Gewonnen! Deventer verbiedt ombouwen van synagoge tot vreetschuur door jodentreiterende ondernemer

deventer-synagoge
Foto: Een dienst in de synagoge in Deventer. Bron: Tfursten / Wikimedia Commons.

Het heeft even geduurd, maar het plan om een synagoge te verbouwen tot een zogenaamde “food hall” is door de gemeente Deventer afgewezen. De Joodse gemeente in de stad reageert opgelucht.

Het hing maanden in de lucht: de genadeklap voor de Joodse gemeente van Deventer. Voor de Tweede Wereldoorlog was er een bloeiende gemeenschap, die na 1945 slechts in zwaar uitgedunde vorm terugkeerde. Uiteindelijk kon men zelfs het onderhoud van hun synagoge niet meer betalen, dus werd het gebouw verkocht aan een kerk. Maar die kerk verkocht het gebouw door aan de ondernemer Ayhan Sahin. Deze kerel wilde de Joden zo snel mogelijk uit het gebouw werken, om er snel allerlei eettentjes in te vestigen. Leuk natuurlijk, dat Joden een plek hebben voor hun erediensten. Maar dat moet maar wijken voor de eurotekens in de ogen van één man.

Maar helaas, helaas, voor gierige Ayhan. De gemeente Deventer zet nu een dikke streep door zijn plannen:

“De gemeente Deventer heeft de vergunningaanvraag afgewezen om van de synagoge Deventer, een rijksmonument, een foodhall te maken.

De Gemeente Deventer is na lang wikken en wegen tot de conclusie gekomen dat horeca niet past bij het rijksmonumentale karakter van het pand en tevens afbreuk doet aan de “maatschappelijke en historische betekenis van het pand”. Tevens oordeelt de gemeente dat een foodhall in de synagoge hinder kan veroorzaken voor omwonenden.”

Dikke pech dus voor de man die de joden uit hun synagoge wilde pesten voor een beetje geldelijk belang. Meneer Ayhan zal z’n brood nu op een andere manier moeten gaan verdienen… sneu hoor!


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

39 reacties

  1.   

    Toevallig een aantal jaar in de golstraat gewoond in Deventer.
    Ik heb er nog nooit één jood gezien. Wel ergens daarachter, Etty hillesum centrum, maar dat was volgens mij zo’n linkse kibboetsknuffelaar die daar de boel beheerde.
    Dit gebouwtje werd voornamelijk verhuurd aan een christelijke organisatie met veel schreeuwende kinderen. Waar ik mij op zondagochtend aan irriteerde(Ik had zelf toen nog geen kinderen ;) .)
    Het pand is toen over genomen door een Turk. En de rest is geschiedenis.
    Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje grappig vind, dat deze monopolyzakenman nu zo lelijk in de hoek gezet is. :)

    1.   

      Geinig hè?

  2.   

    En DDS wordt helaas steeds linkser.
    Geld moet wijken voor de volgers van een sprookjesboek.
    Waar is de liberale gedachte gebleven?
    Een zeer slechte ontwikkeling, ongeacht welk sprookjesboek men wil volgen.

  3.   

    Of die ondernemer Joden wilde treiteren is maar zeer de vraag. Een normale ondernemer wil geld verdienen.

    Op Cyprus zag ik katholieke kerken die waren omgebouwd tot moskee. Warempel een vooruitgang! De harde stenen vloer was bedekt door een zachte vloerbedekking, en de donkere kathedraal was opgeschilderd in frisse lichte kleuren. Moslims hebben smaak!

    1.   

      Frits.

      Nee, deze man wil wel heel veel panden in de binnenstad opkopen en ombouwen tot trendy clubs en eetgelegenheden voor die zelfde trendies. Echter zijn de meeste van die trendies voornamelijk Turks. En de clubs en eetgelegenheden ook…

      1.   

        Two thumbs DOWN!

    2.   

      En aangenaam koel. Ook Andalusië, met pracntige Moorse bouwwerken. De Spanjaarden waren wel zo slim om die te laten staan. Een ‘soort van’ respect dus.

      1.   

        Ik houd zelf niet zo van Moorse architectuur.
        Zelf zie ik liever Gotiek of (Nederlands)Classicisme. Maar ook Romeins als bijvoorbeeld de Porta nigra.

        1.   

          Ja, ja, Trier. Maar dat is ook wel heel bijzonder. De oudste stad van Duitsland. Daarboven op de berg, die Romeinse bouwwerken, waterlopen en baden. De Dom.
          En dan die stadjes aan de Moezel. Lekker eten, aan de wijn. Ganz toll.

          1.   

            Ik ben geen wijndrinker(Ik drink zoiezo nauwelijks)
            Maar die moezelwijn is inderdaad Ganz toll!
            Mooi gebied!

          2.   

            De hele Eifel en het Mosel-gebied is prachtig. In Trier kom ik natuurlijk regelmatig voor boodschappen – het ligt in mijn achtertuin. Er is bijna dezelfde sfeer als in Maastricht, maar dan nog chiquer en ontspanner. En nog rustiger ook. Duitsland is een schitterend land.

          3.   

            Inderdaad.
            Traben Trarbach, Bernkastel, Cochem, Koblenz en dat kleine miniplaatsje Wolf.
            Yep. Volgend voorjaar weer.

          4.   

            Herr Holland, ik wil niet vervelend zijn maar hedenochtend meende u te moeten stellen dat Guus zijn thuissituatie totaal onbelangrijk was.
            Zoals u het formuleerde:
            Wat fijn dat je ons met small talk op de hoogte houdt van je huiselijke wel en wee, Guus.
            Sommigen zullen het slap en onnozel geklets en gezeik vinden. Maar ik niet hoor: ik vind het fantastisch dat je ons zo’n human interest kijkje geeft in Huize Guus.
            .
            Waarom denkt u dat voor uzelf andere normen gelden?

          5.   

            Domme EU Kokkie, je hebt toch wel Animal Farm gelezen? Dan weet je toch dat ‘All animals are equal, but some animals are more equal than others.’

          6.   

            “En dan die stadjes aan de Moezel. Lekker eten, aan de wijn. Ganz toll.”

            Op de bakfiets, dunkt mij?

          7.   

            p.s. voor lugar. Ik logeerde ruim een week bij een wijnboer in het plaatsje Ernst even voorbij Cochem. Niet met de bakfiets, de boer had hollandse fietsen in zijn schuur. Van daar er op uit. Met bussen/trein ook heel goed te doen.

          8.   

            Heinz,
            Die Duitse boer had Nederlandse fietsen in zijn schuur?!
            Heb je hem uitgelegd dat zoiets nogal gevoelig ligt? En… heb de fietsen weer mee terug genomen?
            ;)

    3.   

      Ze hebben zeker smaak die Moslims. Je hebt zwarte boerka’s, zwarte boerka’s en je hebt zwarte boerka’s. En als de mannen op vrijdag naar de moskee gaan, hebben ze allemaal witte jurken aan.

    4.   

      Fritsje, zeker in het door Turkije bezette deel geweest? Als erkend Papenhater moet ik je helaas voor jou mededelen dat het het geen Rooms katholieke kerken, maar Grieks orthodoxe kerken zijn.

      1.   

        Fritzel is een totale onbenul die nergens verstand van heeft maar wel overal een mening over heeft

    5.   

      Beste heer Jansen u bent een bizarre dwaas. Kerken die omgebouwd zijn naar moskee. Turkije is een bezettende macht in Cyprus. In feite zijn de Christenen daar door de Islam verdreven en hun kerken geroofd. U gaat kennelijk op vakantie zonder enig besef van de historie of kennis van het land. Geestig dat u altijd Israël verketterd maar lovend bent over een echte bezettende macht nl. Turkije

    6.   

      “Op Cyprus zag ik katholieke kerken die waren omgebouwd tot moskee. Warempel een vooruitgang!”

      De ervaring leert dat jij uitsluitende monologen voert, maar deze moest ik toch even inkoppen:

      Noem mij nog eens een paar voordelen van islam, doe er maar drie.

  4.   

    De antisemieten spuiten nu al hun gal bij DDS.

    1.   

      Antisemieten en voorstanders van geld verdienen?
      Iets klopt hier niet.

    2.   

      DolleDries…

      Wat is er nu weer antisemitisch?

    3.   

      Dolle Dries Draaft Door, het gaat volgens mij om het behoud van een historisch gebouw. Die beslissing is los van alles genomen. Maar ja, DDS, het is een beetje in de nieren prikken.

      1.   

        Bandjes opgepompt Heinzlim?

        1.   

          Zekers, op alles voorbereid. Tom Tam met nieuwste updates voorzien.

  5.   

    Wanneer ik een paar dagen in die omgeving logeer, Almen, Laren bezoek ik de twee hanzesteden Zutfen en Deventer. Zutfen met de Walburgkerk en dikke muren. Rondstappen in de historische binnenstad. Deventer idem dito. Vooral aan de oevers van de Gelderse ijssel.

    1.   

      Zutphen. Domoor.

  6.   

    De ondernemer wordt hier als antisemiet weggezet.

    Je gelooft hier soms je ogen niet.

    1.   

      Dat is een domme opmerking waar lees jij dat de ondernemer als antisemiet wordt neer gezet

      1.   

        De halve tamme is een beetje in war vandaag, heel begrijpelijk.

    2.   

      Blablabla, blaaskaak, internetvervuiler, islambeciel en eenzame vette speklap.

  7.   

    Er wordt met verschillende maten gemeten in Nederland en niet alleen in Nederland. Dus kunnen de min of meer afkeurende reacties terecht zijn. Uit eerdere berichten van elders en langer geleden denk ik dat. Waarom de ondernemer in een kwaad daglicht moet worden gesteld, is niet fatsoenlijk aangegeven.
    Al met al lijkt het hier ook nog eens om slechte politiek te gaan, die leidt tot bevestiging van oude (voor)oordelen. Ongezond.

  8.   

    Overigens, 1-0 voor het jodendom in Nederland, zij snijden geen kelen door.

    #05-05-2018

    1.   

      Het jodendom in Nederland…
      Geinig hè?

      1.   

        Zij snijden geen kelen door.

        #05-05-2018

  9.   

    Belangrijke Zuid Spaanse bouwwerken zoals het Alhambra kwamen onder leiding van buitenlandse, Noord Franse, tot stand.
    De bevolking van streken als Andalusië, Murcia is in oude tijden in hoofdzaak uit Noord Afrika gekomen. Zo duizend jaar voor christus vestigden zich daarbij Fenicische groepen, die de Baälsgodsdienst praktiseerden. Al enige tijd eerder vestigden zich Feniciërs in Noord Afrika, in het bijzonder Tunesië en het westen van Lybië. De band met Fenicië bleef de eeuwen door behouden. Hoewel jodendom en christendom juist in de Romeinse provincie Africa ontstonden, bleef hiernaast de Baälsgodsdienst bestaan en ook godsdienst van niet geassimileerde nog oudere inheemse groepen. De snelle verovering door de islam van Noord Afrika en voor het grootste deel van Spanje valt te verklaren uit het nationalisme van de Punische (de Romeinse benaming voor Feniciërs in die gebieden) groepen, die de overgang van Baälsgodsdienst naar islam hadden meegemaakt. Ook de joden hoorden hierbij zij het dat dezen hun godsdienst en gewoonten bleven houden. Toen deze laatste groep in de vijftiende eeuw na christus aanstalten maakte tot de opbouw van wat moest heten een Sefardisch rijk, dat het westelijke land- en zeegebied van de Midddellandse Zee moest omvatten, greep het Vaticaan in en dwong joden en islamieten onder gunstige voorwaarden tot het christendom. Niet de hele groep ging over en groot aantal vertrok naar elders waarvan de islamieten naar Noord Afrika. Streken in het zuiden werden daarna aangewezen als immigratiegebied voor Spanjaarden en ook Fransen.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!