De dreiging van verkeerde brandstof tanken

Eindelijk op vakantie, met eigen auto. Je hebt een lange reis voor de boeg en de kinderen gaan zich vervelen en worden vervelend. Tanken in het buitenland is een taak waarbij je moet opletten, wat met verveelde kinderen op de achterbank nogal moeilijk is. Omdat de brandstof in het buitenland vaak een andere naam heeft, ligt de verkeerde brandstof tanken op de loer. De gevolgen kunnen enorm en erg kostbaar zijn.

Weet wat je tankt

Ga je met de auto naar het buitenland, doe dan je huiswerk. Kijk na welke landen je doorkruist en zoek op hoe de brandstof waar je auto op rijdt, in die landen heet. Verder draait alles om het octaangehalte. Het meest voorkomende octaangehalte is 95 en 98. In sommige landen komt ook een octaangehalte van 91 voor. Benzine met een octaangehalte van 91 is doorgaans niet geschikt voor onze auto’s en kan dan ook beter niet getankt worden. In het boekje wat bij je auto hoort, staat welk octaangehalte de brandstof voor je auto moet bevatten. Euro 95 wordt in Duitsland bijvoorbeeld Superbenzin genoemd en brandstof met een octaangehalte van 98 wordt Superplus genoemd. Heb je uiteindelijk de juiste brandstof gekozen, gebruik dan je tankpas zodat je achteraf een rekening krijgt, ideaal.

Diesel en gas tanken in het buitenland

Ook bij het tanken van diesel en gas in het buitenland, kun je gewoon je tankpas gebruiken. Wel is ook hier is enige alertheid geboden. Het is bijvoorbeeld in Duitsland niet ongewoon dat je biodiesel kunt tanken. Auto’s zijn echter niet geschikt om op biodiesel te rijden. Sowieso moet je auto zijn vrijgegeven wil je biodiesel kunnen tanken. Het aantal vrijgegeven auto’s neemt af en tanken van deze brandstof is dan ook meer voorbehouden voor vrachtwagens. Trap dan ook niet in het prijsverschil, want op den duur zal je duurder uit zijn. LPG kan in het buitenland prima getankt worden. Ook in het buitenland heet deze brandstof LPG. Neem wel een speciale verloopnippel mee omdat in het buitenland een andere vulspuit wordt gebruikt. In het buitenland kun je ook aardgas tanken. Aardgas wordt CNG genoemd. Let er wel op dat dit niet een alternatief is voor LPG en tank dit dan ook niet zomaar. CNG is puur aardgas waar LPG een restproduct is van olieraffinage.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

4 reacties

  1. Bloem

    “Benzine met een octaangehalte van 91 is doorgaans niet geschikt voor onze auto’s en kan dan ook beter niet getankt worden”
    99% van alle auto’s in NL is afgesteld op een octaangehalte van 91 tot 95.
    In het instructie boekje van de auto staat welke benzine je het best kunt tanken.

  2. Babaji538

    Potentieel levert brandstof geen probleem op.
    Speels en krampachtigheid gaan niet samen.
    Welke leeftijd, men is altijd bereid
    om te buigen.
    Petra Hermans

  3. Supernoodle

    Tegenwoordig kan men niet ( bij moderne auto’s sinds 2009 zoals bij Ford ) de verkeerde slang gebruiken. Het gaat simpelweg niet meer in het gaatje.
    Sensoren verhinderen dat.

  4. A3aan

    Beter uw huiswerk doen redactie. Men spreekt niet van octaan gehalte maar van octaan getal.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.