De olieprijzen blijven dalen, en dat is fantastisch

Autobezitters mogen in hun handjes wrijven.

Zo wordt het jaar toch nog mooi afgesloten: de olieprijs blijft maar dalen, en flink ook. De olieprijs is hard op weg naar de grootste daling in één jaar sinds 2008. Zo kost een vat Brentolie nog maar 56 dollar per vat van 159 liter. Nog maar een half jaar geleden, in juni om precies te zijn, was de prijs torenhoog: 115 dollar.

Brentolie, de maatstaf voor olie uit Europa, Afrika en het Midden-Oosten, daalde in 2014 met 49 procent.

De olieprijs daalt al sinds de zomer door een afnemende vraag en een toegenomen aanbod, mede dankzij de schaliegaswinning in de Verenigde Staten.

De schaliegasrevolutie is kortom hartstikke goed nieuws voor iedereen met een auto. De winning van schaliegas zorgt voor een lage olieprijs, en dankzij die lage olieprijs wordt de tank van een auto volgooien erg goedkoop (de prijs van een liter benzine ligt inmiddels onder de 1,59 euro, en dat is een gemiddelde, dus het kan nog veel lager bij een tankstation bij u in de buurt).

Nou ja, de belachelijk hoge accijnzen en btw op benzine maken (nog bedankt, hè, minister-president Rutte!) dat de prijs niet écht laag wordt, maar toch. Vergeleken met een half jaar geleden, toen een liter benzine makkelijk meer dan 1,80 euro per liter kostte, is het nu een stuk prettiger om een ritje te maken met de auto.

Het zou verstandig zijn als het kabinet de accijnzen vanaf 1 januari niet wéér zou verhogen, maar juist zou verlagen, om mensen weer in de auto te laten stappen en de economie aan te jagen. We kunnen nu alle belastingverlagingen gebruiken. Helaas is het kabinet besmet met het linkse gedachtegoed dat autobezit en -gebruik heel zwaar moet worden belast om zogenaamd het milieu te ontlasten (en de aarde te redden!).

Hoe dan ook, autobezitters: geniet van de (relatief) lage prijzen, nu het nog kan.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

7 reacties

  1. joga

    Ik blijf daarom wel lekker in Duitsland tanken(€ 1,20) en boodschappen doen, scheelt ons € 100, – NETTO per 2 weken voor 2 personen en we zijn er als gepensioneerden weer even uit. Hier in Nederland worden we voortdurend bestolen door alle linkse partijen met d66 en de vvd voorop.

    1. toetssteen

      @Joga
      Het zou alzo slimmer zijn om in Nederland de accijns drastisch te verlagen zodat de buren hier komen shoppen en de Nederlandse burgers niet over de grens gaan. Per slot heeft de belasting meer aan 1000 mensen die op de totale nota 10 euro bijdragen dan aan 100 mensen van 20.
      Kom her tanken, boodschappen doen, ga naar Schiphol/ Eindhoven/ Rotterdam voor de goedkoopste vluchten!

  2. RvRavenstijn

    Er was er eens een vreemde kwiebus die daar waarschijnlijk wel brood inziet

  3. Harrybr

    Een zo fors dalende olieprijs zal vele schalie-olie & gas bedrijven, velen zwaar met leningen gefinancierd, in een faillissement drijven. Juist DAT is de opzet van Arabië en de Golf, want dan is niet alleen de US-concurrent voor lange tijd uitgeschakeld maar dook de financiers en de toeleveranciers voor materialen erachter…
    En dat als kortdurend bijverschijnsel Iran, ( en Venezuela + Rusland – ook nog eens door de valuta-val-) in de problemen komen, is plezierig meegenomen.
    Zo’n snelle prijsval zal op termijn juist ZEER nadelig zijn voor de automobilist ( en belastingbetaler, want geld zal links-, rechts-, onder- of bovenom in de schatkist moeten vloeien ).

  4. hans-e-pans

    Je zou verwachten dat nu de ruwe olieprijs met meer dan 50% is gedaald dat dat ook met de brandstofprijs per liter zo zijn, maar niets is minder waar.

    De brandstofprijs per liter zou nu zo ongeveer rond de een Euro moeten schommelen, maar als je dat hardop zegt/denkt zijn er altijd weer goedgelovige mensen die het dan hebben over oude voorraden die eerst opgemaakt moeten worden, een soort van na-ijlen van de brandstofprijs dus.

    Mochten binnenkort de ruwe olieprijzen weer gaan stijgen dan is er opeens weer een ander fenomeen, de prijzen van de brandstof steigeren dan opeens weer naar oude hoogten, een soort van vooruit-ijlen zullen we dan maar denken.

    Persoonlijk denk ik dat de onvolprezen roverheid een forse vinger in de prijzentombola heeft wat de prijs van benzine betreft.

    De accijnzen op de brandstoffen is een percentage en ook de de belasting op benzine is een percentage, waardoor de onvolprezen roverheid minder binnen kan harken.

    Daar zal het in de nabije toekomst fout gaan als de brandstofprijs laag zal blijven, want onze onvolprezen roverheid kan het niet over zijn kant laten gaan dat de al zo uitgeknepen onderdanen eens een voordeeltje hebben en zij een tegenvaller.

    Misschien komt er wel tweede belastingschijf op brandstoffen die in werking treed als de prijzen te ver zakken waardoor de roverheid te weinig inkomsten heeft.

  5. Philippine

    Onderwijl daalt de euro.

    1. hans-e-pans

      Ondanks dat er bij de Nederlanders flink wordt gesneden door de roverheid blijkt het nog steeds zo te zijn dat de roverheid elk jaar steeds meer uitgeeft als dat er binnenkomt, ra ra hoe kan dat.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.