Altijd gejank om Sinterklaas en Zwarte Piet

Ze zijn vroeg dit jaar. Meestal begint het pas in November, of dat is althans mijn ervaring. Maar je kunt er donder op zeggen dat het ieder jaar weer opgerakeld zal worden: het ver-schrik-ke-lij-ke racisme dat wij “het Sinterklaasfeest” noemen.

Degenen die hierover beginnen vormen een zeer kleine groep mensen, en ze maken er een beroep van om zich aan dingen te ergeren. Deze groep bestaat uit enerzijds mensen van allochtone komaf die zichzelf graag als slachtoffer neerzetten, en anderzijds uit mensen van autochtone komaf die de bovengenoemde allochtonen net zo graag als slachtoffer neerzet.

Het zijn deze mensen die het onacceptabel vinden dat Sinterklaas een kruis op z’n mijter draagt. Die vinden dat er in december een religie-neutraal “lichtfeest” moet worden gehouden. Die vinden dat Zwarte Piet een affront is voor alle niet-blanke mensen op deze aardbol.

Juist, ja. We hebben voor degelijke mensen een woord: aanstellers.

Vorig jaar was het ook raak, en ik herinner me nog goed die interviewer die in Amsterdam Zuid-Oost aan voorbijgangers vroeg of ze Zwarte Piet racistisch vonden. Vooral die pikzwarte man van minstens 1 meter 80 die uitbarstte in een bulderend gelach staat me nog helder voor de geest.

Hij kon zich niet voorstellen dat iemand zich druk zou maken om zo iets onbenulligs. Het idee was letterlijk lachwekkend voor hem. Hij heeft groot gelijk. Ik zou er óók om lachen, als de verbetenheid van de pathologische aanstellers niet al om te janken was.

En nu zijn ze er alweer. Op twitter circuleerden vanochtend berichtjes met de hashtag #FuckZwartePiet, dus dan weet je wel hoe laat het is. De jaarlijkse eindejaarsaanstellerij is weer begonnen. Die “racistische” Zwarte Piet moet afgeschaft worden!

Nu is het sowieso de vraag of er wel sprake is van racisme. Er zijn meerdere theorieën over de geschiedenis van Zwarte Piet. Mijn eigen favoriet is dat Sinterklaas (origineel een lange man in een groene mantel) zeker ten dele is gebaseerd op de Germaanse god Odin. En dat “Zwarte Piet” dus overeenkomt met de zwarte raven van die oude god, genaamd Huginn en Muninn. Dat heeft dus niets met racisme te maken.

Een andere verklaring (de meest gangbare), is dat Zwarte Piet zijn huidige vorm heeft gekregen als de knecht die door de schoorsteen naar binnen kruipt. En daardoor wordt hij, zoals we in het liedje ook allemaal horen, zwart als roet. Wederom heeft het geen snars met huidskleur te maken.

Toegegeven, een derde theorie is dat Zwarte Piet qua uiterlijk gebaseerd is op het stereotype van “de Moor”, oftewel de Arabische bezetter van het Iberisch schiereiland. Dat kan zijn, maar de twee verklaringen hierboven geven aan dat Zwarte Piet duidelijk al eerder bestond, en daarnaast waren de Moren niet zwart.

Het absurde idee dat Zwarte Piet symbool staat voor slavernij (dat is de reden die de aanstellers bijna altijd geven voor hun haat jegens een traditioneel kinderfeest) is dan ook bewezen onjuist. Het Sinterklaasfeest, mét Zwarte Piet, bestond al lang voordat de intercontinentale slavenhandel op gang kwam.

We kunnen, kort gezegd, concluderen dat Sinterklaas en Zwarte Piet al eeuwen deel uitmaken van de Germaans-Christelijke cultuur in de Lage Landen. Het zou een verraad van ons verleden zijn om dat opeens op te geven, enkel omdat een stelletje klaagzieke mensen dat wil.

In de discussies die vandaag langskwamen, voelden sommige van deze klagers de behoefte om het te hebben over “de racistische Nederlander” met zijn “walgelijke tradities”. Ik heb dan maar één vraag: wat doet u hier nog? Als u dit land zo haat, waarom blijft u dan hier?

Men kan zich tenslotte enkel thuis gaan voelen in een land, als men de tradities van dat land omarmt – als men zichzelf identificeert als een inwoner en burger van dat land. De Amerikaanse auteur James Michener beschreef dit ooit zeer treffend:

“If you reject the food, ignore the customs, fear the religion and avoid the people, you might better stay home. You are like a pebble thrown into water; you become wet on the surface, but are never part of the water.”

Zo is het, en niet anders. Als ik naar een ver buitenland ga, dan pas ik mij aan. Wellicht denk ik het mijne van wat ik aantref, maar ik behandel mijn gastheren met het respect dat ze verdienen. Tenslotte zetten zij hun deuren voor mij open.

Datzelfde respect verwacht ik van mensen die zich in Nederland bevinden, maar zichzelf geen Nederlander achten. Dat kunnen gasten zijn, maar (helaas) zijn er ook veel Nederlanders van buitenlandse komaf die zichzelf uitdrukkelijk als niet-Nederlands zien.

Tegen hen zeg ik: als u onze tradities zo storend acht, als u zo van ons walgt – vertrek dan. Even goede vrienden, en kom gerust op bezoek, maar wie deel wil uitmaken van dit land moet ook écht deel uitmaken van dit land.

Mensen die eigenlijk wel in ons land willen wonen, maar zich niet willen aanpassen, hebben iets niet begrepen. Als dit land u bevalt, als u onze gewoonten en tradities aantrekkelijk acht, wees dan welkom. Maar als u hier enkel wilt verblijven op de voorwaarde dat wij alles veranderen om u te behagen – als u eist dat wij onze identiteit verzaken om de uwe te versterken – dan verzoek ik u om onverwijld uw biezen te pakken.

Nederland is Nederland, en blijft Nederland. Toevallig hoort daar ook een Zwarte Piet bij. Als dat voor u ondraaglijk blijkt, dan geef ik u met plezier een lift naar Schiphol. Of vertrekt u liever in de zak van Sinterklaas?

 

 

Afbeelding: Flickr / DeSintKan


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

19 reacties

  1. strikemeister

    Zwarte Piet blijft in al zijn verschillende vormen een Europees produkt. Een Europese karikatuur van het Oosten, van Afrikanen. Een Europese verbeelding van religie, van superioriteit versus inferioriteit, van verschil.

    Zonder slaaf is er geen meester: en zonder zwarte knecht geen wijze, hoogrijdende, superieure blanke oude man. De Sinterklaasviering in zijn huidige vorm is ook een viering van oude koloniale banden. De zwarte knecht uit het feest halen betekent het loslaten van de verbeelding van blanke superioriteit, van koloniale nostalgie, van het pre-multicultureel-tijdperk. En daar zijn de meeste Hollanders nog lang niet klaar voor.

    De Europese karikatuur zwarte Piet als representatie van een overwonnen Moor (Moslim) is net zo beschamend als zwarte Piet in zijn huidige vorm als negerknecht (het Vandale woordenboek heeft trouwens de vertaling van Zwarte Piet als zijnde negerknecht van Sinterklaas uit het woordenboek verwijderd; nu de rest nog).

    Nederlanders: lees blanke en zwarte Nederlanders, stellen al decennia dat de blanke die zich jaarlijks zwart meent te moeten schminken, hen zachtgezegd stoort. Hen kwaad maakt, hen beledigt, hen pijn doet.

    Ze doen dat door erover te praten, te schrijven, in tv programma’s te discusieren, en boeken erover te publiceren. Niet door zwarte Pieten aan te vallen, auto’s in brand te steken of ander geweld.

    Typisch Nederlands: we moeten praten. Geen Pieten aanvallen; nee praten…
    In het Nova programma werd gevraagd: “Is het niet lastig voor Moslims om dit feest mee te vieren?”

    Blanke Nederlanders zijn nogal bang voor Moslims dus stelt Nova deze vraag wel en die andere vraag over zijn huidskleur aan zwarte burgers nooit. Nederlanders zijn niet bang voor Surinamers die al decennia over dit onderwerp praten, praten, en zich nog eens suf praten.

    Niet dat het anders zou moeten gaan. Maar het voordeel van praten is, voor de partij die aangesproken wordt, dat die de woorden kan negeren. Alsof ze nooit uitgesproken werden, alsof de boeken nooit gepubliceerd werden, de discussies nooit gehouden, de demonstraties nooit georganiseerd werden. Alsof die mensen niet bestaan.

    Collectief wordt gewoon besloten: het verzet tegen Zwarte Piet bestaat niet. De Sinterklaas propaganda machine draait op volle toeren. We zullen allemaal genieten van dit oH zo oerHolllands feest (drie kwart van Europa viert het feest, vaak zonder zwarte Piet). Want “het is een leuk kinderfeest”. Zo klinkt de zowat Partij ideologie van de Sinterklaas Partij van zwart geschminkte Ouderen.

  2. Willem Doorsnee

    zijn heilig. Afblijven zeurpieten!!

  3. P.S.

    Dit zijn niet de echte Sint en zijn knecht op de foto, dat kun je zien aan het ontbreken van het kruis op zijn mijter.

  4. jantje

    Ook voor die boeroepers geldt: Als je met 1 vinger wijst, wijzen er 3 naar jezelf.

  5. Frits B

    Piet een relatief moderne uitvinding is. Die komt pas sinds 1850 met de Sint mee, die ook pas sinds die tijd uit Spanje komt. Dat leidt dan weer tot de conclusie dat Piet ofwel door de beroete schoorsteen zo zwart is, of een Moor uit Spanje – maar die waren inderdaad niet zwart (daarom is het ook zo’n onzin om Othello altijd zwart te schminken of door een zwarte te laten spelen/zingen). Een verwijzing naar slavernij is kletskoek. Waren het niet Amerikanen die met die suggestie kwamen en het onkies vonden dat de Sint met een negerknechtje rondliep?

     

    Hoe dan ook, Sint en Piet zijn gewoon onschuldige tradities; afblijven. 

  6. Beukman

     

     

     

    Jezus man. Ik kom op DDS omdat je hier zo lekker met mensen van mening kan verschillen, maar jij maakt het me wel heel moeilijk. Daarom slechts een paar aanvullingen op jouw verhaal.

    – De eerste die met Zwarte Piet aankwam was Schenkman, rond 1850. Hij voerde Zwarte Piet aan in het boekje “Sint Nikolaas en zijn knecht”. Wat opvalt is dat er slechts sprake is van één Piet, en dat deze Piet goed gekleed is, zich allesbehalve als een slaaf gedraagt, en zijn taken gewetensvol vervult. Boekje is hier te bewonderen: http://goo.gl/DYKNx

    – Het gebruik van meerdere Pieten is in 1945 ingevoerd, en wel door onze Canadese bevrijders, die zagen hoe populair Piet was bij de kinderen, en dachten: 

    Als één Piet een feest is, zijn tien Pieten een groot feest.”

    – Op de vele door voornamelijk Surinaamse kinderen bevolkte basisscholen in de Bijlmer komt Sinterklaas nooit zonder zijn Zwarte Pieten. Zwarte Piet is onder deze kinderen zo populair, dat velen zich zelf ook verkleden als Zwarte Piet. Kennelijk met instemming van de ouders. Overigens luistert de kleur niet zo nauw. soms zie je ook wel eens een gele of een blauwe Piet. Dat maakt gewoon geen bal uit.

    – Met name Americanen hebben grote moeite met onze Zwarte Piet. ze schrikken zich zelfs rot als ze ermee worden geconfronteerd; witte Americanen heel wat meer dan zwarte, omdat de laatste beter begrijpen dat racisme een heel ander verhaal is dan een kinderfeest. Waarom schrikken witte Americanen zich dan rot? omdat er in America een taboe is op zwart geverfde gezichten. De associatie met Al Jolson is snel gelegd, maar ook die met de golliwog, waaraan inderdaad een racistisch motief ten grondslag ligt. Wij Nederlanders hebben weliswaar volop slaven verhandeld en hen ook beestachtig behandeld, maar in Nederland zelf hebben we geen slaven gehouden (iets wat slechts weinig Americanen weten), en daardoor associëren we een Zwarte Piet niet met een slaaf.

    – Normale slaven willen ontsnappen. Zwarte Pieten tonen die neiging echter totaal niet.

    – Als je een Americaan uitlegt dat Zwarte Piet zwart is omdat hij door de schoorsteen klimt, zegt ie: “Waarom zijn zijn kleren dan niet zwart?” Een Americaan denkt kennelijk dat het wel mogelijk is dat een 1500 jaar oude man met een paard over de daken rijdt en in een paar uur tijd cadeautjes door miljoenen schoorstenen gooit aan de hand van een uitgekiend boekhoudkundig ssyteem gebaseerd op een spreadsheet waarin 3 miljoen verlanglijstjes zijn verwerkt, maar niet dat een Zwarte Piet zijn kleren kan schoonhouden als hij door een schoorsteen kruipt.

     

     

     

  7. Frits B

    kunnen bedenken dat de combinatie Sinterklaas en Zwarte Piet een afspiegeling is van de tegenwoordige multi-etnische maatschappij, en dus een verrijking van de cultuur? Ben je van het hele gezeur af.

  8. cmsuijkerbuijk

    Blijf van Sint Nicolaas en Pieterman Knecht áf! Er moet een wet komen die het verbiedt, op straffe van verbanning naar Spanje, om telkenmale weer te zeuren over deze prachtige, van oorspronk Katholieke traditie en die niets maar dan ook  h e l e m a a l  niets met discriminatie of slavernij te maken heeft! En voordat ze naar Spanje gebonjourd worden, éérst verplicht het hele Sinterklaasseizoen als zwarte Piet de Goedheiligman helpen met alle Zwarte Piettaken die er maar zijn!

  9. Mar

    Sinterklaas is een kinderfeest en volwassenen moeten daar vanaf blijven.

     

    Dit geldt voor iedereen, zij die klagen over de gebruiken rondom Sinterklaas en zij die Sinterklaas gebruiken als (politieke) inzet om te klagen over de klagers.

  10. Caroline

    Mar, het vervelende is nu juist dat je de klagers niet ‘maar kan laten klagen’, want voor je het weet krijgen die geen weerwoord = krijgen gelijk, en dan is het toch echt voorbij. Voor je het weet is er dan geen negerzoen meer te krijgen, en heet een moorkop een bosche bol.

  11. Nico

    Ach, dat klagen over Zwarte Piet is inmiddels ook een Nederlandse traditie. En net zoals de pepernoten komt het geklaag elk jaar wat eerder.

  12. Henk

     

    Ik vind “Kuifje in Afrika” ook niet kunnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuifje_in_Afrika

  13. Caroline

    Henk, ik ook niet, het is immers Kuifje in de Kongo.

  14. ziggy

    @henk

     

    nee, kuifje in afrika is als je dat leest met openvattingen van vandaag ook niet meer te toegestaan om te lezen. Maar het ademt de tijdgeest en ideeen van die tijd uit, en als je fan van kuifje bent dan is het ver gewoon een must. Geen enkele reden om hem niet te lezen.

     

     

  15. Ida

      Nu beginnen ze weer te zeuren over Sint en Piet en dan is kerstmis weer aan de beurt.

     Als dat geweest is beginnen ze weer over pasen Want ze zeggen er is geen Christus geweest

     Over Pinksteren heb ik ze nog niet gehoord wat dat voor ze betekend weet ik niet.

    En zo gaan ze maar door tot we tot we alleen nog maar in allah geloven,eerder zijn ze niet tevreden.

     

  16. Mies

    Mischien moeten we de klagers vertellen dat Sinterklaas en Zwarte Piet niet bestaan……

     

     

    Mies.

  17. Dorith

    Ik ben al bijna 46 jaar  weg uit Holland en ook mijn kinderjaren liggen ver achter mij, maar bovenstaand

    onderwerp bracht een herinnering naar boven van een kaartspelletje, heette dat niet Zwarte Pieten? En dan bleef je als verliezer achter met een zwarte pietkaart.

     

    Dat spel is nu zeker  bij de wet verboden in Holland?

  18. ziggy

    De beide afrikaanse dames die ik (na elkaar) al die jaren aan mijn zijde had vonden het altijd prachtig om sinterklaas te vieren en dan met een zwarte piet kostuum aan de kinderen van snoepgoed te voorzien. En de hele familie ging mee de straat ook.

    En dat hele idee van sinterklaas als baas en zwarte piet als knecht is ook al lang afgeschaft.

     

    mensen uit de ‘politiek correcte’  hoek weten altijd wel weer wat te vinden om tegen te protesteren. Laat sinterklaas aub met rust en ga wat anders zoeken, zou ik zeggen.

     

     

     

     

  19. Caroline

    Onderwijl zal het lynchen van negers in Libië wel gewoon doorgaan, net als de massamoorden in Darfur. E n het gedonder in Oeganda, waar de immer geweldige en bewonderswaardige Obama, een vredesduif in het diepst van zijn gedachte ongetwijfeld, ook weer US-troepen heeft geplaatst.

     

    Niets horen we van de grote bestrijders van zwarte piet. Want het zou eens over iets anders dan de eigen tenen moeten gaan, en vergeleken bij zwarte piet valt ieder ander aangedaan leed in het niet natuurlijk.

     

    Ik zou die mensen, die strijders tegen de hier anderhalve eeuw geleden afgeschafte slavernij, nog voor eerlijk kunnen houden als ze bereid bleken ook maar één vinger voor een ander uit te steken, en zich bijvoorbeeld eens zouden uitspreken tegen de heden ten dagen nog bestaande slavernij. Alweer geen piep natuurlijk.

     

    En Beukman, de zwarte pieten zijn knechten, dat is iets anders dan slaven.

     

    Jammer toch dat er zoveel zeikerds zijn (heb het niet over jou, Beukman) die én oud genoeg zijn om niet in Sint Nicolaas te geloven, en kinderachtig genoeg om er eeuwig over door te zeuren.

     

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.