GroenLinks-kloonpartij VVD wil bestuurders elektrische auto’s nog meer in de watten leggen: helft minder parkeergeld

Vroem, vroem. Hé kijk, daar hebben we de VVD. Of is het GroenLinks? Mijn excuses: het verschil is zo lastig te zien tegenwoordig!

Terwijl VVD-Kamerlid Bente Becker op Twitter poogt om PVV- en FVD-zieltjes binnen te hengelen, is de partij tegelijkertijd een media-offensief begonnen om ook de linkse kiezer te overtuigen om op de partij van Mark Rutte te stemmen. Uiteraard gaat de VVD Amsterdam daarbij aan de leiding. Die afdeling is immers qua politieke lijn al vergelijkbaar met de landelijke D66 en PvdA, terwijl die partijen landelijk op de lijn van de SP zitten. Aan de grachten is alles linkser, zeg maar.

En fin, de VVD Amsterdam wil dat er nieuwe voordeeltjes komen voor bezitters van elektrische auto’s. Want al worden die op stroom rijdende stalen rossen al van alle kanten gesubsideerd en qua aankoopprijs tegemoetgekomen door de overheid, het is nog altijd niet genoeg. Ook het parkeren voor de Jesse Klaver-bakken moet flink afgeprijsd worden, ten nadele van de benzine-auto’s. Op AT5:

“De VVD heeft het stadsbestuur gevraagd om de parkeertarieven en parkeervergunningen voor elektrische auto’s te verlagen.

[Raadslid Anne Marttin] wil van het stadsbestuur weten of zij ook denkt dat een verlaging van de kosten er toe leidt dat meer mensen een elektrische auto kopen. Ook vraagt ze te onderzoeken hoeveel korting er nodig is om bewoners over de streep te trekken en vraagt ze of het stadsbestuur positief tegenover het percentage van vijftig procent staat.”

Origineel is het plan niet: er wordt meegelift op een plan van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

CDA-verkiezingsprogrammaschrijver Sywert van Lienden, nota bene zelf een blauwe maandag lid geweest van de VVD in verband met zijn G500-initiatief, kan dan ook alleen maar sarcastisch reageren op het idee: “Want die autobezitters worden niet al genoeg gepamperd..”


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

15 reacties

  1. 56RdK

    Ja, de verkiezingen komen eraan. Wordt het stemvee weer vette worsten voorgehouden.
    En velen trappen er wellicht weer vol in!

    1. Blitzkrieg

      56RdK : Ha ha ha… nee hoor deze keer niet. We leven in een tijd waarin alles extreem is, ook de verkiezingsuitslag.

    2. Logica

      Inderdaad 56.

  2. plakband

    De groene kortingen vliegen je in de Republiek Amsterdam om de oren.
    Onderhoud van de stadse infrastructuur is daaraan ondergeschikt.
    De stad verloedert waar je bij staat. Nergens is meer geld voor.

    Oh ja, de begroting van Amsterdam is allang niet meer inclusief.
    Veel meer rode cijfers dan zwarte cijfers.
    Sylvana, doe er wat aan.

  3. Willem Bever

    Weet je ik heb ook nog een belachelijk voorstel

    Laten ze electrische autos een bonus geven als ze geparkeerd staan dan hoeven onze kolencetrales niet te vervuilen.

    Het wordt trouwens hoog tijd dat die electrische autos maareens een stevige verwijderingspercentage gaan betalen net zoals wasmachines ivm de nogal hoge recyclingkosten
    Wellicht dat de xtra kosten die bv brandweer moeten maken om deze chemische brandende hoopjes wanneer ze fikken veilig te kunnen laten uitbranden dan ook even meegenomen worden.

    De belasting op het milieu van een electrische auto is hoger dan een conventionele….maar dat is wellicht te moeilijk te onthouden voor onze bestuurders
    Is dat zelfde verhaal als die windmolens

  4. Heras

    Asociaal; de eigenaren hebben al zoveel subsidie bij de aanschaf gekregen. Nu ook nog korting bij parkeren?
    Ja, laat de rijken nog rijker worden he.

    En de kindertjes in arme landen maar werrken om het spul uit de aarde op te graven.

    1. Cycle25

      Het grootste voordeel zit in het feit dat de bijtelling voor zo’n elektrische auto maar vier procent is en niet de gebruikelijke 22 procent. Vanaf volgend jaar wordt over de waarde boven de 50.000 euro overigens wel die 22 procent gerekend maar de rest van 2018 nog niet. Daarnaast is de auto ook vrijgesteld van wegenbelasting. Wel is het zo dat de belastingvoordelen op plug-in hybrides vorig jaar zijn ingetrokken.

      CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, die de vragen stelde, zegt: “In andere woorden, deze Tesla krijgt nu 75 cent subsidie van de staat per gereden kilometer. U krijgt maximaal 19 cent vergoed van uw werkgever, de rest is zwaar belast. En de milieuwinst van de Tesla is minimaal.” Op Twitter wordt de subsidie van de Tesla door velen ook gehekeld.

      Plus de 75 cent per VVD-kilometer, een tonnetje per jaar leverde zomaar 75.000 op.

  5. Bolkestein

    Helft minder parkeergeld voor electrische auto’s? Dus voor electrische auto’s blijven de parkeergelden tegen woekertarief van hetzelfde laken een pak sky high en voor niet-electrische auto’s wordt het verdubbeld? Een stem op de VVD is een stem op Groen Links.

    #kominverzet

  6. Aardvark blues

    Men doet maar in dat open riool aan de Amstel, ik kwam er al niet en heb ook geen enkele behoefte mij te mengen tussen al dat allochtone volk daar, het is er net een stinkende Arabische souk.

  7. RPML

    Voor 15.000,- besparing op jaarbasis lijkt het me interessant; iedere Amsterdammer kan nu uitrekenen hoeveel uur parkeren dat dan is, en met hoeveel de parkeertarieven omlaag moeten toch?

    Binnenkort een (elektrische) Porsche Taycan voor de lens bij de kolencentrale in Geertruidenberg, in de winter is dat het tankstation voor de Taycan; het zijn tenslotte de bovenmodalen die het hardst kunnen lachen om zoveel hypocrisie

  8. Timber

    Het is einde herfst de winter komt eraan. In de ochtend hebben we weer mooie mistbanken. Als gekken rijden we zo snel mogelijk naar ons werk. We negeren de snelheidswaarschuwingen boven ons hoofd.

    BOEM, een enorme kettingbotsing is ontstaan met veel auto’s en vrachtwagens. Er ontstaat brand…..wie kan rent uit hun voertuigen ….. sommige mensen verrichten heldendaden om mede mensen te reden uit de brandden voertuigen……

    De brandweer komt met veel materieel. Roept andere korpsen op om te helpen, maar er staan veel elektrische auto’s in brand. Praktisch machteloos proberen ze de brandmeester te worden.

    Na 7-9 dagen is de brandmeester. De weg is stuk gebrand en circa 400 meter snelweg moet opnieuw aangelegd worden.

    De brandweer roept de politiek op elektrische auto’s te verbieden en de groene droom eindigt in een boze droom. De financiële schade is enorm en niemand is bereid de verantwoordelijkheid te nemen.

    Het volk wijst naar de politiek en zij wijzen naar hun onderzoekrapporten. Niemand had kunnen voorzien dat dit zou kunnen gebeuren.

    1. Bloemkust

      Mooi utopisch tafereeltje schets je hier.

      1. Cycle25

        Onzin, Tesla..genaamd naar een magnetische fluxdichtheid is zeer gevoelig voor randzaken. Mocht onze lieve zon eens een keer een grote magnetische “scheet” laten en de Aarde vol raken ( wat bijna plaats vond in 2012 : ht*ps://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_2012 ), dan wil je niet in de buurt van een elektrische auto zijn.

  9. NEXIT.

    Volledig krankzinnig. Eerst subsidie op aanschaf , dan subsidie op laden , dan subsidie op houderschapsbelasting , dan subsidie op bijtelling en vervolgens minder parkeerbelasting betalen ?

    De vvd bewijst dagelijks dat ze afgegleden zijn tot een extreem linkse fascisten club en zou derhalve zijn naam moeten wijzigen.

  10. Freba

    In woon in de omgeving van Utrecht. Opvallend dat in de nieuwbouwwijken met huizen vanaf 700.000 EN meer, opvallend veel Tesla’s aanwezig zijn. Weinig bijtelling kennelijk. Als een Tesla een benzinemotor zou hebben zou niemendalletje zon apparaat willen hebben. En nu de sier maken dat men iets aan het milieu doet. GL=Groene Lamza****

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.