VVD laat nu ook automobilist in de steek

Onwerkelijk. Welk deel van het liberale electoraat heeft de ploeg van Rutte II nog geen poets gebakken?

Toegegeven: voor nu is dit slechts wat zondagmiddaggezemel aan tafel bij Buitenhof, maar echt opbeurend is het niet. Minister Schultz van Haegen (de minister van Infrastructuur en Milieu) leek het namelijk handig te vinden als je als VVD’er het nut van asfalt maar eens even gaat relativeren:

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur vindt asfalt niet dé oplossing voor alle verkeersproblemen. Soms is het nodig om een weg aan te leggen, maar er moet toch veel vaker worden gezocht naar een creatieve en innovatieve manier om drukte op de weg te voorkomen. Dat zei Schultz (VVD) zondag in het televisieprogramma Buitenhof.

Verbijsterend. Het is alsof je Femke Halsema hoort spreken. En mevrouw Schultz, nota bene van een partij die keer op keer campagne voert met een automobilistvriendelijk verkiezingsprogramma, praat het wereldvreemde GroenLinks vrolijk na. De VVD bereidt zich dus voor op een bouwstop voor het toch al schaarse wegdek in Nederland. Zo ligt er in Nederland nog altijd geen snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam (de zogeheten A3) vanwege ambtelijke en klimaatdemonstrerende obstructies. Zo zijn ook lang niet alle steden in Nederland van een (volledige) ringweg voorzien en zijn de wegen die er liggen doorgaans hopeloos verstopt, omdat verbredingen maar niet worden uitgevoerd. De Hollandse infrastructuur ligt gewoon op z’n gat. Stellen dat infrastructuur geen oplossing heeft aangedragen voor de filedruk in Nederland is dus als zeggen dat het medicijn niet werkt voordat je het ook maar geprobeerd hebt.

En Minister Schultz? Die verzet zich vanaf nu niet meer tegen de klimaat- en ambtenaarsterroristen. We gaan maar eens wat anders doen, aldus de excellentie. Preciezer: ‘creatieve’ en ‘innovatieve’ manieren verzinnen om de filedruk te verlagen. Yeah, sure. Ik krijg de rillingen over m’n rug als een overheidsdiender die woorden gebruikt. Creativiteit en innovativiteit op z’n overheids houdt namelijk maar een beperkt aantal dingen in: verboden doorvoeren, subsidies verstrekken en gericht belastingen verhogen. Een andere smaak is er eigenlijk niet. En wellicht ten overloede: geen van die opties hebben ook maar iets met het liberalisme of de beginselen van de VVD te maken.

Het is dus heel jammer om te zien dat de automobilist nu ook al in de steek wordt gelaten door de liberalen. Want geloof het of niet: die laatste is echt wel gebaat bij meer asfalt om z’n auto op te kunnen rijden.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

8 reacties

  1. staleo

    Minister Schultz heeft natuurlijk wel een punt.

    Als onze regering met medewerking van D66 en de CU zo doorgaan, is uitbreiding van ons wegennet helemaal overbodig.

    Veel mensen hoeven niet meer naar hun werk(baan kwijt) en moeten van armoede misschien wel de auto wegdoen.

    De economie blijft maar in de min waardoor de aankopen maar niet omhooggaan en in alle sektoren minder beweging(kleiner wagenpark) is.

    Alleen de weg naar het buitenland zal wat drukker worden, omdat hoe langer hoe meer mensen daar de produkten gaan halen.

    Dit levert dan ook nog eens minder vrachtverkeer op, want er hoeft ook minder bevoorrading te zijn.

    Gewoon op de onnozelaars blijven stemmen, en bovenstaand verhaal zal voor 100% werkelijkheid worden.  

     

  2. Matthijs

    Maakt niet uit wat je stemt, ze maken er allemaal een zooitje van,.

  3. brutebertus

     

    Wie is / zijn er door de VVD nog niet in de steek gelaten ?

     

    Wat een moed moet je bezitten om te poseren als op een hierboven geplaatste foto ?

    Je moet vrezen dat er een autobom in verstopt zit .

    (of juist NIET vrezen ??)

     

     

  4. drnomad

    Ik heb de Minister geen VVD-vreemde dingen horen zeggen.

  5. Leo KarelJan

    Van de VVD marxisten is HELEMAAL NIETS RECHTS EN NORMAALS te verwachten.

    Als je nu nog deze verderfelijke club steunt, ben je totaal ontoerekeningsvatbaar. Elke belofte is gebroken, elke dag bedrog en leugens, elke dag NOG LINKSER. Er zijn werkelijk geen grenzen aan de gore volksverlakkerij van deze inferieure club.

    En dan toch nog ongeveer 20 zetels scoren in peilingen: de oneindige domheid van de NL kudde is hiermee wel definitief aangetoond.

     

  6. Knarsman

    Nu de benzine spotgoedkoop is, bij enkele pompen slechts €1,599 per liter, of in oude valuta 3 gulden 52), kan de accijns weer wat worden opgetrokken. Dat brengt niet alleen direct meer geld in de bodemloze put, maar als de benzine straks weer duurder wordt, nog veel meer. Elke politicus van elke partij moet hier wel natte dromen van krijgen!

  7. tipo

    De VVD-minister wil geen wegen aanleggen voor de 2 uur file per dag. Goed, ze kwam met het voorbeeld om met de brommer te gaan. Prima oplossing. Daar is geen overheid voor nodig, hoogstens een fietspad. Maar ik hoor Diederik Samsom al op de achtergrond spitsheffing invoeren, wat ook past in de ”Fiscal Efforts’ (=belastinginkomstenmaximalisatie) die Jeroen Dijsselbloem uitvoert op bevel van Olli Rehn. En wat ook een speeltje is van D66, CU en GroenLinks. De minister zet de ijskast dus op een kier, waar km-heffing in 2008 ingestopt was. Domdomdom.

  8. Hilterman

    De minister toont tenminste enige visie op de toekomst, dat kan Mark Rutte niet verweten worden.

    Natuurlijk lost het file probleem zich vanzelf op . Binnen drie jaar kan de helft van de priverijders het autorijden niet meer betalen. Het wordt met de dag duurder en voor veel mensen dalen de inkomsten. Dan wordt het vanzelf lekker rustig op de weg. Jammer dat Dijsselflower en Slapper dan ook flink wat inkomsten gaan missen. Ik weet zeker dat ze daar al een oplossing voor hebben bedacht, autorijden wordt dan nog duurder.

     

    Een soort herhaaltruuk die nu al met de accijns wordt uitgehaald. Misschien kan oiemand deze genieen nog even uitleggen dat duurder maken de opbrengst niet noodzakelijk laat toenemen. Er is ook bij de heffing op autogebruik een optimale faktor. Nog meer eruit persen lijdt alleen maar tot minder opbrengst.

     

    De A2 met 2 maal vijf rijstroken zal wel de laatste grote uitbreiding van het bestaande wegennet blijven ondanks de fantastische opbrengst die criminele snelrijders op deze weg dagelijks betalen.

    Juridisch gezien is het aanleggen van dit soort wegen het beste te vergelijken met uitlokking. De weggebruiker wordt volop de gelegenheid geboden iets harder te rijden maar kan meteen post van het CJIB tegemoet zien.

    Het wachten is op de smoes die verlaging van de toegestane snelheid naar 80 km/u mogelijk maakt. Dan wordt het pas echt lachend zakkenvullen voor het CJIB.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.