Max’ teamgenoot Daniel Ricciardo heeft het gehad met trage Red Bull: “Het is heel frustrerend”

De normaal goedlachse Daniel Ricciardo is gefrustreerd. MacKrys (bron: Wikimedia Commons)
Foto: De normaal goedlachse Daniel Ricciardo is gefrustreerd. MacKrys (bron: Wikimedia Commons)

De Australische Formule 1-coureur Daniel Ricciardo is niet te spreken over de nieuwe bolide van Red Bull Racing. Hij lijkt met de dag gefrustreerder te worden.

Als je de roddels moet geloven staat Daniel Ricciardo, Max Verstappens teamgenoot bij Red Bull, al enige tijd op het wensenlijstje van Ferrari. De Italiaanse renstal zou de Australiër graag willen inlijven als vervanger van de totaal nutteloze Fin Kimi Raikkonen. Hoewel Ricciardo zelf niet wil reageren op die roddels begint hij wel ineens kritiek te uiten op zijn huidige team.

De reden is voor de hand liggend: hij is er niet over te spreken dat Red Bull ieder seizoen weer aankomt met een bolide die veel langzamer is dan Mercedes (en dit jaar zelfs dan Ferrari).

Voor het seizoen hoopte Ricciardo dat Red Bull dit jaar vanaf dag één mee zou kunnen doen om de prijzen, maar dat lijkt anders te gaan. Ja, Max werd vorige week derde in China, maar dat kwam eerst en vooral doordat het circuit nat was. Daardoor kon hij hoger eindigen dan zijn bolide in feitelijk zou moeten kunnen.

Ricciardo legt uit in De Telegraaf dat hij echt geen fiducie meer heeft in Red Bull — niet alleen voor de Grand Prix van dit weekeinde, maar ook niet voor de rest van het seizoen:

“Ik probeer mijn verwachtingen tegenwoordig te temperen, want het is mentaal zwaar om teleurgesteld te worden en wéér terug te moeten vechten.”

Vervolgens haalt Ricciardo uit naar ontwerper Adrian Newey, die in de autosport bekendstaat als een genie:

“Adrian Newey is een grote naam, maar bij Ferrari en Mercedes hebben ze ook goede mensen werken op het gebied van aerodynamica. Wij de Kings of Downforce? Dat zijn we al jaren niet meer.

En dan zegt hij voor de volledigheid ook maar even dat dit niet een eenmalig probleem is, maar dat dit ieder jaar weer gebeurt. Steeds weer kan Red Bull de concurrentie niet bijbenen en moet het de achterstand op de concurrentie in de loop van het jaar verkleinen.

“De doorontwikkeling van de auto is doorgaans een wapen van Red Bull. 2016 was daar een goed voorbeeld van. Maar het is een zwaktebod, geen wapen dat we altijd in Melbourne met een achterstand aan het seizoen moeten beginnen. Dat is al zo sinds ik in 2014 bij het team kwam.”

Daar voegt hij aan toe dat hij “niet zegt” dat de Red Bull crew “het rond kerstmis rustig aan doen” (door dat zo te zeggen zegt hij dat natuurlijk wel degelijk), maar dat het “een trend” is dat ze bij het start van het seizoen steevast “geen winnende auto hebben.”

Natuurlijk is daar geen speld tussen te krijgen. Teambaas Christian Horner zal niet blij zijn met de kritiek, maar ook hij zal toe moeten geven dat het technische team gewoon zwaar teleurgesteld heeft. Met de in huize zijnde kennis én het bedrag dat Red Bull aan deze sport besteed zou de RB13 gewoon één van de beste bolides op het circuit moeten zijn. In plaats daarvan lijkt het gat met Ferrari en Mercedes op dit moment eenvoudig onoverbrugbaar.

Ricciardo:

“Het enige wat ik wil is een snellere Formule 1-auto.”

En daarmee voedt hij de eerder genoemde roddels natuurlijk. Red Bull zal zich in de loop van het jaar ongetwijfeld verbeteren, maar de kans is groot dat het ‘t gat met de concurrentie dit seizoen gewoon niet weet te dichten. Zal het kleiner worden? Natuurlijk. Maar dat is wat Ricciardo betreft — en daarin heeft hij 100 procent gelijk — niet goed genoeg.

Als Red Bull Ricciardo wil behouden voor het team zal er de komende weken écht iets moeten veranderen. Is dat niet zo, dan vrees ik met grote vreze dat hij de overstap naar Ferrari weleens zou kunnen maken. En ja, dat is echt doodzonde. Ricciardo is namelijk wel degelijk één van de meest getalenteerde mannen in de Formule 1.

Dat gezegd hebbende staat zijn vervanger waarschijnlijk al klaar. De jonge Spanjaard Carlos Sainz doet het al lange tijd erg goed bij het b-team van Red Bull, Toro Rosso. Als iemand het verdient om de overstap te maken naar een beter team dan is hij het. Hij maakt bijna geen fouten, is bijzonder getalenteerd, komt uit een land met een (potentiële) grote afzetmarkt (voor Red Bull), en presteert stelselmatig beter dan zijn teamgenoot, Daniil Kvyat. In de eerste twee races van dit jaar eindigde hij op de achtste plek in Australië en op de zevende plek in China. Dat zijn echt puike prestaties, zeker als je het met Kvyat vergelijkt die negende werd in Australië en in China niet eens kon finishen.

De kwalificatie voor de GP van Bahrein is vandaag live te zien op Ziggo Sport. Het programma begint met een voorbeschouwing om 16:30 uur, aansluitend is de kwalificatie.

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Reageer

1 reactie

  1.   

    Dankjewel, ik was het bijna vergeten.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!