Tuigzanger Dotan blijkt kluit jarenlang belazerd te hebben met nep-accounts en nep-anekdotes

dotan
Foto: Zanger Dotan in 2015. Bron: Manon Vancampfort / Wikimedia Commons.

Hij cultiveerde het imago van een succesvol, bewonderd en gevierd muzikant, de 31-jarige singer-songwriter Dotan Harpenau. Maar dat zorgvuldig gekneden imago blijkt gewoon een fata morgana: vandaag onthult De Volkskrant hoe Dotan zijn eigen verhaal beïnvloedde met nep-accounts, nep-anekdotes en herhaalde pogingen zijn Wikipedia-pagina op te poetsen.

Een sterk staaltje digitale onderzoeksjournalistiek vandaag in De Volkskrant. De krant weet namelijk te onthullen hoe één van ‘s lands meest gevierde zangers, Dotan Harpenau, eigenlijk een ordinaire charlatan is. Op social media beïnvloedt Dotan de berichten over zichzelf met een waar arsenaal aan nep-accounts. Soms vinden die alleen foto’s leuk en retweeten ze tweets.

Maar soms gaat het veel verder en plaatsen die accounts hele nep-verhalen die moeten aantonen dat Dotan een echte aimabele en bescheiden kerel is. Dan krijg je dus dit soort taferelen:

“Al op 11 mei 2011 vindt Robertzierikzee een foto van Dotan leuk op Facebook, terwijl de artiest dan nog amper volgers heeft. Dotan liket de foto van zijn dan net verschenen album Dream Parade zelf ook, net als ene Aditya Adayanti. En op 3 oktober 2011 meldt Robertzierikzee dat hij een optreden van de singer-songwriter bijwoonde: ‘Je was super in Eindhoven!’

Hij zet er een clip van het optreden onder, maar die kan Robertzierikzee nooit gemaakt hebben. Robertzierikzee bestaat namelijk niet echt. Net als Aditya Adayanti. Of Karel Leegwater en zijn doodzieke broertje Aron.

Hun namen zijn verzonnen, hun foto’s gekopieerd van bestaande mensen. En zo zijn er nog zo’n 140 andere accounts die op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube een fictief leger met Dotan-fans vormen.

Ze vinden alles leuk wat de zanger doet – de helft van alle likes onder sommige foto’s van Dotan is niet zelden afkomstig van de nepaccounts. Ze benadrukken voortdurend hoe humble (bescheiden) hij is en dat hij mensen in het hart weet te raken met zijn muziek. Door als eersten iets van hem leuk te vinden of op hem te reageren, trekken de verzonnen accounts bestaande fans over de streep om hetzelfde te doen. Zo vormen ze het vliegwiel van zijn toenemende populariteit.”

En ja, Dotan heeft dus zelfs een doodziek jongetje bedacht om zijn eigen grootsheid uit te lichten. In werkelijkheid bestaan noch het zieke kereltje, noch zijn broer die via Dotan een ontroerend afscheid zou hebben geregeld.

De omvang van de fake news-operatie is niet mals: De Volkskrant vond 140 nep-accounts die samen duizenden op lucht gebaseerde quasi-promotieverhalen over Dotan schreven. Hun profielfoto’s waren gewoon gestolen van mensen die wél echt waren, waaronder een Australische actrice en een Nederlandse krachtsporter.

Daar ga je dan, Dotan, met je imago-oppoetsoperatie. Ligt je reputatie nu juist helemaal in duigen omdat je ontmaskerd bent met je listige trucs. Oh, de ironie!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

2 reacties

  1.   

    nep-accounts, nep anekdotes ………komt me bekend voor!

  2.   

    Samsung Nederland geblokkeerd via Twitter.
    Zakkenwassers worden in de toekomst niet langer,
    nog getolereerd.
    Petra Hermans

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!