Heel goed: mishandelde passagier klaagt tokkie-luchtvaartmaatschappij United Airlines aan

Screen Shot 2017-04-13 at 08.28.32
Foto:

De man die onlangs op hardhandige wijze uit het vliegtuig werd gezet slaat terug.

Op de foto hierboven zie je het zwaar verbouwde gezicht van een passagier van United Airlines. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij was namelijk, naar eigen zeggen, “overboekt” (sommige Twitteraars geven aan dat dit niet zo is, maar dat enkele medewerkers van United Airlines op het laatste moment extra aan de vlucht werden toegevoegd. Zij kregen dus de voorkeur boven betalende passagiers, wat natuurlijk volstrekt belachelijk is). Dat betekende, aldus de crew, dat drie passagiers het vliegtuig moesten verlaten. Eerst werd er gevraagd of er vrijwilligers waren. Die waren er niet. Toen werden er drie passagiers geselecteerd.

Eén van hen was een Aziatische man die dokter zei te zijn. Hij liet weten niet uit het vliegtuig te willen stappen omdat hij de volgende dag naar patiënten moest. In plaats van daar op normale wijze op te reageren besloot de crew dat hij een unruly passenger was, waarna de luchthavenpolitie werd ingezet om hem op gewelddadige wijze te verwijderen. De man werd uiteindelijk letterlijk over de grond gesleept — met een zwaar bebloed gezicht.

Sindsdien heeft de airliner terecht veel kritiek te verduren gekregen. Maar het blijft niet bij woorden. De man heeft United Airlines nu namelijk ook aangeklaagd:

De passagier die zondag hardhandig uit een overvol vliegtuig van United Airlines werd gesleept, heeft United aangeklaagd. In een spoedprocedure hebben zijn advocaten bij de rechtbank van Illinois geëist dat United en de luchthaven van Chicago alle relevante videobeelden, opnames van de voicerecorder in het toestel en ander bewijsmateriaal veiligstellen.

Bij luchtvaartmaatschappijen staat veiligheid voorop. In principe bepaalt de piloot (de kapitein) wie mee mogen en wie niet. Daarbij mag hij uitgaan van zijn eigen voorkeuren. Passagiers hebben zich daar aan te houden. Als blijkt dat wat de piloot besluit onrechtmatig is kan zo’n passagier de maatschappij aanklagen. Maar in de tussentijd moet hij wel gehoorzamen.

Natuurlijk is het niet zo dat je er niets tegen in mag brengen als je het gevoel hebt dat je niet goed behandeld wordt. Dat is precies wat deze man deed. Uit geen enkele video blijkt dat de man zich werkelijk misdroeg. Hij wilde gewoon niet weg en liet dat weten. Dat daar vervolgens op buitengewoon gewelddadige wijze op gereageerd werd is totaal onacceptabel. Ik acht de kans dan ook groot dat hij zijn zaak wint en een heel mooi bedrag meekrijgt.

Ondertussen heeft United Airlines zijn excuses aangeboden, maar dat is natuurlijk too little, too late. Luchtvaartmaatschappijen moeten de veiligheid van passagiers bewaken; ze moeten ze vooral niet afrossen. Als puntje bij paaltje komt werken ze immers in de service industry. En ja, het is mij bekend dat dit soort maatschappijen dat weleens vergeten en zich als een soort van kleine dictators gedragen. Het is goed dat daar nu iets aan wordt gedaan.

Ook heeft United laten weten dat het alle passagiers van de vlucht in kwestie hun geld teruggeeft. Dat is leuk, maar daar heeft het slachtoffer in kwestie natuurlijk helemaal niets aan. Hij heeft een zwaar trauma opgelopen. Het goede nieuws voor hem? Door het excuses en dit besluit om passagiers hun geld terug te geven geeft United Airlines feitelijk toe schuldig te zijn. Dat zal hem natuurlijk helpen in zijn rechtszaak.

Tenslotte zijn drie agenten van de luchthavenpolitie met verplicht verlof gestuurd. Deze agenten waren verantwoordelijk voor de aframmeling die deze arme man kreeg. Ook dat is natuurlijk een indicatie van schuld.

Laten we hopen dat deze zaak tot veranderingen in het beleid van luchtvaartmaatschappijen resulteert. Het gebeurt namelijk wel vaker dat werknemers van dit soort bedrijven zich als een soort van totalitaire autocraten gedragen. Soms denk je dat passagiers feitelijk gezien worden als gevangenen, in plaats van als klanten. Daar moet maar eens verandering in komen. In elke andere industrie staat de klant centraal. Het is mij een raadsel waarom dat anders zou moeten zijn in deze industrie.

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Reageer

7 reacties

  1.   

    Ik vraag me af waarom de laatste 3 geboekten voor die vlucht niet verteld is dat het helaas pindakaas was. In deze tijd van digitalisering, kan ik me nauwelijks voorstellen dat zoiets kan gebeuren, dus is er w.s. meer aan de hand. Doordat deze passagier geheel terecht de maatschappij een proces aan doet zal e.e.a. boven water moeten komen.

    1.   

      @HaZ, wat niet wordt verteld: het vliegtuig was compleet volgeboekt en op het laatste moment gingen er drie medewerkers van United Airlines mee en daarom moesten er drie ‘vrijwilligers’ uitstappen.

      1.   

        Als dit zo is heeft UA geen poot om op te staan, alleen waarom lezen of horen we niets over die andere 2 “vrijwilligers” ?

        1.   

          ‘Als dit zo is heeft UA geen poot om op te staan, alleen waarom lezen of horen we niets over die andere 2 “vrijwilligers”?’

          Die zijn wel ‘vrijwillig’ opgestaan toen ze verteld werd dat ze moesten oprotten. Deze meneer liet weten een dokter te zijn. Hij moest naar huis, zei hij, omdat patiënten op hem zaten te wachten. Toen werd hij tot unruly passenger verklaard, en klaar.

          Overigens spreken andere passagiers zich wel degelijk uit over deze gang van zaken. Algehele boodschap is dat UA zich vreselijk misdroeg. Dat is dan ook waarom al die mensen hun geld nu terugkrijgen.

          1.   

            ‘die zijn wel ‘vrijwillig’ opgestaan toen ze verteld werd dat ze moesten oprotten.’
            Tsja……

  2.   

    Dit is een gevolg van de fusiegolf die de laatste decennia heeft plaatsgevonden in de Amerikaanse burgerluchtvaart. Vroeger had je tientallen kleinere vliegtuigmaatschappijen die elkaar op een gezonde manier konden beconcurreren, waardoor dit incident ondenkbaar zou zijn. Nu zijn er nog maar drie grote over (American-, Delta- en United Airways) en die denken dat ze alles kunnen maken. Mooi bewijs van het nadeel van te veel fusies en schaalvergroting.

  3.   

    Natuurlijk heeft MvdG volkomen gelijk als hij United als schuldige aanwijst. Dit ging werkelijk alle perken te buiten. Wij praten nu wel over UA maar wat denkt u van onze ‘eigen’ KLM die in de fusie met Air France gedwongen wordt dat te doen, waar zij niets voor voelen. Voorbeeld: het ‘loyaltyprogramma’ dat Flying Blue wordt genoemd. Als men zo stom is geweest daar aan mee te doen, dan heb je precies voor de kat met de *** gespaard. Wat men bij AF/KLM bedenkt om de aanvragen niet-betaald honoreren, het is werkelijk schandalig.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!