Nederland honderden miljoenen duurder uit bij Air France-KLM, want in 2015 moest Dijsselbloems EU-baan gered worden

vlcsnap-2017-05-27-08h32m49s147
Foto: Jeroen Dijsselbloem. Bron: Screenshot Nieuwsuur / NOS.

Met dank aan het partijkartel is Nederland nu honderden miljoenen euro’s extra uit aan het verwerven van het staatsbelang in Air France-KLM. In 2015 had de staat al stukken goedkoper kunnen instappen, maar heeft dat verzuimd. Reden? Het baantje van Jeroen Dijsselbloem als voorzitter van de eurogroep moest gered worden, en daarvoor heeft men dus bijna KLM voor opgeofferd aan de Fransen.

Kijk: natuurlijk is het goed geweest dat de Nederlandse staat een eigen belang neemt in Air France-KLM om de Franse sloopoperatie daar zo spoedig mogelijk stil te leggen. Maar dat Nederland pas in 2019 overgaat tot die stap is eigenlijk onverantwoord. Vanuit beurstechnisch perspectief wordt er namelijk op een vrij duur moment ingestapt:

D0XVGQqXQAElxIu.jpg large

Als Nederland eerder was overgegaan tot het verwerven van een staatsaandeel had het niet alleen eerder Franse pogingen om de KLM-spaarpot om te keren kunnen tegenwerken, maar ook was de staat dan significant minder geld kwijt geweest. Nu kan je zeggen: hindsight is always 20/20. Maar: die plannen lagen er dus wel degelijk, om in 2015 al tot een vergelijkbare stap over te gaan.

Waarom er toen niet voor gekozen was? Nou, dat was dus om een baantje veilig te stellen voor toenmalig PvdA-minister Jeroen Dijsselbloem. Hij wilde herkozen worden als voorzitter van de eurogroep, en de Duitsers wilden eigenlijk een Spanjaard op zijn stoel. Dus is Dijsselbloem de Fransen gaan verleiden door het belang van Nederland ondergeschikt te maken aan dat van Frankrijk.

Ongelofelijk:

“Dijsselbloem wilde in 2015 herkozen worden als voorzitter van de eurogroep, maar had Frankrijk niet achter zich. In dezelfde tijd vergrootte Frankrijk haar aandeel in de luchtvaartmaatschappij plotsklaps, maar Nederland stapte niet in, in ruil voor de verlenging van het mandaat van Dijsselbloem. In de zomer van 2017 besloot Nederland niet te participeren in het moederconcern, toen de luchtvaartmaatschappij Delta en China Eastern instapten bij Air France KLM.”

Zo ziet u maar weer: we betalen met z’n allen nu meer belasting, zodat Jeroen Dijsselbloem een leuke Europese baan had van 2015 tot en met 2018. Voor die positie zijn dus niet alleen honderden miljoenen aan Nederlands belastinggeld opgeofferd, maar dus ook bijna onze nationale vliegmaatschappij. Prettig hoor…


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

30 reacties

  1.   

    Dit alles in het geniep voorbereid. De Fransen zijn pas kort voor de persconferentie geïnformeerd. Die zijn dus not-amused. Dus we hebben er een internationaal conflictje bij. En een boel geld kwijt. Straks nog veel meer, want de Rutte en aHoekstra willen nog veel meer aandelen KLM-Air France kopen.

  2.   

    Tim, ik moet zeggen, u kwaakt keurig netjes het FvD na.
    Valt helemaal niet op hoor.

  3.   

    Gaan we het nu zachtjes snappen.
    Linkse wegkijkers.
    De Rutte troep is zachtjes, Nederland aan Frankrijk (EU) over te dragen.
    Zoek maar eens goed, naar de grootste gemene deler, tussen Macron en Rutte.

    Nederland is een keiverrot land geworden.

    RUTTUP en NEXIT.

    1.   

      @ HendrikJan.
      Nederland keiverrot ? Hoe bedenkt u het ?
      Dit landje loopt met ongeveer álles voorop in de wereld : het democratisch gehalte is zéér hoog (zegt “den Haag”), het landje is zéér rijk (zegt “den Haag”), het land heeft de beste ouderenzorg (zegt “den Haag”), ook de infrastructuur is buitengewoon goed (zegt “den Haag”), het onderwijs is van zéér hoog gehalte (zegt “den Haag”).
      Maar wat de bevolking zegt of vindt……daar hoor je “den Haag” niet over.
      Teveel Voedselbanken (zegt de bevolking) teveel arme gezinnen (zegt de bevolking), we zijn erop achteruit gegaan de laatste jaren (zegt de bevolking) enz. enz.
      Den Haag moet zich kapot schamen !
      De ene leugen na de andere wordt verkondigd door gemeen lachende z.g. “politici”, o.a. bestaande uit een paar snotneuzen die nog nóóit één klap hebben gewerkt maar kennelijk precies weten hoe e.e.a. moet worden geregeld. Geef die gasten een handdoekje dan kunnen ze zich droog maken achter de oren !!

    2.   

      Hendrikjan:

      ”Nederland is een keiverrot land geworden.

      RUTTUP en NEXIT.”

      en gelijk heb je!

  4.   

    Zoals een PVDA ‘er betaamt: eerst ik, dan ik, dan nogmaals ik en voor ik het vergeet, eerst ikke!
    Voorts heeft Dijsselbloem met de Almachtige, ex-sjoemelaar Goldman-Sachs bank, Draghi de “rekenrente”van de Nederlandse pensioenen aangepast om, o.a. de malafide Italiaanse banken overeind te houden!
    Echt geen keurig mannetje die Dijsselbloem; zoiets als de volgevreten Timmermans.

    1.   

      @ Tante S.
      Beide door u genoemde “boven-ons-gestelde” zijn van hetzelfde kaliber : graaiers, leugenaars, betweters én egoïsten.
      Geen enkel respect voor dit soort figuurtjes.
      (trouwens, ik denk dat Timmermans één dezer dagen zal ontploffen !)
      Ik wens u een fijne zonnige dag, Tante S.

  5.   

    Niet Dijsselbloem wilde verkozen worden maar Nederland wenste dat Dijsselbloem op die positie bleef.

    De neiging op DDS om politieke belangen persoonlijk te maken komt enigszins infantiel over.

  6.   

    Na de eerste juichverhalen in De Telegraaf komt nu ook (voorzichtige) kritiek op het opkopen van aandelen KLM-Air France door de NL-overheid.

    Los van het geld (met de voorgenomen extra aankoop gaat dat richting 1 miljard euro), is er een conflict met de Franse regering (want die wisten van niks) en mag NL straks gaan meebetalen voor de stakende Franse piloten. Deze bliksemactie van minister Hoekstra kan ons nog zuur opbreken.

    Het lijkt erg op de mispeer met de aankoop van Fortisbank in 2008. Ook toen op initiatief van een Minister van Financien (Bos).

    1.   

      Het is simpel Gekko, laat de mensen (kiezers) maar goed nadenken, als men voor de Rutte club incl GL stemt, gaat dit nog minstens 2 jaar door.

      STEM RUTTE 3 WEG.

    2.   

      Aandeelhouders mogen straks gaan meebetalen voor de stakende Franse piloten.
      .
      Ik leer elke dag wat bij.

      1.   

        @Spaanse kok

        “Ik leer elke dag wat bij”.

        Vroeger zei men: hij is dom geboren en heeft nooit wat bijgeleerd………….

  7.   

    Brief uit De Telegraaf:

    CDA-minister Hoekstra van Financiën heeft voor de KLM invloed gekocht op Air France door het verwerven van aandelen ter waarde van 680 miljoen euro. Waarmee hij naar alle waarschijnlijkheid de toekomst veilig stelt van duizenden Nederlandse banen.

    Dit zal Air France topman Ben Smith rauw op zijn dak gevallen zijn. Nog maar een paar dagen geleden viste hij nog juist achter het net voor een positie van absolute alleenheerser bij de vliegmaatschappij. En het was slechts een moment van tijd of hij zou dat ook werkelijk zijn geworden. Dat kan hij nu wel vergeten. De macht zal gedeeld moeten worden met onze KLM-er Pieter Elbers.

    Dit staaltje van daadkracht van minister Hoekstra doet bij velen een zucht van verlichting slaken. Inderdaad, ten koste van veel geld. Dat dan weer wel.

    Een wrange vaststelling als blijkt, dat voormalig PvdA-minister Dijsselbloem ook al die mogelijkheid kreeg bij een koers die maar liefst twee en een half keer lager was dan nu, maar daar meteen resoluut een streep door haalde. Een totaal gebrek aan toekomstvisie.

    Gelukkig kijkt de huidige minister verder dan zijn neus lang is.
    -

    1.   

      @ Brandebok

      Artikel goed gelezen???? Kennelijk niet, slaat nergens op uw reactie…

  8.   

    Met de herverkiezing van Dijsselbloem waren belangen van de gehele Nederlandse economie gemoeid. Dat lijkt me toch een stuk belangrijker dan klm op dat moment. Maar uiteindelijk is het toch een uitstekende beslissing van het kabinet om in te stappen bij Air France-KLM

  9.   

    Wie verbaast zich hier nog over?
    we weten toch allemaal dat dat stelletje land en volksverraders in Den Haag geilt op een vet betaalde baan in Brussel? met aartsleugenaar Rutte voorop, zij hebben wat dat betreft een goed voorbeeld aan die smerige rooie landverrader Timmerfrans.
    Wat het gepeupel ervan vind is totaal niet belangrijk, gewoon betalen en verder je bek houden.

    1.   

      Het betrof geen vet betaalde baan. Dijsselbloem voerde deze functie uit in het kader van zijn functie als Minister van Financiën. Hij werd er niet apart voor betaald.

      1.   

        Kan je dat ff voor me onderbouwen?
        Ben er heel.benieuwd naar.

  10.   

    I love the smell of a conspiracy theory in the morning!

  11.   

    Rutte de sloper van Nederland.

  12.   

    Kijk het is simpel, ieder gierkelder heeft een deksel, de een wat groter als de ander.

    Maar deze Nederlandse gierkelder, heeft best een groot deksel en boven op dat deksel staan de mislukte, uit het Rutte 3 kabinet, aangevuld met GL en de PvdA.
    Maar weet je, vol is vol en dan moet het deksel er af en dan, POEP, POEP.

    RUTTUP en NEXIT.

  13.   

    Jeetje ja, wel gevaarlijke trend, Rutte doet nu net zoiets.. pulsvisserij ook in voordeel Fransen voor zijn baantje.

  14.   

    In een paar uur tijd zijn de aandelen KLM-Air France met ruim 700 miljoen in waarde gedaald. De winst van gisteren is daarmee volledig verdampt en het aandeel staat zelfs stuk lager.

    De prijs van de onbezonnen actie van de Minister van Financiën is hoog. Bovendien is de relatie met Frankrijk gelijk op een dieptepunt beland. Dat gaat ten koste van de kansen voor Rutte op een leuke Europese functie. Hoekstra heeft bij de VVD geen vrienden gemaakt.

  15.   

    Had niet anders verwacht, de elite club houden elkaar ook ten koste van de gewone burger elkaar het hand boven het hoofd, kijk Pechtold ook weer aan een baantje geholpen!

  16.   

    En dat allemaal om een socialist in het zadel te houden ,dan mag het plots miljoenen kosten ,noem er een die de laatste 50 jaar iets goeds heeft gedaan voor het land ,behalve doodgaan .

  17.   

    Dat geld wordt niet uitgegeven om de banen van klm-medewerkers te redden. Dat geld wordt uitsluitend geinvesteerd om politieke rustbanen te redden. Waar moeten onze uitgerangeerde politici anders een riante laatste rustplaats vinden. #stemzeweg.

  18.   

    Tja, PvdA, wat anders verwacht??

  19.   

    Wat is dat toch allemaal, iedereen roept dat de EU goed samen werkt, ze kunnen elkaar niet missen. EU een sterke eenheid.
    Dit is weer een goed voorbeeld hoe ze elkaar een oor aan naaien,Frankrijk laat inlichten zodat ze niet kunnen reageren. Misselijkmakend dat hele EU circus, ik zeg eruit uit dat achterlijke oplichters zooitje.
    Kost klauwen vol geld, en je gaat er alleen allemaal armer door worden.

  20.   

    Hier blijkt ook weer uit dat Rutte en kornuiten er alleen maar zijn voor bedrijven. De burgers laten ze stikken en de bedrijven worden naar de hemel verheven. Daar gaat ons belastinggeld.

  21.   

    Ik dacht dat de hele rotzooi geprivatiseerd moest worden maar nu kan dit ineens? Als KLM het niet redt met hun theemutsenclub dan moeten ze gewoon verdwijnen, zo werkt het in het bedrijfsleven. Wanneer mijn bedrijf omvalt krijg ik ook geen hulp. De werkeloze KLMers stappen over of gaan de WW in, we hebben geld zat, we kunnen toch ook dobbernegers ongelimiteerd pamperen?

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!