Hypocrisie van GroenLinks onthuld: klimaatridder Jesse Klaver rijdt zelf in een dikke BMW

jesse.jpg-large
Foto: Jesse Klaver in zijn auto. Bron: @L_Witteman / Twitter.

Een persoonlijke anekdote van de minister-president brengt de leider van GroenLinks in ernstige verlegenheid: hij voert altijd de boventoon als het gaat over milieuvraagstukken, maar zelf blijkt hij in een uiterst milieu-onvriendelijke wagen te rijden.

Jesse Klaver had gisteren geen goede dag tijdens het debat over de regeringsverklaring van Rutte III. Zijn aanvallen op het kabinet waren nauwelijks effectief te noemen, en tot overmaat van ramp richtte premier Rutte in zijn repliek ook nog eens de wapens op de achilleshiel van GroenLinks: de schrijnende hypocrisie als het gaat over milieuvervuiling.

Want we weten allemaal: GroenLinks is de Greenpeace-partij pur sang. Als er wat te mekkeren valt over het milieu, staan de Kamerleden van politieke arm van Milieudefensie meteen bij de interruptiemicrofoon. Dat het een schande is dat Nederland zo weinig doet met ‘vergroening’, en dat soort dingen. Maar wie de politici van GroenLinks zélf goed onder de loep neemt, merkt dat deze klimaatridders het ook zélf niet zo nauw nemen met het tegengaan van milieuvervuiling. Zo onthulde premier Rutte dat de grote Roerganger van GroenLinks – Jesse Klaver – zélf in een weinig zuinige auto rondrijdt:

“Jesse Klaver wil dat het kabinet snel aan de slag gaat met een klimaatwet. „Gas erop!”, zei hij donderdag tijdens het debat. Dit tot hilariteit van premier Mark Rutte, die lachend onthulde dat de leider van GroenLinks zich laat rondrijden in ’een grote BMW’.

Die opmerking zorgde al voor gegrinnik in de Kamer. „Gas erop?”, lachte Rutte. „Ik moet even melden dat toen de coalitieonderhandelingen vastliepen, thuis bij Tjenk Willink, de leider van GroenLinks in een grote BMW wegreed en de leider van de VVD naar huis wandelde. Lachend: „Dus ik snap dat ’gas erop’ wel!””

Tot overmaat van ramp voor Klaver kreeg hij ook nog een compliment: Rutte vond het een “prachtige auto”. Au!

De premier is niet de eerste die de GroenLinks-mentaliteit van A zeggen maar B doen aan de kaak stelt: eerder deze week deed ex-Kamerlid Tofik Dibi hetzelfde, die aangaf z’n buik vol te hebben van nep-wereldverbeterende GroenLinks-meisjes die in vervuilende vliegtuigen constant de hele aardbol overvliegen.

Maar die kritiek vindt nu dus ook z’n weg tot politieke tegenstanders van GroenLinks, die doorhebben dat de dubbele moraal van de partij best gebruikt kan worden als retorisch wapen tegen de partij. En kennelijk is het VVD-leider Rutte die als eerste de kracht van het benoemen van die hypocrisie doorziet.

Rutte had Klaver sowieso al tuk in het debat – de minister-president suggereerde dat zelfs de eigen kinderen van de GroenLinks-leider moeten huilen als Jesse Klaver zijn veelbesproken eikeltjespyama weer uit de kast trekt:

Het moge duidelijk zijn: na gisteren staat het 2-0 voor Rutte in zijn strijd met de GroenLinks-oppositiepoliticus. Het is nu aan Klaver om die achterstand in te lopen in de aankomende maanden en jaren.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

45 reacties

  1.   

    Wel, dat is typisch GroenLinks.

    B.v hetzelfde geval met Halsema die haar kinderen van een zwarte school afhaalde en op een “witte” school plaatste terwijl ze ouders aanspoorde hun kinderen op een zwarte school te plaatsten.

    1.   

      @ Ritter.
      Juist !!
      De partner van Thieme (Dierenpartij) is een hobby-jager !!
      Links = hypocritie ten top !!

  2.   

    De eerste Tesla-3 werd in Nederland voor een duizelingwekkende catalogusprijs van ruim € 84.000,- op kenteken gezet. De verwachting is dat de consument de goedkoopste variant van de auto uiteindelijk voor zo’n € 42.000,- in zijn bezit kan krijgen – € 30.000,- meer dan het gemiddelde bedrag dat 90% van de bevolking nu aan een auto uitgeeft. (Foto: Getty Images (3)).
    In Nederland en diverse andere Europese landen hebben regeringen besloten om in de periode 2025-2030 de verkoop van nieuwe auto’s met traditionele verbrandingsmotoren geheel te gaan verbieden, en compleet over te schakelen op elektrisch aangedreven auto’s. Deze ‘Auto Wende’ zal echter tot een ingrijpende maatschappelijke veranderingen leiden: zowel het bezit als het rijden van een auto zal zó duur worden, dat alleen de rijkeren dit nog kunnen betalen. Daarmee krijgt de autohatende linksgroene elite uiteindelijk toch zijn zin.
     

    Electrische auto’s worden nog steeds maar mondjesmaat verkocht. Ze zijn ondanks enorme subsidies nog steeds extreem duur, en halen het in de verste verte niet bij de prestaties van een normale benzine- of dieselauto.
    Oplopend grondstoffentekort maakt electro auto’s steeds duurder
    Tesla heeft de consument al laten weten dat de nieuwe, nog verre van volkomen electro technologie zijn prijs heeft. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook andere automerken de hoge ontwikkelings- productiekosten zullen afwentelen op de gebruikers.
    Voorstanders beweren dat de prijzen vanzelf zullen dalen, maar dat is een sprookje. Er zijn simpelweg te weinig grondstoffen zoals koper en zeldzame metalen om een echte doorbraak van elektrisch rijden mogelijk te maken (2). Een nog hogere vraag betekent nog hogere kosten, en daarmee nog veel duurdere auto’s dan op dit moment mèt subsidie het geval is.
    Die subsidies zullen de overheid met iedere extra verkochte electro-auto almaar meer gaan kosten, en snel onbetaalbaar worden. Nu al worden in het steenrijke Noorwegen de subsidies (vele duizenden euro’s per auto) om deze reden afgebouwd, met als gevolg fors inzakkende verkopen. Het kan ook dat deze subsidies via een omweg zullen worden gefinancierd met nog hogere belastingen op het bezit en het rijden van een auto.
    Ook straks onbetaalbaar
    Om aan te geven dat een elektrische auto van € 42.000,- (de prijs van het goedkoopste standaardmodel van de nieuwe Tesla Model 3*) veel te duur is: ruim 90% van alle autoverkopen in Nederland betreft een occasion van gemiddeld € 12.000. Op dit moment rijden er ondanks de door politiek en media aangezwengelde hype amper 19.000 elektrische, en nog geen 99.000 hybride auto’s in Nederland rond. Het aandeel volledig elektrisch is daarmee nog niet eens 0,2%. Het aantal hybride auto’s is tussen 2016 en 2017 zelfs weer wat gedaald.
    * De eerste in Nederland op kenteken gezette Tesla-3 heeft overigens een catalogusprijs van ruim € 84.000,-  (geen typefout).
    Ook in Duitsland slaat elektrisch rijden ondanks de torenhoge subsidies niet aan; slechts 1 op de 160 verkochte auto’s is een electro model.
    Overigens is de auto al tientallen jaren een almaar belangrijkere melkkoe van de overheid, en wordt jaarlijks zo’n € 21 miljard van de automobilisten opgestreken (waarvan € 14 miljard aan directe autobelastingen (cijfers ANWB)). Daar tegenover staan slechts geringe uitgaven aan het rijkswegennet (ca. € 2 miljard). Desondanks voert het kabinet Rutte-III naar alle waarschijnlijkheid kilometerheffing voor vrachtwagens in, waarmee de inkomsten nog verder zullen oplopen.
    Milieu?
    Vaak wordt dan beweerd dat het allemaal nodig zou zijn voor het milieu en het klimaat. Auto’s zijn in de loop der jaren echter zo schoon geworden, dat TNO begin dit jaar constateerde dat mensen bij het koken meer fijnstof inademen dan pal langs een snelweg (4). Daarnaast stoten het vlieg- en scheepvaartverkeer veel meer gassen uit, en zijn elektrische auto’s geen procentje milieuvriendelijker als de kostbare en vaak schadelijke productie van de eerder genoemde, almaar schaarser wordende grondstoffen erin wordt verrekend.

    Bron X nieuws

    1.   

      Om nog maar te zwijgen over de enorme berg afgewerkte batterijen die evengoed zeer milieu belastend zal zijn, wanneer massaal zou worden overgeschakeld op elektrisch. Persoonlijk heb ik een rigoureuze overschakeling op elektrisch altijd als onhaalbaar en niet realistisch beschouwd. Waarom geen SCHONE conventionele brandstofmotoren ? Het is net als met zonnepanelen en windmolens, daar ga je 7 miljard mensen niet mee voorzien van energie. Ook dat is niet realistisch. Wat dan wel ? Thorium aangedreven kernenergie. Dat is schoon, veilig en betaalbaar. Maar daar hoor je dan weer niemand over. Ach… Het zijn allemaal commerciële belangen, de waarheid kom je toch niet te weten.

      1.   

        Inderdaad maar het is nog een lange weg.

        https://www.wisenederland.nl/kernenergie/thorium

      2.   

        Waarom geen motoren die werken op waterstof, daar hebben we meer dan genoeg van.

        1.   

          Waterstof H2 – Als je niet- of weinig technisch onderlegt bent op dit terrain dan zou je denken dat dit een oplossing is, mede omdat Shell hier ook op inzet. Iedereen die zich wat meer hierin verdiept stapt al heel snel van dit idee af. Indirect is er wel een mogelijkheid maar die staat nog in de kinderschoenen.
          Diegene die echt wil weten hoe het zit kan mij vragen naar de titel van een boek (Nobelprijs winnaar) dat uitkomst geeft op alle vragen verband houdend met onze huidige en toekomstige energievoorziening. Men is al (veel) verder dan de meesten weten. Elon Musk is een sprookjesverteller en zakkenvuller.

          1.   

            O ja, nog even een adresje om de titel van boek en naam schrijver op te vragen: informant(apenstaartje)airpost(punt)net

        2.   

          @ Vit

          Dat zal ik u vertellen. Dit goedje is niet zomaar aan te treffen in de natuur. H2 of ook wel waterstof moet je los kraken van bijv. water (H2O) of een koolwaterstof (CH). Voor dat los kraken en vervolgens comprimeren is nogal veel energie nodig.

    2.   

      Daar komt bij dat de gemiddelde actieradius van een elektro aangedreven wagen bijzonder klein is. De meeste hybride auto’s rijden slechts een klein deel op elektriciteit, zodra de accu leeg is, schakelt de benzine motor in die veel meer moet verstoken om het extra gewicht van de elektrische componenten mee te zeulen. Een Tesla model S heeft een actieradius van ca. 500km (wanneer je rustig rijdt en het niet vriest). Het goedkopere model voor de burgerman een actieradius van ca. 350km. Opladen (100%) kost je minimaal een uur. Voor mensen die veel op de weg zitten is dat een onhaalbare kaart. Het verwerken van versleten accu’s is een enorme belasting voor het milieu en erg duur. Een andere optie is rijden op waterstof, de enige uitstoot is dan waterdamp. Nadeel daarvan is dat er zoet water nodig is om waterstof te produceren. Zoet water is zeer schaars op onze planeet en dat leidt nu al tot de nodige problematiek. Een andere optie is zeewater ontzilten, dat kost echter ontzettend veel energie. Zoveel energie zelfs dat het dan beter is om gewoon met oude jaren 60 diesels de weg op te gaan. Ongetwijfeld zullen er in de toekomst oplossingen bedacht worden. Een echte oplossing is er nu echter nog niet.
      Overigens wordt het grootste aandeel CO2 uitstoot geproduceerd door uitademen van mens en dier. Wanneer je de klimaatdoelen wilt halen, zal de populatie uitgedund moeten worden. Pijlen kunnen dus beter gericht worden op geboortebeperking, en dan met name in 3e wereldlanden. Overigens wat dat onderwerp aangaat hebben de beide wereld oorlogen meer bijgedragen aan het verlagen van de co2 uitstoot dan alle maatregelen die groenslinks ook maar kan bedenken.

    3.   

      Dolle Dries.Amerikanen willen met hun Tesla de totale Europese markt veroveren. Amerikanen alle voordelen en Europeanen de nadelen. Het Russische gas kapot en de grootste klimaatvernietiger en grote overschot van het Amerikaans schaliegas erin. Amerika first!

      1.   

        Anna, het is zeker America first maar Europa heeft zitten te slapen en moet nu een enorme inhaalslag doen om Amerika maar vooral Zuid Korea in te halen want hun auto’s zullen eerder betaalbaarder zijn dat de Amerikaanse.

  3.   

    Hahahahaha.

    1.   

      Maar is het niet meer om te huilen Guus.

      1.   

        Dat is waar.

        1.   

          Moet er eerder van janken. Wat een hypocrisie.

  4.   

    Groenlinks is een typisch gevalletje van A zeggen en B doen. Ook zien we heel vaak in die partij dat politici/leden zichzelf privileges gunnen tenopzichte van de rest.

  5.   

    Schijn heilig links volk, verbeter de Wereld en begin bij jezelf.

  6.   

    Het feit dat deze opmerkingen worden gebruikt om aan te tonen dat het blijkbaar “2-0″ staat (is politiek een soort voetbal) geeft wel aan hoe dramatisch slecht het is gesteld met de journalistiek. Er waren veel inhoudelijke discussies, maar dit is wat je eruit haalt?

    Maar goed, als je het zo wilt bekijken… er waren 3 interrupties van Baudet, alle 3 genadeloos afgemaakt door Rutte. 3-0 voor Rutte?

    1.   

      Deze trol niet voeren dank u

    2.   

      Thierry Baudet van FVD is wel mijn held hoor, hij staat aan het front en aan het roer, de oude politiek is al overleden.

      Lang leve het FVD! Lang leve Thierry baudet.

      1.   

        Ik zou bij jou juist verwachten dat jij je naast wilders zou scharen om samen met de davidster te zwaaien. Nou nou…

        1.   

          @ Laaglandt.
          Je doet je naam alle eer aan !

  7.   

    Groen links is een partij die voortkomt uit: communisten, maoïsten, links radicalen, de krakersbeweging en de fascistische groep Rara.

    Ze brachten vaak figuren voort, die goed gebekt waren, altijd tegen iets waren je kreeg nooit respect voor jouw eigen standpunt en profiteerden van de politieke tolerantie waar ons land nu en altijd zo kwistig mee strooit.
    Uit hun midden kwamen ook de lieden die onze koningin Maxima moesten laten “inburgeren”en lieten Maxima direct maar zeggen dat: “de Nederlandse identiteit niet bestaat” ! Dit soort dus.
    Maar ook politieke figuren ( ik noem ze hier niet allemaal want de lijst is te lang ) die corrupt, crimineel, leugenaars en onbetrouwbaar waren, die heel goed voor zich hebben gezorgd, via onnozele wachtgelden . Zoals mevrouw Halsema, die ons telkens de maat wilde nemen, maar goed voor zich zorgde, in een grote Co2 uitstotende SUV reed, haar kinderen maar op een “blanke” school deed- want daar was het onderwijs beter nietwaar- en haar man, ene Oey,via haar netwerk filmpjes liet maken op kosten van de gemeenschap.
    ( Moet die burgemeester van Amsterdam worden ? Veel succes ermee dan daar .)

    Klaver is net zo’n figuur. Die denkt Nederland te kunnen inpakken door met opgestroopte mouwen studenten toe te spreken, maar als je hem zijn economisch betoog in de 2e kamer aanhoort kun je toch constateren, dat deze man met zijn vmbo opleiding , van economie “geen kaas gegeten heeft” en het eigenlijk een schande is dat wij door zo’n praatjesmaker bestuurd worden.
    Maar ja, zijn collega parlementariërs zijn hoofdzakelijk allemaal met hun Iphone, laptop etc. bezig, die horen niet eens wat hij zegt.
    Maar met Groen Links en met leeghoofd Klaver aan de macht, zou Nederland failliet gaan, dat wel natuurlijk !

  8.   

    Ik heb Jesse ook nog niet over het nieuwe vliegveld lelystad gehoord , misschien een mooi baantje voor hem als hij uit de politiek. gaat

  9.   

    klavertje klavertje klavertje toch je had de kans om mee te regeren maar je verschrikkelijke slappe knietjes was je niet sterk genoeg om je achterban een beetje tegen te spreken. bijvoorbeeld moeten jullie alle een heel goed luisteren prachtig dat jullie een eigen wereldbeeld hebben maar uiteindelijk zijn wij hier voor de kiezers
    als wij niet mee regeren laten we onze kiezers in de steek en sta ik straks voor joker bij Mark Rutte als een totale afgang.

  10.   

    En daar werd door iedereen hartelijk om gelachen en het is dus ook geen probleem. Wat, klimaatprobleem? Hypocrisie tot in de hoogste kringen, dat is de echte probleem. Mensen die anderen aansturen om de door hun veroorzaakte problemen op te lossen maar zelf blijven zij buiten schot. En daar gaat het niet alleen om het klimaat maar ook immigratie. De mensen die nog meer immigranten willen hebben in regel de minste last van.

    1.   

      Ritter geeft een goede voorbeeld, precies wat ik ook bedoel.

  11.   

    En dat zijn uitspraken van een minister-president??? Wat een kinderachtig zooitje!

  12.   

    Ja al die andere ministers en staatssecretarissen hadden al een leenfiets en ze waren niet meer voorradig.
    Dus moest Klavertje wel met zijn autootje komen.
    Simpel toch.

  13.   

    Laat yasser maar de klimatoloog uit gaan hangen in zijn pa`s land, daar is meer dan zat werk voor hem te doen en hij zit bij zijn gelijken, ook van die golddiggers

  14.   

    Jesse de Klessebes. Met zijn uit het hoofd geleerde zinnetjes (dixit Theodor Holman). In de 30 al weer, maar nog steeds babyvet op de wangetjes. Jesse wordt misbruikt door de partijleiding van GroenLinks. Met name door Wijnand Duijvendak en Bram van Ojik, die 2 zijn echte linkmichels. Alleen heeft die naïeve Jesse het niet in de gaten. Denk dat hij de kar trekt van GL. De arme ziel!

  15.   

    Zijn dit argumenten van Rutte?!
    Het is een en al drogredenering!
    De meest gebruikte drogredenering; argumenten ad hominem.
    Bij logica begint de beschaving!
    Al had hij een vliegtuig! Rutte dient de vraag te beantwoorden. Dat doet hij nagenoeg nooit!
    Hij babbelt in algemeenheden, spot (met emotionele steun van zijn goed gevulde achterban), en loopt op slinkse wijze weg van alles wat concreet is.
    Klaver had moeten doorzetten met zijn vraag waar CONCREET die signalen vandaan kwamen om 1,5 miljard aan aandeelhouders te moeten geven! Het was niets dan vriendjespolitiek van Rutte. Hoezo dat? Omdat er geen enkele expert is die dat verstverstandig vindt. Het is n.b. uitsluitend gebaseerd op signalen uit het netwerk van Rutte zelf.
    De VVD is een belangvereniging van de financieel welgestelden onder het mom van algemeen belang!
    Uit dat wezenlijk corrupte wereldje wordt Rutte bemoedigd en lachend toegeknikt.

    1.   

      Bravo
      .

      1.   

        Vergeet de media niet.Wie denkt dat er bij dwdd nog een kritische vraag naar het kamer gesteld wordt kan lang wachten met zijn loon van 5 ton ,goed gekeurd door de heer rutte en consorten .

  16.   

    Je zou toch minstens van Yasser Feras hebben verwacht dat hij zou hebben gezegd : “Dat is niet eens mijn auto, ‘t is de auto van m’n buurman en ik mocht er even achterin zitten”.
    Verder verdenk ik hem er ook van dat hij de bovenstaande foto naar z’n in Marokko achtergebleven familieleden zal sturen om te laten zien dat oom Yasser het “best wel ver geschopt” heeft in dit landje; terwijl z’n familieleden zich voortbewegen op ezels en kamelen.

    1.   

      Bij GroenLinks hebben ze nog al kort geheugen ,eigenlijk als de meeste kiezers.

  17.   

    Ik zie eigenlijk zijn baby vet meer Jesse in een Flintstones car .Goed voor zijn baby vet en milieu

    1.   

      Sorry min windows 98 toets aanslag is niet meer wat het geweest is

  18.   

    Dat patserige gedoe met die BMW’s zit die Marokkanen toch wel in het bloed hè, ook al ben je maar een halve…

  19.   

    eenieder die wel eens een blik in de fractiekamer van Groen Links heeft geworpen zal zich ongetwijfeld ook herinneren welke koffie daar wordt geschonken, nespresso, u weet wel in die milieubelastende aluminium kuipjes . nu ie de koffie in de TK niet te zuipen en, toegegeven, Nespresso is best lekker, maar bij groen links zou je toch filterkoffie van het merk Max Havelaar verwachten..

  20.   

    Ach, net zo hypocriet en achterbaks als die GL-muts van een Halsema.

    Van haar moest iedereen hun kinderen op een zwarte school onderbrengen want “dat was zo goed voor de integratie” e.d. Toen ze via haar eigen kinderen erachter kwam dat dit totaal niet goed was voor de ontwikkeling van haar koters werden die terstond op een ‘witte’ school geplaatst!

  21.   

    Ik zie overigens het probleem niet, je zult toch verplaatsbaar moeten zijn. Dan maar meteen in een veilige BMW. Maar ja, dan moet je niet gaan zeuren over het milieu. Dan moet je gewoon met de trein Yasser!

  22.   

    Typisch van die schreeuwers met ‘’gewetenswroeging’’!
    – Ik ben tegen oorlog! Als je verder vraagt: alleen tegen atoomoorlog!
    – Ik ben voor het milieu! Green! Als je verder vraagt : alleen nu niet voor mij!
    Veel is er niet aan het veranderen bij GL. ‘’ ??Wij gaan Nederland veranderen??’’
    Wie? Wij! Ehhnn Jesse je bedoelt: Jij. Jesse gaat niet veranderen!
    GL : Geheel Lauw

  23.   

    Het is, wat u, onder rechtvaardigheid,
    zou mógen verstaan.
    Petra Hermans

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!