NPO-presentator neemt het op voor hijabi’s: ‘Hoofddoekjes zijn juist een teken van autonome vrijheid’

vlcsnap-2017-11-12-11h19m41s679
Foto: Sahil Amar vindt een foto van vrouwen met hoofddoekjes getuigen van 'vrijheid'. Bron: Screenshot De Nieuwe Maan / NTR.

Bij het NTR-programma De Nieuwe Maan werd gistermiddag een lans gebroken voor moslima’s die graag gesluierd over straat gaan. Presentator Sahil Amar, die een kleine presentatie hield, zag er juist een enorm teken in van wat hij bescheef als “autonome vrijheid”.

Hilversum heeft een probleem. Aangezien er nog altijd geen islamitische omroep in Nederland is maar wél een omvangrijke moslimgemeenschap, neemt de NPO de uitzendingen met een islamitisch tintje maar voor de eigen rekening via hun bijwagen NTR. Daar rolt dan wekelijks het programma De Nieuwe Maan uit, een talkshow waarbij zaken worden besproken die met name onder de Turkse en Marokkaanse gemeenschappen belangrijk worden gevonden.

Dus gisteren kwam aan bod: de hoofddoek. Presentator en acteur Sahil Amar had zich gestoord aan mensen op social media die instemmend hadden gereageerd op een eerder pleidooi voor meer gelijkheid onder Marokkaanse Nederlanders. Menigeen meende tussen de regels door gehoord te hebben dat Amar ook een statement maakte tegen de islamitische hoofddoek. Immers: de vrouw krijgt vanuit de godsdienst een soort verplicht uniform opgedrongen, waarmee nogmaals benadrukt wordt dat zij een ondergeschikte rol in de samenleving dient in te nemen. De vrouw moet zich schamen voor haar eigen lichaam en er zo min mogelijk van laten zien.

Marokkaanse meisjes die opgroeien binnen de vrije Nederlandse cultuur beseffen dikwijls dat zo’n hoofddoek helemaal nergens opslaat. Het is ooit uitgevonden om de vrouw klein te krijgen, en onafhankelijke vrouwen laten zich niet klein krijgen. Dus willen zij weer van de hoofddoek af. Nu is dat voor een Nederlands meisje heel gemakkelijk om te zeggen, maar wie is opgegroeid binnen de islamitische gemeenschap is dat een stuk lastiger. Familie en de buurt leggen een gigantische druk op zo’n arm kind om die gehate hoofddoek toch vooral om het hoofd te blijven binden. Met ontblote haren over straat gaan staat gelijk aan ‘haram’, ‘cultuurverlakkerij’ en kan in voorkomende gevallen zelfs leiden tot pesterijen en afstoting van familie.

Die meiden hebben helemaal niks aan Sahil Amar die beweert dat het dragen van een hoofddoek een teken is van autonome vrijheid. Ja, in een perfecte samenleving waarin mensen elkaar niet dwarszitten vanwege elkaars persoonlijke voorkeuren misschien. Maar we leven niet in die utopie. Meisjes met een migratie-achtergrond, om het nieuwe jargon maar een keer te hanteren, worden enorm onder druk gezet om zich met hoofddoek te blijven tooien.

Dan kan zo’n lolbroek als Sahil Amar komen aanzetten met boerinnen en de boze Facebook-gebruiker Hans, maar feit blijft wel dat het dragen van een hoofddoek helemaal niet zo’n autonome vrije keuze is als de Marokkaanse Nederlander doet voorkomen. Hij laat kwalijke zaken als groepsdruk en de heersende opvatting over vrouwen binnen de islam daarmee geheel buiten beschouwing.

De “autonome vrijheid” van meisjes die juist van de hoofddoek wordt met een column als deze juist weer een stukje verder afgebroken. Bedankt voor het tegenwerken van die emancipatie, Sahil!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

15 reacties

  1.   

    Hoofddoekjes zijn niet enkel stukjes textiel maar vertegenwoordigen een wereldbeeld/religie waarin o.a de positie van de vrouw ondergeschikt is.

    Steeds meer moslima’s dragen hoofddoekjes vanwege de enorme sociale druk die word uitgeoefend vanuit de islamitische gemeenschap.

    In mijn wijk zie ik steeds meer kinderen van 4/5 jaar die hoofddoekjes dragen; een teken van toenemende islamisering.

    De hoofddoek word tegenwoordig ook gebruik ( of dat willen veel moslims) om de politie te islamiseren.

    Het zou verstandig zijn als de NPO niet toegeeft aan deze islamisering en het promoten daarvan tegengaat.

    Onderstaand interview met een Iraanse mensenrechten activiste over de betekenis van de hoofddoek.
    —————-
    Iraanse mensenrechtenactiviste: ‘Vrouwen, pas op voor het islamisme!’

    17 jaar geleden vluchtte mensenrechtenactiviste Darrya Safaj uit Iran voor de onderdrukking van het islamisme. Na al die jaren in België is ze bang voor hetzelfde in Europa. En daarom doet ze een oproep aan Europeanen op zich daar tegen te verzetten.

    Darrya Safai heeft samen met haar man verschillende tandartspraktijken in België. Ze maakt zich zorgen, omdat ze in haar praktijk ziet dat bepaalde tekenen van islamisme en onderdrukking van vrouwen steeds meer toenemen. Dat is volgens haar vooral te zien in de kleding die mensen dragen. “Je ziet dat aan de kledingcode”, vertelt Safai. “Je ziet dat die de gelijkheid tussen man en vrouw niet erkent.”

    Volgens haar is het een mythe dat jonge meisjes zelf bewust voor een hoofddoek kiezen.

    Safai: “Een hoofddoek is iets religieus. In religie spreekt men niet over rechten en keuzes, maar over plichten. Vergeet niet: de filosofie achter de hoofddoek erkent geen vrijheid voor een vrouw. We zeggen altijd dat er een vrijheid van keuze is, maar we vergeten dat de sociale druk ook een heel belangrijke rol speelt. En als je ziet hoe meisjes behandeld worden die geen hoofddoek dragen in bepaalde gemeenschappen, dan weet je hoe moeilijk het voor die meisjes is.’

    https://www.nporadio1.nl/homepage/4604-iraanse-mensenrechtenactiviste-vrouwen-pas-op-voor-het-islamisme

  2.   

    De islam is gelijk een kwaardaardige kankercel, net zolang voortwoekeren totdat het zijn werk kan doen! De nazi’s hanteerden dezelfde tactiek in de jaren dertig vorige eeuw, velen trapten er toen in! En nu, met onder andere steun van die walgelijke staatsmedia herhaald de geschiedenis zich!

  3.   

    De opvatting van de islamitische vrijheid is ons al lang bekend. Het woord vrijheid komt in hun vocabulaire niet eens voor. Worden zoals dood en verderf zijn beter bekend in hun primitieve stammenoorlogen. Het is vandaag de dag steeds moeilijker te geloven dat de beschaving uit het Midden-Oosten kwam. Eerder zou het om barbaarsheid moeten gaan.

  4.   

    Ben zo benieuwd wat guusje hiervan vindt? Of Segers? Of Buma? Onze Christelijke rotsen in de branding. Zoals ik al wel vaker heb gezegd, deze mense verkopen hun principes ( en zelfs hun moeder nog!) vooer een aangenaam leven danwel het pluche. Erg hoor, dat dit in Nederland kan.

    1.   

      Buma en Segers zijn competente bestuurders en giede christenmensen.

  5.   

    Oh ja. Heb ik gezien. Hij verwarde ook hoofddoeken dragen, zoals mijn moeder dat deed om haar haar netjes te houden bijvoorbeeld bij regrn of wind, met religieuse uiting van dragen van hoofddoek. Ik dacht nog, jij snapt het niet.
    Next

  6.   

    Hoofddoekjes en die achterlijke kleding horen niet bij de NEDERLANDSE samenleving, het wordt ons echter opgedrongen door de zogenaamde linkse intellectuele en grachtengordel, dat hele gedoe met die moslims kunnen wij hier missen als kiespijn, gezien ook wat deze mensen in de wereld aanrichten in de naam van de allemachtig profeet allah, nou ik ben helemaal klaar met dit geloof en wat daar mee samenhangt.

    1.   

      Geef het verzet op, Gerlos. Die moslims zijn slimmer als wij. Daar kunnen we ons niet tegen verzetten.

      1.   

        Tjeempietrol is inderdaad niet zo slim, gelet op hetgeen hij schrijft.

  7.   

    Nederlandse boerenvrouwen droegen een hoofddoek op het land en tegen het vuil in de tijd van de grote schoonmaak Ze droegen die niet omdat hun mannen/religie hen dat verplichtte zoals bij de islam. Nonnen waren vaak goed opgeleid, werkten in ziekenhuizen en scholen en hadden geen man die hen onderdrukte. Verpleegsters en helpende nonnen werden zo herkend. Waarom zouden vooral moslimmannen het zo opnemen voor het dragen van de hoofddoek?

  8.   

    Je hoeft alleen maar het topic van de moslim die zijn zoon dood slaat te bekijken , dan weet je dat het niet om een hoofd doek gaat maar om de verderfelijke islam.

  9.   

    Er zijn heel veel overwegend marokkaanse meiden in de leeftijd van 16 à 17 jaar die juist een hoofddoek willen dragen!!
    Dat is hun manier van een middelvinger opsteken naar de Nederlander!
    En daarom moeten we er veel minder, minder, minder van in het land hebben.
    En dat NPO moet afgeschaft worden, want dit doen die linkse gekken met ONS belastinggeld, en stel van die allochtonen voor de buis te halen, stel debielen!

  10.   

    Walgelijke kamelenkoppen die op onze staats TV mogen vertellen dat kopvodden wel oké zijn? Wat zijn we toch ver gezakt.

  11.   

    Ik word niet blij van welke opzichtige religieuze symbolen dan ook, maar ik kan me niet herinneren of ik OOIT een vrouw met dergelijke christelijke kleding heb gezien (vast wel, maar lang geleden). Ik zie dagelijks tientallen vrouwen met een afkomst Noord-Afrika/Midden-Oosten/Zuid-Oost-Azië met hoofddoeken.
    Ten tweede, het christendom was hier nou eenmaal al. Daar doe je niks meer aan. En god zij dank dat het nu niet meer zo groot is hier. En ik snap dat het niet overal zo is (bible belt, etc…) Maar daarom hoef ik nog niet staan te juichen hoe mijn land een horde religieuze gekkies importeert, dank u.

    Ten tweede. Als er joden zouden rondlopen die vrijwillig een armband droegen met een davidsster (zoals in Duitsland rond 1940), zou die figuur toch ook geen speech houden over hoe fantastisch de vrijheid is? Je zou die mensen toch ook zeggen dat dat een achterlijke en respectloze actie is? “Ja maar ik kies er zelf voor!”, nou en?

  12.   

    Hoe meer de broekriem wordt aangesnoerd,
    des te vrijer de teugels, elders.
    Zo ook vandaag, is het een mooi bezopen dag,
    met vrouwen in het toilet. Morgen, eveneens.

    U dacht dat Donald Trump en Israël het hierbij,
    lieten?

    Petra Hermans

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!