Waarom Wodka na wijn venijn geeft

Geen categoriesep 03 2018, 15:43
“Bier na wijn geeft venijn, wijn na bier geeft plezier” is het gezegde. De gedachte dat dit komt over de volgorde van drinken en de eventuele kater die je krijgt is helaas niet waar. Het gaat er om dat bier drank voor de armen was en dat je dus rijker werd als je de overstap van bier naar wijn kon maken en armer was geworden als je van wijn terug moest naar bier.
Maar dat het tegenwoordig ook geldt voor wodka en wijn ontdekte bekende Nederlander Ilja Gort met zijn wijn in strijd tegen de merkregistratie van Wodka.

Wat speelt er?

Het merk La Tulipe heeft sinds 2012 een geregistreerd merk in de Benelux voor wijn. en kan daarmee voorkomen dat concurrenten met vergelijkbare namen aan de slag gaan voor wijn en daarmee voor verwarring zorgen. Dat dit niet helemaal opgaat bleek deze zomer een bittere pil te zijn.
Dutch Tulip Vodka heeft merkregistraties vanaf 2017 en Ilja was het daar niet mee eens. Hij was het daar niet mee eens en ging de strijd aan met de wodka makers uit Katwijk. In eerste instantie zou je denken dat wijn en wodka dicht bij elkaar in de buurt liggen en dat de stelling van Gort juist is.

Uitspraak van de rechter

Maar daar was de rechter het deze zomer terecht niet mee eens. Een merkregistratie moet krachtig zijn, maar het moet niet mogelijk zijn om algemene woorden als tulp op te eisen. Iedereen moet dergelijke woorden kunnen blijven gebruiken, aldus Maarten Koolen van MerkenSpot. Daarnaast is de tulpenbol het belangrijkste en onderscheidende element van de wodka. Het wordt immers gemaakt van tulpenbollen.
Het komt overigens vaker voor dat merken op het eerste gezicht op elkaar lijken en daarom voor verwarring zorgen. Zo werd eerder geoordeeld dat wijn en wijnglazen voldoende van elkaar verschillen om gelijkende namen toe te staan voor deze producten.

Wat heb je dan nog aan een merkregistratie?

Al bijna twintig jaar houdt een snackbar uit Zeeland met de naam Wendy’s de grote oversteek van de fastfoodketen uit Amerika tegen. De snackbareigenaar die zijn zaak naar zijn dochter vernoemde heeft een sterke zaak. Fastfood versus fastfood met exact dezelfde naam. Er is dan misschien geen verwarring of je iets koopt bij de lokale snackbar uit goes of bij de verkoper van vierkante hamburgers. Toch is het verstandig om de toetreding tot de markt tegen te houden en zo te voorkomen dat het huidige merk verwatert.
Wellicht komen de partijen er ooit uit en dan zal een inwoner van goes een aardig pensioen hebben. Het zal Wendy’s namelijk best wat waard zijn om de rechten over te nemen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten