VU-onderzoeker haalt neus op voor tolerantieposters Amsterdam: ‘Het kost 25.000 euro! Wat levert dat op?’

Poster gemeente Rotterdam: In Nederland kies je je partner zelf
Foto: Deze poster is kennelijk heel erg kwetsend voor sommige tere zieltjes. Bron: Femmes for Freedom.

Het promoten van tolerantie moet je vooral geen geld voor vrijmaken, aldus Edien Bartels van de Vrije Universiteit. Ze vindt de €25.000 die de Gemeente Amsterdam uitgeeft aan de campagne die moet uitdragen dat Nederlanders – moslims, joden, homoseksuelen, lesbiennes – over vrije partnerkeuze beschikken, maar wel een beetje veel geld.

Hoe overtuig je Nederlanders dat ze een bepaald stukje door jou ongewenst beleid vooral niet moeten toepassen? Heel simpel: je wijst gewoon op de kosten en suggereert dat dat geld aan iets véél beters kan worden uitgegeven. Aan bejaardenzorg, bijvoorbeeld, of wellicht een verhoging van uitkering. Of een anders een generieke belastingverlaging. Wat dan ook. De luisteraar kan z’n eigen financiële fantasieën de vrije loop laten, maar één ding is duidelijk: als je iets wil killen, moet je over de kosten van een project praten.

Zoals bijvoorbeeld de postercampagne van Shirin Musa’s Femmes for Freedom-organisatie. De stichting promoot vrije partnerkeuze en wil af van de intolerantie binnen bepaalde groepen als het gaat om het uitzoeken van een geliefde. Volgens FfF moeten moslima’s best een relatie kunnen aanknopen met een jood, en mag homoseksualiteit nergens meer een taboe zijn. Om dat uit te dragen, ontwierp Musa een postercampagne met zoenende mensen. Moslima’s die elkaar op de mond zoenen, of een jongen met een keppeltje die een kus geef aan een meisje met een hoofddoekje: het zou allemaal doodnormaal moeten zijn.

Maar niet volgens Edien Bartels van de Vrije Universiteit. Zij schrijft voor het Parool een uitgebreid ‘En wat mag dat allemaal kosten?!?!’-stuk waarin ze beweert dat zo’n campagne toch niet effectief zal zijn:

“Amsterdam krijgt nu ook een postercampagne om vrije partnerkeuze te bevorderen. Net als eerder in Rotterdam. Het kost 25.000 euro. Wat levert dat op? Is de campagne in Rotterdam effectief geweest? Is er zelfs maar één koppel geweest dat nu vrij heeft gekozen of zijn er koppels die nu vrij gaan kiezen, dank zij deze postercampagne?

Helaas is de postercampagne in Rotterdam nooit geëvalueerd. Er is zelfs geen (minimaal) onderzoek geweest om na te gaan wat hulpverleners, buurtwerkers, ­sociaal werkers en docenten in het middelbaar onderwijs, zijn tegengekomen als resultaat van de postercampagne. Toch wordt er weer in Amsterdam 25.000 euro aan uitgegeven.”

Klinkt allemaal heel financieel degelijk: geef belastinggeld superconservatief uit, en smijt het niet over de balk. Maar bedenk wel: mensen die vinden dat je een geldstroom moet stopzetten, zijn zelden geïnteresseerd in slechts ombuiging van fondsen. Ze hebben er een bepaald belang bij het project in kwestie de nek om te draaien.

De zoenposters zijn eerder op tegenstand gestuit: in D66-kringen heette het dat de posters te provocatief waren en alleen maar tere moslimzieltjes zouden kwetsen. Beter niet doen dus, want niet zijn religie maar zijn lange tenen zijn heilig. Gij zult geen mohammedaan voor het hoofd stoten, opdat gij anders een racist bent. Onder zware publicitaire druk moet D66 toch zwichten voor de zoenposters, maar nu heeft het er alle schijn van dat de ‘moslims zijn zielig, trap ze niet op hun tenen’-argumentatie via Edien Bartels van de Vrije Universiteit een nieuwe ingang heeft gevonden…

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Reageer

2 reacties

  1.   

    Zonde van het geld ? Ik vind van niet, het maakt waarschijnlijk moslima’s wakker, die zo onder de wil van vadertjelief uit proberen te komen.

  2.   

    Volgens mij is er nog nooit zo’n veelbesproken campagne geweest.
    Vanuit de moslimgemeenschap kwamen vele negatieve reacties dat dit echt niet kon.
    Met DENK voorop, want polariserend.
    Een bushokje met de poster werd in elkaar gemept waarbij de dader nog iets zegt van “dat krijg je er nou van”.
    Vanuit de verdere linkse hoek, angstig om op teentjes te trappen moet je dat toch niet doen, enz. enz.
    Nee inderdaad, op de poster worden (bepaalde) vrouwen opgeroepen om iets te doen dat zwaar verboden is.
    Kom maar op met die posters, hoe eerder hoe beter, hoe meer hoe liever.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!