BIJ1 nu al vuistdiep in Amsterdamse establishment. Nog geen enkele zetel, maar beslist mee over slavernijmuseum

Foto: BIJ1 valt uit elkaar en heeft nog geen raadszetel te pakken. Toch nodigt de gemeente de nieuwe partij uit als eregast bij belangrijke bijeenkomsten. Gisteren nog mocht BIJ1 opdraven om hun zegje te doen bij een vergadering met als onderwerp: de mogelijke oprichting van een slavernijmuseum. Dat het een bende is bij Sylvana Simons' partij BIJ1, dat bleek gisteren nog maar eens. De derde opstapper in korte tijd, Naomi Doevendans, werd een feit en dat betekende dat de leegloop van Sylvana's partijtje officieel een fenomeen is. De Gemeente Amsterdam maakt het daarentegen geen bal uit. Die blijven BIJ1 door dik en dun steunen, ook al heeft de beweging momenteel geen enkele zetel in de hoofdstedelijke gemeenteraad. Dat mag de pret niet drukken, want BIJ1 is tegen racisme. Dus deugt. Dus kan je ze best uitnodigen op allerlei bijeenkomsten om nog maar eens te laten zien dat Amsterdam deugt. Als je wethouder van kunst, cultuur en diversiteit bent heb je zo maar weer eens aan de wereld kenbaar gemaakt dat je tégen racisme bent, en dus een heel betrouwbare 'ally'. En BIJ1 grijpt dat soort kansen natuurlijk aan om ons duidelijk te maken dat de marginale racismeroepers in werkelijkheid eigenlijk een uiterst relevantie beweging zijn. Op hun Facebook-pagina maken ze dan ook groot melding van hun komst op de "Informatie- en consultatiebijeenkomst Call Slavernijmuseum": bij1museum Dat zag er dan ongeveer zo uit: bij1museum2 Overigens niets mis met een slavernijmuseum (laat dat maar komen), maar het zou wel prettig zijn als de Gemeente Amsterdam dit soort krankzinnige partijtjes met bovendien 0 zetels voortaan gewoon lekker thuis laat. Ik geef het je op een briefje: uiteindelijk is dat gewoon stukken beter voor het draagvlak.

BIJ1 valt uit elkaar en heeft nog geen raadszetel te pakken. Toch nodigt de gemeente de nieuwe partij uit als eregast bij belangrijke bijeenkomsten. Gisteren nog mocht BIJ1 opdraven om hun zegje te doen bij een vergadering met als onderwerp: de mogelijke oprichting van een slavernijmuseum.

Dat het een bende is bij Sylvana Simons’ partij BIJ1, dat bleek gisteren nog maar eens. De derde opstapper in korte tijd, Naomi Doevendans, werd een feit en dat betekende dat de leegloop van Sylvana’s partijtje officieel een fenomeen is.

De Gemeente Amsterdam maakt het daarentegen geen bal uit. Die blijven BIJ1 door dik en dun steunen, ook al heeft de beweging momenteel geen enkele zetel in de hoofdstedelijke gemeenteraad. Dat mag de pret niet drukken, want BIJ1 is tegen racisme. Dus deugt. Dus kan je ze best uitnodigen op allerlei bijeenkomsten om nog maar eens te laten zien dat Amsterdam deugt. Als je wethouder van kunst, cultuur en diversiteit bent heb je zo maar weer eens aan de wereld kenbaar gemaakt dat je tégen racisme bent, en dus een heel betrouwbare ‘ally’.

En BIJ1 grijpt dat soort kansen natuurlijk aan om ons duidelijk te maken dat de marginale racismeroepers in werkelijkheid eigenlijk een uiterst relevantie beweging zijn. Op hun Facebook-pagina maken ze dan ook groot melding van hun komst op de “Informatie- en consultatiebijeenkomst Call Slavernijmuseum“:

bij1museum

Dat zag er dan ongeveer zo uit:

bij1museum2

Overigens niets mis met een slavernijmuseum (laat dat maar komen), maar het zou wel prettig zijn als de Gemeente Amsterdam dit soort krankzinnige partijtjes met bovendien 0 zetels voortaan gewoon lekker thuis laat. Ik geef het je op een briefje: uiteindelijk is dat gewoon stukken beter voor het draagvlak.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

20 reacties

  1.   

    Die hypocriete blanke staat niet op die foto. Stamt af van de slavenhandelaars.

    1.   

      @ DD.
      Wél weer fijn dat de nazaat van een slavendrijver/-handelaar mag mee-tetteren over een
      “slavernijmuseum”, zij, de negroïde mevrouw Simons, heeft alle in’s en out’s uit de eerste hand en kan aldus veel info. verschaffen.
      Wanneer worden eigenlijk de, met VOC-gelden betaalde, grachtenpanden in Amsterdam gesloopt ? Indien zulks NIET gaat gebeuren dan zet ik gróte vraagtekens bij deze hele komedie.

  2.   

    Ah, smeerlap Tim, daar had je me even.

    Die kop van Meulenbelt en dan het woord vuistdiep gebruiken.

    Klein rillinkie…

  3.   

    Wat een afgang. Laat de Pakhuis de Zwijger ook nog eens het hoofdkwartier blijken voor al Syl’s andere strapatsen meegefinancierd door ene G. Soros en uw belastingcenten. Zo komen de netwerkjes die trachten Jan Publiek te misleiden steeds beter in beeld en kan ten langen leste steeds beter politiek bewust geworden gestemd worden. Zou er in dat Slavernijmuseum al een prominente plek zijn ingeruimd voor de Nederlandse loonslaaf en belastingbetaler? Of mag ik dat niet vragen?

    1.   

      Tussen 1940 en 1945 waren veel Nederlanders slaaf bij onze oosterburen. Vele kwamen niet levend terug.

  4.   

    En meteen 2 non argumenten: de zwarte slavernij is onderbelicht, en werkt door in het heden, en de witte (blanke) slavernij niet.
    Zwarte slavernij werkt alleen maar door omdat SS er zo over door blijft zeuren. De blanke slavernij (lompenproletariaat tot 1920) is extreem onderbelicht, en zou nodig een museum behoeven. Het is genoegzaam bekend dat er niet alleen veel zwarte slavenhouders waren, maar dat de gemiddelde slaaf het een heel pak beter voor elkaar had dan de gemiddelde industriearbeider eind 19e eeuw. Beter gevoed, betere uren, en meer vrijheid.
    Dus wat mij betreft niet alleen NEE tegen de-partij-in-oprichting-bij1, maar ook NEE tegen een “zwarte slaven ” museum. De geschiedenis is al lang en vaak genoeg eenzijdig belicht geweest.

    1.   

      Precies, dan ook alle slavernij uitvoerig belichten en niet er iets uit halen dat een paar zwakbegaafden nou net goed uitkomt.

  5.   

    Het houdt maar niet op he dit gezeur wat een walgelijke figuren en dit soort krijgt nog steeds een podium via het medium.
    Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een kleine club gestoorden het voor elkaar krijgen elke keer weer de boel te verzieken in Nederland.

  6.   

    Waar het om draait zijn de informele netwerken (niet zichtbaar voor het grote publiek) die op de achtergrond actief zijn.

    Deze activisten (en sympathisanten daarvan) kennen elkaar en spelen elkaar de bal toe.

    Vooral in een stad als Amsterdam vormen zij een groot informeel netwerk die vaak bij allerlei dingen zijn betrokken. Van cultuur tot politieke tot subsidie besluiten.

  7.   

    “Overigens niets mis met een slavernijmuseum (laat dat maar komen)”

    Inderdaad, niets mis mee………………..maar men moet dan wel het hele verhaal vertellen. Dus dat ook zwarten bij die handel waren betrokken.

    Afrikaanse handelaren brachten hun slaven naar de kust om ze daar aan de blanken aan te bieden. Want de zwarten hadden zelf ook slaven. De zwarte stammen maakten slaven buit tijdens oorlogen tegen een naburige stam. En die verkochten ze graag aan de meestbiedenden.

    1.   

      @Ritter: Ssssttt! Je bederft het antiblank en blancofoben-feestje dat al zolang gevierd wordt in het felrode islamsterdam.

  8.   

    Bij1 wint ondanks het eventuele verlies bij de verkiezingen. Je kunt toch zo clubje niet weigeren als je politiek correct bent, toch. Hun weigeren betekent namelijk racisme. Wat Bij1 doet ie zelf racistisch maar dit mag dan weer wel. Dus hoeft Bij1 maar doen net alsof en zij zullen er toch bij horen zoals iemand met een grote smul en de juiste kleur er altijd bij hoort.

    1.   

      pff ze gaan demonstreren tegen annabel nanninga de pvda bij1 en groenlinks

      1.   

        @ loes530.
        Laten gaan dat BIJ1 geraapte zooitje; het lukt ze toch niet, dat demonstreren : ze raken meteen de weg kwijt. Die gore zooi is tégen íeder fatsoenlijk persoon, in dit geval mevr. Nanninga, daaruit kun je wel concluderen waaruit o.a. BIJ1 bestaat, je hebt nog nooit zo’n stel psychopaten BIJ1 gezien !

  9.   

    Beste Sylvana, het is niet nog niet de tijd van Carnaval! Waarom doet dit flauwekul?
    Ik ben teleurgesteld in je. Als je Bij 1 partij onder leiding van u ooit zouden verder kunnen komen, moet je ophouden met stomme Clownesk beelden te verzorgen.
    Dit versiert u en uw Bij 1 partij niet! Wie gaat op een lijsttrekker stemmen die pruik zet op haar eigen kop?

  10.   

    Nadruk op transatlantische slavernij, de enige soort slavernij dat ertoe doet bij die partij. De Arabische slavenhandel of de hedendaagse slavernij te vinden in Azië, die in de thaise visserij bijvoorbeeld, niet belangrijk genoeg. Geen witte mensen bij betrokken namelijk.

  11.   

    In de hoofdstad zijn ze helaas al langere tijd finaal de weg kwijt, waarschijnlijk komt dat door de grachtengordel die veel invloed heeft in de lokale politiek.

  12.   

    Sticht een Marxismemuseum in plaats van een Slavernijmuseum
    Laat het oog der waakzaamheid zich nooit sluiten.

  13.   

    Bijstand wordt steeds meer allochtonenuitkering → https://www.elsevierweekblad.nl/opinie/blog/2017/05/bijstand-wordt-steeds-meer-allochtonenuitkering-509059/

    Waar blijft het slavernijmonument voor de Nederlandse loonslaaf?

    Geplaatst op 7 maart 2018

    (Door: Wim van Schaik)

    Het is midden 19e eeuw. De handel in slaven is afgeschaft en in 1863 schaft Nederland, weliswaar vrij laat, ook de slavernij in de West-Indische koloniën af. In ons land wonen drie miljoen mensen. Ben je aan de onderkant van de samenleving geboren, dan heb je zwaar pech. Het leven van arbeiders en andere armen is alle eeuwen al hard geweest, maar tussen 1850 en 1870 is het ondraaglijk.

    De arbeider verkoopt zijn leven voor een paar gulden per week. Het grootste deel van zijn loon wordt in bonnen uitbetaald. Daarmee kan hij alleen in de dure winkel van de fabrikant terecht. ‘Anders verzuipen ze hun loon toch maar’. In werkelijkheid laat het gezinsbudget geen enkele speling toe. Moet er bijvoorbeeld een groter kledingstuk worden aangeschaft, tweedehands bij de uitdrager, dan kan dat alleen met een voorschot op het loon. Dat moet dan in de weken daarna aangezuiverd worden. Dus droog brood eten en aardappelen met zout, zonder boter of vet.

    Bergen aardappelen worden er gegeten. Aardappelen en meelpap. Ander voedsel is te duur. Als minimum wooneisen vermeldt een rapport: ‘Eén of twee kamers per gezin, niet meer dan twee volwassenen en één kind in een bedstee en voldoende regen- of welwater’. Maar bijna nergens is een woning te vinden die aan deze bescheiden eisen voldoet. Men ligt ‘in kelders en holen opgestapeld’. Hele gezinnen, met acht kinderen soms, moeten het met één bedstee doen. Amsterdam telt 5000 kelderwoningen van amper 1.60 m hoog. Daarin moeten 20.000 volwassenen en kinderen met planken op de vloer droog zien te blijven terwijl de schimmel op de muren staat. En dan heb je nog ‘geluk’. Iedere avond vechten 65.000 paupers om een plek in de overvolle, vochtige slaapkelders. Kosten: 5 cent per nacht.

    Veel tijd om in zijn ‘woning’ door te brengen heeft de arbeider niet. Arbeidstijden van 16 uur en meer zijn geen zeldzaamheid. In de ‘tichelwerken’ in Franeker wordt in 1841 gewerkt van ’s morgens 2 tot ’s avonds 10 uur. Dat is met inbegrip van schafttijden 20 uur! Geen wonder dat de gemiddelde levensduur van de dagloner 32 jaar is. Ook de gezinsleden moeten eraan geloven. En hoewel voor vrouwen een kortere werktijd geldt, betekent dat niet dat zij het makkelijk hebben. Op de steenbakkerijen in Moordrecht brengen zwangere vrouwen achter een hoop stenen hun kind ter wereld. Daarna gaan ze weer snel aan de slag. De zuigeling krijgt tersluiks de borst. En wee als ‘de heer’ je dan betrapt.

    Kinderen hebben geen leven. Tussen 1819 en 1870 neemt kinderarbeid enorm toe. In 1859 moeten 450.000 kinderen elke dag keihard werken. De Moordrechtse onderwijzer G.B.L. (G.B. Lalleman) beschrijft in het geruchtmakende geschrift ‘Slavernij in Nederland’ hoe kinderen van soms nog maar 4 jaar oud van ’s ochtends 5 tot ’s avonds 8 uur moeten werken (’s winters een uur korter, tot 7 uur). De kleintjes moeten half slapend naar de werkplaats worden gedragen waar ze zittend in een koude, vochtige omgeving hun werk verrichten. Of ze moeten stenen keren, steen voor steen; 1500 voor één cent. Van onderwijs komt weinig of niets terecht.

    Mensen zijn afgestompt. Als hun baby jong sterft, zien ze dat als een voordeel: ‘Een goot gemak in een klein kissie’ en ‘Veel last en een eter minder’. Want, begrafenisfondsen verzekeren kinderen de eerste twee jaar gratis. Sterft een kind binnen die tijd, dan beuren de ouders acht gulden. Als van het begrafenisgeld nog een paar gulden overschiet, kan mooi de bank van lening afgelost worden…

    Meester Lalleman had gelijk. Het was slavernij. Dat bleek ook duidelijk wanneer iemand besloot om te ontsnappen aan zijn slavenbestaan en begon te zwerven. Wie dat deed, werd opgepakt en kon ‘tewerkgesteld’ worden in het oosten van Nederland, want rondzwerven zonder aantoonbare middelen van bestaan was strafbaar. Zo kwamen meer dan 100.000 mensen terecht in een soort strafkampen waar ze aan landontginning moesten werken.

    Juist in die tijd verscheen ‘De Negerhut’ in vertaling. Heel Nederland vergoot hete tranen om het lot van de zwarte slaaf. Maar het lot van de Nederlandse arbeiders en hun kinderen was nog ondraaglijker. Ook nog toen de slavernij officieel al was afgeschaft. Meester Lalleman wist dat. Maar wij schijnen het vergeten te zijn.

    Het getuigt van minachting voor onze eigen voorouders dat wij ons moreel laten chanteren met ‘ons’ (niet het mijne) slavernijverleden. Alsof we niet net zo goed onze eigen portie ellende meedragen. Daarom moeten we niet meegaan in die selectieve verontwaardiging, ingegeven door kwaadaardige blikvernauwing met focus op het ‘perfide Westen’. De gewone man was veelal kind van de rekening in een arbeidsverhouding die regelrechte feodale lijfeigenschap was of daar veel op leek. De grens met slavernij was in de praktijk vaak flinterdun. En Jan met de pet heeft helemaal nooit geprofiteerd van de slavenhandel of de slavernij. Net zomin als hij ooit in aanraking kwam met het goud van de Gouden Eeuw.

    Dus als we onszelf zo nodig moeten kastijden met een Nationaal Monument Slavernijverleden, geef dan ook de Nederlandse loonslaaf een Slavernijmonument.

    (Feiten ontleend aan: ‘De arbeidende klasse in de Nederland in de 19e eeuw; 1830-1870’ door Prof. dr. I.J. Brugman)

    Door:
    Wim van Schaik

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!