Kaalslag openbaar vervoer Amsterdam dreigt

Geen categorieokt 19 2016, 8:00
Afgelopen week liet mevrouw Alexandra van Huffelen van het vervoersbedrijf GVB welhaast triomfantelijk weten dat de metro 'de ruggengraat' van het Amsterdamse openbaar vervoer wordt. Als in 2018 - ruim een drietal miljard lichter - eindelijk de Noord-Zuidlijn gaat rijden, die Noord met de Zuidas verbindt, wordt het hele ov in de stad opnieuw ingericht. Door de komst van de metrolijn gaan bussen en trams op bepaalde trajecten minder vaak rijden. Wat Van Huffelen in het conceptvervoerplan dat nu bij de Stadsregio ligt niet vertelde, is dat menig Amsterdammer helemaal niet zit te wachten op het schrappen van lijnen.
Vervoersdeskundige Guido Bruggeman, die in het buitenland steden adviseert over het openbaar vervoer, is spijkerhard in zijn conclusie: 'Het bus- en tramnetwerk in Amsterdam worden uitgekleed om te voorkomen dat de Noord-Zuidlijn straks te weinig reizigers heeft. En dan zeggen; de bereikbaarheid verbetert. Dat is bezijden de waarheid'.
Volgens Bruggeman is de kwaliteit van het openbaar vervoer in Amsterdam al dubieus: 'Het is zo'n beetje de enige grote stad in Europa waar het aantal reizigers in het openbaar vervoer is gedaald ten opzichte van eind vorige eeuw'. Een zorgelijke constatering in een voortdurend groeiende stad waar ook het autogebruik nog steeds toeneemt.
Ook de Amsterdamse Rekenkamer kraakt het ijverig schrappen van lijnen. Zo vraagt de Rekenkamer zich hardop af of er wel voldoende rekening wordt gehouden met Amsterdammers die minder mobiel zijn. Door het instellen van de zogeheten 800 meter norm, is namelijk de weg vrijgemaakt om in een groot deel van de hoofdstad nog heel veel haltes op te heffen.
De beoogde tijdswinst van het schrappen van haltes weegt niet op tegen het gebruiksgenot van het openbaar vervoer. Juist veel minder mobiele ouderen komen in een isolement als zij door de grote afstanden naar de haltes geen gebruik meer maken van tram en bus. Dat moeten we niet willen.
Hoewel de gemeente Amsterdam geen formele bevoegdheid heeft, moet zij, met 37% van de stemgerechtigde zetels in de Stadsregio Amsterdam opkomen voor haar inwoners. Dit is ook het advies van de Rekenkamer. Wij zullen bij de komende begroting eisen dat het stadsbestuur uit haar schulp kruipt en knokt voor al die Amsterdammers die helemaal geen afscheid willen van hun bus- en tramlijnen.
Wil van Soest is fractievoorzitter van de Partij van de Ouderen, met één zetel zittend in de gemeenteraad van Amsterdam
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten