Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Teloorgang CDA niet de schuld van PVV

Geplaatst door Nick Ottens op 15 oktober, 2012 - 15:15

Daar gaan we weer. De verkiezingsnederlaag van het CDA zou te wijten zijn geweest aan de samenwerking met de PVV. Het lijkt onwaarschijnlijk.

Dat deze mythe door de linkse media in stand wordt gehouden, is tot daar aan toe. Maar zelfs de RKK voerde gisteravond het argument aan in de persoon van historicus James Kennedy. De samenwerking met de PVV verscheurde het CDA en daarom werd de partij door de kiezer afgestraft.

Het eerste is waar: de coalitie verdeelde de christendemocraten. Maar de teleurstellende verkiezingsuitslag is er niet aan de wijten. Anders is het onverklaarbaar dat van de acht zetels die de partij in september verloor, er zes naar de VVD zijn gegaan. De liberalen waren immers groter voorstanders van de gedoogconstructie dan het CDA.

We hebben er bij De Dagelijkse Standaard al vaker over geschreven: de weg naar herstel is voor het CDA centrum-rechts. Zo wees Bart van Horck er op dat maar liefst 80 procent van de CDA-kiezers liever een rechtse premier zag dan een van links. Een centrum-rechtse koers past volgens hem in de traditie van de partij.

Het combineert alles waar het CDA immers voor staat: eigen verantwoordelijkheid van de rechterflank in combinatie met de barmhartigheid en behoudendheid van het centrum.

Frank schreef eerder deze maand min of meer hetzelfde en waarschuwde:

Als het CDA niet erkent dat de CDA-kiezer rechts is, dan zal het worden vermalen; door het kabinet én door de PVV, die als vanouds zal vechten als een leeuw tegen het zittende kabinet.

De koers van partijvoorzitter Ruth Peetom lijkt echter een andere. Het is er een van "compassie" die afstand neemt van de samenwerking met niet alleen de PVV, maar ook met de VVD. Vlak na de verkiezingen werd er door verschillende commentatoren al terecht op gewezen dat alleen Mark Rutte het kabinetsbeleid had verdedigd. Populaire CDA-ministers als Jan Kees de Jager waren bijna niet in de campagne te zien. Geen enkele bewindspersoon kwam op de lijst te staan voor de Tweede Kamer. Het CDA brak met rechts.

Zaterdag 27 oktober heeft in Rotterdam het CDA-congres plaats. Dan zal worden gesproken over de verkiezingsuitslag en vermoedelijk de toekomstige rol van de partij. Al twee verkiezingen op rij heeft het CDA verloren aan rechts, in 2010 aan zowel PVV als VVD; in 2010 vooral aan de VVD. Willen de christendemocraten die teloorgang stuiten, dan moeten zij kiezen voor een heldere, centrum-rechtse lijn.

Doen ze dat niet, dan moeten de conservatieven en katholieken vooral in het zuiden, waar de klappen het hardst zijn aangekomen, serieus gaan nadenken over afsplitsing.

Reacties

Gielah op 15 oktober, 2012 - 15:35

Gotspe.

Het CDA was al behoorlijk in zetelaantal teruggelopen, toen het mee mocht gaan doen in de vorige coalitie.

Het was dus meer genade dan recht.... dat ze daarbij ingeschakeld werden.

Een en ander werd hen mogelijk gemaakt door de gedoogsteun van meneer Wilders en de PVV.

Erg dankbaar betoonde het CDA zich echter niet.

De haat naar Wilders toe spátte eraf.... en men gaf voortdurend de indruk,

zichzelf véél beter te vinden dan Wilders en de PVV, die zo vermetel was vraagtekens te zetten bij de dictatoriale EU,

waar we in gerommeld werden en de nog steeds toenemende islamisering in het hele westen en helaas ook in Nederland.  

Uiteindelijk was het mede het CDA, dat dermate onrechtvaardige maatregelen voorstelde... in het kader van haar onderworpenheid aan Brussel... dat meneer Wilders na wéken onderhandelen op het Catshuis toch nog moest zeggen:

'Nee... dit kan ik niet meemaken.

Dit kan ik niet voor mijn verantwoording nemen'.

Dat hij een gewéten bleek te hebben... en hart voor de Nederlandse burger.....

terwijl zij juist keihard het volk hadden willen gaan uitknijpen

en omdat hij in zijn hándjes had moeten knijpen om bij God's gratie überhaupt nog mee te MOGEN doen.....

liet hun woede en wrok tot ongekende hoogten stijgen.

Hij kreeg de volle schuld!

Hij was eruit gestapt.... uit dat onrecht-accoord, dat zij bekofstoofd  hadden.

Men dient in de politiek... zo zijn daar de manieren.....nu eenmaal te allen tijde één front te blijven vormen, ook al deugt hetgeen er besloten wordt voor geen meter.

Niet dat een accoord-gaan mét meneer Wilders nu de vriendschap van het CDA zou hebben opgeleverd.

Hij zou tot in de eeuwen der eeuwen in hun ogen persona non grata zijn gebléven.

Het CDA laat zich namelijk onder géén beding een uitverkoren zondebok ontfutselen!

zomaar iemand op 15 oktober, 2012 - 15:38

En weer moet de PVV het

En weer moet de PVV het ontgelden, en krijgt door de anderen
multicul lovers  de zwartepiet (mag dit
wel ?) , toegespeeld !!.

Zonder dat deze al oude partijen en regenten , beseffen dat
hun voornemens van een prachtige Multi samenleving , een fiasco geworden is ,
als men als nuchtere Hollander om zich heen kijkt .

En men ziet dat van al het Multi gedoe hierheen gehaald om
de vergrijzing op te gaan vangen , er maar 30% van hen zijn die iets bijdragen
aan onze samenleving , de rest loopt in pyjama en nachtpak of pon buiten te kakelen
in hun eigen taaltje die niemand verstaat dan zij zelf onderling , en hierdoor
gevrijwaard zijn om ergens te gaan werken , (zelfs met de hand waarmee zij hun
gat afvegen , ontvangen zij hun uitkering(en) van de in hun ogen ongelovigen
honden .

En zolang de partijbesturen van de gevestigde partijen   , dit
niet in willen zien zal de massa (Nederlanders), hun stem niet uitbrengen, en
of niet aan de aloude gevestigde partijen geven.

Met uitzondering van de VVD , Rutte zong immers voor de laatste
verkiezing las bij de vorige verkiezing, een heel ander lied , dan welke hij nu
zingt tijdens de formatie gespreken ,dit verklaart tevens waarom de VVD 6 van
de 8 zetels gekregen heeft ., die het CDA verloor .

tipo op 15 oktober, 2012 - 15:51

TK 2012 tov TK2010

Hier een plaatje: http://maurice.ooip.nl/wp-content/uploads/2012/09/2010-20124.png

Alleen in Friesland en het zuiden van de Achterhoek heeft de PvdA de koppositie overgenomen van het CDA in de regio's.

In de rest van de Nederlandse regio's zie je vrijwel overal het groen (CDA) en grijs (PVV) blauw kleuren.

De lijn Peetoom (groen-collectivistisch) wijkt niet af van het tanende Groen Links, welke ook door de winnende PvdA met Samsom wordt afgedekt. De lijn Peetoom is geen uniek verkoopargument. De VVD heeft het imago daar wel van af te wijken en zo de verkiezingen gewonnen.

Het verlies van het CDA is dus inderdaad de schuld van Peetoom, die enkel in het dunbevolkte Friesland en het dunbevolkte zuiden van de achterhoek aan populariteit gewonnen heeft, maar nergens anders.

Two Ravens Black Kettle op 15 oktober, 2012 - 15:52

Bij de een na laatste

Bij de een na laatste verkiezingen halveerde (!!) de partij en vluchtte de ex-CDA kiezers naar de VVD en PVV. Vervolgens werd de ultra linkse predikante Ruth 'weg met ons' Peetoom en de karmozijnen theologe en Fortuyn-haatster Jacobine 'ik CDA stemmen ? ben je mal !" Geel op het schild gehezen. Ras werd de partij gezuiverd van weldenkende, realistische, gematigde, conservatieve, rechtse, zuidelijke en katholieke elementen zodat de partij weer de ARP van weleer was. Een tweede PvdA. Ondertussen bleef het CDA in 't kabinet de PVV treiteren en kwam dagelijks een of andere gefossileerde trompetter langs die gilde dat Wilders en zijn achterban (waarvan vele ex CDA-stemmers) racisten en facisten. De Doekles, de Ben Bots, de Dries van Agts, de gewetensvolle oud SS'r Wim Aantjes etc etc etc. Elke dag was heb bal bij de MSM, dagblad Trouw -het lifjblad van de gewetensvolle socialistische christenen- voorop. 

De laatste verkiezingen bleken wederom catastrofaal voor het CDA,  een absoluut electoraal dieptepunt. En waar waren al die kiezers heen gemigreerd ? yep de VVD. En wat concluderen Rooie Ruth en haar groupies: we moeten nog radicaler worden, nog linkser, nog arroganter,  nog meer vooringenomen, nog oostindisch dover, nog meer zelfhaat...  So be it. Bij mij zal de vlag uitgaan wanneer deze partij naar de eeuwige politieke jachtvelden is vertrokken. Laat de rechtse en gematigde kiezer zich maar over de PVV en VVD verdelen.

OphEUffen op 15 oktober, 2012 - 16:14

Horende doof en ziende blind

Zelden heb ik zo'n laf zooitje lamleuters bij elkaar gezien als het huidige CDA. Horende doof en ziende blind voor het echte probleem dat hun bestaansrecht bedreigt. Dan verdien je het uit te sterven. Ben Bot liet gisteren het echte CDA weer schitteren. De schuld ligt overal, met name bij de PVV, maar de hand in eigen boezem steken is er niet bij. Zielige kleuters.

Bob Fleumer op 15 oktober, 2012 - 16:21

Gevleugelde woorden!

Geen geld naar Griekenland en uit de Euro, dat verklaarde Geert Wilders, hadden we maar hem geluisterd,

het kan nog steeds maar onze politici hebben totaal geen ruggegraat om een eigen koers te varen.

Als ik zie, hoe achter onze ruggen ons land wordt verkwanseld aan Brussel, word het mij somber te moede.

Ik begrijp nog steeds niet hoe Rutte, als hij het ESM verdrag gelezen heeft, toch dat wurgcontract heeft kunnen tekenen en nog wel in demisionaire positie, het is echt ongehoord!

Dat je een heel land zonder slag of stoot overleverd aan een vreemde mogendheid gaat mijn pet te boven.

Karl Kraut op 15 oktober, 2012 - 16:22

"Populaire CDA-ministers als Jan Kees de Jager"

"Populaire CDA-ministers als Jan Kees de Jager waren bijna niet in de campagne te zien."

- Is dat nou om te lachen of om te huilen? Maar buiten de paar mensen die begrijpen hoe de ellende rolt, zou het best nog wel eens waar kunnen zijn ook.

Het CDA was een partij die in het centrum van de macht beurtelings de VVD en de PvdA betrok bij het ons verder de Europese Unie in te laten marcheren en de islamisering in te dirigeren. Die positie is het kwijt omdat de bevolking het zat was. Niemand heeft het CDA nodig. Wat niet wegneemt, dat men nu dan weer rechtstreeks met beide benen in de dhimmie-partijen VVD en PvdA trapt. Maar goed, men is voorzien.

Theo Prinse op 15 oktober, 2012 - 16:26

Geert Wilders

"We hebben er bij De Dagelijkse Standaard al vaker over geschreven""  

Ik vind: "We" geen mooie stijlfiguur. Anyway.

"Zo wees Bart van Horck er op dat maar liefst 80 procent van de CDA-kiezers liever een rechtse premier zag dan een van links". 

Nee, dat is verkeerd geciteerd. 

Het citaat luidde: "Maurice de Hond publiceerde zondag 16 september dat maar liefst 80% (!) van de CDA-kiezers liever een rechtse premier zag in plaats van Samsom" 

Frank Verhoef - die VVD stemt - merkte in zijn artikel van 7 oktober verkeerd op:

"de CDA-kiezer uit 2006 voor een groot deel is overgestapt naar VVD en PVV."

De VVD apologeten lijkt er alles aan gelegen - vanwege de Pyrrhus overwinning van 31-30 naar 41-38 en vanwege de onmiskenbare afhankelijkheid van CDA senator Elco Brinkman om - het voorbeeld te willen volgen van staatssecretaris  - glas half vol half leeg -  Henk Bleker die een maand eerder op televisie zei dat  "in een Brabantse plaats op 12 september het CDA naar de VVD zou zijn gegaan" ...

Maar dat is echt niet zo !

SP 15, CU 5, PvdD 2 zijn gelijk gebleven. 

GL, verloor 6 zetels waarvan 5 aan 

D66 2+, SGP 1+, 50+ 2+ wonnen 5 totaal 

PVV verloor 9 zetels aan de VVD 10+

CDA verloor 8, zetels aan:PvdA 8+ 

Als Brinkman door H.Noten, E. van Thijn etc. gedwarsboomd wordt kan GL de PvdA nog aan een coalitie initiatief meerderheid helpen van 42 zetels door samen te gaan in de Tweede Kamer fractie maar ook in een PvdA 42, SP, D66 blijft het CDA in het centrum van de macht. 

VVD en PvdA hebben een Pyrrhus overwinning en nieuwe verkiezingen zijn op termijn echt wel in beeld. Ondertussen blijft het demissionaire VVD - CDA kabinet met een aangepast Kunduz akkoord gewoon aan. 

attlee op 15 oktober, 2012 - 16:27

alhier het juiste document

Bij deze de uitkomst van de commissie Attlee over de teloorgang van het CDA.

1. Het CDA en met name de KVP is altijd "volks-rechts" geweest

2. ARP/KVP/CHU stromingen laten zich prima in het CDA verbinden

3. Peetoom dient direct weg te gaan, er dient een volks-rechts boegbeeld te komen

4. De C uit het CDA is obligaat, maar staat een verkiezingswinst niet in de weg. mensen hunkeren altijd naar

   het "goede oude" verleden. (dus de naam CDA mag blijven)

5. Het CDA heeft niet naar haar achterban geluisterd. Dat is dus volks-rechts....immigratie, de EU moeten

    heel hoog op de CDA-lijst. doe je dat niet, hef je dan maar op

6. zie 5, daarom verliest het CDA zo erg aan de PVV dat een goed alternatief biedt.

7. de boeren en ondernemers willen graag CDA stemmen, maar nu even niet. ga dus belastingen

     en regels aanpakken

Dick Kraaij op 15 oktober, 2012 - 16:31

CDA zal blijvend worden gewantrouwd

Het is nog erger. Ook een CDA dat zich na een eventueel vertrek of bekering van Ruth Peetoom opnieuw 'rechts' (behoudend, conservatief, niet-links) zou noemen, zal door veel kiezers blijvend worden gewantrouwd.

Een zekere A.A..M. van Agt was vroeger, als premier, behoorlijk populair. Want: zeker niet links. In ieder geval niet in zijn communicatie. Echte linksen vonden de man een griezel. Hij werd verketterd en verguisd door de Linkse Kerk.

Als je mensen toen had verteld dat-ie na zijn pensioen een Hamas-likker zou worden, was je gelyncht als een valse profeet. Deze Dries van Agt beweerde dat CDA 'niet buigt naar links en niet buigt naar rechts'. Menigeen kwam toen al bedrogen uit, nadat ze zagen hoe na die show op het podium de samenwerking met de PvdA verliep. Tegenwoordig werkt dit helemaal niet meer. Na Balkenende IV zijn veel trouwe CDA'ers definitief afgehaakt. Zij willen een CDA waarvan ze van te voren met enige zekerheid kunnen zeggen met wie die partij gaat regeren.

De oplossing is dus tweeërlei: het CDA bekent zich als 'conservatief' (sociaal-conservatief, zo u wilt) en verklaart minimaal dat samenwerking op links niet het meest voor de hand ligt.

attlee op 15 oktober, 2012 - 16:38

kraaij

in een notendop pakt u de koe bij de horens..

"De oplossing is dus tweeërlei: het CDA bekent zich als 'conservatief' (sociaal-conservatief, zo u wilt) en verklaart minimaal dat samenwerking op links niet het meest voor de hand ligt."

HdK op 15 oktober, 2012 - 16:50

Foutieve analyses

Ik ben het met veel reageerders eens, dat de eigen analyses vh CDA niet kloppen.

Dat is een 'blessing in disquise' Waarom? Een foute analyse leidt tot inefficiente of totaal verkeerde of zelfs averechtse maatregelen.  Met verdere neergang als gevolg.

We moeten het CDA dus juist steunen in hun foute analyses.

ik denk dat op 15 oktober, 2012 - 17:11

Gelukkig is het CDA

Gelukkig is het CDA geminimaliseerd. Natuurlijk zijn bij veel mensen de ogen open gegaan door toedoen van de PVV, een beetje gelijk hebben ze wel.

Wat het CDA echt de das om heeft gedaan is het optreden van Balkenende, het bestuur van het CDA heeft verzuimd in te grijpen in de kwestie van de volkraadpleging van het Lissabonakkoord. Vlak daarna het stuntelig optreden van dezelde Balkenende, in zake Afganistan versus de PvdA en ook het mooie CDA-banencaroussel bij ontwikkelingshulp spelen een grote rol in de neergang. Zie hiervoor ook het zojuist uitgekomen rapport van Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een rapport dat ontwikkelingshulp anders moet. Heel veel gewone belastingsbetalers wisten dat toen ook al.

Niemand zit meer op het CDA te wachten, dunkt me.

Johanna op 15 oktober, 2012 - 17:21

Wilders/PVV is de kop van jut.

WIlders is de kop van jut voor CDA'ers

Jaantje op 15 oktober, 2012 - 17:24

CDA

Verhevenheid en verheerlijking, vertroebelen een beetje heb ik het vermoeden.

Zijn afgedwaalde de schaapjes,en een deel van de kudde is zoek,geloof in zeeland voor het laatst gespot.

De opperman heeft zijn schaapjes ingeruild voor pony's.

Er is gedoe in de Hetwige polder,wel of geen rubberen kaplaarzen.

De polder moppert.

Dat alles is niet onopgemerkt gebleven door de kiezers.

François op 15 oktober, 2012 - 17:40

Doekle maar op, dat CDA

Het is zo eenvoudig, dat het al veelzeggend genoeg is dat het CDA het niet zelf kan bedenken: Wat deed het CDA met een kabinet dat eindelijk eens centrumrechts zou gaan bedienen? Waarin het haar misleiding en kiezersbedrog van de voorgaande acht jaar had kunnen proberen rechtzetten? : Hautain uitsluiten en er een linksige puinhoop van maken en het nog pootje haken ook. Het CDA is het afgelopen decennium een onberekenbaar blok aan het politieke been geworden, en niet in staat ook maar enige positieve bijdrage te leveren. We hebben dankzij het misleidende en bedriegende CDA tien kostbare jaren verloren. Jaren waarin de kernkwesties en de fouten uit de decennia ervoor voortvarend aangepakt hadden moeten worden. Doekle maar op met die farizeeërs.

PS: merkwaardige redenering: "...eigen verantwoordelijkheid van de rechterflank in combinatie met de barmhartigheid en behoudendheid van het centrum."  Wat is er onbarmhartig en onbehouden aan de rechterflank? Als er iets in de geschiedenis heeft laten zien onbarmhartig en onbehouden te zijn, dan is het wel de linkerflank, daar waar het CDA zich zo graag positioneert.

Johanna op 15 oktober, 2012 - 17:42

CDA zit gevangen in eigen geloof.

De  teloorgang van het  CDA is al decennialang ingezet. Jarenlang VOOR Wilders.  CDA'er willen eigen enorme problemen tussen katholiek en protestant verbloemen. De top van deze partij  bestond  geheel uit deze groep, zij hebben  de katholiek Maxime Verhagen eruit gewerkt. Hij was teveel gericht naar rechts.   Peetoom zorgde goed voor haar protestantse vrienden. CDA is de macht van de predikanten, waarin de pastoor wordt buitengesloten.

CDA heeft een heel grote fout begaan door de minderheid ARP in hun gelederen op te nemen. Het is algemeen bekent dat overgrote deel van de CDA'ers  ( 70%)  het met veel punten van de PVV eens  waren  o.a. aangaande islam, moskeeën, godslastering, godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid, en multiculturele samenleving. Eenderde van de CDA'ers had hierover een andere mening.

CDA zit gevangen in eigen geloof. 

OphEUffen op 15 oktober, 2012 - 18:59

Helemaal mee eens Johanna. De

Helemaal mee eens Johanna. De flanken houden elkaar in een ijzeren houdgreep. Voor mij is het onbestaanbaar dat het goed blijft gaan. Het gevecht om de macht zal zich spoedig openbaren. Teveel mensen hun positie"s komen op de tocht.

R.M.Bras op 15 oktober, 2012 - 19:02

Ware oorzaak is het beloofde zoet na 10 jr en 5 kabinetten CDA

Heel Simpel we wachten na 10 jaar en 5 kabinetten met het CDA nog steeds op het beloofde zoet..

Men begon als grootste en hoe langer de CDA kiezers moesten wachten op dit zoet hoe kleiner de CDA werd.

rien op 15 oktober, 2012 - 19:16

 80% van de CDA-ers stond bij

 80% van de CDA-ers stond bij het congres achter de gedoogconstructie met de PVV. Maar het schijnt dat die 20% linkse brullers van de linker CDA-vleugel de hele partij in hun zak hebben zitten. Het was het CDA dat verder wilde gaan in het Catshuis met burgertje uitpersen en ziek pesten, daar waar Wilders er gelukkig mee kapte. Dat CDA wilde alleen maar dat mensen (en ook vooral ouderen)  zich kapot gingen betalen aan lastenverzwaring, belastingen enz. En dat ging voor de PVV te ver. Er werd door Wilders gevraagd om geld bij ontwikkelingshulp weg te halen, maar uiteraard was het CDA op dat moment niet thuis. Dat werd op een fooitje na allemaal in stand gehouden. Wilders heeft er goed aan gedaan te stoppen met die ongein in dat Catshuis. Had hij dat niet gedaan, dan had hij na de verkiezingen geen 15 zetels behaald, maar had hij misschien nu alleen nog met Fleur Agema in de 2e kamer gezeten. Wat hebben we nu eigenlijk aan het CDA gehad tot nu toe? Niets! Wilders kreeg niet voor elkaar bij dat stelletje machtsgeile plucheplakkers. Het CDA heeft alleen maar rekening gehouden met de 20% linkse brullers die olv Peetoom en al die linkse mastodonten zoals Ben Bot. de partij gijzelen. Ik hoop dat ze straks helemaal verdwijnen.

cobra op 15 oktober, 2012 - 19:22

Christen

Een Christen, is tegen de islam, en dan verlies je het tegen de Nederlandse politiek anno nu.

Het gaat allemaal over het geloof!

Ik ga voor de seculiere staat!

Ida op 15 oktober, 2012 - 19:26

  CDA,wijs nu toch eens met

CDA,wijs nu toch eens met het vingertje naar jullie zelf. 

Het is al begonnen door het gekrakeel in jullie partij zelf

Er wilden er te veel de baas spelen dat kan nooit goed gaan.

Breinbrouwsels op 15 oktober, 2012 - 19:32

@R.M.Bras

...ware oorzaak het beloofde zoet...

Klopt maar afgestudeerde gelovigen weten dat je het beloofde zoet pas in het hiernamaals krijgt. Vooral voor protestanten zoals die van het CDA is het doel waartoe zij op aarde zijn slechts kliederen, klooien en klungelen tijdens het totaal mollen van de Werken des Here.

rien op 15 oktober, 2012 - 19:34

J.Kennedy: 'Je gaat in zee

J.Kennedy: 'Je gaat in zee met een politiek opportunist die je zo laat vallen. Wat ook gebeurt is''.

Heeft deze Kennedy een plaat voor zijn hoofd zo dik als een flatgebouw of niet.

Marinus1984 op 15 oktober, 2012 - 19:36

@ Johanna

Ik ben het niet met je eens. Ik ken veel CDA'ers en het geloof speelt niet zo'n belangrijke rol meer. Er waren veel katholieken en protestanten voor en tegen regeren met Wilders.

De echte tegenstelling zit in macht versus principes. En binnen die principes is er verschil tussen christelijk-sociaal en conservatief. En zowel de protestanten als de katholieken zijn over alle kampen verdeeld.

De reden van de teloorgang van het CDA zijn de volgende zeken:

-Kabinet Balkenende IV (concessies aan links, geen daadkracht)

-Vastklampen aan de macht (door ondanks halvering en interne verdeeldheid toch te regeren met PVV)

-Onduidelijke inhoud (geen duidelijk speerpunten, geen urgentie, niet consistent, compromis al ingebakken in het standpunt)

De weg naar herstel is dan ook als volgt:

-felle, maar feitelijke oppositie tegen paars

-opfrissen oude inhoudelijke speerpunten 1) menselijke maat, 2) publieke moraal (hier is nog steeds bij veel mensen behoefte aan en het was ook de reden dat Balkenende en Fortuyn elkaar ooit goed begrepen)

-op de overige punten centrum-rechtse conservatieve positie innemen en de VVD aanvallen op alle concessies in linkse/progressieve richting.

De VVD zit nu in hetzelfde moeilijke parket als CDA met Balkenende IV en ze hebben binnen een jaar met iedereen akkoorden gesloten behalve SP en PvdD. Met Paars zal de rechtse/conservatieve kiezer zich snel niet meer thuis voelen bij de VVD. Als het CDA zichzelf weer een beetje oppoetst en uitspreekt, kunnen ze zo weer groot worden. Als centrum-rechtse conservatieve partij, dat wel.. Anders gaat de PVV de VVD leegeten.

rien op 15 oktober, 2012 - 19:38

En trouwens, waarom zijn die

En trouwens, waarom zijn die boze CDA-kiezers dan niet naar de linkse Christenunie gegaan? Is toch heel aantrekkelijk voor hen? Weer een Generaal Pardonnetje voor de verandering......

Ajax op 15 oktober, 2012 - 20:01

De PVV is volgens de

De PVV is volgens de katholieken de schuld aan de teruggang met 8 zetels van 21 naar 13.

Wie is volgens de katholieken de schuld van 20 zetels die werden verloren in 2010 ?, want in 2006 hadden ze nog 41 zetels.

reageerbuis op 15 oktober, 2012 - 21:29

CDA groef eigen graf

Laat het CDA zich realiseren dat de aanvankelijke stemmenwinst van Balkenende te danken was aan het feit dat hij Pim Fortuyn niet als vuil behandelde zoals de andere politici deden.Het CDA heeft vervolgens alles gedaan om zijn eigen glazen in te gooien: Hirsch Ballin probeerde ons de vrijheid van meningsuiting te ontnemen en werd teruggefloten door de Hoge Raad; met de motie Halsema om de islamisering niet tegen te gaan werd ingestemd; met het ESM ging het CDA akkoord; Lubbers hoorden we roepen om meer islam in de partij binnen te halen. En ga zo maar door. 

Bes Tolen op 16 oktober, 2012 - 18:55

Het gistte al in de jaren

Het gistte al in de jaren tachtig in Brabant, Limburg en Zuid Oost Gelderland. Toen waren er al Rooms katholieken, die het CDA een heel verkeerde koers vonden varen. Ze richtten zelfs een nieuwe partij op, die in korte tijd duizenden leden kreeg en een heel goed programma. De partij heette Nederlandse Christen Democraten. Het programma was van uitstekend gehalte. Ja, het was alsof Pim Fortuyn het geschreven had. Dat was helemaal niet zo maar het is wel frappant dat er toen in de tachtiger jaren mensen waren met dezelfde ideeën. Ten onrechte heeft deze partij nooit met de verkiezingen meegedaan. De echte reden weet ik niet maar ik denk dat de partij behoorlijk succes zou hebben gehad. Een jaar of vijftein, zestien geleden heb ik het archief van de partij ingezien. Ook de ledenlijsten (wat misschien niet de bedoeling was) en het feit dat er voldoende betalende leden waren. Jammer dat men die club niet tot een succes heeft gemaakt.

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.