Thierry Baudet: waarom u lid moet worden van Jalta

Laten we het eens met elkaar over cultuur en kunst hebben.

Ook Thierry Baudet, auteur van De Aanval op de natiestaat en andere boeken, maakt deel uit van Jalta.nl, de nieuwe website van DDS-eigenaar Joshua Livestro. Hoewel wij hem vooral kennen van zijn columns (en boeken) over de politiek, de economie, en met name over de Europese Unie, houdt Baudet zich voor Jalta eerst en vooral bezig met kunst en cultuur.

In een nieuwe video legt hij uit waarom hij daar zo mee bezig is (als u de video hieronder niet ziet laad deze pagina dan even opnieuw):

“Er is een culturele elite,” zegt Baudet, “die eigenlijk voortdurend focust op allerlei lelijke dingen – dat vinden zij mooi.” Het gaat daarbij om nihilistische literatuur, bizarre kunstwerken, en muziek waar aan geen touw is vast te knopen. Gelukkig is er “ook ontzettend veel anders – en daar wil ik op gaan wijzen; ik wil laten zien wat een geweldige cultuurschatten er ook zijn die vaak onderbelicht blijven in de bestaande media. Wat ik wil laten zien – ik wil niet alleen negatief zijn – is wat er allemaal wél is.”

In zijn eerste column voor Jalta bewees Baudet dat meteen met een geweldig interessante verhaal over de Steinway (de concertpiano bij uitstek) en de bijna vergeten Erard. De eerste heeft 98% van de concertmarkt in handen, maar de laatste produceert minstens een even mooi geluid – weliswaar op een andere manier, met andere accenten, maar dat verrijkt de ervaring juist. 

Dit soort verhalen – over serieuze kunst, muziek en cultuur – lees je eigenlijk nergens. De gevestigde media zijn alleen geïnteresseerd in zwaar gehypte ‘moderne’ kunst welke niets meer te maken heeft met pure schoonheid.

Gelukkig gaat Jalta daar met de gepassioneerde Thierry Baudet dus anders mee om; zo is er toch nog ruimte voor échte kunst.

Word daarom nu lid van Jalta: geef échte cultuur en kunst een kans. Een abonnement kost u 7 euro per maand. U kunt daarbij kiezen uit een maand- of een jaarabonnement. Jalta heeft nog 400 abonnees nodig om van start te kunnen gaan. Steun dit initiatief – en Thierry Baudet – vandaag nog!

Volg Michael op Twitter: @MichaelvdGalien.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

10 reacties

  1. HrDeKadt

    Ik heb me al lang aangemeld op JALTA. Ik verbaas mij een beetje dat het ronselen van 5000 abonees zo traag gaat. Nederland snakt naar 1 centrale plek voor een degelijke, intellectuele en inspirerende denktank. TOCH? Alle grote namen lekker bij elkaar. Makkelijker kan het niet. Dat hoeft blogs als DDS toch niet te bijten? Voorheen hadden we Opinio, een ge-wel-dig initiatief, die ik elke week verslond. Doodzonde dat het afstierf. Met JALTA verwacht ik niet heltzelfde trieste lot. De tijd is dringender geworden sinds Opinio. Onbegrijpelijk dat het zo moelijk is voor zo’n abbekrats als 7 pleuros p/m. Dat het niet storm loopt! Ik had al 10.000 verwacht eerlijk gezegd. Kom op mensen, inschrijven die handel!

  2. Frank Verhoef

    @ HrDeKadt

     

    Ja, dat moet veel sneller gaan! Helemaal mee eens. Opinio was echt een geweldig blad. Heb ook zo’n beetje ieder nummer van kaft tot kaft gelezen

  3. Phoenix

    “Dit soort verhalen – over serieuze kunst, muziek en cultuur – lees je eigenlijk nergens”. Dat is natuurlijk je reinste flauwekul. Wie wérkelijk geïnteresseerd is in serieuze kunst, muziek en cultuur, weet dat er een enorm aanbod op dit gebied is, en ook nog gratis op Internet. Veel meer dan één persoon ooit zou kunnen bijhouden. Tja, je zult dat natuurlijk niet bij de Telegraaf of Elsevier  vinden, maar de wereld is groter dan een paar policor krantjes. Maar ja, als je wereldje niet groter is dan dat…

  4. Hilterman

    Ik had begrepen dat onze Jean Wanningen ook tot de medewerkers dan wel columnisten van Jalta zou gaan behoren. Jammer genoeg trof ik zijn naam niet aan onder de medewerkers van Jalta.

    Sylvester Eiffinger staat er wel bij. Dat is voor mij geen aanbeveling.

     

    Waarom niet even een link naar dat stukje van Thierry Baudet. Dat had een aardige appetizer kunnen zijn.

    Nu wacht ik eerst maar eens af wat Jalta in het eerste nummer te bieden heeft.

    Misschien toch wat professioneler werven om aan die 5000 abonnees te komen?

  5. Hilterman

    Dom van mij, ik heb de link naar Jalta en het stukje van Baudet gevonden.

     

    Jammer een voor mij compleet nietszeggend stukje waarin een poging gedaan wordt twee exemplaren van twee fabrikanten te vergelijken.
    Ik was ooit in de gelegenheid bij een aantal fabrikanten van concertvleugels namens mijn werkgever een aantal nieuwe instrumenten te beoordelen. Opvallend was de grote spreiding in klankkwaliteit bij Steinway in Hamburg.

     

    Daarna naar Wenen om de Bösendorfer te beoordelen. Daar viel de beslissing om de grote Bösendorfer te kopen. Daarbij was de klank maar ook de stabiliteit van het instrument bij langdurig professioneel gebruik de overweging de Bösendorfer te kiezen. Die vleugel is inmiddels 35 jaar oud en heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld tot een van mijn favoriete instrumenten.

  6. Vanavond in Amsterdam: Thierry Baudet komt langs bij Jalta-borrel – De Dagelijkse Standaard

    […] is welkom, óók mensen die nog geen abonnee zijn van Jalta (overigens, Baudet legt hierrr uit waarom u toch echt even abonnee moet worden). Uiteraard kost zo’n avondje wel geld (zaal, […]

  7. Robert Lemm

    Schaf de subsidie af, om te beginnen. Die werkt valse concurrentie in de hand. Bovendien hoort de Overheid zich niet met de kunst te bemoeien. Die moet vrij zijn. Nu wordt het “cultureel correcte” betaald met belasting geld.

  8. Hilterman

    Muziekinstrumenten zijn ondanks de grotendeels machinale productie nog steeds erg verschillend van klank.

    De keus valt vaak op Steinway omdat het instrument bij intensief gebruik  lang zijn klank behoudt.

     

    Overigens gaat een concertvleugel net als een piano pas echt goed klinken nadat er flink wat uren op gespeeld is.

    Ik vermoed dat Steinway na de klacht van Maurizio Pollini geen nieuw maar een geselecteerd goed ingespeeld instrument ter beschikking heeft gesteld

     

    De zwakte bij Steinway zit vooral in het midden register. Uiteraard is een goede stemmer van levensbelang.

    In Vreeburg zal dat waarschijnlijk het probleem geweest zijn. 

    Tenslotte is de wijze van intoneren belangrijk.. Daarmee kan de klank ingrijpend beinvloed worden.

     

    Bösendorfer heeft mijn voorkeur, mooie klankbalans en een heerlijk touché..

  9. Phoenix

    @Hilterman: inderdaad, er kan een grote spreiding zijn in instrumenten van hetzelfde merk en type. Als je een instrument bij de fabriek uitzoekt, is het ook aan te raden om het serienummer te noteren, om er zeker van te zijn dat je dat instrument krijgt, en niet een die “exact hetzelfde is”, maar een heel ander karakter heeft. Overigens ben ik niet zo gek op Steinway, ik heb te vaak lelijke instrumenten van dat merk gehoord.

     

    Zo herinner ik me dat destijds Pollini weigerde op de Steinway in het Concertgebouw te spelen, omdat hij het instrument te slecht vond. Ze hebben toen gauw in Hamburg een nieuw instrument uitgezocht dat Pollini kennelijk goed genoeg vond, maar het kon me toen ook niet echt bekoren toen ik het concert van Pollini bijwoonde.

     

    Eenzelfde ervaring had ik tijdens een Liszt-marathon in het oude Vredenburg. Op een gegeven ogenblik keken mijn vrouw en ik elkaar aan, beide geschokt door de lelijke kale klank in de diskant van de Steinway vleugels (er waren er twee opgesteld).

     

    Zelf heb ik me nog niet zo lang geleden dan eindelijk een 190 cm Grotrian Steinweg kunnen veroorloven, dat is een van mijn beste aankopen geweest die ik ooit gedaan heb.

  10. philippine

    Ik vond zijn bijdrage over het verschil tussen Steinway- en Erardvleugels erg leuk.

    Evenals die van Jonathan van het Reve.

Reacties zijn gesloten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.