Nieuw activistisch zeurpietonderzoek: ‘Te weinig vrouwen en migranten in wiskunde schoolboeken!’

snapshot
Foto: Nederlandse schoolboeken. Bron: screenshot NOS.

Altijd gedacht dat het voornaamste doel van schoolboeken was om je iets bij te spijkeren over het desbetreffende vak waarover ze berichten? Haha, sukkel! In werkelijkheid dienen schoolboeken van ieder vak om je de dwingende diversiteitsmoraal van linksliberaal Nederland door de strot te duwen. Ja, ook bij wiskunde gaat het eigenlijk niet over rekenen, maar over het tellen van lichtgetinte en vrouwelijke gezichtjes.

Je vraagt je af of Nederlandse leerlingen nog wel toekomen aan dingen leren op school. Want als het aan een groep onderzoekers ligt, is de school helemaal niet per sé een plek om kennis te verwerven. Nee, het is vooral waar je naartoe gaat om te worden ondergedompeld in een geconstrueerd utopisch maatschappijbeeld waarin niemand doet wat de stereotypen hem of haar voorschrijven, en iedereen overal precies even goed in is.

En waar via hogerhand of groepsdruk opgelegde quota bepalen hoe een wiskundeboek z’n sommetjes onderwijst. Nee jongens, dit is allemaal geen grap. Maar dit gebeurt dus echt:

“In schoolboeken en ander lesmateriaal staan veel minder vrouwen dan mannen en relatief weinig personages met een niet-westerse naam. En als ze al in de boeken staan, dan is er regelmatig sprake van een stereotypering. Dat komt naar voren in een onderzoek van de Universiteit Leiden.

De Leidse onderzoekers concluderen ook dat het aantal niet-westerse namen in schoolboeken achter blijft op het aantal niet-westerse mensen in de samenleving. Volgens het CBS is 13,4 procent procent van de bevolking van niet-westerse afkomst. De onderzoekers zeggen dat, ook met een heel ruime definitie van niet-westerse namen, 9 procent van de namen in schoolboeken niet-westers is.”

Arme auteurs van schoolboeken. Probeer je kinderen gewoon iets te leren over aardrijkskunde, geschiedenis, scheikunde of maatschappijleer. En dan valt de hele deuggemeenschap je huis binnen om je te vertellen welke plaatjes je bij je teksten moet zetten. Want stel je voor dat je ooit een keer gebruik maakt van een stereotype! Dan vergaat natuurlijk de wereld.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

34 reacties

  1.   

    De weg-met-ons generatie is opgestaan

  2.   

    Ik moet poepen

  3.   

    Je moet eerst iets bereiken voor je ergens benoemd wil worden.

  4.   

    Koffie en WNL:)
    Rechts met een glimlach of iets van dienaart:)
    Wiskunde En Raciale verschillen:(
    Dames WIE VERZIND DIT??:()
    He DAAR in leiden er staan te weinig zwartepieten in de Biologie boeken

  5.   

    En alles wat er is aan gelukzoekers ,kunnen alleen maar eten en poepen . En dat wil benoemd worden !! We leven in Nederland wat ooit een land van kennis was. Nu maken een stel dwazen de dienst uit . Dan blijft er ook alleen maar poepen over , tot er niets meer is om te poepen.

  6.   

    On de wiskundeboeken die ik had komt geen mens voor. Is dat onmenselijk? Nee, het wezen van wiskunde is abstraheren. Rekenen met grootheden zonder dat je kiest wat ze voorstellen.

    1.   

      Didi spijker op de kop.
      Dat is inderdaad waar

    2.   

      Groot gelijk!

  7.   

    In schoolboeken en ander lesmateriaal staan veel minder vrouwen dan mannen en relatief weinig personages met een niet-westerse naam. En als ze al in de boeken staan, dan is er regelmatig sprake van een stereotypering”

    Dit is vreemd. Op deze site wordt over het algemeen beweert dat het onderwijs subtiel door links wordt beïnvloed.

    Dit klopt dan niet met bovenstaande.

    1.   

      Monty weet natuurlijk zelf ook wel hoe het echt zit in het onderwijs, of gaat monty hier de domme jongen uithangen?

      1.   

        Monty is of een domme domme mens of een stiekeme stiekeme zuiger

      2.   

        “Monty weet natuurlijk zelf ook wel hoe het echt zit in het onderwijs,”

        Klopt.
        Niet altijd dus zoals beweert wordt.

    2.   

      Lesmateriaal vaak niet.. Leraren wel..

      Zoals vaker gezegd is lesmateriaal niet gebaseerd op geloof of geslacht of afkomst maar op het onderwerp..

      Hoewel ook dat in een rap tempo aan het veranderen is want zelfs daar zoals je ziet is diversiteit belangrijker dan het onderwerp.

      Vroeg of laat is dat ook voorbij en dan zijn de boeken net zo eentonig als de onderwijzers..

      Spreek nu van ervaring in Chili maar dat zal hier wel niet heel anders zijn..

    3.   

      Sergeant Monty : Inderdaad, subtiel is het verkeerde woord. De bewoording hardcore indoctrinatie zijn beter op zijn plaats.

      1.   

        En Wilders indoctrineert ons dagelijks met het idee dat alle moslims niet deugen.

        Vindt u dat ook?

        Dan is dat het bewijs!

    4.   

      zijn = is

  8.   

    Het zou maar zo kunnen dat vrouwen zich in het verleden minder hebben verdiept in wiskunde. Vandaar dat ze minder in schoolboeken voorkomen.
    Ik meen dat wiskunde oorspronkelijk werd ontwikkeld in India aan de Indus, maar later door de Grieken werd uitgebouwd. Dus meer Grieken en figuren uit India in de boekjes?

    1.   

      @Drollevanger
      De eerste mensen, die zich met wiskunde bezighielden waren de Babyloniërs, die in Mesopotamië woonden, het gebied waar nu Syrië en Irak liggen. Inderdaad, wat nu moslimgebied is.
      En die afbeeldingen en teksten van vrouwen in wiskundeboekjes gaan niet over vrouwelijke wiskundigen, maar de illustraties die in de moderne wiskunde leermethoden worden gebruikt voor uitleg en ter illustratie van de vaak abstracte teksten en formules. Ook wiskundeonderwijs moderniseert namelijk.

      1.   

        Piet51 : Ook wiskundeonderwijs moderniseert namelijk. = Zelfs tijdens de wiskunde les worden kinderen geindoctrineerd.

        1.   

          @Blitzkrieg
          Indoctrinatie of moderniseren, je kunt het elke naam geven, afhankelijk van je maatschappij- en mensvisie. Ik zou zeggen, dat zelfs het wiskundeonderwijs zich aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen die onafwendbaar zijn. Het suffe wiskundeonderwijs van vroeger en de nog suffere wiskundeleraar zijn inmiddels verleden tijd.

  9.   

    Liberalisme werkt de verschillen tussen mannen en vrouwen juist in de hand. (Lager) onderwijs en gezondheidszorg worden gedomineerd door vrouwen terwijl je bij wetenschap en techniek het tegenovergestelde ziet. Dat er weinig exotische namen in de leerboekjes voorkomen heeft veel te maken met het feit dat de wetenschappelijke revolutie in Europa plaatsvond en het feit dat religie geen plaats heeft in de wetenschap. Een religie als Islam die alle aspecten van het leven beheerst is een hele slechte voedingsbodem voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Hetzelfde geldt overigens ook voor sommige Christelijke stromingen. Naast genetische, historische en culturele verschillen zijn er ook nog significante verschillen in gemiddelde intelligentie van de diverse bevolkingsgroepen. Al deze zaken liggen natuurlijk heel gevoelig en passen niet in het zeer onwetenschappelijke “iedereen is gelijk”-denken.

  10.   

    Omdat linkse hooggeleerde dames en de zittende plassers nu weliswaar de overhand hebben in het onderwijs, maar nog geen kans hebben gezien historische lectuur meer een linkse linkse richting op te dwingen, is het wetenschaponderwijs nog steeds de historie van de boze witte oude man.
    Maar troost u. De Coentunnel heet binnenkort de Cornelia, en Anthonie van Leeuwenhoek wordt Anthonia Lionecke.

  11.   

    Ik weet niet waar ze het over hebben. In mijn Mathematische Boeken wordt totaal niet gesproken over mensen.
    Misschien op een lager niveau wel, gezien de reacties van sommige.
    Dat verklaard gelijk het gespreksniveau!

    1.   

      Het is aan deze kant weer hoesten van het lachen

      “Dat verklaard gelijk het gespreksniveau” ;)

      Verklaard = Verklaart

  12.   

    Het is nu eenmaal zo dat negers en moslims amper tot de wetenschap, zoals die wij hier in het westen graag gebruiken, hebben bijgedragen.
    Of ze hebben het niet gedocumenteerd.
    Tja, de waarheid is hard.

  13.   

    Wat gek, de allochtonen zijn oververtegenwoordigd in het programma Opsporing Verzocht, dus ze krijgen toch alle aandacht die er maar is, zou je toch zeggen.

    1.   

      @Jantje en Rud65
      Het duurde langer dan anders, maar nu zijn we er toch weer, bij zwarten, moslims en allochtonen. Misschien willen jullie er als kwalificatie nog expliciet “de oorzaak van alle ellende” aan toevoegen, want smadelijk of lasterlijk zijn jullie suggesties toch al.
      Voor alle duidelijkheid, in het artikel ging het over vrouwen en niet-westerse namen, maar dat hebben jullie en andere schrijvers hier gemist.

      Het is gebruikelijk op DDS, dat er altijd wel iemand bij een willekeurig artikel de termen “moslim”, “islam”, “migrant”, of “allochtoon” uitkraamt en de halve meute stort zich op deze steeds weer foute aandacht trekkende begrippen. Net zoals dat ooit van kritiekloos voetvolk werd verwacht, in de hier zo geprezen VOC-tijd bijvoorbeeld.

  14.   

    Ook hier is het weer zoeken. Je wordt er kotsmisselijk van Maar als je het over linkse indoctrinatie in de boeken hebt dan is dat niet waar.

  15.   

    er zijn blijkbaar genoeg linkse eikels die niks anders te doen hebben als dit soort onzin. het wordt tijd dat rechts aan de macht komt.

    1.   

      @Pescador
      Je hebt blijkbaar geen idee waarover zoiets gaat. Mensen die dergelijke bedrijfjes opzetten, hebben vaak te kiezen uit twee mogelijkheden: 1) Een bijstandsuitkering aanvragen of 2) Een eigen bedrijfje beginnen en zelf je boterham verdienen. Het eerste wordt door velen, misschien ook wel door jou, afgekeurd. Het tweede wordt door jou met de term “linkse eikels” en “onzin” afgedaan. Ik ben reuze benieuwd met welk hooggekwalificeerd werk jij tot nu je dagelijkse boterham bij elkaar hebt gescharreld, dat je het recht geeft om dergelijke initiatieven te diskwalificeren.

      1.   

        @Pescador
        Sorry, reactie bij het het verkeerde onderwerp. Excuus. Nu slaat het nergens op, gewoon negeren.

        1.   

          business als usual , Excuus. Nu slaat het nergens op, gewoon negeren.

  16.   

    Hadden ze maar meer foto’s van dames neergezet in die boeken in mijn tijd. Dan had ik ze waarschijnlijk vaker geopend.
    Ahmalbirar komt naar Nederland, hij heeft daar 2% van zijn stad onthoofd. Zijn stad heeft nog 159 inwoners terwijl voor de oorlog er wel 4521 mensen woonden. Hoelang moet deze man zitten alhier, als hij per moord 6 maanden krijgt, tevens zijn vrouwen daar halfwaardig, dus om dit cultuurverschil, krijgt hij voor vrouwen slechts de helft, dus 3 maanden. Tevens zal hij aftrek krijgen wegens goed gedrag van 1/3.
    Hoelang zal Ahmalbirar hier moeten zitten?
    Antwoord: Niet want linkse rechters en advocaten zullen hen volledig vrijpleiten.
    Dit is dus Witte rechtspraak voor niet wit lesmateriaal. De koloniale invloed is hier volledig uit gehaald

  17.   

    Wiskunde is abstract en heeft niks te maken met man of vrouw of allochtoon of autochtoon!
    Wie bedenkt dit soort idioterie en opheft om totaal niks?
    Net zoals het dekoloniseren van wiskunde wat volgens BIJ1/SS moet gebeuren, compleet krankzinnig dit!

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!