TV in de 21e eeuw: Yahoo snapt het, maar de NPO niet

Geen categorieapr 11 2014, 10:00
Duidelijk is dat het platform televisie aan het veranderen is. Grote Amerikaanse bedrijven zoals Yahoo hebben dat door. De Nederlandse Publieke Omroep echter nog niet.
Twee berichten die ik deze week las - "NPO koopt Hollywood. Van uw geld" bij GeenStijl en "Yahoo gaat zelf tv-series produceren" bij het NRC - bevestigden voor mij andermaal hoe de zaken er momenteel bijliggen in televisieland.
Allereerst: hedendaagse fans van boeiende en adembenemende televisieseries leven in een geweldig tijdsgewricht. Nog nooit waren er immers zoveel kwalitatief goede series op zoveel verschillende manieren beschikbaar. U kunt anno 2014 uw televisieseries live op de buis kijken, maar ook terugkijken via de app van de seriemaker of het programma Netflix, downloaden bij iTunes en zelfs streamen bij Amazon. Door dit scala aan distributiemethoden zijn uw favoriete series beschikbaar op televisie, computer, tablet, smartphone en voor mijn part zelfs uw bril. Kijken waar u maar wilt, hoe u maar wilt: complete vrijheid.
Een bedrijf als Yahoo snapt dat. Ondanks dat Yahoo ooit begon als zoekmachine en e-mailprovider, is deze inmiddels oude vertrouwde naam van Silicon Valley een groot mediabedrijf geworden dat z'n vingers in allerlei soorten en maten van pap gestoken heeft. Nu dus ook televisieseries. En dat gaat ze vast prima af, straks. Zolang het maar kwalitatief goede series zijn, met uitstekende acteurs of goede verhaallijnen, zal het mensen echt niet uitmaken of hun favoriete serie geproduceerd wordt door RTL, Fox, een stel Denen of een ICT-gigant als Yahoo. Een televisieserie is immers allang geen televisieserie meer. Het is gewoon een serie.
Degenen die die nieuwe vormvrijheid snappen, zoals Yahoo, hebben de toekomst. Die zullen er een flink slaatje uit kunnen slaan. De publieke omroep behoort vooralsnog niet tot deze groep van voortrekkers. Terwijl pioniers als Yahoo en Netflix hun best doen te innoveren en te experimenten, gaat de staatsomroep op oude voet verder. Op een televisiebeurs in Frankrijk werd gisteren met duurbetaald belastinggeld een heel pakket televisieseries aangekocht die later dit jaar op televisie moeten verschijnen. Gewoon, zoals de publieke omroep dat al tientallen jaren doet.
Dat het eigenlijk heel erg overbodig is om belastinggeld te steken in buitenlandse series die door Nederlandse consumenten ook via eerdergenoemde methodes (Netflix, iTunes, Amazon apps) kunnen worden binnengehaald, komt bij de twintigste-eeuwse televisiemakers uit Hilversum waarschijnlijk niet eens op. Het heeft domweg weinig zin televisieseries die al een jaar (of soms twee) eerder op de Amerikaanse buis te zien waren ook nog eens in Nederland uit te zenden. Tegen die tijd hebben alle geïnteresseerden allang kennis genomen van de content.
Ik hoop dus, dat bedrijven als Yahoo nog eens flink blijven timmeren aan de weg. Misschien zal er uiteindelijk hard genoeg op de grond geklopt worden, om de NOS te ontwaken uit haar innovatieloze winterslaap.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten