Neelie heeft gelijk, maar de Brusselse rechtbank ook!

Geen categorieapr 19 2014, 16:30
Concentreren op enkele kerntaken en de interne markt; de ratio weer in het energie-, milieu- en natuurbeleid en stoppen met al die andere regelbrij zou ik zeggen!
Een gastbijdrage van Dolf van Wijk.
Neelie Kroes maakte zich onlangs nogal boos op twitter en op haar blog over een uitspraak van de Brusselse rechtbank om het gebruik van de Uber app voor taxi’s in Brussel te verbieden. Deze app wint snel aan populariteit in de hele wereld. In San Francisco wordt het merendeel van alle taxi’s al via Uber geboekt las ik onlangs. De app is dan ook heel praktisch. Je belt, de app weet waar je bent, spoort de dichtstbijzijnde taxi op en vertelt je in hoeveel minuten deze bij je is.
Allemaal nieuwe mogelijkheden en marktkansen dankzij internet. Een fascinerende nieuwe wereld, zoals ook Alexander Klöpping regelmatig via televisie en twitter signaleert. In een vrije markt stimuleert dit de creativiteit en ondernemersgeest, een goede zaak. Nieuwe mogelijkheden – of niches - zullen benut worden door snelle aanpassers. ‘Survival of the fittest’; de economie volgt ecologische principes.
Internet biedt nog vele nieuwe marktmogelijkheden
Deze mogelijkheden zijn er en de niches zullen ingenomen worden. Er ‘tegen zijn’ zoals volgens Neelie de Brusselse rechtbank, is tegen de vooruitgang zijn. De Brusselse taxi-wereld zal zich moeten aanpassen. Ik betaal voor een ritje van15 km van mijn dorp naar de luchthaven al bijna 50 Euro, belachelijk veel. Vergeleken met de verschillende buitenlanden waar ik kom is Brussel altijd het duurst.
De mogelijkheden van internet zullen nog meer verschuivingen teweeg brengen. Zo boekte ik onlangs via AirBNB een overnachting. Via deze app kun je bij particulieren een kamer, bed&breakfast of zelfs een huis (als ze op vakantie zijn bijvoorbeeld) huren. Een concurrent voor hotels en booking.com als het ware. De app werkt prima. Je krijgt een email-bevestiging van de eigenaar, kort tevoren sms-jes met nog eens het adres en er is zelfs een annuleringsverzekering.
Het aardige is ook dat je direct met de eigenaars contact hebt en al ‘bekenden hebt’ in de nieuwe stad. Dat is toch anders dan een hotel. Zij geven tips over wat er te doen is en hebben wat meer tijd voor je dan de meeste (goedkopere) hotels. De app vraagt je ook of je zelf wat te verhuren hebt en creëert daarmee een laagdrempelige instap voor nieuwe verhuurders. Met de crisis en werkeloosheid zal ook deze niche populair worden vermoed ik.
De mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Er zijn mensen die graag eens voor anderen koken, thuis ‘Restaurantje spelen’, waarom niet? Concurrentie voor de restaurants? Misschien is de app er al! Al deze ontwikkelingen zijn uiteraard niet tegen te houden. Net als bij klimaatverandering is het nutteloos je te verzetten, aanpassen is de beste strategie, daar heeft Neelie wel gelijk in.
Maar waarom heeft ook de rechtbank gelijk?
Misschien zijn de Brusselse taxibedrijven niet de meest efficiënte, maar een deel van de hoge kosten wordt veroorzaakt door de vele regels en verplichtingen waaraan de branche moet voldoen. Daar hebben ze een punt. En daar kijkt de rechtbank ook naar, uiteraard. Ook hoteliers zullen zeggen: vrije markt en concurrentie, prima. Niets nieuws voor ons, maar dan wèl een ‘level playing field’. Zij moeten rookmelders installeren, sprinkler-installaties, investeringen vanwege hygiëne, enzovoort. Sommige van deze regels zijn nuttig en nodig, maar het probleem in Europa is de overdosis aan regels.
Kap het regelwoud
Dat is bekend en wordt ook door de Europese Commissie erkend. Er zijn afspraken om dit te verminderen, maar dat gaat in een slakken-tempo En het blijft natuurlijk moeilijk voor de Commissie om zijn eigen regels weer te schrappen en daarmee ook nog in de eigen werkgelegenheid te snijden. De vrije markt, in dit geval dankzij internet, zal moeten helpen om doorgeschoten uitwassen te corrigeren en een redelijke regelgeving terug te krijgen. Alleen zo zal de EU regelbrij eens ècht opgeschud worden.
Uber klinkt Duits maar is niet in de EU en wèl in de VS bedacht en gelanceerd
En daarmee zijn we weer terug bij Mevrouw Kroes: Kap het Regelwoud nou eens echt Commissie. Je kunt als Eurocommissaris via Uber wel de vrije markt promoten, maar tegelijkertijd heeft die Commissie de markt zo verschrikkelijk dichtgetimmerd met regels en verplichtingen dat ondernemingszin in de EU in de kiem gesmoord wordt. Daar kunnen Commissarissen wat aan doen.
De open energiemarkt eindelijk realiseren? De koppeling aan de klimaatwaanzin met bijbehorende verspilling van belastinggeld eens doorprikken en nuttig besteden voor echte nieuwe markten? De vele miljarden die we in zee dreigen te storten voor ‘gratis’ wind op zee?
Ook chemiesector als kern van innovatie en werkgelegenheid zit klem
De chemiesector moet wereldwijd concurreren, maar zit in Europa door het klimaat- en energiebeleid van de Commissie klemvast. Veel te dure energie en grondstoffen en een overdaad aan regels. De ambitieuze maar veel te dure en veel te bureaucratische REACH–regelgeving in Europa zou ‘allesomvattend’ zijn, maar er is nog steeds overlap met 165 andere wetgevingen. 165 mevrouw Kroes!
Uber verdient natuurlijk een kans, maar de rechtbank heeft ook recht van spreken als een regelwoud de reguliere taxibedrijven verhinderen te concurreren. Op haar twitterprofiel zegt Kroes: ‘I am fighting like hell for a EU you can believe in’. Concentreren op enkele kerntaken en de interne markt; de ratio weer in het energie-, milieu- en natuurbeleid en stoppen met al die andere regelbrij zou ik zeggen!
Aldus Dolf van Wijk.
Deze 'posting' werd eerder hier geplaatst.
Voor mijn eerdere DDS–bijdragen zie hier.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten