Arriva hekelt de bescherming van arrogante NS: ''Raar na de flinke boete die NS kreeg''

Geen categoriedec 30 2017, 21:00
De NS wil regionale lijnen weer terugveroveren van bedrijven als Arriva. Volgens onderzoek presteert de NS heel goed en moet dat dus duidelijk beloond worden door het terug kapen van regionale spoorlijnen. Arriva heeft er geen goed woord voor over.

,,Als het gaat om bedrijven die in Nederland door de overheid worden beschermd dan staat NS op nummer één’’, reageert Arriva-directeur Hettinga. Hij wijst daarbij op het alleenrecht dat NS als staatsbedrijf heeft op het hoofdrailnet. Eind januari komt in de Tweede Kamer de toekomst van het spoor na 2024 aan de orde. Arriva hoopt vurig dat de Kamer eindelijk concurrentie op het hoofdspoor toelaat.

Tja, er zijn genoeg redenen om negatief te zijn over de NS en ik ben het ermee eens dat de NS niet na een jaar dat het weer wat beter gaat, moet gaan doen alsof het weer delen terug kan winnen. Er zijn veel dingen mis bij de NS, zoals de hogesnelheidslijnen en er moeten ook nog eens nieuwe treinen komen. Voor de NS lijkt het dus beter om een aantal jaar te focussen op de kerntaken, dan nu al te gaan kijken naar de regiolijnen.
De constructie bij de NS als organisatie is sowieso raar. De Staat is de enige aandeelhouder van de NS, maar er wordt gedaan alsof het een volledig geprivatiseerd bedrijf is. Daar moet sowieso verandering in komen, zodat meerdere aandeelhouders aanspraak kunnen maken op de prestaties van de organisatie. Daarnaast moet er meer concurrentie op het spoort toegelaten worden. Een machtige positie, of een monopoliepositie kan alleen maar zorgen voor misplaatste arrogantie en slecht beleid.

NS kreeg deze zomer een boete opgelegd van ruim 40 miljoen euro de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het sjoemelen met de aanbesteding voor het Limburgs spoor. Om de concurrentie te dwarsbomen deed NS bewust een verlieslatend bod. Zo wilde het spoorbedrijf koste wat het kost voorkomen dat andere vervoerders de aanbesteding zou winnen. Inmiddels rijdt Arriva in Limburg.

Hettinga: ,,NS kreeg een flinke oorvijg. Het bedrijf hield zich even rustig, maar werpt die bescheidenheid alweer tamelijk snel van zich af.’’

De NS kan inderdaad beter oppassen met wat het uitstraalt, want het is nog verre van acceptabel hoe de organisatie presteert.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten