Salafisme rukt op in Nederlandse moskeeën

Alarmerend: moskeebesturen bemerken steeds vaker pogingen van radicale, salafistische, moslims om de boel gewoon te saboteren.

Geen best nieuws in het NRC Next vandaag. De radicaal-islamitische stroming salafisme is in Nederland aan een opmars bezig. Momenteel worden moskeeën gebruikt als plekken om haat te zaaien en te indoctrineren. En zetels van moskeebesturen zijn begeerlijke machtsposities die op slinkse wijze veroverd moeten worden:

In Nederlandse moskeeën is sprake van een groeiende invloed van het salafisme, een ultraorthodoxe stroming binnen de islam. Bij de politie, gemeenten en andere overheden kwamen vorig jaar tientallen meldingen binnen uit moskeeën over salafisten die invloed proberen te verwerven, meldt nrc.next woensdag op basis van bronnen. Zo is gemeld dat salafistische jongeren moskeebesturen proberen over te nemen of zich onverdraagzaam opstellen binnen de moskee.

Het is allemaal niet prettig, maar om eerlijk te zijn is dit soort informatie allemaal niet nieuw. Dat er inmiddels honderden Nederlandse jongeren zich hebben aangesloten bij de moordbrigades van ISIS is een feit waarmee de wereld al enkele maanden bekend, alsmede dat salafistische haat en onverdraagzaamheid zich al 10 jaar geleden hebben geuit in de moord op filmmaker Theo van Gogh.

De oplossing is niet gemakkelijk, maar ligt wel voor de hand: momenteel weet niemand hoe dit écht moet worden aangepakt vanwege de zowat heilige status van de vrijheid van godsdienst. Uiteraard is die vrijheid een groot goed (zij het – wat mij betreft – een afgeleide van de vrijheid van meningsuiting), maar is deze evenals elke andere vrijheid niet absoluut. Dat wil in dit concrete geval dus zeggen: in plaats van onder de dekmantel van een ongebreidelde religievrijheid deze extremistische blagen te laten broeden op een uitbreiding van het salafisme in Nederland, moet er actie worden ondernemen. Want salafisme is niet ‘gewoon’ een streng geloof; het is het geloof dat de islam de almachtige waarheid is die te vuur en ter zwaard moet worden opgelegd aan iedereen. Dat levert een veiligheidsgevaar op, en betekent dus dat salafisme hard moet worden aangepakt.

Salafisme is immers de ideologie van Mohammed Bouyeri en de Hofstadgroep. Wat er gebeurt wanneer we dit soort extremisten met rust laten in plaats van deradicaliseren of gevangenzetten, daarvan kunnen de straatstenen van de Amsterdamse Linnaeusstraat nog altijd een getuigenis afleggen. Help moskeebesturen dus om salafismevrij te blijven.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

61 reacties

  1. Swieber

    Zonder immigratiestop uit moslim landen is iedere andere maatregel zinloos.

    En gezien de massale instroom van moslims via immigratie ziet de situatie er hopeloos uit.

    In de moslim landen van het Midden-Oosten waaruit veel moslim immigranten komen zijn christenvervolgingen al jaren aan de gang; waar ook de z.g gewone moslim aan meedoen.

    En we hebben gezien een paar dagen geleden dat zelfs in een gammele boot naar Europa christenen niet veilig zijn voor moslims.

    Dat geeft dus de mentaliteit en denkbeelden weer van de mensen die nu instromen in Europa. Om nog maar te zwijgen van het antisemitisme die deze moslims meebrengen.

    “De stopzetting van immigratie uit islamitische landen is de eerste noodzakelijke stap.”
    http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2015/3/Schokkend-hoeveel-westerse-moslims-het-fundamentalisme-steunen-1716213W/

  2. Ni28

    Goede of slechte islam, er is maar een islam. Islam die zijn wil op iedereen wilt leggen, moslim of niet. De grote toestroom arme asielzoekers zie ik zelf als een bezettingsvorm die de machthebbers in moslimlanden heel goed uitkomt. Deze mensen zullen nooit de rug keren regen hun eigen waarden. Als zij hier eenmaal hun draai vinden zullen zij hun levenswijze aan ons op dringen. Niet de gastland bepaalt hoe zij moeten leven omdat wij eenmaal democratie hebben maar de moslim allochtonen die de democratie in wezen misbruiken voor hun eigen doelen. De moslim nieuwkomers zullen altijd onder invloed van hun moederland blijven en gestuurd worden op een enkeling na die uiteindelijk als verrader wordt gezien. Welkom terug in de middeleeuwen.

  3. Simon Brouwenstein

    Het Salafisme mag je niet absoluut gelijkstellen met radicalisering en IS maar het staat buiten kijf dat in deze groep moslims er veel meer geneigdheid tot radicalisering is.
    De Wikepedia:

    “Belangrijke islamitische geleerden als Muhammad Nasiruddin al-Albani, Muhammad ibn al Uthaymeen, Abdul Aziz bin Baaz en Abdul Aziz Aal ash-Shaikh zijn tegen de opvatting van de jihad als heilige oorlog. Ze vinden dat “geen enkel individu het recht heeft om de wet in eigen hand te nemen, maakt niet uit wat voor situatie het is. Zoals ook de metgezellen van Mohammed nooit zomaar een vijand gedood hebben, zelfs niet tijdens de scheldkanonnades die ze over zich heen gestort kregen in de eerste dertien jaar van Mohammeds dawa in Mekka. Evenmin hebben ze iemand gedood als vergelding toen Mohammed werd bekogeld met stenen bij Taif.”

    Ik denk dat het bestrijden van deze groep alleen maar kan door scherp te letten op hetgeen in deze moskeeén wordt gepredikt. Als daar strijdigheid met de wet bestaat kun je ingrijpen, anders niet.

    1. carthago

      Het salafisme is het BEGIN!! van radicalisering, tirannie, moord,verkrachting enz.enz enz.enz, enz……
      Dream on jacobus.

    2. Theo345

      En hoe doe je dat dan, dat scherp opletten?
      Moet ik elke gebedsdienst in de plaatselijke moskee gaan bijwonen, na een cursus Arabisch?

      1. -Harry

        Inderdaad Theo ,

        zó wereldvreemd zijn die linkse onbenullen !

  4. Anna

    Salafisme (soennieten) rukken op in heel Europa. Niet alleen in moskeeën. Ze komen met duizenden via boten Europa binnen. Politieke partijen laten het allemaal gebeuren. Europa zal totaal naar de islamitische afgrond gaan. Onze toekomstige jeugd in Europa zal worden geconfronteerd met islamitische stammenoorlog. Alle andersdenkenden gaan er aan zoals heden in praktisch alle islamitische landen. De christelijke barmhartigheid zal duur worden betaald. Daar zouden de voorstanders van nog meer immigratie vanuit niet westerse landen in bed eens over na moeten denken. De toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen staat op het spel.

  5. Swieber

    Zwijgende meerderheid moslims steunt geweld; in Nederland 100.000 moslims bereid geweld te gebruiken

    http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/5882

    1. Stevie

      Swieber maak daar maar 6/700.000 van… zitten we meer in de richting … islam … isislam …er is maar 1 IS…lam … wachtend om alles en iedereen te vernietigen wat niet islamitisch is .

    2. Anna

      Swieber. Als de salafisten hier met uitroeien beginnen zullen onze nieuwe bewoners zoals heden stilzwijgend toekijken.Ongelooflijk dat kiezers op partijen stemmen die nog meer immigratie en illegalen blijven steunen.

  6. Simon Brouwenstein

    Het echte probleem lijkt me de om zich heen grijpende fobie waar dit blog een huiveringswekkend beeld van geeft.

    1. carthago

      als je alleen maar huiveringwekkende beelden ziet moet je stoppen de hele dag in de spiegel te staren.

    2. Anna

      Brouwenstein. “Fobie” is doorgaans angst voor onduidelijke reden. Moslims hebben niks te vrezen tenzij ze geen soenniet zijn en ze in Europa verder hun stammenstrijd uitvechten.

    3. Gielah

      Fobie is angst.

      Zoals ú ….. in de forumpraktijk van elke dag… en nu al máánden en máánden….bang van de waarheid en de goedheid en van fatsoenlijke, verstandige, vaderlandslievende mensen bent…want daarvoor bang BLIJKT…. middels uw eigen schrijfsels….
      zo zijn ánderen weer bang voor de tot álles in staat zijnde islam.

      Ieder zijn fobie… ieder zijn angst… toch?

      En nu maar zien wie later ( in tijd en eeuwigheid) terécht voor het een of ander bang blijken te zijn geweest.

      Dat gaan we allemaal merken.
      Wait and see!

    4. Mart

      Jacobje toch!!!!

  7. Simon Brouwenstein

    huiveringswekkend is huiveringwekkend.

    1. Primo

      Je vraagt je dan toch af waarom je de ganse dag hier de trol uithangt Jacobus.

      1. carthago

        Jacobusjekomtzo is terug van weggeweest uit het kalifaat, niet aangenomen wegens trollengedrag.Nu zitten wij er weer mee,maar wel een slimme zet van het kalifaat.

      2. Miep Kraak

        Zeg Rob de Haan, waarom zit jij hier de hele dag mensen te stalken? Of moet ik je Droef, Rooie Piet of Jofele Jood noemen, gestoorde loser?
        Je bent te dom om te discusseren en je gaat een beetje stalken en schelden. Stakker dat je er bent.
        Dim een beetje anders ga ik nog doen wat je hier met anderen doet.

        1. Primo

          De volgende trol op de DDS, is het een epidemie?

          1. Simon Brouwenstein

            Ik had de indruk dat je een koekje van eigen deeg kreeg, Primo.

          2. Primo

            En ga trouwens je goddelijke gang Miep, ik lig nergens wakker van…

        2. Gielah

          Rob de Haan?
          U geeft een échte naam weer…. Mieperdepiep?

          Dat gaat tegen alle regels in.

          U bent dan misschien een trol, maar duidelijk géén verstandige en voorzichtige trol.
          Dit zou uw trollenbestaan dan ook weleens tot een voortijdig einde kunnen brengen.
          Geen enkele redactie die dát accepteert.

          1. Simon Brouwenstein

            Gielah,

            Ik zag u nimmer bezwaar maken toen Primo herhaaldelijk hetzelfde deed. U maakte zich er overigens zelf ook schuldig aan door een (vermeende) echte naam te gebruiken.

            Huichelachtigheid is u kennelijk niet vreemd.

            Overigens ben ik het met u eens: mensen moeten op een blog zich anoniem kunnen presenteren en worden aangesproken met de nickname waarmee ze zich voorstellen. Ik ben het ook eens met uw opvatting dat mensen die deze regels met voeten treden dienen te worden aangesproken.

          2. Simon Brouwenstein

            Ik zie dat Gielah hieronder haar lasterlijke scheldpartijen voortzet maar niet ingaat op mijn concrete vraag hier.
            Onthullend.

        3. Primo

          Dit kan beter Jacobus, op zijn minst een fotootje erbij….lafaard….

          1. Simon Brouwenstein

            Waar wil je een fotootje van, Rob? (Als je mij Wim dan wel Jacobus noemt mag ik je vast ook wel bij je voornaam noemen).

          2. Beukman

            @Simon
            Kennelijk is Rob/Droef/Primo er niet meer zo zeker van dat jij bent die hij dacht dat je bent, anders had hij niet om een fotootje gevraagd.
            Op een aanpalend forum heeft hij zijn obsessie ook al op mij gebotvierd, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat jij mij niet bent, en ik niet jou. Ik hoop dat hij de schok inmiddels te boven is dat we elkaar niet zijn. 🙂

          3. Simon Brouwenstein

            Rob weet ook wel dat hij er naast zit maar, zoals je merkte, is zijn vermogen tot voortschrijdend inzicht beperkt.

        4. -Harry

          Miep Kraak ,
          was dat vroeger niet zo’n werkster die een of ander reinigingsgoedje aanprijsde ?

          En nu moeten hier mensen zenuwachtig worden omdat een of andere toiletbrillenreinigster wel even in de aanval zal gaan ?

          Waar was je trouwens al die tijd , Miep ?
          Per ongeluk in de pot gevallen bij het doortrekken en in de septic tank beland ?

          Als dat nog op hetzelfde niveau zit als die reclames vroeger , dan haal je zelfs het niveau van A-J niet !

  8. Thoth

    (..)Help moskeebesturen dus om salafismevrij te blijven.
    .
    Nee. Ik zou zeggen, maak Nederland islam vrij. Een ‘gematigd’ moslims houdt de benen vast van het slachtoffer, terwijl de ‘extremistische’ moslim de keel doorsnijdt. En daar hebben wij nu genoeg van…

  9. henk vintage

    Er is maar een oplossing: Verbied de islam in het Westen.

    1. Simon Brouwenstein

      Heb je al nagedacht hoe je dat zou willen aanpakken? Misschien iets met concentratiekampen voor mensen die al te hardnekkig aan het geloof blijven vasthouden?

      1. Primo

        Kwestie van een rechte rug bij politici Wim, uiteindelijk kan van alles worden verboden.

      2. carthago

        Dat is werkelijk het eerste goede idee dat ik van je lees jodocus! Ik sta perplex.

      3. van Urk

        In Japan kon het toch ook waarom hier niet? Ach ja!,We hadden in het verleden ervoor getekend in ruil voor olie.

      4. -Harry

        Inderdaad concentratie kampen .
        Want door het spreiden van die geitenbrigade krijg je overal islamitische enclaves die zich in kalifaatjes zullen ontpoppen .
        Concentreren dus !
        En concentreer al het landverraderstuig daar ook maar in datzelfde kamp .
        Ze kunnen het toch zo goed vinden samen ?

        Op naar een heerlijke ontspannen vrije samenleving , die van vóór de komst van die ellendelingen .

  10. josef kuijpers

    Leuk dat Engelbart het NRC heeft gelezen, maar niet voor het een of het ander, Wilders preekt dit verhaal al jaren.

  11. Gielah

    Wie de islam : ´het geloof´ noemt, is niet alleen een leugenaar, maar ook nog een dhimmi… en waarschijnlijk zelfs nog iets ernstigers.

    We gaan dan in de richting van ‘hopeloos’ denken.
    Normaliter zou ik zo’n ignoramus een dagelijks kennis nemen van de reacties op het DDS forum aanbevelen… teneinde de inwendige duisternis te doen opklaren.

    Mar ja Simon/Jacobus/ Molendinges is hier duidelijk al eens váker wezen rondneuzen… dus door dát medicijn en de ijzersterke argumenten, die daar langskomen, blijkt zijn kwaal duidelijk niet te genezen.

    Ik laat het woordje ‘hopeloos’ dan toch maar staan.

  12. Onder(d)(b)uiker

    Ik snap niet waarom Allah zijn clubje hier onder het mom van vrijheid van GODsdienst geen strobreed in de weg mag worden gelegd. Allah is geen GOD en GOD is geen Allah.

    Allah had geen zoon, terwijl GOD die wel had…

    Ze moeten de Islamitsche ideologie verbieden, of het nou wahabieten, salafisten of welke smaak dan ook is… Verbieden die zooi!!! Alle stromingen hebben maar één Allah en die had maar één profeet. En die had een hekel aan Joden en Christenen om over ongelovigen nog maar te zwijgen…

    Allah is geen god, dus het islamitsche beroep op vrijheid van GODsdienst slaat als een tang op een varken.

    1. Simon Brouwenstein

      Als Allah geen God is, wat is het dan?

      1. Primo

        Een dampende hondendrol?

      2. Mart

        Een uitvinding van ”de geprijsde” mohamed, jacobje.

        1. Simon Brouwenstein

          Besgte Mart, zijn goden niet altijd godsnamen die mensen verzonnen?

      3. van Urk

        De Satan! Op de koepel van de grote Omar moskee in Jeruzalem staat een citaat uit de Koran: Allah heeft geen zoon! Waarmee klaar en helder wordt aangegeven dat Allah nooit de God van de christenen kan zijn, want die heeft wel een zoon genaamd Jezus Christus en daarom worden er christenen vervolgd door moslims door zo,n leugenachtige bewering! Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus christus is? Dit is de antichrist die den Vader en Zoon loochent (Joh.2:22-23) Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist (2 Joh. 7-8) De islam is wel de grootste leugen van de mensheid, omdat ze miljarden mensen misleiden met of zonder geweld!

        1. Simon Brouwenstein

          Nee, Allah, is niet de god van de christenen maar van de moslims.
          Was dat nog niet bekend?

          1. van Urk

            Het is inderdaad bekend dat moslims een afgod aanbidden die andere gelovigen niet tolereert en daarom geofferd dienen te worden uit zijn naam! Zie de stranden van Libie doordrenkt met het offerbloed van anders gelovigen voor hun afgod Allah!

          2. Simon Brouwenstein

            Begrijp ik goed, heer van Urk, dat in uw theologie Allah en God twee verschillende goden zijn?

      4. Onder(d)(b)uiker

        Als Allah GOD was geweest had ie toch wel GOD geheten ipv Allah…

        1. Simon Brouwenstein

          Dit is echt logica van de bovenste plank: als mijn buurman niet naast mij woonde had ik hem wellicht ook niet buurman genoemd.

          1. Onder(d)(b)uiker

            Dat je het niet snapt is geen verrassing Simon…

            Allah is geen GOD en GOD is geen Allah, dat de club van Allah aanspraak wil maken op vrijheid van GODsdienst slaat dus als een tang op een varken.

            Wat betreft je buurman… wellicht of zeker weten?

          2. Simon Brouwenstein

            Allah is dus geen god omdat hij Allah wordt genoemd.

            Tja.

  13. van Urk

    Er zijn wel meer Simon,s maar wie is nou de echte Simon Brouwenstein?

    1. Simon Brouwenstein

      Ja, van Urk, dat probleem heb je ook met goden.

      Ik adviseer altijd de beste god, de god die goed past bij wat je over hem denkt te weten en bij je eigen politieke programma.
      U heeft bijvoorbeeld een hekel aan moslims, dus dan neem de christelijke god. Ook geschikt voor Jodenhaat.
      Moslims moet je dan natuurlijk weer wat anders adviseren.

      https://www.youtube.com/watch?v=7adi7OMaWnA

      1. Onder(d)(b)uiker

        In Maleisië mogen Christenen GOD geen allah noemen, dat is daar door de rechter bepaald. Alleen mossels mogen de naam allah gebruiken. Lijkt me niet meer dan billijk om GOD dan ook niet gelijk te stellen aan allah in het vrije Westen.

        Zo ook voor de vrijheid van GODsdienst verankerd in de grondwet… let wel vrijheid van GODsdienst is dus GEEN vrijheid van allahsdienst.

        Toen in 1848 de grondwet werd gemaakt kan ik met niet voorstellen dat Thorbecke en consorten bij het opstellen van de vrijheid van GODsdienst dachten aan de club van allah of de hare krishna’s… Nee dat was louter bedoeld voor de vrede tussen protestanten en katholieken.

        Volgens mij verkracht men dus de vrijheid van GODsdienst ten faveure van allah mootje en hun miljard rovers.

        Dat moeten we niet willen…

  14. van Urk

    Er bestaat geen beste God maar een ware almachtige God waar er maar een van is! Daarnaast is de Bijbel de enigste complete profetie waarin christus als zijn zoon in beschreven staat wat in de Thora ontbreekt vanwege de ontkenning dat Jezus de zoon van God is en waardoor God dat natuurlijk als een belediging zag van zijn eigen volk (op de enkele joden na dan, die later christenen werden), net zoals uit de Thora en Bijbel overgeschreven misleidende geschriften die geschreven zijn door een valse profeet en daarin een middenweg koos om christus niet als de zoon van God te zien maar meer als een soort profeet! Ik heb geen hekel aan de aardige terughoudende joden maar bij de korte lontjes moslims slaan de twijfels bij mij alleen maar toe omdat zij iets willen gaan verkondigen waarin nog steeds anno 2015 geweld hiervoor gebruikt moet gaan worden!

    1. Simon Brouwenstein

      Deze bijdrage maakt subtiel duidelijk hoe het antisemitisme altijd weer de ondertoon van het christendom is.

    1. toetssteen

      http://www.nu.nl/politiek/4035680/duizenden-sympathisanten-jihadisme-in-nederland.html

      Wat een enorme verrijking! We moeten ze knuffelen, dan houden ze er vast wel mee op….

      1. _Mediaevist_

        Ja, wel oppassen want ze gaan ook nog wel eens op vechtsport. Dan kunnen ze nog net iets beter autochtonen in elkaar stampen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.