de Nederlanders willen, niet meer het Europa van vandaag is en dat terugkeer naar het Europa dat we nog wel willen onmogelijk geworden is. Vandaar dat ze op pro-Europese partijen blijven stemmen, omdat de meeste Nederlanders ook wel weten dat de oude vertrouwde gulden niet meer terug komt en dat als de eurozone in elkaar stort de rekening nog veel hoger oploopt. En dat laatste willen we helemaal niet.

Nederlanders hebben dus eigenlijk allang met 'meer Europa' ingestemd, bij het van start gaan van de euro, toen er geen weg meer terug was. Alleen wisten ze dat toen niet, of vertrouwden ze erop dat alle voorspelde onheilscenario's die er ook waren geen werkelijkheid zouden worden. Dat is natuurlijk uiterst frustrerend, al behoort het tot het soort gegevenheden waarmee je te leven hebt. Wie een 'onecht' kind op de wereld heeft gezet, kan dat ook niet meer ongedaan maken en zit er voor de rest van zijn leven aan vast. Dan kun je wel zeggen dat je tot een slippertje bent verleid, maar de consequenties daarvan heb je te dragen. Zelfs een scheiding maakt dat niet ongedaan, want het kind blijft bestaan en je blijft medeverantwoordelijk voor wat dat allemaal aanricht. Daarom is ook een uitstappen uit de eurozone voor Nederland geen oplossing, want Nederland zal daarop door rest worden aangesproken en hier geldt simpelweg 'wie breekt betaalt'. Ook als Nederland zelf niet breekt, maar de eurozone door andere lidstaten wordt verlaten, blijven we met de brokstukken zitten. Wellicht zal het een opluchting zijn als Griekenland zelf tot opstappen besluit, maar ook de chaos die dat met zich meebrengt zal door Nederland mede moeten worden gedeeld. Dit scenario is overigens goedkoper dan het scenario van zelf opstappen, omdat Nederland zich dan achter de rest kan verschuilen en dus minder schuldig is. Twee keer raden wat Nederlanders dan kiezen.

Ik zou het nog scherper willen stellen. Zelfs als alle lidstaten van de euro besluiten om gezamenlijk de euro op te doeken, dan nog krijgen we 'meer Europa'. Allereerst zou zo'n hypothetisch besluit al van ongekende Europese eensgezindheid getuigen. Maar belangrijker is dat de ontvlechting die voor zo'n stap nodig is zo'n ingewikkelde operatie is, met zoveel onbetaalde rekeningen en zoveel potentiële lijken in de kast, dat we met zekerheid kunnen aannemen dat de pan dan nog veel groter en waarschijnlijk onbeheersbaar wordt. Iedereen wil dan 'minder Europa', maar krijgt in de vorm van een grote onbeheersbare grensoverschrijdende crisis 'meer Europa' op z'n bord. In die zin hebben de 'eurofielen' gelijk die zeggen dat de kans op nog niet in kaart te brengen (want onvoorspelbare) conflicten en uitbarstingen van geweld dan veel groter wordt. 'Scheitert der Euro, dann scheitert Europa.' Volgens eurosceptici is dat bangmakerij, maar het is een scenario dat je gezien de ervaringen uit het verleden toch niet echt op realiteitsgehalte wilt beproeven.

Conclusie? We zitten allemaal vast aan de euro, of we dat nu leuk vinden of niet. Je kunt ook zeggen dat Europa, dat eerst een mooi toekomstideaal was, sinds de invoering van de euro pas werkelijk bestaat. Of we daarmee nu hebben ingestemd, of dat dit via een 'geruisloze staatsgreep' van eurocraten is gebeurd, maakt niet uit. We betalen ermee, en dát maakt de euro legitiem. Niemand in Europa is echt gelukkig met de euro nu het onomkeerbare karakter van deze historische realiteit langzaam maar zeker tot het publieke bewustzijn aan het doordringen is en alle lidstaten, zwakke én sterke, tot aanpassingen dwingt die ze nooit van plan waren. Veel mensen zullen daar erg boos over worden, maar het is machteloze boosheid waarmee ze alleen zichzelf hebben. Dat maakt de euro tot een keiharde munt, veel 'harder' dan voor- en tegenstanders tien jaar geleden bij invoering hadden kunnen bevroeden. Het verklaart tevens waarom al die eurosceptische Nederlanders eieren kiezen voor hun geld en de euro als niet meer weg te denken realiteit accepteren. Dat betekent logischerwijze ook 'meer Europa'. Punt.

 

Reacties

Jan -The Other One- op 19 oktober, 2012 - 20:47

Ahem

Alsof mensen op d PvdA stemmen omdat ze 'meer Europa' willen. Ik zou dat nog wel es uitgezocht willen hebben, bij hoeveel PvdA-stemmers dat de motivatie was.

Ik schat 1 of 2 procent.

De anderen denken maar net an hun eigen portemonnee.

Als van Baar zo slim is als ie zich voordoet zou hij dat toch moeten weten!

tipo op 19 oktober, 2012 - 20:50

Het probleem is niet waar we nu zijn of waren,

nee, het probleem is waar we heengaan.

Het lidmaatschap van de EU en zelfs van de Euro was tot voor kort leuk en gemakkelijk. Het had voordelen en de nadelen vielen mee. Nu een deel van die voordelen nadelen worden en de nadelen toenemen, verandert de zaak.

In 2010 gaf 39 procent van de ondervraagden aan ontevreden te zijn met de
koers van de EU, in het najaar van 2011 was dit opgelopen tot 55
procent. In 2011 vond 11% van de Nederlanders dat de EU zich in de juiste richting bewoog en 65% dat de EU zich in de onjuiste richting bewoog.

Resultaten behaald in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.

Het probleem is dus niet oe de EU was, zeker niet toen het nog gewoon de EEG was. Het probleem is hoe de EU wordt, vanwege de EMU.

Nederlanders voelen op zich wel aan dat er iets aan de hand is met de richting waar de EU heengaat, maar weten niet het naadje van de kous. Die wijsheid wordt ze onthouden of het interesseert ze gewoon geen mallemoer.

Bob Fleumer op 19 oktober, 2012 - 20:50

Punt

Ach ja waarom niet DJvB u doet net alsof alles al vaststaat alsof er niets meer kan veranderen maar u vergeet dat als mensen met hun rug tegen de muur worden gedwongen ze andere besluiten kunnen gaan nemen.

Ik heb het volste vertrouwen in het gezonde verstand van de Nederlanders dat ze op het juiste moment de juiste beslissingen zullen nemen en dat is uit de EU, wij willen die dictatoriale club in Brussel niet!

Neversurrender op 19 oktober, 2012 - 20:56

'Wilders dus, die een tien

'Wilders dus, die een tien voor consequent zijn krijgt en een nul voor politiek realiteitsgehalte. Want Nederlanders willen helemaal niet uit de EU en misschien ook niet uit de eurozone'

Wat?????
Hoe kom je daar nou bij man?
Ik zal het maar even plat zeggen want ik heb er anders geen woorden voor, wat kan jij stom lullen zeg!

Ik wil een onafhankelijk en sterk Nederland met bewaakte grenzen en een eigen munt.
Zoiets als Zwitserland aan zee, lijkt me het mooiste wat er is.

PS.
Ik snap echt niet wat deze bijdrage op DDS doet, de jaap of sargasso lijkt me een betere plek voor dit onzinnige pro-EU gewauwel.

tipo op 19 oktober, 2012 - 20:59

conclusie?

Hoe komt DJ van Baar er nu bij dat we aan de Euro vast zitten? De slavernij is ook ooit afgeschaft. Daarvan is ook niet gezegd, van goh, we hebben dat nu eenmaal slavernij en het is onomkeerbaar want anders komen de slavenhandelaars zonder werk te zitten en dat is geen prettig vooruitzicht. Wellicht is dat wel ooit gezegd, maar het is niet waar natuurlijk. De Euro is net zo onomkeerbaar als de slavernij of kolonialisme ooit waren. Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat alles omkeerbaar is.

trias politica op 19 oktober, 2012 - 20:59

eurofilie

Wat een kulstuk.

Een citaat:"Ze willen alleen niet dat Brussel meer bevoegdheden krijgt om de eurozone te besturen en dat Nederland met nog meer miljarden borg moet staan om die overeind te houden".

Consequentie is dus dat NL uit de eurozone stapt.

Verder:"Vandaar dat ze op pro-Europese partijen blijven stemmen, omdat de meeste Nederlanders ook wel weten dat de oude vertrouwde gulden niet meer terug komt en dat als de eurozone in elkaar stort de rekening nog veel hoger oploopt."

Er is door velen, waaronder ondergetekende, voorgerekend dat doorgaan met het trachten te dempen van bodemloze putten veel, veel meer kost. Verlaten kost 500 mrd, blijven zitten ruim 1600 mrd. En dan nog is er geen oplossing voor vak Z.

Het probleem is, dat de media niet het hele verhaal vertellen. Wie nadenkt beseft dat dit zo niet goed kan gaan. Een democratische rechtstaat, waar eeuwenlang voor gestreden is, kan alleen bestaan binnen een natiestaat waar burgers met elkaar een nationale identiteit delen.  Dit veronderstelt naast dat gevoel van nationale verbondenheid tegelijkertijd soevereiniteit en zelfbeschikking van die staat. Het is een waanidee te menen dat alle huidige Europese staten kunnen vervlechten tot één Europese superstaat. En dat is ook helemaal niet nodig om tot goede (economische)samenwerking in een intergouvernementeel Europa te komen: een open netwerk van soevereine staten die op allerlei gebied intensief met elkaar samenwerken en afspraken maken. Bijvoorbeeld over bescherming buitengrenzen of een gemeenschappelijk handelsbeleid. Bottom line is: wat willen de burgers van die staten zelf? Wie hen passeert creëert een voedingsbodem voor hevige conflicten. De pogingen van Brussel tot centralisme werken niet: Zuid-Europa staat in brand, een hele generatie jongeren dreigt verloren te gaan en er is geen enkel uitzicht op herstel, verbetering of oplossing. De euro is een mislukt experiment en daar moet korte metten mee gemaakt worden. Geen bankenunie, geen begrotingsunie, geen economische unie en al helemaal geen politieke unie.

Jasterke op 19 oktober, 2012 - 21:02

  slim, @Dirk-Jan van

slim, @Dirk-Jan van Baar....'n schot voor open doel en (toegegeven) wij Hollanders hebben hier natuurlijk 'n beetje om gevraagd, té goed van vertrouwen hé....naïef haast....pech voor dat schaap tussen die roedel wolven  nietwaar ?  that 's life....nietwaar ? droom maar fijn verder hoor, maar ik ben klaar voor de klap.....en...naar ik zo peil...minstens nóg 3/4 gelijkgestemden de nabije toekomst gaat het leren  :-)

Gielah op 19 oktober, 2012 - 21:09

Pro-EU is verliezen.

70% van het EenVandaag-team ( onder wie ikzelf)  stemde tégen.

61% van de Nederlanders stemde indertijd tegen wat nu  het verdrag van Lissabon heet.

Ik ben geen profeet of helderziende, maar over een jaar .... als al die rotmaatregelen uitgevoerd gaan worden.... stemt 80% van de Nederlanders tegen.

Ik ben benieuwd welke grote politieke partij als eerste gaat inzien, aan welke kant zijn boterham gesmeerd is.... en aan welke zeer beslist niet.

We hebben het CDA en Groen Links al roemloos ten onder zien gaan.

Zal óf de VVD of de PvdA er ook voor kiezen door de Nederlandse burgers als irrelevant opzij geschoven te gaan worden?

tipo op 19 oktober, 2012 - 21:16

@ trias politica 20:59

Eigenlijk is alles goedkoper, dan het redden van de Euro.

Als de PIGS de EMU verlaten en NL niet, dan is dat voor Nederland 3,4x goedkoper dan het redden van de Euro met de PIIGS er in, volgens Aart de Geus van de Bertelsmann Stiftung en het CDA. (allen zegt hij dat niet in het openbaar)

Als de EMU geheel uit elkaar valt, dan is dat 2,8x goedkoper dan het redden van de Euro als geheel volgens het ING-rapport van 2 september 2012.

Als Nederland uit de Eurozone stapt, komt dat waarschijnlijk overeen met het uiteenvallen van de EMU.

Maar goed, alleen onchristelijke mensen zonder kinderen nemen nu een beslissing die tussen 2032 en 2052 800 miljard extra kost: het redden van de Euro. Na hen de zondvloed denken deze CDA-ers die de naam christelijk onwaardig zijn, omdat ze het woord rentmeesterschap niet eens kennen.

trias politica op 19 oktober, 2012 - 21:19

@tipo

Ik ben het geheel met je eens.

cobra op 19 oktober, 2012 - 21:29

geloof

@tipo, wat heeft dit nu met een geloof in een god te maken?

O.T; Dirk Jan doet een gooi naar de waarheid, zoals dat velen doen.

De media weet ook niet alles, zijn doen diezelfde gooi, zo heb ik ook mijn mening;

Veel geld is macht, zij die voordelen hebben bij de euro geven deze macht nooit op!

De rijken worden rijker, de armen armer. 

Dit gaat nooit veranderen, het sociale europa wordt steeds asocialer.

Wacht niet te lang, trek je eigen plan!

tipo op 19 oktober, 2012 - 21:39

@ cobra 21:29

Wij zijn geen eigenaren van Nederland, maar rentmeesters, verantwoordelijk en rekenschap afleggende aan God of aan uw bloedeigen zoon of dochter op het moment dat zij de belastingplichtige leeftijd behaald hebben.

Zo zie ik het.

Het irriteert me dat CDA-ers zich de naam christelijk hebben toege-eigend, zonder verantwoordelijkheid inzake de Euro te tonen of enige rekenschap af te leggen naar god of hun nageslacht (wat in mijn nogal vrijzinnige boek op hetzelfde neerkomt)

Het CDA zou verboden moeten worden om de naam 'christelijk' nog langer te dragen, omdat ze het niet waard zijn. Wat dat betreft zijn de Christenunie en de SGP in ieder geval verantwoordelijker en leggen zij wel rekenschap af.

Ik vind dat een cruciaal gegeven, zelfs als u niet kerkelijk of godsdienstig bent. Het principe dat u het uw nageslacht niet onmogelijker maakt dan ze het al krijgen, is een regel die iedere goede en liefhebbende ouder nastreeft.

Vandaar.

Ron op 19 oktober, 2012 - 21:56

EU en toekomstige europese economie? gedwongen ruilhandel?

Wil de EU blijven bestaan dan moet de EU economisch gezien in de nabije toekomst een permanente transferunie zijn. De reddingsfondsen hebben nu die rol, die wordt dan dus permanent.

Feitelijk komt het er op neer dat er binnen de EU geen geld meer bestaat maar dat ruilhandel zijn intrede heeft gedaan: er wordt afgesproken dat voor elke ton meloenen uit Griekenland naar Duitsland c.q. Nederland een BMW of ASML-machine naar Griekland gaat, of dat nu nodig is of niet.

Obomov op 19 oktober, 2012 - 21:56

Wie A zegt moet B zeggen, maar hebben we A gezegd?

De stelling van DJvB is dat mensen maar moeten weten waar ze aan beginnen als ze het Europese project instappen en aan de euro deelnemen, en dat ze vervolgens de consequenties van die keuze moeten dragen. Normaal gesproken is dat zo met die aantekening dat daarbij wordt aangenomen dat mensen een weloverwogen keuze hebben gemaakt.

Omdat de meesten weinig tot niets van economie begrijpen en nog veel minder van monetaire economie wordt bv het kletspraatje dat de eenwording goed is voor de economie niet doorgeprikt. Gecombineerd met de afwezigheid van deugdelijke voorlichting en het voortdurend pluggen van het Europese project door politici, de media en columnisten die verder ook niet goed lijken te weten waarom ze er zo enthousiast voor zijn, kan er toch moeilijk geconcludeerd worden dat 'we' een geinformeerde keuze hebben gemaakt. Zelfs nu vragen David Cameron and William Hague zich af waar Europa heen gaat en geven zij aan dat het momenteel onmogelijk is een standpunt in te nemen tov een dergelijk vaag project.

De enige keer dat er een vraag over is gesteld, in de vorm van een referendum voor de Europese Grondwet, is er overtuigend tegen gestemd. Daar hebben de heren en dames politici vervolgens hun kont mee afgeveegd. Nu zijn er recent weer verkiezingen geweest waar kiezers zich over een scala aan onderwerpen mochten uitlaten en er zijn twee eurofiele partijen als winnaar uitgerold. Of er op de VVD en PvdA gestemd is omdat ze eurofiel zijn is daarmee niet aangetoond. Wel dat de eurofobie onvoldoende is om ertegen te stemmen.

Ik begrijp dat DJvB erg blij is met het Europese project. Ik hoop voor hem dat hij ook redenen gaat krijgen om er verheugd mee te zijn. Voorlopig blijven die redenen nogal duister en ik vrees dat ze nog een hele tijd duister blijven. Meestal heeft dergelijk zwaar economisch ontij onaangename bijwerkingen. De euro is het wettelijke betaalmiddel, net als al die andere muntjes dat zijn in andere landen. Persoonlijk probeer ik er niet te veel van aan te houden, want het is gelukkig redelijk goed mogelijk je als burger te beschermen tegen sommige strapatsen van de politieke elite. 

cobra op 19 oktober, 2012 - 22:10

cda

@tipo, dat het cda hun geloof niet na komt wist ik al, ze zullen vast hun naam veranderen om te overleven.

Ik heb respect voor iedereen die gelooft in een god of iets anders, alleen moeten ze het mij niet opdringen.

Het blijft een vrije keuze, gelukkig.

U komt bij mij een beetje opdringerig over, u bent overtuigd van u standpunt, dat is mooi, ik heb mijn eigen standpunt.

Uw slotzin  "Het principe dat u het uw nageslacht niet onmogelijker maakt dan ze het al krijgen, is een regel die iedere goede en liefhebbende ouder nastreeft" is heel mooi, maar wat heeft dat met het geloof in een god te maken?

Ik ook heb dat doel in ogen, maar dat doe ik zonder een geloof in een god.

Respect voor allen.

monty1 op 19 oktober, 2012 - 22:10

@ tipo   "Als de geschiedenis

@ tipo

"Als de geschiedenis ons iets leert, is het dat alles omkeerbaar is..."

Precies, zo is het. Volgens het principe dat alles vaststaat zaten we nu nog met prehistorische wetten in onze maag. Maar wat Van Baar ook mag vinden, wat zou hij van een bindend referendum zeggen, waar hij de volle vrijheid heeft om ja te zeggen op de vraag: wenst u een voortzetting van de monetaire unie of niet? Lijkt me toch redelijk? Van Baar is toch niet tegen volkssoevereiniteit? Dat de Brusselse opperbaasjes zonder democratisch mandaat de laatste flappen uit onze portemonnee grissen, onze pensioenkassen plunderen en de welvaart op het spel zetten? Misschien moet Van Baar maar eens aansluiting zoeken bij [email protected] (bindend referendum euro nu). Anderen zijn ook welkom.  

Hyperinflatie.Wordpress.com op 19 oktober, 2012 - 22:17

. . De EU heeft ronduit vier

.

.

De EU heeft ronduit vier stadia.

.

Fase 1: Een EU met een Euro die mondjesmaat gered wordt met bail-outs. Op de achtergrond flinke target 2 garanties via de ECB.

Fase 2: De Barosso en van Rompuy ideologie; de vrijwillige EUSSR.

Fase 3: Een EU coupe met een noodregering en masterplan. de onvrijwillige EUSSR.

Fase 4: Het uiteen vallen van de EU.

We zitten nu al drie jaar te rommelen in fase 1. Fase 2 is nauwelijks echt toegepast en is slechts als idee werkzaam.

Op het moment dat de maatregelen van fase 2 een ECHTE werkelijkheid gaan vormen, zal de EU burger dit niet meer gaan pikken. Wat onder druk is afgedwongen zal onder druk weer teniet gedaan worden.

Fase 3 kan (als laatste wanhoopspoging) intreden als fase 2 mislukt.

Fase 4 zal volgens als Fase 2 (en 3) worden uitgevoerd.

Het is wachten geblazen op het ECHT intreden van fase 2. Samson/Rutte zullen in een speciaal ingelaste tv uitzending (na de EU top 100) het Nederlandse volk toespreken, en verkondigen dat Brussel nu ECHT ons huishoudboekje gaat regeren en Nederland een provincie is geworden in de EU. Brussel als hoofdstad bepaalt per direct het afschaffen van de hypotheekrente aftrek en een Griekse bank heeft dezelfde rechten als de RABO bank, enzovoorts.

Zolang we niet een flinke stap in Fase 2 zetten blijven we doormodderen, speculeren en fantaseren in Fase 1.

De schrijver van dit artikel op de Dagelijkse Standaard is niet competent en valt in het niets bij artikelen van Hannibal. Ik adviseer Dirk-Jan van Baar om andere Libelle onderwerpen te kiezen. Op de Dagelijkse Standaard wonen voornamelijk wijze mensen en geen DWDD publiek.

Hoop ik.  

.

Pol op 19 oktober, 2012 - 22:43

Eens

Goed verhaal. Djvb toont zoch hier de realist omringd door een onwaarschijnlijke verzameling watjes. Zit het even tegen, gelijk piepen als een stel kleine kinderen.

Neversurrender op 19 oktober, 2012 - 22:58

Het mag best tegenzitten als

Het mag best tegenzitten als dat het resultaat is van een vrijwillige keuze, dan heb je er zelf voor gekozen en moet je niet zeuren.
Dit is echter een HEEL andere situatie mijnheer Pol.

hans-e-pans op 19 oktober, 2012 - 23:06

'meer Europa'

Ze zeggen regeren is vooruit zien, dus waarom nu pas toestemming geven met 'meer Europa'

Ze nemen, de EU, toch steeds weer waar ze denken dat ze recht op hebben.

Ze laten, de EU, berekenend de boel finaal uit de hand lopen en zeggen dan zonder blikken of blozen dat het alleen met 'meer Europa' hersteld kan worden.

We staan erbij en kijken ernaar, mopperen wat en gaan dan weer over tot de orde van de dag.

Ze moeten, als EU, maar zeker van jezelf zijn.

Dat kan alleen maar als al weten dat ze, de EU, de toestemming al op zak hebben .

Erik_B op 19 oktober, 2012 - 23:09

Zeldzaam ongenuanceerd mr van

Zeldzaam ongenuanceerd mr van Baar... gewoon een slechte dag, of simplistisch toeredeneren naar het eigen (lees; D'66) standpunt?

De onomkeerbaarheid van de Euro is gedebiteerd door Draghi, goochelaar Draghi die tot voor kort elke suggestie over het in crisis verkeren van de Euro als 'ridicuul' van de hand wees, totdat de financiele markten in alle eurozone landen zich exact ontwikkelden zoals het was vóór de Euro. Vanuit het niets, letterlijk, heeft mr Draghi €1000 mrd tevoorschijn getoverd (nb eigen vermogen ECB is slechts €60 mrd) en uitgeleend aan de banken die met gapende gaten kwamen te zitten, tegen een farce vergoeding van 1% per jaar. En nu maar hopen dat die €1000 mrd terug komt over drie jaar, anders heeft de ECB (lees: wij allen) een probleem van nog eens €1000 mrd, dit al bovenop de vele honderden miljarden die al in diverse bodemloze Europese putten zijn gestort, niét terug gaan komen (let op; de publieke opinie wordt al heel zachtjes gemasseerd met uitlatingen als "iedereen snapt wel dat niet al het uitgeleende geld terug komt").

Waarom bovenstaand? Zodat goed duidelijk is dat goochelaar Draghi niet zozeer een goochelaar is, als wel een dief, een dief van een ieder die, al dan niet, hard werkt voor zijn geld en tot op heden nog denkt dat de bankbiljetten op zak eo op de bank ook echt nog een zekere waarde vertegenwoordigen. Dankzij Draghi komt de dag versneld nabij dat ook niet-economen zullen zeggen dat het geld nog slechts een papiertje is, met dank aan Draghi cs.

Onomkeerbaar mr v Baar? De euro kan maar op één manier eindigen en dat is met een luide knal, zodraq de trukendoos van de ECB leeg is, eo de bevolking éindelijk begrijpt dat geld dankzij deze, legale, diefstal van de ECB slechts de waarde heeft van een vodje papier en ook slechts dat.

Het gespin van de ECB, Brussel, de Haagse politiek; ik vind het knap om vele jaren lang letterlijk honderden miljoenen mensen om de tuin te leiden, écht petje af. De slimmeriken die over 10-15 jaar in de universitaire collegebanken gaan plaatsnemen zullen nóóit begrijpen hoe dom de huidige generatie toen is geweest en daarbij doel ik op iedere eurofiel die rond loopt. Spijtig genoeg behoort U daar ook bij, wellicht dat Uw kleinkinderen nog mild zullen zijn over opa die geen verstand van geld en economie had.

Onomkeerbaar mr van Baar? Dat is de teloorgang van het huidige financiele stelsel, de euro. Wellicht beter; onafwendbaar.

Succes met het blijven nastreven van één Europa, met één munt, onder bezielende leiding van de grootste groep criminelen die het na-oorlogse Europa ooit rijk is geweest.

Breinbrouwsels op 19 oktober, 2012 - 23:12

Dwang, Dwaling, Bedrog

Net als alle andere volken heeft het Nederlandse Volk geen flauw benul wat al die partijen wel of niet aan het uitvoeren zijn of welk verheven doel, anders dan de eigen portemonnee of De Baantjes ze nastreven.

In alle duidingen of propaganda of stukjes zoals hier worden we opgezadeld met een Nederlands Volk dat de hele dag met de kop in de televisie of middels het papier op het toilet het politieke nieuws volgt danwel diep in de nacht door een kijvend vrouwmens achter de computer uit worden gesleurd, de keukentafel op. Er wordt ons een Volk voorgetoverd dat de hele dag zit te wikken en te wegen welke politieke religie ze wel of niet en waarom en wel met redenen omkleed ze straks al dan niet en dit en dat en zus en zo zullen gaan stemmen en daar dan allemaal boeken over gaan schrijven en bij Pauw & Witteman op schoot gaan zitten. Zo'n Volk dus. Waarvan je bang bent dat ze de bek opentrekken want je weet, dan gaan ze weer urenlang die hele zooi aan je uitleggen.

Echter, we hebben hier maar in alle andere landen ook, een heel ander Volk. Een Volk dat nergens de ballen verstand van heeft en zich van alles en nog wat, tot woekerpolissen en tophypotheken aan toe laten aansmeren. Gewoon omdat ze vol vertrouwen hebben in een overheid die vroeger goed voor hun was. Een betrouwbare overheid die zorgde voor veiligheid op alle gebied. Een Heerser waaraan je rustig in haar bruidsnacht je dochter kon afleveren. Ja, zo lang geleden is het dat een overheid betrouwbaar was. Maar dat weet Het Volk allemaal niet meer. Zoals Het Volk ook niet meer weet dat een overheid er voor het volk is en niet andersom. Dat weten de arme schapen met die grote bek ook al niet meer. eigenlijk weet Het Volk helemaal nik, geen reedt, geen hol. Ja, als je ze hoort lullen in de kroeg weten ze alles.

En voor wat betreft wat Das Volk denkt te weten klopt dat ook. Want dat is haar al door vakkundige indoctrinatie in het onderwijs, onder dwang dus, opgelegd door de Mennerij. Vervolgens wordt Het Volk haar leven lang door de Staatspropaganda overspoeld met dwaalnieuws dat door de arme schapen voor waar wordt geslikt. Dus dan weet je overal alles van. Maar het is Dwaling dus. En tenslotte wordt het Arme Volk en haar nakomelingen onder valse voorwendselen een gigantische schuld aan de broek genaaid door de hele bups als overheid slachtoffer te maken van een gigantische beroving volgens het communistisch handvest, Het Grote Roofboek van Marx En dan hebben we het over Bedrog.

Het Nederlandse Volk heeft dus onder dwang, dwaling en bedrog ingestemd met dit Europa.

Nu ben ik gelukkig geen jurist dus ik zou de daders samen met hun vazallen en reclameburo's wel veroordeeld krijgen.

(Diverse verwijzingen naar lijfstraffen, gedwongen levensbeeindiging alsmede hakblokken werden door de redactie verwijderd)

cmsuijkerbuijk op 19 oktober, 2012 - 23:14
Neversurrender op 19 oktober, 2012 - 23:34

Ach ik wou het netjes houden,

Ach ik wou het netjes houden, er zijn wel eerder bijdragen van mij verwijderd.....

Marinus1984 op 19 oktober, 2012 - 23:58

Sovjet Unie

Dat de Sovjet Unie onomkeerbaar en communistisch was, werd ook door veel mensen binnen en buiten Rusland geloofd. 

Maar een systeem dat failliet is, kan niet eindeloos in stand blijven. De EU ontkent fundamentele verschillen in culturen. De EU ontkent fundamente economische waarheden. Zo'n systeem is nooit stabiel en dus niet duurzaam.

Wel is de ontkenning van genoemde waarheden minder radicaal dan bij de Sovjet Unie. De ineenstorting gaat dus niet zo snel. Maar hoeveel schulden zijn er nu afgelost de laatste jaren?  

rien op 20 oktober, 2012 - 00:20

Veel mensen denken bij het

Veel mensen denken bij het stemmen helemaal niet zo zwaar aan Europa. Ze kijken naar hun baan, portemonnee en naar veel meer dingen. En vergeet niet dat we een linkse partij en een rechtse partij (als je ze zo mag noemen) hadden die elkaar tot grote hoogten brachten. Bovendien was Rutte voor de buhne helemaal niet zo pro-Europa. Bij hem was het ook ''tot hier en niet verder''. En dat zei hij als MP van Nederland, dus dat levert ook zetels op. Dat Rutte zijn beloftes gewoon gaat breken konden we op onze vingers natellen.

Ik zou zeggen doe het eens eerlijk en ga de burgers eens vragen of ze incl onderwerpen ''meer Europa'' of ''minder Europa'' willen. Bv door dit als referendum te laten kiezen. Maar dat zal men niet durven. Al die betweters weten dondergoed dat ''Europa'' de mensen uit de strot komt.

rien op 20 oktober, 2012 - 00:38

Tevens zegt Dirk-Jan van Baar

Tevens zegt Dirk-Jan van Baar al hetzelfde als al die Eurofielen en figuren in het Europarlement. De bekende dreigementen met hel en verdoemenis tegen burgers die niks met die superstaat Europa te maken willen hebben. Zoals het gedeelte over ''de breker betaald''. Zo dreigen al die EU-zakkenvullers ook. De hele EU is een ondemocratische bende die alles willen uitmaken over onze hoofden. En dat met maar 1 doel, burgers monddood maken en de eigen zakken ongenadig vullen.

JHaydn op 20 oktober, 2012 - 00:44

Euro evengoed boterzacht

Van Baar:
"Dat maakt de euro tot een keiharde munt, veel 'harder' dan voor- en tegenstanders tien jaar geleden bij invoering hadden kunnen bevroeden."

Welnee, er komt een moment dat een politicus in Zuid-Europa (Beppe Grillo!) publiekelijk de afspraken met "Europa" voor redding van de euro verscheurt, zijn land uit de munt haalt, failliet laat gaan, de oude munt herinvoert en zich eenvoudig naar nieuwe welvaart laat groeien. Kan zomaar gebeuren, als de ellende lang genoeg duurt. Daar zijn de eurofielen als de dood voor: dat uitstappen uit de euro een SUCCES wordt.

Sterker nog: de verbetenheid waarmee de politici vasthouden aan de euro, is juist de nachtmerrie. Politici zijn tenslotte altijd bereid tot domme dingen en deze te presenteren als enige verstandige.

Willem Doorsnee op 20 oktober, 2012 - 01:18

Baarlijke nonsens

weer van de scribent bovenaan. De EU is geen onecht kind maar een soort parasieterend koekoeksjong waar de hele familie aan ten onder gaat. DJvB schrijft zoals altijd weer naar zijn eigen stokpaardje, meer Europa, toe. 

Natuurlijk kan NL haar lidmaatschap opzeggen. Beter gisteren dan vandaag. Het ontbreekt alleen aan gezond verstand en ballen om het te doen. Dat is huidige politici niet gegeven helaas.

Govert op 20 oktober, 2012 - 01:43

Het is de MEDIA

@Trias Politica: "Het probleem is, dat de media niet het hele verhaal vertellen."

Dit de spijker op zijn kop! De simpele waarheid: HET IS DE MEDIA !! Een zender als Foxnews dat missen we hier volledig. In 95% van de mensen die ik ken, moet ik tot mijn spijt erkennen, weerklinkt de holle frasen van de media. Het journaal, de wereld draait door, alle kranten, radio 1, enzovoorts enzovoorts. Allemaal reclame voor de EU.

Haal Foxnews naar Nederland! 

Ketsjeng op 20 oktober, 2012 - 02:37

Zand in de ogen

Alle belangrijke beslissingen in Europa worden tijdens Eurotoppen gemaakt. Dat is door regeringsleiders die door hun eigen volk gekozen zijn en een bepaalde verplichting richting hun achterban hebben. Voor mij verre van ideaal, want het kan echt alle kanten op gaan, omdat slechts een aantal regeringsleiders echt tellen.

Maar daarnaast heb je een Van Rompuy, een Schulz en een Barosso die benoemd zijn zonder achterban. Die willen graag gaan regeren zonder enig mandaat vanuit de Europese bevolking, maar komen er niet aan toe, omdat regeringsleiders alle belangrijke beslissingen maken. Deze 3 mannen zijn nu bezig om de regeringsleiders buiten spel te zetten, zodat ze hun eigen feestje kunnen organiseren.

Dit is het gevecht in Europa dat echt gaande is, maar waar de 'Europeaan' geen rol in mag spelen gezien de woorden van Schulz en Barosso richting Nederland.

kriskras op 20 oktober, 2012 - 02:55

"Nederlanders hebben dus

"Nederlanders hebben dus eigenlijk allang met 'meer Europa' ingestemd, bij het van start gaan van de euro, toen er geen weg meer terug was. Alleen wisten ze dat toen niet, of vertrouwden ze erop dat alle voorspelde onheilscenario's die er ook waren geen werkelijkheid zouden worden" zegt Van Baar.

Vreemde zin. Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat de Nederlander het niet heeft voorzien. Immers, geld zoekt net als water, altijd het laagste punt. Wie dat beseft gaat niet tegen beter weten in hopen op het afwenden van onheilscenario's. Van Baar speelt mooi weer en doet of het inzichtelijk was voor de gemiddelde Nederlander dat de euro op een fiasco zou uitlopen. Het essay van Van Baar leest alsof de Nederlander medeverantwoordelijk is voor het euro debacle. Ha! De voorspelling van het eu debacle was vóór de invoering helemaal geen issue. De kritische noot was voorbehouden aan een handvol economen die voor gek werden verklaard en geen podium kregen. Het is gewoon een gotspe wat Van Baar fabriceert. Kritische economen met verstand van zaken werden al weggehoond en genegeerd, laat staan het volk! Ondanks dat schijnt het volk er met z'n volle verstand mee in te stemmen.

De crap (lees onheil), dat Van Baar fabriceert in dit essay, is ongeveer wat de Nederlander voorgeschoteld krijgt als we stoppen met het eu projekt. De rode draad is altijd dat het stoppen met de euro ergere consequenties heeft dan er mee door te gaan. Dat is op zich al een groot probleem voor de eurofielen om uit te leggen. Immers, de voordelen waarom we één munt moesten hebben, staan haaks op hun argumenten waarom deze nu ineens gered moet worden.

Het Nederlandse volk wordt onder aanvoering van mensen als Van Baar wijs gemaakt dat er geen weg terug meer is omdat we nu onomkeerbaar met de andere economieën zijn vervlochten. Wat komisch! Er is juist een probleem omdat de verschillende landen juist TOTAAL NIET niet met elkaar zijn vervlochten. Kortom, het probleem is juist dat economieën door beleidsmaatregelen niet aan elkaar te koppelen zijn en als oplossing komt men met plannen voor een verdere integratie. De enige reden dat sommige landen er nog mee door willen gaan is omdat ze miljarden uit hebben staan bij landen als Griekenland en Spanje.

De solidariteit gaat niet verder dan wanneer de schuldenlanden het mes op de keel krijen met het vooruitzicht dat de geldkraan dicht gaat. Andersom betalen de helpers alleen nog zolang het voordeel biedt. Ha! Een keiharde munt noemt Van Baar het, Alsof er sprake is van een gemeenschappelijk belang.

Van Baar zegt ook "Ik zou het nog scherper willen stellen. Zelfs als alle lidstaten van de euro besluiten om gezamenlijk de euro op te doeken, dan nog krijgen we 'meer Europa'. Allereerst zou zo'n hypothetisch besluit al van ongekende Europese eensgezindheid getuigen""

Volgens Van Baar een éénsgezind besluit om het financiële gedeelte op te lossen. Ha! Dus MET de euro is men niet in staat het op te lossen met beleidsmaatregelen voor méér bevoegdheden voor Europa, maar men wordt het "ineens" wel eens voor een verdere integratie om de "boedelscheiding" op te lossen als de euro is opgeheven. Een verdere integratie die dan is achterhaald omdat al éénsgezind is besloten een punt achter de euro te zetten. De naderende implosie van de euro is aanstaande, de vraag is alleen wanneer. Het wordt slechts uitgesteld met beleidsmaatregelen die de marktwerking frustreren.

Zelfs in België en Italië is er in eigen land al decennialang gedoe over de geldstromen van rijk naar arm en Van Baar denkt dat dat niet geldt voor Noord- en Zuid Europeanen onderling. Dan ineens denken de nobelprijswinnars van de "vrede" dat de Europeanen solidair zijn. De totaal misplaatste domme, dictatoriale, schijinheilige, misplaatste en arrogante EIS het euro projekt te trakteren op een klaterend applaus lijkend op de hoogtijdagen van de Sovjet-Unie.

Het instemmen van de euro door mensen die daar hun eigen redenen voor hadden maakt de euro niet legitiem. Op papier legitiem ja, maar een lege huls omdat het de volkeren niets zegt. Een projekt van met name warhoofden van linkse signatuur. Elke economische reden voor het invoeren van één munt ontbrak, elke logische reden voor het redden van de euro dus ook.

Van Baar laat zich altijd graag ontvallen in bepaalde kringen te verkeren. Zijn columns zijn altijd in lijn met de kringen waar hij zich in begeeft. Ik zou me schamen met de steeds terugkomende analyse dat elk probleem een budgettair of territoriaal probleem is en daar ook een budgettaire of territoriale oplossing bij te zoeken.

Grappig. Kijk maar naar de EU. De eurofielen denken dat het een budgettair probleem is. Met allerlei economische beleidsmaatregelen denken ze het probleem op te lossen.

Israël is een territoraal probleem denken ze. Het is op te lossen zijn door het herverdelen van land. Kortom, niet meer dan een ordinair gekissebis over een stukje land. Vreemd, want niemand kan toch een palestijnse koning, heerser, president, of wat dan ook opnoemen vóór de oprichting van de palestijnse staat.

Het is hoe dan ook nooit een ideologisch conflict. Dat is te moeilijk voor ze. Om één en ander op z'n eigen merites te beoordelen en is buiten de politieke orde geplaatst. Alles wat men dan ooit gezegd heeft kan dan de prullenbak in en de hypotheek van menigeen drijft er op.

nick op 20 oktober, 2012 - 03:25

Bekijk de uitzending van P&W

Bekijk de uitzending van P&W nog maar eens, daar zit een Dame  Corien Wortmann in 'gesprek' met Thierry Baudet. Ze hebben het over de EU. ...Zelden een vreselijker, irritanter, onbeleefder, dwingender, asosialer mens gezien als deze betweter typisch CDA mevrouw. Thierry weet wat hij zegt en spreekt gewoon de waarheid maar hij kreeg de kans niet door deze doorzagende juf die hem consequent in de rede viel met haar stomzinnige gewauwel. Ik heb me kapot zitten ergeren. Baudet (jammer dat hij zijn haar afgeschoren heeft) is een meester in het doorzien en uitleggen wat de EU ons brengt en nog gaat brengen en dat is beslist geen voorspoed!! 

Deze man zou spreker moeten worden voor een PVV of zelf een dergelijke partij moeten oprichten. Binnen de korste keren zou een partij met deze man als lijsttrekker de grootste overwinning behalen ooit in de politieke geschiedenis van ons land, zeker weten!! Hij gaat gewoon en op zijn sloffen die 79% kiezers halen die nu nog steeds zeer tegen de EU zijn en wakker aan het worden zijn in het besef dat ze genaaid zijn door de zittende politieke bedriegers. Wat een mooi visioen....

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews%5Bt...

François op 20 oktober, 2012 - 04:21

@Hyperinflatie.Wordpress.com

@Hyperinflatie.Wordpress.com (22:17) "De schrijver van dit artikel op de Dagelijkse Standaard is niet competent en valt in het niets bij artikelen van Hannibal.

Daar ben ik het grondig mee oneens. De schrijver van dit artikel is wel degelijk competent, zeker ook in het gooien van een knuppel in het hoenderhok:) Hij was ooit tegen de invoering van de euro heb ik begrepen, maar aangezien de kiezer het heeft laten gebeuren, moet die maar leren roeien met de euro-riemen die het kreeg. Zoiets.

De vraag is of de kiezer in vanaf medio 80'er jaren t/m 2002 eigenlijk wel iets te kiezen heeft gehad. Gezien de plotse opkomst van Fortuyn--die op veertig zetels afstevende tot hij op de valreep uit de weg werd geruimd--was dat niet het geval. Zowel het Europese project, het milieu-fanatisme alswel de massaimmigratie zijn door alle oude partijen doorgedrukt en min of meer als faits accomplis beschouwd. Een tegengeluid werd- en wordt niet getolereerd, zowel binnen als buiten het parlement. De schandelijke veroordeling van Janmaat en de hevige verkettering van Bolkestein toen zij de massaimmigratie ter discussie stelden, onderschrijven dit gebrek aan keuzemogelijkheid. Ook het vertrek naar Brussel van Bolkestein toen hij door de kiezer werd beloond voor zijn moed, en zijn partij deze kiezers bedroog. Dat Wilders, die deze kiezer een alnog een platform biedt, 24/7 bescherming behoeft en door de oude politiek en massamedia als een melaaatse wordt behandeld, laat zien dat er weinig ten goede is veranderd sinds 2002. Dit grootse gebrek aan 'consent' zoals Farage (UKIP) het zegt, zal zich vroeger of later wreken. Op alle genoemde gebieden zal de getergde burger ooit een correctie willen aanbrengen--hoewel het juist een van de trekjes van de EU is om dit onmogelijk te maken (vandaar de haast van de oude politiek om de souvereiniteit over te dragen).
 
De tweede auteur wordt naar mijn bescheiden mening door zijn fan-base een iets te groot denkraam toegedicht. Maar dat laat onverlet dat ook zijn stukjes wel degelijk informatief kunnen zijn.

OphEUffen op 20 oktober, 2012 - 07:48

Beschavingen komen,

Beschavingen komen, beschavingen gaan.

Maar de EU blijft eeuwig bestaan.

Een uitermate vreemde opvatting voor een historicus. Het komt op mij over als een klein kind dat zijn ogen dicht doet om naderend onheil af te wenden.

ik denk dat op 20 oktober, 2012 - 07:52

Ik hou het maar kort op uw

Ik hou het maar kort op uw essay, heer van Baar.

Ik heb een grondige hekel aan een dictatorschap en dat is wat de EU is geworden met z'n Monti, Barosso, van Rumpuy en Schulz.

Het Europese volk heeft niets meer te zeggen en als ze wel de mogelijkheid hebben worden ze murf geschreven/gepraat door de "foute" msm.

Ik denk dat vele Europese mensen deze gedachten zijn toegedaan.

De EU heeft een prijs voor vrede toegeschoven gekregen, maar het kan nog maar zo op een burger oorlog uitdraaien als de leiding niet oppast en niet weet waar ze mee bezig zijn.

Bas op 20 oktober, 2012 - 08:54

Europa en geschiedenis. Een

Europa en geschiedenis. Een optelsom van oorlog op oorlog. Sport, en vooral voetbal, als voorbeelden van wat het volk wil. Een verenigt Europa gaat dwars tegen oerinstincten in. Wat bestaat uit mèèr en groter. Neem de huizen crises en oplossing. De allerbeste zou oorlog wezen. Historisch bewezen is het een feit dat elke vooruitgang via oorlog begon.

tipo op 20 oktober, 2012 - 09:18

@ Bas 08:54

Er zijn ook achteruitgangen met oorlog begonnen. Dus oorlog is geen oplossing.

Faillissementen, daar komt wel vooruitgang van. En het berechten van de schuldigen.

Tarak op 20 oktober, 2012 - 09:47

De EU als tiran

In 1581 was er in Nederland het Plakkaat van Verlatinghe, een tekst van inmiddels 400 jaar oud die direct weer op de huidige staat van Nederland van toepassing is:

" De Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden aan allen die dit zullen zien of horen lezen, gegroet.

Het staat voor iedereen vast, dat een vorst door God is aangesteld tot hoofd van zijn onderdanen om hen onder zijn hoede te nemen en te beschermen tegen alle onrecht, leed en geweld, zoals een herder zijn schapen moet beschermen, en dat de onderdanen niet door God geschapen zijn ten behoeve van de vorst, om hem in alles wat hij beveelt onderdanig te zijn en als slaven te dienen. Integendeel, de vorst is er ter wille van de onderdanen, zonder welke hij geen vorst is, om hen rechtvaardig en verstandig te regeren en te verdedigen, en hen lief te hebben als een vader zijn kinderen en een herder zijn schapen; hij zet zijn lichaam en leven op het spel om hen te beschermen. 

Wanneer hij dit niet doet, maar in plaats van zijn onderdanen te beschermen probeert hen te onderdrukken, overmatig te belasten, te beroven van hun oude vrijheid, privileges en oude gewoonten, en hen als slaven te bevelen en te gebruiken, moet hij dus niet beschouwd worden als een vorst, maar als een tiran.  Dan staat het zeker zijn onderdanen vrij hem niet meer als vorst te erkennen maar hem te verlaten en in zijn plaats een ander tot soeverein te kiezen om hen te beschermen, zonder dat dit verkeerd is.

Dit is des te meer toegestaan wanneer de onderdanen hun vorst niet hebben kunnen vermurwen door nederige betogen ... en dus geen ander middel meer hebben om de aangeboren vrijheid van hen zelf en hun vrouwen, kinderen en nakomelingen te verdedigen en te beschermen.

Hiertoe zijn zij volgens de wet der natuur verplicht goed en bloed op het spel te zetten."

Amen

Gielah op 20 oktober, 2012 - 09:55

Inderdaad.

Daar valt weinig tegenin te brengen, @Tarak!

zomaar iemand op 20 oktober, 2012 - 10:36

Thierry.Baudet !!.

Na P&W van afgelopen donderdag bekeken te hebben ,hoorde
ik hier Thierry.Baudet aan het woord , die zoals gebruikelijk bij P&W , niet
de gelegenheid kreeg uit te spreken , daar hij  (cq de mist rondom de huidige Europese  politiek, wilde doorklieven enzo ),duidelijk
wilden maken hoe het een en ander in elkaar stak , en de Europese burger
genaaid word

Duidelijke taal dat de euro burgers besodemietert worden
door de al heersende politiek  , de euro
file die aan willen sturen op een alles overheersende Europese unie , toch niet
op willen gaan in een totale unie , zoals b.v Amerika in de 18e  eeuw  waarin
alle staten de zelfde rechten en plichten gelden voor alle burgers .

Afin het was een lust voor het (mijn) oor ,om eens een ander
geluid te horen betreffende het Europese wangedrocht  , wat men nu op wil richten .

http://www.hebikietsgemist.nl/aflevering/122031/nederland-1/pauw-witteman/aflevering-van-donderdag-18-oktober-2012.html

hier ter kennismaking , hoe Thierry.Baudet , het naderende
onheil wat de EU is (word) ziet .

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultuur-Televisie/348430/Thierry-Baudet-Sterven-Europese-Unie-is-onvermijdelijk.htm

deze (meer van deze,(als zij er al zijn )) mannen en vrouwen
moeten in onze politiek zeggenschap krijgen , inplaats van die jan doedels die
er nu zitten .

Carlo op 20 oktober, 2012 - 10:40

Ongeoorloofde generalisatie

Van Baar, je titel is fout. Er had moeten staan: "Nederlanders van mijn slag en andere kortzichtige domkoppen hebben al lang ingestemd met "meer Europa"

Weerleg dit artikel maar ens als je kunt.  http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/alexandersassenvanelsloo/13098114/__...

zomaar iemand op 20 oktober, 2012 - 11:20

Ook bij P&W van afgelopen

Ook bij P&W van afgelopen donderdag , dacht Wim. Daniëls
een duid in het zakje te doen om als tegenverweer op de woorden van Thierry.Baudet
,(dat nu door de euro file gepromoot word en werd , grenzen open voor ieder),
hem te verwijzen naar de jaren 50 van de vorige eeuw , waar de toenmalige
regenten al riepen  dat de immigranten in
onze samenleving opgenomen moesten gaan worden , dus de grenzen open .

Ook iets tegen strijdigs !!, in 1950 werd door de toenmalige
regering en onze vorstin , de Nederlanders aangespoord om zijn heil elders te
gaan zoeken , daar de bevolking de tien miljoen mensen naderde , toch werd er gepropagandeerd
dat wij (onze grenzen) open moesten staan voor de vreemde .

Mensen van uit onze voormalige koloniën , die na WII hun
heil elders moesten gaan zoeken wilden zij niet onder een en door  (islamitische ) regiem onderdrukt worden  .

Dit terzijde

“Toen hadden bij onze regenten de ogen open moet gaan, dan
had men nu de islam verre buiten onze (land en Europese) grenzen gehouden” .

Breinbrouwsels op 20 oktober, 2012 - 11:35

@Tarak op 20 oktober, 2012 - 09:47

Ja, mooi was de tijd van de Plakkaten, toen je nog een aparte vorst had om ruzie mee te maken. Dat is tegenwoordig wel anders want de Vorst is een monster geworden met bijna 13 miljoen koppen die allemaal op een of andere manier aan hun gerief willen komen of alleen maar Vorstje willen spelen. Er zijn er zelfs die het pas lekker vinden als de vorst er overheen is geweest. Met dank aan het beste Naaigarnituur dat ooit door Schapentemmers werd uitgevogeld, de Democratie.

Jammer dus, we kunnen geen Vorst meer onder de guillotine doorhalen we zullen elkaar moeten afmaken.

Deze eeuw zou wel eens, burgeroorlogtechnisch, heel groot kunnen worden.

LiQselotte Krüger op 20 oktober, 2012 - 12:45

Thierry Baudet

Ik heb het boekje :Voor Europa tegen de EU via Elsevier laten sturen en Deze Thierry is geen domme jongen...HIJ weet waarover hij praat.
Dat hij dan bij P&W op zijn nummer gezet moet worden,en steeds op domme wijze onderbroken moet worden door de CDA vrouw,die haar wijsheid niet in pacht heeft...is een aanfluiting voor Pauw én voor Witteman.
Deze twee evenals alle vara medewerkers,hebben vooraf al orders HOE tegenstanders van de EU te handhaven zijn..
Links en eigenwijs..Ik kijk amper nog een soortgelijk programma ,alleen als er een gast komt(dit keer Gaudet)die mij iets kan betekenen...
Nederland is hopeloos in de war en haar regenten nog meer...ik kan niet veel opnoemen wat in ons banan landje funktioneerd naar behoren,dus waarop links zo trots is weet ik niet,maar het zal wel de macht zijn,die ze zooooo graag willen uitoefenen.

louis-portugal op 20 oktober, 2012 - 12:48

Ongeveer alles is al gezegd

Ongeveer alles is al gezegd over de onzin van Baar.

Dat de € kapot gaat is voor mij 100 % zeker.

Het tijdstip hangt af van Merkel.

Als ze haar poot stijf houdt tegen het bijdrukken van massas geld gaat het snel.

Het is moeilijk precies te voorspellen maar het duurt zeker geen 2 jaar meer.

De €urolanden komen, optimistisch, ongeveer 3.5 % tekort op hun BNP´s.

De totale BNP´s is ongeveer 13.000 miljard  Kosten dus 3.5 x130  =  455   miljard

Rente over totale schuld 100 % van BNP gem. 4 % is 4 x 130          =  520        "

Totaal tekort per jaar dus ongeveer 1000 miljard die bij gefinancierd moeten worden.

Of dat nou 100 miljard meer of minder is maakt niks meer uit.

Met het feit dat telkens meer investeerders weglopen uit Europa wordt het moeilijker de bestaande schulden te herfinancieren.

Als Merkel toegeeft gaat men duizenden miljarden bijdrukken dan krijgen we geweldige inflatie.

De franse revolutie begon ook doordat de koning maar schuldpapieren bleef uitgeven totdat die niets meer waard waren.

Maar dan duurt het nog wat langer totdat die inflatie werkelijk begint pijn te doen maar het einde zal dan ook veel erger zijn.

Obomov op 20 oktober, 2012 - 13:52

Kort religieus intermezzo

"Het staat voor iedereen vast, dat een vorst door God is aangesteld tot hoofd van zijn onderdanen om hen onder zijn hoede te nemen en te beschermen tegen alle onrecht, leed en geweld, zoals een herder zijn schapen moet beschermen, en dat de onderdanen niet door God geschapen zijn ten behoeve van de vorst, om hem in alles wat hij beveelt onderdanig te zijn en als slaven te dienen."

Indien wij allemaal zijn geschapen naar het evenbeeld van God, dat wil zeggen ook de vorst, hoe kan diezelfde vorst dan zijn aangesteld om zijn kudde te leiden? Tenzij de vorst wel naar Zijn evenbeeld geschapen is maar tevens 'extra talenten' heeft meegekregen om zijn kudde te dienen, is er weinig rede om de vorst te volgen en is er daarentegen veel voor te zeggen je eigen vorst te zijn. Het koninkrijk God's is in uzelve.

fred op 20 oktober, 2012 - 15:33

Europa

Wat kan zon Eurofiel als DJ vB dom kletsen.Lees het boek van Thierry Baudet en je weet precies hoe het zit.Natuurlijk zijn Nederlanders Europees georienteerd maar ik denk TEGEN die geld verslindende idioten in Brussel.Het leidt werkelijk tot niets , alleen tot meer ellende.Vroeger devalueerden landen hun munt als het slecht ging maar dat kan nu niet meer dankzij TOPPERS als Zalm ,Lubbers en Kok en al die andere graaiers.

BigLjohn op 20 oktober, 2012 - 16:40

De E.U. gokautomaat

Dirk-Jan van Baar moet zijn slappe kulverhalen maar voortaan laten afdrukken in een of ander roddelblad.

Nederlanders willen helemaal niet meer Europa. Meer Europa is minder portemonee. Meer Europa is meer geld gooien in de gokautomaat, en zichzelf wijsmaken dat die gokautomaat wel eens ooit veel geld gaat uitkeren. Alleen deze gokautomaat werd zo gebouwd dat hij wel geld inslikt, maar nooit meer uitkeert. Een pokerspel met alleen maar verliezers aan de tafel. Alleen de organisator van het pokerspel gaat er na het bankroet van de spelers met al het geld vandoor.

J. School op 20 oktober, 2012 - 17:19

@DJVB. Waarom besluit u niet

@DJVB. Waarom besluit u niet elke alinea met de uitroep: 'Tsjakkaaaaahh'!!! U doet daarmee recht aan zowel het niveau als de doelstelling van dit betoog.

Waarheidsvinding op 21 oktober, 2012 - 10:51

Complete onzin

Wat een baggerstuk .

Geschreven door een man die zich volgens mij aftrekt op alles wat de EU uit de hoed weet te toveren.

Het mooie is wel dat het zo doorzichtig eurofiel is dat je er geen enkele waarde aan hoeft toe te kennen.

Behalve dan dat je een kijkje kunt nemen in de compleet verotte en zieke manier van denken van een eurofiel.

Heerlijk.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.