Nood aan de man! De zware druk van jeugdzorgverleners en de noodzaak voor verandering

589a2ca42800002700997755
Foto: Child abuse foto via Huffington Post: https://www.huffingtonpost.com/entry/8-ways-you-can-stop-child-abuse-today_us_589a2c5ee4b02bbb1816c095?guccounter=1

In dit artikel wordt beschreven hoe de situatie van jeugdzorgverleners eruit ziet en wat het van ze vraagt. Zij krijgen, steeds meer dan voorheen, te maken met geweld, zelfmoordpogingen, bureaucratie en onderbezetting! Daar mag wel wat meer aandacht voor zijn!

Het artikel beschrijft exact het soort verhalen waar mijn vriendin, ook hulpverlener bij de crisisdienst, soms mee thuiskomt. Ze houdt zich er verrassend goed onder, maar dat is wel eens minder geweest.

De ene dag beschreef ze hoe een uit huis geplaatst meisje stiekem glas in de salade had gedaan, waar men net op tijd achterkwam. Een schrijnend verhaal van haar collega’s beschrijft hoe een medewerker iemand moest fixeren, de enige andere aanwezige collega zelf iemand in de instelling probeerde te houden en hoe er een suïcidale meid, terwijl dat gebeurde, tussendoor wist te glippen. De crisisopvang ligt, hoe kan het ook anders, vlak naast het spoor. Regelrechte paniek dus! De enige reden dat die meid (waarschijnlijk) nog leeft, is omdat de trein die toen aan moest komen, al iemand anders had aangereden.

Nu gaat er ook heel veel goed natuurlijk, maar ze is wel steeds meer het belang gaan inzien van de vuistregel die iemand haar ooit gaf:

“De meeste hulpverleners in de crisisdienst houden het maximaal vijf jaar (aaneengesloten) vol. Wat ze daar meemaken raakt ze vroeg of laat té hard, of ze raken gevoelloos, waardoor ze hun werk niet meer goed kunnen doen.”

En dat ging alleen nog maar over erge gevallen zoals hierboven. De frustratie die de bureaucratie en ‘het systeem’ daar nog bovenop legt, verkort die vijf jaar met gemak. Want hoe erg het ook is dat je in een nijpende situatie moet ‘redden wat er te redden valt’, kan het soms nog wel eens erger zijn om wél de middelen, gelegenheid en mankracht te hebben om iemand te helpen, maar door een luie ambtenaar of een missend formulier een cliënt moet laten gaan, wetende dat de kans groot is dat hij volgende week in de krant staat.

Nog schrijnender is het wanneer de cliënten die binnenkomen steeds extremere gevallen lijken te zijn. Waar een paar jaar geleden grofweg nog acht op de tien cliënten redelijk te behandelen viel, en er één écht losgeslagen cliënt tussen zat, is die ene nu eerder de norm. U kunt wel nagaan wat er met die minderheid aan ‘gewone cliënten’ gebeurt, wanneer ze tussen de extreme gevallen worden geplaatst. Die worden zelf óók extreem, of blijven onbehandeld doordat de ergere gevallen disproportioneel veel aandacht opeisen.

Daarom dus dit signaal en mijn steun aan hulpverleners die zich ondanks alles toch blijven inzetten, al krimpt de kans van slagen meer en meer…

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

5 reacties

  1.   

    “door een missend formulier een cliënt moet laten gaan”
    Jeugdzorgverleners krijgen steeds meer dan voorheen, te maken met geweld, zelfmoordpogingen, bureaucratie en onderbezetting!
    En die mensen wegsturen omdat een formuliertje er niet bij is?
    Er worden in Nederland duizenden mensen gehuisvest en gepempert zonder legitimatie bewijs,omdat ze dat hebben weggegooid!
    In wat voor samenleving zijn we verzeild geraakt?

  2.   

    Vergeet niet de hulpverleners die de crisisdienst nodig hebben en geen reactie ontvangen of twee dagen lang van de een naar de ander worden gestuurd om de verantwoordelijkheid niet te hoeven dragen. Of de gemeentelijke wijkteams die de zorgverlener ondermijnen en een kwetsbare groep zo manipuleren dat ze geen zorg meer hoeven te ontvangen. Scheelt geld. Geloof het of niet dit is dagelijkse kost voor ons hulpverleners het rioolputje van de maatschappij. Daar waar de onderwijzers , de politie etc klagen werken wij voor 1500€ Misschien 1600€ 24uurs diensten. Kom niet aan met het is je roeping. Er bestaat geen ondankbaardere taak dan hulpverlener zijn bij tienermoeders of lvbers.
    Natuurlijk redden we kinderen en dat is precies waar we het voor doen. Het zal je maar gebeuren he!

    1.   

      Tguard:
      En de betuttelende praatjes kan je alleen maar aanhoren,je staat machteloos!

  3.   

    In de zorg is het normaal om gedrag te doorstaan, dat noemen ze ‘professioneel’.
    In een thuissituatie zou dat nooit zover komen, en als mens zou je direct reageren, maar ja… hulpverlener.

    Het klinkt logisch maar dat is het meestal niet: Een hulpverlener is ook een mens

    En zolang dit niet werkt, werkt de hulpverlening ook niet.

    Ik heb hier goede berichten over gehoord, de eigenaar werkt ook in de zorg en heeft eens goed nagedacht over de problemen die hier zijn ontstaan.

    ruwaardcoaching.nl

  4.   

    is geen geld voor hoor, we moeten subsidie aan de mensen geven dus blijft er geen ruimte voor belangrijker zaken.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!