Joop.nl komt er ook achter: de zogenaamde wereldverbeteraarsagenda van Unilever is hypocriet

We zeggen het al een tijdje, en eindelijk beginnen de naïeve dromers op links het ook door te krijgen: het Nederlandse megaconcern Unilever is geen wereldverbeteraar of duurzaamheidsaanjager. In tegendeel: het bedrijf helpt de boel in ontwikkelende landen alleen nog maar verder om zeep.

Wij hebben het hier bij DDS al een aantal keer verkondigd (check, en check), maar op links kletteren de roze brillen nu ook eindelijk op de grond. Want ondanks alle mooie praatjes van Unilever-CEO Paul Polman over het verbeteren van de wereld en het bevorderen van duurzaamheid komt daar bij zijn multinational ontstellend weinig van terecht. Bij VARA-blog Joop.nl schreef Petra Meese eerder deze week:

“Nu lijken er echter steeds meer gevallen aan het licht te komen waaruit blijkt dat Unilever in het algemeen en Paul Polman in het bijzonder helemaal niet zo bezig zijn met maatschappelijk en sociaal ondernemen, dat ze niet het adagium “practice what you preach” naleven.

Tsunami van maatschappelijk ongewenste misstanden
Het bedrijf lijkt keihard op weg te zijn om een heuse tsunami van maatschappelijk ongewenste misstanden te bewerkstelligen. Zo wordt Unilever steeds meer verdacht van een groeiende lijst sociaal-maatschappelijk ongewenste gedragingen.”

Eén van de belangrijkste punten die Joop.nl aanstipt (en waar wij ook al gewag van maakten), zijn de zogeheten royalty-betalingen die de verschillende vestigingen van Unilever over de hele wereld moeten doen aan het hoofdkantoor. Normaalgesproken is dat niet meer dan schappelijk, maar Unilever perst diens lokale fabrieken zo af dat er daar nog maar heel weinig geld over blijft om het personeel fatsoenlijk van te betalen. Of om die veelgeprezen duurzaamheidsacties mee te financieren.

Zo heeft Unilever in India de royalty’s verdubbeld. Financiële instellingen waarschuwden Polman voor het feit dat dit het BNP van het land zou kunnen verlagen met maar liefst 6%, maar Polmans commentaar is even laconiek als ijzig. Allemaal “no big deal!” Wát?

Nog bonter maakte Unilever het echter in Zuid-Afrika, waar die royalty’s zelfs werden verdrievoudigd. Lokale bedrijven worden daardoor afgeperst, en de rekening wordt neergelegd bij de initiatieven die worden ontplooid om de duurzaamheid te bevorderen. Unilever gaat daarbij zeer sluw en machiavellistisch te werk. Petra Meese legt bij Joop.nl uit hoeveel moeite Polman en zijn kliek doen om de boel om de tuin te kunnen blijven leiden:

“Een maand nadat de Zuid-Afrikaanse bedrijven begonnen met hun juridische procedure tegen deze verdrievoudiging van de royalty fees, plantte Unilever opeens 150.000 bomen, gekoppeld aan de belofte dat er in de drie komende jaren nogmaals een miljoen bomen geplant zouden worden. Zodat het voor de buitenwereld erop lijkt dat Unilever een bedrijf is dat zowel maatschappelijk betrokken is en duurzaam.”

Leuk geprobeerd, maar wij kijken inmiddels dwars door die truc heen. En zelfs de diversiteits- een duurzaamheidsguru’s in de linkse blogosfeer trappen niet meer in de mooie praatjes van Unilever en hun CEO Paul Polman. Laat de boodschap dus nogmaals helder klinken: Unilever is een hypocriet bedrijf en verdient een flinke tik op de vingers.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

1 reactie

  1. napels

    Het is een chemisch concern heeft totaal niks met de wereldverbeteren hypocriet is een verzachtende omschrijving,crematoriumpolitiek

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.