Om te kotsen: AD gooit alle principes overboord en haalt treitervlogger Ismail binnen

Geen categorieapr 21 2017, 12:30
Media en principes: in heel erg veel gevallen is dit niet langer een mogelijke combinatie. Dat is in ieder geval zo bij het AD, dat vrijdagochtend trots meldde de beruchte treitervlogger Ismail Ilgün te hebben binnengehaad als vlogger.
2016 was het jaar waarin treitervlogger Ismail Ilgün Nederland terroriseerde met zijn onzinnige filmpjes waarin alles en iedereen het zonder enige goede reden moest afleggen: toevallige passanten, agenten en iedereen op wie de Nederturkse jongen het niet zo had. 'Treitervlogger' werd het woord van het jaar en zelfs Mark Rutte zag zich genoodzaakt hem "tuig van de richel" te noemen, en weigerde enige excuses hiervoor toen de sneue raddraaier dat eiste. Daarna leek Nederland genoeg van hem te hebben, en werd het stil rondom Ismail.
Helaas heeft het AD die stilte nu doorbroken door bekend te maken dat ze hem zowaar een baan hebben aangeboden bij de krant... als vlogger. Blijkbaar mistte iemand in die redactie zijn verschrikkelijke filmpjes, en is men op het idee gekomen om hem "op positieve wijze de buurt in te sturen" om te zien wat daar allemaal leeft. En nee, dat zullen niet de doorsnee Nederlandse buurten worden, maar buurten die het niet bepaald goed doen. Want ja, het is natuurlijk een geweldig signaal richting jongeren daar als je laat zien "kijk eens, hij heeft een baan gekregen door het foute pad op te gaan!" Een geweldig voorbeeld enzo.
AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis was wel zo nuchter om te voorzien dat weinig mensen te spreken zouden zijn over deze aanstelling - gek hè? - en heeft een bericht op zijn Facebookpagina geplaatst met tekst en uitleg. Het probleem is alleen dat dat bericht het er nou niet echt beter op maakt. Sterker nog: het toont aan dat deze krant geen enkele principes meer over heeft, en gewoon keihard voor de centjes gaat. Lees maar mee:

En zijn wij niet ook een gewone mensen krant? Een krant die de wereld thuis brengt bij de Nederlanders, en ook een krant die hen een stem geeft? Wel, op de straten van de grote steden groeien steeds meer Nederlanders op die ‘niks’ met AD hebben. Zij horen niet wat wij te vertellen hebben, en wij horen niet wat hun verhalen zijn, wat hen overkomt. Misschien verandert dat hier een beetje mee. We willen horen wat er in die wijken leeft. En als het trouwe publiek van vloggers als Ismail deze video’s bekijken op AD.nl, komen zij misschien ook in contact met wat wij te bieden hebben.

Oftewel: het AD hoopt hiermee - waarschijnlijk geheel tevergeefs - dat ze hiermee een nieuw publiek zullen bereiken door het nieuws dichter bij hen te brengen. Dat is ook niet zo'n verrassende strategie voor een krant die al jarenlang het nieuws op simplistischere wijze brengt: het niveau bij deze krant (en vele andere) daalt al jaren gestaag. Men denkt daar kennelijk meer abonnee's te kunnen krijgen door de krant toegankelijker te maken, maar in feite verliest het daardoor juist aan meerwaarde ten opzichte van andere media.
Hoe dan ook: dit gaat het AD lezers kosten, en niet onterecht: dit is een typisch gevalletje van 'ze zouden hun moeder nog verkopen'. Eigenlijk is het jammer dat ik geen abonnement bij ze heb, want dan had ik dat nu per direct kunnen opzeggen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten