Column Ozair Hamid – Zorgt secularisering voor een rooskleurige toekomst?

De Grote Kerk in Harlingen. Bron: Michiel Verbeek / Wikimedia Commons.
Foto: De Grote Kerk in Harlingen. Bron: Michiel Verbeek / Wikimedia Commons.

Afgelopen maandag liep ik voor het eerst, twijfelend en enigszins huiverig, een kerkgebouw binnen met een doel. Ik maakte kennis met een zeer nette dominee van een protestantse kerk. Vragen over het geloof, de natuur en het nut schoten de laatste tijd steeds vaker door mijn gedachten. Deze religieuze oriëntatie bracht mij uiteindelijk bij de volgende vraag: moeten wij vrezen voor de toenemende secularisering in de samenleving?

Een kleine 40 procent van Nederland rekent zichzelf tot christen. Het laagste niveau ooit in de Nederlandse geschiedenis, terwijl agnosten en atheïsten voor het eerst de meerderheid vormen. In principe is dit fenomeen niet desastreus, maar het verdunt wel de christelijke cultuur. De cultuur waaruit westerse basisbeginselen zijn voortgevloeid, zoals vrijheid en gelijkwaardigheid.

De effecten van dit verval spreken voor zich. Er was weinig wat Nederlanders met elkaar deelden, zaken zoals verzuiling droegen hieraan bij, maar het enige wat grotendeels gemeenschappelijk was, was het christelijke geloof. Deze enige gemene deler is komen te vervallen. Sociale cohesie? Is er niet meer. Ons land is meer verdeeld dan ooit. Met de buren bijpraten na de dienst op zondag? Is er niet meer. En dat is jammer, want in de tijd waarin wij leven, een roerige tijd, zijn houvast (die het geloof biedt) en sociale contacten van essentieel belang.

Ik geloof op het moment niet, er wil ook niemand op het moment ervan overtuigen, maar de realisatie van dit verschijnsel lijkt en leek mij van essentieel belang. In essentie geven wij de bouwstenen van onze maatschappij namelijk op. Zou in plaats van de traditionele kerk niet meer ruimte moeten worden geboden aan een vrijzinnige kerk, waar de bijbel op een ethische manier wordt geïnterpreteerd, een manier die onze samenleving vooruithelpt?

Ik denk en hoop van wel. Een tijd van voorspoed, samenhorigheid en een moreel verheven status zal dan aanbreken.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

44 reacties

  1.   

    Helaas een goede zaak. Op deze manier zullen veel Nederlanders veel minder barmhartig zijn, en misschien wel de Islam niet meer als geloof zien, wat het uiteraard ook niet is.

    1.   

      Die secularisering valt anders nogal mee, zo’n twee miljoen fanatieke moslims binnen onze grenzen is nu echt niet om over naar huis te schrijven, hoe komen we ooit van dat ongedierte blijvend af vraag ik u?

      1.   

        “hoe komen we ooit van dat ongedierte blijvend af vraag ik u?”

        Simpel, de Islam niet als zijnde geloof aan te merken. Verbod op hoofddoek. Dubbele nationaliteit verbieden. Asielzoekers altijd terug sturen nadat de oorlog voorbij is, ongeacht hoe lang deze duurt. Iedere allochtoon met dubbel paspoort en strafblad terug sturen. Niet goedschiks, dan kwaadschiks.

        1.   

          Job leest het partijprogramma van de PVV voor, een partijtje dat in dit land Goddank geen donder heeft in te brengen.

          Moet kunnen.

          1.   

            @Rechtsaf:
            Idem dito het christendom. Schaamteloos blijft het CDA bestaan.

        2.   

          De islam is GEEN geloof, het is een satanische ideologie waarbij de koran een onderdeel is van deze satanische ideologie..

          1.   

            “De islam is GEEN geloof,”

            Probeer dat maar eens aan die 1,5 miljard moslims op de wereld duidelijk te maken.

            Die zijn er toch heilig van overtuigd dat het wel een geloof is.

          2.   

            De islam is geen geloof maar een satanische ideologie..

            De islam is een systeem, een satanische ideologie met componenten:
            1 – religieus (koran) de religieuze component is niet los verkrijgbaar..
            2 – justitieel (sharia, wetgeving)
            3 – militair (jihad)
            4 – economisch (uitlenen zonder rente)

        3.   

          Ik geloof dat die truc is bedacht door Martin Bosma, de trouwe helpen van Geert W.: islam is geen geloof en kan dus geen aanspraak maken op de vrijheid van godsdienst.

          Fout. De wet (verdragstekst) die de “vrijheid van godsdienst” regelt brandt zijn vingers niet aan een definitie van “godsdienst”, maar spreekt (breder) van “denkbeelden”.

          1.   

            De islam is een satanische ideologie.

            Noem 1 goeie eigenschap van de islam..

          2.   

            heel goed mad lola , denkbeelden hebben geen organisatie tot in de detail zoals vermeldt in reactie 8. Jij probeert appelen en peren te vergelijken.

            De islam is een totalitaire ideologie en kan derhalve geen aanspraak maken op de vrijheid van denkbeelden conform de verdragtekst. Het verwerpen van een democratie ie een extremistisch denkbeeld en moet met wortel en tak uitgeroeid worden in het vrije westen door alle eigenschappen van de ideologie gelijk te stellen aan de eisen die voor iedereen gelden.

            Uitzonderingen voor de islam zijn voedingsbodem voor uitwassen

            stop de islamisering , stem PVV

  2.   

    “…de christelijke cultuur. De cultuur waaruit westerse basisbeginselen zijn voortgevloeid, zoals vrijheid en gelijkwaardigheid.” Die bewering is echt aperte onzin: vrijheid en gelijkwaardigheid zijn te danken aan de Verlichting, die de maatschappelijke wurggreep van het christendom doorbroken heeft.

    1.   

      “vrijheid en gelijkwaardigheid zijn te danken aan de Verlichting, die de maatschappelijke wurggreep van het christendom doorbroken heeft”

      Anno 2019 is dit niet altijd een goede zaak…

    2.   

      en wat/wie bedoeld ooggetuige met verlichting(met een hoofdletter)…

  3.   

    “Ik geloof op het moment niet, er wil ook niemand op het moment ervan overtuigen, maar de realisatie van dit verschijnsel lijkt en leek mij van essentieel belang.”

    Een scholier op zijn intellectuele teentjes. Een ontroerend beeld.

  4.   

    Er is maar 1 waarheid en dat is niet wat religieuze instanties hun leden voorhouden.
    Ik ben protestant opgevoed (1940) maar op heel jonge leeftijd, rond de 11-12, begon ik al te rebelleren. Nu ben ik al jaren overtuigd atheïst. Dan heb je pas vrede in je ziel.
    Geloof is poppenkast.

    1.   

      Dat vindt God ook een goede oplossing, Dries.

    2.   

      “Geloof is poppenkast.”

      Dat vindt God ook: Ex. 20:4

      1.   

        Exodus 20:7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt.

  5.   

    Quote….Zou in plaats van de traditionele kerk niet meer ruimte moeten worden geboden aan een vrijzinnige kerk, waar de bijbel op een ethische manier wordt geïnterpreteerd, een manier die onze samenleving vooruithelpt?….
    Nee.

  6.   

    Zou in plaats van de traditionele kerk niet meer ruimte moeten worden geboden aan een vrijzinnige kerk, waar de bijbel op een ethische manier wordt geïnterpreteerd, een manier die onze samenleving vooruithelpt?

    Dat ben ik met je eens Ozair Hamid. Je hebt een goede kijk op de samenleving. Er is geen verbondenheid meer. Misschien alleen nog bij het EK van voetballen. Ik vind het leuk als ik al die Oranje versierde huizen zie. Dan voel je verbondenheid.
    Nee, dat voel je bij een kerk niet meer. Misschien nog op Urk waar het merendeel christen is. En zo zijn er nog wel meer gemeenten. Je kunt er wat op tegen hebben, maar daar heerst wel gemeenschapszin. Persoonlijk heb ik niets tegen die gemeenschappen.

  7.   

    Alle religies hebben een houdbaarheidsdatum.

    Niemand gelooft meer in Wodan en Donar of de goden op de Olympus. Toch was het geloof in die goden eeuwenlang de gewoonste zaak van de wereld.

    Maar op een gegeven moment breekt toch het besef door dat die goden niet bestaan, dat het allemaal verzonnen is. En dan is die religie gedoemd te verdwijnen.

    Tot op heden is er in de lange stoet van het komen en gaan van goden en religies steeds een nieuwe religie in de plaats van de oude gekomen. De laatste religie in de Europese rij is het christendom.

    In wezen is het christendom gewoon oude wijn in nieuwe zakken (met als enige verschil dat het monotheïstisch is) en zitten we nu midden in hetzelfde aftakelingsproces dat andere religies eerder hebben moeten ondergaan: de geloofwaardigheid komt steeds verder onder druk te staan en uiteindelijk zal ook het christendom langzaam maar zeker in de marge verdwijnen.

    De auteur constateert terecht dat dit proces een negatieve invloed heeft op de sociale cohesie, maar het is niet anders. Je kan niet verder bouwen op iets dat totaal ongeloofwaardig is geworden.

    1.   

      En dan de islam maar vrij baan geven ? Want die gaan door. Daarbij geloof ik niet dat het Christendom zal verdwijnen. Ik denk zelfs , doordat mensen toch weer die verbondenheid willen voelen het Christendom weer zal groeien en dat is maar goed ook. Beter Christenen dan de islam want de mensen zoeken vastigheid. Maar de tijd zal het leren

      1.   

        “En dan de islam maar vrij baan geven ?”

        De islam heeft nu al vrij baan. Mede door christenen als Wim van de Camp: ” in een sterk deconfessionaliserende wereld kies ik voor de islam als bondgenoot van het christendom.”

      2.   

        @ ikweetwatikwil:

        Het christendom is tanende omdat steeds meer mensen er niet meer in geloven. Dat proces hou je niet tegen.

        Ik wil geen enkele christen beledigen maar het hele verhaal is anno 21e eeuw toch totaal ongeloofwaardig geworden?

        Of geloof jij dat Jezus wonderen deed en uit de dood is opgestaan?

        1.   

          Merlot,

          Klopt, maar als mijn opa zou horen hoe Nederland er vandaag de dag uit ziet dan had hij mij ook niet geloofd.

          Nadeel van elk verhaal of boek, het is mensenwerk.

        2.   

          @merlot de mens speelt graag zelf voor god, én het is zéér begrijpelijk dat jij niet kunt begrijpen dat Jezus voor jou is opgestaan…

    2.   

      “Alle religies hebben een houdbaarheidsdatum.”

      klopt, religies wel geloof in Christus niet…

    3.   

      Nee, de mens heeft behoefte aan geloof, in de eerste plaats omdat het leven eindig is. Het geloof wordt meestal geassocieerd met abstractie figuren, god(en).
      Islam en jodendom kennen één god. Het christendom is minder duidelijk, met die “heilige drie-eenheid”. En heidenen hadden een gezellige familie ergens boven in de hemel.
      Zuiver boeddhisme kent geen god. Dus ging men het mengen met Hindoeïsme, dat wel een goed kent.

      1.   

        Wat een kul quote de mens heeft behoefte aan geloof, end

        Wederom een stompzinnige aanname !

      2.   

        Geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt en het bewijs der dingen men niet ziet.
        Hét geloof in Christus is niet abstract, het is levend geloof, dagelijks zichtbaar door wonderen, tekenen en bekering, reiniging door het bloed van Christus.
        Heb je de geest niet, zal je dit niet kunnen zeggen en ook niet kunnen zien…

  8.   

    “Zou in plaats van de traditionele kerk niet meer ruimte moeten worden geboden aan een vrijzinnige kerk, waar de bijbel op een ethische manier wordt geïnterpreteerd, een manier die onze samenleving vooruithelpt?”

    Zonder het te beseffen doet Ozair hier een pleidooi voor de al langer bestaande vrijmetselarij. In een loge zijn alle godsdiensten en levensbeschouwingen toegestaan, opgenomen en verenigd en werken leden op basis van een eigen ontwikkelde symboliek aan een betere wereld en aan zich zelf.

  9.   

    @ Merlot:
    “Of geloof jij dat Jezus wonderen deed en uit de dood is opgestaan?”

    Jouw opmerking is precies wat geloof is.
    Je geloofd ‘t of je geloofd het niet, maar dat is geloof!

    Voor velen is het geloof in God juist een strohalm in deze idiote tijd waarin niets meer heilig is, zeker is en of vanzelfsprekend is.
    Het is een bakermat waar velen gelukkig nog uit kunnen putten om nog een beetje gevoel in het leven te hebben waarvoor men op de wereld is gezet.
    Als ik merk en zie hoe onze maatschappij afgegleden is naar een land van hebzucht, jaloezie, losgeslagen is van alle normen en waarden en een ieder voor zich cultuur, dan denk ik persoonlijk dat ik nog een gele mooie tijd heb gehad.
    Een tijd waar de samenhorigheid, menselijkheid, normen en waarden, respect voor andersdenkenden, maar ook het christen zijn, hoog in de vaandel stond.
    Met weemoed denk ik aan deze tijd terug waar mensen nog Een “geloof” beleden.
    Helaasis dat allemaal voorbij, maar ben erg blij dat we nog gemeenschappen hebben waar de door mij opgesomde punten nog steeds bestaan.
    Laten we dit zo houden want we weten het…… als er rampspoed komt, of oorlog, of wat dan ook, dan zullen we merken hoeveel mensen dan ineens God willen (terug) vinden!
    Voor mij is Hij nog steeds het baken waar ik op terug wil en kan vallen op momenten dat ik, familie, vrienden, etc. het moeilijk hebben.
    Hopelijk zijn dat er velen met mij!

    1.   

      Gele= hele

    2.   

      Amen

    3.   

      “@ Merlot:
      “Of geloof jij dat Jezus wonderen deed en uit de dood is opgestaan?”

      Jouw opmerking is precies wat geloof is.
      Je geloofd ‘t of je geloofd het niet, maar dat is geloof!”

      En ik geloof dus niet in iets dat ik totaal ongeloofwaardig vind.

      Voor de rest van je bericht: daar heb ik alle sympathie voor. Alleen kan dat voor mij ook zonder religie worden gerealiseerd.

      1.   

        Jezus was een eigentijdse surfer die misbruik maakte van een geschiedenismachine. Surfend op het meer van Galilea verbaasde hij de mensen 2000 jaar geleden omdat het net leek of hij op water kon lopen. Hallo!
        Op Hemelvaartsdag werd de geschiedenismachine weer afgezet, en werd Jezus weer een gewone 21-ste eeuwse jood die helemaal niet opvalt.

        1.   

          Het mooie aan mididildo’s verhaal is dat hij zichzelf tegen spreekt want men spreekt nog steeds over Hem.
          Daarnaast als je het over Jezus hebt begint iedere antichrist te steigeren, het hebben over goden daar kan iedereen mee leven maar over Jezus…….

      2.   

        Merlot is zijn eigen god zoals ik al zei..

        1.   

          Ik ga in ieder geval uit van mijn eigen verstand.

          En dat zegt mij: de mens schiep god in plaats van andersom.

          Verdere voortzetting van deze discussie tussen jou en mij is niet vruchtbaar.

          Welterusten.

  10.   

    Kan deze scholier niet weggestuurd worden van DDS?
    Loopt de christelijke cultuur gevaar door secularisering? Welnee, die cultuur was er eerst, en is toen door christenen geadopteerd.
    Verder zijn er een heleboel seculariserende moslims en dat zal DDS wel met vreugde begroeten!

    1.   

      quote Verder zijn er een heleboel seculariserende moslims end

      Waar is deze aanname op gebaseerd ?

      Dat zijn afvalligen.

  11.   

    De bijbel, zeker het 2e testament, is ethisch.
    De koran ethisch interpreteren gaat nooit lukken, want het is een Godslasterlijk boek en een schanddaad voor de mensheid.

  12.   

    Ik denk niet dat ik ooit zo’n arrogante column als deze heb gelezen, en daarbij reken ik alle Asha ten Broeken en Chris Aalbertsen van Nederland.

    Hoewel ik het als christen toejuich dat mensen kerkgebouwen bezoeken en hun vragen voorstellen aan predikanten, is het me een raadsel waarom dit in de column is verwerkt. Het heeft namelijk totaal geen betrekking op de rest van het verhaal, en lijkt een simpele poging om sympathie te winnen onder christenen voor Ozair’s eigen liberale visie.

    Vervolgens behandelt Ozair de ontkerkelijking van Nederland. Hij verbindt de afname van het aantal christenen in Nederland met de afbreuk van de Nederlandse cultuur. Op het eerste gezicht lijkt dit correct, maar ik denk dat er een fundamenteel verschil is tussen wat Ozair ziet als Nederlandse cultuur, en de visie van veel andere mensen op wat die cultuur eigenlijk is.

    Ten eerste is het een enorme fout van Ozair om te beweren dat Christelijke waarden gelijk staan aan liberale waarden. Nederlandse cultuur is inderdaad enorm beïnvloedt door het christelijke geloof, maar het zijn juist veel van die liberale waarden die gekant zijn tégen de christelijke. Met secularisme als kers op de taart. Niet alleen secularisme heeft dit, de drang van mensen om constant zichzelf te verbeteren druist in tegen het principe van overgave voor God, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

    Ten tweede is het een misvatting dat afbreuk van onze cultuur een afbreuk betekent van liberale waarden.
    Het omgekeerde is waar: Liberale waarden zijn de oorzaak van ons culturele verval in het westen. Waar eerst de kerk de afbreuk bestreed wordt alles maar toegelaten omdat ‘het moet kunnen’, of omdat ‘we in een vrij land leven’.

    Tenslotte doet Ozair de oproep aan de kerk om de bijbel dan maar liberaler te interpreteren en af te stappen van traditie.

    Hij is misschien wel de minst behoudende conservatief die er ooit heeft rondgelopen in Nederland. Om de afbreuk van onze cultuur te stoppen moeten instituties, die eerder altijd waarborg stonden voor onze Nederlandse cultuur, juist afstand doen van die cultuur en maar meewaaien met de progressieve wind?
    De invulling van die oproep zagen we afgelopen week: de PKN heeft nu liturgie voor transgenders, en in Zweden is Jezus tot een onzijdige verklaard. Dat is de realiteit van het liberaal interpreteren van het woord van God. Dat is de toekomst die Ozair Hamid voorstaat.
    Een typische hedendaagse ‘conservatief’ die zo snel zijn waarden verloochend om maar zieltjes te winnen voor zijn partij.

    Veel mensen hebben behoefte aan een gemeenschap om bij te horen, maar dit is onmogelijk zolang men een filosofie aanhangt die het aanmoedigt om alleen aan jezelf te denken, en aan je eigen genot.
    Een gemeenschap heeft alleen cohesie als er idealen worden nageleefd die mensen verenigen, niet abstracte ‘waarden’ die mensen tegen elkaar opzetten en hedonisme promoten.

    Samenvattend; In feite moedigt Ozair mensen aan om bij de kerk te gaan terwijl hij zelf niet achter de boodschap van de kerk staat, want die is hem niet liberaal genoeg. Een typische cultuurchristelijke opvatting die het christelijk geloof tracht uit te hollen en de christelijke waarden probeert te vervangen met die van hemzelf.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!