Haha, pech voor stikstofpaniekzaaier Rutte: politie gaat z’n tirannieke 100 km/u niet extra handhaven

rutte politie
Foto: Premier Mark Rutte in gesprek met de politie. Bron: Rutte / Facebook.

Wat een pech voor de nationale stikstofpaniekzaaiers van Nederland: ze waren nog wel zó blij met hun verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar een Moldavisch/Cyrpriotisch 100 km/u. Maar de politie laat nu ook van zich horen en die zegt: we gaan dat helemaal niet handhaven.

Het kabinet presenteerde het deze week alsof ze het hadden gevonden: het ei van Columbus. Alsof ze de loophole hadden gevonden waardoor ze de stikstofcrisis zonder ‘pijnlijke maatregelen’ zouden kunnen doorstaan. Ze moesten dan wel even automobilistje pesten – dat dan weer wel. Maar niet getreurd, aandeelhouders van het Nederlandse wagenpark. Want in de praktijk hoeft er helemaal niet zoveel te veranderen.

Want in de politiek kunnen ze wel zoveel “slimme oplossingen” bedenken, maar als het niet in de praktijk te brengen valt dan werkt het niet. Neem dus die knotsgekke 100 km/u: dat gaat de politie dus helemaal niet handhaven. Ze hebben er de middelen niet voor omdat, you guessed it, dit kabinetsbeleid ook hen financieel de pas afsnijdt. En dus lijken automobilisten alsnog de lachende derde te worden:

“De politie gaat vooralsnog geen extra mensen en middelen inzetten om de mogelijk verlaging van de maximum snelheid te handhaven. “Wij blijven handhaven met de mensen en middelen die ons ter beschikking staan”, aldus een woordvoerder tegen de NOS.

Volgens de politie is er geen extra capaciteit beschikbaar.”

Maar pas op: dat wil niet zeggen dat er niemand meer op de bon geslingerd gaat worden voor snelheidsovertredingen. Maar wel dat er genoeg plekken zullen zijn waar er niemand is om te garanderen dat die ‘ambitieuze’ stikstofplannen van het kabinet daadwerkelijk doorgang vinden. Lekker, hoor.

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

48 reacties

  1.   

    Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen!

    CJIB heeft al broodjes kaas en ham besteld om al dat overwerk straks te kunnen afhandelen tijdens de boeteregens.

  2.   

    Dit wordt lastig voor onze linkse reaguurders hier.

    Hoe gaan ze dit veroordelen dat de politie zijn werk niet doet, zonder afbreuk te doen aan hun mening dat politie boerkaverbod niet handhaaft?

    1.   

      Kom er maar in
      Wesley, Watcher, nep, kokje en consorten.

      Didi is ook al paar dagen niet te zien trouwens.

      1.   

        :P precies die

      2.   

        Lugár, ze voeren de trollen.
        Wederom is de oproep tot negeren mislukt.
        Je mede reaguurders kunnen gewoon niet zonder de z.g trollen.

        Tim zou zeggen, het zuurdesem …

        1.   

          Watcher ik stel een inhoudelijke vraag, geen gekwats in de ruimte om de aandacht te verleggen.

          Moet politie handhaven of niet?

          Wesley is ook verdacht stil.

          1.   

            @Ron
            Aan wie stel je die ‘inhoudelijke vraag’? Je bent een trollenmagneet.

          2.   

            Tailgunner.

            Is dat zo?
            Als ik een magneet was reageerde ze wel, maar aangezien ik te kritische vragen stel waar ze niet op kunnen reageren blijven ze weg.

    2.   

      Ron
      :)

  3.   

    Dat hoeft toch ook helemaal niet extra gehandhaafd te worden, Nederlanders schikken graag een beetje in. :)

  4.   

    Quote : Maar de politie zegt: we gaan dat helemaal niet handhaven.
    Quote : De politie gaat vooralsnog geen extra mensen en middelen inzetten
    Quote : Wij blijven handhaven met de mensen en middelen.
    .
    Storm in Tim zijn bakkie koffie.

    1.   

      Storm in Tim zijn bakkie koffie….

      Verder zegt EU dickie weer helemaal niets natuurlijk..

    2.   

      leg je chequeboekje maar op je dasbord autobezitters,genaaid gaan jullie worden,gegarandeerd.

  5.   

    De politie is rijkelijk voorzien van mobiele, als het moet 24 uur fotograferende en snelheidsregistrerende units!
    De 100km/uur regeling gaat de kassa goed spekken!

    1.   

      @heinrich ach tegenwoordig heb je zoveel goede apps die de controles snel weergeven en de vaste camera’s weergeven.
      Ik maak me geen zorgen,.
      Ik rij nu ongeveer 50000 per jaar en rijd meestal 130 tot 170 en mijn laatste boet was 2 jaar geleden(5 km te hard) puur omdat ik niet zat op te letten.

      1.   

        Flitsmeister krijgt er weer een paar gebruikers bij….

  6.   

    Vroeger, d.w.z. langer dan 10 jaar geleden, zag je nog verkeerspolitie op de autowegen. Reden met die snelle witte Porsches en haalden geregeld auto’s aan de kant. Ook ging er een preventieve werking van uit.

    Die verkeerspolitie is weg bezuinigd. Af en toe rijdt er nog wel eens een undercoverteam. Maar dat is meer voor de TV-opnames als Idioten op de Weg dan voor de verkeersveiligheid.

    Rutte kan zijn mooie plannen, die trouwens nauwelijks bijdragen aan verminderen stikstof-uitstoot wel vergeten. Zonder handhaving wordt het niks.

  7.   

    Tuurlijk gaan ze dit wel handhaven, het is tegenwoordig allemaal geautomatiseerd en simpel in te voeren, maar hier word een nep bericht gegeven om zo te rechtvaardigen dat ze het verbod op gezichtsbedekkende kleding niet handhaven….

  8.   

    Morgen naar Zwolle en kan ik jullie niet verwennen met mijn reacties, ik hoef geen draaikolk in mijn tank dus rijd ik netjes 100 in de 5de versnelling want geen haast.

    Vandaag keidruk dus groetjes.

    1.   

      Je weet dat die wetgeving pas ergens in december ingaat toch..

      Moet je zelf weten hoor wat mij betreft rij je 70 in je 6e versnelling zolang je anderen maar niet in gevaar brengt

  9.   

    Wellicht zit Rutte met de kerst al zelf werkloos op de bank…………….
    Een mooiere kerst bestaat er niet.

    1.   

      @Peter
      Was dat maar waar .
      Als dat gaat gebeuren moet er echt wel een opstand komen die zijn weerga niet kent .
      Daarbij is dit kabinet te dom om te begrijpen dat het genoeg is en gaan ze de rit gewoon uitzitten.
      De enigste manier hoe Pinokkio uit het zadel geschoten kan worden is de zaak Wilders .
      Maar dan zal zijn geheugen hem weer in de steek laten en dus het net zo lang rekken en dus de rit uitzitten .

  10.   

    De gemiddelde allochtoon heeft nog nooit 100 gereden waar het verplicht was en kennen maar 1 stand van het gaspedaal en die is horizontaal.
    En aangezien hun bolides van zwart geld worden betaald maakt die bon ook niet uit. Veel jonge Kud Marokkanen en ander gespuis betalen een bon ter plekke uit een rolletje honderdjes en lachen de politie uit.
    Wat een vak heeft de politie, zoveel respect voor die mensen die dit dagelijks meemaken met de nodige portie geweld, schelden enz erbij.
    Ik zou binnen een maand mijn pistool al gebruiken dus heb maar een andere carrière gekozen.

  11.   

    Toch blijf ik het knap vinden hoe de politiek het voor elkaar krijgt om het land te laten geloven dat ieder probleem een apart puzzelstukje is, dat niet samen gebracht hoef te worden.
    Van de winkelier tot boswachter?
    Van metselaar tot AZC (begeleider)
    Alles is een stukje wat niets met de complete puzzel van doen heeft.
    Nl een land wat al jaren ongemerkt zo verwaterd word, dat niemand meer in de gaten heeft dat het water bij de wijn doen ?betekend het water afvullen.
    Geluk voor Den haag is dat het weer zwarte pieten tijd is en maakt heel nl zich druk over halal hema of wel of niet NPO sinter klaas.
    Niemand kijkt gelukkig de provincie in om daar achter de oren te krabben ?
    En zich afvraagt of (.)66/Groen links daar niet bezig is met een (culturele) revolutie?
    Geluk voor Rutte is dat de geschiedenislessen op school niet meer is dat het was.
    Roerige tijden als de Bataafse Republiek /Weimar/Franse revolutie zijn hier niet mogelijk.
    Het geduldig met de fam s avonds puzzelen zijn we verleerd.

    1.   

      Jij heb het door.

      De meest onzinnige maatregelen worden tegen deze tijd genomen.
      Demonstreren is het te koud voor, zwarte Piet als bliksemafleider ga maar door.

    2.   

      Nu we kunnen zien en horen waartoe Links en dan met name (.) 66 die zelfs berijd is tot kannibalistische uitspraken als? Nl dit is nog maar het voorgerecht of zo iets.
      NH over wil gaan naar begrafenisstoet snelheid en andere provincies de ander dreigt te overtroeven met zottigheid?
      Ik vraag mij af?
      Is er een wettelijke mogelijkheid om in de provincies nieuwe verkiezingen af te dwingen en hoe?

  12.   

    30000 boetes per dag.En dat worden er 50000. De kassa rinkelt bij de graaiers uit Den Haag.

  13.   

    Ik heb niets met die klimaathysterie, maar het stellen van prioriteiten is het alleenrecht van de politiek en niet van de uitvoerders.

  14.   

    Overal camera’s plaatsen zoals in China. Agenten die niet mee willen werken op staande voet ontslaan en verplaatsen

    1.   

      Globalistische antichrist aSS

  15.   

    Oproep voor alle automobilisten :

    Kom naar Den Haag op 23 november a.s. om te protesteren tegen de 100 km per uur !
    Dan breekt de pleuris uit en zijn we van Rutte verlost !

  16.   

    “ze waren nog wel zó blij met hun verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar een Moldavisch/Cyrpriotisch 100 km/u.”

    Ha, als je in Amerika 65 m/h = iets meer dan 100 km/u mag rijden ben je spekkoper.

  17.   

    Net als bij het geen prioriteit kunnen geven bij het handhaven van het “boerkaverbod”, zal er ook hier alom begrip zijn………….ha,ha,ha.

  18.   

    Ze gaan gewoon handhaven zoals ze dan nu doen en het het wordt een stuk eenvoudiger.

  19.   

    Het is ook maar symboolpolitiek, ik rijd altijd al te hard en krijg praktisch nooit een bekeuring, daar gaat niets aan veranderen.

  20.   

    Volgens mij staan er al genoeg camera’s en is er voldoende trajectcontrole waarmee er nu al gecontroleerd word. Daar hoef je maar weinig op aan te passen.

  21.   

    Ik rijd regelmatig Groningen/Rotterdam.
    Dan ben je blij dat je even tussendoor een paar stukjes 130 mag.De rest is al 100.
    Veel stelt het al niet voor maar ik hoop dat ik niet in slaap val met constant 100 en 80.
    De praktijk heeft uitgewezen dat het verbruiksverschil vrijwel niets uitmaakt.
    Het gaat werkelijk nergens over.

    1.   

      Ik kan me voorstellen dat je wi doorrijden, maar door te beweren dat het verbruiksverchi niks uitmaakt debiteer je aperte onzin.

      Als we de gemiddelde snelheid van alle vervoersmiddelen halveren, zou het globale brandstofverbruik met 75 procent dalen.

      Snelheid wordt door ingenieurs als een onveranderlijk gegeven beschouwd, terwijl het in werkelijkheid de meest effectieve factor is om een enorme hoeveelheid energie te besparen – met één pennenstreek, tegen minimale kosten en zonder de nood aan nieuwe technologie. Lagere snelheden gecombineerd met efficiëntere motoren, betere aerodynamica en lichtere materialen kunnen de brandstofbesparing zelfs nog groter maken.

      Een auto heeft 8 keer meer vermogen nodig om 2 keer zo snel te rijden

      De gemiddelde snelheid van auto’s, schepen, vliegtuigen en treinen is sinds het begin van de twintigste eeuw onafgebroken omhoog gegaan. Het voordeel is dat de wereld steeds “kleiner” is geworden, maar deze fixatie op het verkorten van de reistijd heeft aanzienlijke gevolgen voor het energieverbruik. De luchtweerstand verhoogt namelijk met het kwadraat van de snelheid, met als gevolg dat het vermogen dat nodig is om een voertuig voort te stuwen, toeneemt met de derde macht van de snelheid.

      Concreet: als een auto die 80 kilometer per uur rijdt een vermogen nodig heeft van 15 kilowatt om de luchtweerstand te overwinnen, dan heeft diezelfde auto bij een snelheid van 160 kilometer per uur een motorvermogen nodig van 120 kilowatt. Een auto heeft dus 8 keer zoveel motorvermogen nodig om 2 keer zo snel te rijden. Hetzelfde geldt voor een trein of een vliegtuig – bij een schip is het verband tussen energieverbruik en snelheid zelfs nog groter.

      Reistijd

      Als een auto 8 keer meer motorvermogen nodig heeft om 2 keer zo snel te rijden, dan zal het brandstofverbruik in principe met een factor 4 toenemen (niet met een factor 8, want de reistijd halveert zodat de motor slechts de helft van de tijd vermogen levert). Aan een snelheid van 80 kilometer per uur zal die auto over een afstand van 1.000 kilometer 187 kilowattuur verbruiken (12,5 uur maal 15 kilowatt), aan een snelheid van 160 kilometer per uur wordt dat 750 kilowattuur (6,25 uur maal 120 kilowatt).

      Racewagens

      Toch verbruiken de auto’s van vandaag niet dubbel zoveel brandstof als de veel tragere auto’s van 50 of 100 jaar geleden – het brandstofverbruik van auto’s bleef gedurende de hele twintigste eeuw min of meer gelijk. De verklaring daarvoor zijn efficiëntere motoren, lichtere materialen en betere aerodynamica.

      Deze technologische verbeteringen hebben het dus mogelijk gemaakt om auto’s steeds betere prestaties mee te geven zonder het brandstofverbruik (al te veel) op te voeren. Maar ze hebben er niet voor gezorgd dat het energieverbruik daalde.

      Als je echter de snelheid halveert, dan daalt het energieverbruik wel degelijk met een factor 4, of 75 procent. Efficiëntere technologie kan daar in dat geval niets aan veranderen – tenzij op een positieve manier. Als je een lagere snelheid combineert met efficiëntere motoren, lichtere materialen en een betere aerodynamica, dan kan de brandstofbesparing nog veel hoger oplopen dan 75 procent.

      Aerodynamica

      Een hoekige auto zoals de Volvo 740 heeft een weerstands-oppervlakte (de weerstandscoëfficiënt vermenigvuldigd met de frontale oppervlakte) die bijna 2 keer zo groot is dan die van de meest aerodynamische auto, de Honda Insight. Aan een snelheid van 120 kilometer per uur heeft de Volvo bijna twee keer zoveel motorvermogen nodig dan de Honda.

      Maar een Volvo 740 die aan een snelheid rijdt van 60 kilometer per uur ondervindt slechts half zo veel luchtweerstand (en heeft 4,6 keer minder motorvermogen nodig) dan een Honda Insight die 120 kilometer per uur rijdt. Vergeleken met de factor snelheid is het potentieel van de factor aerodynamica dus eerder beperkt.

      Race_car_green

      De algemene blindheid voor het verband tussen snelheid en brandstofverbruik leidt tot twijfelachtige conclusies, zoals het milieuvriendelijke imago van de hogesnelheidstrein. De Franse TGV die in 2007 een snelheidsrecord neerzette van 575 kilometer per uur, heeft een motorvermogen van 19.600 kilowatt. Een hedendaagse “trage” trein zoals de Siemens ES64 (met een topsnelheid van 240 kilometer per uur) heeft een maximum motorvermogen van slechts 6.400 kilowatt.

  22.   

    De politie heeft de handen vol aan criminele asielzoekers, hebben helemaal geen tijd om op snelheid te controleren, dus tot de verplichte gps tracker er is kunnen we nog redelijk normaal rijden.
    Denk wel dat de bekeuringen voor te hard rijden gaan verdwijnen, het gaat een milieudelict worden en dus veel strenger bestraft.

  23.   

    @lefty.Bekend technisch verhaal,heb genoeg gegoogeld om er een hoop van te weten.Maar de luchtweerstand is slechts een gedeelte van de totale weerstand.Bij rollweerstand gelden weer andere waarden.Doorvliedende krachten spelen een rol.Het schakelen, optrekken.En als ik van Hellevoetsluis naar Appingedam rijdt(over de Maasvlakte)is dat 320km.Dan zijn er relatief gezien maar 4 trajecten waar je even 130 mag.De rest is 100.Dus wat ik dan 130 mag rijden gaat om een kleiner gedeelte.Heb het uitgeprobeerd .Kwam in de praktijk op een liter of 4 verschil.Het tijdsverschil scheeld 3 kwartier en ik vond het veel vermoeiender en dus gevaarlijker.Maar bedankt voor je reageren.Wel leuk dit.

    1.   

      @ Jack Flash: Tja, als je het beter weet dan afgestudeerde TH ingenieurs of HTS-ers houdt het natuurlijk op, tenzij je er zelf een bent en met een proefschrift op de proppen komt. Goede reis verder.

  24.   

    scheeld= scheelde

  25.   

    Maar let wel op, want als je gepakt wordt waar je vroeger 130 reed, en er staat toevallig een spaarvarken te flitsen, dan doet het gewoon pijn. Dus vooral een app en radio luisteren waar ze gesignaleerd zijn.

  26.   

    Wat doet Ruttemetrut met een kogelvrijvest om???, denkt hij nou echt dat hij zo belangrijk is dat men hem wil neerschieten? en bovendien, hij kan beter z’n hoofd beschermen of nee, z’n kleine teen want daar passen zijn hersens beter in.

    1.   

      Volkerd loopt weer vrij rond

  27.   

    Ze gaan niet méér handhaven.De pakkans wordt dus niet groter dan nu het geval is. Op zich houden de meeste mensen zich op snelwegen redelijk goed aan de maximum snelheid en dat zal wel zo blijven. De kop dekt de lading niet echt.

    1.   

      de kop dekt de lading volledig , als je de snelheid met 30 km/hr verlaagd blijft het idee leven dat de weg uitstekend geschikt is voor 130 en dat 100 onder gewaardeerd is. De politie geeft aan dat er geen extra mankracht of materiaal is om die 100 km/hr per uur af te dwingen bij de automobilist. Maar prutte zal wel in zijn nopjes zijn met zijn oneigenlijke argumenten en verlaging van de stikstof uitstoot met een paar tiende van procenten. Burgerlijke ongehoorzaamheid lijkt me een uitstekend uitgangspunt. De linkse dooddoener verkeersveiligheid kunnen ze niet uit de kast halen

  28.   

    Wat handhaaft politie nu wel, bellen op de fiets niet boerka ook niet a wacht de iftar daar doen ze nog eel aan mee

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!